قرص بوسپیرون چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟ اطلاعات کامل

توسط یاسمن اکبرزاده
این مقاله توسط یاسمن اکبرزاده تالیف شده و توسط دکتر سعید بابایی از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

بوسپیرون، Buspirone، بوسپیراکس یا بوسپانکس یک داروی ضد اضطراب است. در ابتدا، این دارو به عنوان یک ضد روان پریشی ساخته شد، اما برای روان پریشی بی اثر بود، اما دارای ویژگی های مفید ضد اضطراب بود. بوسپیرون اخیراً به دلیل کاهش مشخصات عوارض جانبی آن در مقایسه با سایر درمان های ضد اضطراب مورد توجه قرار گرفته است. بوسپیرون در درجه اول برای درمان اختلال اضطراب فراگیر (GAD) استفاده می شود. قرص بوسپیرون برای مدیریت اختلالات اضطرابی یا تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب مورد تایید FDA است. داروی بوسپیرون به صورت خارج از برچسب (یعنی یک دارو بدون تایید رسمی تجویز می شود اما کاربرد دارد) برای تسریع بهبودی افسردگی تک قطبی استفاده می شود.

فهرست مطالب
  • بوسپیرون برای چیست؟

    قرص بوسپیرون برای مدیریت اختلالات اضطرابی یا تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب استفاده می شود. قرص بوسپیرون به شما کمک می کند واضح تر فکر کنید، آرام باشید، کمتر نگران باشید و در زندگی روزمره عملکرد خوبی داشته باشید. همچنین ممکن است به شما کمک کند کمتر احساس عصبانیت و تحریک پذیری کنید و علائمی مانند مشکل خواب، تعریق و ضربان قلب را کنترل کنید.

    اثربخشی بوسپیرون در کارآزمایی‌های بالینی کنترل‌شده بر روی مراجعان با تشخیص اختلال اضطراب فراگیر (GAD) نشان داده شده است. قرص بوسپیرون علیرغم اثربخشی بالینی خود در اضطراب فراگیر، اثربخشی بالینی محدودی بر اختلالات هراس یا پانیک، اضطراب حاد، فوبیا و اختلالات وسواسی جبری نشان داد. همچنین نتایج مطالعات اثربخشی بوسپیرون و اضطراب اجتماعی را نشان نمی دهد.

    به طور معمول، هنگامی که بیمار به عوارض جانبی SSRI ها پاسخ نمی دهد یا نمی تواند آنها را تحمل کند، به عنوان یک داروی خط دوم پس از مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) استفاده می شود. قرص بوسپیرون همچنین به عنوان یک عامل تقویت کننده برای کاهش عوارض جانبی جنسی SSRIها استفاده شده است. برخلاف بنزودیازپین‌ها و باربیتورات‌ها، به دلیل عدم تأثیر بر گیرنده‌های GABA، خطر وابستگی فیزیکی یا ترک مصرف بوسپیرون وجود ندارد. با این که قرص بوسپیرون برای درمان اضطراب حاد اثر کمی دارد، زیرا اثر بالینی آن معمولاً ۲ تا ۴ هفته طول می کشد؛ اما این دارو به اندازه یک بنزودیازپین برای GAD موثر است.

    انواع قرص ضد اضطراب، عوارض جانبی [بدون نسخه | با نسخه]

    بوسپیرون به صورت خارج از برچسب می‌تواند به عنوان تقویت کننده، در کنار SSRI، برای افسردگی تک قطبی مؤثر باشد. مطالعات بیشتر همچنین سودمندی قرص بوسپیرون را در فرونشاندن عوارض جانبی جنسی SSRI ها و استفاده به عنوان یک عامل واحد برای درمان افسردگی پیدا کرده است. اگرچه FDA این استفاده ها را تایید نمی کند، شواهد نشان می دهد که بوسپیرون همراه با ملاتونین می تواند اختلال افسردگی اساسی (MDD) را درمان کند و تشکیل مجدد سلول های مغزی را تقویت کند.

