خارج شدن سموم مخدر از بدن فرد معتاد، بین هفت الی ده روز به طول می‌انجامد. اما این به معنی ترک شیشه به طور قطعی نیست. در واقع ترک اعتیاد ممکن است حتی ماه‌ها طول بکشد؛ چرا که اثرات روانی ناشی از مصرف مواد مخدر می‌تواند روی قوه تعقل و تصمیم‌گیری فرد اثر گذاشته و او را دوباره به سمت مواد مخدر بکشاند. همچنین اثرات جسمی و روانی ناشی از اعتیاد ممکن است تا سال ها در بدن فرد باقی بمانند.

اما برای ترک شیشه باید چه کنیم؟ ماده مخدر شیشه می‌تواند تاثیر منفی زیادی روی مغز و جسم فرد بگذارد. خبر خوب این است که با ترک به موقع این ماده مخدر، می‌توان جلوی زیان‌های روانی و جسمی آن را گرفت. در این مقاله از وبلاگ پزشک خوب، قصد داریم شما را با شیشه، مدت زمان ترک شیشه و راه‌های ساده‌تر شدن این فرآیند آشنا کنیم.

مخدر شیشه چیست؟

مخدر شیشه یا «متامفتامین» (Methamphetamine) مخرب‌ترین ماده مخدر بازار اعتیاد است. شیشه، مغز را وادار می‌کند تا دوپامین ترشح کند. دوپامین، یک انتقال‌دهنده عصبی است که سیستم عصبی از آن برای انتقال پیام میان سلول‌های عصبی استفاده می‌کند. همچنین این هورمون نقش مهمی را در احساس رضایت فرد، توانایی تفکر و برنامه‌ریزی بازی می کند.

فعالیت‌های زیادی می‌توانند باعث آزاد شدن دوپامین از مغز شوند؛ اما مواد مخدری مثل شیشه به شدت روی مغز اثر منفی گذاشته و آن را مجبور می‌کنند بیشتر از حد نرمال و مجاز، دوپامین ترشح کند. ماده مخدر شیشه به قدری قدرتمند است که می‌تواند به سرعت فرد را معتاد کند.

به مرور زمان، شیشه گیرنده‌های دوپامین را در مغز نابود می‌کند و فرد به جایی می‌رسد که دیگر قادر به دریافت حس رضایت از هیچ راه دیگری به جز مصرف شیشه نیست. شیشه تبدیل به مهم‌ترین بخش زندگی فرد می‌شود. همه چیز فرد – پول، زمان، انرژی، تمرکز – حول محور شیشه می‌چرخد.

روابط اجتماعی، مسئولیت‌های شغلی و خانواده اهمیت خود را برای فرد از دست می‌دهند؛ چرا که مصرف مداوم شیشه باعث شده است که بخش‌هایی از مغز که برای کامیابی در این بخش‌ها انگیزه‌بخش هستند، آسیب ببینند. درمان و ترک مصرف شیشه می‌تواند باعث ترمیم این بخش ها شود؛ اما در صورت مصرف طولانی شیشه، احتمال ناتوانی شناختی دائمی بسیار بالا است.

‌مطلب مرتبط: افسردگی بعد از ترک شیشه چیست؟ علل و درمان 

علائم اعتیاد به شیشه چیست؟

عوارض مصرف شیشه محدود به اثرات روانی آن نمی‌شود. برخی عوارض جسمی مصرف شیشه عبارتند از:

  • کاهش وزن: شیشه باعث خاموش شدن مراکز گرسنگی در مغز می‌شود.
  • بی‌خوابی: مصرف مداوم شیشه باعث کاهش نیاز فرد به خواب می‌شود.
  • دهیدراته شدن بدن
  • افزایش دمای بدن
  • ورم چرکی پوست (تزریق شیشه داخل پوست – به جای رگ – باعث ورم و عفونت پوستی می‌شود.)
  • پوکی استخوان و شکستن دندان‌ها و استخوان‌ها
  • کاهش میل جنسی

از آنجا که شیشه تعادل شیمیایی مغز را به شدت به هم می‌ریزد، این عدم تعادل خود را به صورت تغییرات رفتاری مختلف نشان می‌دهد. فوبیای شدید، انزوای اجتماعی، توهم، پرخاش و تغییرات خلقی بسیار شدید از نشانه‌های رفتاری مصرف شیشه هستند.

مطلب مرتبط: بازسازی مغز بعد از ترک شیشه؛ مراحل و مدت زمان

علائم مصرف شیشه برای اولین بار

افرادی که برای اولین بار شیشه مصرف می‌کنند همه علائم گفته شده را تجربه نمی‌کنند. احساس بالا بودن (اصطلاحاً های بودن!) بعد از مصرف شیشه باعث فعال شدن، هوشیاری، سرخوشی و پرحرفی بیش از حد فرد به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت می‌شود. گفته می‌شود شیشه می‌تواند باعث ترشح دوپامین به میزان ۱۲۵۰ برابر دوپامین تولید شده در رابطه جنسی دخول شود.

مصرف شیشه برای اولین بار مغز را وادار می‌کند تا حتی به مقادیر اندک آن هم عادت کند. این یعنی تجربه مصرف در دفعات بعدی، قابل قیاس با دفعه اول نیست. فرد برای به دست آوردن حس رضایت دفعه اول، دوباره به سراغ شیشه می‌رود و اعتیاد بدتر می‌شود.اعتیاد به شیشه

ترک شیشه

ترک مصرف شیشه نیازمند گذراندن دوره‌های سم‌زدایی و رواندرمانی است. درمان ترک شیشه شامل پاکسازی بدن از شیشه و کمک به آن برای فعالیت بدون حضور مخدر است. همچنین در طول ترک، باید آسیب‌های روانی وارده توسط شیشه هم بررسی شوند.

در طول مشاوره ترک اعتیاد به شیشه، به فرد کمک می‌شود تا توان ذهنی خود را بازیابی کرده و درک کند که بدون مصرف شیشه همچنان می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد.

دارودرمانی با داروهایی مثل بنزودیازپین‌ها برای رفع علائم بی‌قراری یا حملات پانیک ناشی از ترک اعتیاد شیشه ممکن تجویز شود.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانشناسان

 

ترک شیشه در کمپ

بسته به نوع و شدت اعتیاد فرد، راه‌های مختلفی برای ترک وجود دارد. در پاسخ به این سوال که «آیا ترک شیشه در منزل امکان پذیر است یا خیر؟»، باید گفت که به شدت اعتیاد فرد بستگی دارد. اگر اعتیاد فرد شدید باشد، لازم است که فرد در مدت زمان ترک شیشه در کمپ بستری شده و تحت نظر متخصص باشد. ‌کمپ‌های ترک اعتیاد برای کمک به افراد معتاد در پاکسازی بدن از مواد مخدر ایجاد شده‌اند.

‌طی کردن طول درمان شیشه در خانه هم ممکن است. اما معمولاً از بستری شدن در کمپ سخت‌تر است. همچنین در صورتی که مراحل ترک شیشه تحت نظر پزشک انجام نشود می تواند خطراتی را برای سلامت فرد به دنبال داشته باشد. همچنین ممکن است فرد معتاد در خانه از سیستم حمایتی و عاطفی کافی برای ترک برخوردار نباشد.

بعد از طی مراحل درمان در کمپ ترک اعتیاد، لازم است فرد برای مدتی از نظر روانی و پزشکی تحت نظر پزشک و روانشناس باشد تا دوباره به اعتیاد برنگردد.

