۷ راهکار‌ مؤثر برای کنار آمدن با شکست عشقی

جدایی کار دشواری است، به‌ویژه جدا شدن از فردی که تمام امید‌ها، آرزو‌ها و آینده خود را در او خلاصه کرده بودید و حتی او را بیشتر از خودتان دوست داشتید.

تمام افرادی که شکست عشقی را به‌نوعی در زندگی خود تجربه کرده‌اند، به‌خوبی می‌دانند که این موضوع تا چه اندازه درد‌ناک و زجر‌آور است. با رفتن شخص مورد‌علاقه گویی دنیای شما از هم فرو می‌پاشد و تمام رویا‌های زیبایی که برای خود متصور بودید، جای خود را به تاریکی پوچ و بی‌انتها خواهند داد. همراه با درد روحی شدیدی که متحمل می‌شوید، دغدغه‌های شما نیز آغاز می‌شوند و از خود می‌پرسید که:

  • من چه مشکلی داشتم که او من را رها کرد؟
  • آیا امیدی به بازگشت او وجود دارد؟
  • آیا ممکن است بتوانم روزی او را فراموش کنم و شخص دیگری را دوست داشته باشم؟
  • اگر نتوانم او را فراموش کنم چه می‌شود؟

درد شکست عشقی همان‌قدر که شدید است، به همان اندازه فریبنده هم می‌باشد، یعنی قدرت تعقل و تفکر را از شما می‌گیرد و عواطف و احساسات کور مبنای تصمیم‌گیری‌های شما خواهند شد. به همین دلیل است که گاهی پس از شکست‌های عاطفی فجایعی مانند خودکشی یا قتل رخ می‌دهند.

 

دلیل علمی درد و بی‌قراری ناشی از شکست عشقی

اگر شما دلیل علمی رفتار‌ها و احساسات شکل‌گرفته در درونتان را بشناسید، راحت‌تر و منطقی‌تر می‌توانید با پیامد‌های شکست عشقی کنار بیایید و زندگی خود و خانواده خود را به خاطر چند هورمون ناقابل تلخ نخواهید کرد.

در ابتدای این مبحث بیان کردیم که درد شکست عشقی شدید است. نکته جالب‌توجه این است که این درد یک درد واقعی است. محققان در طی پژوهش‌هایی که انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که مکانیسم شکست عشقی همانند مکانیسم اعتیاد است.

برای مثال در مطالعه‌ای تأثیر کوکائین بر مغز با تأثیر عشق بر مغز مورد مقایسه قرار گرفت و مشخص گردید که عشق و محبت بخش‌هایی از مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهند که مصرف کوکائین بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که افراد پس از شکست عاطفی همانند افرادی که اعتیاد را ترک می‌کنند، دچار بی‌قراری و آشفتگی می‌شوند و درد قابل‌توجهی را در خود حس می‌کنند.

عشق یک طرفه چیست و چگونه از آن رهایی پیدا کنیم؟

پیامد‌های شکست عشقی

شکست عشقی نه تنها باعث مشکلات روحی متعدد در فرد می‌شود، بلکه ممکن است بر سلامت جسمانی او نیز اثرات نا‌مطلوبی بگذارد.

پیامد‌های جسمی شکست عشقی

سندرم قلب شکسته

این سندرم در اثر افزایش ناگهانی هورمون‌ استرس(کورتیزول) در بدن ایجاد می‌شود که سبب ایجاد درد شدید در ناحیه قفسه سینه می‌شود و علائم آن مانند حمله قلبی است، اما برخلاف حمله قلبی، شریان‌های مسدود شده در سندرم قلب شکسته وجود ندارند. در این حالت، بخشی از قلب شما به‌طور موقت بزرگ شده و خون به خوبی پمپاژ نمی‌شود.

ضعف سیستم ایمنی

سلول‌های ایمنی بدن حاوی گیرنده‌هایی هستند که به بسیاری از هورمون‌ها از جمله هورمون‌های استرس واکنش نشان می‌دهند.

