از دست دادن عزیزان، طلاق، شکست عشقی و سایر شرایط دشوار همگی می‌توانند به فرد احساس غم، تنهایی و ترس بسیاری را منتقل کنند. این احساسات واکنش‌های طبیعی در برابر وقایع استرس‌زا در زندگی است. افراد ممکن است در زندگی فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کنند. تجربه احساس غم و تنهایی امری کاملا طبیعی است. اما درباره افسردگی که یک اختلال روانی به حساب می‌آید، این قضیه فرق می‌کند. احساس غم و اندوه در افراد افسرده بسیار شدیدتر از سایر افراد است و ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها در فرد ادامه داشته باشد. اختلالات افسردگی و اضطراب از یکدیگر متفاوت هستند. اما افراد مبتلا به افسردگی، اغلب علائمی همچون علائم اختلال اضطراب مانند مضطرب بودن، تحریک پذیری، مشکلات خواب و تمرکز را تجربه می‌کنند. اما هر یک از این اختلالات دلایل و علائم رفتاری و عاطفی خاص خود را دارد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی ارتباط اختلال اضطراب و افسردگی با یکدیگر بپردازیم.

ارتباط اضطراب و افسردگی

افسردگی و اضطراب می‌توانند هردو با یکدیگر رخ دهند. در حقیقت، تخمین زده شده است که ۴۵٪ از افرادی که به یک نوع اختلال روانی مبتلا هستند دارای معیارهای دو یا چند اختلال دیگر نیز هستند. یک بررسی انجام شده نشان داده است که نیمی از افرادی که به اختلال اضطراب یا افسردگی مبتلا هستند، به اختلال دیگر نیز مبتلا می‌شوند. اگرچه هر یک از این اختلالات دلایل خود را برای بروز دارند اما معمولا دارای علائم و درمان‌های مشابهی هستند.

مطلب بیشتر: افسردگی ماژور چیست؟ آیا افسردگی ماژور قابل درمان است؟

 

علائم افسردگی و اضطراب

برخی از علائم افسردگی و اضطراب با هم مشابه هستند. مانند مشکلات خواب، تحریک پذیری و مشکل در تمرکز. اما چندین تفاوت اساسی وجود دارد که به تمایز و تشخیص این دو اختلال کمک می‌کند.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از روانشناس

 

علائم افسردگی

احساس غم و ناراحتی در زندگی امری طبیعی است. اما این علائم اگر برای دو هفته یا بیشتر از آن ادامه پیدا کند می‌تواند نگران کننده باشد.

علائم جسمی و تغییرات رفتاری ناشی از افسردگی شامل موارد زیر است:

  • کاهش انرژی، خستگی مزمن یا احساس سستی و ضعف مکرر
  • احساس خطر، وحشت، یا ترس
  • مشکل در تمرکز، تصمیم گیری یا یادآوری چیزهای مختلف
  • درد، گرفتگی یا مشکلات دستگاه گوارش بدون هیچ دلیل مشخصی
  • تغییر در اشتها یا وزن
  • مشکل در خوابیدن، بیدار شدن زود هنگام یا خواب زیاد

علائم احساسی افسردگی عبارت‌اند از:

  • از دست دادن علاقه به کارهایی که قبلا لذت بخش بود.
  • احساس دائمی غم، اضطراب یا پوچی
  • احساس ناامیدی یا بدبینی
  • عصبانیت، تحریک پذیری یا بی‌قراری
  • احساس گناه، بی‌ارزشی و درماندگی
  • فکر کردن درباره مرگ و خودکشی
  • تلاش و اقدام به خودکشی

درماندگی آموخته شده چیست؟ تعریف، نشانه ها، علت و کنترل آن

علائم اضطراب

اضطراب، یا ترس و نگرانی، گاه گاهی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. تجربه اضطراب قبل از یک رویداد بزرگ یا یک تصمیم مهم غیر معمول نیست. اما اضطراب مزمن می‌تواند ناتوان کننده باشد و منجر به افکار و ترس‌های غیر منطقی شود که در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می‌کند. علائم جسمی و تغییرات رفتاری ناشی از اختلال اضطراب عمومی شامل موارد زیر است:

  • احساس خستگی
  • مشکل در تمرکز یا یادآوری
  • تنش عضلانی
  • تپش قلب
  • دندان قروچه
  • مشکلات خواب، از جمله مشکلات به خواب رفتن و خواب بی‌کیفیت و ناخوشایند
  • تعریق بیش از حد

علائم احساسی اضطراب عبارت‌اند از:

  • بی‌قراری و تحریک پذیری
  • مشکل در کنترل نگرانی و ترس
  • حملات پانیک (وحشت)
  • ترس مداوم

مطلب بیشتر: اثرات استرس و اضطراب بر روی بدن

 

تشخیص افسردگی و اضطراب

هیچ آزمایش واحدی وجود ندارد که بتواند افسردگی یا اضطراب را تشخیص دهد. در عوض، روانشناس احتمالاً یک معاینه جسمی و یک آزمایش غربالگری افسردگی یا اضطراب را تجویز می‌کند. برای این منظور، آن‌ها یک سری سوالات از شما می‌پرسند که به آن‌ها کمک می‌کند درک بهتری از علائم شما داشته باشند. اگر نتایج مشخص نیست و یا اگر روانشناس شما شک دارد علائم ممکن است در نتیجه بیماری دیگری باشد، ممکن است آزمایشاتی را برای رد مسائل اساسی انجام دهد. آزمایش خون می‌تواند میزان تیروئید، ویتامین و هورمون شما را بررسی کند.

مطلب مفید: تفاوت استرس و اضطراب در روانشناسی چیست؟ فرق نشانه ها، علل و درمان

درمان افسردگی و اضطراب بدون دارو

اگرچه افسردگی و اضطراب دو بیماری روانی جداگانه هستند، اما در بسیاری از روش‌های درمانی با هم مشترک هستند. ترکیبی از درمان‌های زیر ممکن است برای درمان همزمان هر دو بیماری استفاده شود.

افسردگی و اضطراب

 

رواندرمانی

هر نوع رواندرمانی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است که باعث می‌شود برای بسیاری از مراجعان نوعی از آن کارآمد باشد و برای برخی دیگر موثر نباشد. روانشناس ممکن است یکی از انواع روندرمانی‌های زیر را برای شما توصیه کند:

 

رفتار درمانی شناختی (CBT): با رفتار درمانی شناختی می‌آموزید که افکار، رفتارها و واکنش‌های خود را به صورت منطقی‌تر تنظیم کنید.

 

روان درمانی بین فردی: این نوع رواندرمانی بر یادگیری استراتژی‌های ارتباطی متمرکز است که می‌تواند بر عوامل بین فردی در مشکلات روانی موثر باشد.

 

روش درمانی “حل مسئله”: این درمان بر استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای برای مدیریت علائم متمرکز است.

مطلب بیشتر: درمان افسردگی در خانه | ۱۰ درمان خانگی افسردگی

 

درمان دارویی افسردگی و اضطراب

انواع مختلفی از داروها ممکن است برای درمان افسردگی، اضطراب یا هر دو مورد استفاده قرار گیرند. از آنجا که این دو بیماری از بسیاری جهات با هم مشابه هستند، ممکن است یک دارو برای درمان هر دو بیماری کافی باشد. روانپزشک شما ممکن است داروهای زیر را برای درمان تجویز کند:

 

داروهای ضد افسردگی: چندین نوع از این دارو در دسترس است  از جمله مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) و مهارکننده‌های جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI). هر یک دارای مزایا و معایب منحصر به فردی هستند. نوع استفاده شما تا حد زیادی به شدت علائم شما بستگی دارد.

 

داروهای ضد اضطراب: این داروها می‌توانند به کاهش علائم اضطراب کمک کنند اما ممکن است به همه علائم افسردگی کمک نکنند. بعضی از این داروها به دلیل خطر اعتیاد فقط باید برای مدت کوتاهی استفاده شوند.

 

تثبیت کننده‌های خلق: وقتی داروهای ضد افسردگی موثر نباشند، ممکن است از این داروها برای تثبیت خلق و خو استفاده شود.

 

درمان جایگزین

هیپنوتیزم درمانی از روش‌های رایج و معمول رواندرمانی نیست و زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما تحقیقات نشان می‌دهد این روش جایگزین در واقع می‌تواند به کاهش برخی از علائم هر دو بیماری کمک کند. هیپنوتیزم درمانی می‌تواند به درمان این علائم شامل از دست دادن تمرکز، کنترل عاطفی بیشتر و مدیریت بهتر احساس خودآگاهی کمک کند.

 

سخن آخر پزشک خوب

لازم نیست با احساسات، افکار غیرمعمول یا سایر علائم افسردگی یا اضطراب در زندگی دست و پنجه نرم کنید. اگر این احساسات یا تغییرات بیش از دو هفته طول کشید با روانشناس خود صحبت کنید. درمان زود هنگام بهترین روش برای مدیریت شرایط و یافتن روش‌های درمانی موثر در طولانی مدت است. یافتن درمان مناسب برای شما ممکن است مدتی طول بکشد. بیشتر داروها برای موثر بودن به دو هفته یا بیشتر زمان نیاز دارند. به همین ترتیب، ممکن است مجبور شوید چندین دارو را امتحان کنید تا گزینه مناسب خود را پیدا کنید. روانشناس شما برای یافتن بهترین گزینه درمانی برای شما تلاش خواهد کرد.

 

منابع

healthline

 


در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین روانشناسان در ایران به صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از روانشناس