علائم خماری یا نشانه های بعد از ترک متامفتامین یا شیشه می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. علائم خماری شیشه و عوارض جانبی ترک شیشه به چندین عامل بستگی دارد؛ از جمله اینکه فرد چه مدت زمانی  از شیشه استفاده می کرده، میزانی که شیشه استفاده می کرده، چند وقت یک بار مصرف میکرده، مرتب مصرف می کرده یا خیر و اینکه آیا مشغول استفاده از مواد دیگر بوده (اعتیاد به مواد دیگر داشته) یا خیر.

ترک شیشه فرایند دشواری است؛ اما با در نظر گرفتن عوارض ترک شیشه روی بدن و روان، می‌توان متوجه شد که ترک، تلاش ارزشمندی است. در این مطلب به بررسی عوارض و علائم خماری شیشه می‌پردازیم.

علائم خماری شیشه چیست؟

علائم اولیه خماری شیشه که حدوداً دو هفته طول می کشد (علائم خماری شیشه در کوتاه مدت) عبارتند از:

  • دهیدراته شدن (کم آبی بدن)
  • سردرد
  • درد عضلانی و گرفتگی
  • تغییرات اشتها
  • میل شدید به مواد مخدر
  • روان پریشی
  • خستگی
  • اضطراب
  • بی‌خوابی

مطلب مرتبط: بازسازی مغز بعد از ترک شیشه؛ مراحل و مدت زمان

What is addiction treatment like

نشانه های ترک اعتیاد شیشه در درازمدت عبارت است از:

  • افسردگی
  • خواب نامنظم
  • میل به مصرف مجدد مواد مخدر
  • اضطراب
  • مشکلات شناختی و ذهنی

علاوه بر این، سایر فاکتورها مانند روشی که برای مصرف ماده مخدر شیشه استفاده می شود، می تواند بر ترک آن تأثیر بگذارد. افرادی که شیشه را تزریق می کنند، معمولاً روند طولانی تر و شدیدتر ترک را نسبت به افرادی که تزریق نمی‌کنند، تجربه می کنند.

علائم و نشانه های ترک و خماری شیشه می تواند شامل موارد زیر باشد:

همان طور که در مطلب ترک شیشه چند روز طول میکشد به طور کامل شرح داده شد، ترک شیشه زمانبر و سخت، اما شدنی است. بهتر است افراد با علائم و نشانه های خماری شیشه بعد از ترک کنار بیایند و کمی رنج را تحمل کنند تا به شیرینی بازگشت به زندگی عادی و به دور مواد مخدر برسند.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانشناسان

مدت زمان خماری شیشه

بازه زمانی خماری شیشه و ترک کامل آن میان افراد مختلف فرق دارد؛ اما معمولاً در روزهای دوم یا سوم بعد از ترک مصرف علائم شدت می‌گیرد و بعد از یک هفته تحمل عوارض ترک شیشه راحت‌تر می‌شود. علائم روانی ترک مانند نوسانات خلقی، پرخاشگری، میل شدید به مواد مخدر و اختلال خواب ممکن است تا چند هفته ادامه پیدا کند. همچنین افسردگی بعد از ترک شیشه ممکن است چند ماه یا یک سال طول بکشد.

مدت زمان ترک شیشه
۴۸ ساعت اول این مرحله، مرحله «شکست» نام دارد. در این مرحله که از اولین روز بعد از قطع مصرف شیشه شروع می‌شود، علائم خماری شیشه ظاهر می‌شوند. در ۲۴ الی ۴۸ ساعت اول ترک، کاهش شدید انرژی و عملکرد ذهنی رخ می دهد. حالت تهوع، انقباضات شکمی و تعریق از علائم خماری در ۴۸ ساعت اول ترک است.
روز سوم تا دهم عوارض ترک شیشه معمولاً در این دوران به اوج می‌رسد. از آنجا که در این مرحله بدن تلاش می کند خود را به ترک شیشه عادت دهد، فردی که در ترک به سر می‌برد دچار افسردگی شدید، اضطراب و خستگی شدید می‌شود.

برخی افراد در این دوران دچار لرز، درد عضلانی و میل شدید به مصرف مجدد شیشه می‌شوند.

روز چهاردهم تا بیستم علائم خماری شیشه معمولاً بین دو الی سه هفته طول می‌کشد. در انتهای هفته دوم، بسیاری از علائم جسمی ترک بهبود پیدا می‌کنند؛ اما میل شدید به مصرف مواد مخدر همچنان باقی است. همچنین تداوم خستگی و افسردگی هم در این دوران وجود دارد.
بعد از یک ماه بدترین عوارض شیشه بعد از ترک معمولاً در این دوره از بین می‌روند. سایر علائمی که هنوز باقی مانده‌اند با گذشت زمان از بین می‌روند. با اینحال، در برخی افراد بعضی علائم مثل افسردگی و اضطراب چندین ماه ادامه پیدا می کند.

درمان اعتیاد به شیشه

قبلاً به مطالبی مانند مصرف شیشه و همچنین عوارض مصرف شیشه در مردان اشاره کردیم.

برای درمان شیشه بهتر است بدانید، درمان اعتیاد با کمک متخصص ایمن ترین و موثرترین روش برای درمان اعتیاد به مواد مخدر است. بعد از سم زدایی، مرحله بعدی درمان برای مقابله با مشکلات روانی اساسی مربوط به اعتیاد و توانبخشی است. اگر شما یا یک عزیز شما در حال ترک اعتیاد به شیشه هستید، امروز اولین قدم را به سمت درمان بردارید.

مراحل ترک شیشه در کمپ 

مراحل ترک شیشه در کمپ و مراکز ترک اعتیاد به شرح زیر است:

۱- بستری شدن و ارزیابی

با شروع پروسه ترک اعتیاد، تیم پزشکی وضعیت بیمار و سلامت او را ارزیابی می‌کنند. برای مثال آزمایشاتی برای سنجش میزان مخدر مصرف شده است انجام می‌شود. این آزمایشات به پزشک کمک می‌کنند تا نوع برنامه سم‌زدایی را انتخاب کند.

Patient assessment and hospitalizatio

به یاد داشته باشید که پزشک ممکن است سوالاتی درباره میزان و نوع مصرف فرد در گذشته و حال بپرسد. این سوالات به پزشک کمک می‌کنند تا بهتر بتواند برنامه ترک درازمدت را بچیند.

همچنین در صورتی که در طول درمان، بیمار دچار عوارض و علائم ترک شیشه شود پزشک بهتر می‌تواند برای بهبود آن‌ها تصمیم/ گیری کند.

۲- روند درمان 

بعد از بستری شدن باید روند درمان مشخص شود، روند درمان را با توجه به شدت اعتیاد و نوع ماده مخدر تعیین می‌شود. معمولا برای ترک شیشه در کمپ‌ها از دو روش دارو درمانی و روان درمانی استفاده می‌کنند و حداقل طول این دوره‌های درمان دو الی سه هفته است. البته این مدت زمان با توجه به دوز ماده مخدر، نوع ماده مخدر، وضعیت جسمی و روحی بیمار متغیر است.

۳- پذیرش ذهنی 

یکی از اولین گام‌های ترک شیشه پذیرش ذهنی این موضوع است، پذیرش ذهنی به معنای آن است که فرد بیمار خودش بخواهد مصرف شیشه را ترک کند و از لحاظ ذهنی و مغزی مشکلات و عواقب آن را بپذیرد.

مصرف طولانی مدت شیشه باعث می‌شود عملکرد سلول‌های عصبی دستگاه مرکزی به مرور زمان تحلیل رود، به همین دلیل ترک مصرف این ماده مخدر بسیار سخت است.

۴- سم زدایی

یکی از اولین مراحل ترک شیشه بعد از پذیرش ذهنی، سم زدایی بدن است که در آن با استفاده از روش‌های درمانی و داروهای مختلف سموم را دفع می‌کنند. مدت زمان سم زدایی بدن هر فردی با توجه به سیستم بدنی که دارد متفاوت است، پروسه سم‌زدایی بدن هر فردی به سه مرحله تقسیم می‌شود. ارزیابی، پایدارسازی و انتقال برای درمان بیشتر از مراحل سم‌زدایی بدن هستند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهید شد:

  • ارزیابی: برای سم زدایی بدن ابتدا باید بیمار توسط پزشک معاینه جسمی و روحی شود تا بتواند بهترین روش درمان را برای او انتخاب کند.
  • پایدارسازی: درمان فرد بلافاصله بعد از ارزیابی اولیه آغاز می‌شود و فرد در کمپ ترک اعتیاد اوج علائم ترک خود را تجربه می‌کند. پزشکان روند درمان را متناسب با شرایط جسمی و روحی که بیمار دارد آغاز می‌کنند.
    در روند سم زدایی بدن از داروهای مختلفی چون مودافینیل، فلوکستین و بوپروپیون استفاده می‌کنند.
  • انتقال برای درمان بیشتر: بعد از اتمام سم زدایی بدن، پزشکان درباره مراحل بعدی درمان و ترک شیشه با بیمار صحبت می‌کنند. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند بعد از سم‌زدایی بدن روند درمان خود را تکمیل کنید تا به کلی از شر این ماده مخدر خلاص شوید. کادر پزشکی در کمپ‌های ترک اعتیاد به بیمار کمک می‌کنند تا راحت‌تر مراحل بعد را طی کنند و بدن آن‌ها پاک شود.

۵- ترخیص 

بعد از اتمام دوره درمان باید گواهی تاییدیه توسط پزشک مبنی بر منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار صادر شود تا بتواند از کمپ ترخیص شود. بیمار باید در جلسات روانکاوی گروهی و انفرادی در بازه‌های زمانی مشخص شرکت کند تا به طور کامل مشکل رفع شود.

‌مطلب مرتبط: افسردگی بعد از ترک شیشه چیست؟ علل و درمان

روش ترک شیشه در خانه 

اولین گام برای ترک شیشه در خانه یا کمپ سم زدایی بدن است، باید بدن را با استفاده از روش‌های مختلف از شیشه و هرگونه ماده مخدر دیگری سم‌زدایی کنند. پزشکان این کار را با استفاده از دارو و رژیم‌های غذایی خاصی انجام می‌دهند، در این بازه زمانی سه روزه ممکن است فرد به خواب عمیقی فرو رود. بعد از اینکه این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشت وارد دوره محرومیت خواهد شد.

در این دوره بیمار نباید به هیچ عنوان در معرض مصرف ماده مخدر قرار بگیرد، بدین ترتیب به دلیل عدم مصرف شیشه مقدار زیادی از آب و مایعات بدن خود را از دست می‌دهد که یک امر طبیعی است. به همین دلیل فرد از لحاظ جسمی و روحی دچار ضعف بسیار شدیدی می‌شود.

بهترین روش ترک قرص ب۲ چیست؟ روش های ترک قرص b2

It is possible to leave glass at home
در این دوران ممکن است فرد تمایل بسیار شدیدی نسبت به مصرف شیشه داشته باشد اما برای درمان و بهبودی کامل باید مقاومت کند.

دوره ترک مصرف شیشه در منزل با توجه به شرایط جسمی و روحی فرد ممکن است بین ۲ تا ۱۴ روز طول بکشد. مرحله بعدی ترک شیشه در خانه مرحله نسخ است که حدود ۳۰ تا ۹۰ روز طول می‌کشد، در این مرحله فرد دچار تغییرات روحی و روانی بسیاری خواهد شد و هیجانات بسیار شدیدی را تحمل می‌کند. به همین دلیل باید روزانه با مشاور در ارتباط باشد.

ترک شیشه بدون عوارض ممکن است؟ 

مصرف شیشه مانند هر ماده مخدر دیگری در بدن وابستگی ایجاد می‌کند، این وابستگی با توجه به میزان مصرف شیشه می‌تواند کم یا زیاد باشد. در فرآیند ترک شیشه، بدن به این عمل واکنش نشان می‌دهد و این واکنش‌ها با عنوان عوارض ترک مصرف شیشه شناخته می‌شوند.

ترک این ماده مخدر عوارض بسیاری دارد که رایج‌ترین آن‌‌ها عبارتنداز:

  • بی‌انگیزه شدن: فرد در زمان مصرف شیشه احساس سرخوشی و نشاط دارد و در صورت عدم مصرف آن احساس نا امیدی و افسردگی خواهد داشت. همین امر باعث می‌شود فرد نسبت به زندگی آینده خود بی‌میل و هدف شود.
  • چاق شدن و افزایش وزن: یکی از مهم‌ترین عوارض ترک مصرف شیشه افزایش وزن و چاقی فرد است، معمولا بیماران بعد از ترک شیشه اشتهای بیشتری پیدا می‌کنند و وزنشان افزایش می‌یابد.
  • افسردگی: افسردگی بعد از ترک مصرف شیشه بسیار طبیعی است و برای بهبود آن باید علاوه بر دارودرمانی در جلسات مشاوره هم شکرت کنید تا از شدت یافتن آن جلوگیری شود.
  • اختلالات خواب: ترک مصرف شیشه می‌تواند موجب پرخوابی و گاهی اوقات موجب کم خوابی افراد شود، اختلالات خواب آسیب بسیار شدیدی به مغز وارد می‌کند و در عملکرد فرد هم تاثیر منفی خواهد داشت.
  • تمایل شدید به مصرف مجدد شیشه: یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین عوارض ترک شیشه، تمایل شدید به مصرف مجدد آن است. معمولا کسانی که یک بار این ماده مخدر را ترک کرده‌اند در زمان گرفتاری، ناراحتی، افسردگی ممکن است باز هم به مصرف این ماده مخدر روی بیاورند.

ترک شیشه چند روز طول می‌کشد؟ 

ترک شیشه با انواع مختلف مواد مخدر تفاوت بسیاری دارد، شیشه یکی از بدترین نوع مواد مخدر است که می‌تواند عوارض بسیار شدیدی در فرد مصرف کننده ایجاد کند. ترک شیشه اصلا کار آسانی نیست و فرآیند درمان آن با چالش‌های بسیار زیادی همراه است. آمفتامین موجود در شیشه مغز را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و این موضوع باعث سخت شدن ترک آن می‌شود. به همین دلیل است که شیشه از نظر وابستگی و سخت بودن فرآیند ترک رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

It takes a few days for the glass to crack

مدت زمان ترک شیشه به عوامل بسیاری بستگی دارد و هر یک از این عوامل موجب تغییر این بازه زمانی می‌شوند. به عنوان مثال فردی که روزی یک یا دو پک شیشه می‌کشد در مقایسه با فردی که روزی ۸ پک شیشه مصرف می‌کند، بسیار راحت‌تر می‌تواند این ماده مخدر را ترک کند. اگر بیمار شرایط روحی و جسمی خوبی داشته باشد و میزان مصرف شیشه آن هم بالا نباشد طی ۲ تا ۸ ماه می‌تواند این ماده مخدر و مضر را کنار بگذارد.

  ترک شیشه بدون خواب آلودگی ممکن است؟ 

یکی از رایج‌ترین مشکلات کسانی که مصرف شیشه را ترک کرده‌اند، خواب آلودگی است. این افراد نیاز بسیار زیادی به خواب دارند و از بی‌خوابی شدیدی رنج می‌برند، این افراد افسردگی و رنج ناشی از عدم مصرف شیشه را با خواب زیاد جبران می‌کنند. برای درمان بی‌خوابی بعد از ترک شیشه پزشک علاوه بر موادغذایی، داروهای مختلفی تجویز می‌کند.

۱. استفاده از منیزیم
یکی از عمده‌ترین دلایل خواب آلودگی در زمان ترک شیشه، کاهش سطح مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز در بدن است. شیشه قادر است تا مواد معدنی و ویتامین‌های بدن را جذب خود کند، این ماده مخدر قادر است تا مقدار بسیاری زیادی از منیزیم بدن را جذب خود کند.
استفاده از مکمل‌های تقویتی می‌تواند کمبود منیزیم در بدن را تامین کند.

۲.مصرف قهوه
قهوه با وجود اینکه می‌تواند خواب آلودگی را رفع کند و موجب نشاط و شادابی فرد شود اما مصرف بیش از حد آن هم با عوارض و مضرات بسیاری همراه است. مصرف بیش از ۳ فنجان قهوه در طول روز موجب بیماری‌های گوارشی می‌شود.

۳.مصرف مدافینیل
از این دارو برای بیمارانی استفاده می‌شود که در حال ترک شیشه هستند، مدافینیل می‌تواند خواب آلودگی زیاد، اختلال کمبود تمرکز، افسردگی و بیش فعالی را درمان کند.
بهتر است این دارو را با مشورت پزشک مصرف کنید.

۴.مصرف ریتالین
ریتالین به دلیل عوارض و خطرات بسیاری که دارد باید طبق تجویز پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن جلوگیری کنید. این دارو اعتیاد آور و خواب آور است و می‌تواند وابستگی بسیار شدیدی در فرد ایجاد کند.

کلام آخر از پزشک خوب

اعتیاد یک بلای خانمان‌سوز است که می‌تواند مشکلات بسیاری در زندگی فرد ایجاد کند، شیشه یکی از مواد مخدری است که مصرف آن به مرور زمان عوارض بسیار شدیدی به همراه دارد. در این بلاگ به این موضوع پرداختیم که مصرف شیشه چه عواقبی دارد و چگونه می‌توان از شر این بلای خانمان سوز رها شد.
برای ترک مصرف مواد مخدر بهتر است به کمپ یا مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنید. در این مراکز پزشکان با استفاده از روش‌های اصولی، دارودرمانی، روان‌درمانی اقدام به درمان بیماران می‌کنند.

سوالات متداول

  1. آیا می‌توان به کمک داروی ریتالین، ماده مخدر شیشه را ترک کرد؟
    خیر، داروی ریتالین ساخت بسیار مشابهی با شیشه دارد و برخی از پزشکان از آن به عنوان یک داروی جایگزین شیشه استفاده می‌کنند. استفاده از این ماده مخدر عوارض، وابستگی و مضرات بسیاری دارد.
  2. روش ماتریکس چگونه به ترک شیشه کمک می‌کند؟
    ماتریکس یکی از بهترین و شناخته شده‌ترین روش‌های ترک شیشه است که بدون نیاز به مصرف دارو و بدون نیاز به بستری شدن می‌تواند موجب بهبود حال بیمار شود.
  3. دوره محرومیت شیشه چیست؟
    دوره محرومیت معمولا به آخرین مرحله محرومیت یک تا سه ماهه مصرف شیشه می‌گویند. در این زمان فرد نباید شیشه مصرف کند، چرا که ممکن است رفتار و واکنش‌های هیجانی بسیاری داشته باشد.
  4. مصرف چه موادغذایی روی ترک شیشه تاثیر مثبت دارد؟
    مصرف ویتامین‌های A، C، E و مرکباتی چون لیمو، کیوی، پرتغال، اسفناج، شلغم، سیب‌زمینی از مهم‌ترین موادغذایی هستند که در تقویت سیستم ایمنی و روند درمان تاثیر مثبتی دارد.

در این از بهترین متخصصان مشاوره ترک اعتیاد در پزشک خوب وجود دارد که می توانید با مراجعه به ایشان به رفع مشکلات مربوط به اعتیاد به مواد مخدر بپردازید.

منبع: Addiction Center

در صورتی که علائم شیشه کشیدن را در عزیزانتان مشاهده می‌کنید می‌توانید با مراجعه به مشاور اعتیاد به آن‌ها کمک کنید.

اگر نیاز به مشاوره تلفنی، حضوری یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست متخصصان اعتیاد

خوانندگان محترم چنانچه سوالی در زمینه ترک مواد مخدر دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.


پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های حوزه سلامت است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.