افسردگی یکی از شایع‌ ترین اختلالات روانی است که می‌تواند بر زندگی فرد تأثیرات عمده‌ای بگذارد. درمان افسردگی یک مسیر مهم است و انتخاب بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی می‌تواند یک گام مهم برای بهبود سلامت روانی و عاطفی شما باشد. یکی از راه های درمان افسردگی، روان درمانی است. خوشبختانه انواع مختلفی از روان درمانی برای درمان موثر افسردگی شناخته شده است. هر کدام مزایای به خصوص خود را دارند، اما همه درمان ها یکسان نیستند.

در این مقاله به معرفی بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی و همچنین بهترین رویکردهای روان درمانی برای درمان افسردگی می پردازیم. بهترین روانشناس در تهران با تجربه و آموزش کافی می‌تواند به شما کمک کند تا افسردگی خود را مدیریت کنید و بهترین راه‌ های درمانی ممکن را به شما ارائه می دهد.

روان درمانی برای افسردگی

روان درمانی فرآیند درمان اختلالات روانی با تکنیک های روانشناختی است. بیشتر رویکردهای روان درمانی رابطه ای بین درمانگر و درمانجو ایجاد می کند تا به افراد کمک کند تا افکار یا الگوهای رفتاری منفی را شناسایی کرده و بر آنها غلبه کنند. روان‌درمانگران آموزش‌های رسمی در تکنیک‌های تخصصی می گیرند که برای کمک به بهبودی افراد از اختلالات روانی، حل مسائل شخصی و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی‌شان استفاده می‌کنند. اگر به دنبال روانشناس خوب برای افسردگی هستید، این مقاله به شما کمک می کند راحت تر بتوانید بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی را پیدا کنید.

بهترین روانشناس حال حاضر ایران کیست؟

بهترین روش درمان افسردگی چیست؟

چندین مطالعه نشان می دهد که ترکیبی از دارودرمانی و روان درمانی بهترین رویکرد برای درمان افسردگی است، زیرا ترکیب پیچیده ای از علل اختلالات خلقی مانند افسردگی وجود دارد. در مورد درمان ترکیبی با دارو، شما معمولاً دو متخصص جداگانه را خواهید دید که برای مراقبت از شما با هم کار می‌کنند. یک رواندرمانگر برای جلسات هفتگی شما، و یک روانپزشک یا سایر پزشکان برای مدیریت داروهای شما.

داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین، سرترالین، فلووکسامین، اس سیتالوپرام و… می توانند علائم افسردگی را در کمتر از دو تا چهار هفته کاهش دهند. این نه تنها به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید، بلکه می تواند به طور بالقوه از بدتر شدن افسردگی نیز جلوگیری کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه افسردگی شما شدیدتر باشد، داروهای ضد افسردگی بیشتر می‌توانند کمک کنند. برخی از افراد از مصرف داروهای ضد افسردگی می ترسند زیرا نگران این هستند که چگونه بر زندگی روزمره خود تأثیر می گذارد. با این حال، بسیاری از عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی با عادت کردن بدن به دارو کاهش می‌یابد.

روانشناس مورد تایید دکتر هلاکویی در ایران

اهمیت درمان افسردگی با بهترین روانشناس تهران

بدون توجه به علت، افسردگی درمان نشده می تواند برای فرد بسیار ناتوان کننده باشد و در تمام بخش های زندگی تاثیر داشته باشد. علاوه بر این، افسردگی شدید در صورت عدم توجه می تواند به طور بالقوه منجر به خودکشی شود. افسردگی همچنین با انواع مختلفی از مسائل سلامت جسمانی از جمله بیماری قلبی، چاقی، دیابت، بیماری آلزایمر و سایر اختلالات مزمن مرتبط است.

در مورد بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت، افسردگی ممکن است پیشرفت بیماری را تسریع کند. ابتلا به افسردگی حتی می‌تواند درمان سایر بیماری‌های پزشکی را دشوارتر کند، زیرا کمبود انگیزه و انرژی مرتبط با افسردگی، پیروی از رژیم‌ها و توصیه های درمانی را برای بیماران دشوارتر می‌کند.

در حالی که ممکن است یک دوره افسردگی بدون درمان خود به خود از بین برود، هیچ تضمینی وجود ندارد که اوضاع قبل از بهتر شدن بدتر نشود. به همین دلیل ضروری است که در اولین علائم افسردگی به دنبال درمان فوری و پیدا کردن بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی باشید.

بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی

درمان های موثر افسردگی

افسردگی یک اختلال خلقی است که با دوره های مزمن خلق افسرده، خستگی، تغییر در اشتها الگوی خواب و از دست دادن انگیزه، علاقه و لذت در فعالیت ها مشخص می شود. برخی افراد نیز تحریک پذیری، مشکل در تمرکز و حتی احساس بی ارزشی یا ناامیدی را تجربه می کنند. نوع درمان افسردگی به عوامل مختلفی بستگی دارد و هیچ رویکردی وجود ندارد که برای همه مناسب باشد.

نوع درمانی که انتخاب می کنید ممکن است به عوامل مختلفی از جمله ترجیحات و شدت علائم شما بستگی داشته باشد. بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی رویکرد مناسب شما را انتخاب خواهد کرد و در صورت عدم تسلط بر رویکرد مورد نظر، شما را به روانناس دیگری ارجاع خواهد داد. در ادامه به چند رویکرد درمانی موثر برای درمان افسردگی می پردازیم.

همچنین بخوانید: ده روانشناس برتر تهران

درمان شناختی رفتاری برای افسردگی

درمان شناختی رفتاری یا CBT به فرد کمک می کند تا افکار منفی و رفتارهای مرتبط را شناسایی و تغییر دهد. افرادی که از افسردگی رنج می برند اغلب با الگوهای فکری منفی دست و پنجه نرم می کنند. این الگوهای فکری می توانند بر رفتار ما تأثیر بگذارند. به نوبه خود، رفتار الگوهای فکری را تقویت می کند. این یک چرخه مداوم از افکار منفی و خلق افسرده ایجاد می کند.

در بسیاری از موارد، الگوهای فکری ما تا حدی نتیجه باورهای اصلی ما هستند. گاهی بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی از CBT استفاده می کند و به مراجعان کمک می کند تا باورهای اصلی خود را شناسایی کنند، افکار منفی ناشی از آنها را برطرف کنند و رفتار خود را بر این اساس تنظیم کنند.

یک مطالعه نشان داد که CBT به اندازه داروهای ضد افسردگی در درمان مراجعان مبتلا به افسردگی موثر است. همین مطالعه همچنین نشان داد که مراجعانی که دوره کامل جلسات CBT را به پایان رساندند، نسبت به افرادی که فقط دارو دریافت می‌کردند، کمتر احتمال داشت که علائم افسردگی خود را پس از درمان عود کنند.

مطالعه اخیر دیگری نشان داد که مراجعان تحت درمان با CBT بهبود قابل توجهی در علائم افسردگی خود نشان دادند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که برخی از مطالعات نتایج متفاوتی پیدا می‌کنند و افرادی که شدیدترین علائم را دارند نیز معمولاً بیشترین بهبود را از درمان نشان می‌دهند.

در صورتی که نیازمند مراجعه به بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی یا DBT بسیار شبیه به CBT است. در واقع، بسیاری از تکنیک های آن بر اساس CBT است. با این حال، DBT از این جهت متفاوت است که به بیماران یاد می دهد احساسات خود را شناسایی، بپذیرند و تنظیم کنند. همانطور که از نام آن پیداست، DBT به افراد کمک می کند تا با احساسات و رفتارهای خود “گفتگو” کنند. به مراجعان آموزش داده می شود که تضادهای موجود در نگرش ها و احساسات را که مانع ایجاد تغییرات مثبت در زندگی آنها می شود، به چالش بکشند.

در طی این فرآیند، آنها می توانند شروع به جایگزینی این افکار و رفتارها با افکار مثبت کنند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در مجله بهداشت روانی کودکان و نوجوانان منتشر شد، بهبود علائم افسردگی در نوجوانان را پس از دوره درمانی DBT گزارش کرد. مطالعات اضافی بهبودهای مشابهی را برای بزرگسالان و حتی برای افراد مسن نشان می دهد.

درمان بین فردی برای افسردگی

درمان بین فردی برای کمک به درمان افسردگی در بزرگسالان ایجاد شد. با این حال، به طور فزاینده ای برای درمان سایر اختلالات سلامت روان نیز استفاده می شود. هدف روان درمانی بین فردی کمک به بیماران مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط است تا مشکلات مربوط به ارتباطات بین فردی را برطرف کنند و روابط را بهبود بخشند. تمرکز این درمان بر اعمال و واکنش های بیمار است. در طول این درمان بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی بر موراد زیر تمرکز می کند:

  • شناسایی روابط بین فردی مهم در زندگی مراجع
  • پرداختن به چگونگی تأثیر این روابط بر سلامت روان آنها
  • توسعه مهارت ها و استراتژی هایی برای بهبود این روابط

روانکاوی برای افسردگی

درمان روان پویشی، که گاها به عنوان روانکاوی نیز شناخته می شود، فرض می کند که افسردگی می تواند به دلیل تعارضات حل نشده که اغلب از دوران کودکی سرچشمه می گیرد، رخ دهد. اهداف این درمان این است که بیمار نسبت به طیف وسیعی از احساسات خود، از جمله احساسات متناقض و دردسرساز، آگاهی بیشتری پیدا کند و به بیمار کمک کند تا این احساسات را به طور مؤثرتری تحمل کند و آنها را در یک چشم انداز مفید قرار دهد.

برخلاف برخی دیگر از رویکردهای درمانی افسردگی، درمان روان پویشی طولانی‌مدت است. بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی با این رویکرد می‌تواند برای یافتن ارتباط تجارب گذشته و اینکه چگونه آن رویدادها ممکن است به احساس افسردگی منجر می شود، کمک کند. این رویکرد همچنین می تواند به ایجاد خودآگاهی و افزایش ظرفیت های عاطفی کمک کند.

بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی

درمان افسردگی چقدر طول می کشد؟

هر فرد و علائم آنها متفاوت است. به همین ترتیب، درمان افسردگی آنها بر اساس نیاز آنها متفاوت خواهد بود. به طور خلاصه، هیچ رویکرد یکسانی برای درمان وجود ندارد. با این حال، انجمن روانشناسی آمریکا می‌گوید: «همانطور که توسط خودگزارشی افراد از علائمشان نشان داده می‌ شود، به‌طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ جلسه برای بهبودی ۵۰ درصد مراجعان لازم است.»

مدت زمانی که مراجع برای کمک به درمان افسردگی خود به درمان نیاز دارد به عوامل مختلفی بستگی دارد، عوامل زیر تنها برخی از مواردی هستند که می توانند بر اثربخشی درمان تأثیر بگذارند.:

  • شدت افسردگی و علائم
  • اختلالات همزمان (مانند اضطراب، اختلالات خوردن یا سوء مصرف مواد)
  • پایبندی مراجع به درمان
  • دفعات جلسات درمانی

معرفی بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی

پیدا کردن روانشناس خوب برای افسردگی می تواند دلهره آور به نظر برسد زیرا گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد و ممکن است ندانید از کجا شروع کنید. هنگام پیدا کردن بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی، احتمالا بخواهید بدانید که تخصص و مدرک تحصیلی او چیست و آیا واجد شرایط درمان افسردگی شما هستند یا خیر. همچنین ممکن است در مورد سبک درمانی آنها و اینکه آیا آنها روش های دیگری را که به تکنیک آنها کمک می کند، مانند کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، مطالعه کرده اند یا خیر، کنجکاو باشید.

هنگامی که آماده امتحان کردن یک جلسه با بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی هستید، به یاد داشته باشید که بسیار مهم است که هر دوی شما احساس راحتی کنید که کار خود را با هم ادامه دهید. درمان یک فرآیند دو طرفه مشترک برای یافتن راه حل هایی برای تقویت افکار، رفتارها و احساسات سازنده است که باعث ایجاد تغییرات مثبت در زندگی شما می شود.

بهترین روانشناس تهران کیست؟ معرفی بهترین روانشناسان تهران

اگر یک درمانگر را امتحان می‌کنید و احساس ارتباط نمی‌کنید یا نگران این هستید که تکنیک یا رویکرد او برای شما مناسب نیست، ممکن است ایده خوبی باشد که درمانگر دیگری را امتحان کنید. همچنین خوب است که با درمانگری که کار نمی کند، صریح و صادق باشید. حتی ممکن است توصیه یا معرفی بهتری برای شما داشته باشند.

بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی کیست؟ بهترین روانشناسان تهران با تجربه در درمان افسردگی آماده هستند تا شما را در این مسیر همراهی کنند. با انتخاب بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی، شما می‌توانید بهبود روانی و عاطفی بیشتری را تجربه کنید و راه‌های مؤثری را برای مقابله با افسردگی یاد بگیرید.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانشناس خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

منابع: verywellmind