انواع ترس در کودکان کدامند؟ بهترین راهکارهای رفع ترس در کودکان

توسط میترا سیفان
این مقاله توسط میترا سیفان تالیف شده است.

یکی از مشکلاتی که برخی والدین با آن روبرو هستند، مسئله ترس در کودکان است. کودکان از سن دو سالگی به بعد شروع به شناختن ترس میکنند و ممکن است از موارد و موقعیت های مختلفی بترسند. در این مقاله روانشناس پزشک خوب، خانم نسرین باقری شما را با علل این مسئله آشنا کرده و راهکارهایی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

فهرست مطالب
  • انواع ترس در کودکان

    یکی از مشکلاتی که برخی والدین با آن روبرو هستند، مسئله ترس در کودکان است. کودکان از سن دو سالگی به بعد شروع به شناختن ترس میکنند و ممکن است از موارد و موقعیت های مختلفی بترسند. به عنوان مثال کودکان معمولاً از تاریکی، محیط های جدید مثل مطب دندانپزشک، افراد غریبه، حیوانات و… می‌ترسند.

    برخی از کودکان هیچ گاه معنای ترس را به شکل شدید تجربه نمی‌کنند. درحالی‌که بسیاری از آنها، با مجموعه ای از تجارب ترسناک در طول زندگیشان روبرو می شوند. آن ها از افراد غریبه، تاریکی، حیوانات، طوفان، توالت و یا هر چیز جدید یا متفاوتی می‌ترسند. این گونه ترس ها در برخی سنین یا دوره هایی خاص تشدید می‌شوند. برای مثال ترس از صداهای بلند در دو سالگی به اوج می‌رسند.

    آیا ترس در کودکان طبیعی است؟

    ترس در کودکان امر دور از انتظاری نیست! همه کودکان، در موقعیت‌های مختلفی ترس را تجربه می‌کنند. وقتی کودک شروع به کشف دنیای اطراف خود می کند، تجارب جدیدی به دست می‌آورد، با مشکلات جدیدی رو به رو می‌شود و در نتیجه ممکن است دچار اضطراب یا ترس شود.

    بنابراین می‌توان گفت که تجربه انواع ترس در کودکان طبیعی است. طبق یک مطالعه، ۴۳ درصد از کودکان پیش دبستانی تا ۱۰ ساله دچار ترس و نگرانی می‌شوند. ترس از تاریکی در کودکان، به خصوص اگر کودک تنها باشد، یکی از رایج‌ترین ترس‌ها در این گروه سنی است. ترس از حیوانات و سگ‌هایی که پارس می‌کنند نیز یکی دیگر از انواع ترس‌هایی است که کودکان آن را معمولاً تجربه می‌کنند.

    ترس در کودکان معمولاً به مرور زمان از بین می‌رود؛ حتی ترس‌های شدید در کودکان هم به مرور و خود به خود از بین می‌روند.

    مطلب مرتبط: ترس از حمام در کودکان | چگونه ترس از حمام در کودکان را از بین ببریم؟

    انواع ترس در کودکان در سنین مختلف

    با اینکه دوران کودکی، دورانی پر از تفریح است، اما در عین حال دوره ای است که  اطلاعات کودکان در مورد مکان و زمان در این دنیای بزرگ افزایش می یابد.

    پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید
    مشاهده لیست روانشناسان

     

    در این سن، ترس از افراد جدید، ترس از اشیا بزرگ مثل قطار، ترس از وسایل پر سر و صدای برقی مثل جاروبرقی و ترس از حیوانات بسیار رایج است. افزون بر این موارد، در این دوره یکی از بزرگترین ترس های کودکان آن است که مبادا والدینشان آن ها را ترک کنند و دچار اضطراب جدایی می‌شوند.

    ترس در کودکی

    با افزایش تجارب کودک در محیط زندگی، برخی ترس های طبیعی در کودکان از میان می روند اما انواع دیگری از ترس جای موارد قبل را می‌گیرند. بعضی از کودکان سه تا چهارساله، ممکن است به ویژه از صداهای بلند و یا تاریکی بترسند، اما کودکان پنج ساله با تجربه تر هستند.

    آنها در مورد قطار، اتومبیل ها و حیوانات، اطلاعاتی به دست آورده اند، ولی ممکن است هنوز از تاریکی و یا آسیب های احتمالی وحشت داشته باشند. در این سن، ممکن است هنوز ترس از جدایی از پدر و مادر در ذهن کودک وجود داشته باشد.

    برای بسیاری از کودکان، شش سالگی سن بروز دوباره ترس هاست. حتی ممکن است ترس از صداهای بلند دوباره در این سن بروز کند. ترس از جادوگرها و ارواح در اول فهرست قرار دارد و در پی آنها ترس از گم شدن یا به خواب رفتن در تنهایی، جلب توجه می‌کند.

    کودکان اغلب از قدرت عناصری نظیر باد و آتش می‌هراسند. برخی از آنها در مورد آسیب های شدید بدنی شجاع‌تر هستند، ولی از خراش ها و بریدگی ها می‌ترسند و بالاخره، یکی از ترس های جالب آنها، نگرانی در مورد سلامت پدر و مادرشان و ترس از تنهایی در سنین کودکی است.

    ترس از سایه ها در کودکی

    یک کودک هفت ساله می‌تواند بیندیشد و تفسیر کند. گاهی سایه ها در نظر کودک به شکل هیولا در می‌آیند و گاهی تصور می‌کند که موجودات وحشتناکی در ساختمان وجود دارند. او از وقایعی که ممکن است در طول شب زیر تختخوابش رخ دهند، می‌ترسد.

    این کودک، حتی نگران درگیر شدن کشورش در یک جنگ بزرگ است. او هر روز در مورد رخدادهای روزانه نگران می‌شود.

    وقتی کودک به هشت یا نه سالگی می‌رسد، به طور کلی ترس هایش کاهش می‌یابد، اما نارسایی های شخصیتی و مسخره شدن از سوی دیگران، از نگرانی های عمده او به شمار می‌روند. در ده سالگی با افزایش اعتماد به نفس، از این قبیل نگرانی ها کاسته می‌شود.

    ترس در کودکان زیر ۳ سال

    کودکان زیر سه سال اغلب از غریبه‌ها، صداهای بلند و افراد در لباس‌های مبدل می‌ترسند. ‌

    – ترس از غریبه‌ها

    همه کودکان و نوزادان قادر هستند چهره والدین خود را از چهره غریبه‌ها تشخیص دهند. ترس از غریبه ها در کودکان زیر ۲ سال خود را با اضطراب جدایی بین ۶ تا ۸ ماهگی در کودک نشان می‌دهد؛ این موضوع می‌تواند برای کودک مفید باشد. چرا که با شروع سینه‌خیز رفتن یا راه رفتن کودک، ترس از غریبه‌ها مانع از دور شدن او از والدین خود می‌شود. این دوران معمولاً تا دو سالگی ادامه می‌یابد. ‌

    – ترس از صداهای بلند

    سیستم حسی در نوزادان هنوز به طور کامل ایجاد نشده است. به همین دلیل صداهای بلند یا ناگهانی می‌تواند باعث ترس و گریه آن‌ها شود. سیفون توالت، رعد و برق، جاروبرقی و صدای دزدگیر ماشین می‌تواند باعث ترس در کودکان زیر سه سال شود. ‌

    ترس در کودکان ۳ سال و ۴ سال

    ترس در کودکان پیش دبستانی خود را به صورت ترس از حیوانات و سگ‌ها، ترس از تاریکی و ترس از تغییرات است. حتی برخی کودکان از دفع مدفوع خود می‌ترسند و دچار یبوست می‌شوند. ترس از دفع مدفوع در کودکان ۲ تا ۴ ساله شایع است.

    ترس ها، سنین بروز و الگوی مخصوص خود را دارند. اگر ترس و تشویش کودک آن قدر جدی است که مانع عملکردهای عادی او می‌شود، مداخله والدین و اقدام برای درمان ضروری است.

    ترس در کودکان ۳ ساله به خصوص از تاریکی بسیار رایج است؛ اما اگر به عنوان مثال فرزند شما خواب راحتی در شب ندارد و یا دائماً درحال بهانه گیری ناشی از ترس می‌باشد، مداخله تخصصی لازم و ضروری است.

    ترس در کودکان ۱۰ ساله

    ترس کودکان یکی از مسائل نگران کننده برا یوالدین است که زندگی را بر همه اعضای خانواده تلخ خواهد کرد. بسیاری از والدین برای رفع ترس کودک خود به روانشناس و روانپزشک مراجعه می‌کنند یا از روش‌های درمان دارویی استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانیم وجود برخی ترس‌ها در کودکان موضوعی بسیار طبیعی و عادی است؛ پس مشاهده ترس‌های مرتبط با سن یک کودک در رفتار او، موضوعی طبیعی است که جای هیچ نگرانی را برای والدین نمی‌گذارد. اما اگر ترس کودک نسبت به موضوعی بیش از دو سال زمان برد، والدین باید در جهت درمان ان اقدام کنند. در واقع هیچ ترس عادی نباید بیشتر از دو سال در یک کودک ادامه پیدا کند. در ادامه به معرفی سه مورد از رایج‎‌ترین نوع ترس یک کودک ۱۰ ساله می‌پردازیم:

    تراژدی‌های ناگهانی

    کودک ۱۰ ساله در رنج سنی قرار دارد که بسیاری از حوادث، اتفاقات و خبرها را درک می‌کند و راجع به آن‌ها بسیار فکر می‌کند؛ اما هنوز درک صحیحی از تصادف اتومبیل، طوفان، زلزله یا حملات تروریستی ندارد. پس ممکن است با شنیدن چنین اخباری یا مشاهده ویدیو و تصاویر آن‌ها احساس ترس بر او غلبه کند.

    بیمار شدن یا از دنیا رفتن

    کودکان از ۷ سال به بعد سوالات زیادی درباره مرگ دارند و کودک ۱۰ ساله تقریبا پاسخ اکثر سوالات خود را دریافت کرده است. این کودک دیگر به راحتی مفاهیم مرتبط با مرگ را درک می‌کند و حتی شاید از دست دادن یک عزیز را هم تجربه کرده باشد. در واقع کودک ۱۰ ساله به اندازه‌ای بزرگ و فهمیده است که می‌داند پدر و مادر خدا نیستند و ممکن است روزی از دنیا بروند.

    حیوانات ترسناک

    ترس از برخی حیوانات مثل مار و عنکبوت ریشه در تخیل کودک ندارد و کودک ۱۰ ساله به راحتی جانوران خطرناک را تشخیص می‌دهد. توانایی تشخیص و درک بین ترس واقعی و خیالی در کنترل ترس کودک بسیار مهم است.

     

    ترس در کودکان ۸ ساله

    کودک ۸ ساله واقعیت را از تخیل به راحتی تشخیص می‌دهد و ترس او نسبت به برخی چیزها کم شده است. ممکن است کودکان در هر سنی دارای قوه تخیل بسیار قوی باشند و از برخی حشرات، اشخاص تخیلی مثل جادوگر و روح بترسند. در واقع چیزهایی مثل اتاق تاریک و در یک کمد باز می‌تواند قوه تخیل ذهن ان‌ها را فعال کند. اما باید بدانید که یک کودک ۸ ساله دیگر از هیولای زیر تخت نمی‌ترسد؛ این کودک از خطرات واقعی می‌ترسد. ترس از بلایای طبیعی، حضور افراد ناشناس در خانه، دزد و مرگ عزیزانش یک کودک ۸ ساله را آزار می‌دهد و موجبات ترس او را فراهم می‌کند. جالب است بدانید در این سن کودکان معمولا از حضور در جمع، افت و شکست تحصیلی نیز بسیار می‌ترسند.

     

    ترس در کودکان دبستانی

    ترس از عصبانیت معلم

    مدرسه برای کودکان یک تجربه جدید است و به دلیل اینکه کودکان چندان با قوانین مدرسه آشنا نیستند، ممکن است ناخواسته از خط قرمزها عبور کنند. در این شرایط ممکن است کودک تجربه خود را در قالب داستان‌هایی درباره سایر همکلاسی‌هایش بیان کند. ممکن است کودک تنبیه همکلاسی‌هایش را ببیند و نگران باشد که او نفر بعدی است. ‌

    ترس از بیماری یا آسیب دیدن

    در این سن، حافظه کودک شکل گرفته است و خاطره مربوط به بیماری یا جراحت را به خوبی به یاد می‌آورد؛ بنابراین از اینکه دوباره به آن شرایط برگردد نگران است. ‌برای مثال، ترس کودکان از دندانپزشکی و همچنین ترس از آمپول زدن در این سن بسیار رایج است.

    کابوس

    کودک در این سن هنوز تلاش می‌کند میان واقعیت و خیال تمایز قائل شود. وقتی کودک کابوس شبانه می‌بیند به نظر او واقعی می‌آید.

    ترس از تاریکی در کودکان | چگونه ترس از تاریکی را در کودکان از بین ببریم؟

    ‌‌

    اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید
    رزرو آنلاین نوبت از روانشناس کودک

     

    راهکارهایی برای جلوگیری از ریشه دار شدن ترس در کودکان

    به ترس های کودک، بیش از حد واکنش نشان ندهید.

    همان طور که نادیده گرفتن ترس ها منطقی نیست، هیچ گاه واکنش بیش از حد نیز به آنها نشان ندهید. به یاد داشته باشید که یک پاسخ منطقی به کودک می‌تواند جلوی پیشرفت ترس او را بگیرد.

    از کودک خود حمایت کنید.

    اگر کودک از وجود یک هیولا در زیر تختخوابش می‌ترسد، به او اطمینان دهید که چنین چیزی در آنجا وجود ندارد. سپس تشویقش کنید تا در حضور شما زیر تختخواب را نگاه کند.

    رفتارهای جسورانه را  در کودک تقویت کنید.

    کلید از بین بردن ترس در کودکان، تحسین و تشویق در انجام رفتارهای جسورانه است.

    وقتی فرزندتان از کنارتان برمی‌خیزد تا با یک حیوان یا موقعیت جدید روبرو شود، او را تحسین کنید.

    در مورد نحوه برخورد کودک با موقعیت های گوناگون، اظهار نظر کنید و او را در آغوش بگیرید. این روش باعث می‌شود تا کودک دفعات دیگر نیز به چنین رفتارهایی اقدام کند.

    راهکارهایی برای جلوگیری از ریشه دار شدن ترس در کودکان

    راهکارهایی برای غلبه بر ترس (فوبی) در کودکان

    وقتی علائم ترس در کودکان، بیش از مدت زمانی که انتظار می‌رود، به طول انجامد و یا به قدری شدید باشد که فعالیت زندگی اش را مختل کند، تلاش و اقدام شما برای کاهش ترس او ضروری است. زیرا در غیر این صورت، یک ترس ساده به یک فوبیای واقعی تبدیل خواهد شد.

    ممکن است کمک افراد متخصص روانشناس کودک، به ویژه در مورد کودکانی که بارها دچار ترس های جدیدی می‌شوند جزء راه حل های بعدی باشد، اما روش هایی مخصوص والدین نیز وجود دارد که می‌توانید امتحانشان کنید.

    بر اساس نتایج بررسی روان شناسان کودک، کاستن حساسیت کودک نسبت به ترس، راهی مناسب برای غلبه بر آن است.

    نوع ترس کودک را ارزیابی کنید.

    آیا کودک از همه سگ ها می‌ترسد یا فقط از سگ های سیاه دوری می‌کند؟

    اگر از رعد و برق وحشت دارد، آیا از رعد بیشتر می‌ترسد یا برق؟ با کودک صحبت کنید و واکنش های دقیق او را در موقعیت هایی که ترسیده است، زیر نظر بگیرید تا آگاهی بیشتری نسبت به ماهیت ترس او بیابید.

    اگر کابوس می‌بیند بررسی کنید که چه چیزهایی در کابوس او را می‌ترساند؟ نحوه برخورد با کابوس‌های کودک را یاد بگیرید و به او کمک کنید تا بر ترسش غلبه کند.

    همه ترس‌ها یکسان نیستند

    کمک به کودکان برای یادگیری مدیریت ترس‌هایی که به طور منظم با آن‌ها مواجه می‌شوند، مانند ترس از تاریکی یا ترس از رفتن به پزشک، ضروری است، اما همه ترس‌ها به صورت یکسان ایجاد نمی‌شوند. دکتر بوسمن می‌گوید:«ترس‌هایی که در زندگی کودک تداخل ندارند، همیشه نیازی به غلبه بر آن ندارند. به عنوان مثال، اگر کودکی فیلم‌های ترسناک را دوست ندارد، خوب است. دکتر بوسمن خاطرنشان می‌کند که این ممکن است در واقع گواهی بر مهارت‌های او در دفاع از خود باشد. «من این‌ها را دوست ندارم، نمی‌خواهم تماشا کنم» این است که فرزندتان برای نیازهایش بایستد و بگوید: «این حد من است».

     

    از سوی دیگر، اگر ترس‌های کودک شما دائمی و بیش از حد شدید است یا شروع به تداخل در زندگی روزمره او کرده است، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به دنبال کمک باشید. علائمی که نشان می‌دهد ترس ممکن است چیزی بیشتر باشد عبارتند از:

    نگرانی وسواسی کودک شما روی موضوع ترس خود را تثبیت می‌کند، اغلب درباره آن فکر می‌کند یا صحبت می‌کند، یا حتی زمانی که محرک وجود ندارد. به عنوان مثال، ماه‌ها قبل از مراجعه بعدی به دندانپزشک، به شدت مضطرب می‌شود.

    ترس‌هایی که توانایی فرزند شما را برای لذت بردن از زندگی یا شرکت در فعالیت‌ها محدود می‌کند. به عنوان مثال، امتناع از رفتن به یک سفر کلاسی به پارک، زیرا ممکن است در آنجا سگ وجود داشته باشد. ترس‌های شدید و خاص که باعث اختلال می‌شود.
    علائم اضطراب شدید مانند حملات پانیک، رفتار اجباری یا مختل کننده، یا کناره‌گیری از فعالیت ها، مدرسه یا خانواده. اگر به نظر می‌رسد ترس‌های فرزندتان ممکن است چیز جدی تری باشد، قرار ملاقاتی را برای صحبت با یک متخصص بگذارید تا ببینید آیا کمک بیشتری لازم است یا خیر.

     

    از کودک بخواهید میزان ترسش را مشخص کند.

    ترس، درجات گوناگونی دارد به طوری که دانستن میزان آن به شما کمک می‌کند تا رویارویی کودک را با موقعیت‌های ترسناک کنترل کنید و به علاوه، به کودک نیز کمک می‌کند تا متوجه کاهش شدت ترسش شود.

    برای کودکان بزرگ تر بهتر است، میزان ترسشان را در یک درجه بندی صفر تا ده بیان کنند.

    برای کودکان خردسالی که درک مفهوم اعداد برایشان مشکل است، بهتر است، میزان وحشت خودشان را با فاصله دو دستشان از هم نشان دهند.

    میزان ترس در ودکان چقدر است؟

    ترس ها را بر اساس درجه آن ها فهرست کنید.

    وقتی کودک، در بیان میزان و درجه اضطرابش ماهر شد، ترس های او را به بخش هایی قابل بررسی تقسیم کنید.

    بدین معنا که در آخر فهرست، ترس های خفیف تر و در بالای آن، موارد جدی تر را قرار دهید.

    سپس کار را از ترس های خفیف تر آغاز کنید و پله پله به سوی موارد شدیدتر پیش بروید. برای مثال ترس از سگ، درجات گوناگونی دارد. کمترین درجه ترس هنگامی است که کودک، کتابی را درباره سگ ها ورق می‌زند.

    یک درجه بالاتر، تماشای یک سگ واقعی است و در نهایت، بالاترین درجه ترس، نوازش کردن آن است.

    راه های خنثی کردن اضطراب را تشخیص دهید و به کودک بیاموزید.

    قبل از اقدام به غلبه بر ترس، مطمئن شوید که میزان اضطراب کودک کم باشد، زیرا اگر ترس به سرعت تشدید شود، کودک قبل از آنکه نتیجه مقاومت در برابر آن را دریابد، از موقعیت یاد شده فرار خواهد کرد.

    بنابراین، پیش از آنکه به حساسیت زدایی کودک نسبت به ترسش بپردازید، راه هایی را برای خنثی کردن اضطراب او بیاموزید.

    به کارگیری روش های کسب آرامش، یکی از بهترین راه ها برای مقابله با اضطراب است.

    زیرا از نظر بدنی غیر ممکن است که شخصی در یک زمان، هم آرام وهم هراسان باشد.

    زمزمه کردن واژه ای مثل “آرام” می‌تواند به تمرکز در آرام سازی کمک کند. نفسی عمیق می کشد و با تکرار این واژه به آرامش دست می‌یابد.

    روش های دیگر برطرف کردن اضطراب شامل گوش دادن به موسیقی، خوردن خوراکی و شمارش اعداد هستند. در واقع، این گونه فعالیت ها حواس کودک را از ترس پرت می‌کنند.

    برای نمونه، کودکی در هنگام طوفان به موسیقی مورد علاقه خود گوش می‌دهد، دیگری هنگام نزدیک شدن به سگ ها بستنی می‌خورد و کودکی دیگر در مطب دندانپزشکی، سرامیک های کف اتاق را می‌شمارد. از هر روشی که فرزندتان را خونسرد و آرام نگاه می‌دارد، استفاده کنید.

     

    چگونه به رفع ترس درکودکان کمک کنیم؟

    نباید به هیچ عنوان برای رفع ترس در کودکان ناگهان فرزندتان را در اتاق خواب تاریکش رها کنید و بگویید: «خداحافظ! شجاع باش! صبح میبینمت!” راشل بوسمن، روانشناس، روانشناس بالینی در موسسه ذهن کودک در این باره می‌گوید. ابتدا باید به آرامی بچه را راهنمایی کند تا زمانی که خودش آماده شود. سپس با راه و روش‌های مختلف نسبت به درمان این عارضه اقدام کرد. بنابراین بهترین راه برای کمک به رفع ترس در کودکان چیست؟

    به فرزندتان کمک کنید در مورد چیزی که او را می‌ترسد صحبت کند. بچه‌ها ممکن است ندانند که از چه چیزی می‌ترسند. پرسیدن سوالات خاص می‌تواند در این موضوع بسیار کمک کننده باشد. به عنوان مثال، اگر کودکی از سگ می‌ترسد، می‌توانید بگویید: چه چیزی در سگ وجود دارد که او را می‌ترساند؟ آیا سگ تا به حال به او حمله کرده است؟ آیا سگ خاصی وجود دارد که از آن می ترسد؟ هنگامی که درک بهتری نسبت به آنچه که فرزندتان از آن می‌ترسد به دست آورید، راه‌های بهتر و مناسب‌تری برای کمک به او پیدا خواهید کرد.

    برخی از ترس‌های رایج دوران کودکی عبارتنداز:

    • تنها بودن
    • تاریکی
    • سگ یا سایر حیوانات بزرگ
    • اشکالات
    • ارتفاعات
    • گرفتن واکسن یا رفتن به دکتر
    • صداهای ناآشنا یا بلند
    • هیولاهای خیالی – “چیز” زیر تخت و غیره.

    هنگامی که متوجه شدید ترس چیست، به فرزندتان اجازه دهید بداند که شما او آن را جدی می‌گیرید. دکتر بوسمن در این باره می‌گوید: «وقتی بچه‌ای می‌گوید چیزی ترسناک است، احتمال زیادی وجود دارد که ما به عنوان بزرگسال فکر نکنیم آن چیز ترسناک است. اما ما همیشه می‌خواهیم با تأیید احساسات آن‌ها شروع کنیم. به عنوان مثال، به جای “اوه بیا، ترسناک نبود!” یا ” چه چیزی برای ترسیدن وجود دارد؟” سعی کنید از جملات دیگری استفاده کنید. “وای، به نظر می‌رسد ترسیده اید!” یا “می‌دانم، بسیاری از بچه ها نگران این موضوع هستند.”
    دکتر بوسمن می‌گوید هنگامی که کودک به شما اطمینان داد، مهم است که به سرعت ادامه دهید. ما نمی‌خواهیم به ارائه آرامش در مورد چیزهای ترسناک بپردازیم، زیرا حتی آن هم می‌تواند تقویت‌کننده باشد و زندگی را تغییر دهد. در عوض، شروع کنید به صحبت در مورد اینکه چگونه با هم کار می‌کنید تا به او کمک کنید احساس شجاعت بیشتری داشته باشد و به نقطه ای برسد که بتواند خودش ترس را مدیریت کند. 

    با ایجاد یک طرح، برای تعیین اهداف معقول با فرزندتان کار کنید. به عنوان مثال، اگر او معمولاً نیاز دارد که تا زمانی که او به خواب برود با او در اتاق بنشینید، می‌توانید موافقت کنید که تا پایان هفته سعی کند چراغ را خاموش کند و خودش بخوابد. هنگامی که هدف را تعیین کردید، در مورد مراحلی که برای رسیدن به آن انجام خواهید داد صحبت کنید و صبور باشید.

    شب اول: موافقت کنید که دو کتاب بخوانید، چراغ‌ها را خاموش کنید، چراغ شب روشن کنید و سپس با او آرام بنشینید (بدون صحبت یا بازی) تا زمانی که او به خواب رود.

    شب دوم: یک کتاب بخوانید، سپس چراغ ها را خاموش و چراغ شب را روشن کنید. در را ببندید، در اتاق نمانید. 

    شب سوم: یک کتاب بخوانید، سپس نور شب روشن و در بسته شود.

    شب چهارم: یک کتاب بخوانید، سپس چراغ ها خاموش و در بسته شود.

    تشویق کنید و صبور باشید. در نهایت، والدین باید به خاطر داشته باشند که تغییر نیاز به زمان دارد و ترس یک احساس بسیار قدرتمند است. ثابت قدم بمانید و زحمات فرزندتان را تحسین کنید و به او بگویید: به نظر من واقعاً شجاعت شما بود که نیم ساعت در اتاقتان ماندید. ببینیم فردا می‌توانیم بیشتر برویم یا نه!»
    اجازه دهید فرزندتان بداند که فکر می‌کنید می‌تواند با ترس‌هایش مقابله کند، حتی اگر هنوز مطمئن نیست. “گفتن چیزهایی مانند، “تو این را داری!” یا “شما خیلی شجاع هستید!” دکتر Busman می‌گوید: می‌تواند به کودک شما کمک کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. بچه‌ها، به‌ویژه بچه‌های کوچک‌تر، ممکن است نیاز به چند بار تلاش داشته باشند، بنابراین اگر فرزندتان همچنان سومین لیوان آب را می‌خواهد یا حتی پس از شروع کار برای ایجاد شجاعت از سگ‌ها در خیابان پنهان می‌شود، تسلیم نشوید.

     

    سوالات متداول

    انواع ترس کودکان چیست؟
    ترس از تاریکی، ترس از شرایط جوی، ترس از موجودات عجیب، ترس از غریبه، ترس از خواب بد، ترس از جدایی والدین، ترس از تنهایی و… از ترس‌های رایجی هستند که در کودکان وجود دارد.  

    علائم ترس در کودکان چیست؟
    چنگ زدن، جیغ و فریاد زدن، تعریق، ناخن جویدن، بی اختیاری، شب ادراری در کودکان و…. از علائم ترس در کودکان است. 

    راه و روش‌های درمان ترس در کودکان چیست؟
    افزایش اعتماد به نفس، دارودرمانی، حساسیت زدایی و…. از راه‌های درمان ترس در کودکان است. 

    آیا ترسیدن کودکان می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد؟
    همه ترس‌ها بد نیستند، در واقع بعضی از ترس‌ها جنبه مثبتی دارند و کودک را برای ورود به یک محیط بزرگ‌تر آماده می‌کند.

     

    تهیه و تنظیم: نسرین باقری – روانشناس

    در صورتی که فرزند شما احساس ترس میکند میتوانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین متخصص ها در زمینه ترس نوبت بگیرید.

    اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید
    متخصص خوب برای ترس
    ۳.۸/۵ - (۲۲ امتیاز)
    3.8/5 - (22 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    ناشناس بهمن ۸, ۱۴۰۲ - ۰:۱۷ ق٫ظ

    سلام دخترم ۸ سالشه و صبح موقع مدرسه رفتن دل درد و حالت تهوع داره پارسال کلاس اول معلمش تن صداش خیلی بالا بود و مدام تذکر میداد با ثدای بلند به دخترم بعد چند ماه که از کلاس اول گذشت دچار استرس شد و هر صبح شکم درد و حالت تهوع داشت و این حالش امسال هم روش موند چی کار کنم برای بهتر شدنش ؟

    پاسخ
    امیر ابراهیمی دی ۱۶, ۱۴۰۲ - ۱:۵۰ ب٫ظ

    کودک ۸ ساله از معلم می‌ترسد شبها کریه مکند

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب بهمن ۱۷, ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶ ب٫ظ

    همه که این ترس جدی گرفته بشه و حتما حل و فصل بشه، ممکنه واقعا معلمش رفتار نامناسبی داشته یا فرزندتون نگرش اشتباهی به معلم داره، حل نشدن این مساله می‌تونه پیامدهای سنگینی در سلامت روان و آینده تحصیلی و شغلی فرزندتون داشته باشه. به روانشناس کودک مراجعه کنید تا با بررسی دقیق‌تر بهتون کمک کنه.

    پاسخ
    ناشناس آبان ۲۶, ۱۴۰۲ - ۶:۰۰ ب٫ظ

    سلام دختر من ۱۲ سالشه ولی از تنهایی و تاریک میترسه و خیلی رفتارش عوض شده و خیلی پرخاش میکنه و نمیتونه دوست پیدا کنه و خیلی شبا میاد بقل ما میخوابه و شبا حتما باید منو بغل کنه خیلی زود بابت کوچک ترین چیز گریه میکنه و به جز گوشی به چیزی اهمیت نمیده لطفا راهنمایی کنید.

    پاسخ
    ناشناس مهر ۲۵, ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴ ب٫ظ

    سلام دخترم هشت ساله خیلی استرس دارد وقتی مدرسه می رود همش دل درد حالت تهوع وسردرد دارد تا ساعت نه صبح اینجوری بعداز آن خوب است چه کار کنم

    پاسخ
    سوگند شهریور ۲۶, ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴ ق٫ظ

    لطفا به ما جواب بدین تمامه خانوادمون دچار استرس شدن بنده ۲۵ ساله هست پسرخاله من بدنش قفل می کنه از خون بدش و چیز های وحشتناک می بینه که اصلا نگو خیلی بده

    پاسخ
    امینه رحمت سکس تراپیست | مشاور فردی | زوج درمانگر | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب فروردین ۸, ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹ ق٫ظ

    با درود؛ پرسش واضح نیست .
    پسر ۲۵ ساله با دیدن خون ترس دارند؟چیزهای وحشتناکی که میبینید چه چیزهایی هستند؟

    _برای تشخیص و درمان درست فاکتور سن مهم است ،

    ترس از خون بیشترین آمار ترس را بخود اختصاص داده است. نگرانی اطرافیان نتیجه ای ندارد
    نیاز است توسط روان شناس ارزیابی شوند
    با تشخیص علت ترس درمان هم براحتی انجام می گیرد،

    _چنانچه سن کمتر از ۱۶ سال دارند توسط رواندرمانگر کودك_نوجوان ویزیت شوند.
    اگر ۲۵ سال دارند + مذکر بودن؛ این دو فاکتور باهم موضوع را جدی تر می کند فقط تاکید می شود زودتر اقدام درمانی را شروع کنید.

    پاسخ
    زهرا گوهری شهریور ۲, ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ ب٫ظ

    سلام.خسته نباشید.دختر من ۹سالشه.پارسال تو شهربازی سوار یک وسیله بود و خیلی ترسید. از اون به بعد دیگه سوار وسایل شهربازی نمیشه حتی وسایل سطح پایین کودکانه. با اصرار خودش می‌برمش شهربازی ولی سوار هیچی نمیشه و فقط بازی‌های کامپیوتری معمولی و تنیس… بازی میکنه. دیگه داره اعصاب‌خرد کن میشه. چکار کنم؟دیگه نرمش یا با همین شرایط ادامه بدم؟

    پاسخ
    فرشته مرداد ۱۸, ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر دخترم دوساله و نیم ی روز تو پارک روسرسره هولش دادن بزرگتر دیگه از سرسره می‌ترسه وسواس وسیله برقی ها هم نمیشه چیکارکنم

    پاسخ
    لیلا اسفند ۱۷, ۱۴۰۲ - ۳:۵۸ ب٫ظ

    سلام پسرم ۶سالشه و از گم شدن میترسه یه بار با باباش تو پارک گم شده در خد ۵ دقیقه ولی الان اونقد میترسه که شبا دندون قروچه داره کلا دندوناش سایده شده وهمش خراب شده

    پاسخ
    ناشناس مرداد ۱۳, ۱۴۰۲ - ۳:۳۹ ب٫ظ

    پسرم سه سالشه از صدای سگ ترسید من خیلی نگرانم

    پاسخ
    هستی مرداد ۱۰, ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر ببخشید من یه دختر ۱۱ ساله دارم که از راک درون کمد و هیولای ونزری میترسه الن بیشتر از هیولای راک درون کمد میترسه وقتی من پیشش میخوابم خودش میگه با صورتت بدون اینکه خودم بخوام یهو تصویر میسازم نن متاسفانه امتحانی دارم و همش خونه ی مادرم بجه ها رو میذارم و وقتی که شب میشه با این که هممون تو یه اتاقیم و فاصلمون فقط ۳ قدم اون روی تخت هست باز بدنش میلرزه واقعا نمیوونم چه کار کنم اینجا خونهی مامانم راهتره ولی پاش برسه خونهی خودمون سری میگه اقا مامان تو یه تا صبح پیشم میخوابی دیگه البته پدرش یه سری همکاری نمیکرد و میگفت اگر بیدار شدی نیا تو اتاق ما منم اجازه نمیداد برم بپه تا صبح گریه میکرد بیدار میموند صبح ها که پدرش میرفت سر کار من میومدم پیشش و با پدرش حرف زدم و رلضیش کردم تا چند ماه و لی خودش باز میگفت میترسم دوباره بابا دوبلره این قانون رو بزاره البته من هم یه اتفاقی در شب برای من افتاد و اون خیلی ترسیده بود من با وضع امتحانم و وضع دخترنم واقعا دارم دیوانه میشم

    پاسخ
    هانیه مرداد ۶, ۱۴۰۲ - ۳:۵۲ ق٫ظ

    سلام
    دختر من ۸سالشه وحدود سه هفته هست که از گردباد وزامبی می‌ترسه همش میگه میترسم شما بمیرین یا ایران بادشمن توی جنگ شکست بخوره و…همش در مورد مردن وخدا سوال می‌پرسه خو‌دشم میگه نمی‌خوام به این چیزا فکر کنم ولی همش میان به ذهنم خواهش میکنم راهنمایی کنید

    پاسخ
    محدثه تیر ۲۱, ۱۴۰۲ - ۵:۴۸ ق٫ظ

    سلام فرزندم۵سالشه ازصدای جیغ بچه ها گوشش رامیگیرد ومیگویدمیترسم ویاازصدای جاروبرقی ابمیوه گیردوتاانگشت خودرادرگوش فرومیبرد

    پاسخ
    زندی خرداد ۲۲, ۱۴۰۲ - ۴:۱۵ ب٫ظ

    سلام وقتتون بخیر
    دخترم ۵سال و۶ ماهشه، پنج روزه که میگه میترسم شما یعنی پدرو مادر، فوت کنید منم فوت کنم،یا میگه همش فکرهای بد میاد توی ذهنم مثلا خودمو بندازم پایین ، یا از زندان حرف میزنه، لازمه بگم توی یک ماه اخیر دوبار توی مراسم ختم بردمش چون کسی نبود پیشش بزارمش ممنون میشم خیلی میترسم با این حرفاش

    پاسخ
    الما خرداد ۸, ۱۴۰۲ - ۱:۴۰ ق٫ظ

    سلام من یه دختر ۵ ساله دارم خیلی از ممد قلی می ترسه تا فیلمشو بیاری اینقد گریه می کنه که رنگش عوض میشه بقیه اعضای خانواده هم تا بچه یه کار بدی انجام بده فیلم ممد قلیا میارن من خیلی می ترسم بچم سکته کنه یا یه طوریش بشه آخه خیلی وحشتناک می ترسه چ کار کنم تا نترسه ‘ ودر ضمن وقتی یه بچه ای بزنتش یا اذیتش کنه به بچه هیچی نمیگه ازش می پرسم میگم چرا هیچی به بچه نگفتی مثلا چرا تو نزدیش میگه میترسم به مامان باباش بگه اونام منا بزنن

    پاسخ
    مریم خرداد ۵, ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ ب٫ظ

    سلام پسر من ۸سالش اصلا تنها نمی مونه مدرسه ملا پیشش بودم باشگاه علا بردمش تنها نمی مونه من باید پیشش باشم تورو خدا یه راهنمایی بهم بدین

    پاسخ
    رها اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۲ - ۴:۳۵ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر من یه دختر دوسال ونیم دارم تازگی یه چیزی توخیال خودش میبینه بع من میگه مامان نگاش کن یا میگه برو برو منم خیلی نگران دخترمممم نمیدونم چیکارکنم تازگی خودمم میترسم

    پاسخ
    الهه فروردین ۲۳, ۱۴۰۲ - ۵:۴۵ ق٫ظ

    سلام وقتتون بخیر
    این سوال برام اهمیت خاصی داره ممنون میشم جواب بدین
    خواهرزاده بنده یه پسر ۸ساله ک ب شدت باهوشه ،اما از کوه ،جاده ،طبیعت ،رانندگی می‌ترسه و ب شدت بهش فشار میاد و نگران و مظطربش می‌کنه ک کلا کاری می‌کنه ک دیگران هم بخاطر اون محیط و ترک کنن و برگردن خونه ،این در صورتیه ک ب حیوانات علاقه بالایی داره ،مورد دیگه هم اینه ک با بچه های اجتماع بازی نمیکنه و دوست داره پارک vip در اختیارش باشه و این موضوع دقیقا از فک کنم ۱سالگیش تا الان وجود داره
    ممنونم از وقت و انرژی و توجهتون🙏🙏🙏

    پاسخ
    ناشناس فروردین ۲۱, ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید دخترم دوهفته پیش تو گوشش یه نفر صداش میکرده شب بعدش میخواسته بخوابه یه دست دیده این چند روز شبها میترسه بخوابه طوری که همش میگه دلم درد میکنهخودم هم از ناراحتینمیدکنم چکار کنم ممنونم کمکم کنید

    پاسخ
    م م بهمن ۱۹, ۱۴۰۱ - ۴:۰۸ ق٫ظ

    سلام وقتتون بخیر این پرسش برای من اهمیت زیادی داره. من در ۱۰ سالگی نمیتونستم شب ها تنها از مادر و پدرم بخوابم و میترسیدم ولی چیزی که برام سواله اینه که چرا وقتی خیلی به عروسک هایم نگاه میکردم چشم انها تکون میخورد یا به صورت مادرم نگاه میکردم انگار حالت چهره اش عوض میشد و مثلا میخندید بعد بیشتر دقت میکردم اینطوری نبود. ایا این تصورات من عادی بود وقتی مثلا دو یا سه ساعت بود که خوابم نبرده بود؟

    پاسخ
    کتاب باز دی ۲۸, ۱۴۰۱ - ۹:۲۵ ق٫ظ

    بسیار زیبا جذاب

    پاسخ
    ناشناس دی ۲۰, ۱۴۰۱ - ۴:۵۴ ب٫ظ

    سلام دختر ۲سالو ۵ماهه دا م از ساعت ودستگاه پکیج میترسه اصلا تو پذیرایی نمیاد فقط تو اتاق می مونه میشه کمکگ کنید ممنون میشم

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹ ق٫ظ

    سلام، ترس کودکان معمولا با ترکیبی از کمبود اطلاعات درباره موضوع و خیال‌پردازی‌های خودشون همراهه، بهش فشار نیارید، ترسش رو نادیده نگیرید یا تحقیر کنید، در موردش با سوالات ساده ازش اطلاعات بگیرید، که از چه چیزیش می‌ترسه، فکر می‌کنه ممکنه چی‌بشه اگه بهشون نزدیک بشه و …. با توجه به جواب‌ها می‌تونید نقص اطلاعاتش رو بهبود بدید و همراهیش کنید تا کم کم بهشون نزدیک بشه. در نظر داشته باشید ما باید به زبون کودکان و طوری که براشون قابل فهم باشه باهاشون حرف بزنیم، استفاده بازی، نقاشی و داستان خیلی موثره. همچنین می‌تونید از یک روانشناس کودک کمک بگیرید تا با بررسی دقیق‌تر روند بهبود رو طرح ریزی کنند.

    پاسخ
    ........... دی ۱, ۱۴۰۱ - ۳:۴۰ ب٫ظ

    پسرم از جن و…
    می ترسه از ۸ سالگی این بوده این چند وقت پیش هم مدعی شده که
    جن دیده تو خونه که شبیه یک درخت بوده داشته لباس هارو پهن می کرده
    بعد دو سال بهم گفته که دیده و الان من متوجه شدم که چرا شب ها التماس می کرد بیام پیش شما بخوابم
    من دیگه کلافه شدم شبها راهکاری هست؟

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ ق٫ظ

    سلام، با توجه به طولانی شدن مساله ممکنه ریشه اون توی ارتباط شما با فرزندتون باشه، بهتره به روانشناس کودک مراجعه کنید تا با بررسی دقیق‌تر مساله و سبک ارتباطیتون بهتون کمک کنن.

    پاسخ
    ف ر آذر ۲۲, ۱۴۰۱ - ۲:۵۱ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر
    من یه سوال اورژانسی دارم
    خواهش میکنم راهنماییم کنید
    دخترم دو سال و نیمشه
    از هر نوع حرکت پاندول وار میترسه
    دفعه اولی ک ترسید حدود یک ماهش بود و دو تا ماسک از آینه ماشین آویزون بود و تکون میخورد.انقدر جیغ زد ک بالا آورد.ماهم متوجه نمیشدیم اول ک از چی نگرانه ک لااقل زودتر ماسک رو برداریم.بعد یک سال و نیم الان همچنان ترس داره.و امشب باز تو ماشین از تکون های ریز خود ماشین مجدد انقدر جیغ زد تا باز بالا آورد و بدنش میلرزید.ب هیچ عنوان سوار تاب نمیشه.متاسفانه پدرش هم باهام همکاری نمیکنه و من واقعا موندم چیکار کنم.

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    سلام، اگه درست متوجه شده باشم این مشکل اغلب توی ماشین رخ میده، خیلی از بزرگسالان هم توی ماشین همچین مشکلاتی دارن که باعث سرگیجه و حالت تهوع می‌شه و این موضوع می‌تونه باعث ترس دخترتون بشه. بهتره ابتدا با یک پزشک و در صورت نیاز با روانشناس کودک مشورت کنید.

    پاسخ
    فهیمه آبان ۲۸, ۱۴۰۱ - ۳:۲۱ ب٫ظ

    سلام عزیزم.دخترم ۵ساله هست واز افرادی که چشم ها وموهای روشن دارند خیلی میترسه وبه شدت وابسته شده .برای سال دیگه که نیخاد بره پیش دبستانی خیلی نگرانم .وبخاطر وابستگی زیادش من هم خیلی بی حوصله وعصبی شدم.چون واقعااااا گنجایش این همه صبوری روندارم از بس لجوجی میکنه وسر هرمسئله کوچک سریع فریاد میزنه ولجوجی میکنه واصلا از رفتارش جلوی دیگران احساس خجالت نداره.ممنون میشم کمکم کنید که چکار کنم اول اینه ترس از بین بره بعد وابستگی ولجوجیش کم شه 🙏🌹

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳ ق٫ظ

    سلام، مساله اساسی رابطه شما با فرزندتونه و اگه اونو اصلاح کنید هم وابستگی و لجبازی‌هاش و هم ترسش به سادگی برطرف می‌شه، بهتره با روانشناس کودک مشورت کنید تا بتونید سبک والدگری و ارتباطی با فرزندتونو بهبود بدید.

    پاسخ
    حلما آبان ۲۴, ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر
    دخترم پیش دبستانی هست و از خون خیلی میترسه و بعضی مواقع شبها بیدارمیشه و میگه میترسم خاب خون دیدم ممنون

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ ق٫ظ

    سلام، ترس فرزندتون به احتمال زیاد به علت کمبود اطلاعات درباره خون و بدن انسان باشه، برای تبادل اطلاعات با کودکان نیازه بتونیم خلاقانه با زبانی قابل فهم کودک و استفاده از بازی و داستان و … بهشون اطلاعات بدیم و گاهی برای والدین این کار سخته، در این صورت از روانشناس کودک کمک بگیرید.

    پاسخ
    مینا آبان ۲۳, ۱۴۰۱ - ۰:۵۳ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر
    پسری دارم ۱۲ساله الان حدود دوماهی میشه که ترس گریبانگیرش شده قبلا تو خونه تنها میموند ی روز که تو خونه تنها مونده بود ترسیده بود میگفت کنترل تلوزیون غیب شد وقتی گذاشتمش کنار تیوی میگفت همین که خواستم سرمو برگردونم یکی کنار گوشم گفت فقط از خونه فرار کن بیرون پسرم بدون کفش پا برهنه تا سر خیابون که مغازه پدرش هست دویده بود در خونرم باز گذاشته بود رنگ به رو به رو نداشت دستشو گرفتم گفتم مامان جان چیزی نبوده خیالاتی شدی بردمش خونه کنترل همونجا بود نشستم صحبت کردم ولی از اونروز دیگ خونه تنها نمیمونه شبا از خواب بیدار میشه میاد کنار ما میخوابه کلافه شدیم مام میترسیم از بس بی صدا میاد کنار ما یهو میبینیم کنار ماس ممنون میشم راهنمایی کنید🙏

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ ق٫ظ

    سلام، برای کمک به پسرتون به اطلاعات بیشتری نیاز هست، مهمه که سبک رابطه اعضای خانواده با پسرتون بررسی و اصلاح بشه و در بستر یه رابطه خوب بهش کمک کنید. بهتره برای بررسی دقیق‌تر به روانشناس نوجوان مراجعه کنید.

    پاسخ
    احمد آبان ۳, ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر پسری دارم ۱۲سالشه از سن ۲سلگی یه ترس تو بدنش مونده بعد از خواب داد وگریه شدید ودست و پا میزد..الان هم هنگامی که تب میکنه میگه همه چیز را تند می بینه ونسبت به صدا هم حساسه ممنون میشم اگه کمکم کنید.

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ ق٫ظ

    سلام، با توجه به مدت طولانی مساله بهتره به روانشناس نوجوان مراجعه کنید تا بررسی همه جانبه انجام و بهترین برنامه درمان طراحی و اجرا بشه، احتملا نیازه الگوی روابطتون با فرزندتون رو بررسی و اصلاح کنید.

    پاسخ
    مژده مهر ۱۹, ۱۴۰۱ - ۷:۵۹ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر. پسرم دو سال و ۴ ماهشه خیلی به من وابسته ست با پدرش خوبه ولی برای هر جایی رفتن به آغوش و بغل چسبیدن من بینهایت وابسته ست خسته ام کرده شب تو خواب نگرانی برنامه کودک و جیغ کشیدن ها و نه گفتن بازی هاش رو داره خیلی هم گریه میکنه واسه همه چی ممنون میشم راهنمایی کنید البته از نگاه دیگران بچه آرومی به نظر میرسه ولی من حس میکنم یه ترس عجیبی داره

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵ ق٫ظ

    سلام، مسائلی که توضیح دادید ریشه در رابطه شما با فرزندتون داره و لازمه رابطه‌تون رو بررسی و اصلاح کنید. به روانشناس کودک مراجعه کنید تا در اصلاح سبک والدگری به شما کمک کنه

    پاسخ
    آناهیتا مهر ۸, ۱۴۰۱ - ۱:۴۲ ق٫ظ

    بسیار عالی بود

    پاسخ
    زهرا مهر ۱, ۱۴۰۱ - ۹:۴۴ ق٫ظ

    دختر دوساله ام شب ها چند بار با گریه از خواب بیدار میشه . هنوزم کنار خودم میخوابه . بقیه مواقع هم ترس داره اما نه بشدت شب ها حین خواب ، مثلا ترس از غریبه یا پارس سگ . چه کنم ؟

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶ ق٫ظ

    سلام، از خواب پریدن با ترس ریشه در ترس‌ها و تنش‌های روزانه داره و به علاوه بهتره که کم کم جای خوابش از شما جدا بشه، با مراجعه به روانشناس کودک می‌تونید ضمن اصلاح روبطه‌تون با فرزندتون و کمک به حل ترس‌هاش کم کم محل خوابش رو جدا کنید.

    پاسخ
    ناشناس مرداد ۹, ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳ ق٫ظ

    سلا ببخشید من یه پسر شش ساله دارم همش ترس از کتک خوردن داره نمیتونه ازخودش دفاع کنه حتی بچه های کوچک تراز خودشم میزنش این مسئله داره واقعا آزارم میده میشه لطفا جواب منم بدید راهنمایی کنید حتی اگر مادر یکی از دوستاشم باهاش بد حرف بزنه دیگه به شدت از اون میترسه چیکار کنم

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷ ق٫ظ

    سلام، بستگی به سبک رابطه فرزندتون با شما، مهارتها و ترس‌هاش راهکار میتونه از اصلاح سبک ارتباطی با والدین تا تمرین و ارتقای مهارتهای جسمی باشه، بهتره به روانشناس کودک مراجعه کنید تا با بررسی دقیق‌تر مساله راهکار مناسب رو طراحی و اجرا کنید.

    پاسخ
    فراهانی هستم خرداد ۳۰, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴ ب٫ظ

    نوه ۵ ساله ای دارم به تازگی از باد خیلی می ترسد وبه پارک وبیرون از خانه بدون ماشین نمی رود و هرچیزی که بخواهد بخورد میگه ببینید توش مورچه نداره تو گلوم مورچه نیست واز حمام هم می ترسد البته حمام می آید ولی با ناراحتی .وهمش مواظبه که تو صورتش نره

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲ ق٫ظ

    ترس از حشرات و خزندگان چندش‌آور کاملاً طبیعی است. آنچه که طبیعی نیست، ترسیدن بیش از اندازه از این موجودات است. مثلاً کودکی پا به اتاق خوابش نمی­گذارد چرا که قبلاً در آنجا عنکبوت دیده بود یا از فوتبال بازی کردن بخاطر ترس از اینکه مبادا حشره‌ای در چمن باشد، امتناع می‌کند یا ترس‌های عصبی از اینکه مبادا زنبور، شاپرک یا مگس، داخل ماشین بیاید.و حتما نیازمند پیگیری و مراجعه حضوری هستند

    پاسخ
    جانان اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱ - ۴:۴۸ ق٫ظ

    دخترم دو سال و نیم که بود زنبور نشست رو صورتش، بعد اون کابوس میبینه، با کاردستی، قصه، و… یه ترسش حل میشه
    چند ماه خوبه، دوباره یه اتفاق ساده باعث میشه از یه حیوون دیگه بترسه و چند ماه دایم کابوس میبینه، مثلا جدیدا از مورچه و سوسک میترسه، قبل خواب چشماش رو خیلی میخواره میگه مورچه میره تو چشمام
    الان حدود سه سال و نه ماهش هست
    تو این یک سال و دو ماه از زنبور، باد، گرگ و حالا مورچه و سوسک میترسه
    ترسهای قبلیش خوب شده
    ولی خیلی کلافه کرده خودم رو

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹ ب٫ظ

    با سلام
    ترس از حشرات و خزندگان چندش‌آور کاملاً طبیعی است. آنچه که طبیعی نیست، ترسیدن بیش از اندازه از این موجودات است. وحشت‌زدگی کودک از حشرات ریشه در دو علت دارد: ۱)سن کم، ۲) ندانستن دلیل ترس. در واقع ترس کودکان ناشی از بی‌تجربگی است؛ زیرا دانش کامل یا دقیقی از چیزی که آن‌ها را می‌ترساند، ندارند. کودکان، وقتی بالغ می‌شوند و آگاهی کسب می‌کنند، می‌توانند به ترسشان غلبه کنند. ترس از حشرات و خزندگان معمولاً تحت‌تأثیر والدین است و کودکان به ادامه‌ی این چرخه وادار می‌شوند. اگر کودک شما دیده است که با دیدن عنکبوت محکم روی دستتان کوبیده و با وحشت از اتاق فرار می‌کنید، طبیعی است که او نیز وحشت‌زده ‌شود. والدین محافظانی هستند که به کودکان می‌آموزند، چه چیزهایی خطرناک است و چه چیزهایی خطرناک نیست. بنابراین هر چقدر هم که برایتان سخت باشد، باید سعی کنید ترستان را نشان نداده و وحشت‌زده نشوید. اگر کودک شما ببیند که به روشی آرام و حساب شده عکس العمل نشان می‌دهید، در صورت آمادگی می‌تواند عیناً رفتار شما را انجام دهد.

    پاسخ
    سلماز اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۱ - ۳:۴۶ ب٫ظ

    سلام و خسته نباشید، پسر ۱۰ ساله ای دارم که ترس رو در اغلب کارهاش میبینم، مثلا وقتی فیلمی که کمی خشن باشه داد میزنه و میگه عوضش کن و میخواد گریه کنه، یا بیرون که میریم دست من یا پدرش رو رها نمیکنه و با ترس به اطرافش نگاه میکنه، لطفا من رو راهنمایی کنید

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷ ق٫ظ

    سلام، این مساله با بازبینی و اصلاح سبک ارتباطی شما با فرزندتون به مرور رفع می‌شه. با مشورت با روانشناس کودک و بررسی دقیق‌تر و همه جانبه مساله، می‌تونید مرحله به مرحله به توانمند شدن فرزندتون کمک کنید.

    پاسخ
    ناشناس اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۱ - ۳:۳۷ ب٫ظ

    سلام. دو ماه دیگه ۳ سالش تموم میشه دو سال ثیش از رعدو برق ترسیده و از اون رورز از بیشتر صداها یا بعضی حیوانات و بعضی چیزها می ترسه ‌و هرلکنت هم گرفته بطوری که یک ماه خوبه دوماه خرابه ووقتی می ترسه از چیزی بیشتر میشه لطفا راهنمایی کنین

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲ ق٫ظ

    سلام
    سیستم حسی در نوزادان هنوز به طور کامل ایجاد نشده است. به همین دلیل صداهای بلند یا ناگهانی می‌تواند باعث ترس و گریه آن‌ها شود. سیفون توالت، رعد و برق، جاروبرقی و صدای دزدگیر ماشین می‌تواند باعث ترس در کودکان زیر سه سال شود. ‌برای لکنت حتما نیازمند بررسی بیشتر و مراجعه حضوری می باشد.

    پاسخ
    ریحانه اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۱ - ۷:۲۱ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید پسرم ۶سالشه چندسال پیش یه بارداییم بهش اخم کرده ازش میترسه هنوزم هرجاببینه داییمو اصلااونجاواینیمیسه همش گریه میکنه که بریم بنظرتون چیکارکنم یه راه حل بهم بدید

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹ ب٫ظ

    با سلام
    در ابتدا باید فرزند خود را درک کنید و به او بی توجهی نکنید در ملاقات با فرد یاد شده کودک خود را همراهی کنید و خوش و بشی گرم در حضور کودک با آن فرد داشته باشید در قالب بازی به کودک خود آموزش دهید و شما نقش فرد مورد نظر را به صورت یک آدم خیلی مهربان بازی کنید. همیشه قبل از رویارویی بگویید که قرار است آن شخص به منزل ما بیاید یا ما به آنجا برویم در مهمانی نیز بهتر است بازی دسته جمعی انجام دهید و شخص مورد نظر نیز با کودک کمی با مهربانی بازی کند

    پاسخ
    ناشناس فروردین ۳۰, ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳ ب٫ظ

    سلام من پسر ۱۲ساله دارم درخواب می ترسه می گه بزرگ شد کوچیک شد گریه می کنه بعضی موقع توبیداری هم همین حرف رومی زنه می شه جواب بدین

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷ ق٫ظ

    سلام
    افرادی که مبتلا به ترس های شبانه هستند ,با درمان های پزشکی نه تنها میتوانند بخوابند بلکه میتوانند کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند .
    ترس های شبانه در علم پزشکی نامی لاتین دارند و گاهی به انها اختلالت هراس شبانه میگویند .
    در این حالت معمولا فرد به طور ناگهانی ترسی عجیب وشدید را تجربه میکند و از خواب بیدار میشود نیازمند صحبت و پیگیری بیشتر است.

    پاسخ
    زینب فروردین ۱۷, ۱۴۰۱ - ۵:۲۳ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید من یه پسر چهار سال و نیم دارم که از پارسال یه حادثه پیش اومد دید واستفراغ میکرد حالا یه چند روزیه که وقتی میخوابم بریم بیرون گریه می کنه میگه من نمیا ومیگه شکمم واستفراغ می کنه نمی دونم پیش چه دکتری باید ببریمش لطفا راهننایی کنید

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ ق٫ظ

    سلام، به روانشناس کودک مراجعه کنید.

    پاسخ
    آزاده فروردین ۱۰, ۱۴۰۱ - ۹:۵۶ ب٫ظ

    پسر چهار ساله ای دارم که یه مدت خیلی خوب حرف میزد اما یهو نمیدونم چیشد از صحبت افتاد و خنده های ترسناکی میکنه و با هیچکس حتی داداششم دوست نمیشه، همش مارو بشگون میره و میزنه نمیدونم چیکار کنم

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳ ق٫ظ

    نیازمند صحبت کردن با والدین و خودش است تا علت این رفتار ها مشخص شود

    پاسخ
    Sanaz اسفند ۲۴, ۱۴۰۰ - ۲:۲۶ ق٫ظ

    سلام دخترم۵سال و۱۰ماهشه.با دیدن یه تصویر ترسناک درگوشی کسی ترسیده ۳شبانروز خواب درست نداشت و تنهایی تااتاق یا اشپزخونه هم نمیره.دوهفته داره میگزره خوابش بهتر شده اما دیگه تو اتاقش تنها نمیخوابه دسشویی حتما باید دم در وایسم چه روز چع شب رو حیاط نمیره هر ترفندی میتونستم زدم قصه خوندم نقاشیش کشیده پاره کرده میترسم این ترس رو بچم بمونه نمیدونم چکار کنم

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹ ب٫ظ

    با سلام
    والدین باید مراقبت بیشتری از کودکان داشته باشند تا با موارد ترسناک مواجه نشوند زیرا ممکن است بعضی از ترس ها برای همیشه در ناخودآگاه ذهن باقی بماند. صحبت کردن در مورد چیزهایی که از آن میترسد می تواند مفید باشد.یعنی صحبت کردن وبیان احساسات کودک با شخص دیگر درباره ی چیزی که از آن می ترسد. می توانید به او یادآوری کنید که سطح ایمنی خانه ی شما با قبل از دیدن فیلم های ترسناک تغییری نکرده است یعنی همان ایمنی که وجود داشت ، بعد از دیدن این چنین فیلم هایی همچنان پابرخواهد ماند. به او بگویید که این یک فیلم بود، نه واقعیت و سازندگان آن ، این فیلم را مانند هر فیلم دیگری برای مخاطبین ساخته اند. ذهن کودک را منحرف کنید این مورد را می توان با دیدن فیلم خنده دار بعد از تماشای فیلم ترسناک و صحبت درمورد آن ، کتاب خواندن و معاشرت با دوستان ، گوش دادن به موسیقی و انجام دادن فعالیتی که نیاز به تفکر دارد انجام داد. استفاده از وسایل گریم کودکانه و ایجاد نمایش های خلاقانه نیز برای رفع تنش ها کاربردی است.

    پاسخ
    نادیا بهمن ۳۰, ۱۴۰۰ - ۶:۰۱ ب٫ظ

    سلام،دختر من ۱۰ ماهشه از بیشتر مردا میترسه ،حتی از فامیل ،باباش هم لباسش رنگشو تغییر بده میترسه چی کار کنم انقدر گریه میکنه خستم کرده میشه راهنماییم کنید؟

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹ ق٫ظ

    سلام، برای بررسی به اطلاعات و ارزیابی بیشتری نیاز هست، اگه این مساله تازه هست با توجه سنش خیلی عجیب نیست و ممکنه به زودی حل بشه و نیاز به اقدام خاصی نباشه، یکم اینکه پدرش رو از روی لباس میشناسه نه چهره منو نگران می کنه که شاید بد نباشه با از پزشک بخواید بینایی فرزندتونو چک کنه، بچه ها تو این سن چهره ها رو میشناسن. در صورت بررسی پزشکی و نبود مشکل از پدر شروع کنید اول ایشون انقدر باهاش بازی کنن و کنارش باشن و میتون همزمان با بازی رنگ لباسشونو تغییر بدن تا دخترتون تغییر لباس رو بهتر درک کنه و بعد از اون با سایر مردهای فامیل کم کم با بازی و همراهی شما نزدیک بشه تا مساله کاملا حل شه. در صورت تداوم مشکل به روانشناس کودک مراجعه کنید.

    پاسخ
    Maryam بهمن ۲۳, ۱۴۰۰ - ۷:۵۰ ق٫ظ

    سلام من یه پسر ۱۰ ماهه دارم که از دیشب تا حالا اصلا نخوابیده و اصلا روی زمینم نه میشینه نه میخوابه. وقتی هم که بغلش میکنم انقدر منو محکم میگیره که فکر میکنم میترسه، حتی اگه توی بغلمم یه لحظه تکون بخوره دوباره میزنه زیرگریه. لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم این ترسش از بین بره

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳ ق٫ظ

    سلام
    اضطراب جدایی از سن ۹ ماهگی تا ۱۸ ماهگی طبیعی هست اگر از ۱۸ ماهگی این اضطراب ادامه داشته باشد حتما نیازمند پیگیری و درمان است.ترس و اضطراب کودک رو درک کنید و با او همدلی کنید سرزنش نکنید و از یکی از آشناها مثل مادرتان کمک بگیرید تا ساعتی در روز کنار کودک شما بمانند و به تدریج این وابستگی رفع خواهد شد.

    پاسخ
    الاهه بهمن ۱۶, ۱۴۰۰ - ۶:۱۴ ب٫ظ

    با سلام
    ببخشید دختر من از صدای زنگ خوردن تلفن میترسه چیکار میتونم بکنم

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ ب٫ظ

    با سلام
    بهتره آهنگ زنگ تلفن خود را عوض کنید و آهنگ های با تن صدای پایین تر بگذارید صدای زنگ گوشی را کمتر کنید موقع تماس تلفنی با خوشحالی به تلفن ها پاسخ دهید از پدر بزرگ یا مادربزرگ یا افراد دیگری که رابطه خوبی با او دارند بخواهید که با دخترتان تلفنی صحبت کنند و منتظر تلفن آنها باشد

    پاسخ
    فرشته دی ۲۷, ۱۴۰۰ - ۰:۱۳ ق٫ظ

    با سلام پسر ۲ و سال ۱۰ ماهه دارم. مدتی هست که نسبت به بیرون رفتن از منزل ترس داره و دوست نداره بیرون بیاد. یک شب منزل مادرم بودیم و فکر کرد پدرش رفته و من متوجه نشدم از در منزل رفته بود بیرون و از تاریکی و تنهایی ترسیده بود و حالا کلا خونه مادر بزرگش نمیاد به زور و با ترفند و .. می‌بریمش و اصلا بدون ما هیچ جا نمیره و کارهایی که همیشه تنهایی انجام می داد مثل بازی تو پارک و سر سر ه را بدون ما نمیره لطفا راهنمایی کنید.

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹ ق٫ظ

    سلام، مساله فرزند شما قابل حله ولی برای طرح ریزی روش صحیح کمک به پسرتون لازمه اطلاعات بیشتری توسط روانشناس کودک بررسی بشه تا طرح لازم برای بهبود ریخته بشه. ولی تا اون زمان مهمه که نه با بداخلاقی و زور با فرزندتون رفتار کنید و نه بهش باج بدید بابت این مساله.

    پاسخ
    سمیرا دی ۲۳, ۱۴۰۰ - ۵:۰۲ ق٫ظ

    با سلام ،دختر ۳ ساله من خیلی ب پستونک و من واسته اس ترس جدایی از مارو داره و حتی در خواب شبش هم اثر گذاشته ساعت ۴ صبح بیدار میشه مارو میخواد کنارش باشیم لطفا راهنمایی بفرمایید چ کار کنم اروم بشه .

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳ ق٫ظ

    سلام
    ابتدا باید وابستگی(عادت به پستانک) برطرف شود تا بتواند شب تا صبح راحت بخوابد و برای اضطراب جدایی از مادر باید از یک شخص امین مثل پدر یا مادر بزرگ وی کمک گرفت تا ساعتی از روز در کنار کودک باشد وابستگی به مادر کم شود.

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴ ق٫ظ

    سلام
    ابتدا باید وابستگی(عادت به پستانک) برطرف شود تا بتواند شب تا صبح راحت بخوابد و برای اضطراب جدایی از مادر باید از یک شخص امین مثل پدر یا مادر بزرگ وی کمک گرفت تا ساعتی از روز در کنار کودک باشد وابستگی به مادر کم شود

    پاسخ
    راحیل درویش دی ۲۲, ۱۴۰۰ - ۳:۲۳ ب٫ظ

    سلام دختر من ۲۶ ماهشه وقتی می‌ترسه شاش بند میشه. مثلا از مجسمه بزرگ ترسید یا از مادر بزرگم می‌ترسه و نمیتونه ادارش تخلیه کنه. چیکار کنم؟!

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱ ب٫ظ

    با سلام
    کودک شما هنوز در حال ایجاد دلبستگی ایمن به شما است و واقعا نیاز دارد که بداند شما در کنارش هستید تا از او محافظت کنید. پس بهترین کاری که در چنین مواقعی می‌توانید انجام دهید، این است که کودکتان را بلند کنید یا خودتان را تا سطح او پایین بیاورید، در آغوشش بگیرید، نوازشش کنید گاهی‌اوقات، وقتی می‌دانید که قرار است اتفاق ترسناکی بیفتد، می‌توانید از قبل به او هشدار دهید که مثلا قرار است حالا صدای بلندی بشنود ولی جایش پیش شما امن است. سعی کنید احساسات خودتان را در این موقعیت کنترل کنید؛ زیرا اگر شما هم از گر‌یه فرزندتان مضطرب شوید، کودکتان این اضطراب شما را متوجه می‌شود و احساسات منفی در او تقویت می‌شود. پس آرامش خود را حفظ کنید تا وضع از این بدتر نشود. این‌گونه باعث می‌شوید تا دفعه بعدی که کودکتان با عامل محرکی مواجه شود، راحت‌تر بتواند آن را تحمل کند.

    پاسخ
    ناشناس دی ۲۲, ۱۴۰۰ - ۲:۳۳ ق٫ظ

    پسر ۶ ساله من از زامبی می ترسه ‌حتی در روز روشن فکر میکنه که زامبی تو دستشویی یا توی کمد است

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ ق٫ظ

    سلام. اول از همه ازش بپرسید از زامبی ها چی می دونه و فکر میکنه چه مشکلی میتونن براش درست کنن بعد با همراهی خودش جستجو و تحقیق کنید و کم کم کمکش کنید اطلاعاتش رو بالا ببره و ببینه که زامبی واقعی نیست و موضوع داستان فیلم و بازیه، فقط مهمه همراهش سرچ تحقیق کنید نه اینکه فقط بهش بگید واقعی نیست و … (خیلی مهمه موضوع ترس فرزندانمون رو تحقیر نکنیم). از طرف دیگه می تونید ترس هاش رو به بازی های خلاق بامزه تبدیل کنید، مثلا عملات چک کردن کمد! تا کم کم ترسش از بین بره.

    پاسخ
    ناشناس دی ۱۸, ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶ ب٫ظ

    خوب بود پسرشش ساله دارم ک ازبس دعواش کردم وداد زدم همبشه ازمن میترسد شده بزرگترین مشکلم

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵ ق٫ظ

    والدین عزیز شما خودتان نیازمند آموزش مهارت مدیریت خشم هستید که زمان خشم و عصبانیت بتوانید خودتون رو کنترل کنید .

    پاسخ
    الهام دی ۱۴, ۱۴۰۰ - ۰:۵۴ ق٫ظ

    با سلام و احترام
    دخترم ۲سال و نیم داره خیلی ترسو تا صدای زنگ در میاد فرار میکنه،از کوچکترین صدای بلندی میترسه،سرما خورده بود مجبورم بودم شیاف بزارم براش تبش بیاد ‌پایین از موقع دیگه نمیزاره من بهش دست بزنم مجبورم ایستاده پوشکش کنم،پاهاش سوخته نمیزاره بهش کرم بزنم کلا خیلی ترسو ولی از تاریکی نمیترسه،ممنون میشم راهنماییم کنین

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲ ب٫ظ

    با سلام
    بنظر میاد که دختر شما قبلا از چیزی ترسیده و شما نتونستید بهش کمک کنید که به ترسش غلبه کنید در ابتدا نیازه که شما روی روابطتون با دخترتون کار کنید که از شما نترسه و احساس خوبی نسبت به شما داشته باشه تا بتونین به راحتی پوشکش کنید در قدم بعدی به سراغ ترس های دیگش برید

    پاسخ
    ناشناس دی ۱۲, ۱۴۰۰ - ۸:۴۸ ب٫ظ

    سلام خسته نباشی من یه دختر۴سال نه ماه دارم که من میرم بیرون میام قایم میشه و میگه منا پیداکنیدهرلحظه این کارا میکنه خسته ام کرده اگه میشه راهنمایم کنید ممنون

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۱۵, ۱۴۰۰ - ۴:۱۵ ب٫ظ

    سلام بر شما
    بازی بهترین روش تخایه هیجانات و یادگیری می باشد . کودکان در این سن حد اقل سه ساعت بتزی با مادر و جایگذین مادر را نیاز دارند که می تواند در قالب قصه گویی و شعر خوانی و یا قایم موشک ….باشد . می توانید بازیهای دیگر را به کودک معرفی و با او بازی کنید .افزایش صبر و حوصله برای داشتن کودک این نیاز فرزندپروری است .

    پاسخ
    H دی ۱۲, ۱۴۰۰ - ۸:۳۷ ب٫ظ

    چکار کنیم وقتی یه بچه ی ۱۰ ساله از مرگ میترسه و میگه من نمیخوام بمیرم

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ ق٫ظ

    سلام ترس از مرگ در همچین سنی اصلا عجیب نیست و اگه خیلی شدید و دردسرساز نیست با صحبت منصفانه درباره مرگ و کمک به کسب اطلاعات بیشتر می‌تونید کمکش کنید تا کنار بیاد با نگرانیش. این ترس می تونه از یه دغدغه ساده و عادی کودکی تا حاصل یه تجربه تلخ و آسیب زا باشه، اگه به نظر خیلی شدیده بهتره با مراجعه به روانشناس دقیق تر مساله رو بررسی کنید.

    پاسخ
    ناشناس دی ۵, ۱۴۰۰ - ۹:۳۶ ق٫ظ

    ترس از دست دادن پدر و مادر ، ترس به جا هستش یا نابه جا ؟ با تشکر

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۹, ۱۴۰۰ - ۸:۰۷ ب٫ظ

    باسلام واحترام
    ترس از دست دادن پدرو مادر اگر شدید باشد و ذهن رو درگیر کند بله حتما نیاز به درمان دارد .