بهترین روش ترک قرص ب۲ چیست؟ روش های ترک قرص b2

کمپ ترک اعتیاد چند روز است؟

ترک شیشه در کمپ چند روز طول میکشد؟ این سوالی است که فرد تحت درمان و خانواده پیش از ورود به روند درمان می‌پرسند. در پاسخ باید گفت که طول دوره ترک اعتیاد شیشه در کمپ به شدت اعتیاد فرد بستگی دارد. بنابراین به طور دقیق نمی‌توان تعیین کرد که ترک شیشه در کمپ چند روز طول میکشد. ترک اعتیاد چیزی فراتر از صرفاً پاکسازی بدن از سموم است و تنها به مدت زمان خارج شدن شیشه از بدن بستگی ندارد. در واقع اعتیاد جنبه‌های مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در روند درمان باید به آن‌ها هم رسیدگی شود.

بنابراین اینکه ترک کریستال چند روز طول میکشد پاسخ مشخصی ندارد و به میزان تاثیر منفی که این مخدر روی بدن و روان فرد گذاشته است بستگی دارد.

اولین مرحله ترک اعتیاد به شیشه، سم‌زدایی است. بسته به ماده مخدر مصرف شده داروهایی برای بهبود علائم ترک اعتیاد وجود دارند. مرحله سم زدایی شیشه اولین مرحله ترک اعتیاد است و سموم را از بدن فرد دفع می‌کند.

در حالی که در یک مرکز ترک اعتیاد یا برای یک فرد خاص ممکن است زمان مشخصی برای ترک لازم باشد، ممکن است در مرکز دیگر یا برای یک مورد دیگر مدت زمان بیشتر یا کمتری احتیاج باشد. معمولاً زمان ترک شیشه در کمپ به طور متوسط ۲۸ الی ۳۰ روز است.

‌‌

سم زدایی شیشه چند روز است؟

زمان سم زدایی بدن از ماده مخدر به کمپ و روش انجام آن هم بستگی دارد. اما از این واقعیت نباید غافل شد که برای انجام درست آن، احتیاج به زمان هست. مخصوصاً در مورد مواد مخدری که جان انسان را تهدید می‌کنند باید بیشتر احتیاط نمود.

برنامه‌های ترک اعتیاد طولانی به بیمار اجازه می‌دهند تا به درستی سوء مصرف مواد را ترک کرده و خود را بهتر با برنامه بازپروری تطبیق دهند. در طول سم زدایی بیمار باید تحت نظارت باشد تا پایداری روانی و سلامت جسمانی او تضمین شود.

عوارض ترک شیشه
ترک شیشه می‌تواند باعث به وجود آمدن علائم مشخصی شود. علت به وجود آمدن عوارض شیشه بعد از ترک این است که بدن ماده مخدر دریافت نکرده و تلاش می کند تا خود را با شرایط جدید وفق دهد.

علائم اولیه ترک شیشه که حدود دو هفته طول می‌کشند عبارتند از:

  • دهیدراته شدن بدن (کم آبی بدن)
  • سردرد
  • درد و گرفتگی عضلات
  • تغییر اشتها
  • ولع شدید نسبت به شیشه
  • روانپریشی
  • خستگی
  • اضطراب
  • بی‌خوابی
  • کاهش تمرکز
  • کابوس

در ۲۴ ساعت ابتدایی ترک شیشه، فرد مبتلا به اعتیاد علائمی مثل خستگی، افزایش اشتها، اضطراب، بی‌قراری و افسردگی را تجربه می‌کند.

ترک شیشه در درازمدت می‌تواند باعث بروز عوارض زیر شود:

  • افسردگی
  • بی‌نظمی در خواب
  • ولع
  • اضطراب
  • مشکلات ذهنی

ترک شیشه چند روز طول میکشد؟

ترک شیشه شامل دو مرحله است. اولین مرحله عوارض شدیدتری دارد که ۲۴ ساعت بعد از آخرین دفعه مصرف شیشه است. عوارض مربوط به این مرحله طی هفته اول ترک کمی بهتر می‌شوند. معمولاً یک مرحله حاد دیگر هم وجود دارد که دو هفته دیگر طول می‌کشد.

اینکه خماری شیشه چند روز طول میکشد، بستگی به عوامل مختلفی مثل مدت زمان اعتیاد، میزان مصرف و نوع اعتیاد به شیشه دارد. فاز دوم ترک اعتیاد شدت کمتری داشته و بین دو الی سه هفته طول می‌کشد. گاهی افراد معتاد به شیشه علائم ترک آن را به مدت چندین ماه هم تجربه می کنند که به آن «سندرم ترک اعتیاد حاد» گفته می‌شود.

‌‌در سندرم ترک شیشه حاد، مشکلات شناختی مثل اختلال در حافظه، تمرکز، حل مسئله، برنامه‌ریزی و مسائلی از این دست مدت زیادی باقی می‌مانند.

برای پاسخ به این سوال که «ترک اعتیاد به شیشه چند وقت طول میکشد؟»، یک قانون کلی وجود ندارد. هرچه فرد مدت زمان بیشتری به اعتیاد دچار بوده باشد، ترک اعتیاد و عوارض آن سخت‌تر می‌شود. همچنین هرچه فرد سن بالاتری داشته باشد، علائمی که در اثر ترک در او به وجود می‌آیند شدت بیشتری نسبت به جوانان دارند.

عوامل دیگری که بر مدت و شدت علائم ترک شیشه تاثیرگذار هستند عبارتند از:

  • شرایط روانی و جسمی فرد قبل و حین مصرف شیشه
  • کیفیت مخدر شیشه مصرفی
  • سابقه اعتیاد به مواد مخدر و الکل

جدول زمانی ترک Meth

بیماران معمولاً مراحل ترک زیر را پشت سر می‌گذارند. علائم ترک جسمی، روانی و رفتاری احتمالاً در این دوران رخ می‌دهد. علائم ممکن است حدود ۲۴ ساعت پس از آخرین دوز شما شروع شود و می‌تواند برای هفته ها ادامه یابد. به نظر می‌رسد دو تا سه هفته میانگین جدول زمانی باشد:

  • روزهای ۱ تا ۱۰: این دوره “تصادف” یا “پایین آمدن” نامیده می‌شود و با هوس، خستگی، کاهش انرژی، دوره های طولانی خواب و افزایش اشتها مشخص می‌شود. علائم معمولاً در روز سوم پرهیز شدت می‌یابند و در روز هفتم به اوج خود می‌رسند. برخی از افراد افکار خودکشی دارند یا نمی‌توانند با پیشرفت ترک تا روز ۱۰ احساس لذت کنند.
  • روزهای ۱۰ تا ۱۴: میل شدید به مواد مخدر، اضطراب، افسردگی، بی خوابی، از دست دادن اشتها و پارانویا در این مرحله شایع است. هوس‌ها و افسردگی می‌تواند برای چند هفته تا چند ماه پس از این مرحله ادامه یابد.
  • هفته ۳ و به بعد: با تثبیت مشتری، میل به مواد مخدر و سایر علائم شروع به محو شدن می‌کند. در این زمان، مشتری معمولاً آماده است تا به سمت درمان حرکت کند. درمان اعتیاد رفتاری به افراد در حال بهبودی کمک می‌کند تا ارتباط بین افکار، استرس‌های زندگی، اختلالات سلامت روان و سوء مصرف مواد را ببینند.

جدول زمانی ترک دارو تحت تأثیر همان عواملی است که بر شدت علائم تأثیر می‌گذارد و همچنین می‌تواند تحت تأثیر الگوهای استفاده افراد قرار گیرد، مانند اینکه آیا آنها پرخوری و تصادف می‌کنند یا یک مصرف‌کننده مزمن یا روزانه متابولیک هستند. پس از آخرین استفاده و می‌تواند بین چند روز تا چند هفته دوام بیاورد.

