قرص آلپرازولام (Alprazolam) یا زاناکس (Xanax) یک داروی ضد اضطراب و آرام بخش است که برای درمان اختلالات اضطرابی، اضطراب همراه با افسردگی و اختلال هراس یا پانیک استفاده می شود. قرص آلپرازولام در دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها قرار دارد و با کاهش تحریک غیرعادی در مغز عمل می کند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آلپرازولام را در سال ۱۹۸۱ تایید کرد. این دارو با نام تجاری زاناکس به فروش می رسد.

فهرست مقاله

قرص آلپرازولام برای چیست؟

طبق منبع معتبر medscape قرص آلپرازولام برای اضطراب، اختلال پانیک، اضطراب همراه با افسردگی و سندرم پیش از قاعدگی (خارج از برچسب: یعنی جزو مصارف تایید شده این دارو نیست اما پزشکان آن را در کنار سایر داروهای ضد افسردگی و اضطراب تجویز می کنند) استفاده می شود. داروی آلپرازولام بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) اثر می کنند و اثر آرام بخشی دارند. با افزایش اثرات یک ماده شیمیایی طبیعی خاص در بدن (GABA) عمل می کند.

آلپرازولام برای تنظیم خواب

آلپرازولام چگونه به خواب شما کمک می کند؟ طبق منابع آلپرازولام به عنوان یک ضد افسردگی عمل می کند. باعث آرامش می شود و فعالیت مغز را کاهش می دهد. اگر تقریباً یک ساعت قبل از خواب فرد مصرف شود، نشان داده شده است که در کوتاه مدت به خوابیدن کمک می کند.

آلپرازولام برای گربه

آلپرازولام برای گربه ها نیز کاربرد دارد. آلپرازولام گاها برای درمان اضطراب در سگ ها و گربه ها استفاده می شود. کاربردهای خاص آلپرازولام شامل درمان فوبیا از رعد و برق و سایر فوبیاها، اضطراب جدایی و ترس های موقعیتی (مانند سفر با ماشین و مراجعه به مطب دامپزشکی) است. FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) این دارو را برای استفاده در انسان تایید کرده است اما به طور رسمی برای استفاده در حیوانات تایید نشده است. FDA به دامپزشکان اجازه می دهد تا محصولات حاوی این دارو را در گونه های مختلف یا برای شرایط دیگر در شرایط خاص تجویز کنند.

آلپرازولام و فشار خون

آلپرازولام و فشار خون به هم مرتبطند. یک مطالعه تصادفی کنترل شده در سال ۲۰۱۱ روی ۵۳ شرکت کننده که با فشار خون بالا به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کردند، انجام شد. محققان دریافتند که آلپرازولام به اندازه کاپتوپریل در کاهش فشار خون موثر است.

به طور مشابه، یک مطالعه ۲۰۲۰ شامل شرکت کنندگان با میانگین سنی ۶۳ سال گزارش داد که استفاده از آلپرازولام با کاهش اندک عوارض جانبی عمده قلبی عروقی شامل حملات قلبی و سکته مغزی در میان افرادی که فشار خون بالا داشتند مرتبط است. با این حال، مصرف زاناکس در درازمدت به طور کلی توصیه نمی شود، زیرا می تواند باعث ایجاد عادت شود.

مدت زمان تاثیر قرص خواب آلپرازولام

در مقایسه با سایر بنزودیازپین ها، اثرات آلپرازولام ممکن است در عرض ۳۰ دقیقه احساس شود و حدود ۶ ساعت باقی بماند. غلظت آلپرازولام (زاناکس) ۱ تا ۲ ساعت پس از مصرف در جریان خون به اوج خود می رسد. به طور معمول، بدن نیمی از دارو را بعد از ۱۱ ساعت دفع می کند، اما این میزان بین افراد متفاوت است.

قرص آلپرازولام

قرص آلپرازولام ۰/۵ برای چیست؟

قرص آلپرازولام ۰/۵ نیز مثل سایر دوزهای این دارو در اختلال هراس یا پانیک (حملات ناگهانی و غیرمنتظره ترس شدید و نگرانی در مورد این حملات)، اضطراب، اضطراب همراه با افسردگی و سندرم پیش از قاعدگی کاربرد دارد.

تاثیر آلپرازولام بر مغز، مکانیسم اثر قرص آلپرازولام

آلپرازولام یک داروی بنزودیازپین است. مکانیسم اثر بنزودیازپین ها مشخص نیست. اما تصور می شود که این نوع دارو باعث کاهش سرعت سیستم عصبی مرکزی (CNS) می شود. CNS شما از مغز و نخاع شما تشکیل شده است. فعالیت در سراسر بدن شما را کنترل می کند. کند کردن CNS می تواند به درمان یا پیشگیری از علائم خاص اضطراب یا اختلال هراس کمک کند. قرص آلپرازولام به گیرنده‌هایی متصل می‌شود تا اثر مهاری آن‌ها را بر انتقال عصبی، به‌ویژه در مغز تقویت کند.

این نوع داروها اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) را افزایش می دهند که فعالیت مغز را کند می کند. این می تواند منجر به احساس آرامش و خواب آلودگی شود که آنها را در درمان اختلالات اضطرابی موثر می کند.

روش مصرف آلپرازولام

قرص زاناکس را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. دستورالعمل های روی نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. هرگز از آلپرازولام در مقادیر بیشتر از مقدار تجویز شده استفاده نکنید. اگر میل شدید به استفاده بیشتر از آلپرازولام دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

هرگز این دارو را با فرد دیگری، به ویژه فردی که سابقه مصرف مواد مخدر یا اعتیاد دارد، به اشتراک نگذارید. سوء استفاده از قرص آلپرازولام می تواند باعث اعتیاد، مصرف بیش از حد یا مرگ شود. دارو را در جایی نگهداری کنید که دیگران نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. فروش یا واگذاری این دارو خلاف قانون است.

قرص آلپرازولام را به طور کامل قورت دهید و آن را له نکنید، نجوید یا نشکنید. اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت استفاده طولانی مدت از قرص زاناکس، ممکن است نیاز به بررسی پزشکی داشته باشید. می توانید قرص آلپرازولام را با یا بدون غذا مصرف کنید.

مصرف آلپرازولام را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. اگر پس از مصرف طولانی مدت به طور ناگهانی مصرف دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک تهدید کننده زندگی داشته باشید. هنگامی که قرص زاناکس برای مدت طولانی استفاده می شود، ممکن است اثربخشی نداشته باشد. اگر این دارو به خوبی از کار افتاد با پزشک خود صحبت کنید.

بهترین زمان مصرف آلپرازولام

قرص آلپرازولام معمولاً دو تا چهار بار در روز مصرف می شود. آلپرازولام معمولاً در صبح مصرف می شود مگر اینکه اثرات خواب آلودگی برای شما داشته باشد.

اعتیاد به آلپرازولام

اگرچه زاناکس به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن سابقه اعتیاد و سوءمصرف مواد یا الکل، این خطر ممکن است بیشتر باشد. این دارو را دقیقاً همانطور که تجویز شده است مصرف کنید. مصرف این دارو نیز می تواند منجر به سوء مصرف و اعتیاد شود. استفاده نادرست از زاناکس خطر مصرف بیش از حد و مرگ را افزایش می دهد. تحمل به زاناکس به سرعت ایجاد می شود و مصرف کننده را ملزم به مصرف بیشتر دارو برای دستیابی به اثرات مطلوب می کند.

فردی که به زاناکس اعتیاد دارد ممکن است روزانه ۲۰ یا ۳۰ قرص مصرف کند. هنگامی که اعتیاد زاناکس به وجود آمد، مسئولیت‌های روزانه مانند مدرسه، کار یا خانواده نادیده گرفته می‌شوند زیرا انرژی به سمت جستجوی مواد مخدر هدایت می‌شود. سایر علائم رفتاری اعتیاد به زاناکس عبارتند از:

  • استفاده مداوم از قرص آلپرازولام حتی اگر مشکلات فرد را تشدید کند
  • پعدم توانایی در توقف استفاده از زاناکس علیرغم تمایل
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که زمانی از آن لذت می بردید
  • وسواس در مورد تهیه و استفاده از زاناکس
  • از دست دادن کنترل بر مقدار زاناکس مصرفی
  • رفتارهای پرخطر، مانند رانندگی تحت تأثیر زاناکس

علائم قطع ناگهانی آلپرازولام

اگر مصرف کننده تصمیم به قطع مصرف زاناکس بگیرد، ممکن است عوارض ترک مانند اضطراب، بیقراری، بی خوابی و لرزش را تجربه کند. شروع علائم ترک نشانه این است که یک وابستگی فیزیکی ایجاد شده است. به طور معمول، روند قطع آلپرازولام شامل کاهش آهسته دوز زاناکس است. کاهش تدریجی این دارو به کاهش علائم قطع ناگهانی آلپرازولام کمک می کند.

روش ترک آلپرازولام

قطع ناگهانی آلپرازولام می تواند منجر به واکنش های ترک تهدید کننده زندگی شود. اگر فردی مصرف داروی آلپرازولام را بدون مشورت پزشک متوقف کند، می‌تواند منجر به تشنج، سردرگمی شدید و سرگیجه و مرگ شود.
با توجه به چالش‌های مرتبط با قطع بنزودیازپین ها مثل آلپرازولام، سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که متخصصان از برنامه‌ای برای کمک به افراد برای ترک بی‌خطر بنزودیازپین‌ها استفاده کنند. همانطور که گفته شد، پزشکان ممکن است از داروهای نسبتاً طولانی اثر مانند کلونازپام استفاده کنند. برای کمک به تثبیت افرادی که ترک بنزودیازپین را تجربه می کنند استفاده کنند و سپس به تدریج دوز را در طی چند روز یا هفته کاهش می دهد که فرد تا حد امکان ایمن و راحت باشد.

در حالی که ترک دارو تحت نظر پزشک اولین گام موثر به سمت بهبودی است، معمولاً برای حمایت از بهبودی طولانی مدت فرد از اعتیاد کافی نیست. مشاوره و روان درمانی می تواند به افراد کمک کند تا بهتر از عود بیماری پیشگیری کنند و به پرهیز طولانی مدت دست یابند.

ترک آلپرازولام چند روز طول میکشد؟

ترک حاد آلپرازولام بین ۵ تا ۲۸ روز پس از قطع آلپرازولام طول می‌کشد. علائم ترک زاناکس معمولاً در عرض ۸ تا ۱۲ ساعت پس از آخرین دوز ظاهر می شود. اگر نتوانید دوز مصرفی خود را کاهش دهید، علائم ترک شما به طور فزاینده ای تشدید می شود. علائم ترک آپرازولام در روز دوم در بدترین حالت خود است و در روز چهارم یا پنجم بهبود می یابد. با این حال، علائم حاد می تواند به طور قابل توجهی بیشتر طول بکشد.

اعتیاد به آلپرازولام

دوز مصرف آلپرازولام

آلپرازولام در چهار دوز موجود است: ۰.۲۵، ۰.۵، ۱ و ۲ میلی گرم. ممکن است آلپرازولام به اشکال و فرم های دیگری نیز وجود دارد. هرگز از آلپرازولام در مقادیر بیشتر یا بیشتر از زمان تجویز شده استفاده نکنید.

دوز معمول بزرگسالان برای اضطراب

  • ۰.۲۵ تا ۰.۵ میلی گرم خوراکی ۳ بار در روز
  • حداکثر دوز: ۴ میلی گرم در روز

دوز معمول بزرگسالان برای پانیک یا اختلال هراس

  • ۰.۵ میلی گرم خوراکی ۳ بار در روز
  • حداکثر دوز: ۱۰ میلی گرم در روز

کمترین دوز موثر زاناکس ممکن باید تجویز شود و نیاز به ادامه درمان مرتباً ارزیابی شود. در هنگام قطع درمان یا کاهش دوز روزانه باید دوز را به تدریج کاهش داد. دوز روزانه را نمی توان بیش از ۰.۵ میلی گرم هر ۳ روز کاهش داد. با این حال، برخی از بیماران ممکن است نیاز به کاهش دوز کندتر داشته باشند. زمان مصرف باید تا حد امکان به طور مساوی در طول ساعات بیداری توزیع شود.