    پاسخ
    ناشناس دی ۱۳, ۱۴۰۰ - ۳:۰۶ ق٫ظ

    سلام و درود .ترس از دست دادن والدین در سنین ۷ و ۸ سال بسیار شایع است و در فرایند طبیعی ترسها در کودک وجود دارد . فرایند فرزندپروری صحیح و سلامت مدار به سمت مستقلل شدن کودک تا سنین ۱۸ سالگی گام بر می دارد .اگر این ترس با شدت در فرد وجود داشته باشد بایستی در ریشه های ارتباطی با والدین و وابستگی به انان و عدم باور خود جستجو کرد ‌مراجعه به روانشناس پیشنهاد می شود تا در صدد حل این ترس برایید .

    پاسخ
    احمد دی ۵, ۱۴۰۰ - ۹:۳۵ ق٫ظ

    باسلام و خسته نباشید . مطالب بسیار عالی بود و توضیحات و شرح مطالب آن بسیار مفید فایده بود.

    پاسخ
    ابراهیم دی ۴, ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰ ب٫ظ

    سلام پسرم ۶ سال دارد از فیلم ترسیده اسم فیلم زلیخا است هر لحظه به عبارتی روزی ۵۰ بار میگه بازم به یادم فیلم زلیخا اومد لطفا بفرمایید چه کار کنیم

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۱۲, ۱۴۰۰ - ۳:۱۸ ق٫ظ

    باسلام و احترام
    دیدن بعضی فیلم ها و یا صحنه ای از فیلم با تاثیری که روی قدرت تخیل کودک میگذارد در واقع باعث شاخ و برگ آن صحنه در ذهن کودک می شود و ترس را در کودک ایجاد می کند . البته عکس العمل های شما هم در لحظه دیدن فیلم می تواند تاثیر گذار باشد . شما می توانید با صحبت کردن در مورد فیلم واینکه کدام صحنه ایجاد ترس کرده و توضیح دادن در مورد آن ترس را کاهش دهید.
    اگر روی خواب شبانه کودک شما تاثیری نگذاشته و نشانه های ترس در کودک شما دیده نمی شود احتمال جلب توجه هم وجود دارد .

    پاسخ
    ساره افشین پور دی ۳, ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳ ب٫ظ

    سلام.پسر من ۱۸ ماهشه.قبلا خیلی بیرون رفتن رو دوست داشت.الان اصلا.اسم بیرون رو میاریم فرار میکنه گریه میکنه.ممکنه از چیزی ترسیده باشه؟ولی وقتی بیرون هستیم دیگه خوبه.ماشین هارو نشون میده .راه میره و …

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۱۵, ۱۴۰۰ - ۶:۳۰ ب٫ظ

    سلام و درود
    این طور که از توضیحات برداشت می کنم با واژه بیرون‌ عکس العمل منفی نشان می دهد .
    بررسی شود این واژه با چه واژه یا موارد دیگری همراه بوده که حالت منفی را برای کودک داشته است .شاید زمانی که نبود مادر را تجربه کدده دیگران واژه بیرون را به زبان اورده اند .
    می توانید واژه دیگر را جایگدین بیرون کنید .

    پاسخ
    سجاد آذر ۳۰, ۱۴۰۰ - ۳:۴۷ ب٫ظ

    من دخترم ۹سالشه از تاریکی خیلی میترسه میشه بگید چه کار کنم؟

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۱۱, ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵ ق٫ظ

    سلام و درود
    ترس از تاریکی یکی از ترسهای شایع دوران کودکی است .دادن احساس امنیت و توضیحات شناختی جهت بر طرف سازی ابهام می تواند در رفع ترس موثر باشد .کودک به همدلی و نگاه از زاویه کودک نیاز دارد که به ترتیب والدین می توانند دیگاه کودک از موقعیت را درک کنند .
    البته جلسات فرزند پرودی و جلسات بازی درمانی بسیار موثر خواهد بود

    پاسخ
    لیلا آذر ۲۸, ۱۴۰۰ - ۹:۴۲ ق٫ظ

    سلام
    میشه لطفاً سوال من رو هم جواب بدید؟من یه پسر هشت ساله دارم که به طور تصادفی یچیزایی راجع به عروسک آنابل در تلویزیون دید ،از اپن زمان به بعد به شدت از عروسک می‌ترسه!و عروسک‌هایی که توی خونه هست رو میگه بنداز دور ،بنطرتون من باید چکار کنم؟عروسکها رو حذف کنم یا طور دیگه ای عمل کنم؟

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۱, ۱۴۰۰ - ۸:۰۳ ق٫ظ

    درود بر شما
    دیدن فیلمهای ترسناک از جمله فیلمی انابل را به تصویر می کشد تجربه ترسناکی برای کودکان می باشد . البته کمی اضطراب های جدایی و وابستگی به مادر نیز به این ترس دامن می زند .
    بلی بهترین انتخاب حذف عروسکها برای یک مدت و تقویت دلبستگی با فرزند می باشد

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲, ۱۴۰۰ - ۳:۲۸ ب٫ظ

    باسلام و احترام
    کودک شما الان عروسک را به عنوان شخصیت شرور می بیند که می خواهد به او اسیب بزند . بهترین راه درمان در این مواقع حساسیت زدایی سیستماتیک است یعنی مواجهه تدریجی اول نشان دادن عکس بعد فیلم وبعد ارام آرام به عروسک دست بزند البته بهتر است این کار زیر نظر روانشناس انجام شود . اگر این مواجهه سازی به آرامی شروع نشود باعث تشدید شدن ترس می شود

    پاسخ
    اسمی زاده آذر ۲۷, ۱۴۰۰ - ۵:۱۱ ق٫ظ

    سلام
    یک پسر ۱۰ساله دارم دو هفته پیش سرماخوردگی خیلی بدی گرفتیم من و مادرش و خودش، دو شب تب کرد وتوی خواب کابوس میدید و وقتی بیدار میشد هزیون میگفت و از موجودات ترسناکی حرف می‌زد که دارن اذیتش میکنن بغلش کردیم و با آرامش تونستیم بخوابونیمش بعد از بیماری هم گاهی با ترس از خواب میپره و تا مدتی بعد از بیداری هم موجودات رو میبینه و می‌چسبه به من وتا مدتی تو همین وضعیت میمونه تا برطرف بشه به نظر شما علت چیه البته از بچگی همیشه ترس از تنهایی و تاریکی داره

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲, ۱۴۰۰ - ۸:۰۷ ق٫ظ

    سلام و درود

    تاریکی به خاطر این که حالت ابهام دارد و اطمینانی و شفافیت وجود ندارد می تواند ترسناک باشد . موارد مختلفی می تواند در کاهش ابهام یا ابهام پذیری کمک کننده باشد .
    ۱.در سبک فرزندپروری حالاتی از کنجکاوی و پرسشگری را ویژگی اقتداری است را داشته باشید .
    ۲. تاریکی را برایش شفاف و روشن توضیح دهید تا مکانی امن شود .
    ۳.اجازه دهید در مورد ترسش صحبت کند و نقاشی بکشد و یا بنویسد بعد نقاشی ویا نوشته را که در مورد ترسش نوشته پاره و در سطل اشغال بریزید .
    ولی برای اینکه این مجموعه فعالیتها هدفمند باشد از مشاور کمک بگیرید .

    پاسخ
    اسمی زاده آذر ۲۷, ۱۴۰۰ - ۵:۰۷ ق٫ظ

    سلام
    یک پسر ۱۰ساله دارم دو هفته پیش سرماخوردگی خیلی بدی گرفتیم من و مادرش و خودش، دو شب تب کرد وتوی خواب کابوس میدید و وقتی بیدار میشد هزیون میگفت و از موجودات ترسناکی حرف می‌زد که دارن اذیتش میکنن بغلش کردیم و با آرامش تونستیم بخوابونیمش بعد از بیماری هم گاهی با ترس از خواب میپره و تا مدتی بعد از بیداری هم موجودات رو میبینه و می‌چسبه به من وتا مدتی تو همین وضعیت میمونه تا برطرف بشه به نظر شما علت چیه البته از بچگی همیشه ترس از تنهایی و تاریکی داره

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱ ق٫ظ

    سلام، می تونید بهش توضیح بدید که هنگام تب و بیماری شدی ممکنه ما دچار توهماتی بشیم و ما رو بترسونه و این افکار تا مدتی تو ذهن ما می تونه و ممکنه وقتی یادش بیوفتیم باز هم بترسیم. با توجه به اینکه فقط دو هفته از بیماری گذشته به نظر جای نگرانی نیست و اگه یه مدت با صبوری و بدون قضاوت همراهیش کنید احتمالا مساله حل می‌شه براش، فقط مراقب باشید نه سرزنشش کنید و نه بهش باج بدید، حفظ رابطه خوب و منصفانه همواره اساسی‌ترین راهکاره.

    پاسخ
    شعبانی آذر ۲۱, ۱۴۰۰ - ۱:۵۳ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید مقاله تون خیلی خوب بود میشه سوال من هم جواب بدید پسرم چهارساله شش ماه داره نزدیک دوهفته است از صدای آهنگ حالا آروم تند فرقی نداره از هرچیزی که صدا داشته باشه میترسه مخصوصا از گوشی صداش دربیاد باید چیکارش کنم دیگه نترسه .برای مدفوع کردنم داخل توالت نمیره داخل شورتش میکنه چیکارش کنم

    پاسخ
    ناشناس آذر ۲۴, ۱۴۰۰ - ۰:۰۳ ق٫ظ

    باسلام واحترام
    ممنون میشم اگه سن پسرتونو بگین

    پاسخ
    ناشناس آذر ۲۴, ۱۴۰۰ - ۰:۰۵ ق٫ظ

    باسلام واحترام
    اگه سنشونم بگین من بیشتر می تونم کمکتون کنم

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲, ۱۴۰۰ - ۳:۳۱ ب٫ظ

    باسلام .احترام
    بعضی از کودکان به صورت ژنتیکی حساسیت شنیداری بالایی دارند شما می توانید در مواجهه با صدای بلند مانند موسیقی بلند و…
    گوش کودک را بگیرید و چند لحظه بعد مسیر شنوایی را باز کنید
    این تمرین را چندین بار تکرار کنید تا آرام ارام به صدا عادت کند
    یا با گذاشتن موسیقی با صدای آروم و کم کم زیاد کردن صدا می توانیم حساسیت را از بین ببرید
    ترس از دستشویی : شما می توانید همراه کودک خود به دستشویی بروید و با آرامش در مورد علت ترسش صحبت کنید .

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱ ق٫ظ

    سلام، میتونید همزمان که باهاش بازی می کنید کم کم وسایلی مثل موبایل رو وارد روند بازی کنید این کمک می‌کنه ترسش بریزه، به علاوه نداشتن اطلاعات همواره یکی از عوامل ترس بچه هاست، خوبه ازش بپرسید از چه چیز صدای موبایل می ترسه، فرصت بدید فکر کنه و توضیح بده و شما هم به زبان ساده مکانیسم کار اونها رو توضیح بدید. در مورد دوم هم همینطور با بازی می تونید کم کم محیط دستشویی رو براش جذاب کنید و گاهی هم لازمه درباره روند هضم و دفع غذا به بچه ها اطلاعات بدیم. در صورت نیاز با مراجعه به روانشناس کودک اطلاعات و راهکارهای صحیح برخورد با این موارد رو بیاموزید.

    پاسخ
    علی اکبر رنجبر آذر ۱۳, ۱۴۰۰ - ۱:۰۷ ب٫ظ

    خیلی خوب بود

    پاسخ
    سهیلا آذر ۱۳, ۱۴۰۰ - ۱:۵۰ ق٫ظ

    دکتر جون جواب بدین خواهشا
    سلام پسرم ۹سالشه شباتنها نمیخوابه توخونه تنها نمیمونه باتشویق و.. چندروزموند اونم با در بازو کلی زنگ میزد یه بار خیلی طول کشیدتابرگردم زنگم زد دستم بندبود نتونستم جواب بدم اخرین تماسشو خیلی انگار نگران شد بااینکه براش توضیح دادم بازم میترسه دیگه نمیمونه تنها میگه احساس میکنم مومو میباره از در ودیوار هرشب میپرسه فردا میخوای بری بیرون بااینکه بهش گفتم دیگه تنهات نمیزارم نترس سوال میکنه باز عصبی میشم دادو تحقیر وکتک ? شباهم تنها نمیخوابه اصلا کلافه شدم حس میکنم اسیر شدم نمیتونم به کارا و علایقم شخصی خودم برسم اصلا.درطول روزم. هر اتاقی باشم اونم میاد همونجا..یه بارم کلاس اول بود روز اول رفتم دنبالش پیداش نکردم کلی دنبالش گشتم اونم نگو رفته دفتر منتظرمن کلی گریه کرده بود الان سومه بازم هرجا میبرمش کلاسدوس داره ولی دلش نمیخواد بره میگه تو دیرمیای دنبالم هی میگه زود بیا زودبیا این تکرار ها منو خیلییییی عصبی میکنه نمیتونم تنها جایی برم دلم میخواد برم سرکار ولی میبینم نمیتونم عصبی تر میشم منم همش تو روخداااا چیکار کنم ?????????

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۲۷, ۱۴۰۰ - ۱:۵۲ ق٫ظ

    خانم سهیلای نازنین
    نمونه های رفتاری که از فرزند خود نام بردید نشان از اضطراب جدایی دارد .در جستجوی احساس و پایگاه امنیت می باشد این کلافگی شما را درک می کنم و این باور دارم که انرژی روانی زیادی از شما می برد . لذا بهترین پیشنهاد مراجعه یا تماس به روانشناس جهت دریافت اطلاعاتی در خصوص مفاهیم دلبستگی و برنامه مبتنی بر تغییر و اصلاح رفتار جهت شناسایی نیازهای کودک بر اساس دیدگاه اوست .

    پاسخ
    معینی آذر ۱۰, ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶ ب٫ظ

    سلام . دخترم سه سال و نیمشه. از مردای غریبه و فامیل می‌ترسه. حتی بغل بابابزرگاشم نمیره ‌. وقتی میبینشون همش میگه بریم اتاق . فقطم از آقایون. طبیعیه؟؟؟؟! چیکار کنم یادش بره؟؟؟؟

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۱۲, ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲ ب٫ظ

    سلام بر شما
    صدای نردلن بم است و بیشتر اقایان چهره جدی به خود می گیرند این عامل می تداند ترس را در کودک ایجاد کند و از طرفیریکی از عادات فرهنگی درخانوادگها این است که کودکان را بدون اجازه از کودک می بوسند و حتی ممکن است لپ بکشند و…این موارد ترس و احساس منفی را ایجاد می کند و بالطبع دوری گزینی صورت می گیرد .
    در قالب قصه گویی و نمایش می توان این ترس را کم کرد . و اینکه به عنوان الگوهای رفتاری نردان فامیل هنگامی با بچه ها بازی می کنند مورد مشاهده کودک قرار گیرند .

    پاسخ
    مهناز محمدی هستم آذر ۱۰, ۱۴۰۰ - ۲:۴۵ ق٫ظ

    سلام خدمت آقا و خانم .من یک کودک پنج ساله دارم ، متاسفانه پسرم رو یه روز در خانه برای ده دقیقه تنها گذاشتم البته با اجازه خودش . از روز که تنهاش گذاشتم ترسیده شده تا آشپزخانه هم میرم میاد دنبالم ببینه من کجا هستم ، مگره نه پسر خیلی بود اصلا از ترس هیچ وقت حرفی نمی ده. لطفا راهنمایم کنید ممنون میشم

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ ق٫ظ

    سلام، بخش دوم سوالتون رو متوجه نشدم ولی تنها گذاشتن بچه ها در خانه باید مرحله به مرحله باشه وآموزش های لازم هم به بچه داده بشه، به نظر خیلی ناگهانی این کار رو کردید و نتونسته خودش رو مدیریت کنه، در مورد نگرانیش باهاش حرف بزنید، کمکش کنید کم کم دوباره تمرین کنه مثلا اول تو اتاق دیگه بودن رو و قدم به قدم جلو برید.

    پاسخ
    محمد طاها آذر ۹, ۱۴۰۰ - ۹:۴۹ ق٫ظ

    سلام علت ترس شو نمیدونم ازش میپرسم میگه یه چیز سیاه منو اذیت میکنه به خدا وقتی میترسه خیلی بد حال میشه میگه خوابم میاد چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸ ق٫ظ

    اجازه بدهید کودک احساس ترس خود را بیان کند. زمانی که کودک می‌تواند درباره ترسش و شدت آن با دیگران گفتگو کند، مقداری از بار منفی احساساتش را تخلیه می‌کند. احساسات وقتی در قالب کلمات بیان می‌شوند، شدت احساسات منفی را کاهش می‌دهند. هرچقدر هم که ترس کودک برای شما غیر واقعی به‌نظر برسد، ولکن باید آگاه باشید که برای کودک کاملاً واقعی و جطدی است. بهیچوجه ترس کودک را کوچک و بی‌اهمیت جلوه ندهید و سعی نکنید با شوخی و خنده از موضوع عبور کنید و یا موضوع را از ترس کودک عوض کنید.

    پاسخ
    ناشناس آذر ۳, ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹ ق٫ظ

    خانم باقری من نه سالم هستش و الان خونه تنها هستم و فکر میکنم که یه نفر مثل جن و شیطان میخواد منو بکشه لطفا یه کاری کنید من خیلی میترسم بگید من چیکار کنم

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳ ب٫ظ

    با سلام
    اصلا احساس ترس و نگرانی نداشته باش. زمانی که یه بزرگتر داخل خونه بود باهاش تمام اتاق ها و کمدهای خونه رو نگاه کن تا ببینی که هیچ چیزی وجود نداره که باعث نگرانیت بشه موقع تنهایی نقاشی کن یا یه قصه بنویس و وقتی مامان یا بابا اومدن نقاشی یا قصه تو حتما بهشون نشون بده

    پاسخ
    رضا آذر ۳, ۱۴۰۰ - ۱:۴۸ ق٫ظ

    سلام پسرم ۵سالشه وقتی بازی میکنه قایم میشه پیداش میکنیم خیلی ناراحت میشه بطوریکه گریه میکنه . یا وقتی بازی میکنه میبازه خیلی ناراحت میسه

    پاسخ
    شهاب افراز مشاور فردی | روانشناس نوجوان | مشاور تحصیلی مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۱, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳ ق٫ظ

    سلام، اول از همه به الگوهایی که فرزندتون شاهدش هست توجه کنید (خودتون و سایر اطرافیان) اینکه برنده زیادی اغراق شده تشویق نشه و بازنده هم ناراحتی نشون نده یا سر به سرش گذاشته نشه. به علاوه بهش توضیح بدید که هدف از بازی لذت بردنه و هم برنده هم بازنده می‌تونه لذت ببره و به هرحال گاهی می‌بریم و گاهی هم نه، حالا می تونه انتخاب کنه بازی کنید و لذت ببرید یا از ترس باخت بیکار بشینیم. اگه خوتون باختید با لبخند بگید از بازی لذت بردید و اگر هم اون باخت یه بازخورد مثبت به شیوه بازیش بدید، مثلا «آفرین، خیلی خوب قایم شده بودی، سخت پیدات کردم»

    پاسخ
    سمیه محمدی آذر ۲, ۱۴۰۰ - ۹:۴۳ ق٫ظ

    سلام پسرم یک سالو نیمه شه از یه سگ ترسیده وقتی هم فیلم خودشو بهش نشون میدم می‌ترسه از فضای خونه هم می‌ترسه از خودمم می‌ترسه خواهش میکنم خانم دکتر راهنماییم کنید بچم داره از حال میره

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۱۱, ۱۴۰۰ - ۹:۴۵ ق٫ظ

    سلام سمیه عزیز
    اینکه عنوان می کنید از شما و خانه نیز می ترسد می تواند به مساله بر گردد که صدا و حالت چهار دست پای سگ در منزل تقلید شده حتی اگر به متطور کاهش ترس از سگ در فرزند این رفتار صورت گرفته باشد یا لباس پشمی مانند پالتو و شال و … پوشیدید . و اینکه احتمالا لوازم پشمالو نیز در دکوراسبون منزل نیز وجود دارد مانند فرش و پتو و…
    پیشنهاد می کنم این موارد را مدنی از دکراسیون متزل حدف کنید و با عروسک هایی مانند باغ وحش که حالت پشمی و صدا ندترد ابتدا بازی هایی را برای کودک داشته باشید و نقاشی هایی در این خصوص بدون عنوان نام سگ بکشید . با حوصله و دریایت مساله حل می شود

    پاسخ
    نورا آبان ۳۰, ۱۴۰۰ - ۳:۱۳ ق٫ظ

    خیلی خیلی متشکرم از نکاتی که فرمودید …سربلندبمانید

    پاسخ
    پروین بابائیان آبان ۱۹, ۱۴۰۰ - ۳:۵۰ ب٫ظ

    سلام بچه یساله ونه ماهه دارم ک چن شب پیش باصدای سگ میترسید وبغلم میکردالان از پنجره اتاقمون میترسه الیته فقط شب هنگام خوابیدن یا بعضیوقتا از خواب ک بیدار میشود دوس نداره تو اتاق خواب بخوابه بچم هنوز اتاقشو جدا نکردم آیا ترسش طبیعیه چه راهگاری پیشنهاد میکنید مرسی

    پاسخ
    ناشناس آبان ۲۵, ۱۴۰۰ - ۱:۴۰ ق٫ظ

    باسلام واحترام
    به طور کلی بیشتر ترس ها ونگرانی کودکان بخشی طبیعی و فرایند رشدی آن هاست. نگران نباشید سعی کنید با بازی کردن یا صحبت کردن در مورد ترسش راه های مقابله با ترس رو بهش یاد بدهید . وکم کم کودک رو تشویق کنید در اتاق خودش بخوابد با گذاشتن جایزه زیر بالشش و تا خوابیدن کامل کودک در اتاقش بمونید و حتما چراغ خواب رو در جایی قرار دهید که ایجاد سایه نکنه.

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹ ب٫ظ

    سلام
    خوشبختانه فوبیای حیوانات در کودکان کاملا قابل کنترل است و به مرور زمان می‌توان آن را درمان کرد. تنها کاری که باید بکنید این است که اجازه ندهید ترس از حیوانات در زندگی شما و کودک شما اختلال ایجاد کند. هرچه سریع‌تر برای درمان این وضعیت به یک روانشناس کودک مراجعه کنید و این وضعیت را حل کنید.

    پاسخ
    پروین بابائیان آبان ۱۹, ۱۴۰۰ - ۳:۴۲ ب٫ظ

    سلام دختر م یساله ونه ماهشه نزدیک ۱۰روزیه ک از پنجره اتاقمون میترسه البته قبل از شروع ترسش شب با صدای سگ بیدارشد ترسش شروع شد الان شب ب پنجره نگاه میکنه ومیترسه البته فقط وقت خواب

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۱۱, ۱۴۰۰ - ۸:۱۶ ق٫ظ

    سلام و درود
    پروین عزیز
    جهت تغییر و اصلاح این رفتار نی توانید هنگام خواب قبل از ورودش به اتاق اهنگ ملایم پخش کنید و با انچه احساس مثبت دارد بازی ملایمی داشته باشید . پرده اتاق را با طراحی دیگر جایگذین کنید .این رفتار شرطی به زودی خاموش می شود .
    در قالب بازی با اسباب بازی های سگ در ساعات غیر خواب حس مراقبتی غذا دادن و شستنش را برایش فراهم کنید .
    ترسش را برحسته نسازید با رعایت موارد فوق حل می شود .

