آیا تا به حال فردی را دیده‌اید که نتواند به درستی کلمات را بیان کند و در تلفظ کلمات  مشکل داشته باشد؟
این افراد یک عارضه گفتاری به نام لکنت زبان دارند که مانع صحبت کردن و تلفظ صحیح کلمات می‌شود. لکنت زبان در کودکان ۲ تا ۵ سال یک امر عادی و شایع است و نباید از آن بترسید و اضطراب داشته باشید، چرا که لکنت زبان در کودکان به مرور زمان و با بزرگ شدن آن‌ها بهبود پیدا می‌کند و از بین می‌رود.
به جای استرس و اضطراب می‌توانید به دنبال راه درمان و کنترل این عارضه باشید. در ادامه این مطلب با بهترین روش کنترل لکنت زبان بیشتر آشنا خواهید شد.

 

 

لکنت زبان چیست؟ 

لکنت زبان در واقع یک اختلال گفتاری است که باعث می‌شود فرد نتواند هجاها و کلمات را به صورت واضح بیان کند، این اختلال معمولا در کلمات سخت و طولانی بیشتر است.
لکنت زبان که مهم‌ترین اختلال تکلمی است از دوران خردسالی(۲ تا ۴ سالگی) آغاز می‌شود و در صورتی که نادیده گرفته شود، این بیماری تشدید شده و درمان آن بسیار سخت خواهد شد. لکنت زبان روی اعتماد به نفس فرد و نحوه صحبت کردن آن تاثیر می‌گذارد، بسیاری از افراد به دلیل لکنت زبانی که دارند از صحبت کردن خجالت می‌کشند و نمی‌تواند در هر جمع و محفلی صحبت کنند.

راه‌های ساده خانگی برای کنترل لکنت زبان 

افراد بسیاری در سراسر جهان وجود دارد که به این عارضه مبتلا هستند و نزدیک به ۱۰ درصد آن‌ها کودکان هستند که برای مقطع کوتاهی دچار لکنت زبان می‌شوند. از هر ۴ کودکی که در دوران خردسالی به این عارضه مبتلا می‌شوند یک نفر آن‌ها در بزرگسالی هم این عارضه را خواهد داشت.

What is the home remedy for stuttering

با وجود اینکه روش‌های درمانی بسیاری برای بهبود این عارضه وجود دارد اما درمان آن کمی دشوار است و مدت زمان بهبود آن به عوامل درونی و بیرونی بسیاری بستگی دارد.
روش‌های خانگی و سنتی هم می‌تواند تا حدودی موجب بهبود لکنت زبان شود، البته میزان تاثیرگذاری این روش‌های خانگی در هر فردی متفاوت است و به هیچ عنوان یکسان نخواهد بود.

آهسته صحبت کنید 

سعی کنید هیچ‌گاه تند تند و با عجله حرف نزنید چرا که آهسته صحبت کردن می‌تواند زمان بیشتری به ذهن شما بدهد تا کلمات را آنالیز کند.
به همین دلیل بهتر است قبل از هر سخن گفتنی چند نفس عمیق بکشید و اگر از جملات طولانی استفاده می‌کنید بهتر است در بین هر چند جمله مکث کوتاهی برای نفس‌گیری مجدد داشته باشید.

متن‌های مختلف را با صدای بلند بخوانید 

از نظر پزشکان یکی از بهترین و موثرترین راه‌های کاهش لکنت زبان، بلند خواندن متن‌های مختلف است. متن انتخاب شده را با صدای واضح و به سرعت بخوانید، شاید در ابتدا کمی اشتباه داشته باشید اما مشکلی ندارد. بدون توجه به کیفیت و تلفظ کلمات متن را تند تند بخوانید.

Reading the text out loud to treat stuttering
اگر این کار را به صورت روزانه و روتین انجام دهید در بهبود این عارضه تاثیر مثبتی می‌گذارد. بهتر است روزی یک ساعت را به این عارضه اختصاص دهید.

کلمات سخت را حذف کنید 

 برای فردی که لکنت زبان دارد تلفظ کلمات ساده هم بسیار سخت خواهد بود چه برسد به کلمات پیچیده و سخت. در هنگام خواندن متن بهتر است از کلمات سخت عبور کنید و آن‌ها را نادیده بگیرید. می‌توانید لیستی از این کلمات بنویسید و جایگزین راحت‌تری برای آن انتخاب کنید.

خوراکی‌هایی که به بهبود و کنترل لکنت زبان کمک می‌کند 

مصرف خوراکی‌ها و غذاهای مفید می‌توانند موجب کاهش لکنت زبان و مدیریت این عارضه شود:

خرما

یکی از میوه‌های بسیار مقوی که می‌تواند ماهیچه‌های دهان را تحریک کند و صدای شما را صاف و سنگین کند، خرما است که مصرف روتین و روزانه آن می‌تواند اختلالات گفتاری را در افراد کاهش دهد.

Dates and treatment of stuttering
خرما را هم می‌توانید به صورت خام مصرف کنید و هم پوره آن را در شیر گرم استفاده کنید.

انگور

 آهن موجود در انگور به قدری زیاد است که می‌تواند به گردش خون رد اندام‌های مختلف بدن کمک بسیاری کند. انگور تازه خواص درمانی بسیار بیشتری نسبت به انگوز خشک شده دارد، به همین دلیل برای بهبود اختلال لکنت زبان پیشنهاد می‌کنیم انگور تازه مصرف کنید.

بادام

یکی از غنی‌ترین مغزیجات موجود در بازار بادام است که سرشار از ویتامین A و امگا۳ است و می‌تواند تقویت عملکرد مغز موجب تقویت حافظه و قدرت تمرکز شود. برای بهبود اختلال تکلم می‌توانید روزی ۱۵ دانه بادام را خیس کنید و بعد از چند ساعت آن را میل کنید.

کره محلی 

 مصرف کره محلی می‌تواند به نرم شدن ماهیچه‌های گلو، تقویت مغز و افزایش تمرکز کمک بسیاری کند.
برای تهیه معجون کرده محلی می‌توانید یک قاشق کره محلی را آب کنید و با افزودن آب انگور و بادام خیس میزان تاثیرگذاری آن را دوچندان کنید.

فلفل سیاه 

یکی از داروهای سنتی و باستانی است که توانسته در درمان لکنت زبان عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. این دانه منجر به افزایش تولید براق دهان می‌شود و ماهیچه‌های دهان را تحریک می‌کند. روزی ۷ دانه فلفل را بکوبید و با کمی شکر آن را میل کنید.

Black pepper and treatment of stuttering

عسل و نمک 

 یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی لکنت زبان مصرف عسل و نمک است که موجب تسکین ماهیچه‌های دهان و افزایش عملکرد عصبی می‌شود.
برای تهیه آن می‌توانید یک قاشق عسل و چند قاشق نمک را با یکدیگر ترکیب کنید و این مخلوط را روی دوبار روی زبان خود بمالید.

در طب سنتی درمانی برای لکنت زبان وجود دارد؟  

خوشبختانه طب سنتی هم برای درمان لکنت زبان در خردسالان و بزرگسالان روش‌های مختلفی را در نظر گرفته است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

برگ بو 

مصرف برگ بو چه در غذا و چه در خوراکی می‌تواند موجب کاهش ضخامت زبان شود و لکنت زبان را بهبود بخشد. مصرف برگ بو می‌تواند نورون‌ها را تقویت کند و موجب گردش خون بیشتری در بخش‌های مختلف بدن شود.

The effect of bay leaf in the treatment of stuttering
برای مصرف آن می‌توانید چند تکه کوچک برگ بو را شسته و آن را برای چند ساعت زیر زبان خود قرار دهید.

روغن براهمی

یکی از قدیمی‌ترین داروهای سنتی در کشور هند موجب تقویت عملکرد مغز و تسکین ماهیچه‌ها می‌شود، روغن براهمی است. دو تا سه قاشق روغن را گرم کنید و برای ۳ دقیقه روی زبان خود ماساژ دهید بعد از گذشت یک ماه متوجه بهبود لکنت زبان خود می‌شوید.

چای بادرنجبویه

این چای در فرهنگ چینی‌ها به عنوان یک مسکن بیماری‌های عصبی و مشکلات روانی شناخته می‌شود. بادرنجبویه خواص درمانی بسیار بالایی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است که علاوه بر تقویت عملکرد مغز موجب خنک شدن بدن هم می‌شود. برای درمان اختلال تکلم می‌توانید به مدت سه ماه روزی دو تا سه مرتبه از این دمنوش میل کنید.

لکنت زبان عارضه‌ی دائمی نیست و قابل درمان است 

اگر دوست یا یکی از اعضای خانواده شا دچار لکنت زبان هستند در زمان صحبت کردن به او زمان بدهید و صبور باشید. اجازه دهید خودش صحبت کند و نخواهید که کلمات را حدس بزنید، با این کار موجب کاهش اعتماد به نفش آن‌ می‌شوید و صحبت کردن را برای او دشوارتر خواهید کرد.

Stuttering is not a permanent condition and can be treated
لمنت زبان عارضه غیرقابل درمانی نیست و می‌توان به مراجعه به پزشک و انجام تمرین‌ها و داروهایی که پزشک تجویز می‌کند این عارضه را درمان کرد. در این میان حمایت خانواده‌ها و داشتن یک پشتیبان و حامی می‌تواند انگیزه بسیار خوبی برای بهبودی فرد به وجود آورد.

سوالات متداول 

  1. مهم‌ترین دلایل لکنت زبان در بزرگسالان و کودکان چیست؟
    ژنتیک، عوامل عصبی، لکنت زبان رشدی از مهم‌ترین عوامل لکنت زبان در بزرگسالان و کودکان است.
  2. چه عواملی در بزرگسالان می‌تواند موجب تشدید این عارضه شوند؟
    خانواده، سن و جنسیت از مهم‌ترین مواردی هستند که موجب تشدید این عارضه در بزرگسالان می‌شود.
  3. آیا با استفاده از دارو می‌توان لکنت زبان را درمان کرد؟
    متاسفانه هنوز دارویی که بتواند به صورت قطعی و کامل این عارضه را درمان کند به وجود نیامده است. برخی از پزشکان برای بزرگسالان از داروهای مختلفی استفاده می‌کنن که موجب کاهش لکنت زبان آن‌ها می‌شود، قدرت تاثیرگذاری این داروها در همه افراد یکسان نیست.
  4. انجام چه ورزش‌هایی می‌تواند به کنترل لکنت زبان کمک کند؟
    یوگا، مدیتیشن، ذهن آگاهی از بهترین تمرین‌هایی هستند که موجب بهبود لکنت زبان فرد می‌شوند.