برای کمردرد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

توسط نغمه عثمانپور
این مقاله توسط نغمه عثمانپور ترجمه شده است.

از هر هشت نفر حدود دو نفر در دوره‌ای از زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند. در بیشتر موارد درد با مرور زمان برطرف خواهد شد. اگر درد کمر بعد از مدتی کاهش نیافت و شدیدتر شد باید حتما به پزشک مراجعه کنید. برای مشکلات ستون فقرات پزشکان مختلفی وجود دارند. انتخاب مناسب‌ترین پزشکی که برای مشکل شما مناسب باشد تا حد زیادی به علائم و مدت زمان بروز علائم بستگی دارد.

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود کمرتان آسیب ببیند. این دلایل می‌تواند شامل کشیدگی عضلات و وضعیت‌های جدی‌تر ستون فقرات باشد. درد مزمن کمر می‌تواند تا ۳ ماه طول بکشد. دانستن اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم نیمی از مشکلات مربوط به درد کمر را برطرف می‌کند. بسیار از افراد درد خفیف کمر را تحمل می‌کنند و به فعالیت‌های روزمره خود ادامه می‌دهند و درد نیز بعد از مدتی بهبود می‌یابد. اما در رابطه با درد شدید باید علائم و نشانه‌ها مورد بررسی پزشک قرار گیرد تا بتوان تشخیص و در نتیجه درمان صحیحی صورت گیرد. در این مقاله به بررسی برخی از سوالات درباره کمردرد می‌پردازیم.

 

فهرست مطالب
  •  

    چرا کمردرد می‌گیریم؟

    عوامل و دلایل مختلفی وجود دارد که باعث کمردرد می‌شود. درد عضلانی، درد دیسک، درد مفصل و درد عصبی همگی از جمله دردهای مختلف کمر به شمار می‌روند. در بیشتر موارد درد کمر مضر یا خطرناک نیست. در برخی موارد کمردرد می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل بسیار جدی و خطرناک مانند سرطان، عفونت یا شکستگی ستون فقرات باشند. خوشبختانه این مشکلات بسیار نادر هستند و تنها افراد با یک سری عوامل خاص را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

    علت کمردرد چیست و چه زمانی باید برای درمان اقدام کنیم؟

    درمان ارتوپدی کمر و ستون فقرات معمولاً با رویکردهای محافظه کارانه شروع می‌شود که شامل مدیریت درد، درمان‌های فیزیکی و شغلی و توانبخشی می‌شود. آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS) به ما یادآوری می‌کند که کمردرد مزمن در صورت درمان نشدن می‌تواند بدتر شود، بنابراین مهم است که زودتر برای درمان به پزشک مراجعه کنید. برخی از شایع‌ترین علل کمردرد عبارتند از:

    • اسکولیوز
      این وضعیت انحنای غیرطبیعی ستون فقرات است که در نوجوانان شایع‌تر است، اگرچه بیماران مسن‌تر نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. انحنای غیرطبیعی ستون فقرات بر روی اعصاب فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد کمردرد و علائمی در پاها مانند نوروپاتی (سوزن و سوزن) می‌شود.
    • آسیب های ناشی از فشار بیش از حد: افراد در هر سنی در صورت کشیدگی بیش از حد یا آسیب رساندن به فیبرهای رباط و ماهیچه‌ها در معرض مشکلات کمر هستند. آسیب‌های کمر زمانی رخ می‌دهد که فرد پس از دوره‌های طولانی عدم تحرک به خوبی برای ورزش یا کار بدنی گرم نشده باشد. سفتی و درد در ناحیه کمر پس از اعمال بیش از حد معمول است، اما این علائم اغلب پس از چند روز خود به خود ناپدید می‌شوند.
    • آسیب های دیسک
      دیسک‌های فرسوده: با افزایش سن، دیسک‌های پشت به مرور زمان به دلیل ساییدگی خراب می‌شوند. گاهی اوقات پارگی دیسک بدون درد است، در حالی که در موارد دیگر باعث دردی ناتوان کننده می‌شود که سال‌ها ادامه دارد.
      دیسک‌های لیز خورده یا فتق: فتق دیسک زمانی رخ می‌دهد که فرد حرکات چرخشی، کشیدن، خم شدن یا بلند کردن را انجام دهد. هنگامی که مرکز یا هسته دیسک آسیب دیده یا فرسوده به سمت کانال نخاعی برآمده می‌شود، به اعصاب نخاعی فشار وارد می‌کند و باعث درد می‌شود.
    • سیاتیک: فتق دیسک در قسمت پایین کمر ممکن است روی ریشه عصبی که به ساق پا و پا منتهی می‌شود فشار وارد کند. این عارضه سیاتیک نامیده می‌شود که اغلب با درد در باسن مشخص می‌شود. 
    • تنگی کانال نخاعی: هنگامی که دیسک‌های ستون فقرات به اندازه کافی سایش و پارگی را تجربه می‌کنند، می‌توانند فرو بریزند و باعث آرتروز شوند. بدن ممکن است با رشد استخوان اضافی به شکل خارهای استخوانی به این تغییرات پاسخ دهد. خارها می‌توانند باعث باریک شدن کانال نخاعی شوند که منجر به تنگی کانال نخاعی می شود. این وضعیت به طناب و اعصاب نخاعی فشار وارد می کند.
    • اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو: اسپوندیلولیستزیس نیز در نتیجه افزایش سن و ساییدگی و پارگی کلی دیسک‌ها رخ می‌دهد. مفاصل و رباط‌های شما با ساییدگی در نگه داشتن ستون فقرات در موقعیت مناسب مشکل بیشتری دارند، در حالی که مهره‌های پایه ستون فقرات متحرک‌تر می‌شوند و به اطراف می‌لغزند. اگر مهره‌ها بیش از حد بلغزند، می‌توانند به اعصاب ستون فقرات فشار بیاورند.
    • سایر دلایل: کمردرد در موارد خاص می‌تواند نشان دهنده وجود شرایط جدی باشد. وب سایت AAOS به شما دستور می‌دهد که اگر کمردردی دارید که از بین نمی‌رود یا بیماری شریانی یا عروقی دارید، با پزشک مراقبت های اولیه خود مشورت کنید.

     

    چه زمانی برای کمردرد باید به پزشک مراجعه کنیم؟

    اگر درد شما شدید یا مداوم است، بیش از دو هفته طول بکشد، شما را از انجام فعالیت‌های معمول خود باز می‌دارد یا موجب درد شما می‌شود، به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که کمر برای اولین بار شروع به درد می‌کند، سعی کنید از داروی مسکن بدون نسخه (به عنوان مثال آسپرین، ایبوپروفن یا استامینوفن) استفاده کنید و یا روی آن یخ بگذارید. ممکن است برای مدتی تصمیم بگیرید که در تخت خود بمانید اما بهتر است تا جایی که می‌توانید فعال باشید و از استراحت در تخت خودداری کنید. اگر درد شما شدید شد، به مدت چند هفته باقی ماند و باعث مختل شدن فعالیت‌های روزانه و انجام وظایف روزمرتان شد، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید:

    • تب همراه با درد کمر
    • کمردرد بعد از ضربه
    • بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع
    • از دست دادن قدرت فیزیکی
    • کاهش وزن بدون دلیل همراه با کمردرد
    • همچنین، اگر فاکتورهای خطر ویژه‌ای برای سرطان، عفونت یا شکستگی دارید که ممکن است روی ستون فقرات تاثیر بگذارد، همیشه احتیاط بیشتری داشته باشید.

     

    برای کمردرد باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

    اگر کمردرد شما ناشی از کشیدگی اخیر یا آسیب خفیف باشد، احتمالاً پزشک مراقبت‌های اولیه می‌تواند به شما کمک کند. اما اگر درد شدید، مداوم، یا همراه با علائم دیگری مانند بی‌حسی یا گزگز در بازوها و پاها باشد، باید هرچه سریع‌تر به متخصص ستون و فقرات مراجعه کنید. سعی کنید در اولین مراحل به متخصصان مراجعه کنید. متخصصان ستون فقرات شامل متخصصان کایروپراکتیک، متخصصان ارتوپدی، فیزیوتراپیست‎ها و متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی می‌باشند. این متخصصان می‌توانند مشکل شما را تشخیص دهد و درمان‌های موثری را برای این مشکل توصیه کنند. بسته به شرایط شما، آن‌ها همچنین ممکن است شما را به متخصصان دیگری ارجاع دهند. به عنوان مثال یک فیزیوتراپیست، متخصص مدیریت درد یا جراح ستون فقرات.

    کمردرد

     

    انواع پزشکانی که کمردرد را درمان میکنند

    هنگامی که کمردرد دارید، پزشک می‌تواند با کمک اشعه ایکس معاینه را انجام داده و مشکل را درمان کند. در صورت لزوم می‌تواند فرد را به متخصص ستون فقرات ارجاع دهد. در ادامه با تخصص برخی از پزشکان آشنا خواهید شد:

    • پزشکان خانواده: مراقبت‌های اولیه را برای کل خانواده ارائه می‌دهند. کایروپراکتیک‌ها مدرک پزشکی ندارند، اما ممکن است به عنوان ارائه دهندگان مراقبت‌های اولیه در حالی که شرایط را از طریق دستکاری دستی ستون فقرات درمان می‌کنند، خدمت کنند.
    • پزشکان استئوپاتیک (DO): در تمام زمینه‌های پزشکی آموزش دیده‌اند و از رویکرد کل بدن برای مراقبت‌های اولیه استفاده می‌کنند.
    • متخصصان اطفال: این دسته از متخصصان در درمان کودکان تخصص دارند.
    • متخصصان زنان: در سلامت زنان تخصص دارند و بر مسائل مربوط به دستگاه تناسلی زنان تمرکز دارند.
    • متخصصان زنان و زایمان (OB/GYN): همچنین بر روی سیستم تولید مثل زنان، متخصص در بارداری و زایمان تمرکز می‌کنند.
    • متخصصان داخلی یا پزشکان داخلی: تشخیص و درمان مشکلات پیچیده پزشکی تخصص دارند و اغلب بیمارانی را که بیش از یک بیماری مزمن دارند درمان می‌کنند.
    • متخصصان ستون فقرات: اگر درد در ناحیه کمر ادامه داشت، یا اگر پزشک مشکلی را مشاهده کرد که نیاز به درمان تخصصی دارد، می‌تواند فرد را به یک متخصص ارجاع دهد. چندین نوع متخصص ستون فقرات وجود دارد:
      • متخصصان بیهوشی: درد ستون فقرات را از طریق مدیریت درد پزشکی درمان و تشخیص می‌دهد.
      • متخصصان مغز و اعصاب: اختلالاتی را که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد، ارزیابی و درمان می‌کنند.
      • روماتولوژیست‌ها: متخصص در ارزیابی و درمان غیر جراحی شرایط التهابی ناشی از سیستم ایمنی هستند.
      • متخصصان طب فیزیکی: متخصص در طب فیزیکی و توانبخشی، ارزیابی و درمان طیف گسترده‌ای از اختلالات که با عملکرد طبیعی فیزیکی تداخل دارند.
      • ارتوپدها: متخصص در ارزیابی و درمان شرایط سیستم اسکلتی عضلانی همه جراحی انجام نمی‌دهند.
      • جراحان: زمانی که درمان‌های محافظه‌کارانه مانند مدیریت درد و فیزیوتراپی مؤثر نباشند، ممکن است جراحی برای کاهش فشار از روی اعصاب نخاع و اصلاح سایر مشکلاتی که باعث درد مزمن و ناتوان‌کننده می‌شوند، انجام شود.
    • درمانگران: فیزیوتراپیست‌ها و کاردرمانگران بر بازگرداندن حرکت در عملکرد روزمره تمرکز می‌کنند. روانشناسان بالینی همچنین ممکن است بخشی از تیم پزشکی باشند تا به بیمار کمک کنند تا اضطراب، افسردگی و سایر شرایط سلامت روانی را که به تشدید درد مزمن شناخته شده است، کنترل کند.
    • درمان ارتوپدی غیر جراحی: متخصصین ارتوپدی که غیر جراح هستند، هنگام ارزیابی و درمان آسیب‌های ورزشی و سایر آسیب‌های وارده به سیستم اسکلتی عضلانی، بخش ارزشمندی از تیم پزشکی افراد هستند. آن‌ها ممکن است داروها را تجویز کنند، درمان‌های مناسب را سفارش دهند و تشخیص دهند که چه زمانی جراحی لازم است.
    • عمل جراحی ارتوپدی: هنگامی که کمردرد بیمار به چندین هفته یا ماه درمان پاسخ نمی‌دهد، یا درد مزمن و ناتوان کننده در آن وجود دارد، متخصص ستون فقرات شما می‌تواند یک جراح ارتوپد برتر را که در عمل جراحی کمر تخصص دارد، توصیه کند. جراحی برای موارد شدید کمر درد مورد استفاده قرار می‌گیرد و وجود یک ارتوپد در تیم پزشکی به عنوان مشاور از مراحل اولیه درمان می‌تواند به فرد کمک کند که درمان لازم را دریافت کنید.

    زمانی که به پزشک مراجعه کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

    اول از همه پزشک تمام علائم شما را بررسی می‌کند و تمام شرایط احتمالی را که موجب کمردرد می‌شود بررسی می‌کند. سپس معاینات پزشکی را انجام می‌دهد. این معاینات شامل بررسی حساسیت، دامنه حرکتی ستون فقرات، قدرت، احساس و بازتاب می‌باشد. بسته به علائم، ممکن است آزمایشات تحریک آمیز انجام شود تا پزشکان بتوانند بفهمند چه چیزی درد شما را تحریک می‌کند. پزشک همچنین ممکن است تصویر‌برداری‌هایی مانند ام آر آی، سی تی اسکن و اشعه ایکس را انجام دهند. همچنین ممکن است یک الکترومایوگرام یا EMG که فعالیت الکتریکی در عضلات شما را اندازه گیری می‌کند یا یک مطالعه هدایت عصبی، که می‌تواند به شناسایی آسیب عصبی کمک کند، را تجویز کنند. پزشکان از تمام اطلاعات برای کمک به شناسایی علت کمردرد شما استفاده خواهند کرد و مناسب‌ترین روش درمانی را برای بهبود شما انتخاب خواهند کرد.

     

    افرادی که نمی‌خواهند جراحی کمر را انجام دهند باید چه کنند؟

    خوشبختانه بسیاری از افرادی که کمردرد دارند نیازی به عمل جراحی ندارند. پزشکان در ابتدا برای بهبود درد کمر طیف گسترده‌ای از درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات را انجام می‌دهند تا بتوانند مشکل فرد را رفع کنند. به عنوان مثال، ممکن است در اوایل شما را به فیزیوتراپی یا کایروپراکتیک تراپی بفرستند. همچنین ممکن است است داروهایی مانند داروهای ضد التهابی، شل کننده عضلات، یا برخی از داروهای ضد درد عصبی را برای درد شما تجویز کنند. همچنین ممکن است تزریق درمانی شامل تزریق اپیدورال، تزریق مفصل و بلوک‌های عصبی برای شما تجویز شود. احتمال این وجود دارد که یکی از این روش‌ها به شما در کاهش درد کمک کند و عملکرد روزانه شما را افزایش دهد.

     

    سوالات متداول 

    • چه عواملی موجب کمر درد در افراد می‌شود؟
      پاره شدن دیسک کمر، سیاتیک، آرتروز، دیسک بیرون زده، سرطان و عفونت ستون فقرات، انحنای ستون فقرات، پوکی استخوان از عوامل مهمی هستند که می‌توانند موجب کمر درد در زنان و مردان شود. 
    •  پزشک در زمان مراجعه چگونه می‌تواند این عارضه را تشخیص داده و درمان کند؟
      پزشک تنها با معاینه فیزیکی نمی‌تواند این عارضه را تشخیص دهد. بلکه عکسبرداری با اشعه ایکس، ام آر آی و میلوگرام می‌توان این عارضه را شناسایی کرد. بعد از شناخت آن پزشک یک راه درمان مشخص می‌کنند. 
    •  آیا ماساژ کمر می‌تواند در بهبود دردر آن موثر باشد؟
      در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ماساژ کمر یکی از راه‌های درمان خانگی این عارضه می‌باشد. حمام آب گرم به همراه ماساژ می‌تواند درد کمر را کاهش دهد. در صورتی که با کمک این روش درد کمر کاهش پیدا نکرد باید برای درمان قطعی به پزشک مراجعه کنید. 
    •  با کمک چه راه‌هایی می‌توان از کمر درد پیشگیری کرد؟
      ورزش کردن، استفاده از کفش مناسب، استفاده از تشک مناسب، درست ایستادن و رسیدن به وزن ایده‌ال از راه‌های پیشگیری از کمر درد می‌باشند. 
    • درد کمر در سمت چپ بدن نشانه چیست؟
      درد بدن در این بخش نشانه پارگی دیسک در سمت چپ، تنگ شدن سوراخ‌های بین مهره‌ای می‌باشد. 

     

    منابع:

     


    در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین متخصصان ستون فقرات در ایران به صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

    اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید
    رزرو آنلاین نوبت از فلوشیپ تخصصی جراحی ستون فقرات
    ۴.۹/۵ - (۷ امتیاز)
    4.9/5 - (7 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    آشوری شهریور ۲, ۱۴۰۲ - ۲:۲۵ ب٫ظ

    سلام من ده سال پیش از روی ساختمان افتادم روی دار بسته فلزی الان راه میرم درد میکنه کار میکنم باز درد دارد با کوچکترین کاری شروع درد میکنه ۲۰یا ۳۰متر راه میرم درد میکنه راهنمایی کنید با تشکر

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۹, ۱۴۰۰ - ۴:۳۱ ب٫ظ

    سلام تشکر بابت مطالب خوبتون

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب