رابطه جنسی منظم و سالم به سلامت جسمی و روانی کمک های زیادی مانند افزایش سلامت قلبی عروقی، تنظیم فشارخون، کاهش استرس و … می کند. با این حال گاهی مسائل روانی مانند ترس از رابطه جنسی، کاهش میل جنسی و … یا مسائل فیزیکی مانند اختلال نعوظ، درد حین رابطه جنسی و … می توانند رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار دهند و آن را به یک چالش یا نگرانی تبدیل کنند. سکس تراپی (sex therapy)، نوعی روان درمانی است که در آن  سکس تراپیست که در زمینه مسائل جنسی آموزش دیده است تا بتواند این چالش ها را حل کند و کیفیت زندگی جنسی را بهبود بخشد.

فهرست مقاله

سکس تراپی چیست؟

سکس تراپی، نوعی روان درمانی است که با بررسی عوامل فردی، روانشناختی، بین فردی و … به دنبال افزایش کیفیت زندگی جنسی مراجعان است. طبق پژوهش ها، زوج هایی که برای سکس تراپی به درمانگر جنسی مراجعه می کنند، از زندگی جنسی خود رضایت بیشتری داشتند. هدف از سکس تراپی، کمک به افراد برای عبور از چالش های فیزیکی و عاطفی به منظور داشتن یک رابطه جنسی و زندگی جنسی لذت بخش است.

 طبق گفته Pubmed، حدودا ۴۳ درصد زنان و ۳۱ درصد مردان، اختلالات جنسی را تجربه می کنند. شیوع اختلالات جنسی با بالا رفتن سن، بیشتر نیز خواهد شد، در نتیجه سکس تراپی می تواند برای حفظ و ارتقا کیفیت زندگی جنسی، ضروری باشد. لزومی ندارد که برای سکس تراپی حتما با شریک جنسی خود به سکس تراپیست مراجعه کنید یا حتی شریک جنسی طولانی مدت داشته باشید، سکس تراپی می تواند به صورت فردی نیز مفید باشد.

سکس تراپی چیست

سکس تراپیست کیست؟

سکس تراپیست (sex therapist) یا درمانگر جنسی به شخصی دارای مدرک تحصیلی حداقل در مقطع کارشناسی ارشد و دارای مجوز، مانند مشاور، پزشک یا روانشناس، می گویند که در زمینه رابطه جنسی  و عوامل موثر بر آن، آموزش دیده است. سکس تراپیست ها عمدتا روانشناس و مشاور هستند و از تکنیک های مختلف سکس تراپی مانند تکنیک های شناختی، مایندفولنس و … برای مقابله با چالش های رابطه جنسی مانند کم بودن میل جنسی، اختلال نعوظ، درد هنگام رابطه جنسی، مشکل در ارضا شدن یا رسیدن به ارگاسم و … استفاده می کند. سکس تراپیست محیط و فضایی محرمانه، امن و بدون قضاوت را فراهم می کند تا در مورد مسائل جنسی با آرامش صحبت شود.

مطالعه بیشتر: برای مشکلات جنسی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

سکس تراپی برای چیست؟

احتمالا برایتان سوال پیش آمده که سکس تراپی چه مشکلاتی را حل می کند و به چه منظور استفاده می شود. اختلالات جنسی و مسائل زیادی وجود دارند که سکس تراپی در درمان آن ها موفق عمل کرده است. رایج ترین فواید و علل مراجعه به سکس تراپی عبارتند از:

  • درمان درد حین رابطه جنسی
  • درمان واژینیموس
  • درمان کاهش میل جنسی
  • درمان اختلال نعوظ
  • درمان اختلال در رسیدن به ارگاسم
  • درمان زودانزالی
  • درمان انزال دیررس یا دیر انزالی
  • آگاهی و بررسی فانتزی های جنسی
  • اعتیاد به پورن
  • بهبود احساسات منفی نسبت به رابطه جنسی
  • افزایش کیفیت رابطه جنسی
  • درمان ترس از رابطه جنسی
  • آگاهی نسبت به هویت جنسی
  • تروما یا آسیب جنسی
  • مشکلات تصویر بدنی

سکس تراپی برای چیست

درمان درد حین رابطه جنسی با سکس تراپی

بر اساس مطالعات، درد هنگام رابطه جنسی در زنان شیوع بالایی دارد. به مقاربت دردناک، دیسپارونیا نیز می گویند که می تواند باعث افت کیفیت زندگی جنسی و کاهش میل جنسی شود. بسیاری از زنان تصور می کنند این درد طبیعی است یا به دلیل شرم و خجالت، آن را تحمل می کنند. با استفاده از تکنیک های سکس تراپی، مانند افزایش آگاهی، درمان شناختی رفتاری (CBT) و … می توان درد حین رابطه جنسی را درمان کرد.

سکس تراپی برای واژینیموس

واژینیموس به اختلالی می گویند که در آن ماهیچه های اطراف واژن در خانم ها به صورت غیرارادی منقبض می شود و دخول را دردناک می کند. طبق پژوهش ها و بررسی ها، مداخلات سکس تراپی مانند تکنیک های آرام سازی بدن، آموزش دخول تدریجی و آرام، تمرین حرکات ورزشی درمانی، تکنیک های تن آرامی و …  می توانند به درمان واژینیموس کمک کند و طبق شواهد، اثربخش بوده اند. واژینیموس منجر به ترس از رابطه جنسی، درد حین رابطه، کاهش میل جنسی و … می شود، پس درمان آن اهمیت زیادی دارد.

درمان کاهش میل جنسی با سکس تراپی

اختلال بی میلی جنسی یا کاهش میل جنسی، طبق مطالعات، به عوامل مختلفی مانند عوامل فردی، روانی، جسمی و … بستگی دارد که سکس تراپی می تواند با پرداختن به این عوامل، کاهش میل جنسی را درمان کند. سکس تراپ با تقویت مهارت های ارتباطی، حل کردن چالش های عاطفی، تکنیک های شناختی رفتاری (CBT)، آموزش در مورد تحریک جنسی، آموزش معاشقه قبل از رابطه جنسی و …کم بودن میل جنسی را درمان می کند. سکس تراپی لذت ارگاسم یا ارضا شدن را افزایش می دهد و به افراد و زوج ها کمک می کند تا مشکل را ارزیابی کنند و عوامل، افکار و رفتارهایی را که موجب کاهش میل جنسی شدند، شناسایی کنند.

مطالعه بیشتر: افزایش میل جنسی و روش های تقویت آن در مردان و زنان

سکس تراپی برای اختلال نعوظ

طبق پژوهش ها، اختلال نعوظ در مردان در سنین مختلف بین ۱۰ تا ۷۹ درصد، شیوع دارد. درصد شیوع با گذر سن بیشتر و بیشتر خواهد شد. دانشمندان روش های زیادی برای درمان اختلال نعوظ پیدا کردند که سکس تراپی یکی از این روش ها است. گاهی اختلال نعوظ به دلایل روانی مانند اضطراب، مشغله های ذهنی، عدم مهارت در روابط عاطفی و … ایجاد می شود. در این موارد سکس تراپیست با تقویت مهارت ارتباط عاطفی، افزایش کیفیت و زمان معاشقه، آموزش تکنیک های کاهش اضطراب و … به درمان اختلال نعوظ کمک می کند.

درمان اختلال در ارگاسم با سکس تراپی

طبق مطالعات، سکس تراپی و هیپنوتیزم جزو بهترین درمان ها برای درمان اختلال ارگاسم در زنان هستند. طبق پژوهش ها، ۴۵ درصد زنان از اختلالات جنسی رنج می برند و برای اختلال در ارگاسم یا ارضا شدن، یکی از بهترین درمان ها، سکس تراپی محسوب می شود. بر اساس مطالعات، سکس تراپیست با تکنیک هایی مانند آموزش لمس جنسی تدریجی، تکنیک های شناختی رفتاری (CBT)، آموزش تحریک جنسی، آموزش معاشقه با کیفیت، آموزش در مورد آناتومی اندام های جنسی، تمرینات کگل (نوعی ورزش برای تقویت عضلات لگن) و … به درمان اختلال در ارگاسم کمک می کند.

سکس تراپیست کیست؟

درمان زود انزالی با سکس تراپی

زود انزالی جزو اختلالات جنسی رایج در مردان است که می تواند کیفیت رابطه جنسی را کاهش دهد. طبق مطالعات، سکس تراپی به درمان زود انزالی کمک زیادی کرده است. طبق گفته Pubmed، سکس تراپیست از مداخلاتی مانند تکنیک توقف-شروع (در طی تکنیک توقف – شروع باید زمانی که میل به انزال دارید، فعالیت جنسی خود را بطور کامل متوقف کنید و زمانی که برانگیختگی شما کاهش پیدا کرد به آرامی دوباره شروع به فعالیت جنسی کنید)، تکنیک مکث-فشار (در طی این روش باید زمانی که احساس می‌کنید برای انزال آماده هستید، دست نگه دارید و خود یا همسرتان انتهای آلت تناسلی خود را در جایی که سر به شفت می‌پیوندد، فشار دهید)، تمرینات کگل، تکنیک های شناختی رفتاری و … برای درمان زودانزالی استفاده می کند.

از دست ندهید: ۱۳ روش برای درمان زود انزالی در خانه، درمان زود انزالی خانگی فوری

سکس تراپی برای انزال دیررس

طبق مطالعات، سکس تراپی در درمان انزال دیررس یا دیرانزالی موفق عمل می کند. انزال دیررس یا دیرانزالی به این معناست که فرد انزال نمی شود یا بسیار دیر انزال می شود. سکس تراپیست با تکنیک هایی مانند تقویت مهارت های ارتباطی، آموزش معاشقه با کیفیت، آموزش در مورد آناتومی اندام های جنسی، تمرینات کگل (نوعی حرکت ورزشی برای تقویت عضلات لگن و اندام های جنسی) و … به درمان انزال دیررس کمک می کند.

سکس تراپی برای فانتزی های جنسی

سکس تراپیست با فراهم کردن محیط امن و بدون قضاوت، کمک می کند تا فانتزی های جنسی بیان شود و نسبت به آن ها آگاهی بیشتری کسب شود. سکس تراپیست منشا فانتزی جنسی مراجع را پیدا می کند و به او کمک می کند تا بتواند در این مورد با شریک جنسی خود صحبت کند. فانتزی های جنسی نقش مهمی در سکس تراپی ایفا می کنند، زیرا بینشی را نسبت به چشم انداز روانی و عاطفی فرد در مورد روابط جنسی ارائه می دهند. فانتزی های جنسی به عنوان ابزاری برای بررسی، تحریک و افزایش صمیمیت بین زوجین، توسط سکس تراپیست استفاده می شوند.

درمان اعتیاد به پورن با سکس تراپی

سکس تراپی با پرداختن به عوامل روانی و عاطفی که موجب اعتیاد به پورن شده اند، به افراد کمک می کند تا اعتیاد به پورن را درمان کنند. مطالعات، نشان می دهند که با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دسترسی به پورن، اعتیاد به پورن نیز شیوع بیشتری پیدا کرده است. اعتیاد به پورن باعث ناکارآمدی جنسی، داشتن انتظارات غیرواقعی از رابطه جنسی و … می شود. طبق پژوهش ها، سکس تراپیست با تکنیک های شناختی رفتاری، روان درمانی و …اعتیاد به پورن را درمان می کند.

مطالعه بیشتر: اختلال بیش فعالی جنسی چیست؟ علل، علائم و راه‌های درمان آن

بهبود احساسات جنسی منفی با سکس تراپی

سکس تراپی با پرداختن به جنبه های روانشناختی و عاطفی رابطه جنسی، به برطرف کردن احساسات منفی کمک می کند. سکس تراپیست با استفاده از تکنیک های درمان شناختی رفتاری و افزایش آگاهی نسبت به رابطه جنسی، درمان احساسات منفی جنسی را انجام خواهد داد.

سکس تراپی برای افزایش کیفیت رابطه جنسی

طبق مطالعات، سکس تراپی با بررسی عوامل تاثیرگذار بر رابطه جنسی، به افزایش کیفیت رابطه جنسی کمک می کند. سکس تراپ می تواند به افراد و زوج ها کمک کند تا راهی برای برقراری ارتباط بهتر و صادقانه پیدا کنند که بتوانند با حل کردن هرگونه نگرانی یا چالش به سمت یک زندگی جنسی سالم و شاد، قدم بردارند. سکس تراپیست از تکنیک هایی مانند تقویت مهارت های ارتباطی زوجین، آموزش معاشقه با کیفیت، آموزش در مورد آناتومی اندام های جنسی و … برای ارتقا و بهبود زندگی جنسی مراجعین، استفاده می کند.

درمان ترس از رابطه جنسی با سکس تراپی

سکس تراپی می تواند با پرداختن به علل زمینه ای و ارائه راهبردهای مختلف به درمان ترس از رابطه جنسی کمک کند. ترس از رابطه جنسی که با نام ژنوفوبیا نیز شناخته می شود، می تواند دلایل مختلفی مانند سوء استفاده جنسی در گذشته، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، ترس از عملکرد جنسی یا دلایل فیزیکی مانند درد حین رابطه جنسی، داشته باشد.

سکس تراپی چیست

آگاهی نسبت به هویت جنسی

سکس تراپیست می تواند کمک کند تا فرد هویت جنسی خود را پیدا کند و نسبت به گرایش های جنسی خود، اطلاعات بیشتری کسب کند. با این حال، در نظر داشته باشید که سکس تراپی می تواند در فهم و درک دقیق تر گرایش های جنسی کمک کند، اما سکس تراپیست نمی تواند گرایش های جنسی یک فرد را تغییر دهد.

درمان ترومای جنسی با سکس تراپی

تروما یا آسیب جنسی یعنی سابقه روابط جنسی در گذشته که باعث آسیب و ایجاد تروما در شخص شده اند. تجربه ترومای جنسی باعث افت کیفیت رابطه جنسی، کاهش میل جنسی، ترس از رابطه جنسی و … می شود و سکس تراپی می تواند با راهکار های مختلف، این چالش را بهبود بخشد. سکس تراپی برای درمان ترومای جنسی معمولا از مهارت های شناختی رفتاری استفاده می کند.

سکس تراپی برای مشکلات تصویر بدنی

مشکلات تصویر بدنی (body image) به معنای داشتن احساس بد به ظاهر و بدن خود و مقایسه مداوم اندام های بدن با دیگران است. سکس تراپیست با کمک به پذیرش خود، افزایش کیفیت رابطه جنسی، تقویت عزت نفس، ایجاد نگرش های مثبت و … به درمان مشکلات تصویر بدنی کمک می کند.

اختلال بدریخت انگاری بدن، دلایل راضی نبودن از ظاهر جسمانی

جلسه سکس تراپی چگونه است؟

در طول جلسات سکس تراپی درمانگر جنسی برای شناسایی و تغییر افکار و رفتارهایی که در زندگی جنسی فرد تداخل دارند، تلاش خواهد کرد. افراد می توانند به صورت فردی یا با شریک جنسی خود برای جلسات درمان جنسی مراجعه کنند. سکس تراپیست به صحبت های مراجع گوش می دهد و چالش های موجود را شناسایی و ارزیابی می کند. سکس تراپیست در جلسه سکس تراپی مراجع یا مراجعین را معاینه فیزیکی نخواهد کرد و برای ارزیابی چالش ها، از مراجع سوالاتی در مورد اطلاعات او نسبت به رابطه جنسی، سابقه روابط جنسی، نگرش های او نسبت به رابطه جنسی و … خواهد پرسید.

پس از تعیین چالش یا نگرانی های موجود و تشخیص دقیق وضعیت، سکس تراپیست با استفاده از علم و آگاهی خود، تکنیک هایی برای بهبود یا درمان شرایط مراجع پیشنهاد می دهد. همچنین سکس تراپیست تمرین هایی را ارئه خواهد داد تا مراجع با انجام دادن آن ها در خانه، بتواند بین دو جلسه درمانی، مهارت های خود را تقویت کند. پس از چند جلسه سکس تراپی، سکس تراپیست و مراجع، اثربخشی تکنیک های تمرین شده را ارزشیابی می کنند و برای ادامه مسیر برنامه ریزی می کنند.

صحبت در مورد رابطه جنسی می تواند ناخوشایند یا معذب کننده باشد. سکس تراپ ها، این مسئله را می دانند و تمام تلاش خود را می کنند تا مراجع احساس راحتی کند و بتواند بدون شرم در مورد مسائل خود صحبت کند. اعتماد بین شما و درمانگر جنسی شما، جزو ضروری ترین عوامل موثر بر درمان است، پس مطمئن شوید که بهترین سکس تراپیست را انتخاب می کنید.

از دست ندهید: برای درمان سرد مزاجی مردان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

جلسه سکس تراپی

تکنیک های سکس تراپی

تکنیک های سکس تراپی، مجموعه فعالیت هایی است که سکس تراپیست انجام می دهد تا به درمان اختلالات جنسی و افزایش کیفیت رابطه جنسی بپردازد. برخی از رایج ترین فنون سکس تراپی عبارتند از:

  • تمرکز حسی: در این تکنیک، سکس تراپ به زوجین آموزش می دهد که به صورت هدایت شده و غیر جنسی همدیگر را لمس کنند و کم کم به سمت لمس جنسی پیش بروند. این تکنیک باعث کاهش استرس و اضطراب ناشی از رابطه جنسی، می شود.
  • تمرین در ارتباط گرفتن: هنگام اجرای این تکنیک در مورد نیازها، خواسته ها و مرزهای جنسی صحبت می شود و ارتباط گرفتن بهتر با شریک جنسی آموزش داده می شود. این تکنیک در سکس تراپی شامل سناریوهای ایفای نقش، مکالمات ساختاریافته یا تکالیف برای تمرین در خانه هستند.
  • تکنیک های شناختی رفتاری: تکنیک های شناختی رفتاری در سکس تراپی به افراد کمک می کنند تا الگوهای افکار منفی جنسی را شناسایی کنند، تغییر دهند و از راهبردهای مختلف برای تغییر این نگرش ها استفاده کنند.
  • آموزش در مورد سلامت جنسی: یادگیری بیشتر در مورد مسائل جنسی مانند آناتومی نواحی جنسی، فیزیولوژی و واکنش های بدن به تماس جنسی، می تواند برای رفع نگرانی های جنسی یا افزایش کیفیت رابطه جنسی، مفید باشد.
  • تمرینات مایندفولنس: مایندفولنس یا ذهن آگاهی، در سکس تراپی کاربرد زیادی دارد. سکس تراپی از مایندفولنس برای درمان اختلالات مربوط به ارگاسم، کاهش میل جنسی، درد در حین دخول و … استفاده می کند.
  • زوج درمانی: گاهی سکس تراپیست از مهارت های زوج درمانی استفاده می کند تا تعارض ها و مسائل روانی بین زوجین را حل کند که کیفیت رابطه جنسی را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش سکس و رابطه جنسی زناشویی؛ چگونه سکس کنیم؟

باور های اشتباه در مورد سکس تراپی

آگاهی و اطلاعات نسبت به سکس تراپی، هنوز بسیار محدود است و این باعث می شود باور ها و تصورات اشتباهی به دلیل کم بودن اطلاعات، در جامعه به وجود بیاید. باور های اشتباه در مورد سکس تراپی و درمانگر جنسی عبارتند از:

  1. سکس تراپی صرفا برای مشکلات جدی است: سکس تراپی می تواند برای اختلالات جنسی خفیف، یا حتی کسانی که اختلال جنسی ندارند، مفید باشد. گاهی سکس تراپیست صرفا به بهبود و لذت بخشی بیشتر رابطه جنسی کمک می کند.
  2. سکس تراپی فقط برای زوجین است: گرچه بیشتر کسانی که به سکس تراپیست مراجعه می کنند، زوج هستند، اما سکس تراپی برای مسائل فردی مانند نگرانی و ترس نسبت به رابطه جنسی و … نیز اثربخش می باشد.
  3. سکس تراپیست مراجع را معاینه جسمی می کند: در سکس تراپی هیچگونه تماس فیزیکی بین مراجع و سکس تراپیست نباید اتفاق بیفتد. سکس تراپی نوعی روان درمانی محسوب می شود و صرفا با گفتگو، درمان اتفاق می افتد.
  4. سکس تراپ ها در رابطه جنسی ماهر هستند: باور های اشتباهی بر این مبنا وجود دارد که سکس تراپیست ها در رابطه جنسی مهارت زیادی دارند و به شریک جنسی خود، لذت زیادی می دهند. باید بدانید سکس تراپیست ها صرفا دانش بیشتری نسبت به مسائل جنسی دارند و به افراد برای پذیرش خود و خواسته های جنسی شان کمک می کنند.
  5. سکس تراپی درمان فوری مسائل جنسی است: بعضی از افراد تصور می کنند که سکس تراپیست می تواند در یک جلسه تمام راهکارهای مورد نیاز را به آن ها آموزش دهد و مشکل پیش آمده را حل کند. سکس تراپی یک مسیر است که باید با صبر و آرامش طی شود تا نهایتا کیفیت رابطه جنسی را بهبود بخشد.

سکس تراپی چیست؟

چگونه سکس تراپیست خوب پیدا کنم؟

سکس تراپیست یا درمانگر جنسی باید چند ویژگی داشته باشد تا بتوان او را یک سکس تراپیست خوب محسوب کرد. ویژگی های سکس تراپیست خوب عبارتند از:

  • مدرک تحصیلی: سکس تراپیست باید در یکی از رشته های مشاوره، روانشناسی یا روانپزشکی، حداقل مدرک کارشناسی ارشد را کسب کرده باشند. سکس تراپیست ها عمدتا مدرک رشته روانشناسی را دارند.
  • تجربه: درمانگر جنسی خوب، احتمالا در زمینه سکس تراپی و مشاوره در مورد رابطه جنسی تجربیات موفقی دارد
  • عدم قضاوت گری: سکس تراپیست خوب، این احساس را به مراجع منتقل نمی کند که او را قضاوت می کند و محیطی بدون قضاوت فراهم می کند تا مراجع با آرامش در مورد مسائلش صحبت کند
  • درمان ساختار یافته: در سکس تراپی، درمانگر جنسی خوب از راهکارهای رسمی و ساختار یافته مانند درمان شناختی رفتاری، تکنیک های مایندفولنس و … استفاده می کند
  • پرداختن به جنبه های غیر فیزیکی: یک سکس تراپیست خوب فقط بر جنبه های فیزیکی رابطه جنسی تمرکز نمی کند و سعی می کند علت های روانشناختی و ذهنی چالش های جنسی را شناسایی کند
  • مهارت در ارتباط: سکس تراپیست باید در ارتباط گرفتن، مهارت زیادی داشته باشد. از آنجا که صحبت در مورد روابط جنسی یک موضوع حساس محسوب می شود، سکس تراپ باید بتواند با مهارت های ارتباطی خود، احساس ناخوشایند صحبت در مورد اختلالات جنسی را از بین ببرد
  • صبور بودن: سکس تراپیست خوب با سرعتی که مراجع راحت باشد پیش می رود و درک می کند که گاهی مراجع نیاز به زمان و فضا دارد

شما می توانید از طریق پلتفرم پزشک خوب، سکس تراپیست مناسب خود را بر اساس نظرات و امتیاز های دیگران، انتخاب کنید.

ویژگی جلسه سکس تراپی خوب

ممکن است برای برخی افراد این سوال پیش بیاید که آیا واقعا سکس تراپی اثربخش است یا نه. اگر سکس تراپی را تجربه کردید یا می خواهید تجربه کنید بهتر است پس از هر جلسه، روند درمان را ارزشیابی کنید تا مطمئن شوید در مسیر درست قرار گرفته اید. نشانه های یک جلسه سکس تراپی موفق عبارتند از:

  • درک عمیق تر: پس از یک جلسه سکس تراپی اثربخش و موفق، مراجع باید احساس کند نسبت به چالشی که مطرح کرده است، درک بهتر و عمیق تری کسب کرده است
  • متناسب با نیاز ها: سکس تراپیست باید با توجه به خواسته ها و نیاز های مراجع جلو برود و جلسات سکس تراپی باید در راستای اهداف او شما باشد
  • تمرین دادن: در جلسات سکس تراپی خوب، معمولا سکس تراپیست تمرین هایی برای خانه می دهد که انجام دادن آن ها باعث افزایش کیفیت زندگی جنسی می شود
  • آگاهی بخشی: در پایان هر جلسه سکس تراپی، باید مراجع اطلاعات جدید و مفیدی را نسبت به مسائل جنسی و چالشی که تجربه می کند، کسب کرده باشد
  • عدم وجود تماس فیزیکی: در یک جلسه سکس تراپی اصولی و استاندارد، هیچگونه تماس فیزیکی بین مراجع و درمانگر جنسی، اتفاق نمی افتد

فرق سکس تراپی و زوج درمانی چیست؟

سکس تراپی و زوج درمانی دو نوع متفاوت از روان درمانی محسوب می شوند، اما شباهت هایی نیز دارند. فرق سکس تراپی با زوج درمانی در این است که سکس تراپی فقط بر بهبود و تقویت زندگی جنسی یک زوج تمرکز دارد، اما زوج درمانی به بهبود رابطه زوجین به طور کلی، می پردازد. سکس تراپی به صورت فردی نیز انجام می شود، اما زوج درمانی همواره باید با حضور زوجین انجام شود. تفاوت دیگر سکس تراپی و زوج درمانی در این است که سکس تراپیست، آموزش بیشتری در زمینه رابطه جنسی دیده است و می تواند به صورت تخصصی برای مشکلات جنسی، راهکار بدهد.

مطالعه بیشتر: زوج درمانی چیست؟ چه زمانی به زوج درمانگر مراجعه کنیم؟

بهترین کتاب ها در مورد سکس تراپی

با توجه به اینکه صحبت در مورد چالش های جنسی یک مسئله حساس است، شاید برخی افراد ترجیح دهند با مطالعه به افزایش آگاهی خود در زمینه جنسی بپردازند. همچنین خواندن این کتاب ها برای افرادی که می خواهند سکس تراپیست یا درمانگر جنسی باشند، نیز می تواند مفید باشد. بهترین کتاب ها در مورد سکس تراپی عبارتند از:

  1. کتاب “اصول و راهبردهای سکس تراپی” از کاترین هال
  2. کتاب ” رابطه جنسی بدون استرس” از جس زیمرمن
  3. کتاب “رابطه جنسی عجیب غریب” از جونو روش
  4. کتاب “هویت جنسی و سکس تراپی” از مارک یاروس

سکس تراپی و سکس تراپیست

سوالات متداول

در این بخش سعی می کنیم به سوالات رایج شما در مورد سکس تراپی، پاسخی خلاصه بدهیم.

سکس تراپی چند جلسه است؟

معمولا برای حل چالش های جنسی، حداقل ۱۰ تا ۱۲ جلسه سکس تراپی لازم است، اما باید بدانید که سکس تراپی نیز مانند روان درمانی است، یعنی تعداد جلسات مورد نیاز به عوامل زیادی از جمله نوع چالش، همکاری مراجع و … بستگی دارد.

آیا سکس تراپیست می تواند دارو تجویز کند؟

سکس تراپیست با مدرک پزشکی یا روانپزشکی، می تواند دارو تجویز کند، اما با توجه به اینکه اکثر سکس تراپیست ها روانشناس هستند، نمی توانند دارو تجویز کنند. سکس تراپیست هایی که مدرک روانشناسی یا مشاوره دارند به صورت تخصصی می توانند بر روان درمانی تمرکز کنند، اما نمی توانند دارو تجویز کنند.

آیا باید حتما با شریک جنسی برای سکس تراپی مراجعه کنیم؟

سکس تراپی می تواند برای افراد به صورت فردی نیز مفید باشد، پس لزومی ندارد حتما با شریک جنسی خود به سکس تراپ مراجعه کنید. با این حال، باید بدانید که اکثر چالش های جنسی با آگاهی هر دو نفر می تواند بهتر و سریع تر حل شود.

آیا سکس تراپیست مشاوره ازدواج نیز می دهد؟

بله، سکس تراپیست می تواند در صورت لزوم به بررسی مسائل زناشویی بپردازد که به مسائل جنسی مربوط هستند. با این حال، برای مشاوره ازدواج و زوجین که بر مسائل غیرجنسی متمرکز است بهتر است به یک زوج درمانگر خوب مراجعه کنید.


منابع: clevelandclinic, healthline, medicalnewstoday, NHS, verywellmind

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.