علائم ترک حاد، مانند ناراحتی، اضطراب و بی قراری، معمولاً در مدت کوتاهی پس از آخرین استفاده (که معمولاً در عرض ۲۴ ساعت پس از آخرین استفاده از آن‌ها انجام می‌شود) شروع می‌شود و به اوج خود می‌رسد. علائم ترک حاد متا به تدریج در طول زمان کاهش می‌یابد. ۹ تحقیقات گزارش می‌کنند که علائم حاد ترک معمولاً ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد و هوس‌ها شایع‌ترین علامت گزارش شده است. علائم ترک حاد به طور بالقوه می تواند تا ۲ هفته پس از آخرین مصرف دارو ادامه یابد

ترک طولانی مدت علائم ترک مداوم هستند که شبیه علائم حاد هستند اما عموماً خفیف تر و پایدارتر هستند. آنها معمولاً ۲ تا ۳ هفته بعد از اتمام مرحله حاد ترک ادامه می‌یابند

ترک با مدیریت پزشکی (ارائه داروها در طول دوره ترک) می‌تواند حمایتی را برای اطمینان از ترک ایمن و راحت و در عین حال کاهش خطر عود فراهم کند.

چرا این متد رخ میدهد؟

وابستگی فیزیکی زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد از متا استفاده می‌کند تا حدی که بدن فکر می‌کند برای عملکرد صحیح به این ماده نیاز دارد. در نتیجه، اگر فردی به متامفتامین وابسته باشد و به طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف یا قطع کند، ممکن است علائم ترک متامفتامین را ایجاد کند.
هنگامی که این اتفاق می افتد، چرخه استفاده نادرست مته را تقویت می‌کند. برای جلوگیری از بروز علائم ترک، شخصی باید استفاده از مت را ادامه دهد. علاوه بر وابستگی، فردی می‌تواند تحمل مت را نیز ایجاد کند، به این معنی که باید از مقادیر فزاینده‌ای از مت برای تجربه اثراتی که قبلاً به دست آمده، مانند سرخوشی استفاده کند.
کناره گیری به دلیل تطابق های عصبی (تغییرات مغزی) که به دلیل استفاده مکرر از مت، عمدتاً در سیستم پاداش دوپامین رخ می دهد، رخ می دهد. وقتی فردی از مت استفاده می کند، مغز او مقادیر غیر طبیعی دوپامین، ماده شیمیایی مغز که مسئول احساس لذت و لذت است، آزاد می کند.
هنگامی که فردی به طور مداوم از متا استفاده می‌کند و به احساس لذت و سرخوشی مرتبط با استفاده از متم عادت می‌کند، “گیرنده های لذت” او ضعیف می شود و در نتیجه در دستیابی به لذت از چیزهای طبیعی مانند غذا، ورزش و رابطه جنسی دچار مشکل می‌شود. در نتیجه این اثر لذت کم‌رنگ، این ممکن است تمایل آنها را برای ادامه استفاده از این ماده تقویت کند. افرادی که از متا استفاده می‌کنند اغلب نمی‌توانند لذت چیزی غیر از مت را تجربه کنند.

 

ترک شیشه چقدر طول میکشد؟

شیشه بعد از چند روز از بدن خارج می شود؟

ترک اعتیاد به شیشه شامل چندین مرحله است. این ریکاوری با درمان شروع می‌شود، که به افراد کمک می‌کند تا بر مشکلات سوءمصرف شیشه یا متامفتامین از طریق سم زدایی و درمان های رفتاری غلبه کنند. اما بهبودی با پایان یافتن توان بخشی ادامه می‌یابد. در طی این مراحل ممکن است فرد تا حدی علائم خماری شیشه را هم داشته باشد.

تکمیل درمان، هوشیاری کامل را تضمین نمی‌کند. اعتیاد یک بیماری مغزی است که می‌تواند ترک موفق را به خطر اندازد. به خصوص ماده مخدر شیشه که طبق نظر متخصصان عوارض مصرف شیشه در مردان و زنان بی شمار است. افراد در حال بهبودی از اعتیاد به شیشه (متامفتامین) باید متعهد شوند که در تمام زندگی خود هوشیار مانده و از مصرف مجدد مخدر پرهیز کنند.

در صورت داشتن تعهد و مصمم بودن به این تعهد و هدف، می‌توان بر این مشکل غلبه کرد و عوارض مصرف شیشه را به طور کامل زدود. گذراندن مراحل ترک شیشه در منزل راهکار مناسبی نیست و بهتر است مراحل ترک تحت نظر متخصصان اعتیاد و در مراکز بازپروری اعتیاد انجام شود.

مراحل ترک شیشه

مدت زمان ترک شیشه در پنج مرحله اتفاق می‌افتد که دو هفته اول شدیدترین مراحل است.

اما با گذشت زمان و با کمک و پشتیبانی، افراد مهارت های جدیدی را برای غلبه بر سوء مصرف شیشه و کشف علایق جدید زندگی می‌آموزند.

۱- مرحله ترک (روزهای ۰ تا ۱۵)

مرحله ترک اولین مرحله بهبودی است. در روزهای اول ترک شیشه، اثرات شیشه تا چند روز در بدن میماند و افراد عموما خستگی، بی نظمی، خماری، افسردگی و همچنین لرزش و تپش قلب را تجربه می‌کنند.

ترک شیشه در منزل (به خصوص در مواردی که اعتیاد شدید است!) چندان کارساز نیست و می‌تواند خطرناک باشد. علائم ترک شیشه باید در یک مرکز توانبخشی اعتیاد مدیریت شود، جایی که متخصصان و مشاوران اعتیاد می‌توانند داروهای ضدافسردگی را برای بهبود خلق و خو، میزان و کیفیت خواب بیمار استفاده کنند.

۲- مرحله ماه عسل (روزهای ۱۶ تا ۴۵)

پس از پایان مرحله ترک اولیه شیشه، بدن شروع به بهبود می‌کند. هوس‌ها محو می‌شوند، انرژی افزایش می‌یابد و خلق و خو، اعتماد به نفس و خوش بینی فرد بهبود می‌یابد.

در برخی موارد وقتی شیشه بعد از چند روز از بدن خارج می شود، افراد تصور می‌کنند كه مشكل اعتیاد به شیشه آنها به پایان رسیده است و ترک قطعی شیشه اتفاق افتاده است. این تصور غلط، باعث می‌شود بسیاری از مراجعین توانبخشی، درمان را رها کرده و به استفاده از الکل یا داروهای دیگر ادامه دهند.

۳- مرحله دیوار (روزهای ۴۶ تا ۱۲۰)

در طی این مرحله از ترک شیشه، افراد به ویژه در برابر خطر عود کردن اعتیاد آسیب پذیر هستند. آنها همچنین لذت کمی در زندگی تجربه می‌کنند و انرژی کم، مشکل در تمرکز، تحریک پذیری و بی خوابی را تجربه می‌کنند. مراجعان اغلب معتقدند که این علائم مشکلاتی طولانی مدت هستند.

۴- مرحله تنظیم (روزهای ۱۲۱ تا ۱۸۰)

خطر عود در مرحله تنظیم ترک شیشه کاهش می‌یابد. در این مرحله افراد احساس موفقیت و خوش بینی می‌کنند. آنها شروع به سازگاری با سبک زندگی جدید خود می‌کنند، که ممکن است شامل مشغول به کار شدن یا ایجاد روابط جدید باشد.

۵- مرحله قطعیت یا ترک قطعی شیشه (روز ۱۸۱ به بعد)

مرحله ترک قطعی شیشه، نشانگر شش ماه هوشیاری و عدم مصرف شیشه است. با این معیار شش ماهه، فرد از یادگیری مهارت های جدید برای حفظ هوشیاری به دانستن علائم عود کردن بیماری، حفظ سبک زندگی جدید و شناسایی موارد جدید مورد علاقه، گذر کرده است.

‌‌

در صورتی که قصد ترک اعتیاد را دارید، می‌توانید با دسترسی به سایت پزشک خوب از بهترین مشاوران ترک اعتیاد در ایران نوبت بگیرید.

لیست مشاوران ترک اعتیاد

 

عوارض شیشه تا چه مدت در بدن میماند؟

با اینکه بعد از ترک، اثرات شیشه چند روز در بدن میماند و بعد بدن از سموم آن پاک می‌شود، اما مصرف طولانی و مداوم شیشه می‌تواند عوارض شدیدتری به دنبال داشته باشد.

‌عوارض روانی ناشی از مصرف شیشه ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها در فرد باقی بمانند. پارانویا (بدبینی)، توهم شنیداری و دیداری و رفتارهای خشونت آمیز از عوارضی هستند که با قطع مصرف شیشه ممکن است همچنان پایدار باشند.

این مشکلات ناشی از تغییراتی در مغز است که در اثر سوء مصرف شیشه ایجاد می‌شوند. تغییرات ایجاد شده در مغز می‌تواند منجر به بروز مشکلات ذهنی و عاطفی در افراد شود.

یکی دیگر از عوارض مصرف شیشه در درازمدت تغییر چهره است. چهره فرد معتاد به شیشه شبیه به افراد سالمند شده و پوست چروکیده می‌شود. همچنین زخم‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود که به سختی بهبود می‌یابند. شکستن دندان‌ها و خشکی و ترک خوردگی دهان از جمله سایر عوارض مصرف شیشه هستند.

فرد مبتلا به اعتیاد بیش از سایرین در معرض ابتلا به ایدز و HIV قرار دارد. چرا که شیشه باعث اختلال در قدرت قضاوت فرد و افزایش ریسک شرکت در فعالیت‌های پرخطر مثل رابطه جنسی مخافظت نشده می‌شود.

تغییرات ساختاری که در مغز و قدرت تصمیم‌گیری فرد ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث اختلال در انجام فعالیت‌های روزمره و همچنین دشوار شدن روند ترک شیشه و افزایش احتمال برگشت اعتیاد در آینده شود.

برای ترک شیشه چه بخوریم؟

سم‌زدایی بدن از ماده مخدر فرآیند دشواری است. بدن تلاش می‌کند خود را از مخدر رها کند و در این میان نیاز است به بهترین نحو ممکن تغذیه شود.

برخی مواد غذایی می‌توانند در زمان ترک شیشه، الکل یا هر ماده مخدر دیگری به فرد کمک کنند. مواد غذایی که در ادامه می‌خوانید می‌توانند به فرد معتاد به شیشه کمک کنند:

۱- آب کافی بنوشید!

متخصصان نوشیدن ۹ الی ۱۲ لیوان آب در روز را توصیه می‌کنند. آب به کلیه‌ها و کبد کمک می‌کند تا سموم را از بدن خارج کنند. همچنین به آرامش فرد و بهبود علائم ناخوشایند ترک هم کمک می‌کند.

۲- مواد پروتئینی

مصرف مواد پروتئینی به بازسازی سلول‌ها و بافت‌های آسیب دیده بدن فرد کمک می‌کند. ماهی، مرغ، تخم مرغ و آجیل از جمله مواد غذایی حاوی پروتئین هستند.

۳- میوه و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات مقادیر بالایی فیبر دارند که از سیستم گوارشی به سرعت عبور می‌کنند. انجیر، گلابی، شاتوت، پرتقال، موز و توت فرنگی از جمله میوه‌های مفید در ترک اعتیاد هستند.

۴- چربی‌های سالم

ماهی، دانه‌ها، آووکادو و برخی روغن‌ها در این دسته قرار می‌گیرند. این مواد غذایی سرشار از امگا ۳ هستند که می‌تواند میل به مخدر و همچنین علائم افسردگی را کاهش دهد.

۵- پرهیز از مصرف چربی‌های اشباع و غذاهای فرآوری شده

این مواد غذایی برای کبد مضر هستند. کبدی که در اثر اعتیاد آسیب دیده است و حالا تلاش می کند سموم را از بدن دفع کند. به جای مواد غذایی فرآوری شده، غذاهای سالمی مثل سبزیجات طبیعی مصرف کنید.

۶- غلات کامل

کربوهیدرات‌ها اهمیت زیادی در ترک اعتیاد دارند. چرا که سرشار از فیبر و انرژی هستند. از مصرف غذاهای پالایش شده مثل نان سفید پرهیز کنید. غلات کامل فیبر بیشتری دارند و در نتیجه باعث بروز مشکلات گوارشی کمتری می‌شوند.

۷- مواد غذیی مفید برای کبد

جعفری، گشنیز، شاهی، کنگر فرنگی، کاهو، کلم بروکلی، کلم پیچ و چربی‌ها و روغن‌های سالم از این دست مواد غذایی هستند.

‌‌

۸- چای زنجبیل

چای زنجبیل حاوی مواد شیمیایی است که باعث تعریق می‌شوند. در نتیجه باقیمانده سموم و مخدرهای بدن از طریق عرق کردن دفع می‌شوند.

اعتیاد به مواد مخدر در مقابل وابستگی به شیشه 

وابستگی به شیشه یک سازگاری فیزیولوژیکی بدن است، که در آن بدن آنقدر به وجود مت در سیستم عادت می‌کند که وقتی فرد مصرف خود را کاهش می‌دهد یا ترک می‌کند، علائم ترک ظاهر می‌شود. به عبارت دیگر، بدن احساس می کند برای عملکرد فیزیکی به متاتولیک نیاز دارد. وابستگی می تواند به هوس شدید و استفاده اجباری در غیاب مت برای جلوگیری از علائم ناخواسته ترک منجر شود.

اعتیاد (که از نظر بالینی اختلال مصرف مواد نامیده می شود) به استفاده اجباری و غیرقابل کنترل شیشه علیرغم تمام مضراتی که ایجاد می‌کند اشاره دارد. اعتیاد نه تنها شامل تغییرات فیزیکی (مانند وابستگی) بلکه رفتارهای مضری است که بر هر جنبه از زندگی فرد تأثیر می گذارد. اعتیاد باعث ایجاد تغییراتی در مغز می شود که بر انگیزه، انگیزه، فرآیند فکری و رفتارهای فرد تأثیر می گذارد، به طوری که استفاده از متد بر هر چیز دیگری در اولویت قرار می‌گیرد.

سوالات متداول 

  1. ترک شیشه چند روز طول می‌کشد؟
    ترک این ماده مخدر اگر زیر نظر پزشک انجام شود حدود یک تا سه هفته طول می‌کشد، البته این مدت زمان به همکاری فرد و مقدار وابستگی او به ماده مخدر هم بستگی دارد.
  2. آیا می‌توان این ماده مخدر را در خانه و بدون مراجعه به پزشک ترک کرد؟
    ترک شیشه در خانه زمانی امکان‌پذیر است که میزان دوز مصرفی کم باشد، هرچه مقدار مصرف این ماده مخدر بیشتر باشد قطعا وابستگی بیمار به آن بیشتر شده و ترک آن سخت‌تر خواهد شد.
  3. در فرآیند ترک شیشه از چه داروهایی استفاده می‌کنند؟
    متادون، نالوکسان، نالتروکسان، بوپرنورفین، سابکسون از مهم‌ترین داروهای استفاده شده در روند ترک اعتیاد هستند.
  4. از طریق چه آزمایش‌هایی می‌توان ثابت کرد که فرد به ماده مخدر شیشه اعتیاد دارد؟
    آزمایش ادرار، خون، براق دهان می‌تواند اعتیاد به این ماده مخدر را ثابت کرد.
  5. آیا ترک شیشه همراه با عوارض است؟
    ترک شیشه با عوارض بسیاری چون افسردگی، خماری، اختلال در خواب و اشتها، توهم، پرخاشگری و ضعف اندام‌های مختلف بدن همراه است.

 

در صورتی که خود یا خانواده یا اطرافیانتان، درگیر اعتیاد به شیشه هستید، می‌توانید از بهترین متخصصان مشاوره ترک اعتیاد در سایت پزشک خوب کمک بگیرد. 

همچنین می‌توانید در بخش نظرات، تجربه خود را از اعتیاد به شیشه و ترک آن با ما و دیگران در میان بگذارید و سوالات خود را در این زمینه بپرسید.

‌منابع:

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های حوزه سلامتی است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.