انزال به معنی خارج شدن منی از بدن است، زودانزالی یا همان Premature ejaculation به شرایطی گفته می‌شود که در آن فرد قبل از دخول کامل یا کمتر از یک دقیقه بعد از دخول ارضا شود. البته در افراد مختلف و در شرایط خاص زمان انزال می‌تواند متفاوت باشد، اما در نهایت عارضه زودانزالی کمی آزاردهنده است و در صورتی که به درستی و به موقع درمان نشود می‌تواند به عامل سرد شدن روابط بین زوجین تبدیل شود.

زودانزالی یک عارضه بسیار رایج در بین آقایان است و در صورتی که درمان نشود می‌تواند موجب پریشانی، خجالت، اضطراب، افسردگی و… شود. این عارضه قابل درمان است و می‌توان با استفاده داروها و تکنیک‌های مختلف آن کنترل کرد. زمان استاندارد انزال در افراد حدود پنج و نیم دقیقه است، اما همانطور که گفتیم با توجه به شرایط بدنی و… این مدت زمان می‌تواند متفاوت باشد.
به طور کلی مردان به چهار تا هشت دقیقه زمان نیاز دارند تا به انزال برسند. البته این مدت زمان در میان مردهای جوان حدود پنج دقیقه است. اگر مدت زمان ارضای فرد کمتر از این زمان‌های مشخص شده باشد می‌توان گفت که فرد به زودانزالی مبتلا شده است.

انزال زودرس به سه دسته متفاوت تقسیم می‌شود:

  1. اولیه: این نوع عارضه از ابتدای دوران بلوغ خود تا به امروزه با افراد همراه بوده است.
  2. ثانویه: در این نوع انزال زودرس، فرد هیچ مشکلی نداشته است. اما مصرف داروهای مختلف، سبک زندگی، نوع تغذیه، بیماری و… عاملی برای انزال زودرس فرد شده است.
  3. متغیر: این نوع انزال بیشتر به دلیل اضطراب و استرس در فرد ایجاد می‌شود.

علت زود انزالی

زودانزالی در افراد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، گاهی این دلایل ناخودآگاه ایجاد می‌شوند. ازجمله این دلایل عبارتند از:

  • نداشتن رابطه در مدت زمان طولانی
  • خودارضایی در دوران نوجوانی و بلوغ
  • استفاده از داروهای زیان‌آور چون ترامادول و…
  • توقعات جنسی غیرمنطقی
  • افسردگی، هیجان زیاد، احساس گناه و عذاب وجدان و..
  • عدم تعادل در هورمون‌های جنسی
  • بیماری‌های مختلف دیابت، تیروئید، پروستات و…
  • افزایش سن در افراد
  • مشکلات ژنتیکی
  • اختلال در انتقال دهنده‌های عصبی

علل روانی زود انزالی

علل روانی بسیاری وجود دارد که می‌تواند شدت عارضه زود انزالی را تشدید کند. این علل روانی عبارتند از: هیجان بالا، احساس گناه، استرس و اضطراب، نداشتن اعتماد به نفس، مشکلات روحی و روانی و…
این عوامل علاوه بر اینکه ممکن است به بخش‌های مختلف بدن آسیب بزند، می‌تواند در برقراری رابطه جنسی اختلال ایجاد کند.
از این رو بهتر است از این علل روانی دوری کنید تا بتوانید با آرامش کامل یک رابطه جنسی لذن بخش و مناسب داشته باشید.

درمان زودانزالی چیست؟

با توجه به پیشرفتی که علم و تکنولوژی داشته است، روش‌های درمانی بسیاری برای این عارضه وجود دارد. این روش‌ها با توجه به شرایط بدنی فرد می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلفی تاثیرگذار باشند. از این رو نمی‌توان گفت که در تمام انسان‌ها به یک میزان تاثیر می‌گذارد. در ادامه با روش‌های درمان زودانزالی بیشتر آشنا خواهید شد.

تکنیک های رفتاری درمان زود انزالی

در روش‌ درمان رفتاری می‌توان از دو تکنیک مهم و رایج فشار و شروع و پایان استفاده کرد. این دو تکنیک می‌تواند در درمان زودانزالی فرد تاثیر بسیاری بگذارند، در ادامه با این دو تکنیک بیشتر آشنا خواهید شد.
در تکنیک شروع و پایان زمانی که فرد شروع به برقراری رابطه جنسی می‌کند، این کار را تا زمان تحریم شدن ادامه می‌دهد. سپس ۳۰ ثانیه تا ۶۰ ثانیه STOP می‌کند و مجددا دوباره رابطه جنسی را برقرار می‌کند. اگر این عمل را چهار یا پنج مرتبه انجام دهید، در مرحله آخر انزال به صورت طبیعی پیش می‌رود.
در تکنیک فشار هم فرد ابتدا رابطه جنسی خود را شروع می‌کند، زمانی که به انزال نزدیک شد آلت خود را خارج کرده و با انگشت شصت و اشاره آن را فشار می‌دهد. به این ترتیب فشار جنسی کاسته خواهد شد و بعد از گذشت ۳۰ ثانیه مجددا آن را آغاز می‌کند. این عمل را دو تا سه بار انجام می‌دهد، با طولانی کردن رابطه جنسی به بهبود زودانزالی فرد کمک بسیار خواهد شد. برای تاثیرگذاری بیشتر، این عمل را باید دو بار در هفته انجام دهید.

درمان زودانزالی مردان

تمرینات عضلات لگن (تمرینات کگل)

 برخی از تمرینات می‌توانند عضلات بدن را تقویت کنند. تقویت عضلات، انعطاف‌پذیری اندام و… می‌تواند روی تقویت عضلات تاثیر زیادی بگذارد. در انجام این تمرینات تمرکز اصلی روی عضلاتی است که برای قطع ادرار از آن استفاده می‌شود. تمام تمرینات در این روش روی عضلات این ناحیه تاثیر می‌گذارند. این تمرینات را می‌توانید هم به صورت ایستاده و هم به صورت نشسته انجام دهید. تمرینات کگل آزمایش خود را در رابطه با این عارضه پس داده‌اند و به راحتی و با اطمینان خاطر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

روش انجام تمرین کگل

برای انجام این تمرین تقویت‌کننده عضلات لگن باید چند مرحله را با دقت انجام داد:

  • عضلات کف لگن خود را ابتدا سه ثانیه منقبض کنید و سپس سه ثانیه آن را شل کنید. این حرکت انقباض و انبساط باعث تقویت عضلات لگن می‌شود.
  • این کار را روزانه سه مرتبه و در هر مرتبه ۱۰ بار آن را تکرار کنید.
  • در حین انجام تمرینات سعی کنید نفس عمیق بکشید و از نگه داشتن نفس خودداری کنید.
  • در این تمرین باید توجه کنید که تنها از عضلات کف لگن استفاده کنید و از انجام این تمرین روی عضلات باسن و شکم خودداری کنید.
  • برای اثرگذاری ممکن است این تمرین به ماه‌ها زمان نیاز داشته باشد، پس صبوری در انجام آن می‌تواند یک امر مهم و تاثیرگذار باشد.

استفاده از کاندوم برای درمان زود انزالی

کاندوم یکی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز در زمان برقراری رابطه جنسی است. استفاده از کاندوم می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت را در بدن فرد کاهش دهد. زمانی که از کاندوم استفاده می‌شود علاوه بر اینکه زودانزالی فرد بهبود پیدا می‌کند، مدت زمان برقراری رابطه هم افزایش می‌یابد. امروزه کاندوم‌های مختلفی با ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف در داروخانه‌ها عرضه شده‌اند، کافیست با توجه به نوع نیزا خود آن‌ها را تهیه کنید.

انواع دارو برای درمان زود انزالی

برای درمان این عارضه معمولا پزشکان با توجه به شرایط جسمی فرد از داروهای مختلف استفاده می‌کنند. استفاده از داروهای تاخیری و بی‌حس‌کننده یکی از رایج‌ترین داروها است. در حال حاضر اسپری، ژل‌ و قرص‌های تاخیری بی‌حس کننده‌ای چون لیدوکائین از برندهای مختلف در داروخانه‌ها عرضه شده است.
از دیگر داروهای درمان زودانزالی می‌توان به سرترالین، فلوکستین، کلومی پرامین و… اشاره کرد. استفاده از این داروها با تجویز پزشک و با دوز مشخص شده، می‌تواند به درمان زودانزالی کمک بسیاری کند.
برخی از پزشکان بر این باورند که مصرف مکمل‌های دارویی هم می‌تواند به درمان زودانزالی در آقایان کمک بسیاری کند. استفاده از مکمل‌های روی، منیزیم، کلسیم، مس، منگنز، سلنیتوم و… می‌تواند در درمان زودانزالی موثر عمل کند.

 ۱۳ روش برای درمان زود انزالی در خانه، درمان زود انزالی خانگی فوری

درمان زودانزالی با انواع کرم ها و بی حس کننده ها

کرم‌ها و بی‌حس‌کننده‌های آلت تناسلی می‌تواند به افزایش مدت زمان رابطه جنسی و کمک بسیاری کند. البته در بسیاری از آقایان استفاده از کرم‌ها می‌تواند موجب کاهش میل جنسی آن‌ها هم شود. این بی‌حس‌کننده‌ها علاوه بر اینکه مزایای بسیاری دارند می‌توانند معایبی هم برای بدن به همراه داشته باشند. بهتر است قبل از دخول کامل این مواد را از روی آلت تناسلی خود پاک کنید، چون در بسیاری از مواقع همین مواد هم می‌تواند موجب بی حسی و سر شدن اندام تناسلی زنان شود. ازجمله بی‌حس‌کننده‌ها و کرم‌های درمان کننده زودانزالی می‌توان به پماد زایلاپی، لیدوکائین، داپوکستین، پریلوکائین و… اشاره کرد. 

درمان زودانزالی در طب سنتی

همواره استفاده از داروهای شیمیایی می‌تواند مزایا و معایب بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد. اما در مقابل استفاده طب سنتی در مواردی که زیاده‌روی و استفاده بیش از حد از آن نداشته باشید می‌تواند بسیار موثر عمل کند.
در طب سنتی استفاده از کندر، دمنوش گل میخک، دمنوش زنجبیل و عسل، دمنوش گل شقایق با دارچین، روغن سیاهدانه، ریشه جنسینگ، حنا، روغن شتر مرغ و… می‌تواند در درمان زودانزالی در حین رابطه جنسی تاثیر بسیاری داشته باشد. 

مقاله مرتبط: روش های افزایش میل جنسی و تقویت آن در زنان و مردان

عوارض داروها برای درمان زودانزالی

داروهایی که برای درمان زودانزالی استفاده می‌شود، به دلیل شیمیایی بودنشان می‌توانند عوارض بسیاری برای بدن داشته باشند. معمولا عوارض داروهای تاخیری که برای درمان زودانزال می‌شود به شرح زیر است:

  • داروی سرترالین یکی از داروهای درمان زودانزالی می‌باشد که با عوارضی چون اضطراب، اسهال و بی‌خوابی همراه است. 
  • داپوکستین که عوارضی چون اسهال، سرگیجه، سردرد، خشکی دهان، بی‌خوابی و.. را به همراه دارد. 
  • قرص ترامادول با وجود اینکه می‌تواند این عارضه را به سرعت درمان کند اما عوارض بسیاری برای بدن به همراه دارد. تهوع، اضطراب، گیجی، توهم، وابستگی، از دست دادن اشتها و… را با خود به همراه دارد. 
  • سیلودوسین هم عوارضی چون اسهال، سرگیجه، سردرد خفیف، آبریزش بینی، فشار خون پایین و… را به همراه دارد. 
  • مهارکننده‌های پنج فسفودی همچون سیلدنافیل، تادانافیل و… هم ازجمله داروهای درمان کننده زودانزالی هستند. این داروها می‌توانند عوارض بسیاری چون رفلاکس معده، کمردرد، درد معده، اختلال در بینایی، سوهاضمه و.. را درمان کنند. 

درمان زودانزالی با تراپیست و روانشناس 

مشاوره و روان‌درمانی می‌تواند در بهبود این عارضه و درمان آن تاثیر بسیاری داشته باشد. بهتر است قبل از استفاده از داروهای مختلف و تکنیک‌های دیگر از مشاوره کمک بگیرید. در بسیاری از مواقع افراد در رابطه با این مشکل اطلاعات کافی ندارند، صحبت کردن با آن‌ها و افزایش اطلاعات آن‌ها می‌تواند منجر به بهبود روابط و درمان این عارضه شود.
در بسیاری از مواقع افراد برای درمان علاوه بر مشاوره به یک سکس‌تراپیست هم مراجعه می‌کنند، تا بتوانند از این طریق مشکل خود را در برقراری رابطه درمان کنند. سکس‌تراپیست می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های مختلف به درمان زودانزالی کمک بسیاری کند. روش توقف و شروع یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین روش‌های درمان زودانزالی است.
اگر این روش مشاوره و مراجعه به سکس‌تراپیست نتواند تاثیرگذار باشد، باید از روش‌های دارویی استفاده کرد.

انزال زودرس

داروهای خوراکی برای درمان زود انزالی

استفاده از دارو برای درمان زودانزالی می‌تواند یک شیوه تخصصی باشد، زمانی از این روش استفاده می‌کنند که روش‌های دیگر نتوانسته باشند مشکل فرد را برطرف کنند. برای مصرف دارو بهتر است به یک پزشک متخصص و حرفه‌ای در این زمینه مراجعه کنید.

مواد غذایی مناسب برای درمان زودانزالی

یکی دیگر از موثرترین روش‌های درمانی می‌تواند سبک زندگی و نوع تغذیه فرد باشد. استفاده از برخی موادغذایی می‌تواند در درمان زودانزالی فرد موثر باشد، پس بهتر است استفاده از آن‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید. مصرف آن‌ها می‌تواند میزان مصرف هورمون تستوسترون و هورمون‌های جنسی مردانه را افزایش دهد. طبق تحقیقی که محققان انجام داده‌اند مشخص شده که تنها مصرف ۱۱ میلی‌گرم مواد معدنی در روز می‌تواند به بهبود زودانزالی افراد کمک بسیاری کند. اما شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که کدام موادغذایی باید در برنامه غذایی وجود داشته باشید تا درمان کننده زودانزالی باشد؟

موز: این میوه سرشار از پتایسم است که می‌تواند به بهبود جریان خون در بدن کمک بسیاری کند. از طرفی بروملین موجود در این میوه می‌تواند به افزایش میل جنسی در افراد و درمان زودانزالی آن‌‌ها کمک بسیاری کند. این میوه می‌تواند تولید هورمون‌های جنسی در آقایان را افزایش دهد.

آووکادو: این میوه یکی از میو‌های خاص در جهان است. آووکادو سرشار از ویتامین، اسید فولیک و مواد معدنی است که به بهبود جریان خون کمک بسیاری می‌کند. چربی مفید موجود در این میوه می‌تواند به درمان زودانزالی کمک بسیاری کند.

هویج: هویج یکی از سبزیجات موثر در بهبود زودانزالی آقایان است. برای اینکه تاثیرگذاری آن بیشتر شود می‌توانید هویج پخته شده را به همراه عسل و تخم مرغ میل کنید. هویج سرشار از آنتی اکسیدان و بتاکاروتن است و علاوه بر آن می‌تواند در حین رابطه جنسی گردش خون در بدن را تنظیم کند.

هندوانه: سیترولین موجود در هندوانه می‌تواند به زودانزالی کمک بسیاری کند. در طب سنتی هم برای درمان زودانزالی اشاره بسیاری به این میوه کرده‌اند.

بلغور: بلغور با افزایش سطح تستوسترون بدن می‌تواند به آرامش عضلات شما در ناحیه اندام تناسلی کمک بسیاری کند.

گردو: گردو یکی از کامل‌ترین وعده‌های غذایی می‌تواند باشد. این میوه سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی، امگا۳ و… است که می‌تواند به اختلال ناباروری مردان، بهبود نعوظ، درمان انزال زودرس کمک بسیاری کند. گردو خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهابی بالایی دارد و مصرف آن می‌تواند روی فعالیت اسپرم‌ها و تخمک‌ها تاثیرگذار باشد.

شکلات تلخ: شکلات تلخ می‌تواند آندورفین موجود در مغز را آزاد کند. همین آندورفین می‌تواند به داشتن حس خوب و شاداب بودن افراد کمک بسیاری کند. آندورفین می‌تواند با کاهش استرس و اضطراب فرد به درمان زودانزالی و داشتن یک رابطه جنسی آرامبخش کمک بسیاری کند.

سیر: از دیرباز تاکنون اشاره بسیاری به مصرف سیر کرده‌اند. مصرف این ماده می‌تواند به درمان بیماری‌های مختلف در بدن کمک کند. سیر خواص ضدالتهابی و ضدباکتری دارد، از طرفی؛ می‌تواند به گردش خون در بدن کمک بسیاری کند.