التهاب

بالا بودن سطح هورمون‌های استرس برای هفته‌ها یا ماه‌ها می‌تواند منجر به التهاب شود. التهاب روده، بروز آکنه و تشدید آرتریت از آثار این التهاب هستند.

تغییرات وزن و اشتها

کاهش وزن و کاهش اشتها یا افزایش اشتها و افزایش وزن از پیامد‌های شکست عاطفی هستند.

 

پیامدهای روانی شکست عشقی

  • احساس غم، پوچی یا نا‌امیدی در بیشتر روزها و گاهی هر روز
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که روزگاری از آن لذت می‌بردید
  • خیلی زیاد یا خیلی کم می‌خوابید
  • افزایش حرکاتی مانند قدم زدن یا مالش دادن و فشردن دست
  • کند شدن قابل‌توجه گفتار و حرکت
  • احساس می‌کنید که در اکثر روز‌ها انرژی ندارید
  • احساس بی‌ارزشی می‌کنید
  • مشکل در تمرکز یا تصمیم‌گیری
  • داشتن افکار مربوط به مرگ که به آن «ایده خودکشی» نیز گفته می‌شود
  • داشتن افکار انتقام عشقی و آسیب به دیگری
  • اختلالات روانشناختی مانند استرس، افسردگی و اختلال سازگاری

 

راهکارهای کنار آمدن با شکست عشقی و درمان آن

اگر علائم و پیامد‌های شکست عشقی در شما شدید باشند و به درمان آن نپردازید، ممکن است مشکلات روحی ناشی از آن تشدید شده و حتی به خودکشی یا انتقام عشقی و آسیب به دیگران ختم شود. در کنار آمدن با شکست عشقی، روش‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند.

۱. به خود اجازه دهید که سوگواری کنید

غم و اندوه برای همه یکسان نیست و بهترین کاری که می‌توانید برای خود انجام دهید، این است که به خودتان اجازه دهید تا با بروز احساسات درونی، تمام غم، عصبانیت، تنهایی یا گناهان خود را احساس کنید.

با انجام این کار، نه تنها خالی می‌شوید و احساس سبکی می‌کنید، بلکه گاهی به‌طور ناخودآگاه اطرافیان شما نیز تحت تأثیر قرار گرفته و غم و اندوه خود را بروز می‌دهند و متوجه می‌شوید که یک دوست که دردهای مشابهی را پشت سر گذاشته است، در کنار شما حضور دارد و دیگر احساس تنهایی نمی‌کنید.

۲. از خودتان مراقبت کنید

هنگامی‌که شما با تلخی‌های شکست عاطفی در حال کشمکش هستید، ممکن است نیاز‌های شخصی و مراقبت از سلامت خود را فراموش کنید. اندوه فقط یک تجربه عاطفی نیست و می‌تواند شما را از نظر جسمی نیز نابود ‌کند. در واقع تحقیقات نشان داده است که درد‌های جسمی و عاطفی در مسیرهای مغز یکسانی حرکت می‌کنند. پس با تنفس عمیق، مراقبه و ورزش انرژی خود را حفظ کنید، اما افراط نکنید. حتی خوردن غذا به‌صورت منظم و آبرسانی به بدن نیز می‌تواند کافی باشد.

۳. به اطرافیان خود بگویید که به چه چیزی نیاز دارید

کریستن کارپنتر، روانشناس بخش روانپزشکی و رفتار‌درمانی مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید: «هر شخصی با روش مخصوص به خود با غم شکست عشقی و از دست دادن کنار می‌آید.»

او توصیه می‌کند که به دیگران بگویید که آیا مایل هستید در خلوت خود و به‌تنهایی سوگواری کنید یا نیازمند افراد خانواده و دوستان برای حمایت روحی هستید.

۴. نیاز‌های خود را یادداشت کنید (روش کارت یادداشت)

بنشینید و لیستی از نیاز‌های خود از جمله نیاز‌های عاطفی را تهیه کنید. این لیست می‌تواند شامل هرس گیاهان باغچه، خرید مواد غذایی یا صحبت کردن با تلفن باشد. یک دسته از کارت‌های یادداشت را بردارید و در هر کارت، یک مورد از نیاز‌های ذکر‌شده در لیست خود را بنویسید.

وقتی اطرافیان از شما می‌پرسند که چگونه می‌توانند به شما کمک کنند، یکی از کارت‌های یادداشت را به آن‌ها بدهید یا به آن‌ها اجازه دهید که خودشان یک کارت را انتخاب کنند و کار ذکرشده در آن را برای شما انجام دهند. با انجام این کار نیاز‌های شما برطرف می‌شوند و فشار کمتری روی شما خواهد بود.

۵. به گردش بروید یا خود را سرگرم کنید

تحقیقات نشان داده است که ۲ ساعت در هفته گردش بیرون از خانه می‌تواند سلامت روحی و جسمی شما را بهبود ببخشد. اگر امکانش را دارید، به مناطقی بروید که مناظر زیبا وجود دارند، اما اگر نمی‌توانید به چنین مکان‌هایی بروید، حتی پیاده‌روی منظم در اطراف محل سکونت نیز می‌تواند به شما کمک کند.

همچنین روزانه زمان مشخصی را به یک فعالیت مفید که حال شما را بهتر می‌کند، همچون دیدن برنامه‌های کمدی، بازی کامپیوتری، صحبت با یک دوست، نواختن موسیقی و غیره اختصاص دهید.

۶. کتاب‌های روانشناسی بخوانید و به پادکست‌ها گوش دهید

دانستن اینکه دیگران تجربیات مشابهی را پشت سر گذاشته‌اند و از آن سربلند بیرون آمده‌اند، به شما کمک می‌کند که احساس تنهایی کمتری داشته باشید و انگیزه بگیرید. بنابراین، خواندن کتاب یا گوش دادن به پادکست در رابطه با شکست عاطفی می‌تواند یک حامی برای پردازش احساسات شما باشد. شما می‌توانید از روانشناس خود نیز برای معرفی کتاب‌های مناسب کمک بگیرید.

۷. به دنبال کمک حرفه‌ای باشید

اهمیت زیادی دارد که در مورد احساسات خود با دیگران صحبت کنید و احساسات خود را پنهان نکنید. در این زمینه بهتر است با افرادی صحبت کنید که قابل‌اعتماد بوده و در زمینه مربوطه تجربه داشته‌اند و می‌توانند نکات مفیدی را به شما ارائه کنند.

اگر می‌بینید که اندوه شما بیش از اندازه تحمل شده است، یک متخصص سلامت روان می‌تواند به شما کمک کند تا این احساسات دردناک از بین بروند. حتی دو یا سه جلسه مشاوره با روانشناس یا روانپزشک می‌تواند به شما در مقابله با پیامد‌های شکست عشقی و بازیابی خود کمک کند.

موارد مشابه:

راه‌‌حل‌هایی برای عبور از دوران شکست عشقی

خط پایان

زمان حلال مشکلات است. مطمئن باشید اگر چند سال بعد به امروز خود نگاه کنید، حتی متعجب خواهید شد که چرا روزگاری او را دوست داشته‌اید.

نویسنده: میترا سیفان – روانشناس

 

خوانندگان محترم اگر سوالی در زمینه کنار آمدن با پیامدهای شکست عاطفی دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

در ادامه بهترین متخصصان رواندرمانی فردی را در سراسر کشور معرفی خواهیم کرد، شما با مراجعه به پروفایل متخصص مربوطه می‌توانید وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو کنید.

لیست بهترین روانشناسان تهران
لیست بهترین روانشناسان کرج
لیست بهترین روانشناسان شیراز
لیست بهترین روانشناسان مشهد
لیست بهترین روانشناسان اهواز
لیست بهترین روانشناسان رشت
لیست بهترین روانشناسان اصفهان
لیست بهترین روانشناسان تبریز
لیست بهترین روانشناسان قم
لیست بهترین روانشناسان کرمانشاه

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های پزشکی است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.