    پاسخ
    امیرحسین چاجی آبان ۱۶, ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳ ق٫ظ

    سلام اقای دکتر من ۱۳ سالمه و سال های پیش فیلم های ترسناک میدیدم و الان ۳ سال هست که میترسم و کنار مادر پدرم میخوام شبا فکر میکنم پشتم کسی هست باید برم زیر پتو لطفا کمکم کنید

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ ب٫ظ

    سلام بهتر بود که این فیلم ها رو نمیدیدی و سعی کن از الان به بعد هم نبینی چون ضررهای زیادی برات داره سعی کن ترس هات رو روی کاغذ بنویسی و در موردشون با یه مشاور به صورت حضوری صحبت کنی هر موقع که فکر ترسناک سراغت میاد یه کار جدید رو شروع کن و حواستو پرت کن ورزش کردن به صورت منظم بهت خیلی کمک میکنه

    پاسخ
    جلیلی آبان ۱۳, ۱۴۰۰ - ۲:۳۳ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر پسر ۵سالهام خیلی به من وابسته وروحیه خیلی حساس داره وهمش چشمش به من که من چه نظری میدم
    مثلا یکی براش اسباب بازی خریده بود ولی دست آبان بازی خراب بود که یهویی حالش گرفته شد وگفت دل درد شدید دارم حالش بد شد وخیس عرق شد ویه جا هم ۱۰ روز بود سرما خورده بود که پسر خالش که بزرگ اومد بغلش کنه گفت من مریض هستم بوس نکنید واون حالت بازم بهش دست داد وهرچه میگفتم دیگه حالت خوب شده ولی گریه می کرد ومیگفت سینه ودلم درد میکنه باز خیس عرق شد ولی کمی بعد که حواسشو پرت کردیم درست شد حالا باید چیکار کنم

    پاسخ
    فاطمه آبان ۱۹, ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶ ب٫ظ

    سلام وقت به خیرپسرم ۳سالشه عاشق بیرون رفتن بودوکلی ذوق میکردبااین که هیچ اتفاق خواستی براش بیرون نیافتاده الان یه چندروزی هست تا میگن بریم بیرون ممانعت میکنه دوست نداره بره به نظر شما براچی میتونه باشه؟؟؟ممنون ازشما

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۲۷, ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴ ق٫ظ

    خانم جلیلی عزیز
    مورد توجه قرار گرفتن نیاز طبیعی کودک است .هنگامی که در شرایط بیماری مورد توجه قرار گیرد یا زمانی که شکست و غمی را تجربه کند بیشتر به او توجه شود رفتارها و حالات ان زمان را تکرار می کند . رفتارهای نمایشی و تمارض به بیماری یک توجه ای است که اگر ادامه یابد در شرایط اجتماعی اینده کودک اثر منفی دارد .

    پاسخ
    P90 آبان ۱۳, ۱۴۰۰ - ۱:۰۸ ق٫ظ

    فرزندم ۱۲سال شه از آزمایش خون می‌ترسه چکارکنم

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۱۵, ۱۴۰۰ - ۹:۰۳ ب٫ظ

    سلام و درود
    ترس از خون و ترس از تزریق و یا ازمایش در شرایطی در کودکان بیشتر دیده می شود که ترس از بیمار شدن و از دست دادن سلامتی و یک نوع مراقبت های با وسواس خاص در فرایند فرزند پروری به چشم بخورد .
    از مشاور کمک بگیرید که از طریق روش حساسیت زدایی منظم برنامه ای جهت درمان طراحی کنند .

    پاسخ
    ناشناس آبان ۹, ۱۴۰۰ - ۵:۰۳ ق٫ظ

    باسلام واحترام
    ترسیدن نوزاد امری طبیعی است و به تدریج کاهش پیدا می کند صدای گوسفند برای شما ترسناک نیست اما برای نوزاد ۸ ماهه ی شما ترسناک است اصلا سعی نکنید که با مواجهه سازی ترس او را کاهش دهید چون نوزاد توانایی مقابله با آن ترس را ندارد . شما می توانید با بازی کردن وقصه گفتن به وسیله ی عروسک گوسفند به او کمک کنید .

    پاسخ
    علی شاه نظری آبان ۷, ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴ ب٫ظ

    سلام.دختر من ۶سال دارد ،نسبت به هم سن وسالهاش ترسو تر و محتاط تر هست از رفتن با ارتفاع ،سر خوردن و تاب خوردن میترسه نمیدونم چیکار کنم تا بر ترساش غلبه کنه

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۱۳, ۱۴۰۰ - ۸:۳۰ ق٫ظ

    سلام و درود
    دلایل مختلفی برای شکل گیری ترس و ادامه ان هست . ممکن است تجربه افتادن و اسیب را خود یا کودکی دیگر هنگام بازی از وسایل پارک یا مهد تجربه کرده باشد که فرزند شما شاهد بوده است .
    البته گاهی کمال گرایی والدین نیز می تواند ترس های این چنینی را ایجاد کند چون والدین کمال گرا اصلاح رفتار کودکان را بسیار دارند . کودک سرزنش نشود ، شجاعت را با گاهی کوچک برایش فراهم اورید .
    با دانش پایه علت ایجاد شدن ترس با مراجعه به مشاور در صدد حل ان بر ایید .

    پاسخ
    Mahnaz آبان ۵, ۱۴۰۰ - ۹:۰۰ ب٫ظ

    دختر من هشت ماهه است و از گوسفند میترسد و چیغ میزند و خشکش میزند خیلی نگرانم اون برای ترس خیلی کوچیکه یک بچه هشت ماه از چیزی نباید بترسد ?

    پاسخ
    ناشناس آبان ۹, ۱۴۰۰ - ۵:۰۱ ق٫ظ

    باسلام واحترام
    ترسیدن نوزاد امری طبیعی است و به تدریج کاهش پیدا می کند صدای گوسفند برای شما ترسناک نیست اما برای نوزاد ۸ ماهه ی شما ترسناک است اصلا سعی نکنید که با مواجهه سازی ترس او را کاهش دهید چون نوزاد توانایی مقابله با آن ترس را ندارد . شما می توانید با بازی کردن وقصه گفتن به وسیله ی عروسک گوسفند به او کمک کنید .

    پاسخ
    مجتبی آبان ۴, ۱۴۰۰ - ۳:۱۴ ق٫ظ

    سلام دختر۷ساله دارم که از تاریکی ترسیده والان هم می ترسد ودرهنگام خوابیدن خیلی با ترس واسترس میخوابد حتی برای رفتن به دستشوی هم مشکل زیادی داره با اینکه روشنایی کامل درسرویس بهداشتی هست اما میگه من میترسم چکار باید کرد ممنون میشم کمک کنید

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴ ب٫ظ

    سلام
    اولین قدم مهم در درمان ترس کودکان از تاریکی، گوش دادن فعالانه به آن ها است. اجازه ندهید در او احساس تحقیر شدن به وجود آید، حتی وقتی می خواهید راه حلی مفید را ارائه دهید. سعی نکنید ترس های کودک خود را به سادگی با نگاه کردن به زیر تخت، کمد و غیره توضیح دهید. این روش ها برای کاهش اضطراب در کودکان کاربردی نداشته و حتی ممکن است مشکل را بدتر کند. توجه داشته باشید که خوابیدن با چراغ روشن، یا خوابیدن با تلوزیون روشن، کمکی به فرزند شما نخواهد کرد و با این روش‌ها ترس او از بین نخواهد رفت. این همچنین به کودکان می آموزد که اجتناب راهی ارزشمند برای مقابله با ترس است، که چنین نیست. داستان های زیادی در این مورد وجود دارد که می توان از طریق داستان و فیلم ترس کودک را تعدیل کرد .

    پاسخ
    سهیلا آبان ۲, ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴ ق٫ظ

    سلام پسر۳ساله ای دارم که از پدرم میترسه..پدرمن بهورزه همش میترسه که پدرم بهش واکسن بزنه دیگه کلافه شدم ازدستش هروقت خونه بابام میرم نمیذاره یه دقیقه بشینم همش گریه میکنه که بریم خونه واقعا نمیدونم چکارکنم

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۱۹, ۱۴۰۰ - ۶:۱۵ ب٫ظ

    سلام و درود
    عوامل مختلفی می تواند در شکلگیری این ترس در پسر شما وجود داشته باشد .ابتدای امری ریشه ترس راپیدا کنید .
    ممکن است در مقابل کودک از یک بیمار و وضعیت او در بیمارستان و تزریق صحبت شده باشد و یا اشتباها برای ساکت کردن کودک او به امپول زدن دکتر تهدید شده باشد .یا این تزریق توسط پدربزرگ بر روی خود کودک انجام شده باشد و .
    در هر صورت .پیشنهاد می کنم با گرفتن برنامه تعییر و اصلاح رفتار از یک مشاور چگونگی رفع ترس اقدام کنید .

    پاسخ
    شکیلا مهر ۲۹, ۱۴۰۰ - ۷:۰۴ ب٫ظ

    با سلام من دخترم ۳ سالشه دو بار خود به خود غش کرده از حال رفته ایا این بخاطره ترسه یا مشکلی دیگی داره

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آبان ۲, ۱۴۰۰ - ۵:۱۵ ب٫ظ

    باسلام واحترام
    حتما به یک دکتر برای چکاپ مراجعه کنید. علت : زمانی اتفاق می افتد که مغز خون کافی رو دریافت نکند . یا به خاطر استرس واضطراب باعث افت فشار خون شود پس در نتیجه خون کمی به مغز می رسدو یا به خاطر مشکل قلبی و….
    چون در مورد اینکه در چه شرایطی این حالت اتفاق می افتد توضیح نداده اید من به صورت کلی راهنمایی کردم
    حتما برای پیدا کردن علت ودرمان اساسی به یک پزشک مراجعه کنید

    پاسخ
    مریم مهر ۲۸, ۱۴۰۰ - ۴:۳۹ ب٫ظ

    با سلام دختر چهارده ماهه ای دارم که از اول تا حالا هیچوقت بغل دایی‌ها و عموهاش نرفته از مردها میترسه اصلا سمتشون نمیره تو مهمونی از بغلم جدا نمیشه ک یوقت اونها بغلش نکنن جز بابابزرگ هاش همچنین از جاروبرقی و وسایل صدادار هم میترسه جوری ک هیچوقت جاروبرقی نمیکشم چکار باید بکنم

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آبان ۲, ۱۴۰۰ - ۵:۳۲ ب٫ظ

    باسلام واحترام
    منظور شما اگر ترس از غریبه هاست .
    ترس از غریبه ها بخش طبیعی از رشد کودکان است و معمولا از ۷ ماهگی شروع می شود و تا ۲ سالگی ادامه دارد اما اگر بیشتر از این سن ادامه داشت حتما به یک مشاوره کودک مراجعه کنید .

    پاسخ
    الی مهر ۲۷, ۱۴۰۰ - ۰:۵۴ ق٫ظ

    سلام.دختر ۴ساله من وقتی با پدربزرگش رفته بیرون گم شده واز اونوقت اضطراب خیلی زیادی داره وقتی بیرون از خونه ایم مدام میگه راه رو بلدی که برگردیم خونه؟حتی پارک میبرمش گریه میکنه که برگردیم و بلافاصله بعد گم شدن شروع کرده به ناخن جویدن .الان ده روزی هست که این اتفاق افتاده .چه کاری باید انجام بدم که آسیب روحی این اتفاق از بین بره؟

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آبان ۲, ۱۴۰۰ - ۵:۴۹ ب٫ظ

    باسلام واحترام
    PTSD می تواند بعد از هر حادثه تلخی اتفاق بیفتد . اگر تا ۳ هفته این حالت ادامه دار شد حتما به یک مشاوره کودک مراجعه کنید وسعی کنید بیشتر در مورد روز حادثه با دخترتون صحبت کنید درباره احساساتش و… و درباره اینکه اگر این اتفاق دوباره بیفتد بهترین کاری که باید انجام دهد چیست ‌‌ ( از طریق قصه گفتن و بازی کردن و….)

    پاسخ
    رها مهر ۲۵, ۱۴۰۰ - ۳:۲۳ ق٫ظ

    با سلام من دخترم ۱۰ سالشه از وقتی که تشییع جنازه یکی از بستگانم رفته ترس از مردن داره خیلی اذیت میشه میشه راهنماییم کنید نمیتونم کمکش کنم معمولا شب ها این ترس سراغش میاد

    پاسخ
    ناشناس مهر ۲۶, ۱۴۰۰ - ۱:۴۳ ق٫ظ

    باسلام و احترام
    صحبت درباره ی مرگ با کودک یا هر مفهوم بنیادی دیگری می تواند باعث آسیب جدی تری به کودک شما شود شما می توانید برای اطمینان بیشتر به یک مشاوره کودک مراجعه کنید

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب مهر ۲۶, ۱۴۰۰ - ۱:۵۸ ق٫ظ

    باسلام و احترام
    صحبت کردن در مورد مرگ با کودک یا هر مفهوم بنیادی دیگری می تواند باعث آسیب جدی به کودک شما شود شما برای اطمینان بیشتر حتما به یک مشاوره ی کودک مراجعه کنید

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵ ب٫ظ

    با سلام
    بهتره که کودکان را به مراسم خاکسپاری نبرید زیرا اتفاقات و لحظه خاکسپاری در ذهن کودک باقی می ماند و چون کودک با دنیای درونی و خیالی خود ارتباط خیلی قوی دارد بسیار زیاد به آن لحظه فکر میکند. بهترین کار ممکن کمک از یک مشاور کودک است و خودتان نیز سعی کنید فضای خانه را شاد کنید و ارتباط خانوادگی مستحکمی داشته باشید با کودک خود بازی های تحرکی بکنید زیرا هم شادی آور است و هم حواس ذهن را نسبت به افکار پرت میکند. به او اطمینان دهید که همیشه کنار او هستید.

    پاسخ
    مرسانا مهر ۲۳, ۱۴۰۰ - ۴:۲۵ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر دخترم ۳ساله ۶ماهشه یک ماهه که از بیرون رفتن حمام کردن پارک رفتن می ترسه واقعا نمی دونم چیکار کنم یه زمانی می خواست به زور از حمام بیاد بیرکن الان حتی سمتش نمی ره هر سری با گریه رفته ??
    لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب مهر ۲۶, ۱۴۰۰ - ۱:۵۴ ق٫ظ

    باسلام و احترام
    شما سعی کنید با حرف زدن علت اصلی ترس رو پیدا کنید و بعد با حرف زدن یا قصه گفتن در مورد ترسش کمک کنید تا به ترس خود غلبه کند

    پاسخ
    نرگس مهر ۲۸, ۱۴۰۰ - ۳:۰۱ ب٫ظ

    سلام من ۱۲ سالمه و از عروسک آنابل خیلی میترسم در حدی که صورت عروسکم را پوشانده ام تا چشمانش را نبینم این ترس از ۵ سالگی تا الان هنوز بامن هست تا اکنون راه حلی پیدا نکردم چند باری هم سعی کردم این عروسک را فراموش کنم اما هر بار که میروم برای کسب اطلاعات بیشتر از این عروسک ترسم بیشتر میشه لطفا بگین چه کار کنم؟

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۱۲, ۱۴۰۰ - ۹:۳۸ ق٫ظ

    سلام و درود نرگس عزیز
    در حال حاضر برای مدتی عروسک از اتاق خود حذف کنید .ترس از انابل و عروس های شبیه ان در بین کودکان و نوجوانانی که فیلم را دیده یا داستانش را شنیده اند متداول است ..یکی از عواملی که ترس از عروسک شبیه ان را ادامه دار می کند می تواند نوع فرزند پروری ها و دلبستگی ها باشد .اینکه شما در ۱۲ سالگی به دنبال شناخت ریشه ای و درمان ترس خود هستید نشان هوشمندی است .لذا پیشنهاد می شود همراه با والدین ار متخصصین روانشناس کودک مشاوره بگیرید . برخی ترسها به علت ریشه های عمیق ارتباطی می باشد .

    پاسخ
    آزاده مهر ۲۲, ۱۴۰۰ - ۰:۱۹ ق٫ظ

    سلام ….من دخترم ۷ سالشه….یه بار دوماه پیش رودل کرد خیلی استفراغ زد….به حدی که کف بالا میاورد
    حالا این ترس از بالا آوردن تو وجودش هست ….غذا کم میخوره..میگه میترسم بالا بیارم…..هر روز بهانه گیری میکنه….خیلی ترسیده از مریضی….باید چیکار کنم

    پاسخ
    منیره اداوی مهر ۱۹, ۱۴۰۰ - ۸:۱۴ ب٫ظ

    سلام پسرم تقریبا ۴ سالشه که دو ساله بگم اصلا حمام نمیره به حدی حالش بد میشه استفراق میکنه همه کاریم کردیم براش استخر اسبازیهای فراوان کلاه که رو سرش بزاره ولی نمیشه منو راهنمای کنید خیلی ممنون

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب مهر ۲۲, ۱۴۰۰ - ۲:۱۲ ق٫ظ

    باسلام خدمت شما بزرگوار
    ترسیدن کودک در این سن امری بسیار شایع و یک مرحله زودگذر در زندگی کودکان است . قوه ی تخیل کودکان در این سن بسیار بالاست .در اولین مرحله باید دید چه عواملی باعث ترس کودک شده است تا بتوان آن را از بین برد . شما از راهکار حمام دونفره استفاده کنید و روی سرگرمی وخوشگذرانی تمرکز کنید و اصلا کودک را تحت فشار قرار ندهید چون نتیجه عکس می دهد

    پاسخ
    سمیرا مهر ۱۷, ۱۴۰۰ - ۸:۲۸ ق٫ظ

    سلام دکترجان خواهش میکنم کمک کنین خیلی پشیمونم پسرموازبچگی که خرابکاری میکردخیلی کتک میزدم الان دوساله انواعه تیک روگرفته جدیدافهمیدم خیلی ازم میترسه بااینکه خیلی وقته دیگه کتکش نمیزنم ولی تاصداموبلندکنم سریع میترسه چکارکنم دیگه ازم نترسه خواهش میکنم راهنماییم کنین بچگی همش تنهایی توخونه بودیم منم خیلی درحقش ظلم کردم هیچوقت خودمونمیبخشم فقط میخوام کاری کنم همه چیوفراموش کنه ودیگه ازم نترسه

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب مهر ۱۹, ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶ ب٫ظ

    سلام خدمت شما بزرگوار
    بله بدرفتاری با کودکان معمولا اثرات منفی روانشناختی ایجاد میکند مثل اضطراب و به خاطر تحقیر کردن ، کودک معمولا از عزت نفس پایینی برخوردار می شود برای رفع کردن اضطراب وبالا بردن عزت نفس حتما به یه متخصص کودک مراجعه کنید ولطفا خودتونو تو این زمینه سرزنش نکنید چون شما هم در آن دوران تو شرایط روحی خوبی قرار نداشتید

    پاسخ
    محمد طاها مهر ۱۲, ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹ ب٫ظ

    سلام من پسرم ۷ سالشه از ۳ سالگیش خیلی شدید میترسه جوری میترسه از حال میره میخواستم منو راهنمایی کنید ممنون مسشم

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب مهر ۱۹, ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹ ب٫ظ

    سلام خدمت شما بزرگوار
    ممنون میشم اگه علت ترس رو هم شرح بدهید

    پاسخ
    ناشناس مهر ۲۹, ۱۴۰۰ - ۷:۱۴ ب٫ظ

    سلام خدمته شما ببخشید بچه منم از حال میره بچه شما چطور از حال میره مثلن چطور از حال میره

    پاسخ
    محمد طاها آذر ۹, ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲ ق٫ظ

    سلام پسرم من میترسه رنگش میپره دست وپاش میلرزه میخوابه هر دو سه هفته ای اینجور میشه، بچه ی شما چطور میشه؟

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۱۲, ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸ ق٫ظ

    سلام بر شنا
    این نشانهای فیزیولوژی ترس است و اینکه فرد در هیجان این نشان را تشخیص دهد نشان هوشیاری است . ترس یک هیحان طبیعی در افراد سالم است .ولی تکرار ان در روزهای هفته اسیب ایجاد می کند . لذا در ابتدای امر با تمرینهای تنفسی و ارام سازی می توان این نشان ها را تحت کنترل در اورد .سپس باشناسایی در خصوص علت ترس پرداخت .چه عواملی باعث ایجاد این حالات بدنی می شود . اگر عامل ترس برای شما قابل شناسایی‌تیست از ماخصصین مشاور کمک بگیرید .

    پاسخ
    ناشناس مهر ۱۰, ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹ ب٫ظ

    پسر من ۶ سالشه از آن به می ترسه ، در حالی که اصلا فیلم ترسناک نمی بینه .
    میگه یکی باید تو تختم پیشم بخوابه ?
    لطفا سریع راهنمایی کنید ??????

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰ ق٫ظ

    (پدیو فوبیا یا ترس از عروسک )
    ضمن درک کودک و افزایش حوصله ی خود، بهترین روش درمان، حساسیت زدایی سیستماتیک است که تحت نظر مشاور کودک باید انجام شود.

    پاسخ
    موسوی مهر ۷, ۱۴۰۰ - ۶:۴۱ ب٫ظ

    سلام دکتر جان .پسر ۸ ساله دارم که دایم ددستهاشو بو میکنه ودستها و پاهاش خیس هست وسرد کند مینویسه و بد خط تمرکزش کمه زود خسته میشه از نوشتن ,لطفا راهنمابی کنین

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب مهر ۱۹, ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹ ب٫ظ

    سلام خدمت شما بزرگوار
    کودک شما امسال این شرایط رو پیدا کردن یا از قبل این علایم وجود داشت ؟حتما به یه روانشناس کودک مراجعه کنید تا با مشاهده ی کودک شما و پرسیدن بعضی از سوالات بتوانند یک تشخیص درست بدهند .

    پاسخ
    مریم مهر ۷, ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید پسر۲ونیم ساله ام ازاینکه ولش کنم برم میترسه تاحدی که اگه صدای دربه خونه بیادباجیغ به طرف در میدوه درصورتی که هیچوقت توخونه تنهاش نگزاشته ام لطفاراهنماییم کنید

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب مهر ۲۲, ۱۴۰۰ - ۲:۴۲ ق٫ظ

    این شکل از اضطراب به طور طبیعی از سن ۸ ماهگی شروع می شود و تا ۳ سالگی ادامه دارد در واقع شما برای کودک منبع آرامش وامنیت هستید . کودک شما هنوز در این سن به درک اینکه اگر مادر برود برمیگردد نرسیده .در سن ۳ سالگی به این درک خواهد رسید واگر تا بعد ۳ سالگی این حالت ادامه دار شد حتما به مشاوره کودک مراجعه کنید . و اما راهکار بازی کردن قایم موشک یه مدت حتما مقداری از بدن خود رو بیرون بگذارید تا کودک بتواند شمارا به راحتی پیدا کند وکم کم مراحل را سخت تر کنید . واینکه هر کجایی می خواهید بروید حتما به کودک خود شرح دهید ‌‌،وبه اواطمینان بدهید که بر می گردید و در دعواهای خود از کلمات تهدید آمیز من می رم تا تنها بمانی استفاده نکنید

    پاسخ
    رادین مهر ۲, ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴ ق٫ظ

    سلام خانم دکتر من پسر ۴سالم از لوستر و ساعت دیواری میترسه میگه به من اخم میکنن انقدر میترسه چشماشو میبنده تنها تو اتاقش نمیره میشه راهنماییم کنید ممنونم

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب مهر ۲۲, ۱۴۰۰ - ۳:۰۴ ق٫ظ

    سلام خدمت شما بزرگوار
    کودکان در این سن قوه ی تخیل بالایی دارند و قادر به تشخیص واقعیت از خیال نیستند شما سعی کنید با حرف زدن علت اصلی ترس رو پیدا کنید و به کودک کمک کنید تا به ارامی وبه تدریج به ترس خود غلبه کند

    پاسخ
    مونا همایون مقدم مشاوره کودک، مشاوره فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب مهر ۲۲, ۱۴۰۰ - ۳:۰۶ ق٫ظ

    سلام خدمت شما بزرگوار
    کودکان در این سن قوه ی تخیل بالایی دارند و قادر به تشخیص واقعیت از خیال نیستند شما سعی کنید با حرف زدن علت اصلی ترس رو پیدا کنید و به کودک کمک کنید تا به ارامی وبه تدریج به ترس خود غلبه کند

    پاسخ

    پاسخ
    ناشناس مهر ۱, ۱۴۰۰ - ۹:۱۹ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید من یه پسر دارم الان ده سالشه .تو خونه آپارتمانی زندگی می کنیم .آنقدر ترس داره بیش از چهار متر نمی تونه از کنارمون جدا بشه.چکار کنیم.شب که یک متر دو رتر نمی تونه بخوابه

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۲۷, ۱۴۰۰ - ۲:۰۴ ق٫ظ

    سلام و درود
    ایا این رفتار فقط در منزل است یا در موقعیتهای دیگر نیز چنین وابستگی و ترسی را نشان می دهد ؟ این موارد نشان از احساس نا امنی کودک دارد . اشنایی با چگونگی افزایش کیفیت روابط با فرزندان این احساس امنیت می تواند انتقال یابد . پیشنهاد می کنم زمانهایی را به بازی قصه گویی با کودک بگذراند فقط به صرف ایجاد زمانی خوش با یکدیگر . زمینه های شادی کودک را فراهم کنید .کمک از مشاور می تواند این مسیر را برای شما تسهیل کند .

    پاسخ
    فرانک طهرانی شهریور ۳۰, ۱۴۰۰ - ۳:۴۸ ق٫ظ

    سلام دخترم ۴/۵ سالشه ترس و وحشت بسیار بالایی از ترافیک داره طوری که فقط جیغ و شیون میکنه و گریه و وحشت کامل یعنی وقتی میبینه چند تا ماشین ایستاده و یا چراغ قرمزه شروع میکنه و اینقدر گریه و بی تابی میکنه که کاملا از کنترل ما خارج میشه و همین که ترافیک تموم میشه آروم میشه.از نوزادیش همینطور بوده ولی الان به اوج رسیده دلیل چیه و چه راهکاری رو برای حل مشکلش پیشنهاد میکنین با تشکر

    پاسخ
    دکتر فاطمه حاجی اربابی روانشناس، مشاور، مشاور فردی مشاهده صفحه در پزشک خوب آذر ۱۰, ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳ ب٫ظ

    سلام و درود
    رفتار فرزند شما در شرایط ترافیک می تواند دلایل مختلفی داشته باشد .هنگامی که علت شناسایی شد می توان به سادگی بر طرف شود .
    ۱.تکرار گفتار این مساله در نزد کودک و به عنوان رفتار حتمی کودک تقویتی است بر ادامه گریه و فریاد کودک در ان شرایط
    ۲. ممکن است تجربه قرار گرفتن در ترافیک برای والدین نیز ناخوشایند بوده و اگر ناشکیبایی و کج خلقی نشان داده باشند بر احساس منفی کودک اثر دارد .
    ۳.در شرایط ترافیک به خصوص در هوای گرم تشنگی و گرما زدگی را به همراه دارد لذا با تجربه شرایط ترافیک شرطی شدن این شرایط یاداوری می شود .
    ۴.در شرایط ترافیک چهره حالات رانندگان گاها ناراحت و عصبانی است و می تواند ترس را ایجاد کرده باشد
    و موارد ی دیگر
    پیشنهاد می شود از طریق بازی شرایط ترافیک را برای کودک به صورت تجربه مثبت ایجاد کنید. با راهنمایی گرفتن از متخصصین این امر بهتر امکان پدیر است

    پاسخ
    ..... شهریور ۲۴, ۱۴۰۰ - ۸:۳۳ ب٫ظ

    ۱۴ سالمه آنتوموفوبیا دارم,لرزش دست و پا،درحد ایست قلبی

    پاسخ
    ناشناس مهر ۱۶, ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰ ب٫ظ

    سلام دختر من ۱٠ سالشه خیلی میترسه حتی شب ها هم اصلا خوابش نمیبره همش میگه تو خونه یه نفر داره راه میره روی تختش هم نمیخوابه

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶ ب٫ظ

    با سلام
    ترس از حشرات یا انتوموفوبیا یکی از رایج ترین فوبیاها می باشد. احتمالا همه ما در اطرافیانمان شخصی را سراغ داریم که از سوسک، ملخ و یا یک حشره دیگر می ترسد. حتما بارها صدای جیغ و فریاد افرادی را شنیده ایم که حشره ای را دیده اند و پا به فرار گذاشته اند. عکس العمل های این چنینی بسیار زیادند. برخی از سبک‌های زندگی و درمان‌های خانگی می‌توانند به اضطراب همراه با ترس از حشرات کمک کنند.
    ممکن است بخواهید برای غلبه بر ترس از حشرات این کارها را انجام دهید:
    تکنیک های آرامش، مانند یوگا، مدیتیشن و تنفس دیافراگمی
    تمرین ذهن آگاهی
    ورزش منظم
    مصرف کافئین و سایر محرک ها را کاهش دهید
    پیوستن به یک گروه پشتیبانی

    پاسخ
    زهرا شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ - ۶:۰۳ ق٫ظ

    دختر ۱سال و هفت ماهه دارم که دایش تو گوشیش بنا به شوخی برداشت از این برنامه های گوشی که تغییر های چهره ترسناک میشود را به دخترم نشان داد و دخترم همان جا با دیدن تصویر وحشتناک یهو خیلی ترسید انگار شکه شده بود هیچی نمی گفت کپ کرده بود بعد شروع کرد به تیک زدن که اصلا سابقه تیک نداشت حالا باید چیکار کنم

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵ ب٫ظ

    برای تیک حتما نیازمند پیگیری و مراجعه ی حضوری به مشاور کودک است. تا از فنون وارونه سازی عادت، مواجهه و پیشگیری از پاسخ استفاده کرد.

    پاسخ
    ترابی شهریور ۲۱, ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر…من دخترم ۹ سالشه از تاریکی و شب وحشت داره شبها کنار من وپدرش میخوابه…تو هیچ شرایطی امکان نداره تنها بخوابه…همش شبها موقع خواب دائم میگه برقها رو روشن بزار…حتی از ترس گریه میکنه…ممنون میشم منو راهنمایی کنید

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲ ق٫ظ

    سلام
    به مدت ۳ هفته والدین باید در اتاق کودک کنار تخت او بخوابند و چراغ خواب روشن باشد یعنی اتاق کاملا تاریک نباشد تا احساس امنیت در کودک به وجود بیاید و به تدریج والدین از تخت کودک فاصله بگیرند و اتاق در حالت نیمه تاریک بشود به تدریج این کار انجام شود.

    پاسخ
    مرتضی شهریور ۲۱, ۱۴۰۰ - ۲:۱۹ ق٫ظ

    سلام و عرض ادب
    مرتضی هستم از تهران
    یک دختر ۵ساله دارم که از تاریکی میترسه تو یه کارتن روح دیده فکر میکنه که همه جا هستن حتی سرویس بهداشتی و تنهایی اتاق رفتن و یکسری ترس هایی مثل جدا شدن از مادرش .البته نا گفته نمونه که تو سن دو سالگی مریضی شدیدی گرفت و یک شب در بیمارستان تنها بود که دستش رو به تخت بسته بودن پرستار ها که تا یک مدت پیش هم میگفت که کم کم از یادش رفته ولی میتونه ریشه ترسش باشه؟
    خیلی ممنون میشم کمک کنید که بتونم این مشکل رو حل کنم

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶ ب٫ظ

    با سلام
    ذهن کودکان به خصوص در سنین پیش دبستانی در مرحله‌ای است که هنوز چارچوب منطقی و عینی در آن به طور کامل شکل نگرفته و از تخیل بالایی برخوردار است. کودکان در این سنین تصوراتی دارند که لزوماً واقع بینانه نیست، مثل خــیال پردازی کودک از وجود هیولاها و غول‌ها. دیدن فیلم‌ها، کارتون‌ها و شنیدن داستان‌ها تأثیر زیادی بر ذهن کودکان دارد و در پیدایش این تصورات نقش مهمی ایفا می‌کنند. هنگام شب زمینه فکر کردن به این خیالات بیشتر فراهم می‌شود و به همین خاطر آن‌ها ممکن است در تاریکی و شب ترس زیادی را تجربه کنند. لازم است والدین در مورد ترس کودک با او صحبت کنند، از او بخواهند تعریف کند چه چیزی در ذهنش می‌گذرد و دقیقا از چه چیزهایی می‌ترسد. والدین بهتر است احساس ترس کودک را درک کنند و آن را بپذیرند. در مورد احساس کودک با او صحبت کنید و به او نشان دهید که این حس را درک می‌کنید. سرزنش کردن فرزندتان به خاطر داشتن ترس یا بی‌ارزش کردن حس او با گفتن جملاتی مثل “ترس نداره”، “بزرگ شدی نباید بترسی” نه تنها تأثیر مثبتی ندارد بلکه کودک را در مدیریت استرس و احساسش دچار مشکلات بیشتری می‌کند.

    پاسخ
    زهرا شهریور ۲۰, ۱۴۰۰ - ۵:۱۶ ب٫ظ

    سلام.دختر من ۲ سال و یک ماه داره و همش میگه مامان آقا چسبیده به ماشین گریه میکنه.میگه مامان آقا نیاد تو خونه.موقع خواب با ترس سرش رو میبره زیر پتو و میگه آقا نیاد.خودش تعریف میکرد میگفت آقا جسبیده بود به ماشین بزرگ بود ترسناک بود چشملش اینطوری بود?????لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    ناشناس شهریور ۱۸, ۱۴۰۰ - ۸:۰۵ ق٫ظ

    سلام،دخترم ۸سالشه،پدرش می‌ره سرکار تاغروب مثلاً ساعت ۵ برمیگرده خونه مشکلی ندارن میگه ،میخنده،وقتی ساعت از اون موعد میگذره شروع می‌کنه به گریه میگه دلم براش تنگ شده ،چرا دیر کرد ،بهش زنگ بزن،یا میریم بیرون ماتو ماشین می‌مونیم میگه بابا گوشیو ببر،خیلی دور میری،کی میای،شروع می‌کنه به گریه مدت زمان برگشتنش اگه طول بکشه شدت گریش بیشتر میشه طوری که از کنترل خارج میشه،میگه تهوع دارم،دسشویی دارم منم اگه پدرش تو ماشین باشه برم بیرون همین وضعیته،به من خیلی وابستست،با مدرسه رفتنشم خییییلی مشکل داشتیم به زور با سرویس مدرسه میرفت،تو مدرسه گریه میکرد ،تهوع می‌گرفت بعدش آروم میشد،خیلی درگیر بودیم باهاش،لطفا کمکم کنید نمیدونم باهاش چیکار کنم

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷ ب٫ظ

    با سلام
    به احساسات فرزندتان گوش دهید از توصیه و نصیحت استفاده نکنید اضطراب خودتان را کنترل کنید به آرامی به کودکان یادآوری کنید که در امنیت کامل است هم شما هم پدر باید در ابتدا بسیار خوش قول باشید و اگر قرار است پدر دیرتر بیاید خبر بدهد باید ارتباط کودک با دیگران را افزایش دهید و هم بازی های بیشتری داشته باشد تا از میزان وابستگی اش به پدر و مادر کم شود باید از روش های تقویت رفتار استفاده کنید تا کودک با انگیزه بیشتری تغییرات رفتاری را انجام دهد.

    پاسخ
    مظلومی شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ - ۲:۳۱ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید من یه پسر ۸ساله دارم که چند سال است که همش درخواب کاوس می بینه واز خواب مپره با چشم باز ولی به نظر یه چیزی رو می بینه که به او نگاه میکنه از او می ترسه و وحشت زده می لرزه همش می گه مامان مامان بهم میچسبه با سختی بیدارش میکنم بیداره اما خوابه وقط میترسه ومی لرزه حراسان به درو دیوار نگاه می کنه هرشب نیست ولی خواهش میکنم کمکم کنید

    پاسخ
    لیلا شهریور ۲, ۱۴۰۰ - ۰:۲۸ ق٫ظ

    خیلی عالی??

    پاسخ
    نیکی شهریور ۱, ۱۴۰۰ - ۷:۰۰ ب٫ظ

    خوب بود عالی بود

    پاسخ
    شیخی هستم مرداد ۳۱, ۱۴۰۰ - ۲:۲۳ ب٫ظ

    کودک من ۷ساله به خودم و پدرش بسیار وابسته است ما بدون او نمیتوانیم بیرون برویم .بدون ما به پذیرایی نمیرود تا تلوزیون ببیند

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶ ب٫ظ

    وابستگی بیش از حد کودک به مادر و پدر خود، دو دلیل عمده می تواند داشته باشد. دلیل اول وجود اضطراب جدایی در کودک و دلیل دوم داشتن اضطراب اجتماعی است. در هر دو صورت کودک باید درمان روانشناختی مناسب و بازی درمانی را در اسرع وقت دریافت کند تا وابستگی او به مادر و پدر کاهش یابد.

    پاسخ
    یسنا مرداد ۲۹, ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶ ب٫ظ

    سلام دخترم ۷ ساله وقتی مخوابه ازخواب بیدار مکنیم مترسه گریه مکنه میگه مامان مخوام وزرد بیحال میشه ازچیه خیلی نگرانم

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷ ب٫ظ

    لازم است کودک از لحاظ مشکلات روانشناختی مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر علت از خواب پریدن کودک با گریه، غم و اندوه باشد مراجعه به روانشناس برای کمک به کودک در پردازش احساسات و ابراز آن‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد.
    کودکانی که علائم افسردگی، استرس و اضطراب دارند می‌توانند با درمان شناختی رفتاری (CBT) بهبودی بسیار زیادی پیدا کنند. این درمان به آن‌ها کمک می‌کند تا یاد بگیرند در موقعیت‌های مختلف به صورتی متفاوت فکر کنند و در نهایت پاسخ عاطفی و رفتاری آن‌ها تغییر کند.

    پاسخ
    ناشناس مرداد ۲۴, ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹ ب٫ظ

    بسیارعالی

    پاسخ
    ناشناس مرداد ۱۹, ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ
    ناشناس مرداد ۱۹, ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷ ق٫ظ

    سلام دکتر نوه من از ماشین وصدای ماشین پلیس می ترسه تازه دوسالشو تموم کرده

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷ ب٫ظ

    با سلام
    در صورتی که با صبر و حوصله با این ترس برخورد کنید این ترس از بین می رود ممکن از ترس از فضای بسته داشته باشد یا قبلا در ماشین تنها مانده باشد بهتر از اسباب بازی ماشین استفاده کنید و با او ماشین بازی کنید و کم کم اندازه ماشین ها را بزرگتر کنید و در نهایت قبل از سوار شدن به ماشین ابتدا کمی از بیرون در مورد ماشین با او صحبت کنید سپس سوار شوید

    پاسخ
    ناشناس مرداد ۱۶, ۱۴۰۰ - ۰:۳۵ ق٫ظ

    سلام خانم دکتر خواهش میکنم کمکم کنید یه پسر پنج ساله دارم که جدیدا از بچه ها میترسه با هیچ بچه ای بازی نمیکنه هر جا بخوایم بریم هی می پرسه که اونجا هیچ بچه ای نباشه با گریه میبرم جایی لطفا کمکم کنید

    پاسخ
    ناشناس مهر ۱۹, ۱۴۰۰ - ۲:۲۴ ب٫ظ

    منم دقیقا این مشکلو دارم پسر ۴سالم به شدت از بچه ها میترسه حتی از کنارشون رد نمیشه?

    پاسخ
    زهرا مرداد ۱۰, ۱۴۰۰ - ۰:۱۵ ق٫ظ

    سلام خدمت خانم دکتر پسر من ۴ سالشه و از بعضی آشنا های فامیل (آقا) میترسه با اینکه اونها کاری هم نکردن که باعث ترسش بشه ولی نمیدونم چرا می‌ترسه و یه ترس دیگه هم که از سنین پایین تر داره اینه که تو تالار عروسی از اول تا آخر گریه میکنه و میگه بریم و من نمیدونم که از صدای بلند می‌ترسه یا از افرادی که اون وسط میرقصن میشه کمکم کنید که باید چکار کنم.

    پاسخ
    مقدم آبان ۲۲, ۱۴۰۰ - ۲:۰۹ ق٫ظ

    نوه منم همینطوری شده الان یک ماهه ترس افتاده تووجودش ازاقایون مخصوصافامیل میترسه واگه جایی بریم اوناباشن چنان گریه می‌کنه ومیگه بریم خونمون یااون اقاازاینجابره دوسال ونیمشه تروخدابگین چکارکردین خوب شد بچتون منم راهنمایی کنین

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷ ب٫ظ

    سلام
    کودک را سرزنش نکنید، به زور و اصرار کودک را وادار به برقرای ارتباط با کسانی که می ترسد نکنید و باید مشخص شود که از همه ی آقایون می ترسند یا فقط آقایونی که ویژگی های مثل سبیل دارن یا پیر هستن …
    از طریق کاردستی و نقاشی کردن شکل آقایونی که مثلا سبیل دارن کشیده شود و با کودک صحبت کنید و به مرور زمان این مشکل حل خواهد شد فقط اصرار و اجبار یا سرزنش وجود نداشته باشد.

    پاسخ
    زهرا مرداد ۷, ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱ ب٫ظ

    دخترم شش سالشه والان دوهفته س که ترس شدید بعد از دیدن کابوس کرونا تموم وجودش رو گرفته به حدی که تنهایی حتی به دستشویی هم نمیره وتو اتاق تنها نمیمونه به نظرتون باید چکار کنم

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳ ب٫ظ

    به زبان کودک برایش توضیح دهید که رعایت نکات بهداشتی درباره این ویروس تا چه اندازه مهم است. حتماً مواظب باشید با توضیح و تأکید خود ترس آنها را افزایش ندهید. کاملاً کودکانه و اندازه درک آن­ها صحبت کنید.
    سعی کنید مثل یک همبازی با کودک بازی کنید و حوصله خود را در این زمینه افزایش دهید.
    کودکان را در معرض اخبار منفی کرونا قرار ندهید.
    با کودکان خود در خانه وقت بیشتری بگذرانید و به فعالیت­های خود در ارتباط با آنها کیفیت بخشید و زمان بدهید .

    پاسخ
    حسین رضا جافری تیر ۳۰, ۱۴۰۰ - ۹:۱۴ ق٫ظ

    سلام پسرم ۲سال نیم سنش هست فیلم یک سال پیش خودش تو گوشی نگاه کرد همش گریه زیادی کرد علت چیه با تشکر

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵ ق٫ظ

    موقعیت ها و افراد جدید ( عکس کودکی خودش) برای کودک جدید است باعث می‌شوند کودک از چیزهای ناشناخته بترسد. برخی از این ترس‌ها نتیجه‌ی تجربیات قبلی هستند و برخی ترس‌ها به‌خاطر تخیلات دوران کودکی به‌وجود می‌آیند. و کودکان هنوز این مهارت را پیدا نکرده‌اند که به خودشان آرامش دهند. با گذشت زمان و رشد قوه ی شناخت کوکان این موضوع حل می شود. جای نگرانی نیست.

    پاسخ
    ناشناس تیر ۲۵, ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸ ق٫ظ

    پسرم یازده سالشه خیلی ترسو پراستراب از جن از تنهایی از فیلم که یکم ترسناک باشه می‌ترسه از مرده هتا تو فیلم ببینه خیلی سوالای عجیب غریب می‌پرسه خیلی نگرانش هستم

    پاسخ
    نسرین تیر ۲۲, ۱۴۰۰ - ۰:۵۷ ق٫ظ

    سلام دختر من ۳ساله نیمشه یه شب با جیغ از خواب بیدار شد و از ترس میلرزید از اون شب همش میترسه میگه تو خوا یه چیز بزرگ دیده که صورت نداشه اسمش هم قابار یا قاباق یه همچین چیزی بوده همش میگه نمیاد نه قابار نمیاد خیلی نگرانشم تو رو خدا جوابم رو بدیم ممنون

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ ب٫ظ

    با سلام
    پس از این که کودک شما با احساس ترس از خواب بیدار شود، حضور آرام شما باعث می شود که کودک احساس امنیت و مصونیت نماید. دانستن این مطلب که شما در کنارشان هستید، احساس امنیت کودک را تقویت می‌کند. به کودک خود بفهمانید که انچه دیده یک کابوس بوده که اکنون تمام شده است. شما می‌توانید به کودک چیزی شبیه به این بگویید: “تو خواب بد دیدی ، اما حالا بیدار شده‌ای و دیگر همه چیز خوب است و مشکلی وجود ندارد”. به فرزند خود اطمینان دهید که چیزهای ترسناکی که در کابوس دیده در دنیای واقعی اتفاق نمی‌افتند. قدرت جادویی عشق و حمایتگری شما در مورد بچه‌های سنین پیش دبستانی و سال‌های اول دبستان که دارای تصورات واضحی هستند، می‌تواند شگفت انگیز باشد. جلوتر بروید و کمدها و زیر تخت را بررسی کرده، و فرزندتان را مطمئن کنید که همه ان‌ها امن هستند. وجود یک چراغ خواب یا یک چراغ روشن در سالن می‌تواند کمک کند تا زمانی که بچه‌ها آماده می‌شوند تا دوباره به خواب بروند در یک اتاق تاریک احساس امنیت کنند. یک چراغ قوه کنار تخت خواب می‌تواند وسیله خوبی برای مبارزه با کابوس باشد.

    پاسخ
    اکرم موسوی تیر ۲۰, ۱۴۰۰ - ۲:۲۷ ب٫ظ

    سلام دختر من ۲ سالشه یه بار واسه ده دقیقه گزاشتمش پیش دوستم تنها موند از همون روز همش تو خونه که تنها میشه منو نمیبینه کلی گریه میکنه چیکار کنم خوب بشه

    پاسخ
    ملیحه تیر ۱۷, ۱۴۰۰ - ۴:۳۴ ب٫ظ

    سلام خداقوت پسرسه سالم ازاهنگ تولدوتولدگرفتن ازوسایل بازی میترسه ازچیزهای جدیدکه براش پیش میادمیترسه منم نمیدونم چیکارکنم تاترسش کم شه ممنون مبشم کمکم کنید

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳ ق٫ظ

    سلام
    بسیاری از ترس های کودکان قابل حل هستند و نیازمند صبوری و درک شما از دنیای کودکان است به طور مثال زمانی که می دانید کودک شما به صدای بلند حساس تر از بقیه کودکان است اگر برای او یک اسباب بازی صدا دار تهیه می کنید ممکن است با واکنشی شبیه گریه و یا خیس کردن کودک روبه رو شوید
    پس نیاز است آرام آرام و از دور اسباب بازی را به کودک نشان دهید و اجازه دهید خودش کم کم به آن نزدیک شود به هیچ وجه کودک را مجبور نکنید که به اسباب بازی دست بزند و با جملاتی مثل ببین ترس نداره ببین چیزی نیست احساسات او را انکار نکنید.

    پاسخ
    ناشناس تیر ۱۶, ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷ ق٫ظ

    سلام .پسرم ۷سالشه…از ارتفاع می‌ترسه..حتی ارتفاع خیلی کم ..مثلن از پله هایی که نرده ندارن .می‌ترسه بیوفته…ومتاسفانه پشت کار نداره هرکاری یکم سختی داره رهاش میکنه .. مثلن یه نمونه هنوز دوچرخه سواری بدون پایه رو یاد نگرفته ..دو دور سوار میشه با کمک والدین ..سریع رهاش میکنه ..من مادر خیلی نگرانم .در آینده آدم بی هدف نباشه..لطفن راهنماییم کنید…

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ ب٫ظ

    با سلام
    کودک شما علائم وابستگی رو داره و این به علت حمایتگری زیاد والدین در گذشته بوده بهتره از این به بعد کمی با تاخیر نیازهای کودک رو براورده کنید و از جدول ستاره ها برای انجام کارها براش استفاده کنید و فقط زمانی که کارهای مورد نظر رو انجام داد بهش پاداش بدین.

    پاسخ
    کاهانی تیر ۱۵, ۱۴۰۰ - ۹:۱۹ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید
    من یه پسر ۵ ساله دارم که خیلی وابسته هستش و هر کجا من برم میخواد بیاد…نسبت به پدرش این طوری نیس به شدت من….من ۳ ماهه باردارم و هرجا دکتر و یا جایی برم گریه میکنه که نرو دلم برات تنگ میشه…وقت خوابم همینطوری قبلش گرایه میکنه که تو کنارم بخواب یا من بیام پیش شما .‌..تا یک سال پیش این طور نبود حداقل تا مغازه میتونستم برم و اون تا ۵ تا ۱۰ دقیقه خونه تنها بوده…ولی الان حتی تا دم در هم نمتونم برم…نمدونم دلیل این تغییر ناگهانی چیه؟ ففط میگا دلم برات تنگ میشه و از گریه نفسش بند میاد…قبلا رعایت میکردم ولی بدتر شده و دارم عصبی میشم

    پاسخ
    یلدا تیر ۱۵, ۱۴۰۰ - ۸:۲۱ ق٫ظ

    دخترم چهار سال پنج ماهشه از صدای ماشین فاضلاب ترسیده جوری که دیگه از خونمون بیرون نمیره وهمیشه دستان خود را میگذارد رو گوشهایش الان دوماه که اینجوری تو را خدا راهنمایم کنید خیلی نگرانشم

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴ ق٫ظ

    اگر شدت ترس و اضطراب در کودک شما به گونه ای است که در عملکرد روزانه ی وی اختلال ایجاد کرد و باعث منزوی شدن وی شده است باید هر چه سریع تر برای مداخله و درمان به یک مرکز مشاوره ببرید و جای تامل و تاخیر نیست.

    پاسخ
    ناشناس تیر ۱۴, ۱۴۰۰ - ۲:۴۷ ق٫ظ

    سلام پسر من پنچ ساله خیلی ترس داره وشب ادراری هم داره چکار کنم خوب بشه

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹ ب٫ظ

    با سلام
    ابتدا باید ریشه ترس کودک شناسایی شود سپس شب ادراری درمان شود اینکه کودک را بابت شب ادراری درک کنید بسیار مهم است و حتی حالت صورت و چهره خود را درهم نکنید رعایت این نکات در مورد شب ادراری کمک کننده است: محدودیت مصرف مایعات قبل از خواب. ساعت هشداری بگذارید تا در شب و قبل از اینکه کودک جایش را خیس کند، وی را بیدار کند. این آموزش شرطی سازی است که اگر به طور مداوم و پیوسته به مدت سه تا چهار ماه استفاده شود، حداقل ۷۵ درصد از مواقع مؤثر خواهد بود. این شیوه ها ارزان قیمت و به راحتی در دسترس بوده و باید قبل از استفاده از هرگونه دارو امتحان شوند.

    پاسخ
    شیما تیر ۱۲, ۱۴۰۰ - ۵:۴۸ ب٫ظ

    سلام خانوم دکتر پسرم۳ سالش ترسش شدیده از صدای بلند غریبه ها صدای سشوار جاروبرقی ماشینهای موزیکالی و حتی سوار شدن روی تاپ و سرسره ک تازه دیروز کشف کردیم می‌ترسه
    واقعا نگرانم
    کمکم کنین

    پاسخ
    ملک زاده هستم ازتهران تیر ۱۲, ۱۴۰۰ - ۸:۰۶ ق٫ظ

    سلام خانم دکترروزتون بخیرمن پسری ۴ساله دارم وقتی پارک میریم میگه کسی منونگاه نکنه بامن حرف نزنه عصبی میشه خودشومیزنه گریه میکنه بچه ها میخوان بهش دست بزنن خیلی میترسه به شدت گریه میکنه میشه لطفاراهنمایی کنین

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴ ق٫ظ

    سلام
    علت این بی‌میلی به وضعیت جسمی، روحی و روانی، وضعیت اجتماعی خانواده‌ کودک باز می‌گردد،‌ عواملی ناراحت کننده که او را به انزوا می‌کشاند و از بازی با بچه‌های دیگر فراری می‌دهد. عدم اعتماد به نفس در برقراری ارتباط هم بی تاثیر نیست.نیازمند مراجعه حضوری به مشاور کودک است تا علت به درستی تشخیص و درمان لازم انجام گیرد.

    پاسخ
    الی تیر ۱۱, ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ ب٫ظ

    سلام بچه من از محیط خانه میترسه بعضی وقتها حتی یک لیوان میفته میترسه یا حتی از یک توپ شبها میگه من اینجا نمیخوابم میرم خانه خاله ام میخوابم رنگش مثل گج سفید میشه

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹ ب٫ظ

    با سلام
    فرزندتان را تشویق کنید تا در مورد ترس هایش با شما صحبت کند. فرزندتان را تشویق کنید تا با ترس هایش روبرو شود نه اینکه از آنها دوری کند. اغلب وقتی کودکان از چیزی می ترسند سعی می کنند از ترس خود دوری کنند. این راهکار خوبی برای کاهش ترس کودکان نیست زیرا به کودک اجازه می دهد ترس خود را حفظ کند. او را سرزنش نکنید. در عوض، بگویید اشکالی ندارد. به رفتارهای شجاعانه کودک خود پاداش دهید. اگر کودک شما با ترس خود روبرو می شود، باید این رفتار را با در آغوش گرفتن و کلمات هیجان انگیز تشویق کنید. حتی بهتر است برای تشویق رفتار شجاعانه به آنها پاداش بدهید.

    پاسخ
    ناشناس خرداد ۳۱, ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲ ق٫ظ

    دختر من ۳ سالشه همیشه از خواب بلند میشه میلرزه و میگه سرم گیج میره میترسم هر چقدر هم بهش میگم از چی می‌ترسی درست و حسابی جواب نمیده میشه کمک کنید از چی میتر سه
    بهش میگیم از چی می‌ترسی جواب نمیده مامانش باباش و خواهرش پیشش می‌خوابه تنها تو یه اتاق نیست ولی می‌ترسه تازه چراق هم روشن میزاریم ??کمک کنید از چی میترسه به خدا شبها همش بیداره و میگه میترسم .

    پاسخ
    حسین رضا جافری تیر ۳۰, ۱۴۰۰ - ۹:۱۶ ق٫ظ

    سلام پسرم ۲سال نیم سنش هست فیلم یک سال پیش خودش تو گوشی نگاه کرد همش گریه زیادی کرد علت چیه با تشکر

    پاسخ
    ابراهیمی خرداد ۶, ۱۴۰۰ - ۶:۱۳ ق٫ظ

    سلام
    پسر ۱۰ ساله دارم که از دکتر رفتن آزمایشگاه دندانپزشکی … می ترسد باهاش زیاد صحبت می کنم اصلا فایده ندارد و متاسفانه هیچ همکاری نمیکنه تا بتونم از جهت روانشناسی پیگیری کنم تنها نمی خوابه در منزل تنها نمی مونه خواهش می کنم کمکم کنید چون خودم هم کاملا بهم ریخته شدم.

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ ب٫ظ

    با سلام
    بهتر است از دندانپزشکی کودک استفاده شود چون در آنجا محیط مناسب تری برای کودک مهیاس. در خانه بازی پزشک و بیمار را بازی کنید و در مواقعی که برای خودتان به دکتر می روید فرزندتان را نیز با خود ببرید و با روی باز و با خوشحالی از دکتر خود صحبت کنید و اینکه چقدر حالتان بهتر شده است از اینه نزد پزشک رفته اید. البته برخورد پزشک نیز خیلی تاثیر گذار است و به او در مورد ترس کودک خود بگویید تا او نیز با مهربانی بیشتری با کودک برخورد کند.

    پاسخ
    ناشناس خرداد ۲, ۱۴۰۰ - ۳:۳۶ ق٫ظ

    پسرم ۱۰ سال دارد اما هیچ وقت حاظر نیست تنها به مدت ۱ساعت درخانه بماند

    پاسخ
    ناشناس اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ - ۳:۳۹ ب٫ظ

    دختر من ۱۳ سالشه و هنوز می ترسه از تاریکی و تنهایی نمی خوابه علت ش هم ترس از جن و ارواح هست لطفا کمکم کنید تو را به خدا

    پاسخ
    ناشناس تیر ۱۵, ۱۴۰۰ - ۲:۱۰ ق٫ظ

    پسر منم همین مشکل و داره از روح میترسه و تنها تو اتاق نمیره?

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷ ب٫ظ

    کودکان قوه‌ی تخیل فعالی دارند که تمایز بین واقعیت و تخیل را برای آن‌ها سخت می‌کند.به تدریج تفاوت بین “تخیل” و ” واقعیت” را به کودک بیاموزید.
    وقتی که وحشت زده شده و از ترسش با شما صحبت می کند سرزنش و تحقیر نکنید و با حوصله همدلی کنید و از یک مشاور کودک باتجربه کمک بگیرید.

    پاسخ
    سحاب اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۰ - ۱:۲۶ ق٫ظ

    سلام پسر من ۹ سالشه . سه سال پیش خانه ما دزد امد می خواست از پنجره وارد اتاق شود ، پسر من این صحنه و ترس شدید من و عکس العمل پدرش نسبت به ورود دزد به خانه را دید . از اون موقع شدیداً از جای تاریک و از هر پنجره ایی در شب می ترسد .هرچه بزرگتر می شود این ترس بیشتر میشود . نمی دونم چیکار کنم به ترسش غلبه کنه .

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ ب٫ظ

    با سلام
    بابت اتفاق پیش آمده متاسفم صحنه بدی را دیده است که در ناخودآگاه او ثبت شده است حتما نیاز به جلسات درمانی روانشناسی دارد در منزل نیز بهتر است از آن اتفاق صحبت نشود برای پنجره های خود حفاظ نصب کنید تا احساس بهتری داشته باشد ورزش منظم بسیار کمک کننده است.

    پاسخ
    حانیه جعفرزاده اردیبهشت ۹, ۱۴۰۰ - ۴:۴۴ ق٫ظ

    سلام خانم دکتر برادر من ۴ سالشه و به شدت می‌ترسه
    شبا از شدت ترس میاد قشنگگگگ می‌چسبه به مادرم یا من گاهی اوقات اونقدر می‌ترسه که از شدت ترس رنگ صورتش سفیدددد و ضربان قلبش خیلی بالا میره برای مثال امروز بالشت گذاشت و از رفت بالا تا از تو یخچال چیزی برداره که که طبقه شیشه های آب معدنی افتاد
    اونقدر ترسید که ما یک لحظه حس کردیم داره از ترس قش میکنه یا مثلا به کانال کولر نگاه میکنه میگه اونجا کسی نیست از اینکه چراغ خاموش باشه می‌ترسه بالافاصله که برق اتاق رو خاموش میکنیم میدوعه یا اگه بگیم برو فلان چیزو بیال میگه اونجا تاریکه تو هم با من بیا
    خانم دکتر چیکار کنیم

    پاسخ
    حانیه جعفرزاده اردیبهشت ۹, ۱۴۰۰ - ۴:۴۰ ق٫ظ

    سلام خانم دکتر برادر من ۴ سالشه و به شدت می‌ترسه
    شبا از شدت ترس میاد قشنگگگگ می‌چسبه به مادرم یا من گاهی اوقات اونقدر می‌ترسه که از شدت ترس رنگ صورتش سفیدددد و ضربان قلبش خیلی بالا میره برای مثال امروز بالشت گذاشت و از رفت بالا تا از تو یخچال چیزی برداره که که طبقه شیشه های آب معدنی افتاد
    اونقدر ترسید که ما یک لحظه حس کردیم داره از ترس قش میکنه
    خانم دکتر چیکار کنیم

    پاسخ
    ناشناس اردیبهشت ۸, ۱۴۰۰ - ۴:۱۲ ق٫ظ

    سلام پسرم دوازده سالشه شبها خیلی می‌ترسه به طوری که حاضر نیست از پدر مادرش فاصله بگیره وقتی میگیم وقتشه دیگه بری تو اتاقت بخوابی بشدت استرس میگیره نمیدونیم دیگه چیکارکنیم

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸ ب٫ظ

    سلام
    جدا کردن جای خواب مخصوصا برای بچه های مضطرب یا وابسته یک فرایند تدریجی و کاملا نیازمند زمان است.یکی از والدین به مدت سه هفته در اتاق کودک کنار تخت خواب او بخوابند و به تدریج فاصله از تخت افزایش یابد تا بتواند عادت به اتاق خواب و تنها خوابیدن کند.

    پاسخ
    آراد اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰ - ۲:۰۵ ق٫ظ

    سلام خانم دکتر.پسر منم دوسالشه وقتی میخوام همسرمو اسمشو صداکنم پسرم میترسه میادبغلم و یا این که لفظی با همسرم جر وبحث میکنیم پسرم میترسه و این موضوع خیلی نگرانم میکنه چراانقد ازحرف زدن ما میترسه .همسرم خیلی ادم منطقی وآرومی هست من یه مقدار زود عصبانی میشم خونه.و پسرم درمقابل پسرخالش که سالشه نمیتونه دفاع کنه ازخودش.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ
    میترا سیفان اردیبهشت ۷, ۱۴۰۰ - ۰:۰۰ ق٫ظ

    سلام، برای درمان پنیک ابتدا به متخصص روانشناس فردی مراجعه کنید و بعد از بررسی اگر لازم بود، به روانپزشک ارجاع خواهند داد.

    پاسخ
    آتی فروردین ۲۴, ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید دخترم ۳ سالشه یه هفته ای میشه که شبا تو تختش با جیق بلند از خواب می پره و گریه میکنه می ترسه ازش می پرسم چی شده میگه یه آقایی میاد پیش چرخ خیاطی بعدش میاد کنار تختم ۲ شب جای خوابشو عوض کردم پیش خودم خوابید روز سوم رفت تو تخت خودش خوابید بازهم همون جور با همون خواب پرید آوردمش پیش خودم میخوابه ولی بازم همون ترس تو وجودشه و شبا بیدار میشه لطفا بهم بگید چکار کنم،بهم میگن شاید بچه جن رو ببینه ولی من اعتقاد ندارم البته اینم بگم که از ۸ماهگی خیره میشد به درب حال و الان هم میگه شبا باید حتما درب حال قفل بشه روزا میگه بزارید کاملا باز باشه

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ ب٫ظ

    با سلام
    بیشتر بچه‌ها هرازگاهی بار کابوس می‌بینند، اما بچه‌های دو تا چهار ساله، خیلی بیشتر مستعد آن هستند. این همان سنی است که ترس‌های رایج بچه‌ها ظاهر می‌شود، تخیل‌ آنها شکوفا می‌شود و توانایی‌ بیشتری برای توصیف یک خواب بد پیدا می‌کنند. بسیاری از چیزها می‌توانند باعث استرس و کابوس‌های شبانه در بچه‌های دو تا چهار ساله شوند، از آموزش استفاده از توالت گرفته تا تغییر جای خواب از تخت خواب قدیمی به یک تخت بزرگ‌تر، تغییراتی در مهدکودک یا پیش‌دبستانی، یا بیکار شدن یکی از والدین. برای کودکی که در تلاش برای حل و فصل احساسات خود در مورد این اتفاقات استرس‌زاست، کابوس دیدن یک واکنش طبیعی است با اطمینان از خواب کافی کودک، استرس عمومی را به حداقل برسانید. برای این کار، یک روتین پیش از خواب آرام‌بخش، مثلاً حمام گرم، شستن دست و پاها، خواندن یک داستان شاد، یک ترانه یا آهنگ آرام‌بخش و یک چراغ خواب می‌تواند به دور کردن کابوس‌ها کمک کند. خواندن کتاب‌هایی با موضوع خواب‌ها و خوابیدن را هم امتحان کنید.

    پاسخ
    ناشناس فروردین ۲۳, ۱۴۰۰ - ۰:۳۲ ق٫ظ

    سلام پسرم۹سالشه فیلم آنابل رودیده ازاون روزدیگه تنهایی حتی دستشویی هم نمیره خیلی میترسه چیکارش کنم

    پاسخ
    مرسانا فروردین ۲۲, ۱۴۰۰ - ۱:۲۲ ق٫ظ

    سلام خانم دکتر دخترم ۴سالشه ،از وقتی عکس آنابل و دربعضی روزا خیلی راجبش حرف میزنه و هر چیزی رو با آرامش به اون شبیه میکنه ولی شبا از بس از صبح در موردش حرف زده به اطرافش نگاه میکنه بعدش میگه آنابل اینجاست و شبا هم خوابش رو میبینه ولی بعضی شبا ممکنه توی خواب با داداش دوا کنه میشه راهنمایم کنید ممنونم میشم

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸ ب٫ظ

    سلام
    (پدیو فوبیا یا ترس از عروسک )
    ضمن درک کودک و افزایش حوصله ی خود، بهترین روش درمان، حساسیت زدایی سیستماتیک است که تحت نظر مشاور کودک باید انجام شود.

    پاسخ
    زهرا.ت فروردین ۲۱, ۱۴۰۰ - ۱:۳۹ ق٫ظ

    با سلام من یک پسر یازده ساله دارم که کلا از ارواح و تمامی این چیز های تخیلی که تو فیلم های خارجی ترسناک هستن میترسه و نمیتونه شب تو اتاق خودش بخوابه و من حتما باید برم پیشش تا خوابش ببره حالا شما چه راه حلی برای این مشکل بزرگ دارید؟

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱ ب٫ظ

    با سلام
    در ساعات قبل از خواب، روحیه‌ٔ فرزند خود را با داستان‌های شاد و بدون خشونت تقویت و او را آمادهٔ خواب کنید. یادتان باشد حتی کتاب‌ها و کارتون‌های به ظاهر معمولی هم ممکن است برای کودکی که یک دوره ترس بیشتر از معمول را پشت سر می‌گذارد، نامناسب باشد و شما قطعاً متوجه شده‌اید که برخی قصه‌های پریان و برخی انیمیشن‌ها هم می‌توانند فضای خیلی تیره و تاری داشته باشند. پس به این نکات را با دقت خاصی توجه کنید. در یک یا دو ساعت قبل از زمان خواب فرزندتان، از قرار دادن او در معرض نمایشگرها، تلویزیون، کامپیوتر، تبلت و گوشی‌های موبایل به طور کامل خودداری کنید و تا وقتی فرزندتان در اتاق نشمین است، اخبار و برنامه‌های تلویزیونی یا فیلم‌های خشونت‌آمیز یا پرتعلیق را تماشا نکنید. نیمه‌باز گذاشتن در اتاق خواب، پخش یک داستان صوتی مخصوص کودکان، موسیقی ملایم یا لالایی و تشویق فرزندتان به خوابیدن با یک اسباب‌بازی یا پتوی محبوب نیز می‌تواند کمک کند. همچنین می‌توانید یک چراغ‌قوه به کودکتان بدهید که برای احساس امنیت بیشتر گاهی از آن استفاده کند، یا یک چراغ‌خواب با نور خیلی کم نیز ممکن است احساس امنیت بیشتری در بچه‌ٔ دبستانی شما ایجاد کند.

    پاسخ
    امیر حسبن فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ - ۸:۱۹ ب٫ظ

    سلام پسر من سه سالشه از تنهایی خیلی میترسه تو خونه حتی یکی دو متر اونور نمیره همش باید پیشش باشم بازی کنه مثلا میره اتاق همش صدام میکنه مامان بیا میترسم .چیکار کنم

    پاسخ
    ترابی شهریور ۲۱, ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱ ق٫ظ

    سلام وقت بخیر…من دخترم ۹ سالشه از تاریکی و شب وحشت داره شبها کنار من وپدرش میخوابه…تو هیچ شرایطی امکان نداره تنها بخوابه…همش شبها موقع خواب داعم میگه برقها رو روشن بزار…حتی از ترس گریه میکنه…ممنون میشم منو راهنمایی کنید

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱ ب٫ظ

    با سلام
    لازم است والدین در مورد ترس کودک با او صحبت کنند، از او بخواهند تعریف کند چه چیزی در ذهنش می‌گذرد و دقیقا از چه چیزهایی می‌ترسد. صحبت در مورد ترس و اضطراب تا حد زیادی کودک را آرام می‌کند. الد می‌تواند مدتی کنار کودک باشد، او را آرام کرده و به او اطمینان دهد که هر وقت نیاز باشد حضور دارد و از او حمایت می‌کند. همچنین مادر یا پدر می‌توانند چراغ را برای مدتی روشن کرده، جاهای مختلف اتاق را به کودک نشان دهند و اطمینان بخشند که دلیلی برای ترسیدن نیست. برای درمان ترس از تاریکی کودکان می‌توان از یک وسیله که برای آنان آرام بخش است و کودک به آن علاقه خاص دارد مثل پتوی خاص، عروسک خاص یا غیره استفاده کرد که کودک موقع خواب با آن آرام‌تر شود و احساس ایمنی بیشتری کند. بهتر است والد پس از آرام کردن و اطمینان دادن از کودک بخواهد در اتاقش بماند تا به تدریج ترسش کم شود. شاید کودک بخواهد هر شب از اتاق بیرون بیاید، تمام مدت پیش مادر باشد و پافشاری کند که در اتاقش نماند. اما اگر والدین این اجازه را بدهند، ترس او با شدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

    پاسخ
    اكرم راشدي فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ - ۳:۱۴ ق٫ظ

    سلام وقتتون بخير
    خانم دكتر من يه پسر ده ساله دارم كه به شدت از تنهايي و تاريكي ميترسه، جوري كه تو روز روشن حتي يك ثانيه هم تو اتاق تنها نميمونه جتي اگه صدتفر تو خونه باشن و همه ترسش هم از اجنه و ارواح هست . واقعا زندگيمونو فلج كرده و خودشم خيلي اذيته
    الان تحت نظر روانشناسه ولي بهبودي حاصل نشده
    خيلي ناراحت وافسرده شدم

    پاسخ
    سلین فروردین ۱۱, ۱۴۰۰ - ۱:۳۸ ق٫ظ

    سلام دختر ۲و نیم سالم از صدای جارو برقی و ابمیوه گیری و اینجور چیزا میترسه چندروز پیشم بعد از شنیدن صدای پمپ لکنت گرفته چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹ ب٫ظ

    سلام
    درمان لکنت زبان حتما نیازمند پیگیری و مراجعه ی حضوری به مشاور کودک و گفتار درمانگر است. تا تایم طلایی برای درمان نگذرد. فراموش نشود نباید این مسئله به تاخیر افتد.

    پاسخ
    رایان فروردین ۵, ۱۴۰۰ - ۴:۳۶ ب٫ظ

    سلام پسر من ۲سالشه از شوهر عمه اش خیلی میترسه وقتی میبینه نمیشه اونجا بمونیم خیلی گریه میکنه

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ ب٫ظ

    با سلام
    در ابتدا باید فرزند خود را درک کنید و به او بی توجهی نکنید در ملاقات با فرد یاد شده کودک خود را همراهی کنید و خوش و بشی گرم در حضور کودک با آن فرد داشته باشید در قالب بازی به کودک خود آموزش دهید و شما نقش فرد مورد نظر را به صورت یک آدم خیلی مهربان بازی کنید. همیشه قبل از رویارویی بگویید که قرار است آن شخص به منزل ما بیاید یا ما به آنجا برویم در مهمانی نیز بهتر است بازی دسته جمعی انجام دهید و شخص مورد نظر نیز با کودک کمی با مهربانی بازی کند

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۲۳, ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر

    پسر من ۳/۵سالش هست اصلا نمیشه تنها گذاشت اگه توی ماشین باشه بخوایم بیایم پایین پیاده اش کنیم شروع میکنه به جیغ و داد،تو حیاط تنها نمی ره،اگه تو حمام باشه یه کاری واسم پیش بیاد برم بیرون بازم جیغ و فریاد درکل اصلا نمیشه تنهاش گذاشت بنظرتون مشکلش چیه

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۶, ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶ ق٫ظ

    سلام
    تقریبا همه کودکان شرایطی را تجربه کرده اند که در مقطعی تنها بوده اند و احساس نگرانی کرده اند. این طبیعی است و نیاز نیست که نگران این مساله باشید. اما در برخی موارد، کودکان حتی زمانی که کسی اطراف آن ها هست هم از تنها ماندن ترس دارد.این مسئله غیر طبیعی و نیازمند درمان است.

    پاسخ
    ناشناس بهمن ۲۶, ۱۳۹۹ - ۶:۰۱ ق٫ظ

    سلام پسرمن ۷سالشه از تاریکی وبالا رفتن از پله های فروشگاه یا پایین آمدن از پله میترسه ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    رضا دی ۲۲, ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶ ب٫ظ

    سلام و خسته نباشید
    من پسر پنج ساله‌‌‌ ای دارم که به شدت از حیوونا و عروسکها چه عروسک حیوانات چه عروسک آدم میترسه به غیر از چند عروسکی که برای خودش و خواهرش هست که البته اولش از اونا هم میترسید و تقریبا یک سالی طول کشید تا اونارو قبول کنه. وقتی برای خرید اسباب بازی میریم اگه عروسکی رو نشونش بدیم به شدت میترسه وحتی از شدت ترس گریه میکنه از بازی گربه‌ی سخنگو و هر حیوون سخنگوی دیگه ای میترسه و گریه میکنه و من واقعا نمیدونم باید چیکار کنم چون متوجهم که این ترس ها باعث کمبود اعتماد به نفسش شده و چون مشکل حرکتی هم‌ داره احساس میکنم با این ترس ها بیشتر احساس ناتوانی و عجز میکنه

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸ ب٫ظ

    سلام
    مانند انواع دیگر فوبیا، فوبیا عروسک در کودکان زمانی تشخیص داده می شود که ترس یا اضطراب کودک بیش از شش ماه ادامه داشته باشد. اگر ترس کودک شما از عروسک شدید یا تسکین ناپذیر است، مهم است که از پزشک کودک مشاوره بگیرید.

    پاسخ
    مهریار دی ۶, ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶ ب٫ظ

    سلام دکتر.دختر ۹ساله من صبح ها که من و مامانش سر کار میریم تو خونه طبقه پایین با مامانم می موند و بعضی مواقع هم تنها تو خونه خودمون می موند ولی از ۲۰ روز پیش که مامانم فوت کرد تنهامی مونه .اون قبلا اصلا نمی ترسید ولی چند روز است که از بعضی جاهای خونه مثل گوشه اتاق یا جایی از خونه که دیدش به اونجا کم است می ترسه به نظرشما ما چیکارکنیم که ترسش ازبین بره؟

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ ب٫ظ

    با سلام
    این ترس کاملا طبیعیه. کودک شما قبلا در همان خانه با مادربزرگش بوده و الان باید تنها در ان خانه بماند هم از لحاظ روحی تحت فشار است و هم از لحاظ عاطفی. بهتر است تا یه مدت فرزندتان را در خانه تنها نگذارید تا کمی از ماجرای فوت مادربزرگش بگذرد.

    پاسخ
    ارزو موسوی آذر ۲۰, ۱۳۹۹ - ۵:۵۱ ب٫ظ

    سلام وخسته نباشید خدمت شماپسر من شش سالش و شدیداُ از دایی اش میترسر وقتی منزل مادر هستم و برادرم هستش از کنار من تکون نمیخوره و اگه بخواد دستشو بگیره واقعا خیلی میترسه و از شدت ترس گریه میکنه نمیدونم چرا برادر ادم بدی نییت خیلی مهربون ولی اینو بگم یه کم از نظر هیکل درشت اندام هستش نمیدونم ب خاطر این هستش یا علت دیگری دارد لطفا منو راهنمایی کنید همیشه برادرم یا مادرم من سرزنش میکنن ک چرا پسرت این جوری میکنه و من هیچ جوابی ندارم بدم و فقط میگم میترسه

    پاسخ
    میترا سیفان آذر ۲۲, ۱۳۹۹ - ۳:۳۹ ب٫ظ

    سلام
    لطفا مطلب اضطراب جدایی رو مطالعه کنید:
    https://pezeshkekhoob.com/blog/اضطراب-جدایی
    ولی اگر فرزندتون این مسئله رو فقط و فقط باداییش دارند، لطفا دقت کنید و یا از پسرتون علت رو جویا بشید… احتمال داره دایی بچه ناخواسته رفتاری انجام داده که وارد حریم امنیت کودک شده باشه.

    پاسخ
    بهار اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۰ - ۰:۵۳ ق٫ظ

    سلام. خسته نباشید. دخترم سه ساله است و شبها خواب نا ارامی دارد و از تاریکی و تنهایی میترسد و در عین حال خیلی باهوش و پرجنب و جوش است. و چند روزی است که خیلی بی تابی میکند و میترسد

    پاسخ
    مینا آذر ۱۰, ۱۳۹۹ - ۲:۳۲ ق٫ظ

    پسرکه ۵رسالشه از تنهایی به شدت میترسه و به جز مامان جونش و من و باباشزپیش کسی نمیمونه و مهد کودک هم بدون حظور من به هیچ وجه تمیمونه وگریه شدید میکنه برای مقابله با ترسش باید چه کنم به خصوص که سال دیگه باید مدرسه بره

    پاسخ
    میترا سیفان آذر ۱۵, ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲ ب٫ظ

    سلام، احتمالا فرزند شما دچار مشکل اضطراب جدایی شدند. لطفا مطلب زیر رو مطالعه کنید:
    https://pezeshkekhoob.com/blog/%d8%a7%d8%b6%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%a8-%d8%ac%d8%af%d8%a7%db%8c%db%8c/

    پاسخ
    فاطمه عبیدی پور آذر ۱۰, ۱۳۹۹ - ۰:۰۸ ق٫ظ

    سلام پسرم چهار سالشه از وقتی که فیلم مومو رو تو گوشیه یکی از فامیلا دید دیگه حتی یه لحظه هم قبول نمیکنه تنها بمونه باید همیشه درکنارش باشیم از تاریکی هم خیلی میترسه حتی تو روز روشن هم قبول نمیکنه تنهایی بره دستشویی

    پاسخ
    میترا سیفان آذر ۱۵, ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ ب٫ظ

    سلام، بهتر هست فرزندتون رو پیش متخصص روانشناس کودک ببرید تا فرایند حساسیت زدایی منظم رو براشون انجام بدهند.
    لیست متخصصین روانشناس کودک کشور:
    https://pezeshkekhoob.com/psychologists/38p-child-psychologist

    پاسخ
    ملیکا آذر ۹, ۱۳۹۹ - ۹:۰۶ ق٫ظ

    سلام.دخترم ۴سالشه .چند ماه پیش ی زلزله تق یبا شدید اومد و واکنش ما فرار بطرف حیاط رفتیم و دیدم که خیلی ترسید.از بعد از اون ترس گرفته از تنها بودن.و هیچ ماریشو خودش انجام نمیده.هیچ.دستشویی اصلا تنها نمیره در صورتیکه قبلش تنها می فت.تو اناقش نمیره .نمیره اب بخوره نمیره دستاشو بشوره کااااملا منفعل شده.و چون متاسفانه من هم ازین حالتش خسته شدم متوجه شده و عزت نفسش کم شده .زود گریه میکنه و با عجز خواسته هاشو میگع.خییلی براش نگران و ناراحتم.چکار کنم؟

    پاسخ
    میترا سیفان آذر ۹, ۱۳۹۹ - ۷:۲۵ ب٫ظ

    سلام، باتوجه به میزان تاثیری که این مسئله روی فرزندتون داشته، بهتره حتما به متخصص روانشناس کودک مراجعه داشته باشید.
    لیست متخصصان روانشناس کودک:
    https://pezeshkekhoob.com/psychologists/38p-child-psychologist

    پاسخ
    سپیده عزیزی آذر ۶, ۱۳۹۹ - ۹:۴۷ ق٫ظ

    سلام پسرم سه سالشه ازتنهای موندن دربسته موندن خیلی میترسه حتی دستشویی که میره در باید نیمه باز باشه ،حیاط میره بازی کنه درباید نیمه باز باشه وازمحوطی خودمون دور نمیشه اگه بابچه ها سرگرم بازی از محوط دور بشه بعدش جیغ کشان میاد که من ترسیدم تونبودی حتی توخوب هم یه موقعه های خواب تنها بودن روداره اولها تو دوسالگیش این بود خیلی کم رنگ بود از وقتی باباش یه سری توماشین تنهاش گذاشته رفته جایی ماشین قفل کرده رفته حتی توضیح نداده میرم بیام اومده دیده جیغ میکشه میترسه ازاوموقعه شدیدشده ترسش تو سن دوسالگیش هم این اتفاق افتاده.حالا چرا کنم که ترسش کمتربشه

    پاسخ
    میترا سیفان آذر ۶, ۱۳۹۹ - ۳:۰۵ ب٫ظ

    سلام، احتمال داره فرزندتون دچار اضطراب جدایی شده باشند. این مطلب رو مطالعه کنید:
    https://pezeshkekhoob.com/blog/%d8%a7%d8%b6%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%a8-%d8%ac%d8%af%d8%a7%db%8c%db%8c/

    پاسخ
    شفق آذر ۳, ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲ ق٫ظ

    سلام روز خوش
    خانم دکتر عزیز دختر من ۲ سالشه
    و بشدت از کودکان همسن خودش یا کوچکتر میترسه و نزدیکش که میشن با وحشت میاد بغلم و میلرزه ولی بشدت بچه ها رو دوست داره

    پاسخ
    میترا سیفان آذر ۳, ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹ ق٫ظ

    سلام، به‌نظرم ابتدا فرزندتون بهتره توسط متخصص روانشناس کودک ارزیابی بشه. احتمالا در ادامه متخصص ترس کودک را با انجام بازی‌های خاصی حساسیت زدایی خواهد کرد.
    https://pezeshkekhoob.com/psychologists/38p-child-psychologist

    پاسخ
    Berrie آبان ۲۲, ۱۳۹۹ - ۹:۲۱ ب٫ظ

    سلام من پسر یکی از فامیلامون هست که ۵ سالشه و از دو سالگیش نه تنها از تاریکی نمیترسید بلکه تاریکی رو خیلی هم دوست داشت ، هنوز هم تاریکی رو دوست داره و حتی وقتایی که ما چشممون توی تاریکی نمیبینه اون خیلی راحت میبینه ، هیچ علائمی از افسردگی یا بیماری خاصی نداره و فقط از تاریکی خوشش میاد ، من هم خودم چند ساله از تاریکی خوشم میاد و حتی چشمام توی تاریکی خوب میبینن ولی من اون موقع اینقدر بچه نبودم !!! میخوام بدونم دلیلش چیه آیا جدی هست یا نه مثل خودم فقط بهش علاقه داره

    پاسخ
    میترا سیفان آبان ۲۴, ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ ب٫ظ

    سلام، صرفا با این علامت نمیشه تشخیص گذاری کرذ.

    پاسخ
    سید کیان مهر ۴, ۱۳۹۹ - ۷:۵۲ ب٫ظ

    سلام.خانم دکتر منتظر جواب شما هستم

    پاسخ
    میترا سیفان مهر ۶, ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸ ب٫ظ

    پاسخ داده شده، تشکر

    پاسخ
    سید کیان مهر ۹, ۱۳۹۹ - ۰:۴۶ ق٫ظ

    باعرض سلام و احترام … بنده پاسخی برای سوالم دریافت نکردم …سوالم رو اینجا تایپ میکنم .

    سلام.پسرم ۵سالشه به شدت از محیط دستشویی میترسه چندمدت پیش باد شدید اومد ک سقف کاذب دستشویی رو جاب جا کرد همون لحظه پسرم دستشویی بود از اون زمان از دستشویی میترسه ، مثلا میخواد بره جیش کنه به من یا مادرش میگه ک بیام پشت در واستیم ک بره دستشویی و اینکه از اب ک با شدت میاد از شلنگ میترسه همش میگه تو دستشویی صدا میاد …باهاش هرچی صحبت کردیم ک از باد نترسه فایده ای نداشت خونه رو هم عوض کردیم ولی بازم هم میترسه.از شما راهنمایی میخوام ک چکار کنم ک این ترس از وجودش بره?

    پاسخ
    نیاتیت اسفند ۱, ۱۳۹۹ - ۲:۳۴ ق٫ظ

    سلام دکتر دختر من ۱۱ سالشه و از جن و روح و فیلم خارجی ترسناک میترسه قبلا فیلم ترسناک دیده بود تنها نمیتونه بمونه قبلا میتونست ولی بعد از فیلم انابل میترسه باید تو حال بخوابه و باید چراغ روشن باشه لطفا بهم بگین چیکار کنم

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳ ب٫ظ

    با سلام
    فیلم های ترسناک حاوی ترفندهایی هستند که با دستکاری تصاویر، صدا و داستان، توهماتی را برای بیننده ایجاد می کنند. اگرچه مغز شما از واقعی نبودن تهدیدها آگاه است، اما بدن شما همزمان آن ها را ثبت می کند، گویی که واقعا وجود دارند. در چنین وضعیتی با اینکه بیشتر بزرگسالان می توانند تفاوت بین واقعیت و داستان را تشخیص دهند، اما به نظر می رسد کودکان با مشکلات زیادی روبرو می شوند. عدم افتراق بین حقیقت و تخیل، سبب می شود تا بچه ها در زندگی واقعی نیز دچار ترس و هیجان شده و در نتیجه چنین عوارضی را تجربه کنند. او را سرزنش یا مسخره نکنید. به جای این کار به او اطمینان دهید که هرگاه که بخواهد، می تواند اتاق را ترک کرده و تلویزیون را خاموش کند. به علاوه می توانید در مورد محتوای فیلم با او حرف بزنید و برایش توضیح دهید که آنچه دیده، حقیقت ندارد و به عنوان مثال بازیگر درون فیلم، نمرده و حالش کاملا خوب است. به بچه های خود کمک کنید تا فیلم های متناسب با سن خود را پیدا کرده و خصوصا برنامه هایی را ببینند که در آن ها شخصیت ها اعتماد به نفس بالایی دارند و می توانند ترس خود را کنترل کنند. رتبه بندی و محتوای هر فیلمی را پیش از نمایش بررسی کنید.

    Titi خرداد ۶, ۱۴۰۰ - ۲:۰۱ ب٫ظ

    سلام خانم دکتر وقت بخیر
    دخترم نزدیک ب سه سالشه قبلا حمام کردنو دوست داشت ولی الان یک ماهه ک اسم حمام و اب بازی میاد گریه میکنه میگه خوابم میاد چ جوری ترسشو از بین ببرم .ممنون

    پاسخ
    ناشناس مهر ۲, ۱۳۹۹ - ۳:۴۶ ب٫ظ

    دخترم ۱۳ ساله اش هست و از بیرون رفتن میترسد و از مردان سیگاری و مردان چه باید بکنم

    پاسخ
    میترا سیفان مهر ۳, ۱۳۹۹ - ۲:۵۷ ب٫ظ

    با سلام، ممکن هست این مورد، اضطراب جدایی یا آگورافوفبیا باشه، مطالب زیر رو مطالعه بفرمایید.

    https://pezeshkekhoob.com/blog/amp/2020/01/04/اضطراب-جدایی/
    https://pezeshkekhoob.com/blog/amp/2019/04/10/فوبیا-و-راه-های-درمانی/

    پاسخ
    سید کیان شهریور ۲۸, ۱۳۹۹ - ۱:۲۶ ق٫ظ

    سلام.پسرم ۵سالشه به شدت از محیط دستشویی میترسه چندمدت پیش باد شدید اومد ک سقف کاذب دستشویی رو جاب جا کرد همون لحظه پسرم دستشویی بود از اون زمان از دستشویی میترسه ، مثلا میخواد بره جیش کنه به من یا مادرش میگه ک بیام پشت در واستیم ک بره دستشویی و اینکه از اب ک با شدت میاد از شلنگ میترسه همش میگه تو دستشویی صدا میاد …باهاش هرچی صحبت کردیم ک از باد نترسه فایده ای نداشت خونه رو هم عوض کردیم ولی بازم هم میترسه.از شما راهنمایی میخوام ک چکار کنم ک این ترس از وجودش بره?

    پاسخ
    دکتر منا جمال آبادی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان مشاهده صفحه در پزشک خوب شهریور ۱۴, ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰ ب٫ظ

    سلام
    یکی از راه ها برای کاهش اضطراب خردسالان در دوره آموزش دستشویی رفتن، استفاده از بازی یا جایزه دادن به فرزند خود است و هیچ گاه ترس او را دست کم نگیرد و درک کنید و با صبر و حوصله کنارش باشید تا مشکل حل شود

    پاسخ
    فرهاد شهریور ۱۷, ۱۳۹۹ - ۱:۳۵ ق٫ظ

    سلام فرهاد هستم از دانمارک،
    دخترم که ۱۰ سالشه از اینکه در اتاق خودش بخوابه می‌ترسه، میگه افکار وحشت ناک تو ذهنم دارم مثل گم شدن، ترس از هیولا و همچنان حشرات. و هفته یک یا دوبار شبانه میاد اتاق خواب ما و با ما می‌خوابه چون نمیتونه تنها بخوابه.
    ولی در زندگی روزمره هیچ مشکلی نداره مدرسه میره تو خانه هم تا ما از کار میاییم تنها است مشکل خاص نداره و با عروسک هایش بازی میکنه.
    آیا کدام مورد خاص است که ما به آن توجه کنیم ممنون.

    پاسخ
    میترا سیفان مهر ۶, ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹ ق٫ظ

    سلام، این مورد ممکن هست تبدیل به فوبیای خاص در فرزندتون شده باشه. درمان فوبیا بهتره تحت نظر متخصص صورت بگیره تا بعدها تبدیل به سایر اضطراب نشه. معمولا طی چند جلسه یک ساعته مشکل برطرف میشه.
    https://pezeshkekhoob.com/blog/2020/07/10/common-phobia/
    https://pezeshkekhoob.com/blog/2019/04/10/%d9%81%d9%88%d8%a8%db%8c%d8%a7-%d9%88-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c/

    پاسخ
    میترا سیفان مهر ۶, ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰ ق٫ظ

    سلام و سپاس
    بهتر است این مورد رو با روانشناس کودک مطرح کنید تا با بررسی بیشتر و دقیق تر، مشکل اصلی را پیدا کنند. احتمال وجود فوبیای خاص یا اضطراب هست.
    https://pezeshkekhoob.com/blog/2020/07/10/common-phobia/

    پاسخ
    شکوه شهریور ۱۳, ۱۳۹۹ - ۰:۲۷ ق٫ظ

    سلام. پسر من ۴ ساله هست پسر عموش با بازی در موبایل اون رو ترسونده و مرتب میگه من از روح میترسم و اینکه دنبالم میان. البته میدونم که این ها رو بهش گفته چون قبلا اینطور نبود. و اینکه باید حتما یک چراغ یا چراغ خواب روشن باشه تا بخوابه حتی اگر اتاق به اندازه دید مناسب روشن باشه سپاس دارم اگر راهنمایی کنید ???

    پاسخ
    میترا سیفان شهریور ۱۵, ۱۳۹۹ - ۳:۲۲ ب٫ظ

    با سلام، ممکن هست فرزندتون به فوبیا دچار شده باشه یا در صورت عدم درمان احتمال ابتلا به فوبیا در آینده وجود دارد. برای بهترین نتیجه گیری متخصص روانشناسی کودک بهترین گزینه است:
    https://pezeshkekhoob.com/psychologists/38p-child-psychologist

    پاسخ
    سلطانی مرداد ۲۷, ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ ب٫ظ

    پسرم ۱۳سالش هست و شبها به شدت از خواب میپره و میگه میترسم .و میگه حتما باید یکی پیشم بخوابه تا خوابم ببره .در کودکی از حشرات میترسید مخصوصا عنکبوت ،هنوز هم از سرش نرفته .

    پاسخ
    میترا سیفان مرداد ۲۸, ۱۳۹۹ - ۴:۲۶ ب٫ظ

    سلام، احتمال داره که به فوبیای خاص باشند. مطلب زیر رو مطالعه کنید اگر سوالی بود در خدمتم

    https://pezeshkekhoob.com/blog/2020/07/10/common-phobia/

    https://pezeshkekhoob.com/blog/2019/04/10/%d9%81%d9%88%d8%a8%db%8c%d8%a7-%d9%88-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c/

    پاسخ
    مریم مرداد ۵, ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳ ق٫ظ

    سلام دختر ۴ ساله ام به شدت از حشرات میترسه و داد میزنه چیکار کنم ؟

    پاسخ
    میترا سیفان مرداد ۶, ۱۳۹۹ - ۳:۵۴ ب٫ظ

    سلام، ممکن هست این مورد فوبی خاص باشد. لطفا مطلب فوبیای خاص و مطلب ترس های طبیعی کودکان را مطالعه کنید.
    ترسهای طبیعی کودکان:
    https://pezeshkekhoob.com/blog/2020/07/27/children-fears/
    مطلب فوبیای خاص:
    https://pezeshkekhoob.com/blog/2020/07/10/common-phobia/

    پاسخ
    وحید تیر ۵, ۱۳۹۹ - ۱:۳۱ ق٫ظ

    در مورد ترس‌هایی که واقعا به کودک کمک میکنه مثل ترس از ارتفاع چیکار میشه کرد؟ باید توضیح داد یا اجازه داد بترسه یا چیکار کرد؟

    پاسخ
    میترا سیفان تیر ۶, ۱۳۹۹ - ۰:۳۰ ق٫ظ

    سلام، بله. اینطور توضیحات بخشی از آموزش محسوب میشوند که الزامی هستند، منتها نکته قابل توجه، این هست که در انتقال موارد آموزشی بیشتر از حد معمول وسواس به خرج ندهیم تا کودکان دچار ترس های شدید نشوند.

    پاسخ
    افسون خرداد ۲۷, ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸ ب٫ظ

    سلامیان کودک من ۲ ساله است از کودکان هم سن خود و کوچک تر از خودش میترسه وقتی میان پیشش داد میزنه میلرزه بدنش از سشوار میترسه از چرخ گوشت ابمیوه گیری بدنش دچار لرزش میشه ممنون میشم راهنمایم کنی

    پاسخ
    شفق آذر ۳, ۱۳۹۹ - ۹:۵۶ ق٫ظ

    دختر منم همین مشکل رو داره لطفا راهنمایی میفرمایید

    پاسخ
    دکتر بهنام جعفری ثانی روانشناس کودک | روانشناس نوجوان | مشاور ازدواج | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب مرداد ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴ ب٫ظ

    با سلام
    گاه برخی مسائل با خاطره منفی که در ذهن کودکان ایجاد می کنه خیلی دیر از ذهنشون خارج می شه. برای این امر باید صبور باشید و ترس او را کم کم برطرف کنید. مثلا ابتدا اجازه بدین در فاصله دو متری کودکان دیگر باشد و به مرور با همراهیش زمینه را برای بازی او در جمع کودکان فراهم کنید و سپس او را به ناز کردن و لمس یک کودک دیگر ترغیب کنید و بازی هایی را به آن ها یاد دهید که بدون ارتباط پوستی و با فاصله آن ها انجام می شود. و به تدریج ترس او را از کودکان کاهش دهید. و به مرور وابستگی او را به خود کاهش دهید. مثلا اگر شده ۵ دقیقه دور از شما بازی کند و بعد این زمان را بیشتر کنید. پس از اندکی بهبودی خوب است که او را به مهد بسپارید آن هم به صورت پاره وقت و با همراهی خود. و به تدریج حضور خود را در کنارش کم کنید. اگر این نوع وحشت در او همچنان کاهش پیدا نکرد باید با نظر یک روانشناس به بازی درمانی ارجاع داده شود.

    پاسخ
    پرنا خرداد ۱۵, ۱۳۹۹ - ۶:۳۹ ب٫ظ

    سلام، کودک من خیلی از عروسک آناابل می ترسه، و خیلی عصبانی میشه، چکار کنم

    پاسخ
    میترا سیفان خرداد ۱۷, ۱۳۹۹ - ۴:۲۸ ب٫ظ

    باسلام و تشکر،
    فیلم و عروسک آنابل اصلا مناسب رده سنی کودکان نیست. و اگر فرزندتون این موارد رو مشاهده کرده و تاثیرات منفی گرفته است، بهتر است با مشاوره کودکان ملاقات داشته باشید.
    https://pezeshkekhoob.com/psychologists/38p-child-psychologist

    پاسخ
    انا شهریور ۸, ۱۴۰۰ - ۰:۳۳ ق٫ظ

    سلام..وقت بخیر یه دخترسه ساله دارم ک بشدت از پزشک میترسه من ختی مراقبتاش نمیتونم انحام بدم …همچنین صدای همسایه ها اگر پنجره باز باشه صداشون بشنوه میره یه گوشه قایم میشه..

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب