مصرف قرص های ضد افسردگی یکی از گزینه‌های اولیه در درمان افسردگی است. در صورتی که این داروها به طور مداوم و به درستی مصرف شوند تاثیر چشمگیری در بهبود علائم این بیماری خواهد داشت. ممکن است اولین دارویی که روانپزشک تجویز می‌کند چندان موثر نباشد؛ در این صورت پزشک داروی دیگری را تجویز می‌کند یا دوز مصرفی آن‌ها را تغییر می‌دهد. در روند درمان دارویی افسردگی استمرار بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی انواع داروهای ضد افسردگی و نحوه مصرف آن‌ها می‌پردازیم.

 

 

فهرست مقاله

قرص‌های ضد افسردگی چه اثری در زندگی می‌گذارد؟

افسردگی اختلالی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند بسیار خطرناک و خطرساز باشد. بیماری افسردگی به خودی خود، زندگی روزانه و روتین فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حال باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید و از داروهای ضد افسردگی که پزشک برای شما تجویز می‌کند استفاده کنید. این داروها با وجود فوایدی که دارند می‌توانند عوارض بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشند.
در واقع با مصرف آن‌ها می‌توانید سریع‌تر به روال عادی زندگی خود برگردید.

انواع داروهای ضد افسردگی

انتقال‌دهنده‌های عصبی، مواد شیمیایی در مغز هستند که با افسردگی در ارتباط هستند. سروتونین، نورپی نفرین و دوپامین از جمله این مواد هستند که اکثر داروهای افسردگی روی آن‌ها اثر می گذارند. انواع داروها به شیوه‌های مختلفی روی این پیام دهنده‌های عصبی اثر می گذارند.

انواع داروهای ضد افسردگی عبارتند از:

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانپزشکان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانپزشکان

۱- مهارکننده های بازجذب سروتونین یا اس اس آر آی (SSRIs)

اکثر روانپزشکان برای درمان افسردگی این داروها را تجویز می‌کنند. داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین عوارض جانبی کمی دارند و در صورتی که در دوزهای بالا تجویز شوند مشکلات کمتری را نسبت به سایر داروها ایجاد می کنند. برخی از داروهای این دسته عبارتند از:

۲- داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین – نوراپی‌نفرین (SNRIs)

برخی از انواع داروهای افسردگی در این دسته عبارتند از:

۳- داروهای ضد افسردگی ق (Atypical Antidepressant)

این داروها اغلب در درمان بیماری‌های روان‌پریشی و اختلالات شخصیت کاربرد دارند. برخی از داروهایی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از:

‌بوپروپیون یکی از معدود ضدافسردگی هایی است که عوارض جانبی جنسی ندارد.

 

۴- قرص های ضدافسردگی سه‌حلقه ای

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مثل ایمی پرامین، نورتریپتلین، آمیتریپتیلین، دوکسپین و دزیپرامین عوارض جانبی بیشتری از ضدافسردگی‌های جدید نشان می‌دهند. به همین دلیل این نوع داروهای افسردگی تا زمانی که فرد نسبت به سایر داروها بهبود نشان ندهد تجویز نمی‌شوند.‌

۵- مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)

این داروها مثل «ترانیل سیپرومین»، «فنلزین» و «ایزوکربوکسازید» به علت عوارض جانبی جدی که دارند تنها زمانی تجویز می‌شوند که سایر داروها اثرگذار نباشند. استفاده از داروهای افسردگی MAOI نیاز به رعایت رژیم غذایی خاصی دارند چرا که با بعضی مواد غذایی، داروهای خاص (مثل مسکن‌ها) و مواد غذایی گیاهی تداخل دارند. این داروها نباید با قرص های ضد افسردگی دسته SSRI ترکیب شوند.

۶- سایر داروهای ضد افسردگی

ممکن است روانپزشک تشخیص دهد که نیاز به ترکیب دو نوع ضد افسردگی یا افزودن سایر داروها به روند درمان باشد تا اثر ضدافسردگی آن بیشتر شود.

چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می کنند؟ قبل از تست اعتیاد بخوانید

انواع قرص های ضد افسردگی

انتخاب بهترین قرص ضد افسردگی

انواع قرص های ضد افسردگی در بازار وجود دارد که عملکرد آن‌ها متفاوت است و هرکدام عوارض خاص خود را دارد. برای اینکه پزشک بتواند بهترین دارو را برای درمان افسردگی شما تجویز کند، موارد زیر را بررسی می‌کند:

مطالعه بیشتر: افسردگی شدید دارم چیکار کنم؟ | رهایی از افسردگی شدید 

بررسی علائم خاص

علائم افسردگی بین افراد مختلف با هم متفاوت است. انواع داروهای افسردگی هم ممکن است روی علائم مختلفی اثرگذار باشند. مثلاً اگر فرد افسرده‌ای اختلال خواب داشته باشد دارویی که کمی خواب آور باشد بهتر می‌تواند به او کمک کند.

عوارض جانبی احتمالی

عوارض داروهای ضدافسردگی از فردی به فرد دیگر و از دارویی به داروی دیگر متفاوت است. عوارضی مثل خشکی دهان، اضافه وزن و کاهش میل جنسی از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است در طول روند درمان برای بیمار آزاردهنده باشند. بهتر است این عوارض را با پزشک خود در میان بگذارید.

میزان تاثیرگذاری دارو روی نزدیکان فرد

در صورتی که یک داروی خاص روی بستگان درجه یک فرد (مثل خواهر و برادر یا والدین) اثر مثبتی داشته باشد، احتمال اینکه این دارو روی آن فرد هم موثر باشد بیشتر است. همچنین اگر یک دارو قبلاً روی فرد اثرگذار بوده باشد احتمال اینکه بتواند دوباره موثر باشد زیاد باشد.

تداخل احتمالی با سایر داروها

برخی از قرص های افسردگی می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های خطرناک با سایر داروها شوند.

بارداری و شیردهی

اگر قرار باشد در طول دوران بارداری یا شیردهی قرص افسردگی مصرف کنید باید مزایا و معایب آن را بسنجید. به طور کلی می‌توان گفت خطر بروز نقص حین تولد یا سایر مشکلات در نوزادان مادرانی که در بارداری قرص افسردگی مصرف کرده‌اند اندک است. با اینحال، برخی داروهای ضدافسردگی مثل «پاروکستین» (Paroxetine) در طول دوران بارداری منع می‌شوند. بهتر است پیش از بارداری در این مورد با روانپزشک صحبت کنید تا بهترین درمان جایگزین افسردگی را تجویز کند.

مصرف داروی ضد افسردگی در شیردهی | مزایا و معایب

بیماری‌های زمینه‌ای

اگر بیماری زمینه‌ای یا مشکل جسمی خاصی داشته باشید ممکن است بعضی از داروهای افسردگی برایتان مشکل ایجاد کنند. البته برخی از داروهای ضدافسردگی خود می‌توانند باعث درمان برخی از مشکلات جسمی شوند. مثلاً داروی «ونلافاکسین» (Venlafaxine) می‌توانند در بهبود علائم اختلالات اضطرابی کمک کننده باشد. همچنین داروی «بوپروپیون» (Bupropion) به ترک سیگار کمک می‌کند. داروی دولوکستین (duloxetine) می‌تواند علائم جسمی و دردهای مزمن ناشی از افسردگی را تخفیف دهد و «آمی تریپتیلین» (Amitriptyline) در پیشگیری از میگرن موثر است.

پوشش بیمه‌ای داروها

بعضی از قرص های ضدافسردگی گران هستند. بنابراین اگر مشکل مالی دارید بهتر است درباره این مساله با پزشک صحبت کنید تا اگر داروی مشابهی وجود دارد که تحت پوشش بیمه است برایتان تجویز کند.

‌‌

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید:

رزرو آنلاین نوبت از روانپزشک

آیا داروهای ضد افسردگی اعتیادآور است؟

بسیاری از افراد از اعتیاد به قرص‌ها ضدافسردگی می‌ترسند، در صورتی که اینگونه نیست.
استفاده بسیاری از این داروها می‌تواند عوارض بسیاری همچون خواب آلودگی، خستگی و.. را در فرد ایجاد کند اما نمی‌تواند باعث اعتیاد فرد به داروها شود.

داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری مضر است؟

دغدغه‌ی بسیاری از خانم‌های باردار آن است که آیا استفاده از داروها ضدافسردگی با باردای می‌تواند اختلال داشته باشد؟ باید بگوییم که استفاده از این داروها همانند سایر داروهای دیگر در این دوران می‌تواند، مزایا و معایب بسیاری را به همراه داشته باشد. بسیاری از خانم‌های باردار به دلایل مختلفی ممکن است در دوران بارداری خود به افسردگی مبتلا شوند. درصورتی که نتوانند آن را به موقع و در زمان درست خود درمان کنند می‌تواند باعث عوارضی چون زایمان زودرس، کاهش رشد جنین و… شود.

