یکی از بدترین دردهای موجود ،دندان درد است. زمانی که دندان شما درد می‌کند درد آن به قدری شدت می‌یابد که به سمت سر و گردن شما هم کشیده می‌شود. به همین دلیل بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن برای درمان درد دندان عفونی به دندانپزشک مراجعه کنید. بهتر است برای جلوگیری از خراب شدن دندان‌هایتان و دندان درد سالی دو تا سه مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید. 

در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با دندان درد و درمان آن بشتر آشنا کنیم. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

راه‌های درمان دندان درد عفونتی

هر فردی که علائم مرتبط با آبسه دندانی دارد برای درمان درد دندان عفونتی باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کند. آبسه‌های دندانی به راحتی توسط دندانپزشک متخصص تشخیص داده می‌شوند.

افرادی که مشکلات بلع و تنفس دارند باید مستقیماً به بخش اورژانس مراجعه کنند. 

یک پزشک نمی‌تواند آبسه را درمان کند، اما ممکن است دارو تجویز کند و در مورد خودمراقبتی و مدیریت درد توصیه‌هایی داشته باشد. روش‌های درمان درد دندان عفونتی عبارتنداز:

  • برش: آبسه باید بریده شود و چرک حاوی باکتری تخلیه شود. پزشک یک بی حس کننده موضعی تجویز می‌کند.
  • درمان آبسه پری آپیکال: از درمان ریشه برای برداشتن آبسه استفاده می‌شود. از مته برای ایجاد سوراخ در دندان مرده استفاده می‌شود تا چرک خارج شود. هرگونه بافت آسیب دیده از پالپ خارج می‌شود. سپس برای جلوگیری از عفونت‌های حاصل، یک پرکننده ریشه در فضا قرار داده می‌شود.
  • درمان آبسه پریودنتال: آبسه تخلیه می‌شود و پاکت پریودنتال تمیز می‌شود. سپس سطوح ریشه دندان با جرمگیری و برنامه ریزی زیر خط لثه صاف می‌شود. این به ترمیم دندان کمک می‌کند و از بروز عفونت‌های بیشتر جلوگیری می‌کند.

عمل جراحی

افراد مبتلا به آبسه پری آپیکال و عفونت عودکننده ممکن است نیاز به برداشتن بافت بیمار با جراحی داشته باشند. این کار توسط جراح دهان انجام خواهد شد. کسانی که دچار آبسه پریودنتال و عفونت مکرر هستند ممکن است بافت لثه‌شان تغییر شکل داده و پاکت پریودنتال خارج شود. این روش توسط جراح دهان و دندان انجام خواهد شد. اگر آبسه دندانی عود کند، حتی پس از جراحی، ممکن است دندان خارج شود.

مدیریت درد

داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) ممکن است به کاهش درد در زمانی که فرد منتظر درمان است کمک کند. مهم است که اطلاعات روی بسته را به دقت دنبال کنید. مسکن‌ها فقط برای کاهش درد وجود دارند و نمی توانند جایگزین مراجعه به دندانپزشک شوند.

آسپرین، ایبوپروفن یا تیلنول (پاراستامول) مسکن‌های موثری هستند. با این حال، برخی از آن‌ها برای انواع خاصی از بیماران نامناسب هستند:

  1. ایبوپروفن و آسم: اگر مبتلا به آسم هستید، ایبوپروفن مصرف نکنید.
  2. ایبوپروفن و زخم معده: اگر زخم معده دارید یا قبلاً داشته‌اید از مصرف ایبوپروفن خودداری کنید.
  3. آسپرین و کودکان: به کودکان زیر ۱۶ سال آسپرین ندهید.
  4. آسپرین و بارداری و شیردهی: در صورت بارداری یا شیردهی آسپرین مصرف نکنید.

آنتی بیوتیک

ممکن است برای جلوگیری از گسترش عفونت آنتی بیوتیک تجویز شود و ممکن است همراه با مسکن مصرف شود. نمونه‌هایی از آنتی بیوتیک‌ها شامل آموکسی سیلین یا مترونیدازول است. به هیچ وجه نباید آنتی بیوتیک را راهی برای جایگزینی درمان با دندانپزشک یا به تعویق انداختن درمان در نظر گرفت.

علل

آبسه دندان در بیشتر موارد عارضه عفونت دندان است. باکتری ها، اغلب باکتری‌های موجود در پلاک، عفونت کرده و به دندان راه می‌یابند.

آبسه پری آپیکال

باکتری‌ها از طریق سوراخ‌های ریز ناشی از پوسیدگی یا پوسیدگی دندان که در لایه بیرونی سخت دندان ایجاد می‌شود، وارد دندان می‌شوند. پوسیدگی در نهایت لایه نرم‌تری از بافت زیر مینای دندان به نام عاج را می‌شکند. اگر پوسیدگی ادامه یابد، سوراخ در نهایت به پالپ نرم داخلی دندان نفوذ کرده و عفونی می‌شود.
این به عنوان پالپیت شناخته می‌شود. با پیشرفت پالپیت، باکتری‌ها به استخوانی که دندان را احاطه کرده و از آن حمایت می‌کند، به نام استخوان آلوئولار راه پیدا می‌کند و یک آبسه پری آپیکال تشکیل می‌شود.

آبسه پریودنتال

هنگامی که باکتری‌های موجود در پلاک لثه ها را آلوده می‌کنند، بیمار دچار پریودنتیت می‌شود. لثه ها ملتهب می‌شوند، که می تواند بافت اطراف ریشه دندان را از پایه دندان جدا کند. هنگامی که رباط پریودنتال از ریشه جدا می شود، یک پاکت پریودنتال، یک شکاف کوچک، تشکیل می‌شود. تمیز نگه داشتن آن بسیار سخت است. با تجمع باکتری‌ها در پاکت پریودنتال، آبسه پریودنتال تشکیل می‌شود.
بیماران ممکن است در نتیجه یک روش دندانپزشکی که به طور تصادفی منجر به ایجاد پاکت‌های پریودنتال می‌شود، دچار آبسه پریودنتال شوند. همچنین، استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در پریودنتیت درمان نشده می‌تواند علائم آبسه را پنهان کند، می‌تواند منجر به آبسه پریودنتال شود. گاهی اوقات آسیب لثه می‌تواند منجر به آبسه پریودنتال شود، حتی اگر پریودنتیت وجود نداشته باشد.

 

در چه مواقعی باید فورا به دندانپزشک مراجعه کرد؟

معمولا در مواقعی که علائمی چون درد سینه، سابقه بیماری قلبی، ضایعات پوستی و تورم در داخل دهان را داشتید بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. معمولا پزشکان پیشنهاد می‌کنند که در صورت داشتن هرگنه از علائم زیر به دندانپزشک استفاده کنند:

  • خونریزی لثه و عدم توانایی در خوردن غذا: بسیاری از افرادی که دیابت دارند و داروهایی چون کورتون مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند. این دسته از افراد در صورت خونریزی لثه باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنند. در واقع همین خونریزی خود می‌تواند دلیلی برای عفونت لثه و آبسه دندان باشد. 
  • دندان درد به همراه سر درد و درد قفسه سینه: در برخی از مواقع علت دندان درد می‌تواند بیماری قلبی باشد. کسانی که مشکل قلبی، دیابت و عمل قلب داشته‌اند ابتلا به دندان درد می‌تواند حاکی از یک حمله قلبی باشد. 
  • ضایعات پوستی و تورم: وجود گوشت اضافه، ضایعات پوستی و تورم در داخل دهان می‌تواند دلیل بر این باشد تا شما سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. 
  • تب و لرز شدید: تب و لرز شدید می‌تواند نشان دهنده شدت عفونت دندان باشد. در بسیاری از مواقع که فرد نسبت به دندان درد خود بی اعتنا می‌شود، عفونت شدت پیدا می‌کند و همین موضوع می‌تواند موجب تب و لرز شدیدی در بدن شود. 

