رابطه از پشت یا رابطه مقعدی یکی از راه‌های برقراری رابطه جنسی است که با وجود مضراتی که دارد توسط برخی از زوجین انجام می‌شود. این نوع رابطه برای برخی از خانم‌ها لذت‌بخش است و برای برخی دیگر همراه با درد و احساس ناخوشایند است و تنها به دلایلی مثل پیشگیری از بارداری یا اعمال فشار از سوی طرف مقابل انجام می‌شود.

رابطه جنسی باید همراه با احساس خشنودی، لذت و رضایت دو طرف باشد. اگر در رابطه احساس می‌کنید تحت فشار و اجبار قرار گرفته‌اید، این مسئله را با همسرتان در میان بگذارید.

اما اگر رابطه مقعدی را با رضایت خود و به دلایل خاص مثل پیشگیری از بارداری احتمالی انتخاب کرده‌اید، بهتر است درباره آن بیشتر بدانید. مثلاً پرسش خیلی از زوجین درباره این رابطه این است که «آیا رابطه از پشت باعث بارداری می‌شود؟»، جواب قطعی به این سوال خیر است و در واقع این رابطه روش موثری برای جلوگیری از بارداری است.

با این وجود یک سری شرایط از پیش تعیین نشده در رابطه از پشت ممکن است باعث بارداری ناخواسته شوند. بنابراین بهتر است با خطرات این نوع رابطه از پیش آشنا باشید. در این مقاله درباره احتمال بارداری در رابطه از پشت و مضرات این نوع رابطه، صحبت می‌کنیم.

فهرست مقاله

رابطه مقعدی باعث حاملگی میشود؟

با وجود اینکه احتمال بارداری از طریق رابطه مقعدی اندک است، اما صفر نیست. همچنین توجه داشته باشید که برای باردار شدن در این روش، زن باید در بازه تخمک‌گذاری چرخه قاعدگی قرار داشته باشد. مایع منی حاوی میلیون‌ها «اسپرم» است که در جستجوی «تخمک» هستند. هر ماه یک تخمک از تخمدان زن آزاد می‌شود و وارد لوله رحم می‌شود. در این حالت زن آماده بارور شدن است. برای اینکه یک تخمک بارور شود، اسپرم باید وارد واژن شود و از آنجا به دهانه رحم و سپس لوله‌های رحمی برود. در لوله رحم اسپرم‌ها برای ورود به تخمک تلاش می‌کنند.

نکته مهم این است که بین مقعد و ارگان‌های مربوط به باروری یک خانم هیچ ارتباط داخلی وجود ندارد. اما زمانی که اسپرم (مایع منی) به واژن نزدیک می‌شود، احتمال اینکه شما یا همسرتان آن را به طور تصادفی (بدون دخول) به سمت کانال واژن هدایت کنید، وجود دارد. تحت این شرایط احتمال بارداری وجود دارد. وجود حتی یک اسپرم هم برای باردار شدن کافی است. بنابراین خروج مایع منی در نزدیکی واژن یا برخورد انگشت آغشته به مایع به واژن، می‌تواند باعث بارداری شود.

رابطه جنسی چیست؟ نکات مهم روابط جنسی در مردان و زنان

احتمال بارداری در رابطه مقعدی

‌‌

پزشک خوب در راستای آگاهی بخشی درباره موضوعات جنسی مقالات متعددی را زیر نظر متخصصان این حوزه آماده کرده است.

مشاهده لیست مقالات

آیا رابطه مقعدی بی‌خطر است؟

رابطه جنسی مقعدی خطرناک‌تر از دیگر روابط جنسی است. هر نوع رابطه جنسی بدون محافظت خطر ابتلا یا انتقال عفونت مقاربتی (STI) را افزایش می‌دهد. چیزی که باعث می‌شود رابطه از پشت کمی خطرناک‌تر باشد این پاره شدن پوست ظریف مقعد و قسمت‌های سفت پشت آن است. به این ترتیب زمینه برای انتقال بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌های باکتریایی و قارچی درون مقعد افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.
تماس با این باکتری‌ها می‌تواند منجر به عفونت‌های دیگری مانند عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) یا بیماری‌های دستگاه گوارشی شود.

آیا رابطه مقعدی باعث زگیل تناسلی میشود؟

خطر انتقال بیماری های مقاربتی و زگیل تناسلی در طول رابطه مقعدی نسبت به رابطه جنسی واژینال بیشتر است، به خصوص اگر افراد از کاندوم استفاده نمی کنند. این به این دلیل است که مقعد روان کننده تولید نمی کند و پوست بسیار حساس است، بنابراین می تواند به راحتی پاره شود. اگر پوست پاره شود، انتقال یا ابتلا به عفونت بسیار آسان تر می شود.

عفونت هایی که افراد می توانند از طریق رابطه مقعدی منتقل شوند عبارتند از:

  • اچ‌ آی‌ وی
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا زگیل تناسلی
  • ویروس های هپاتیت
  • سیفلیس
  • سوزاک
  • هرپس سیمپلکس
  • کلامیدیا

آیا پیشاب باعث حاملگی می‎شود؟

با اینکه احتمال وجود اسپرم در مایع منی بیشتر است اما بعضی مطالعات نشان داده است که احتمال وجود اسپرم در پیشاب هم وجود دارد و احتمال بارداری از طریق پیشاب هم وجود دارد. بنابراین باید بدانید که احتمال بارداری بدون دخول صفر نیست. در صورتی که قصد باردار شدن ندارید و از روش‌های پیشگیری استفاده نمی‌کنید، باید بیشتر مراقب باشید.

در رابطه از پشت باید به این نکات توجه داشته باشید

۱- بر خلاف واژن، نیاز به روان‌کننده دارد

واژن یک بخش شگفت انگیز در بدن است که اغلب هنگام آماده شدن برای رابطه جنسی خود را روان می‌کند. اما مقعد اینگونه نیست و تنها با استفاده از روان کننده‌ها و روغن‌ها می‌توانیم درد رابطه از پشت را کاهش دهید.
روان کننده سیلیکون بهترین روان کننده برای مقعد هستند. بسیاری از روان کننده‌ها مبتنی بر پایه آب یا ترکیبی از هر دو هستند. روان کننده‌های روغنی، اگرچه برای مقعد عالی هستند، اما برای استفاده با کاندوم ایمن نیستند.

۲- همانند بافت واژن، بافت داخل مقعد نسبت به بافت بیرون مقعد حساس‌تر است

بافت خارجی و پوست به عنوان یک مانع محافظ برای کمک به دور نگه داشتن باکتری‌ها و دیگر ارگانیسم‌های ناخواسته از بدن شما از جمله پوست و بافت مقعدی عمل می‌کنند. از طرف دیگر، بافت داخلی بسیار نازک‌تر است و بنابراین مستعد پارگی و خونریزی است. همانطور که در بالا ذکر شد، این احتمال انتقال عفونت را بین زوجین افزایش می‌دهد – نه فقط STI. برای کاهش خطر آسیب و انتقال باکتری، از روغن زیاد استفاده کنید.

۳- مقعد نیز مانند واژن ماهیچه‌ای دارد که باید شل شود تا به راحتی نفوذ کند

عضله اسفنکتر باید شل شود تا بازی مقعدی لذت بخش باشد و از پارگی جلوگیری شود. ابتدا با گرفتن دوش آب گرم یا حمام به آرام کردن ماهیچه‌های منقبض کمک کنید. تمرین مقعدی می‌تواند کمک کند که پشت شما به دخول عادت کند.

۴- مقعد نیز مانند واژن دارای باکتری است

بعد از رابطه از پشت اگر خود را تمیز نکنید، باکتری‌هایی که در داخل و اطراف مقعد زندگی می‌کنند، می‌توانند به راحتی به قسمت‌های مختلف منتقل شوند. این بخش‌ها شامل اندام تناسلی، دهان، چشمان می‌شود. اگر از کاندوم استفاده می‌کنید، قبل از اینکه به رابطه جنسی واژینال یا دهانی بروید، یک کاندوم جدید باز کنید. باکتری‌های مقعدی که وارد مجرای ادرار می‌شوند می‌توانند باعث عفونت ادراری شوند.

رابطه بدون دخول چگونه است؟ | ۸ نوع رابطه بدون دخول در دوران عقد

عوارض رابطه مقعدی

احتمال بروز بیماری و جراحت در رابطه مقعدی محافظت نشده، بیشتر است. بنابراین بهتر است هنگام رابطه مقعدی از کاندوم استفاده شود. این نوع رابطه جزو فعالیت‌های پرخطر به حساب می‌آید. همچنین احتمال انتقال عفونت‌های منتقله جنسی (STIs) در این روش وجود دارد.

از آنجا که دهانه مقعد باریک، خشک و ظریف است، احتمال انتقال عفونت‌های جنسی از طریق رابطه از پشت بیشتر است؛ چراکه احتمال جراحت و خونریزی مقعد بالا است و این باعث ورود آسان باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها به جریان خون می‌شود. حتی اگر هیچکدام از طرفین مبتلا به عفونت نباشند، وجود مدفوع می‌تواند باعث عفونت مجاری ادراری شود.

در عین حال که روان‌کننده‌ها می‌توانند به جلوگیری از خونریزی در رابطه مقعدی کمک کنند، اما احتمال انتقال عفونت را هم افزایش می‌دهند. در برخی موارد رابطه از پشت می‌تواند باعث بی اختیاری مدفوع شود.

سوالات رایج زوجین در مورد ارتباط مقعدی

در اینجا به برخی از سوالات رایج از افرادی که رابطه مقعدی دارند، پاسخ داده شده است:

آیا این رابطه به بدن آسیب میرساند؟

این نوع رابطه ممکن است در ابتدا با کمی درد و سوزش همراه باشد، اما اگر مقدار زیادی روغن استفاده کنید می‌تواند به یکی از روش‌های برطرف کردن میل جنسی زوجین تبدیل شود. استفاده از روغن، روان کننده‌ها و…. می‌تواند در برقراری این رابطه بسیار تاثیرگذار باشد. 

آیا در این نوع رابطه داشتن خونریزی طبیعی است؟

مقدار کمی خون برای بار اول و دوم غیرطبیعی نبوده، البته با مصرف روغن و روان کننده ممکن است خونریزی نداشته باشید. به طور کلی میزان خونریزی به شرایط جسمی فرد هم بستگی دارد. اگر میزان خونریزی بیش از حد باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آیا داشتن رابطه از پشت بر توانایی مدفوع شما تاثیر می‌گذارد؟

خیر، رابطه جنسی مقعدی بر توانایی شما برای مدفوع یا نگه داشتن آن تأثیر نمی‌گذارد.

خطرات رابطه  از پشت

رابطه از پشت با خطرات و مضرات بسیاری همراه است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

انتقال بیماری‌های مقاربتی

رابطه جنسی مقعدی می‌تواند عفونت‌ها و بیماری‌هایی را که مقاربت واژینال می‌تواند منتقل کند، مانند: سوزاک، کلامیدیا، تبخال، اچ‌آی‌وی را منتقل کند. در واقع، رابطه جنسی مقعدی در مقایسه با سایر اعمال جنسی، به ویژه منبع قابل اعتماد برای شریک جنسی، بالاترین خطر انتقال یا ابتلا به HIV را دارد.

در ادامه نحوه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقعدی در حین رابطه از پشت آورده شده است:

  • از کاندوم به درستی استفاده کنید.
  • از روان کننده و روغن بیشتر استفاده کنید.
  • به طور مکرر برای بیماری‌های مقاربتی آزمایش دهید.
  • با شریک (های) خود در مورد وضعیت STI و آزمایش صحبت کنید.
  • برای کمک به پیشگیری از عفونت HIV، پروفیلاکسی قبل از مواجهه (PrEP) را در نظر بگیرید.

افزایش خطر عفونت باکتریایی

مقعد فاقد سلول‌هایی است که روان کننده طبیعی ترشح کند. عدم روانکاری و بافت‌های نازک تر، خطر پارگی‌های مرتبط با اصطکاک را در مقعد و رکتوم افزایش می‌دهد. برخی از این پارگی‌ها ممکن است بسیار کوچک باشند. این امر خطر آبسه مقعدی را افزایش می‌دهد، عفونت عمیق پوست که معمولاً نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد.

افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی

از آنجا که رابطه مقعدی می‌تواند منجر به عفونت های باکتریایی شود، می‌تواند خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی (STIs) را افزایش دهد. به عنوان مثال، از آنجایی که احتمال پارگی پوست در طول رابطه مقعدی بیشتر از رابطه جنسی واژینال است، فرصت بیشتری برای انتشار بیماری‌های مقعدی وجود دارد. نمونه هایی از این موارد عبارتند از کلامیدیا، سوزاک، هپاتیت، HIV و تبخال.
با توجه به منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، “رابطه جنسی مقعدی در مقایسه با سایر انواع رابطه جنسی، مانند رابطه جنسی واژینال یا دهانی، بالاترین رفتار جنسی پرخطر برای انتقال HIV است.”

هموروئید

هموروئید قسمت‌هایی از رگ‌های خونی داخل و خارج راست روده است که می‌تواند باعث خارش، خونریزی خفیف و گاهی درد شود. در حالی که هموروئید می‌تواند ناخوشایند و دردناک باشد، اما به راحتی قابل درمان و بسیار قابل پیشگیری است. رابطه مقعدی می‌تواند بواسیر موجود را برای برخی افراد تحریک کند. با این حال، رابطه جنسی مقعدی به خودی خود باعث ایجاد هموروئید نمی شود، اگر فرد قبلاً آن را نداشته باشد.

چگونه خطر را کاهش دهیم؟

همیشه نمی‌توان در حین رابطه مقعدی از هموروئیدهای تحریک کننده جلوگیری کرد، اما استفاده از روان کننده کافی می تواند به کاهش تحریک کمک کند.

بارداری

یک افسانه رایج این است که یک زن نمی‌تواند در نتیجه رابطه مقعدی باردار شود. این کاملا درست نیست، زیرا ممکن است منی بعد از رابطه جنسی مقعدی وارد واژن شود.

چگونه خطر را کاهش دهیم؟

استفاده از کاندوم هنگام رابطه مقعدی برای جلوگیری از بارداری ضروری است. اگر شریک جنسی تصمیم به تغییر جنسیت از مقعدی به واژینال دارند، باید کاندوم را تغییر دهند تا تماس با باکتری ها به حداقل برسد.

افزایش خطر فیستول، یک عارضه نادر

در موارد بسیار نادر، ممکن است پارگی در پوشش مقعد یا راست روده بزرگتر شود. پزشکان به این حالت شکاف یا پارگی بزرگ می‌گویند. گاهی اوقات، این پارگی آنقدر بزرگ است که از روده به قسمت های دیگر بدن گسترش می‌یابد. پزشکان به این فیستول می‌گویند.
فیستول می‌تواند یک موقعیت پزشکی اورژانسی باشد زیرا به مدفوع از روده اجازه می‌دهد تا به سایر نقاط بدن برود. از آنجایی که مدفوع به طور طبیعی حاوی مقادیر قابل توجهی باکتری است، داشتن فیستول می‌تواند باکتری را به سایر قسمت های بدن وارد کند و منجر به عفونت و آسیب شود. پزشکان معمولا جراحی را برای ترمیم فیستول پیشنهاد می‌کنند.
باز هم، این یک عارضه نادر اما بالقوه رابطه جنسی مقعدی است. به همین دلیل، استفاده از روغن کاری مناسب و قطع رابطه جنسی مقعدی در صورت بروز درد ضروری است.

آیا خطرات بلند مدتی وجود دارد؟

برخی از افراد بر این باورند که خطر احتمالی رابطه مقعدی این است که راست روده طولانی مدت کشیده می‌شود و این آسیب می‌تواند منجر به بی اختیاری مدفوع شود. در بیشتر موارد، کارشناسان پزشکی با این موضوع مخالف هستند. با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ در مجله آمریکایی Gastroenterology منبع مورد اعتماد رفتار جنسی ۴۱۷۰ بزرگسال را بررسی کرد. محققان از بزرگسالان پرسیدند که آیا تا به حال رابطه مقعدی داشته‌اند و آیا بی اختیاری مدفوع داشته‌اند یا خیر. آن‌ها دریافتند که ۳۷.۳ درصد از زنان و ۴.۵ درصد از مردان رابطه مقعدی داشته اند. آنها همچنین دریافتند که میزان بی اختیاری مدفوع در میان مردان و زنانی که مقاربت مقعدی داشتند در مقایسه با مردانی که نداشتند کمی بیشتر بود. مردانی که مقاربت مقعدی داشتند نسبت به زنان بیشتر از بی اختیاری مدفوع داشتند.

این مطالعه محققان را به این نتیجه رساند که ارتباط بالقوه ای بین بی‌اختیاری مدفوع و رابطه جنسی مقعدی وجود دارد. با این حال، بسیاری از کارشناسان از این مطالعه انتقاد کردند زیرا سایر عوامل موثر در بی اختیاری مدفوع را ارزیابی نکرد. بنابراین، تایید کامل این مطالعه و نتایج آن برای پزشکان و محققان به عنوان شواهدی مبنی بر اینکه بی‌اختیاری مدفوع یک خطر واقعی و طولانی مدت رابطه مقعدی است دشوار است. به طور کلی، اگر افراد اقدامات احتیاطی شامل استفاده از روان‌کننده کافی و خودداری از مقاربت در صورت احساس درد را انجام دهند، نباید انتظار داشته باشند که بی‌اختیاری مدفوع را به عنوان یک عارضه طولانی مدت رابطه مقعدی تجربه کنند.

مطلب مرتبط: روش‌های رابطه جنسی بدون دخول

جمع بندی

احتمال بارداری در رابطه از پشت بسیار کم است اما در صورت وجود برخی عوامل، بارداری در رابطه مقعدی محتمل است. رابطه از پشت همراه با خطراتی است که باید به آن‌ها توجه داشت.

در صورتی که قصد دارید این نوع رابطه را داشته باشید، باید از وسایل محافظتی مثل کاندوم استفاده کرده و آزمایش‌های تشخیصی عفونت‌های جنسی را هم انجام دهید. اگر قصد پیشگیری از بارداری دارید، می‌توانید از روش‌های مختلف جلوگیری با مشورت پزشک استفاده کنید.

‌‌

برای مطالعه مقالات مرتبط با این موضوع روی دکمه زیر کلیک کنید

مقالات مرتبط

سوالات متداول 

شایع‌ترین عوارض رابطه مقعدی چیست؟

شقاق، بی اختیاری مدفوع، بی میلی جنسی، بیماری‌های آمیزشی، سوراخ شدن روده و….. از شایع‌ترین عوارض رابطه مقعدی هستند. 

چگونه می‌توان یک رابطه مقعدی سالم و بی خطر داشت؟

استفاده از روان کننده، استفاده از کاندوم، تمیز کردن مقعد و… از عواملی هستند که موجب یک رابطه مقعدی سالم می‌شوند. 

با وجود سابقه هموروئید می‌توان رابطه مقعدی داشت؟

داشتن رابطه مقعدی در چنین شرایطی تنها موجب شدید شدن هموروئید خواهد شد. 

آیا بعد از رابطه از پشت، خونریزی شدید وجود دارد؟

بعد از رابطه از پشت، داشتن خونریزی یک امر طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. پارگی های کوچک می توانند دفعه بعد که فرد درگیر رابطه مقعدی یا اجابت مزاج می شود باعث خونریزی و ناراحتی شود.

منبع: Healthline, medicalnewstoday, verywellfamily