تفاوت زود انزالی با عدم نعوظ در مردان

برای بیان تفاوت عدم نعوظ و زودانزالی در مردان باید به تعاریف آن‌ها مراجعه کنیم. عدم نعوظ به حالتی گفته می‌شود که با وجود تحریک آلت تناسلی، خون به آلت نمی‌رسد و همین عامل می‌تواند باعث ایجاد اختلال در نعوظ مردان شود.در زودانزالی فرد ارضا می‌شود اما در بازه زمانی کوتاه‌تر. هرکدام از این اختلالات در صورتی که درمان نشود می‌تواند موجب مشکلات بزرگتری برای فرد شود. فرد اگر به زودانزالی مبتلا شده باشد در حین مقاربت و نزدیکی به نعوظ کامل می‌رسد.

تمرین برای زودانزالی در خانه

بسیاری از آقایان در سنین بالای ۴۰ سال به مشکلات جنسی از قبیل زودانزالی دچار می‌شوند. برای درمان این عارضه روش‌های درمانی بسیاری وجود دارد، اما در اولین قدم بیشتر افراد از روش‌های درمانی خانگی شروع می‌کنند. این روش با وجود اینکه هیچ آسیبی به بدن وارد نمی‌کند می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه مدت و با توجه به شدت عارضه آن را درمان کند. این روش‌های خانگی درمان زودانزالی عبارتنداز:

  • استفاده از آب یخ: استفاده از کمپرس آب یخ می‌تواند حساسیت گیرنده‌های آلت تناسلی آقایان را کاهش دهد. در ادامه از انزال زودرس جلوگیری خواهد شد. استفاده از آب یخ از قدیم‌الایام به عنوان یک راه درمان‌کننده زودانزالی در آقایان بوده است. در برخی مواقع تماس مستقیم با آب یخ هم می‌تواند درمان کننده زودانزالی در آقایان باشد. 
  • تکنیک فشار: تمرکز این روش روی کاهش میزان خون‌رسانی به نوک آلت تناسلی فرد است. این روش آستانه تحریک آقایان را به شدت افزایش می‌دهد و می‌تواند و از انزال زودرس جلوگیری می‌کنند. در این روش آقایان در زمان نزدیک به انزال آلت تناسلی خود را محکم فشار می‌دهند. 
  • تکنیک start – stop: این تکنیک یکی از پرکاربردترین تکنیک‌ها برای درمان زودانزالی در آقایان است. در این تکنیک آقایان زمانی که به انزال نزدیک می‌شوند باید مانع آن شوند، سپس بعد از چند ثانیه توقف بار دیگر این کار را انجام دهند. با این کار علاوه بر افزایش لذت جنسی در رابطه، مدت زمان رابطه هم طولانی خواهد شد.

درمان زودانزالی با گیاهان دارویی

استفاده از داروهای گیاهی می‌تواند در مقایسه با داروهای شیمیایی ضرر و زیان کمتری برای بدن داشته باشند. البته مدت زمان تاثیرگذاری این داروها هم با داروهای شیمیایی بسیار متفاوت است. در ادامه با داروهای گیاهی که می‌تواند موجب درمان زودانزالی در آقایان شود بیشتر آشنا خواهید شد. 

  • مارچوبه: مصرف دوبار در روز از مارچوبه می‌تواند از زودانزالی فرد جلوگیری کند. عصاره مارچوبه به دلیل داشتن ویتامین Aو ویتامین  C می‌تواند عضلات آلت تناسلی فرد را کنترل کند.
  • جینسینگ هندی: یکی از قوی‌ترین داروهای گیاهی برای درمان زودانزالی در آقایان، ریشه جنسینگ است. مصرف این دارو می‌تواند موجب افزایش قدرت جنسی بدن شود و در ادامه به یک رابطه گرم و طولانی متنهی خواهد شد. علاوه بر این موضوع مصرف جنسینگ می‌تواند مقاومت بدنی فرد را هم افزایش دهد. 
  • سیر: سیر طبع بسیار گرمی دارد و می‌تواند علاوه بر افزایش گردش خون در بدن، موجب افزایش زمان رابطه جنسی در زوجین شود. حرارت بدن را بالا می‌برد و همزمان با آن ضربان قلب هم افزایش پیدا می‌کند. 
  • بامیه: استفاده از بامیه تازه، خشک یا حتی پودر شده می‌تواند روی درمان زودانزالی تاثیر بسیاری داشته باشند. 
  • آیورودا: یک سیستم درمانی سنتی در کشور هند است که از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. یکی از مزایای اصلی استفاده از این گیاه، درمان زودانزالی و اختلال نعوظ است. استفاده از این دارو می‌تواند مدت زمان رابطه جنسی در بین زوجین را کمی طولانی‌تر کند. 
  • داروی گیاهی چینی: داروهای ترکیبی چینی خواص درمانی بسیار بالایی دارند. به طوری که بعد از مصرف آن‌ها زمان انزال فرد حدود دو دقیقه افزایش پیدا می‌کند. استفاده از این داروهای ترکیبی به خاطر قوی بودن موادی که در ساخت آن‌ها استفاده شده است، می‌تواند همانند داروهای شیمیایی روی بدن تاثیر بگذارند و عوارض بسیاری داشته باشند. 

عوامل ایجاد کننده زود انزالی در مردان

بیماری زودانزالی طبق گفته پزشکان بیشتر مربوط به روح و روان فرد است. زمانی که فرد از لحاظ روحی و روانی تحت درمان قرار بگیرد در بیشتر مواقع این عارضه برطرف خواهد شد. بسیاری از پزشکان بر این باورند که زودانزالی در افراد می‌تواند به دلایل مختلفی چون عدم رسیدن به بلوغ جنسی کامل، استرس، فشار عصبی، افسردگی و.. ایجاد شود.

تاثیر سیگار و قلیان در زود انزالی

مصرف دخانیات و مشروبات الکلی می‌تواند در رابطه جنسی بسیار تاثیرگذار باشد. در واقع برخی از پزشکان مصرف سیگار، قلیان، مواد مخدر و.. را عامل عدم نعوظ در آقایان معرفی کرده است. سیگار کشیدن، قلیان کشیدن و… می‌تواند به مرور زمان تاثیرگذار باشد و به یک باره نمی‌تواند باعث عدم نعوظ در آقایان شود. البته استعمال این مواد تنها روی دستگاه تناسلی آقایان تاثیر نمی‌گذارند، بلکه می‌توانند بخش‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهند.

ارتباط زود انزالی و بیماری دیابت

بیماری‌های بسیاری وجود دارند که می‌تواند در نهایت منجر به عدم نعوظ در آقایان شوند. یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین این بیماری‌ها در آقایان، بیماری دیابت است. زمان نعوظ در آقایان، مقدار زیادی خون در آلت تناسلی جمع می‌شود. از این رو ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی در آقایانی که به این مشکل مبتلا هستند افزایش پیدا می‌کند. دیابت می‌تواند زمینه را برای ابتلا به عدم نعوظ در آقایان افزایش دهد. به طوری که طبق نظر پزشکان، مردان جوانی که به دیابت مبتلا می‌شوند، سه برابر بیشتر از دیگر مردان در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

دلیل جسمی زودانزالی در مردان و زنان

زودانزالی در زنان و مردان تنها نمی‌تواند دلایل روحی و روانی داشته باشد. گاهی اوقات وجود بیماری‌های مختلف در بدن می‌تواند موجب کاهش میل جنسی در زنان و مردان شود. همین موضوع مدت زمان انزال آن‌ها را کاهش می‌دهد. بیماری‌هایی چون دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، پروستات آقایان، مصرف زیاد دخانیات و مشروبات الکلی و… همه نه تنها آسیب بسیاری به بدن وارد می‌کنند بلکه می‌تواند موجب زودانزالی در افراد شود. البته زودانزالی ناشی از مشکلات جسمی به مراتب بسیار کمتر از زودانزالی ناشی از مشکلات روحی و روانی است.

دلیل روانشناختی زودانزالی در مردان و زنان

البته بیشتر دلیلی زودانزالی در آقایان و خانم‌ها نمی‌تواند به دلیل مشکلات جسمانی باشد. طبق نظر پزشکان اغلب زودانزالی‌ در روابط و اختلال در آن‌ها ناشی از مشکلات روحی و روانی است. ازجمله دلایل روانشناختی زودانزالی در مردان و زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افسردگی
  • مشکلات مربوط به نزدیکی زوجین 
  • استرس در رابطه 
  • هیجان و تحریک بیش از حد 
  • مشکلات مربوط به تصاویر بدن
  • اضطراب 
  • احساس گناه و عدم اعتماد به نفس
  • جدید بودن رابطه جنسی

سخن پایانی پزشک خوب

اگر شما هم دچار عارضه زودانزالی شده‌اید بهتر است برای درمان آن، سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. زودانزالی یکی از عارضه‌هایی است که در صورتی که درمان نشود می‌تواند عوارض بسیاری در بر داشته باشد. برای درمان این عارضه راه و روش‌های بسیاری وجود دارد که در این مقاله آن‌ها بیان کردیم.