دوز معمول سالمندان برای اضطراب

آلپرازولام جز در موارد خاص داروی انتخابی درمان در سالمندان نیست. ۰.۲۵ میلی گرم خوراکی ۲ یا ۳ بار در روز برای بیماران مسن یا ناتوان تجویز می شود.

دوز معمول سالمندان برای اختلال پانیک

  • ۰.۲۵ میلی گرم خوراکی ۲ یا ۳ بار در روز

در صورت بروز عوارض جانبی، دوز ممکن است کاهش یابد. کمترین دوز موثر ممکن باید تجویز شود و نیاز به ادامه درمان مرتباً ارزیابی شود. در هنگام قطع درمان یا کاهش دوز روزانه باید دوز را به تدریج کاهش داد.

لیست ارائه شده صرفا دوزهای معمول این دارو طبق منابع معتبر است. اگر دوز مصرفی شما متفاوت است، طبق تجویز پزشک به مصرف داروی آلپرازولام ادامه دهید و از تغییر دوز این دارو یا قطع آن بدون مشورت با متخصص خودداری فرمایید.

اگر یک دوز آلپرازولام را فراموش کردم، چه کنم؟

اگر یک دوز آلپرازولام را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان منظم مصرف کنید. دو دوز را در یک زمان مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد آلپرازولام

علائم مصرف بیش از حد آلپرازولام یا اوردوز آلپرازولام ممکن است شامل خواب آلودگی شدید، گیجی، گفتار نامفهوم، ضعف عضلانی، از دست دادن تعادل یا هماهنگی، احساس سبکی سر، ضربان قلب آهسته، تنفس ضعیف یا کم عمق، غش یا کما باشد. اگر فردی بیش از حد زاناکس مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

چگونه مسمومیت دارویی را از بین ببریم؟ علائم مسمومیت دارویی

قرص آلپرازولام چند روز در بدن میماند؟

قرص آلپرازولام تا چهار روز در ادرار، تا دو روز در بزاق و تا ۹۰ روز در مو پیدا می شود. به طور متوسط، نیمه عمر آلپرازولام حدود ۱۱ ساعت می باشد، این بدان معنی است که بدن یک فرد سالم به این مقدار زمان نیاز دارد تا نیمی از دوز دارو را از بین ببرد.

قرص آلپرازولام یا زاناکس

عوارض قرص آلپرازولام

مانند اکثر داروها، قرص آلپرازولام ممکن است عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. لیست های زیر برخی از عوارض جانبی رایج تری را که قرص آلپرازولام ممکن است ایجاد کنند، شرح می دهد. این لیست ممکن است همه عوارض جانبی احتمالی را شامل نشود. به خاطر داشته باشید که عوارض جانبی دارو می تواند به سن، سایر شرایط سلامتی که دارید و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید بستگی داشته باشد. خواب آلودگی، سرگیجه، افزایش تولید بزاق، یا تغییر در میل یا توانایی جنسی ممکن است رخ دهد. عوارض خفیف قرص آلپرازولام که گزارش شده است عبارتند از:

  • گیجی
  • اسهال
  • مشکل در تمرکز
  • خواب آلودگی
  • دهان خشک
  • احساس سبکی سر
  • سردرد
  • تحریک پذیری
  • مشکلات حافظه
  • تهوع و استفراغ
  • مشکلات تعادل یا هماهنگی
  • بی خوابی (مشکل خواب)
  • لکنت زبان
  • خستگی
  • افزایش یا کاهش وزن

عوارض جانبی خفیف بسیاری از داروها ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اما اگر آزاردهنده شدند، با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جدی آلپرازولام

عوارض  جدی آلپرازولام ممکن است رخ دهد، اما شایع نیستند. اگر عوارض جدی ناشی از مصرف این دارو مانند تغییرات روانی/خلقی (مانند توهم، افکار خودکشی)، مشکل در صحبت کردن، از دست دادن هماهنگی، مشکل در راه رفتن و مشکلات حافظه دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی قرص آلپرازولام که گزارش شده است عبارتند از:

  • افسردگی
  • مسخ شخصیت (احساس جدا شدن از خود، انگار خارج از بدن خود هستید)
  • توهمات (دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعی نیستند)
  • مشکلات قلبی، مانند درد قفسه سینه یا تغییرات در ضربان قلب شما
  • مشکلات کبدی، مانند زردی (زردی پوست یا سفیدی چشم) یا سطوح بالای آنزیم های کبدی (پروتئین هایی که به تغییرات شیمیایی در بدن شما کمک می کنند)
  • مشکلات حرکتی، مانند لرزش عضلانی یا حرکات کنترل نشده عضلانی
  • دوبینی

تاثیر آلپرازولام بر قلب

آلپرازولام عملکردهای ضروری مانند ضربان قلب و تنفس را کاهش می دهد. همچنین می تواند به طور موقت فشار خون شما را کاهش دهد. به عبارت دیگر، اگر قبل از انجام آزمایش فشار خون زاناکس مصرف کنید، ممکن است میزان خواندن شما کمتر از حد معمول باشد.

اگرچه مطالعات مختلف روی زاناکس و فشار خون بالا نشان داده است که این دارو در درمان بیماران مبتلا به فشار خون بالا موثر است، اما همه داروها با خطراتی همراه هستند. بنزودیازپین هایی مانند زاناکس با کاهش ضربان قلب و فشار خون بر قلب شما تأثیر می گذارد. هنگامی که سطح GABA در مغز افزایش می یابد، ارتباط بین اعصاب کاهش می یابد، که بر عملکردهایی مانند تنفس و ضربان قلب تأثیر می گذارد. بنابراین، نارسایی قلبی و آسیب دائمی قلب از خطرات رایج سوء مصرف زاناکس هستند.

آیا آلپرازولام باعث فراموشی می شود؟

آلپرازولام در حالی که در بدن فعال است می تواند باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدت و فراموشی شود. این امر به ویژه حدود ۶ تا ۲۰ ساعت که بیش از نیمی از دوز آلپرازولام هنوز در بدن شما وجود دارد، صادق است. ممکن است رویدادها یا مکالماتی را که پس از مصرف یک دوز زاناکس اتفاق افتاده است فراموش کنید. هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که بگوید بنزودیازپین ها باعث زوال عقل می شوند. اما هنوز احتمال ارتباط بین این دو وجود دارد. محققان هنوز در تلاش برای درک ارتباط آنها هستند.

آلپرازولام و لاغری

آیا زاناکس می تواند باعث کاهش وزن شود؟ همانند افزایش وزن، کاهش وزن یکی از عوارض زاناکس است. با این حال، بیشتر به عنوان یک علامت ترک آلپرازولام رایج است.

اگزازپام چیست و چه کاربردی دارد؟ نحوه مصرف، عوارض و تداخلات

تداخلات دارویی آلپرازولام

گاهی اوقات استفاده همزمان از برخی داروها خطرناک است. برخی از داروها می توانند بر سایر داروهایی که استفاده می کنید تأثیر بگذارند، که ممکن است عوارض جانبی را افزایش دهد یا اثربخشی داروها را کاهش دهد. بسیاری از داروها می توانند با آلپرازولام تداخل داشته باشند و برخی از داروها نباید همزمان استفاده شوند.

مصرف آلپرازولام با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند یا تنفس شما را کند می کنند، می تواند باعث عوارض جانبی خطرناک یا مرگ شود. قبل از استفاده از داروهای مخدر، قرص خواب، شل کننده عضلانی، یا داروی اضطراب یا تشنج، از پزشک خود سوال کنید. در مورد سایر داروهایی که استفاده می کنید به پزشک خود بگویید. قرص آلپرازولام می تواند با چندین نوع دارو تداخل داشته باشد. این شامل:

سایر داروهایی که سیستم عصبی مرکزی شما را سرکوب می کنند، مانند:

  • مواد افیونی، از جمله اکسی کدون (Oxycontin)
  • آنتی هیستامین ها، از جمله دیفن هیدرامین (بنادریل)
  • شل کننده های عضلانی، از جمله کاریزوپرودول (سوما) و سیکلوبنزاپرین (آمریکس)
  • داروهای ضد قارچی خاص، مانند کتوکونازول
  • آنتی بیوتیک های خاص، مانند کلاریترومایسین
  • برخی داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین (پروزاک)
  • داروی ضد درد ترامادول
  • داروهای تشنج فنی توئین (دیلانتین) و کاربامازپین (تگرتول)
  • برخی قرص های ضد بارداری

مکمل خار مریم همچنین می تواند با قرص آلپرازولام تداخل داشته باشد. مصرف مخمر سنت جان ممکن است سطح آلپرازولام را در بدن شما کاهش دهد. این می تواند میزان تاثیر آلپرازولام برای شما را کاهش دهد.

رزرو نوبت از بهترین روانپزشک اطراف شما

آلپرازولام و تریاک

مصرف همزمان با مواد افیونی ممکن است منجر به آرام‌بخشی عمیق، تنفس بریده بریده، کما یا حتی مرگ شود. بیمارانی که به طور همزمان بنزودیازپین ها و مواد افیونی مصرف می کنند ممکن است بسته به وضعیت بالینی خود به دوزهای کمتری از یک یا هر دو نیاز داشته باشند.

آلپرازولام و استامینوفن

معمولا آلپرازولام و استامینوفن تداخلی ایجاد نمی کند. مصرف مسکن های خفیف مانند استامینوفن یا ایبوپروفن معمولاً زمانی که زاناکس مصرف می کنید بی خطر است. با این حال، مصرف همه مسکن ها با زاناکس ایمن نیست.

این لیست شامل همه انواع داروهایی که ممکن است با قرص آلپرازولام تداخل داشته باشند، نیست. پزشک شما می‌تواند در مورد این تداخلات و سایر تداخلات دیگری که ممکن است در طول درمان با قرص خوراکی آلپرازولام رخ دهد، دقیق تر به شما بگوید. قبل از شروع درمان با آلپرازولام حتماً پزشک خود را از تمام داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید مطلع کنید.

از بین بردن اثر قرص الپرازولام

چند راه مختلف برای از بین بردن اثر قرص الپرازولام وجود دارد، ساده ترین راه برای خارج کردن زاناکس از بدنتان این است که استفاده از آن را تحت نظر پزشک متوقف کنید. این مهم است که به یاد داشته باشید که بدن شما مدتی طول می کشد تا فرآیند سم زدایی را کامل کند و بدن شما را به طور کامل از این ماده خلاص کند.

نوشیدن آب زیاد می تواند به از بین بردن اثر قرص الپرازولام کمک کند.به این دلیل که نوشیدن آب به پاکسازی بدن کمک می کند و در نتیجه روند پاکسازی بدن زاناکس را تسریع می کند. سم زدایی پزشکی برای از بین بردن اثرات قرص آلپرازولام بسیار مهم است و اولین قدم برای پاک شدن است، روند حذف زاناکس در بدن می تواند دردناک و حتی خطرناک باشد. به همین دلیل است که انجام سم زدایی پزشکی بسیار مهم است. خروج از زاناکس حدود دو هفته طول می کشد و اوج علائم در حدود روز دوم یا سوم رخ می دهد.

همچنین بخوانید: چگونه اثر قرص را از بین ببریم؟ روش های سریع از بین بردن تاثیر دارو

هشدارهای آلپرازولام

استفاده نادرست از زاناکس می تواند باعث اعتیاد، مصرف بیش از حد یا مرگ شود و باید فقط توسط شخصی که برای او تجویز شده است استفاده شود. دارو را در جایی نگهداری کنید که دیگران نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

زاناکس می تواند تنفس شما را کند یا متوقف کند و در صورت مصرف این دارو با الکل، داروهای مخدر یا سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند یا تنفس شما را کند می کنند، عوارض جانبی کشنده ایجاد می شود.

بدون مشورت با پزشک مصرف قرص آلپرازولام را قطع نکنید. اگر پس از مصرف طولانی مدت به طور ناگهانی مصرف دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک تهدید کننده زندگی داشته باشید. برخی از علائم ترک ممکن است تا ۱۲ ماه یا بیشتر طول بکشد.

اگر مصرف آلپرازولام را متوقف کردید و علائمی مانند: حرکات غیرعادی ماهیچه‌ها، فعال یا پرحرف‌تر بودن، تغییرات ناگهانی و شدید در خلق و خو یا رفتار، گیجی، توهم، تشنج یا افکار خودکشی دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اگر مبتلا به گلوکوم با زاویه باریک هستید، اگر از ایتراکونازول یا کتوکونازول نیز استفاده می کنید، یا اگر به آلپرازولام یا داروهای مشابه (والیوم، آتیوان، ترانگزن و غیره) حساسیت دارید، نباید از آلپرازولام استفاده کنید.

اگر سابقه واکنش آلرژیک به هر بنزودیازپین (آلپرازولام، لورازپام، دیازپام، آتیوان، والیوم، کلونوپین و غیره) دارید، نباید آلپرازولام مصرف کنید. برای اطمینان از اینکه زاناکس برای شما بی خطر است، اگر تا به حال مشکلات تنفسی، اعتیاد به مواد مخدر یا الکل، افسردگی، مشکلات خلقی، افکار یا رفتار خودکشی، بیماری کلیوی یا کبدی داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید. قرص زاناکس برای استفاده توسط افراد کمتر از ۱۸ سال تایید نشده است.

قرص زاناکس

آلپرازولام در بارداری

مصرف آلپرازولام در بارداری توصیه نمی شود. بنزودیازپین هایی مانند آلپرازولام ممکن است به جنین آسیب برساند، به خصوص اگر در سه ماهه اول مصرف شود. و اگر زاناکس در سه ماهه سوم مصرف شود، ممکن است عوارض جانبی مانند ضعف، افسردگی تنفسی و علائم ترک را در نوزادان ایجاد کند.

آلپرازولام در شیردهی

همچنین هنگام مصرف آلپرازولام، شیر دادن با شیر مادر توصیه نمی شود. گزارش هایی از عوارض جانبی در کودکانی که توسط افرادی که دارو را با شیر مادر تغذیه می کنند، گزارش شده است. از جمله کاهش وزن و کمبود انرژی است. در حین مصرف آلپرازولام با پزشک خود در مورد روش های ایمن تغذیه کودک خود صحبت کنید.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانپزشک خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

نگهداری از قرص آلپرازولام

قرص زاناکس را در ظرفی که در آن محکم بسته شده است، دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. قرص آلپرازولام را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی (نه در حمام) نگهداری کنید.  مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید. نباید این دارو را داخل توالت بریزید.

جایگزین آلپرازولام

در حالی که آلپزازولام می تواند راهی موثر برای درمان علائم فوری اضطراب باشد، جایگزین های مطمئن تری برای بنزودیازپین ها وجود دارد که می توانند برای کمک به شرایطی مانند اضطراب یا اختلال هراس استفاده شوند. مهم است به یاد داشته باشید که بهترین نوع داروی اضطراب، دارویی است که پزشک با بررسی شرایط برای شما تجویز می کند.

داروهای ضدافسردگی جایگزین آلپرازولام که معمولاً برای کمک به اضطراب تجویز می شوند عبارتند از: سرترالین، فلوکستین، اس سیتالوپرام. نوع دیگری از دارویی که برای اضطراب استفاده می شود بوسپیرون است که در دسته ای از داروها به نام ضد اضطراب قرار دارد.

گاهی اوقات زاناکس به عنوان یک آرام بخش برای کمک به مشکلات خواب استفاده می شود. اگر بی خوابی دارید، ممکن است روانپزشک از ترازودون به عنوان جایگزین قرص آلپرازولام استفاده کند. ترازودون یک آگونیست گیرنده ملاتونین است که به تعادل مواد شیمیایی در مغز کمک می کند و اخیراً برای استفاده طولانی مدت تأیید شده است، بنابراین در مقایسه با زاناکس ایمن تر است و احتمالاً عوارض جانبی کمتری دارد.

سوالات متداول

فرق آلپرازولام و لورازپام چیست؟

فرق آلپرازولام و لورازپام در این است که زاناکس در مقایسه با لورازپام سریع‌ تر شروع به اثر می کند، اما مدت اثر کوتاه‌تری (۴ تا ۶ ساعت) دارد. اثرات آرام بخش و مختل کننده عملکرد ممکن است با زاناکس زودتر رخ دهد، اما سریعتر از لورازپام از بین می رود.

کلونازپام بهتر است یا آلپرازولام؟

کلونازپام داروی قوی تری است، در حالی که هر دو کلونازپام و آلپرازولام بنزودیازپین هایی هستند که برای درمان اختلالات اضطراب و هراس استفاده می شوند، کلونازپام به دلیل نیمه عمر طولانی تر و خاصیت اعتیاد آور کمتر، امن تر از زاناکس است.

آیا آلپرازولام خواب آور است؟

قرص آلپرازولام در درمان اختلالات اضطرابی، پانیک و مشکل در خواب استفاده می شود. نآلپرازولام ممکن است باعث شود برخی از افراد، به ویژه افراد مسن، دچار خواب آلودگی، سرگیجه یا هوشیاری کمتر از حد معمول شوند.

آیا آلپرازولام تست اعتیاد را مثبت میکند؟

ممکن است آلپرازولام تست مولتی دراگ مربوط به بنزودیازپین ها را در تست اعتیاد مثبت کند، در نتیجه کادر آزمایشگاه و پزشک خود را در جریان داروهای مصرفی خود از جمه زاناکس بگذارید.

آلپرازولام بهتره یا کلونازپام؟

بسته به نوع اختلال اضطرابی، یک دارو ممکن است موثرتر از دیگری باشد. آلپرازولام در مواقعی که به تسکین سریع اضطراب نیاز است، گزینه بهتری است، در حالی که لورازپام برای افرادی که نیاز به آرام بخش بلند مدت تری دارند، بهترین گزینه است. با این حال، هیچ یک از داروها نباید برای درمان طولانی مدت استفاده شوند.

آلپرازولام یا زولپیدم؟

هیچ مطالعه ای برای مقایسهآلپرازولام و زولپیدم وجود ندارد زیرا آنها داروهای مختلفی هستند که برای موارد مختلف استفاده می شوند. اگر مشکلات خواب دارید (در به خواب رفتن ویا به خواب ماندن) زولپیدم ممکن است داروی مناسبی برای شما باشد. اگر دچار اضطراب یا اختلال هراس هستید، زاناکس ممکن است داروی مناسبی برای شما باشد. بهترین دارو برای شما را تنها می‌توان توسط پزشک متخصص تعیین کرد.

آلپرازولام باعث چاقی میشود؟

آلپرازولام باعث چاقی میشود؟ بله، اما در شرایط خاص. به عنوان مثال، آلپرازولام می تواند باعث خواب آلودگی شدید شود، به خصوص اگر آن را با دوزهای بالا یا به روشی که پزشک شما تجویز نکرده است مصرف کنید. زمانی که خواب‌آلود هستید، ممکن است بیشتر بخوابید و فعالیت بدنی کمتری داشته باشید که باعث افزایش وزن می‌شود.

علاوه بر این، زنانی که اختلال نارسایی پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند (وضعیتی که شبیه سندرم پیش از قاعدگی یا PMS است، اما شدیدتر) ممکن است هنگام مصرف زاناکس متوجه افزایش اشتها شوند. این نیز می تواند منجر به افزایش وزن شود.

آیا آلپرازولام مخدر است؟

خیر، زاناکس یک ماده مخدر نیست. زاناکس نوعی دارو به نام بنزودیازپین است. البته قابل توجه است که آلپرازولام دارای یک هشدار در مورد خطر آسیب شدید یا مرگ در صورت مصرف همراه با مواد افیونی است.


پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.

منابع: healthline, drugbank, webmd