برخی از پزشکان بر این باورند که استفاده از داروهای آنتی دپریشن نمی‌تواند عوارض زیادی برای جنین به همراه داشته باشد اما، مصرف طولانی مدت آن‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی در سلامت جنین شود. به همین دلیل معمولا پزشکان در صورت تجویز این داروها از داروهای ضدافسردگی با دوز بسیار کم استفاده می‌کنند. 

عوارض انواع قرص اعصاب و افسردگی

داروهای ضدافسردگی می‌توانند باعث ایجاد عوارض ناخوشایندی شوند. برخی از عوارض قرص‌های ضدافسردگی عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • افزایش اشتها و اضافه وزن
  • کاهش میل جنسی و سایر مشکلات جنسی مثل مشکلات نعوذ و کاهش ارگاسم
  • خستگی و خواب آلودگی
  • بی‌خوابی
  • خشکی دهان
  • تاری دید
  • سرگیجه
  • بی قراری
  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • یبوست

‌این علائم معمولاً با گذشت زمان بهبود می‌یابند.

مصرف داروی ضد افسردگی تحت نظر پزشک

داروی ضد افسردگی و خودکشی

مصرف بسیاری از داروهای ضد افسردگی بی‌خطر است؛‌ اما سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هشدارهای جدی درباره مصرف این داروها در بیماران افسرده داده است. مصرف قرص افسردگی در کودکان، نوجوانان و جوانان زیر ۲۵ سال می‌تواند باعث تشدید افکار خودکشی یا عملی کردن این افکار شود. این مشکل به خصوص در هفته‌های ابتدایی آغاز درمان یا هنگام تغییر در دوز مصرفی دارو رخ می‌دهد.

افرادی که تحت درمان دارویی هستند باید به طور دقیق تحت نظر باشند تا در صورت بدتر شدن علائم افسردگی و رفتارهای غیر عادی پیگیری لازم صورت بگیرد. اگر خودتان یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید باید سریعاً با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید.

به خاطر داشته باشید که در صورت مصرف مداوم داروها، خلق بهبود یافته و ریسک خودکشی در درازمدت کاهش می‌یابد.

موارد تجویز انواع قرص اعصاب و افسردگی

زمانی که فرد دچار مشکلات روحی و روانی شود و نتوان با مشاوره و صحبت کردن آن را درمان کرد، باید از داروهای ضدافسردگی برای آن استفاده کرد. در واقع از این داروها برای درمان اختلالاتی چون اختلال پانیک، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس فکری و عملی، جمع هراسی، هراس اجتماعی، اختلال فشار روانی و… استفاده می‎شود.

مطالعه بیشتر: چه قرصی برای وسواس فکری خوب است؟ بهترین قرص برای وسواس فکری

چگونگی تاثیر داروهای ضدافسردگی

از این داروها برای درمان افسردگی و ناراحتی‌های روحی و روانی استفاده می‌شود، ساز و کار دقیق این دارو هنوز مشخص نیست اما می‌توان از نحوه چگونگی تاثیر این دارو روی بدن صحبت کرد:

  1. داروهای ضد افسردگی روی پیامرسان‌های عصبی تاثیر می‌گذارند. اما اینکه کدام پیام رسان را تحت تاثیر خود قرار دهند.
  2. پیام‌رسان‌های عصبی که تحت تاثیر این دارو قرار می‌گیرند بیشتر، دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین‌ها هستند. 
  3. در واقع این داروهای ضد افسردگی می‌تواند غلظت بعضی از مایع‌های موجود در مغز را که با پیام رسان‌های عصبی در ارتباط هستند را افزایش دهد.

آیا داروهای ضد افسردگی موثرند؟

برای اینکه از قرص‌های ضد افسردگی بهترین نتیجه را بگیرید توصیه‌های زیر را به کار بگیرید:

صبور باشید!

یک نکته بسیار مهم در روند درمان دارویی افسردگی تداوم مصرف داروها است. اکثر داروها طی چند هفته اثر مثبت خود را نشان می‌دهند. این بازه زمانی ممکن است حداقل شش هفته طول بکشد. همچنین مصرف دوز کامل بعضی از این داروها در ابتدای درمان بلامانع است؛ در حالی که دوز مصرفی برخی دیگر از داروها را باید به تدریج افزایش داد.

بهتر است درباره علائم ناشی از عوارض این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

داروها را به طور مداوم و درست مصرف کنید!

‌برای اثرگذاری کامل داروها باید آن‌ها را با دوز صحیح تجویز شده و به طور منظم مصرف کنید. اگر به نظر می‌رسد داروها تاثیر خاصی ندارند یا عوارض آزاردهنده‌ای دارند با پزشک صحبت کنید.

روند بهبود عوارض را تحت نظر داشته باشید.

‌عوارض قرص های ضد افسردگی معمولاً به تدریج از بین می‌رود. برای مثال مصرف SSRI ها در ابتدا ممکن است باعث خشکی دهان، تهوع، اسهال، سردرد و بی‌خوابی شود؛‌اما وقتی بدن به مصرف این داروها کند این علائم هم از بین می‌روند.

به دنبال داروهای جایگزین باشید.

در صورتی که عوارض جانبی ناخوشایندی را تجربه می‌کنید یا بعد از گذشت چند هفته در روند بهبود افسردگی تغییری حاصل نشد با پزشک صحبت کنید تا در صورت لزوم دوز مصرفی یا نوع دارو را تغییر دهد و یا داروی جدیدی را به برنامه درمان اضافه کند.

علت افسردگی چیست؟ معرفی مهمترین دلایل افسردگی

رواندرمانی را فراموش نکنید.

در بسیاری از موارد ابتلا به افسردگی، ترکیب دارودرمانی با رواندرمانی بسیار موثرتر از دارودرمانی به تنهایی است. همچنین رواندرمانی به عدم بازگشت مجدد افسردگی در آینده هم کمک می‌کند.

مصرف قرص ضدافسردگی را خودسرانه قطع نکنید.

قطع ناگهانی مصرف برخی از قرص های ضد افسردگی باعث ایجاد علائم مشابه ترک و بدتر شدن افسردگی می‌شود. بنابراین به خاطر داشته باشید که ترک مصرف داروها باید تحت نظر پزشک و به آرامی صورت بگیرد.

از مصرف الکل و مواد مخدر اجتناب کنید.

شاید به نظر برسد که مواد مخدر و الکل علائم افسردگی را بهبود می‌دهند. اما در درازمدت باعث بدتر شدن علائم و سخت‌تر شدن روند درمان افسردگی می‌شوند. اگر برای ترک الکل و مواد مخدر به مشاوره احتیاج دارید با روانشناس صحبت کنید.

در دوران مصرف داروهای ضدافسردگی از رانندگی اجتناب کنید.

بسیاری از داروهای ضد افسردگی دارای آرامبخش زیادی هستند که همین موضوع باعث خواب آلودگی فرد می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد رانندگی در یک مسیر طولانی مدت را دارید از خوردن داروهایتان را کمی به تاخیر بیندازید. طبق آمار رانندگانی که از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند به دلیل خواب آلودگی و نداشتن کنترل کامل در مقایسه با سایر سرنشینان بیشتر در معرض ریسک تصادف قرار می‌گیرند.

داروهای ضدافسردگی را در دوران شیردهی به نوزاد با احتیاط مصرف کنید.

مصرف داروهای ضدافسردگی در دوران شیردهی مضر نخواهد بود. داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای، سرترالین، پاروکستین و فلوکستین برای دوران شیردهی محدودیت و ممنوعیتی نخواهد داشت. با وجود اینکه در آژمایشات انجام شده توسط پزشکان دور بسیار کمی از این دارو وارد بدن نوزاد می‌شود، اما نمی‌تواند خطر جدی برای نوزاد داشته باشد.
این داروهایی که معرفی کردیم در دوران شیردهی می‌توانند کمترین عوارض را برای نوزاد داشته باشند.

در صورتی که احساس افسردگی میکنید میتوانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین متخصص ها در زمینه افسردگی نوبت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

متخصص خوب برای افسردگی

 

نحوه مصرف داروهای ضد افسردگی چگونه است؟

معمولا زمان مصرف دارو به عوامل بسیاری چون نوع دارو، عوارض جانبی آن، دوز مصرفی و… بستگی دارد. در واقع زمان مصرف داروهای ضد افسردگی می‌تواند در روند زندگی فرد و انجام فعالیت‌های روزمره آن تاثیر بسیاری داشته باشد. داروهای ضدافسردگی هستند که عوارضی چون حالت استفرغ و تهوع، بی خوابی و… دارند که پزشک در رابطه با مصرف این نوع داروها زمان و وقت مشخصی را برایتان تعیین می‌کند. معمولا نحوه مصرف داروهای ضدافسردگی به شرح زیر است: 

  • داروهایی که باعث حالت تهوع می‌شوند را باید در زمان خواب استفاده کرد. 
  • داروهایی که باعث بی خوابی می‌شوند را باید در اول صبح مصرف کرد. 
  • داروهایی که باعث کاهش میل جنسی می‌شوند را باید در اول صبح مصرف کرد. 
  • داروهایی که مشکلات گوارشی و ادراری به وجود می‌آورند را باید در اول صبح مصرف کرد. 
  • داروهایی که باعث خواب آلودگی فرد می‌شوند را باید در زمان خواب و آخر شب مصرف کنید.

چه روش‌های برای درمان افسردگی وجود دارد؟

برای درمان افسردگی علاوه بر مصرف دارو، روش‌های درمانی بسیاری وجود دارد. در ادامه با این روش‌ها آشنا خواهید شد: 

  • تغییر در سبک زندگی

    تغییر در سبک زندگی فرد شاید به ظاهر بسیار ساده باشد، اما در علم روانشناسی از آن به عنوان یک ابزار قدرتمند نام برده شده است. حتی اگر فرد به روش‌های درمانی دیگری نیاز داشته باشد، با استفاده از این روش می‌تواند روند بهبودی خود را تسریع بخشد. انجام فعالیت‌های مورد علاقه، تغییر محل زندگی، تغییر فعالیت‌های روزانه و.. می‌تواند ازجمله عواملی باشد که به تغییر سبک زندگی فرد کمک بسیاری می‌کند. 
  • درمان‌های گروهی

    درمان‌های گروهی یکی از جدیدترین روش‌های درمان افسردگی و مشکلات روحی و روانی است. در واقع این جلسات ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد، در این جلسات معمولا افراد مختلفی حضور دارند و از تجربیات خود صحبت می‌کنند. همین امر می‌تواند آن‌ها را مجاب کند تا در درمان افسردگی و مشکلات روحی و روانی به یکدیگر کمک کنند.. البته این جلسات با حضور پزشک معالج برگزار خواهد شد. 
  • استفاده از روان‌درمانی

    اگر دلیل خاصی برای افسردگی شما وجود ندارد، روان درمانی می‌تواند یک راه موثر باشد. در واقع با استفاده از روان درمانی فرد با شناخت بیشتر خود، سعی می‌کند تا به بهبود حال خود کمک کند. 
  • پیدا کردن یک درمانگر مناسب

    یکی از عوامل مهمی که می‌تواند روی بهبود حال شما و درمان افسردگی شما تاثیرگذار باشد، پیدا کردن یک درمانگر خوب و مناسب است. پس برای این کار زمان و وقت کافی را اختصاص دهید تا یک درمانگر خوب و با تجربه پیدا کنید. 
  • استفاده از درمان‌های مکمل و جایگزین

    بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای درمان با داروهای شیمیایی با داروهای گیاهی و طب سنتی درمان شوند. برای ای نوع درمان می‌توان از تکنیک‌های یوگا، مدیتیشن به همراه طب سنتی استفاده کرد. این راه درمانی عوارضی برای فرد ندارد و در عین حال می‌تواند فواید بسیاری هم برای آن داشته باشد. 

این روش‌ها موثرتر است یا استفاده از داروهای ضدافسردگی

هرکدام از این روش‌ها میزان تاثیرگذاری خاص خود را دارند. اما به طور قطع می‌توان گفت که روش درمان با داروهای ضدافسردگی به دلیل مواد شیمیایی و قوی که در خود دارند، به مراتب بسیار موثرتر از روش‌های طب سنتی و گیاهی است.

مدت زمان داروهای ضد افسردگی چفدر است؟

یکی از دغدغه‌های مراجعه‌کنندگان به روانپزشک طول دوره درمان است. در واقع آن‌ها نمی‌دانند که تا چه زمانی باید از داروهای ضدافسردگی استفاده کنند. بسیاری از افراد هنوز هم همانند سال‌های گذشته مراجعه به روانپزشک و درمان را یک ننگ می‌دانند. به همین دلیل دوست ندارند که این موضوع را علنی کنند.
برای مشخص کردن مدت زمان مصرف داروهای ضدافسردگی نمی‌توان تاریخ دقیقی را مشخص کرد. در واقع پاسخ این سوال به نوع بیماری فرد، نوع داروهای مصرفی، طول مدت افسردگی فرد بستگی دارد. به هیچ وجه نباید مصرف داروهای ضدافسردگی را بدون مشورت با پزشک قطع کنید یا مصرف آن‌ها را بیش از حد مجاز ادامه دهید.

بهتر است برای مصرف هر قرصی با پزشک معالج خود مشورت داشته باشید، در صورتی که پزشک تشخیص دهد که دیگر نیازی به مصرف دارو ندارید می‌تواند آن‌ها را قطع کند. البته قطع مصرف دارو هم باید به صورت تدریجی باشد، قطع ناگهانی آن می‌تواند عوارض و مشکلات بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد.

با بازگشت افسردگی باید به صورت مجدد داروهای ضد افسردگی را مصرف کرد؟

درصورتی که به هر دلیل باز دچار افسردگی شدید و افسردگی شما بازگشت، به هیچ عنوان نباید سرخود و به صورت خودسرانه داروهایتان را مصرف کنید. باید با مراجعه به پزشک مشکل خود را مطرح کرده و براساس آن داروهای جدید با دوز مناسب را دریافت کنید.
پزشک با توجه به نوع افسردگی داروهای مناسب با دوز مشخصی را برایتان تجویز می‌کند.

 

در صورت عدم استفاده از قرص‌های ضد افسردگی چه اتفاقی در بدن میفتد؟

به هیچ وجه نباید به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای ضدافسردگی خود را قطع کنید. بسیاری از بیماران به محض اینکه کمی بهبود پیدا می‌کنند و احساس بهتری دارند مصرف این داروها را قطع خواهند کرد. مصرف این داروها بسیار مهم هستند و پزشک در صورت صلاح دید خود، اگر قصد قطع این داروها را داشته باشد به صورت تدریجی و با کم کردن دوز آن‌ها این کار را انجام می‌دهد.

پزشک هم به هیچ عنوان حق ندارد که به صورت ناگهانی مصرف این داروها را قطع کند. در صورت قطع ناگهانی مصرف این داروها ممکن است علاوه بر بازگشت علائم افسردگی، فرد دچار مشکلات و عوارض جدی‌تری چون خودکشی، سندرم قطع دارو و… شود.

سوالات متداول

  • کدامیک از داروها می‌تواند سریعا استرس و اضطراب بدن را کاهش دهد و آن را پایین بیاورد؟
  • از جمله داروهای کاهنده استرس و اضطراب بدن که باید با مجوز پزشک مصرف شود می‎توان به دیازپام، کلونازپام، لورازپام و آلپرازولام اشاره کرد. 
  • نحوه عملکرد قرص‌های ضدافسردگی در بدن چگونه است؟
  • این داروها می‌توانند با متعادل کردن مواد شیمیایی موجود در مغز و تاثیر روی انتقال دهنده‌های عصبی که روی مغز تاثیرگذار هستند، موجب درمان این عارضه شوند. البته به مرور زمان و با مصرف دارو این عارضه درمان خواهد شد. 
  • آیا داروها ضدافسردگی اعتیاد آور هستند؟
  • بسیاری از پزشکان بر این باورند که این داروها به هیچ عنوان نمی‌توانند موجب اعتیاد فرد شوند. در این رابطه باید با پزشک خود مشورت داشته باشید. 
  • مصرف داروهای ضدافسردگی چه عوارضی می‌توانند برای بدن داشته باشند؟
  • کاهش میل جنسی، سرگیجه، سردرد، از دست دادن اشتها، بی‌خوابی و خواب آلودگی، کسل بودن، یبوست، معده درد، اضطراب و استرس و…. ازجمله عوارض مصرف داروهای ضدافسردگی هستند. 

منبع:

Mayo Clinic


با کلیک روی دکمه زیر میتوانید به بهترین روانشناس های تهران دسترسی داشته باشید

بهترین روانشناس در تهران