علائم پریودی دختر؛ ۱۰ علامت شروع قاعدگی که باید بشناسید

توسط نغمه عثمانپور
این مقاله توسط نغمه عثمانپور ترجمه شده و توسط زهرا آقاهادی (کارشناس مامایی) از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

 علائم پریود شدن دختر عبارتند از نشانه هایی که با نزدیک شدن به روز شروع پریودی  بروز می کنند به عبارت دیگر این علائم را سندروم پیش از قاعدگی اختصارا  PMS می نامند. اما علائم پریودی دختر ۱۰ساله، علائم پریودی دختر ۱۱ ساله، علائم پریودی دختر ۱۲ ساله یا علائم پریودی دختر ۱۳ ساله یعنی سنینی که معمولا بار برای اول پریودی در آنها اتفاق می افتند( بروز علائم پریودی در سنین دیرتر یا زودتر از سن های ذکر شده هم ممکن و طبیعی است) و نشان می‌دهد پریود شما نزدیک است اشاره می‌کنیم.

فهرست مطالب
  • پریود چیست؟

    علائم و نشانه‌های شروع پریود

    زنان معمولا ۱ تا ۲ هفته قبل از شروع قاعدگی متوجه تغییرات خلقی و جسمی در بدنشان خواهند شد. تغییرات هورمونی مقصر بسیاری از علائم و نشانه‌های ناراحت کننده یا ناخوشایند قاعدگی مانند درد و حساسیت پستان‌ها است. تغییر در سطح مواد شیمیایی در مغز در ایجاد علائم دخیل هستند، اما مشخص نیست تا چه اندازه.

    ۱- رشد کردن سینه ها: اولین نشانه آغاز رشد سینه هاست که حدودا می توان گفت دوسال بعد از آن پریودی اتفاق می افتاد.

    ۲- رشد مو در ناحیه تناسلی: پس از شروع و رشد سینه‌ها، معمولا شروع رشد موهای ناحیه تناسلی را داریم و این ها نشانه های نزدیک شدن به سن پریودی هستند. 

    ۳- خروج ترشحات از واژن: ترشحات سفید یا زرد رنگ نشانه های اصلی اولین پریودی می باشند. معمولا چند ماه بعد از شروع این ترشحات قاعدگی رخ می دهد.

    اما سایرعلائم که به پریودی دختران نوجوان نزدیک تر هستند یا همان علائم سندروم پیش از قاعدگی PMS:

    درد مثل:

    • درد در سینه‌ها و درد کمر

    علائم گوارشی مثل:

    • نفخ شکم، در اکثرا یبوست و در برخی اسهال اتفاق می افتاد.
    • احساس خستگی زیاد از حد
    • جوش زدن صورت 
    • زیاد از حد احساسی شدن یا تحریک پذیر بودن 
    • افزایش میل به غذا مخصوصاً مواد غذایی شیرین
    • خروج ترشحات سفید رنگ و گاها شفاف از ناحیه واژن 
    • این علائم بخاطر نوسانات هورمون های بدن شروع می شوند و  به طور معمول تا چند روز بعد از پریودی که معمولا ۳تا۷ روز طول می کشد تمام  خواهند شد.

    بالای ۹۰ درصد بانوان  بخشی از این علائم را خواهند داشت اما ممکن است آن شخص در هر بار پریودی اش این علائم را نداشته باشد.   علائم و نشانه‌های دوره معمولا حدود ۳ تا ۴ روز قبل از خونریزی از بین می‌روند.

    10 علائم شروع قاعدگی

    ۱۰ علامت و نشانه شروع قاعدگی

    ۱. درد در ناحیه شکم

    دردهای پریودی دو گروه هستند:

    دردهای اولیه قاعدگی (دردهای طبیعی هستند): اغلب با ترشح ماده‌ای به نام پروستاگلاندین (نوعی از واسطه های شیمیایی در بدن) دردهای پریودی ایجاد می شود این ماده عامل بروز درد قاعدگی اولیه را در بدن است که درد اولیه اغلب در افراد جوان و یا در اولین پریودی ها ایجاد می شود یعنی در دسته علائم پریودی دختران ۱۰ساله، علائم پریودی دختران ۱۲ساله یا علائم پریودی دختران ۱۳ ساله قرار می گیرند. با بالا رفتن سن و به مرور زمان از این درد کاسته شده و پس از زایمان اول معمولا بهبود می‌یابد. بیش‌تر از نصف بانوان همزمان دردهای کمر را همراه با تیر کشیدن پاهایشان دارند و این دردها ممکن است به صورت ترکیبی با حالت تهوع، اسهال و یا سردرد ظاهر شوند اما با اتمام چرخه پریودی تمام می شوند.

    دردهای ثانویه قاعدگی(دردهای با ریشه بیماری یا اختلال هستند):  اختلالات رحمی مثل اندومتریوز، فیبروم رحم یا بیماری التهابی لگن ریشه دردهای ثانویه پریودی هستند. این دردها بر عکس دردهای اولیه در سن های بالاتر و به مرور زمان تازه بروز کرده با گذر زمان بدتر هم می شوند. ممکن است قبل از شروع پریود شروع شده  یا حتی  بعد از آن هم ادامه یابند.

    گرفتگی شکم که قبل یا در حین دوره قاعدگی شما اتفاق می‌افتد را دیسمنوره اولیه نیز می‌گویند. که یکی از علائم شایع شروع پریود است. برخلاف بسیاری از علائم دیگر، که ۱ تا ۲ هفته قبل از قاعدگی شما اتفاق می‌افتد و با شروع خونریزی به پایان می‌رسد، گرفتگی شکم درست قبل از قاعدگی اتفاق می‌افتد و در ۲ روز اول قاعدگی بیشترین درد را خواهید داشت.

    گرفتگی و درد‌های قاعدگی در پایین شکم احساس می‌شود. احساس درد و گرفتگی ممکن است به پشت و ران‌های شما نیز سرایت کند.

    انقباضات رحمی باعث ایجاد این درد می‌شوند. تولید لیپیدهای شبه هورمونی به نام پروستاگلاندین باعث تحریک این انقباضات می‌شود. اگرچه این چربی‌ها باعث التهاب و ورم می‌شوند، اما به تنظیم تخمک‌گذاری و قاعدگی نیز کمک می‌کنند.

    تعدادی از زنان، درد و گرفتگی شدیدتری را تجربه می‌کنند که با خونریزی بیشتری نیز همراه است.

    وجود دیگر بیماری‌ها می‌تواند درد قاعدگی را شدید‌تر کند. این موارد عبارت‌اند از:

    • آندومتریوز
    • تنگی دهانه رحم
    • آدنومیوز
    • بیماری التهاب لگن (PID)
    • فیبروم

    گرفتگی مرتبط با این بیماری‌ها، به عنوان دیسمنوره ثانویه شناخته می‌شود.

    ۲. آکنه و جوش

    تقریبا ۵۰درصد از بانوان پیش از شروع پریود آکنه‌ها و جوش‌های هورمونی را تجربه می‌کنند. این نوع جوش ها معمولا در چانه و خط فک ظاهر می‌شوند. اما این بدان معنا نیست که در قسمت‌های دیگر صورت جوش نمی‌زنیم حتی برخی روی سایر قسمت های بدن هم جوش می زنند. این آکنه‌ها از تغییرات طبیعی هورمونی مرتبط با چرخه تولید مثل زنان اتفاق می‌افتد و تفاوت در میزان چربی در پوست و نوع پوست هر فرد موجب می‌گردد جوش پریودی به شکل‌های متفاوتی ایجاد شوند:

    جوش‌های سر سفید‌ یا جوش‌های زیرپوستی: اغلب دردناک هستند اما قابل دیدن نیستند. حجم چربی زیر پوست که زیاد شود  سر جوش به سفیدی می‌زند و حالتی چرکین می شود. 

    جوش‌های سر سیاه: در سطح پوست ایجاد شده و سر آن‌ها سیاه رنگ است. معمولا جوش‌های سر سیاه سرسخت‌تر از نوع سر سفید بوده و چرکی نمی‌شوند؛ اما با اتمام خونریزی تمام می‌شوند.

    پاپول‌ها: با رنگ قرمز و یا هم رنگ پوست صورت ظاهر شده. بخاطر جمع شدن چربی دور فولیکول موها و التهاب پوست ایجاد می شوند.

    سچول‌ها: شبیه به جوش‌های سر سفید چرکی بوده اما  هیچ قسمتی از جوش در زیر سطح پوست نیستند. پوسچول اغلب سفید رنگ بوده ولی وقتی حجم چربی پوست خیلی بالا برود زرد رنگ هم می‌شوند.

    نودول‌ها: بزرگ و دردناک  هستند بخاطر عفونی بودن ایجاد آکنه می‌کنند. به طور معمول بسیار بزرگ هستند و یک برآمدگی واضح بر روی پوست ایجاد می کنند.

    اگر هنگام تخمک‌گذاری بارداری اتفاق نیفتد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد و آندروژن‌ها مانند تستوسترون کمی افزایش می‌یابد. آندروژن‌های موجود در بدن شما سبوم، روغنی که توسط غدد چربی پوست تولید می‌شود را تحریک می‌کنند.

    مطالب بیشتر: رابطه جنسی در زمان پریود

    ۳. حساسیت در سینه ها

    درد سینه‌ ها جز علائم متداول دوره‌ی پریودی می باشد در این دوره، سینه ها هم تحت تاثیر هورمون های جنسی دچار تغییرات ویژه ای شده که در هر فرد به طور  متفاوتی ایجاد می شود.  برخی شاهد افزایش حجم و ورم همراه درد خفیفی در پستان ها خواهند بود .علت تغییرات هم این  تحریک مجاری شیر در پستان‌ها بدلیل نوسانات هورمونی دوره پریودی است.

    هورمون‌ هایی که پیش از شروع پریودی دچار نوسان می شوند یعنی کاهش یا افزایش متفاوت از حالت معمول دارند، اغلب باعث  تورم و حساسیت پستان ها هستند.

    هورمون استروژن باعث بزرگ شدن مجاری سینه و ورم در غدد شیری است در نتیجه این تغییرات در پستان ها، درد در سینه پیش از پریودی ایجاد می شود. ایجاد این درد تقریبا ۷۰درصد بانوان را در طول زندگی معمولا در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی به طور رایجی در دوره پریودی و پیش از شروع دوره درگیر می کند. درد سینه‌ در پریودی ممکن با شدت‌های مختلفی بروز کند اغلب پیش از شروع قاعدگی شدید تر بوده و با شروع قاعدگی شدت آن کمتر می شود. اغلب درد و تورم پیش از پریود امری طبیعی است اما گاها می تواند هشداری باشد از مسائل جدی چون عفونت یا سایر بیماری‌ ها و ایجاد توده‌‌های جدید و یا با تغییر شکل در پستان ها، خروج ترشحات از نوک پستان‌ها (مخصوصا قهوه‌ای رنگ و خونی)احساس دردی که اختلال در زندگی روزمره و خوابیدن ایجاد کند.

    ۴. خستگی

    نوسانات هورمونی در دوران پریودی به همراه کاهش سطح یک سری انتقال دهنده های عصبی ایجاد بی حوصلگی در فرد می کند، خلق و خوی فرد را تحت تاثیر گذاشته  و کاهش سطح انرژی به همراه دارد. علت های احتمالی دیگری برای خستگی دوران قاعدگی وجود دارند از جمله:

    کمبود آهن بدن در پریودی

    خروج خون بدن در پریودی مخصوصا اگر شدید باشد باعث کم خونی از نوع فقر آهن می گردد. به دنبال کمبود آهن انتقال اکسیژن در بدن کاهش یافته در نتیجه ضعف و خستگی ایجاد می شود.

    میل شدید به غذا خوردن در پریودی

    بیش از حد غذا خوردن باعث پایین آمدن سطح گلوکز خون است که کمبود گلوکز نهایتا باعث ضعف و خستگی در بدن می شود.

    اختلال خواب در پریودی

    دردها و نوسانات خلقی کیفیت خواب شب فرد را پایین می آورند در نتیجه فرد در طول روز احساس ضعف و خستگی دارد.

    ۵. نفخ شکم

    بهم خوردن تعادلات هورمونی علت نفخ در قاعدگی است. افزایش هورمون استروژن در روزهای نزدیک به پریودی گیرنده‌های استروژن در معده و روده را تحت تاثیر گذاشته و موجب ایجاد عوارضی چون نفخ، یبوست و جمع شدن گاز و هوا در دستگاه گوارش است. علاوه بر این‌ها نوسانات دو هورمون استروژن و پروژسترون ممکن است باعث احتباس مایع‌ها درون بدن شود وقتی استروژن افزایش دارد هورمون پروژسترون کاهش خواهد داشت در نتیجه در دوران پریودی بدن زنان نیاز بیشتری به ذخیره آب پیدا می‌کند و این امر می‌تواند نفخ ایجاد کند.

    ۶. مشکلات گوارشی

     باکتری‌های روده مسئولیت  تولید مواد مغذی و هضم مواد غذایی را به عهده دارند و موادی که ترشح می‌کنند بر عملکرد سیستم ایمنی، خلق و خو و متابولیسم موثر است. هورمون‌های جنسی نیز در دستگاه گوارش گیرنده دارند. تغییرات هورمونی الخصوص استروژن و پروژسترون در بانوان سن باروری بر عملکرد دستگاه گوارش اثر می‌گذارند و امکان دارد موجب مشکلات گوارشی در دوره پریودی و پریود شوند.

    اسهال و پریودی: مسئله رایج در دوره پریودی و پیش از پریودی بوده و طبیعی است و اما اگر اسهال حین پریود به همراه خون باشد می‌تواند نشانه اندومتریوز باشد که باید به پزشک رجوع شود.

    بجز اسهال سندرم روده تحریک‌پذیر ممکن است موجب علائم دیگری شود:

    • دردهای شدید
    • درد کمر
    • خستگی
    • بی‌خوابی
    • اختلالات تمرکز
    • احتباس مایعات

    گاها شدت علائم در حین پریود افزایش می یابد.

    یبوست: در پریودی شایع است. هورمون پروژسترون  ممکن است زمان تخلیه محتویات روده را طولانی‌ کند. بالا رفتن پروژسترون در دوران پریودی حرکات روده را کند کرده یبوست ایجاد می شود.

    ۷. سردرد

    سردرد پریودی علت‌های متفاوتی همچون سروتونین، کم خونی و مشکلات خواب دارد. در زنان جوان بسیار شایع می‌باشد و جز علائم پریودی دختران ۱۰ساله، علائم پریودی دختران ۱۲ساله یا علائم پریودی دختران ۱۳ ساله ایست که ممکن است طوری آزاردهنده باشد که حالت میگرن پیدا کند. میگرن‌هایی را که فقط در زمان قاعدگی ایجاد می‌شود میگرن قاعدگی می‌نامند (البته ممکن است این میگرن پیش از پریود هم ایجاد شود.)

    در اغلب بانوان سردرد پریودی پیش از شروع دوره ایجاد می شود در نتیجه با علائم سردرد پریودی است که میتوان آن را از سایر سردرد‌ها تشخیص داد:

    سردرد همراه با تهوع، حساسیت به صدا و نور روشن، حس خستگی شدید که با درد مفاصل و عضلات بدن همراه باشد، یبوست یا اسهال و افزایش اشتها و ایجاد جوش و تغییرات خلق و خوی فرد و پایین آمدن میل جنسی اضطراب و اختلال در حافظه از علائم همراه با سردرد پریودی‌اند‌.

    مطالب بیشتر: پریود و باورهای غلط درباره آن

    ۸. نوسانات خلقی

    در طول روز ممکن است اتفاقات بسیاری موجب تغییر خلق و خوی فرد شود. این تغییرات در بسیاری از مواقع می‌تواند نشان دهنده یک بیماری روحی و روانی در فرد باشد. در واقع نوسانات خلقی با علائمی چون احساس غم، اضطراب، استرس، حساسیت به هر موضوعی، مشکلات خواب و….. مواجه هستند. اما شاید این سوال برایتان مطرح شود که این نوسانات خلقی انواع مختلفی دارد؟ آیا نوسان خلقی هم مانند دیگر بیماری‌ها شکل‌های مختلفی دارد؟
    بله، نوسان خلقی هم مانند دیگر عارضه‌ها دارای اشکال مختلفی است. بسیاری از پزشکان بر این باورند که علل بروز اختلالات خلقی می‌تواند عوامل ژنتیکی، عوامل روانی، عوامل زیستی و ساختار مغز، اتفاقات غیر منتظره و… باشد. 

    نوسان خلقی همانطور که گفتیم دارای انواع و اقسام مختلفی است، در ادامه این مطلب به چهار مورد آن اشاره خواهیم کرد:

    ۱- اختلال دوقطبی: این دسته از افراد نوسانات خلقی بسیار شدید‌تری را تجربه خواهند کرد، مدت زمان ابتلا به این نوسانات خلقی هم قطعا طولانی‌تر خواهد بود. فرد ابتلا به اختلال دو قطبی چند روز شاد و چند روز ناراحت است. این روزها می‌تواند تبدیل به ساعت هم شود. اگر این عارضه درمان نشود و نوسانات خلقی آن شدت پیدا کند، فرد به جنون مبتلا خواهد شد. 

    ۲- اختلال شخصیت مرزی: یکی از شدیدترین نوع نوسان خلقی، اختلال شخصیت مرزی است. تغییرات ناگهانی در خلق و خو، عصبانیت، اضطراب، افسردگی و… از علائم ابتلا به این عارضه می‌باشد. این دسته از افراد به تنهایی قادر نیستند استرس و اضطراب خود را درمان کنند، با احساس پشیمانی و ناراحتی به خود و اطرافیان آسیب وارد می‌کنند. 

    ۳- اختلال بیش فعالی کمبود توجه: نوسانات خلقی، تغییر خلق و خوی افراد، پرخاشگری و… می‌تواند در بیشتر مواقع نشانه اختلال بیش فعالی کمبود توجه در بزرگسالان باشد. یکی از رایج‌ترین نوسانات خلقی در بزرگسالان می‌باشد. ابتلا به این اختلال فرد را بی قرار کرده و توانایی تمرکز را از او صلب خواهد کرد. 

    ۴- افسردگی: افراد افسرده هم نوسانات خلقی بسیاری را تجربه خواهند کرد. حال و احوال یک فرد افسرده یکسان نیست، در برخی ساعات خوشحال و در برخی ساعات ناراحت است. اگر احساس غم، ناراحتی، نا امیدی و… بیش از دو هفته طول کشید باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید. 

    ۹. درد در پایین کمر

    کمر درد پریودی علت هورمونی دارد. انقباضات شدید رحم در اثر پروستاگلاندین‌ها در حین پریودی و فروریختن بافت و دیواره رحم می‌تواند موجب کمردرد و حتی انقباضات و احساس کشیدگی در ماهیچه‌های کمر باشد و همچنین دردهای شکمی نیز ممکن است به کمر انتقال یابند. سطح پروستاگلاندین شدیدی می‌تواند دل درد و کمردردهای شدیدتری را ایجاد کند.

    ۱۰. مشکلات خواب

    علائم و نشانه‌های شروع قاعدگی مانند گرفتگی، سردرد و تغییرات خلقی همگی می‌توانند خواب را تحت تأثیر قرار دهند، خواب ماندن را دشوار می‌کند. همچنین تغییر در دمای بدن در این دوران ممکن است خواب عمیق و راحت را از شما بگیرد.

    دمای بدن بعد از تخمک‌گذاری حدود نیم درجه افزایش می‌یابد و تا زمانی که قاعدگی شروع نشود بالا می‌ماند. شاید به نظر زیاد نرسد، اما مزاج بدن با خواب بهتر همراه است. این نیم درجه می‌تواند توانایی شما در به خواب رفتن را مختل کند.

    مطلب بیشتر: اختلالات خواب و درمان آن

    period

    علائم پریودی در سنین مختلف

    علائم پریودی در سنین مختلف می تواند کمی متفاوت باشد مثلا علائم پریودی دختران ۱۰ساله، علائم پریودی دختران ۱۲ساله یا علائم پریودی دختران ۱۳ ساله یعنی سنینی که معمولا بار برای اول پریودی در آنها اتفاق می افتند به این صورت است که ترشحات سفید یا زرد رنگ از واژن پیش از اولین پریود خود دارند. هم چنین پیش از پریود دردهای پریودی مخصوصا در ناحیه شکم و جوش زدن در بانوان جوانان شدید تر است و در بانوان با سن های بالاتر به مرور کمتر می‌شود. دسته‌ای از دردهای پریودی که بخاطر مشکلات و بیماری های رحم و… درد های پریودی را تشدید می‌کنند در بانوان با سنین بالاتر بروز پیدا می کنند و کمتر در جوانان دیده می شود.

    در سنین نزدیک به یائسگی یعنی حدود ۵۰ سالگی به خاطر اینکه آرام آرام هورمون استروژن کم می شود در نتیجه سیکل پریود نامنظم شده و در نتیجه علائم پیش از پریودی هم متفاوت و با شدت‌های مختلف بروز می کنند برای مثال ممکن است این علائم همراه با علائم یائسگی ایجاد شوند:

    گرگرفتگی و تعریق شبانه، مشکلات خواب و نوسانات خلقی و خشکی واژن و بی اختیاری ادرار…

    از کجا بفهمیم پریود شدیم؟

    دختران و زنان از زمانی که به سن بلوغ می‌رسند تا زمان یائسگی هر ماه در یک برهه زمانی مشخص عادت ماهانه(پریودی) را تجربه می‌کنند. به همین دلیل عادت ماهانه به یک سیکل ماهانه برای زنان تبدیل می‌شود. سیکل ماهانه‌ از روزی که یک خونریزی شروع می‌شود تا خونریزی بعدی می‌گویند، این روزهای خونریزی برای زنان دارای علائم و نشانه‌هایی است که قبل از بروز آن متوجه خواهید شد که نزدیک به زمان عادت ماهانه خود هستید. معمولا چرخه پریود شدن در زنان ۲۸ روز است و زمانی که خونریزی یا همان عادت ماهانه طول می‌کشد حدود ۳ تا ۷ روز خواهد بود.

    درمان علائم قبل از شروع قاعدگی

    شدت علائم و نشانه‌های شروع قاعدگی در زنان متفاوت است. اگر در این دوره میگرن شدید دارید بهتر است به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. دیگر بیماری‌ها، مانند سندرم روده تحریک‌پذیر یا آندومتریوز، نیز ممکن است سندرم پیش از قاعدگی را شدیدتر کرده و نیاز به کمک پزشک داشته باشید.

    در برخی موارد، پزشک ممکن است برای تنظیم هورمون‌های شما قرص‌های ضد‌بارداری تجویز کند. قرص‌های جلوگیری از بارداری حاوی سطوح مختلفی از انواع مصنوعی استروژن و پروژسترون هستند.

    قرص‌های ضدبارداری با ثابت نگه‌داشتن سطح هورمون‌های شما به مدت سه هفته از تخمک‌گذاری طبیعی بدن جلوگیری می‌کنند. در هفته‌ای که باید پریود شوید باید مصرف قرص‌های ضد بارداری را قطع کنید و یا از قرص‌های دارو‌نما استفاده کنید.

    اغلب می‌توانید علائم خفیف قبل از شروع قاعدگی را در خانه درمان کنید. درمان‌های خانگی عبارت‌اند از:

    • برای کاهش نفخ، نمک مصرفی را کم کنید.
    • داروهای مسکن بدون نسخه، مانند ایبوپروفن (Advil) یا استامینوفن (Tylenol) مصرف کنید. (قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.)
    • برای کاهش درد از کیسه آب گرم استفاده کنید.
    • برای کاهش نوسانات خلق و خویی ورزش کنید.
    • وعده‌های غذایی کم و مرتب مصرف کنید تا قند خون‌تان ثابت بماند. قند خون پایین می‌تواند باعث ایجاد نوسانات خلقی شود.
    • مدیتیشن و یوگا انجام دهید.
    • از مکمل‌های کلسیم استفاده کنید. مکمل‌های کلسیم در کاهش افسردگی بسیار مفید هستند.

    سندروم پیش از قاعدگی(PMS)

    premenstrual syndrome علائمی است که یک زن می‌تواند قبل از شروع قاعدگی اصلی آن را تجربه کند. در واقع این سندروم می‌تواند حدود ۷۵ درصد زنان را قبل از یائسه شدن تحت تاثیر خود قرار دهد. سندروم پیش از قاعدگی یا همان PMS یک اتفاق معمول و طبیعی در بدن زنان است. این سندروم جزئی از چرخه قاعدگی در زنان است و می‌تواند روی هر بخشی از بدن تاثیرگذار باشد. طبق آمار و ارقام منتشر شده حدود دو سوم از جمعیت زنان در جهان یک تا دو هفته قبل از عادت ماهانه خود این سندروم را تجربه می‌کنند. اما از این میان تنها نیمی از آن‌ها به فکر سلامتی و بهداشت فردی خود است.
    در بسیاری از مواقع به طور ناخودآگاه سایز فرد و وزن او افزایش پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند تنها به دلیل سندروم پیش از قاعدگی و تجمع آب در بدن باشد نه چربی. این اضافه وزن به طور موقت است و بعد از بهبود این سندروم از بین خواهد رفت. بهتر است در این زمان کمتر از مواد غذایی چرب، شیرینی‌جات و… استفاده کنید تا اضافه وزن شما به یک اضافه وزن دائمی تبدیل نشود. 

    عوامل خطر سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

    • ضربه عاطفی و احساسی یا آسیب‌های فیزیکی 
    • سو مصرف مواد و خشونت خانگی
    • داشتن سابقه بیماری‌های روحی و روانی و افسردگی 
    • داشتن سابقه خانوادگی 
    • داشتن افسردگی پس از زایمان یا اختلال دو قطبی 

    اختلالات مرتبط با سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

    • اختلال افسردگی و عاطفی 
    • اسکیزوفرنی 
    • دیسمنوره 
    • اختلال استرس و اضطراب 

    علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

    علائم PMS می‌تواند خفیف باشد، البته گاهی اوقات این علائم شدت پیدا می‌کنند و درد بسیاری را برای فرد به همراه دارند. البته طبق گفته پزشکان تنها ۸۰ درصد زنان هستند که یک یا چند علائم PMS را تجربه می‌کنند. این موضوع هم نمی‌تواند روی عملکرد و فعالیت‌های روزانه فرد تاثیرگذار باشد. در این میان تنها ۲۰ درصد زنان هستند که علائم شدید آن را پیش بینی می‌کنند. 

    اما شاید از خودتان بپرسید که این علائم چه چیزهایی هستند؟ باید بگوییم که نفخ شکم، یبوست، اسهال، سردرد، درد شکم، آکنه، خستگی، حساسیت به نور و صدا، افسردگی، غمگینی، تحریک پذیری، تغییر در الگوی خواب و طغیان‌های احساسی از علائم PMS هستند. 

    سندروم پیش از قاعدگی (PMS) شدید

    احتمال خیلی کمی وجود دارد تا علائم شدید PMS در فردی ظاهر شود. اما اگر فردی دچار این علائم شدید شد، در اصطلاح پزشکی به آن دیسفوریک پیش از قاعدگی یا PMDD گفته می‌شود. در حال حاضر حدود ۳ تا ۸ درصد زنان در جهان به PMDD دچار می‌شوند. 

    اختلال دیسفریک پیش از قاعدگی (PMDD) چیست؟ 

    اختلال دیسفریک پیش از قاعدگی (PMDD) از ۱-۲ هفته قبل از پریودی آغاز می‌شود و علائمی نظیر سندروم پیش از قاعدگی یا همان PMS دارد با این تفاوت که نشانه‌های عاطفی آن بسیار بیشتر است.

     علائم اختلال دیسفریک پیش از قاعدگی (PMDD)

    اگر بخواهیم به اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی اشاره‌ای داشته باشیم باید به مواردی چون: استرس و اضطراب شدید، افسردگی، خودکشی، وحشت زدگی، عدم تمرکز، گریه، بی‌خوابی، پرخوری، گرفتگی عضلات، نفخ شکم، عدم تحرک و فعالیت اشاره کرد.

    درمان اختلال دیسفریک پیش از قاعدگی (PMDD)

    در حال حاضر روش‌های بسیاری برای درمان این بیماری وجود دارد. اما از بهترین و موثرترین راه‌های درمان PMDD می‌توان به: ورزش روزانه، رژیم غذایی مناسب، مشاوره، استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌های تقویتی، کلاس‌های مدیریت استرس، استفاده از قرص و داروهای تجویز شده به دست پزشک اشاره کرد.  

    در بسیاری از مواقع با استفاده از این راه‌های درمان هم مشکل فرد برطرف نخواهد شد، به همین دلیل پزشک استفاده از داروهای ضدافسردگی همچون مهارکننده‌های بازجذب سروتونین می‌توانند گزینه‌های بسیار خوبی برای این مواقع باشد. این دارو می‌تواند میزان سروتونین موجود در مغز را کنترل کند. این سندروم قابل پیشگیری نیست اما می‌توان با استفاده از این روش‌ها از شدت یافتن آن جلوگیری کرد. 

    چگونه (PMDD) با نزدیک شدن به دوره یائسگی زن تغییر می‌کند؟

    زنان با نزدیک شدن به زمان یائسگی میزان تولید هورمون و میل جنسی آن‌ها به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند. این کاهش یافتن هورمون‌ها می‌تواند موجب پراکنده شدن چرخه تخمک گذاری شود، از این رو توانایی بدن زنان در تولید مثل کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. این پروسه را نمی‌توان پیش بینی کرد، به طور طبیعی در بدن هر زنی این سیر وجود دارد تنها می‌توان به کمک دارو و روش‌های پزشکی از شدت یافتن آن‌ها جلوگیری کرد. در بیشتر مواقع از هورمون درمانی برای درمان و بهبود این پروسه استفاده می‌کنند، همین موضوع باعث می‌شود تا شرایط و وضعیت از آنچه که هست سخت تر شود و در زمان یائسگی با مشکلات بیشتری روبه‌رو شوند.

    سوالات متداول 

    اولین پریودی در دختران ممکن است چند روز طول بکشد؟

    معمولا اولین پریودی در هر دختری حدود ۵ تا ۷ روز طول می‌کشد. البته این موضوع به سیستم بدنی آن‌ها هم بستگی دارد، برخی از آن‌ها کوتاه تر و برخی طولانی‌تر خواهد بود. 

    آیا راهی برای کاهش درد در زمان پریودی وجود دارد؟

    برای کاهش درد در این مواقع بهتر است از کمپرس آب گرم یا قرص‌های مسکن چون ایبوپروفن، ناپروکسن و… استفاده کنید. استفاده بیش از اندازه از قرص‌های مسکن می‌تواند برای بدن مضر باشد و آسیب بسیاری به بدن وارد کند. 

    شدت گرفتگی عضلات بدن و شکم در روز اول پریود شدن چقدر است؟

    گرفتگی عضلات بیشتر در ناحیه شکم، ران پا و باسن است. البته شدت این گرفتگی عضلات بستگی به سیستم بدنی فرد دارد. اما ماساژ، کمپرس آب گرم، پیاده روی آرام می‌تواند در شل شدن عضلات تاثیرگذار باشد. 

    آیا پریود شدن دختران می‌تواند روی رشد و افزایش قد آن‌ها تاثیر بگذارد؟

    بله، پریود شدن روند رشد قد را کند خواهد کرد. دختران بعد از پریود شدن دیگر بیش از ۶ سانت افزایش وزن نخواهند داشت.

    منبع: HealthLine, webmd


    تجربه احساس ناخوشایند قبل از شروع پریود، امری کاملا طبیعی است. با این وجود اگر احساس می‌کنید علائم در شما بسیار شدید است و زندگی روزمره‌تان را مختل کرده، می‌توانید با مراجعه به پزشک خوب، از بهترین متخصصان زنان و زایمان در ایران وقت بگیرید.

    لیست متخصصان زنانهمچنین با کمک پزشک خوب، می‎توانید از بهترین متخصصان طب سنتی در ایران، کمک بگیرید.

    ۴.۲/۵ - (۱۹۲ امتیاز)
    4.2/5 - (192 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    ناشناس دی ۲۸, ۱۴۰۲ - ۱:۱۲ ب٫ظ

    سلام من ۱۳ سالمه و همه علائم پریود رو ۳ سالی میشه که دارم ولی هنوز پریود نشدم لطفا بهم معلومات بدین آیا مشکلی دارم؟

    پاسخ
    سارا دی ۲۷, ۱۴۰۲ - ۱:۵۳ ب٫ظ

    سلام من ۱۳ سالمه خیلی خیلی درد دارم چیکار کنم

    پاسخ
    یه نفر دی ۲۶, ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ ب٫ظ

    سلام خسته نباشیم وقتتون بخیر من ۱۲سالمه و روم نمیشه این حرفا رو به مامانم بزنم من از ۲۴ دی ماه ترشحات دارم یه چیزی میاد که مثل آدامس می‌مونه و رنگش خیلی تیره هست چسب ناک هم هست مثل آدامس کش میاد نمیدونم چیه میشه راهنمایی کنین؟

    پاسخ
    ⁦❤️⁩هستی ⁦❤️⁩ دی ۲۵, ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶ ب٫ظ

    سلام من ۱۲سالمه قبل از اینکه پریود بشم خیلی دل درد شدیدی میگیرم

    پاسخ
    ناشناس دی ۷, ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷ ق٫ظ

    سلام من ۱۳ سالمه هنوز پریود نشدم ولی بیشتر علائم رو دارم ترشحات هم ۵ ۶ ماهی میشه ک شروع شده و در همین مورد نگرانم روم نمیشه به مامانم بگم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    یکی آذر ۲۶, ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵ ب٫ظ

    سلام من همه علائم رو دارم
    فقط تنها مشکلی که دارم نمی دونم کی پریود میشم تقریبا دوروزهکمر درد سردرد دلدرد البته زیر شکمم خیلی درد میکنه
    لطفا راهنماییم کنید و الان ۱۲سال دارم

    پاسخ
    یاری آبان ۲۴, ۱۴۰۲ - ۵:۵۶ ب٫ظ

    سلام
    من سیزده سالمه وی هفته ای میشه ک کمرم درد میکنه
    خیلی بیحالم تو این ی هفته و ترشحمم خیلی زیاده
    با مامانمم زیاد راحت نیستم
    میتونه اینا از علائم اولین پریود باشه؟؟

    پاسخ
    ملی مهر ۱۹, ۱۴۰۲ - ۸:۴۷ ب٫ظ

    سلام من ۱۳سالمه و چند رزو پاهام درد میکنه رون هام سردرد دارم خستم و بعضی موقعه پایین شکمم درد میکنه کمر درد دارم و موهای زائد هم درامد

    پاسخ
    یا حضرت زهرا مهر ۱, ۱۴۰۲ - ۲:۳۲ ب٫ظ

    سلام من ۱۴ سالمه ترشح ازم میاد موهای زائدم رشد کردن ولی نمیدونم چرا پریود نمی شم همه ی هم کلاسیام پریود شدن اما من هنوز نشدم خیلی ناراحتم کمک کنید

    پاسخ
    ناشناس مهر ۱, ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲ ق٫ظ

    سلام من تا حالا ۲ بار عادت شدم وهنوز هستم دیروز بند آمده بود حالا امروز هم شدم ورنگ عادتم خیلی قرمز قرمز هست میشه اونایی میدونن کمکم کن ۶ روز هست که شدم وحالا سیزده سالمه

    پاسخ
    ‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌ شهریور ۱۸, ۱۴۰۲ - ۴:۲۶ ب٫ظ

    سلام وقتتون بخیر
    من ۱۴ سالمه و چند سالی میشه که موهای زائد در اوردم و سینه هام یکمی رشد داشتم یکمی ام اضافه وزن دارم گاهی اوقات هم ترشحات سفید رنگ دارم ولی تا خالا پریود نشدم خواستم بدونم تو این سن پریود نشدنم طبیعیه؟

    پاسخ
    لیلا شهریور ۱۴, ۱۴۰۲ - ۲:۴۴ ب٫ظ

    سلام من ۱۳ سالمه ۲۲ روز پیش اولین پریودم بود
    من بسیار زیاد میترسم از پریودی
    و الان هم ۸ روز مونده تا ۱ ماه بشه رفتم حمام وقتی اومدم یه لکه خون و کم رنگ دیدم که دیگه نیست
    من فکر مدرسه ام که چطور نوار رو با خودم از کلاس بیرون ببرم تا عوض کنم
    لطفا کمکم کنین از مادرم خجالت میکشم
    از همه ی دختران گلی که تجربه دارن میخوام کمک کنن که تو مدرسه چطور نوار م رو عوض کن؟

    پاسخ
    ناشناس شهریور ۴, ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳ ب٫ظ

    سلام ببخشید منم ۱۱ سالمه دو روزه خیلی گشنم میشه پایین کمر و پایین دلم هم درد میکنه و اصلا نمیتونم بخوابم همه علاعم رو دارم فقط سه تاش رو ندارم چیکار کنم

    پاسخ
    یکتا شهریور ۴, ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶ ب٫ظ

    سلام من ۱۲سالمه و سینه هام از ۱۰ سالگی شروع به رشد کردن و موهای زائد بدنم هم ۱سالی میشه رشد کردن و اینکه حدودا ۱ساله ترشحات سفید دارم که وقتی خشک میشه رنگش زرد میشه ولی نه دل درد، نه کمر درد، اسهال، یبوست، سردرد هیچکدومو ندارم میشه بگید دلیل این ترشحات چیه؟ نگرانم روم نمیشه به مامانم بگم 😟

    پاسخ
    سارا بهرامی شهریور ۱, ۱۴۰۲ - ۷:۲۴ ب٫ظ

    سلام من ۱۲ سالمه
    حدودا ی ۹ ماهی هست که سینه هام شروع به رشد کرده و حدودا ۵ یا ۶ ماهی هست که ترشح ایجاد میکنم
    ولی هنوز پریود نشدم و موهای زائد بدنم هم در اومده

    پاسخ
    ناشناس مرداد ۳۱, ۱۴۰۲ - ۷:۵۴ ب٫ظ

    سلام من همه علامت ها رو دارم به غیر از نفخ شکم و مشکلات گوارشی و ۱۱ سالم هست و پریود نمیشم چیکار کنم ؟

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۱۵, ۱۴۰۲ - ۳:۲۹ ب٫ظ

    سلام من ۱۲ سال ونیمم هست
    بعد موهای زائدم در اومد و ترشح هم دارم بعد امروز که از مدرسه اومدم رفتم دست شویی دیدم داره ازم خون میاد ولی روم نمیشه به مامانم بگم توروخدا بچی بهم بگین کمک کنه

    پاسخ
    ناشناس مرداد ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۵۷ ب٫ظ

    من ۱۱ سالمه چند ساعت پیش زیر شکمم درد کمی داشت
    همین چیزه دیگه که تو علائم گفتین رو ندارم الان هم دلدرم خوب شد
    ممکنه پریود بشم من برعکس میلم به غذا خوردن پایینه و اشتها یی به غذا ندارم

    پاسخ
    ناشناس مرداد ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ ب٫ظ

    سلام من بیشتر از یک ساله ترشحات دارم ولی هنوز شروع نشده ۱۳سالمه به مامانم میگم ولی خیلی بیخیاله نمی‌دونم چیکار کنم راهنمایی کنید لطفاً

    پاسخ
    طط مرداد ۲۲, ۱۴۰۲ - ۹:۴۰ ب٫ظ

    من ۱۳ سالمه ۲ سالی میشه که ترشح دارم ولی پریود نمیشم

    پاسخ
    مرضیه مرداد ۱۷, ۱۴۰۲ - ۲:۳۹ ب٫ظ

    سلام من ۱۳ سالمه و امروز پریود شدم خونم به نظرم خیلی طبیعی قهوه ای نیست و من میخوام بدونم چند روز طول میکشه و راستی مامانم میگه نباید اثلا اب به خودت بزنی یعنی بدنم چطوری بدنمو بشورم میتونم مثل همیشه بدنمو بشورم

    پاسخ
    😶‍🌫️😶‍🌫️😶‍🌫️😶‍🌫️😶‍🌫️😶‍🌫️ مرداد ۴, ۱۴۰۲ - ۹:۵۶ ب٫ظ

    من ۱۳ سالمه و دو بار پریود شدم ولی پریود بعد از ۴ یا ۵ ماه میاد مادرم خواهرانم هر دویشان بعد از ۴ یا ۳ ماه میدن ایا بنظرتون طبیعیه یا نه میشه بگید

    پاسخ
    کارینا تیر ۱۱, ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴ ق٫ظ

    من نزدیک سه چهار بار هست پریود میشم اما این سری مثل دفعه های قبل نیست هدود یازده سالمه امروز یه ماده ی تقریبا قهوه ای رنگ رو به مقدار کم در لباس زیرم دیدم تقریبا باید تو این حدودا پریود بشم اما نمیدونم این نشونه شروع پریودم هست یا نه چون رنگش نه مثل خون هست نه ترشح هایی که معمولا دارم میشه یه کمک کنید هنوز تجربه ی زیادی ندارم

    پاسخ
    ارشیدا مرداد ۵, ۱۴۰۲ - ۱:۱۷ ق٫ظ

    سلام خوبی گلم من خودم این تجربه رو داشتم
    این ماده معمولا خون درحال لخته شدن هست که رنگش بخاطر اکسیده شدن اینطوریه و بعضی موقعا خشک شده داخل لباس زیره

    پاسخ
    دریا خرداد ۲۴, ۱۴۰۲ - ۷:۲۳ ب٫ظ

    سلام راستش من همه ی علایم رو دارم و تازگی ها شکم درد و مشکلات گوارشی هم اضافه شده ترشح رو چند ماه قبل داشتم و امروز یه چیز قهوه ای از اومدن بیرون ولی مطمئن نیستم خونه یا نه اگه میشه بگید خواهش میکنم
    ۱۳ سالمه

    پاسخ
    ملیحه خرداد ۲۴, ۱۴۰۲ - ۲:۴۸ ب٫ظ

    سلام من ۱۵ سالمه و تمام علائم پریود رو ار ۱۲سالگی دارم وتا هنوز پریود نشدم راستی عمه ی من توسن ۱۵سالگی پریود شد لطفا بگین من کی پریود میشم

    پاسخ
    ماه مبارک خرداد ۲۱, ۱۴۰۲ - ۷:۴۲ ق٫ظ

    سلام من پریود شدم خونم خیلی قهوه‌ای تیره هست چکار کنم لطفاً بگید یازده ساله هستم

    پاسخ
    ماه عسل خرداد ۲۰, ۱۴۰۲ - ۴:۵۹ ب٫ظ

    سلام من ۱۰ ساله هستم ماه مهر میشم ۱۱ساله ۲۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ مریض شدم خونم خیلی قهوه‌ای رنگ هست میشه لطف کنید راهنمایی کنید

    پاسخ
    سارا خرداد ۶, ۱۴۰۲ - ۴:۱۷ ب٫ظ

    سلام من ۱۲ سالمه قدم ۱۶۱ ۱۶۲ هست
    رشد سینه هام زیاد هست و. وقتی به جایی میخوره درد میگیره پریود هم نشدم رشد موهای زائد زیاد دارم روی لباس زیرم ترشحاتی میبینم بعضی وقت ها کنار. واژنم تکون میخوره یا میلرزه. ببخشید باید چکار کنم

    پاسخ
    آتنا خرداد ۵, ۱۴۰۲ - ۲:۲۶ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ
    ناشناس خرداد ۳, ۱۴۰۲ - ۸:۴۲ ب٫ظ

    سلام من ۱۰ سالمه و در ۹ سلگی به سن بلوغ رسیدم به مدت سه روزه دل درد داشتم ولی خوب شدم
    راستی نرمال پرید شدن در چند سالگی است

    پاسخ
    ناشناس فروردین ۲۲, ۱۴۰۲ - ۳:۵۲ ق٫ظ

    سلام من ۱۳ سالمه ولی فعلا پریود نشدم اما ترشحات سفید دارم به نظرتون کی پریود میشم ؟؟

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۱۸, ۱۴۰۱ - ۹:۳۷ ب٫ظ

    سلام من دوازده سالمه ۱۰ سالگی پریود شدم آمپول زدم دوسال ازش جلوگیری کردم پنج ماهه دیگه آمپول نمی زنم دکتر گفت بعد شش ماه یا یک سال نیمه دیگه پریود میشی الان ترشح دارم الان ماده سفیدی لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    بی نام دی ۱۵, ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷ ب٫ظ

    سلام من ۱۱سالمه ولی هنوز پریود نشدم سینه هام تازه
    روشد کرده ۴ماه هست که ترشحات سفید دارم
    دل درد شدید دارم کمر درد خیلی زیاد خیلی زیاد غذا میخورم
    بی خوابی زیاد دارم به نظر شما کی پریود میشم ؟؟؟

    پاسخ
    مریم آذر ۱۱, ۱۴۰۱ - ۸:۲۳ ب٫ظ

    سلام منم ۱۱ سالمه من از یک هفته پیش این علائم را داشتم ولی اهمیتی ندادم ولی توی کلاس چهارشنبه مدیر بهداشت اومد و گفت اینان علائم پریود هست

    پاسخ
    ناشناس مهر ۲۲, ۱۴۰۱ - ۶:۲۷ ب٫ظ

    سلام من ۱۱ سالمه و ترشحات زرد رنگ دارم از دیروز این علائم شروع شده و قبلش دل دردو اینا هم داشتم رفتیم دارو خونه گفت که پریود ولی باید برم دکتر یعنی اما علائم شروع پریود هست؟

    پاسخ
    ناشناس شهریور ۵, ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳ ب٫ظ

    سلام من همه‌ی علائم پریودی دارم ۱۲ ساله هستم ولی من مادرم در سن ۱۶ سالگی پریود شده است من چند سالگی پریود میشوم

    پاسخ
    بی نام تیر ۲۱, ۱۴۰۱ - ۷:۳۵ ب٫ظ

    سلام من ۱۲ سالم و امسال دارم میرم تو ۱۳ من از ۱۱ سالگیم موهای زائد بدنم رشد کرده و ترشحات سفید دارم و همش دلم درد میگیره یعنی بگم هر روز و سینه هام هم حساسیت پیدا کرده و من الان ۹ ماهه اینطوریم به نظرتون پریود میشم

    پاسخ
    سارا خرداد ۶, ۱۴۰۲ - ۴:۱۸ ب٫ظ

    منم همینطور هستم

    پاسخ
    سارا تیر ۱۵, ۱۴۰۱ - ۷:۳۵ ب٫ظ

    سلام من ۱۲ سالمه و پریود نشدم چیکار کنم که زودتر پریود بشم

    پاسخ
    📚📚 اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲ ق٫ظ

    سلام. ببخشید من ۱۲سالمه سینه هام حالت متوسط هستن مو هم دارن و نک هم اندازه کافی دارن چند روز دلم شدید درد میکرد و بعد چند روز ترشحات سفید داشتم لطفا بگید چرا این جوری بوده

    پاسخ
    دینا اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱ - ۵:۴۴ ب٫ظ

    سلام من حدود ۱۰ تا ۱۱ سالمه دو ساله ترشحات سفید دارم

    و بعضی اوقات شکمم درد میکنه و میبینم که ترشح سفید دارم

    این جای نگرانی داره؟

    پاسخ
    بی نام فروردین ۲۳, ۱۴۰۱ - ۳:۱۷ ب٫ظ

    سلام من ۱۲ سالمه ولی هنوز پریود نشدم. موهای زائد بدنم رشد کرده و سینه هام هم متوسطه و ماده سفید چند ماهه هر روز ترشح میکنه به نظرتون پریود میشم

    پاسخ
    ♠️♠️ اسفند ۲۶, ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶ ب٫ظ

    سلام… من برای اولین بار کیست گرفتم و حالا بعد از هر بار قاعد… گی مشکل عفونت رو دارم
    عادی هست؟

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب