اگر نمی دانید برای حل مسائل و مشکلاتی که در رابطه زناشویی شما پیش می آید، چه کاری انجام دهید و به کدام متخصص مراجعه کنید، یا چطور کیفیت رابطه خود را بهبود ببخشید، با پزشک خوب در این مقاله همراه باشید.

 همه ما می‌دانیم نگهداری و حفظ یک رابطه عاشقانه کار مشکلی است و درست مانند ماشینی که نیازمند معاینه دوره ای است تا به خوبی عمل کند، روابط نیز نیازمند نگهداری هستند.

این در حالی است که بسیاری از مشکلات رابطه ای بین زوجین عموما با بی توجهی و نادیده گرفتن مواجه می شوند.

در صورت بروز مشکل در روابط زوجی، بهتر است در اولین فرصت به مشکل رسیدگی شود.

در طول زندگی مشترک، زوجین با تعارضات متفاوتی روبرو خواهند شد که گاهی خود قادر به رفع برخی از مشکلات  هستند ولی در برخی موارد بهتر است از یک متخصص زوج درمانگر کمک بگیرند.

حال می خواهیم بررسی کنیم که:

  • زوج درمانی چیست؟
  •  زوج درمانگر کیست؟
  •  چه اتفاقاتی در طی زوج درمانی رخ می دهد؟
  • زوج درمانی قادر به حل کدام یک از مشکلات زناشویی است؟
  • بهترین زوج درمانگران کشور کدامند؟

زوج درمانی

متأسفانه زوجین اغلب زمانی به درمانگر مراجعه می‌کنند که مشکلات زیادی دامن گیر رابطه شده است. الگوهای ناکارآمد رابطه تثبیت شده اند، روابط عاشقانه تضعیف شده و خشم زیادی ناشی از تعارضات حل نشده بین آنها وجود دارد.

تحقیقات نشان می‌دهند که مشکلات زوجین به طور میانگین، ۶ سال قبل از مراجعه به درمانگر آغاز شده اند.

این گفته به معنای این نیست که زوج درمانی نمی‌تواند مشکلات پایدار را حل کند بلکه وقتی زوجین با مشکلات پایدار مراجعه می‌کنند، حل مشکلات آنها زمان بر تر و نیازمند صرف وقت و انرژی بیشتر و تعهد درمانی بالاتری از طرف هر دو نفر می‌باشد. 

سوءبرداشت ها از اینکه زوج درمانی واقعا چیست و چطور می‌تواند به زوجین کمک کند نیز می‌تواند عاملی باشد که از مراجعه زوجین به درمانگر جلوگیری کنند.

برخی از افراد ممکن است معتقد باشند که زوج درمانی فقط برای مشکلات بسیار جدی در رابطه مانند خیانت و سوءمصرف مواد مفید و لازم است. برخی نیز زوج درمانی را آخرین راهبردی می‌دانند که قبل از جدایی امتحان می‌شود.

باورهای نادرست درباره رابطه و ازدواج را اینجا بخوانید.

زوج‌ درمانی چیست؟

زوج‌ درمانی نوعی از روان درمانی است که در آن، یک درمانگر با تجربه بالینی با زوج‌ها کار می‌کند و کمک می‌کند تا هر دو فرد درگیر در روابط عاشقانه، در رابطه‌شان بینش کسب کنند، ناسازگاری را حل کنند و رضایت از رابطه را با استفاده از انواع مداخلات درمانی بهبود بخشند.

گرچه روند زوج ‌درمانی ممکن است بسته به گرایش نظری درمانگر متفاوت باشد، اما همۀ زوج‌ درمانی‌‌ها شامل موارد زیرمی‌شوند:

  • تمرکز بر مشکل حاضر (مثل، مشکلات جنسی، اعتیاد به اینترنت، حسادت، خیانت و یا خشونت)
  • مشارکت فعال درمانگر در درمان رابطه دو نفر، به جای درمان هر فرد به طور جداگانه
  • مداخلات متمرکز بر راه حل و تغییر گرا در اوایل درمان
  • ایجاد اهداف قابل دسترسی و روشن برای درمان

زوج درمانی

زوج درمانی کدام مشکلات را درمان و رفع می کند؟

مسائل مختلفی در جلسات زوج درمانی مورد توجه قرار میگیرند شامل:

  • مشکلات رابطه‌ی جنسی
  • مشکل در برقراری ارتباط موئثر
  • مشکل در کنترل خشم
  • خیانت
  • خشونت خانگی
  • تصمیم به طلاق
  • مشکلات مربوط به والدین زوجین
  • مشکلات  ازدواج های قبلی
  • مسائل بهداشتی و پزشکی مزمن
  • ناباروری
  • قمار و مصرف مواد
  • درگیری‌های مکرر

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان و زوج درمانگران را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

لیست بهترین روانشناسان

مقاله مرتبط: روانشناسی خانواده چیست؟ مفاهیم، اهمیت و اهداف و تحصیل در آن

اهداف زوج درمانی

همانطور که می‌دانیم زوج درمانی یک نوع روان درمانی است که در آن یک درمانگر به دو شخصی که در رابطه عاطفی با یکدیگر قرار دارند، طبق تجربیات و دانش بالینی خود مشاوره می‌دهد. یکی از مهم‌ترین اهداف زوج درمانی برطرف کردن مشکلات زن و مرد بصورت ریشه‌ای با استفاده از روش‌ها و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز است. در طی جلسات زوج درمانی زن و مرد تمرین‌های ارائه شده از سوی متخصص را انجام می‌دهند و متخصص مربوط عواملی ک باعث بروز مشکلات در زندگی زن و مرد شده را شناسایی می‌کند.

یکی دیگر از این اهداف، ارتقاء و بهبود سطح کیفی روابط زناشویی است. در طی جلسات مشاوره، زوج‌ها مهارت گفتگوی موثر و روش‌های مذاکره را برای تعیین مشکلات ریشه‌ای خود یاد می‌گیرند. این موضوع باعث دستیابی زن و مرد به راه‌حل‌های مفید و موثر برای برطرف کردن مشکلاتشان می‌شود. همچنین هدف دیگر زوج درمانی آموزش مهارت‌های لازم زندگی و توانایی حل مسئله است. یادگیری برخی مهارت‌ها در طی جلسات زوج درمانی، تاثیر بسزایی در درک متقابل زن و مرد و افزایش همدلی بین آن دو دارد. از دیگر اهداف زوج درمانی می‌تاون به ایجاد صمیمیت بیشتر میان زوجین برای دستیابی به تفاهم و سازگاری است. جالب است بدانید تامین نیاز‌های اساسی برای رابطه جنسی بین زن و مرد و اشتراک گذاری رابطه فکری و عاطفی از دیگر اهداف زوج درمانی است.

مطالعه مرتبط: سوالات قبل از ازدواج؛ ۲۲۰ سوال مهم قبل از ازدواج که باید بپرسید

در جلسات زوج درمانی چه اتفاقاتی می افتد؟ زوج درمانگر چه سوالاتی ممکن است بپرسد؟

زوج ‌درمانی معمولا با برخی سوالات مصاحبه استاندارد در ارتباط با تاریخچه رابطه، همچنین مقداری کاوش راجع به خانواده اصلی هر کدام از طرفین، ارزش‌ها و پس‌زمینه‌های فرهنگی زوجین، آغاز خواهد شد.

درمانگر ممکن است در صورت لزوم از جلسات اولیه، برای مداخله‌ در بحران (خیانت، خشونت و تصمیم به طلاق) استفاده کند.

زوج درمانگر سپس در شناسایی مسئله اصلی که تمرکز درمان بر آن خواهد بود و همچنین در ایجاد اهداف درمان و برنامه‌ریزی یک ساختار برای درمان، به زوجین کمک خواهد کرد.

در طی دوره درمان، درمانگرکمک می‌کند که هر دو طرف متوجه نقش‌ خود در ایجاد تعاملات ناکارآمد بشوند. این موضوع به آنها کمک خواهد کرد تا در شیوه‌ تفکرشان نسبت به رابطه و یکدیگر، تغییر ایجاد کنند.

اگرچه کسب بینش مهم است، اما یکی دیگر از جنبه‌های حیاتی زوج درمانی، شامل تغییر واقعی رفتارها و شیوه‌های ارتباط برقرار کردن با یکدیگر می‌شود.

زوج درمانگران اغلب، برای طرفین به منظور اعمال مهارت‌هایی که آنها در طی روند درمان راجع به تعاملات روزمره خود آموخته اند، تمرین و تکلیف تعیین می‌کنند.

اکثر زوج‌ها می‌توانند با کسب بینش درباره الگوهای رابطه‌ای، افزایش عواطف و کسب مهارت‌های ضروری برای برقراری ارتباط موئثر و حل مشکل با شریک زندگیشان، از زوج درمانی نفع ببرند.

زوج درمانگر ممکن است با توجه به مشکلات زوجین، از آنها بخواهد که تحت درمان سکس تراپی و یا خانواده درمانی و یا حتی رواندرمانی فردی نیز قرار بگیرند.

 

چه زمانی برای زوج درمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

بسیاری از زوجین ممکن است در طی زندگی مشترک خود با یکدیگر به مشکلاتی بخورند که آرامش را از ان‌ها سلب کند و مجبور شوند بین ادامه زندگی چالش برانگیز خود و طلاق یک مورد را انتخاب کنند. اینجاست که پای زوج درمانی وسط می‌آید؛ با اشتیاق زن و مردم نسبت به این روش درمانی و کمک گرفتن از مشاور این امکان وجود دارد که زندگی زن و مرد در مسیر مناسبی قرار گیرد و هرگز به طلاق ختم نشود. در ادامه به بیان مواردی می‌پردازیم که با داشتن آن‌ها، زن و مرد به زوج درمانی دارند.

  •       تشدید تعارض‌ها و عادت‌های ارتباطی نادرست
  •       بروز فاصله و احساس تنهایی
  •       به وجود آمدن مسائل مربوط به تعهد و اعتماد مانند دشواری در تکیه کردن به همسر
  •       بروز دلبستگی‌های ناایمن مانند وابستگی یا استقلال شدید
  •       احساس عدم حمایت و رها شدن از لحاظ عاطفی از سوی همسر
  •       نبود صمیمیت جنسی و نداشتن تمایل به برقراری رابطه
  •       بهروز مسائلی چون سوء استفاد، خیانت و اعتیاد
  •       تفاوت روش و طرز فکر در فرزندپروری
  •       نداشتن توافق در ارتباط با مسائل مالی
  •       بروز افسردگی و اضطراب و عدم درمان آن

 

زوج درمانی برای چه کسانی مناسب است؟

زوج درمانی برای هرگونه رابطه‌ای سودمند است، خواه طرفین در شرف ازدواج، نامزد یا ازدواج کرده، غیرهمجنس، همجنس‌گرا، جوان یا پیر باشند.

برای مثال، یک زوج اخیرا نامزد شده ممکن است مشاوره‌ پیش از ازدواج را فرصتی ارزشمند برای رسیدگی به انتظارات از رابطه، قبل از ازدواج بیابند.

یک زوج دیگر که ۲۵ سال با هم بوده اند، ممکن است زوج درمانی را راهی موثر برای دوباره به دست آوردن احساسات هیجان انگیز و عاشقانه اولیه در رابطه‌شان بدانند.

زوج درمانی می‌تواند یک مشکل جاری را حل کند. از تشدید مشکلات جلوگیری کند یا به سادگی، یک «ارزیابی» را برای زوجینی که در حال تجربه یک دوره انتقال یا استرس زا هستند، فراهم نماید.

برای شرکت در زوج درمانی چه شرایطی لازم است؟

  • زوجین باید بدانند که همکاری، برای کسب موفقیت در این فرآیند حیاتی است.
  • هر دو نفر از زوجین  باید به اصلاح و یا تغییر رفتارهای ناکارآمد خود تمایل داشته باشند.
  • صداقت و پذیرا بودن احساسات، از اجزای ضروری این درمان است.

مراحل ارزیابی و درمان توسط زوج درمانگر چگونه است؟

  روان درمانگر معمولا یک فرایند ارزیابی وسیع را در طی ملاقات اولیه ترتیب می‌دهد

این فرایند ارزیابی زوج‌ها معمولا شامل جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد مشکل ارائه شده و سپس ارزیابی مشاغل، سطح تحصیلات، اشتغال، اطلاعات رشدی دوران کودکی، تاریخچه والدینی، سابقه سوء مصرف مواد، عقاید مذهبی، سوابق رابطه‌ای زوجین و موارد پزشکی و قانونی و روانشناسی آنها تا به حالا، در قالب یک مصاحبه میباشد.

در مرحله بعد، روان درمانگر می تواند بهترین دوره‌ برنامه‌ریزی درمان را طراحی کند.

 از پرسشنامه ها و اندازه‌گیری‌های روانشناختی بیشتر، ممکن است در ابتدا یا هنگامی که نیاز شود در طول فرایند درمان استفاده شود.

انواع رویکردهای زوج درمانی

روند زوج درمانی دارای شیوه‌های گوناگونی است؛ در واقع رویکرد‌های زوج درمانی برای هر زوجی متفاوت خواهد بود و بسته به نوع مشکلات زن و مرد در رابطه انتخاب می‌شود. رویکرد‌های زوج درمانی شامل چهار دسته زیر می‌شوند:

درمان متکی بر احساسات (EFT)

درمان متکی بر احساسات یا رویکرد هیجانی مدار، یک نوع زوج درمانی است که روی روان زن و مرد کار می‌کند و با تاثیر بالا بصورت ساختارمند و کوتاه مدت اجرا می‌شود. این رویکرد بر روی هیجانات زن و مرد تاثیر می‌گذارد و در کنترل آن توسط هر فرد موثر است.

این روش به عنوان مهم‌ترین شیوه زوج درمانی در نظر گرفته می‌شود؛؛ که در طی آن زوج‌ها با تمرکز بر احساسات مثبت و بازسازی هیجانات خود، معنای جدیدی برای ارتباط‌‌گیری با سایر افراد را می‌آموزند. به لطف این رویکرد، یک نوع وابستگی ایمن  در زن و مرد ایجاد می‌شود که به کمک آن با اعتماد بیشتری در مسیر رابطه خود گام برمیدارند.

هدف این رویکرد بالا بردن کیفیت زندگی افراد و تمرکز بر افکار و شناخت آن‌ها است.

درمان رفتاری-تلفیقی (CBT)

از این روش با عنوان روش زوج درمانی CBT یاد می‌شودو در واقع این رویکرد به بررسی پریشانی‌های به وجود آمده در رابطه زن و مرد و ایجاد تغییرات در رفتار آن دو می‌پردازد. تمرکز این رویکرد به تغییر رفتار یکی از افراد زندگی است و در موازات آن تلاش می‌کند تا توانایی افراد را برای درک و همدردی یکدیگر بالا ببرد.

رویکرد درمانی-تلفیقی در سه مرحله ارزیابی، بازخورد و درمان انجام می‌شود. این روش کمک بسزایی در تغییر دیدگاه زن و مرد نسبت به یکدیگر و مشکلشان دارد.

درمان راه حل محور

یکی دیگر از رویکرد‌های زوج درمانی، روش راه حل محور است. در طی این رویکرد درمانگر تلاش می‌کند بر تعاملات میان زن و مرد تمرکز کند و یک رویکرد تعاملی است که هدف آن حل گلایه‎‌های زوجین از یکدیگر است.

در این روشف تلاش برای ارائه راه حل و بررسی عواملی است که باعث بروز حس خوب در زن و مرد شود. در طی این روش آموزش نسبی‌نگری در برابر مطلق‌نگری، به افراد داده می‌شود.

روایت درمانی

از دیگر رویکردهای زوج درمانی، روایت درمانی است؛ که در طی آن تراپیست شما زوجین کمک می‌کند مشکل خود را به شکل روایت بیان کنند و با همراهی تراپیست نقاط منفی روایت را ویرایش کنند. این رویکرد به افراد کمک می‌کند تا دید جدیدی نسبت به مشکل خود داشته باشند و مشکل را از جنبه‌های متفاوت بررسی کنند.

در طی این روش زن و مرد گذشته را کشف می‌کنند و ناهنجاری‌های پنهانی را شناسایی می‌کنند و هر کدام را به شکل موثری حل می‌کنند. در این رویکرد زوجین راه‌های جدیدی برای حل مشکلات خود یاد می‌گیرند و روایت خود را به شیوه مثبتی ویرایش می‌کنند.

 

انواع مختلف زوج درمانی

در زوج درمانی هم همانند سایر حوزه های روانشناسی رویکردهای متفاوتی وجود دارد که شما در صورت آگاهی یافتن از کم و کیف این روش ها، می توانید بهترین روش را مطابق با مشکل و تیپ شخصیتی خود انتخاب کنید.

زوج درمانی روانکاوانه

زوج درمانی روانکاوانه

درمان روانکاوی تلاش می‌کند تا از تعارضات حل نشده‌ی دوران کودکی و شخصیت‌های والدینی و اینکه چگونه این رفتارها مسبب بخشی از مشکلات در رابطه‌ فعلی است، پرده بردارد.

رویکرد روانکاوی گرایش به  درک تاثیرات ویژگی های رشدی دوران کودکی بر تعاملات حال حاضر میان زوجین دارد.

زیرا موفقیت در مراحل اولیه رشد، رفتار آینده فرد در روابط میان فردی را پیش بینی می‌کند.

هسته ضروری این الگو، با فرآیند جدایی و تفرد (مستقل شدن و تبدیل شدن به یک فرد جدا از مادر و خانواده، شخصیت مجزا) و تعاملات مادر و کودک در دوران کودکی سر و کار دارد.

یک بخش حیاتی از این الگو، درون‌فکنی است.

فرآیند درون‌فکنی، شامل درون‌فکنی‌ها (روش‌های پردازش فکری و احساسی کودک) از شی ای محبوب (مادر) است.

فرآیند رشدی درون‌فکنی، مبنای بازنمایی ناخودآگاه از دیگران و یا اشیاء را شکل می‌دهد و برای رشد یک حس جداگانه و تعریف شده از خود، حیاتی است.

رویکرد روانکاوی، روابط زناشویی و انتخاب همسر را به عنوان روابطی متاثراز رابطه والدین-کودک در مراحل رشد کودکی، تحلیل می‌کند.

برای مطالعه بیشتر راجع به درمان روانکاوی اینجا را مطالعه کنید.

‌‌

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از زوج درمانگر

 

زوج درمانی رفتاری

زوج درمانگران رفتاری روابط میان زوجین را از طریق افزایش تبادلات مثبت و کاهش تعداد تعاملات منفی بهبود می‌بخشند.

این الگو بر تاثیراتی که محیط در ایجاد و حفظ رفتارهای مشکل ساز در رابطه دارند نیز توجه دارد.

تبادل رفتار بین طرفین، به طور مداوم جریان می یابد و سوابق قبلی می‌توانند بر تعاملات فعلی رابطه تاثیر بگذارند.

رفتار درمانی به طور کلی، مبتنی بر این ایده است که وقتی رفتارهای معینی پاداش می گیرند، تقویت می شوند.

مقدار پاداش‌های (تقویت کننده‌های) مثبت دریافت شده در قیاس با مقدار رفتار ناخوشایند، با احساس نارضایتی فرد از رابطه  مرتبط است.

زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر

زوج درمانگران یکپارچه نگر، از طریق بهبود تبادلات رفتاری و افزایش توانایی زوج در مهارت‌های حل مسئله، به زوج‌ها کمک می‌کنند.

رویکرد یکپارچه نگر، کارکرد زوج را بررسی می‌کند و در مشخص کردن مشکلات رابطه ای نسبت به زوج درمانی رفتاری، انعطاف پذیرتر و شخصی تر شده‌ است.

این رویکرد، مشکلات و تعاملاتی را که تکراری هستند (اعمالی که به طور مکرر انجام شده اند و باعث مشکلات رابطه می شوند) بررسی می‌کند.

زوج درمانی شناختی رفتاری

زوج درمانی شناختی-رفتاری(CBT) یک رویکرد روان درمانی است که احساسات و رفتار ناکارآمد و ناسازگار زوجین را از طریق روش‌های هدفمند شناسایی می‌کند. درمانگر در این روش با تمرکز بر حل مسئله و عمل گرایی تلاش می‌کند تا با انتخاب برخی استراتژی خاص به زن و مرد در مواجهه با مشکل خود کمک کند. این تکنیک بر پایه صحبت درمانگر با زوجین و شناسایی دیدگاه و طرز فکر آن‌ها نسبت به مسائل و اتفاقات پیرامون ان‌ها است.

زوج درمانگر شناختی رفتاری، به زوجین کمک میکند تا در مورد ادراکات، فرضیات، اسنادها یا استانداردهای تعامل بین زوجی خود آگاهی یابند.

درباره اطلاع از جزئیات درمان شناختی رفتاری، اینجا را بخوانید.

موضوع اصلی در الگوی زوج درمانی شناختی رفتاری درک گفتمان زناشویی با استفاده ازتکنیک های شناختی و رفتاری است.

ناکارآمدی احساسی و رفتاری یک زوج، می تواند مربوط به پردازش اطلاعات نامناسب (برای مثال نتیجه گیری زودهنگام ) و ارزیابی‌های شناختی منفی باشد.

این الگوها در پی کشف انواع الگوهای تفکر منفی است که باعث ایجاد رفتارهای ناکارآمد هستند و عامل ایجاد پریشانی در رابطه می‌شوند.

زوج درمانی متمرکز بر عواطف (هیجان مدار)

زوج درمانی هیجان مدار، به بیماران درارزیابی، تصدیق و بیان احساسات مرتبط با پریشانی ها، کمک می‌کند.

موضوع اولیه زوج درمانی هیجان مدار این است که نارضایتی های زوجین، ریشه در نیازهای عاطفی بیان نشده و تصدیق نشده دارد. ناکارآمدی و تعاملات منفی زوجین ناشی از احساساتی است که هرکدام از طرفین از افشای آنها محروم شده است.

این الگو، عاطفه (هیجان) و شناخت (تفکر) را وابسته به هم  میداند و معتقد است هیجانات محرک اولیه ارتباطات میان فردی است.

زوج درمانی ساختاری

زوج درمانگران ساختاری، ادراکات منفی موجود را در رابطه با ساختار قدرت در خانواده و نقش افراد به چالش خواهند کشید و فرصت‌ها و رفتارهای جایگزین را بررسی خواند کرد.

این رفتارهای جایگزین، ادراکات مثبت را از طریق ایفای نقش، تقویت می‌کنند.

این الگو، روند پیشرفت رابطه را در مراحل رشدی مشاهده می‌کند.

با توجه به این الگو، نارضایتی زوجین، ناشی از مشکل در نوع راهبردهای کنارآمدن با تغییرات زندگی، چه تغییرات محیطی و چه شخصی می‌باشد.

علیرغم نارضایتی از رابطه، زوجین اغلب در برابر تغییرات درمانی مقاومت میکنند و درحفظ وضعیت موجود و کارکرد پایه‌ای و جلوگیری از پیش رفتن سیستم درمانی، پافشاری میکنند زیرا درباره وضعیت آینده و مسئولیت های جدید هنوز دیدگاه و تجربه واضحی در دست ندارند.

زوج درمانی گاتمن چیست

روش گاتمن یک رویکرد زوج درمانی است که روابط زن و مرد را بطور دقیق ارزیابی می‌کند. زوج درمانی گاتمن به زن و مرد کمک می‌کند تا موانع طبیعی که باعث شده آن‌ها رابطه خوبی با یکدیگر نداشته باشند را شناسایی کنند. در طی این روش، ابتدا زوجین مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در گام بعدی روند و مراحل درمانی ان‌ها مشخص می‌شوند.

 

مدت درمان و مراقبت های لازم پس از زوج درمانی 

زوج درمانی

زوج درمانی بسته به نوع مشکل، معمولا چند جلسه تا چند ماه طول می‌کشد.

هنگامی که زوج مهارت‌های کافی را فراگرفتند و به سطح مطلوبی از عملکرد رسیدند که برای هر دو رضایت بخش است، درمان می‌تواند پایان یابد.

آگاهی از رفتارهای پیشگیری از عود مجدد و رفتارهای عود کننده مهم است (رفتارهای عود کننده، یعنی بازگشت مجدد به رفتارهایی که زوج در حال تلاش برای تغییر یا از بین بردن آن هستند).

بیماران تشویق می‌شوند تا در صورت ظاهر شدن علائم عود به درمان بازگردند. قرار ملاقات‌های پیگیری و درمان روانشناختی درازمدت می‌تواند در صورت توافق طرفین ترتیب داده شوند.

مهمترین عدم کارایی زوج درمانی، می تواند عدم بهبود یا بازگشت به رفتارهای ناکارآمد باشد.

احتمال رخداد این موارد کم است، مگر اینکه  مهارت‌هایی که در طول درمان آموخته و رشد یافته اند، از بین بروند و یا یک فرد به تغییرات طولانی مدت مقاوم باشد.

نتایج مورد انتظار پس از اتمام جلسات زوج درمانی

  • از نتایج عادی زوج درمانی، رهایی ازنشانه‌ های بیماری، کاهش بحث های زناشویی و مشکلات است.
  • زوج به تعاملات سالمتر بازگشته و رفتارها برای ایجاد یک تعامل شادترتنظیم می‌شوند.
  • مراجعانی که صادق اند و قلبا خواستار تغییر هستند، نتایج بهتری می‌گیرند.
  • مراجعان معمولا مهارت‌ها و آگاهی بیشتری را بدست می‌آورند که باعث تعاملات سالمتر در رابطه می‌شود.

زوج درمانی
نتایج غیرطبیعی

هیچ نتیجه شناخته شده‌ غیرطبیعی حاصل از زوج درمانی وجود ندارد.

در بدترین حالت، بیماران بهبودی نمی‌یابند زیرا نمی‌توانند از آن دسته از رفتارهای عادتی خود فاصله بگیرند که باعث ناکارآمدی و پریشانی زناشویی می‌شود.

اگر درمان توسط یک روان‌شناس آموزش دیده در این تخصص ارائه شده باشد، مشکلات تشدید نمی‌شوند.

در صورت تمایل به خواندن ویژگی های یک مشاور و روانشناس خوب، اینجا کلیک کنید.

نویسنده: میترا سیفان، روانشناس- Mitra Seyfan

‌‌

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید:

متخصص خوب برای زوج درمانی

 

سوالات متداول

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی یک نوع روان درمانی است که در آن یک درمانگر به دو شخصی که در رابطه عاطفی با یکدیگر قرار دارند، طبق تجربیات و دانش بالینی خود مشاوره می‌دهد.

روند جلسات زوج درمانی چگونه است؟

در طی جلسات زوج درمانی زن و مرد تمرین‌های ارائه شده از سوی متخصص را انجام می‌دهند و متخصص مربوطه عواملی که باعث بروز مشکلات در زندگی زن و مرد شده را شناسایی می‌کند.

زن و مرد در چه شرایطی باید به سراغ زوج درمانی بروند؟

بسیاری از زوجین ممکن است در طی زندگی مشترک خود با یکدیگر به مشکلاتی بخورند که آرامش را از ان‌ها سلب کند و مجبور شوند بین ادامه زندگی چالش برانگیز خود و طلاق یک مورد را انتخاب کنند. اینجاست که پای زوج درمانی وسط می‌آید!

آیا رویکرد‌‌های زوج درمانی برای تمامی زوج‌ها یکسان است؟

روند زوج درمانی دارای شیوه‌های گوناگونی است؛ در واقع رویکرد‌های زوج درمانی برای هر زوجی متفاوت خواهد بود و بسته به نوع مشکلات زن و مرد در رابطه انتخاب می‌شود.

شما می‌توانید برای یافتن روانشناس معتبر از فهرست روانشناسان سایت پزشک خوب کمک بگیرید.

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های پزشکی است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.