درمان درد دندان

آزمایشات و معاینات لازم برای درمان دندان درد

مراجعه به دندانپزشک شاید برای اولین بار کمی سخت باشد و دندانزشک مجبود باشد تا معاینات کامل‌تر و جامع‌تری را روی دندان شما انجام دهد. معمولا آزمایش‌ها و معایناتی که دندانپزشک روی دندان شما انجام می‌دهد به شرح زیر است: 

  • معاینات اولیه که هر نوع پزشکی در ابتدا آن را انجام می‌دهد عبارتنداز: فشار خون، درجه حرارت بدن، نبض، وزن بدن، سرعت تنفس.
  •  معاینات اولیه دندانپزشکی عبارتنداز: آزمایش پالپ دندان، فتوگرافی، تست حرارتی، لقی دندان، رادیوگرافی، جویدن، بی حسی موضعی، پروتز و ابزار متحرک هستند که پزشک معمولا در مراجعه اول از آن‌ها استفاده می‌کند. 
  • تست‌های مکمل تشخیص در دندانپزشکی عبارتنداز: اسکالپل، بیوپسی، سیتولوژی، میکروبیولوژی، ایمونولوژی، آزمایش خون انسیژنال، روش‌های بیوپسی
  • تست‌های یشرفته با مواد رادیواپاک عبارتنداز: سیالوگرافی، آنژیوگرافی، آرتروگرافی، بررسی سینوس. 

قرص برای درمان فوری دندان درد 

زمانی که دچار دندان درد شدید شدید و دسترسی به دندانپزشک نداشتید می‌توانید از قرص‌های قوی که برای این مواقع تجویز می‌شوند استفاده کنید. استفاده از این قرص‌ها می‌تواند مضرات زیادی به همراه داشته باشند به همین دلیل بهتر است در مصرف آن‌ها زیاده روی نکنید و در اسرع وقت برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید.
قرص‌های مفنامیک اسید، نوافن، استامینوفن، شیاف دیفنوفناک، ایبوپروفن و… ازجمله قرص‌هایی هستند که می‌توانید برای درمان موقت دندان درد شدید از آن‌ها استفاده کنید.

اگر دندان درد داشته باشم می‌توانم آنتی‌بیوتیک مصرف کنم؟

به هیچ عنوان هیچگونه دارویی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. این مورد نه در رابطه با دندان درد بلکه در هر نوع بیماری دیگری بهتر است برای مصرف دارو به پزشک مراجعه کنید. داروها از مواد شیمیایی مختلفی ساخته شده‌اند در بسیاری از مواقع مصرف بی رویه آن‌ها می‌تواند موجب عوارض شدیدی شود. همین عوارض اگر شدت پیدا کند می‌تواند موجب مرگ فرد شود. 

آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند میزان التهاب و عفونت موجود در بدن را کاهش دهند. استفاده بی رویه از آن‌ها می‌تواند مضرات بسیاری زیادی را به همراه داشته باشد. مصرف بی رویه از این داروها می‌تواند به رشد باکتری‌های کمک بسیاری کند از این رو استفاده از آنتی بیوتیک نمی‌تواند موجب بهبود دندان در شود و تنها می‌تواند شدت آن را بیشتر کند. زیادی روی در مصرف آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند موجب مشکلات گوارشی، رشد باکتری‌ها، آسیب به کلیه، تداخل دارویی و افزایش عفونت در دهان و دندان شود.

 

دندان درد عفونتی

 

درمان خانگی عفونت دندان

یک لحظه فکر کنید که دندان شما آبسه کرده است و دسترسی به دکتر و داروخانه ندارید، چطور عفونت دندان خود را درمان می‌کنید؟ آیا می‌توانید از روش‌های خانگی برای درمان عفونت دندان خود استفاده کنید؟
در طب سنتی راه و روش‌های مختلفی برای درمان خانگی عفونت دندان پیشنهاد شده و از دیرباز تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از این راه و روش‌های سنتی و طبیعی شاید بتواند آسیب و ضرر کمتری به بدن وارد کند. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا خواهید شد: 

  • درمان عفونت با سیر

سیر خواص درمانی و خوراکی بسیار بالایی دارد. یک انسان بالغ می‌تواند در طول روز چهار حبه سیر مصرف کند. استفاده از سیر به هر نحوی(سیر خام، سیر شور، سیر ترش و…) خواص درمانی خود را دارد. به دلیل داشتن آنتی بیوتیک بالا، می‌تواند یک ضدعفونی کننده بسیار قوی باشد. با آلیسین موجود در خود می‌تواند با باکتری‌ها و عوامل بیماری از مقابله کند. برای این کار می‌توانید سیر را نصف کنید و به مدت یک دقیقه آن را روی دندان خود قرار دهید. این کار را در طول روز چند بار تکرار کنید تا عفونت موجود در دهان و دندان شما از بین برود.   

  • درمان عفونت با عسل

باکتری‌ها برای رشد کردن و زنده ماندن نیاز به عسل دارند، عسل با وجود اینکه شیرین است اما در کمال ناباوری می‌تواند موجب از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان شود. استفاده از عسل می‌تواند رشد باکتری‌ها و میزان اسید آن‌ها را کاهش دهد. برای استفاده از آن بهتر است دو قاشق عسل، یک قاشق دارچین و آب گرم را با هم ترکیب کنید و به مدت دو دقیقه در دهان خود آن را بچرخانید. این کار را برای مدت چند روز تکرار کنید تا نتیجه مثبتی داشته باشد. 

  • درمان عفونت با زنجبیل

یکی از مرسوم‌ترین راه‌ها برای کاهش عفونت دندان و لثه‌ها استفاده از زنجبیل است. حال این زنجبیل می‌تواند به صورت دمنوش باشد یا می‌توانید آن را به صورت تیکه‌ای روی دندان خود قرار دهید. به مدت ۱۰ روز از زنجبیل استفاده کنید، بعد از گذشت ۱۰ روز عفونت دندان شما کامل از بین خواهد رفت. یکی از موثرترین راه‌هیا درمان عفونت دهان و دندان جویدن زنجبیل تازه است اما، به دلیل طعم تند و تیزی که دارد بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از دمنوش آن استفاده کنند. 

  • درمان عفونت با کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد علاوه بر اینکه میزان درد و التهابات موجود را کاهش می‌دهد. برای استفاده از آن کافیست مقداری یخ را بردارید و داخل یک پلاستیک قرار دهید. آن را روی پوست خود در محدوده دندانی که درد می‌کند قرار دهید، بعد از جدود ۱۰ دقیقه متوجه خواهید شد که میزان التهاب و درد دندان کاهش پیدا کرده است. 

  • درمان عفونت با نمک

نمک از قدیم‌الیام به عنوان یک کاهش دهنده التهابات شناخته شده است و خواص ضدعفونی کننده بسیار بالای دارد. برای از بین بردن عفونت موجود در دهان ابتدا نمک را با مقداری آب گرم ترکیب می‌کنند سپس به مدت دو دقیقه در دهان آن را می‌چرخانند تا علاوه بر ضدعفونی کردن محیط دهان، موجب کاهش پوسیدگی دندان شود. استفاده از آب نمک می‌تواند باکتری‌های موجود در دهان و روی دندان را از بین ببرد.   

  • درمان عفونت با جوش شیرین

جوش شیرین پودری است که علاوه بر اینکه در همه‌ی آشپزخانه‌ها پیدا می‌شود، بسیار مقرون به صرفه است. این پودر خواص ضدباکتری دارد و از بین برنده پلاک دهان است. برای استفاده از آن می‌توانید یک قاشق جوش شیرین را به همراه یک قاشق نمک و یک لیوان آب گرم آن را ترکیب کنید. سپس برای چند دقیقه آن را در دهان بچرخانید. این کار را در طول روز چندبار تکرار کنید تا عفونت موجود در دهانتان از بین برود. 

  • درمان عفونت با چای شنبلیله

در طب سنتی شنبلیله خواص ضدالتهاب و ضدعفونی دارد. از شنبلیله برای از بین بردن زخم‌ها و یک تسکین دهنده قوی استفاده می‌کنند. برای این کار یک قاشق شنبلیله را گرم کرده و با کمک یک دستمال روی دندان قرار دهید. با تکرار روزی سه بار می‌توانید عفونت دندان خود را کاهش دهید. 

 

علائم آبسه دندان

علائم و نشانه‌های آبسه دندان عبارتند از:

  1. درد در ناحیه آسیب دیده هنگام گاز گرفتن یا هنگام لمس ناحیه آسیب دیده
  2. حساسیت به غذا و مایعات سرد یا گرم
  3. طعم بد در دهان
  4. تب
  5. یک احساس ناخوشایند کلی
  6. مشکلات باز کردن دهان
  7. مشکلات بلع
  8. بیخوابی

علامت اصلی آبسه دندان درد است. این ممکن است یک درد ضربان دار و اغلب شدید باشد. درد معمولاً به طور ناگهانی شروع می‌شود و در ساعات یا روزهای بعد شدیدتر می‌شود. در برخی موارد، درد ممکن است به گوش، استخوان فک و گردن گسترش یابد.

 

علائم بروز عفونت دندان

آبسه دندان یا Dental Abscess در واقع یک عفونت باکتریایی است که در ریشه دندان یا در بین لثه و دندان ایجاد می‌شود. این آبسه اگر در ریشه دندان ظاهر شود به آن پریاپیکال می‌گویند و اگر در لثه دندان ایجاد شود به آن پریودنتال می‌گویند. زمانی که دندان فرد آبسه می‌کند با تب و لرز بسیار شدیدی همراه است، همین موضوع باعث می‌شود تا فرد برای درمان هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند. آبسه هیچگاه از بین نمی‌رود و باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. اگر نسبت به درمان آن اعتنایی نکنید ممکن است این عفونت به بخش‌های دیگر بدن هم وارد شود، به این ترتیب میزان تب و لرز و علائم آن هم شدت پیدا می‌کند.

معمولا دندانی که آسیب می‌بیند به دلیل داشتن لایه‌های مرده کمی تیره‌تر از سایر دندان‌ها است. زمانی که عفونت موجود در دندان شدت پیدا کند، لثه و اطراف دندان ملتهب می‌شود. هرچه میزان تورم بیشتر باشد میزان آسیب وارد شده به دندان هم به مراتب بیشتر خواهد بود. از دیگر علائم آبسه دندان می‌توان به طعم بد دهان، بود دهان، درد دندان در هنگام غذا خوردن و… اشاره کرد. 

در بسیاری از مواقع آبسه دندان خود را نشان نمی‌دهد و تنها به صورت یک درد خفیف خود را نمایان خواهد کردو در این حالت پزشک با درخواتس عکس رادیوگرافی سعی می‌کند تا وجود آبسه در دهان را تایید کند. 

آبسه در واقع یک تاول کوچک است که گلوبول‌های مرده سفید، باکتری‌ها و بافت‌های مرده در آن وجود دارد. درمان آبسه به این موضوع بستگی دارد که این بیماری از کجا نشات گرفته باشد.

  • درد شدید ضربان دار در دندان یا لثه آسیب دیده که ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود و به تدریج بدتر شود.
  • دردی که در ناحیه گوش، فک و گردن در همان سمت دندان یا لثه آسیب دیده ایجاد می‌شود.
  • دردی که هنگام دراز کشیدن بدتر می شود و ممکن است خواب شما را مختل کند.
  • قرمزی و تورم در صورت 
  • پیک دندان حساس، تغییر رنگ یا لق
  • لثه های براق، قرمز و متورم
  • حساسیت به غذا و نوشیدنی سرد یا گرم
  • بوی بد دهان یا طعم نامطبوع در دهان

علت عفونت دندان چیست؟

دهان شما مملو از باکتری است و باعث ایجاد یک لایه چسبناک روی دندان شما به نام پلاک خواهد شد. اگر دندان های خود را تمیز نگه ندارید، اسیدهای تولید شده توسط این باکتری‌ها می توانند به دندان ها و لثه های شما آسیب برسانند و منجر به پوسیدگی دندان یا بیماری در لثه شوند. موارد زیر می تواند شانس شما را برای ایجاد آبسه دندان افزایش دهد:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: اگر به طور مرتب از نخ دندان و مسواک استفاده نکنید، پلاک یا باکتری روی دندان‌های شما ایجاد می‌شود.
  • مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی های شیرین یا نشاسته ای: اینها می‌توانند رشد باکتری ها را در پلاک ها تشویق کنند و منجر به پوسیدگی و آبسه دندان‌هایتان خواهد شد.
  • آسیب یا جراحی قبلی روی دندان ها یا لثه ها: باکتری ها می توانند به هر قسمت آسیب دیده دندان یا لثه نفوذ کنند.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف: این شامل افراد مبتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و افرادی که تحت درمان هستند، از جمله داروهای استروئیدی یا شیمی‌درمانی می‌شود.

برداشتن آبسه از طریق کانال ریشه

در بسیاری از مواقع آبسه موجود در دندان به دلیل شکستگی، ترک خوردن یا پوسیدگی دندان ایجاد شده است. در این شرایط دندانپزشک از طریق کانال ریشه اقدام به برداشتن آبسه می‌کند. برای این کار ابتدا دندان و نواحی اطراف آن را بی حس کرده، سپس از بالا سوراخ عمیقی داخل دندان ایجاد می‌کنند. چرک و بافت‌های مرده را از داخل دندان خارج می‌کنند، قسمت داخلی دندان را کاملا تمیز کرده و سپس با مواد مخصوص و دائمی پر می‌کنند. بعد از تکمیل کار یک روکش روی دندان روی دندان می‌کشند تا از لایه‌های داخلی پر شده محافظت کنند.

عوامل خطرزا در عفونت دندان

در برخی از مواقع عدم رعایت نکات بهداشتی توسط دندانپزشک می‌تواند یکی از عوامل مهم در شدت گرفتن آبسه دندان باشد. اما این موضوع تنها محدود به دندان پزشک نخواهد بود، دندان قروچه کردن ،گرفتن رژیم غذایی با میزان قند بالا هم می‌تواند ازجمله دلایلی باشد که آبسه دندان را به یک بیماری خطرناک تبدیل می‌کند. اما اگر آبسه دندان را نادیده بگیرید و نسبت به درمان آن اقدامی نکنید می‌تواند باعث بروز مشکلاتی بزرگتر برای شما شود: 

  • عفونت استخوان: اگر آبسه دندان را به موقع درمان نکنید می‌تواند به استخوان‌های اطراف دندان منتقل شود. 
  • عفونت سینوسی: عدم درمان آبسه دندان می‌تواند منجر به عفونت سینوسی و عفونت بافت دهان و لثه شود. 
  • از دست دادن دندان: در بسیاری از مواقع آبسه دندان به قدری شدت پیدا می‌کند که کشیدن دندان تنها راه چاره آن خواهد بود. این آبسه به ریشه دندان نفوذ می‌کند و عصب و ریشه دندان را از بین می‌برد. 
  • آبسه مغزی: این آبسه با وجود اینکه بسیار نادر است اما احتمال آن هم محال نیست. آبسه دندان اگر به موقع درمان نشود می‌تواند منجر به بروز آبسه مغزی در فرد شود که یک امر بسیار خطرناک خواهد بود. 
  • سپتیسمی: به سپس سپستیسمی، گند خون هم می‌گویند. در برخی مواقع آبسه دندان بنا بر دلایل مختلفی می‌تواند وارد جریان خود بدن شود و به این ترتیب خون فرد را آلوده خواهد کرد. به همین دلیل است که باید در اسرع وقت نسبت به درمان آبسه دندان خود اقدام کنید. 

عوارض عفونت دندان چیست؟

در اکثریت قریب به اتفاق موارد، عوارض درمان درد دندان عفونتی تنها در صورتی رخ می‌دهد که آبسه درمان نشود. با این حال، حتی پس از درمان به ظاهر موثر، ممکن است عوارضی رخ دهد، اما این بسیار نادر است. عوارض احتمالی عبارتند از:

  • کیست‌های دندانی: اگر آبسه درمان نشود، ممکن است یک حفره پر از مایع در انتهای ریشه دندان ایجاد شود. به این کیست دندان می‌گویند. خطر قابل توجهی وجود دارد که کیست عفونی شود. اگر این اتفاق بیفتد، بیمار به آنتی بیوتیک و احتمالاً جراحی نیاز خواهد داشت.
  • استئومیلیت: باکتری موجود در آبسه وارد جریان خون شده و استخوان را عفونی می‌کند. بیمار افزایش دمای بدن، درد شدید در استخوان آسیب دیده و احتمالا حالت تهوع را تجربه خواهد کرد. به طور معمول، استخوان آسیب دیده نزدیک محل آبسه خواهد بود. با این حال، از آنجایی که ممکن است در جریان خون پخش شده باشد، هر استخوانی در بدن ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. درمان شامل آنتی بیوتیک های خوراکی یا داخل وریدی است.
  • ترومبوز سینوس حفره‌ای: گسترش باکتری‌ها باعث تشکیل لخته خون در سینوس غار، سیاهرگ بزرگی در پایه مغز می‌شود. ترومبوز سینوس حفره‌ای با آنتی بیوتیک‌ها و گاهی جراحی برای تخلیه سینوس درمان می‌شود. در برخی موارد، این وضعیت می‌تواند کشنده باشد. این یک عارضه بسیار نادر است.
  • آنژین لودویگ: زمانی که باکتری آبسه دندان گسترش می‌یابد، این عفونت کف دهان است. تورم و درد شدید زیر زبان و گردن وجود دارد. در موارد شدید، بیمار ممکن است به سختی نفس بکشد. آنژین لودویگ یک بیماری بالقوه کشنده است. بیماران با آنتی بیوتیک درمان می‌شوند. افراد مبتلا به آنژین لودویگ شدید ممکن است در صورت وجود مشکلات تنفسی نیاز به روشی برای باز کردن راه هوایی داشته باشند.
  • سینوزیت ماگزیلاری: باکتری به فضاهای کوچکی در پشت استخوان گونه که سینوس ماگزیلاری نامیده می‌شود، پخش می‌شود. این یک بیماری جدی نیست اما می‌تواند دردناک باشد. بیمار ممکن است تب کند و گونه‌های حساسی داشته باشد. گاهی اوقات این وضعیت خود به خود برطرف می‌شود. بسته به شدت، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

پیشگیری از عفونت دندان

آبسه دندان ناشی از عفونت لثه یا دندان‌ها است. این عفونت می‌تواند در هر بخشی از فک و دهان ایجاد شود. در صورتی که به موقع نسبت به درمان آن اقدام نکنید، می‌تواند خطرساز باشد. آبسه دندان هم مانند دیگر بیماری‌ها در صورت عدم درمان به موقع شدت بیشتری پیدا می‌کند، بدین ترتیب روند درمان آن به مراتب سخت‌تر خواهد شد. راه‌های بسیاری برای پیشگیری از عفونت دندان وجود دارد که یکی از مطمئن‌ترین و بهترین راه‌ها، مراجعه به دندانپزشک است. دندانپزشک با توجه به شرایط دهان و دندان‌هایتان می‌تواند از پیشرفت عفونت در دهان و دندان جلوگیری کند.

  • بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید و از خمیردندان‌هایی که حاوی فلوراید هستند استفاده کنید. 
  • در هر بار مسواک زدن، کشیدن نخ دندان را نباید فراموش کنید. 
  • سالانه دو یا سه بار به صورت روتین به دندانپزشک مراجعه کنید. 
  • مصرف غذاهایی که قند بالایی دارند را در برنامه غذایی خود محدود کنید، مصرف این نوع غذاها عمر دندان‌های شما را کوتاه خواهد کرد.
  • در صورتی که علائم عفونت دندان داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید. 

سخن پایانی پزشک خوب

دندان عضوی از بدن است که وجود آن برای ادامه زندگی و خوردن غذا لازم و ضروری است. دندان‌های سالم و تمیز نیاز به نگهداری و مراقبت دارد، پس اگر سلامت و بهداشت دهان و دندانتان برای شما مهم است بهتر است به نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان توجه کنید. درست است که می‌توان با کاشتن دندان جای خالی آن را پر کرد اما نگهداری و مراقبت از دندان شاید هزینه و سختی کمتری برای شما داشته باشد.

سوالات متداول 

  1. برای پیشگیری از عفونت دندان چه باید کرد؟
    مسواک زدن دوبار در روز، نخ دندان دو بار در روز، استفاده از دهانشویه، چکاب منظم و… می‌تواند موجب درمان درد دندان عفونتی و پیشگیری از عفونت دندان شود. 
  2. علائم عفونت دندان چیست؟
    مشکل بلع، تورم گونه و لثه، تب و سردرد، بوی بد دهان، دندان درد و…. از علائم عفونت دندان می‌باشد.