    تشخیص این نکته ضروری است که طبق مطالعات بوسپیرون در درمان علائم ترک ناشی از بنزودیازپین ها، باربیتورات ها یا الکل کاربرد ندارد. این مورد به فقدان فعالیت گیرنده GABA مربوط می شود. علاوه بر این، اثرات بوسپیرون در بیمارانی که قبلاً با بنزودیازپین‌ها درمان شده‌اند، کاهش می‌یابد.

    قرص بوسپیرون چیست؟

    بوسپیرون برای اضطراب

    بوسپیرون برای اضطراب استفاده می شود و یک داروی ضد اضطراب است که بر مواد شیمیایی موجود در مغز تأثیر می گذارد که ممکن است در افراد مبتلا به اضطراب نامتعادل باشد. بوسپیرون برای درمان علائم اضطراب مانند ترس، تنش، تحریک پذیری، سرگیجه، تپش قلب و سایر علائم فیزیکی استفاده می شود.

    تست اضطراب بک را از دست ندهید

    قرص بوسپیرون و لاغری

    بوسپیرون و لاغری مرتبطند؟ بوسپیرون ممکن است از طریق فعال‌سازی متابولیسم کاتابولیک وابسته به برخی گیرنده ها و تولید انرژی باعث کاهش وزن بدن و وزن چربی شکمی شود.

    بوسپیرون و وسواس فکری

    نتایج تعدادی از گزارش های موردی و کارآزمایی های در مورد بوسپیرون و وسواس فکری مثبت بوده است در حالی که کارآزمایی های کنترل شده نتایج متناقضی را نشان داده اند. در یک مطالعه با مقایسه کلومیپرامین و بوسپیرون، بهبود قابل توجهی در هر دو گروه مشاهده شد بدون اینکه تفاوتی بین این دو وجود داشته باشد.

    بوسپیرون برای خواب

    به طور معمول، بوسپیرون برای خواب کاربرد ندارد، در مواردی حتی ممکن است عوارض این دارو موجب کاهش خواب یا بی خوابی شود.

    مکانیسم عمل بوسپیرون

    بوسپیرون اضطراب را درمان می کند. دقیقاً مشخص نیست که بوسپیرون چگونه برای تسکین علائم اضطراب عمل می کند. این هورمون با متعادل کردن سطح دوپامین و سروتونین در مغز شما کار می کند، هورمون هایی که به تنظیم خلق و خوی کمک می کنند. این دارو ممکن است برای مقاصد دیگر استفاده شود. تصور می‌شود که بوسپیرون با کاهش مقدار و عملکرد یک ماده شیمیایی به نام سروتونین در بخش‌های خاصی از مغز عمل می‌کند. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

    نحوه مصرف بوسپیرون

    این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً ۲ یا ۳ بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید. ممکن است این دارو را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید، اما مهم است که یک راه را انتخاب کنید و همیشه آن را به همان روش مصرف کنید تا مقدار داروی جذب شده همیشه یکسان باشد.

    در حین استفاده از این دارو از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید، گریپ فروت می تواند احتمال عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای اینکه به خاطر بسپارید، هر روز در ساعات مشخصی از آن استفاده کنید.

    هنگامی که این دارو شروع می شود، علائم اضطراب (مانند بی قراری) ممکن است گاهی اوقات قبل از بهبود، بدتر شوند. ممکن است تا یک ماه یا بیشتر طول بکشد تا اثر کامل این دارو به مشخص شود. در صورت ادامه یا بدتر شدن علائم به پزشک خود اطلاع دهید.

    اگر از داروی ضد اضطراب دیگری به بوسپیرون روی آورده اید، ممکن است لازم باشد به جای قطع ناگهانی، دوز داروی دیگر را به آرامی کاهش دهید. برخی از داروهای اضطراب در صورت قطع ناگهانی مصرف آنها پس از مصرف طولانی مدت می توانند علائم ترک را ایجاد کنند.

    اگر یک دوز قرص بوسپیرون را فراموش کردم چه کنم؟

    اگر دوز بوسپیرون را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، کافی است دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود ادامه دهید. برای اطمینان از اینکه یک دوز را فراموش نمی کنید، می توانید از تنظیم زنگ هشدار یا تایمر در تلفن شما یا دانلود یک برنامه یادآوری استفاده کنید.

    آیا نیاز به استفاده طولانی مدت از این دارو دارم؟

    بوسپیرون ممکن است به عنوان یک درمان طولانی مدت استفاده شود. اگر شما و پزشکتان تشخیص دهید که بوسپیرون برای شما ایمن و موثر است، احتمالاً آن را طولانی مدت مصرف خواهید کرد.

    زمان مصرف قرص بوسپیرون

    بوسپیرون معمولا دو تا سه بار در روز تجویز می شود. پزشک به شما خواهد گفت که هر چند وقت یکبار آن مصرف کنید. قرص بوسپیرون معمولا دو بار در روز و یک بار در صبح و یک بار در عصر مصرف می شود. در حالت ایده‌آل، زمان‌ مصرف بوسپیرون بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت فاصله دارد، به عنوان مثال، بین ۷ تا ۸ صبح و بین ۷ تا ۸ بعد از ظهر.

    دوز مصرفی بوسپیرون

    دوز بوسپیرون بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان تعیین می شود. پزشک ممکن است گهگاه دوز مصرفی شما را تغییر دهد تا مطمئن شود بهترین نتایج را دریافت می کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید.

    بوسپیرون در قرص های خوراکی ۵، ۷.۵، ۱۰، ۱۵ و ۳۰ میلی گرم موجود است. دوز اولیه توصیه شده برای درمان اختلال اضطراب فراگیر ۱۵ میلی گرم در روز است که به صورت ۷.۵ میلی گرم دو بار در روز یا ۵ میلی گرم سه بار در روز تجویز می شود. هر ۲ تا ۳ روز، دوز ممکن است ۵ میلی گرم افزایش یابد تا زمانی که پاسخ مورد نظر حاصل شود. حداکثر دوز روزانه ۶۰ میلی گرم در روز است. در کارآزمایی‌های بالینی، طیف معمولی از اثرات درمانی بین ۲۰ تا ۳۰ میلی‌گرم در روز در دوزهای متغیر بود.

    غذا باعث افزایش سرعت ورود دارو به دستگاه گردش خون و بافت ها یا اندام بوسپیرون می شود. از این رو پزشکان باید به بیماران توصیه کنند که بوسپیرون را با غذا یا با معده خالی مصرف کنند چرا که سازگاری الگوی دوزها مهم است. اگر درمان خود را با مصرف بوسپیرون همراه با غذا شروع می کنید، همیشه باید دوز خود را با غذا مصرف کنید. یا اگر درمان خود را با مصرف دوز با معده خالی شروع می کنید، باید این کار را با هر دوز ادامه دهید.

    اطلاعات مربوط به دوز بوسپیرون صرفا شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

    بوسپیرون برای کودکان

    بوسپیرون گاها برای اختلالات اضطرابی کودکان استفاده می شود اما دوز آن به خوبی مشخص نشده است. در یک مطالعه مقدماتی روی کودکان ۶ تا ۱۴ ساله، دوز روزانه ۵ میلی گرم شروع شد و هر هفته ۵ میلی گرم افزایش یافت و به حداکثر دوز روزانه ۲۰ میلی گرم رسید. مطالعه گسترده‌تر دیگری با بیماران ۶ تا ۱۷ ساله دارای حداکثر دوز روزانه ۶۰ میلی‌گرم بود.

    این نکته قابل توجه است هیچ اطلاعاتی در مورد ایمن یا موثر بودن بوسپیرون برای استفاده طولانی مدت در کودکان در دسترس نیست. بهتز است این دارو را در کودکان کمتر از ۱۸ سال استفاده نکنید.

    بوسپیرون برای سالمندان

    کلیه‌های افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می تواند باعث شود بدن آنهاداروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از قرص بوسپیرونبرای مدت طولانی تری در بدن شما باقی می ماند. این خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.

    مصرف بیش از حد بوسپیرون

    استفاده بیش از دوز توصیه شده از قرص بوسپیرون می تواند منجر به عوارض جانبی جدی شود. از بوسپیرون بیش از آنچه پزشک توصیه کرده استفاده نکنید. مشخص نیست که دوز بیش از حد بوسپیرون ممکن است چقدر باشد. علائم مصرف بیش از حد بوسپیرون می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • حالت تهوع یا استفراغ
    • سرگیجه
    • خواب آلودگی
    • مشکلات معده، مانند درد یا گرفتگی معده
    • مردمک های کوچک

    اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است، با اورژانس تماس بگیرید یا بلافاصله به نزدیکترین اورژانس بروید.

    عوارض بوسپیرون

    قرص بوسپیرون می توانند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کنند. لیست های زیر حاوی برخی از عوارض جانبی کلیدی است که ممکن است در هنگام مصرف بوسپیرون رخ دهد. این لیست همه عوارض جانبی احتمالی را شامل نمی شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض بوسپیرون، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند نکاتی را در مورد نحوه مدیریت عوارض جانبی که ممکن است نگران کننده یا آزاردهنده باشد به شما ارائه دهند.

    عوارض خفیف بوسپیرون

    عوارض خفیف بوسپیرون می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • احساس سرگیجه یا سبکی سر
    • حالت تهوع
    • سردرد
    • هیجان یا بی قراری
    • عصبی بودن
    • بی خوابی (مشکل خواب)
    • عصبانیت
    • خواب آلودگی

    ممکن است در هفته اول مصرف بوسپیرون عوارض جانبی بیشتری را تجربه کنید. با این حال، بیشتر این عوارض جانبی ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اما اگر شدیدتر شدند یا از بین نرفتند، با پزشک خود صحبت کنید.

    عوارض جدی بوسپیرون

    عوارض جانبی جدی بوسپیرون رایج نیست، اما ممکن است رخ دهد. اگر عوارض جانبی جدی داشتید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا اگر فکر می کنید در حال اورژانس پزشکی هستید با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • اثرات قلبی یا قلبی عروقی؛ علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • ضربان قلب سریع
      • تپش قلب
      • درد قفسه سینه
      • فشار خون پایین یا بالا
      • غش کردن
    • مشکل در هماهنگی (کنترل حرکات)
    • فوران خشم
    • سندرم سروتونین (در صورت مصرف بیش از حد این دارو یا داروهای سروتونرژنیک با یکدیگر این عارضه ممکن است رخ دهد)؛ علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • گیجی
      • مردمک بزرگ
      • ضربان قلب سریع
      • فشار خون بالا
      • تب
      • تعرق مفرط
      • ماهیچه های سفت
      • حالت تهوع
      • استفراغ
      • تشنج

    بوسپیرون و یبوست

    بوسپیرون و یبوست گاها با هم مرتبط است و می تواند از عوارض بوسپیرون باشد، البته قابل توجه است که بوسپیرون می تواند موجب اسهال نیز بشود، پس بوسپرون و یبوست لزوما با یکدیگر رخ نمی دهند.

    عوارض قرص بوسپیرون

    تداخل دارویی بوسپیرون

    قرص بوسپیرون می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. این می تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.ذبرای کمک به جلوگیری از تداخل بوسپیرون، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث تداخل با بوسپیرون شوند در زیر فهرست شده اند اما توجه کنید که این لیست ممکن است کامل نباشد، بنابر این برای پیشگیری از تداخلات احتمال با پزشک خود مشورت کنید.

    آنتی بیوتیک ها و بوسپیرون

    مصرف آنتی بیوتیک های با بوسپیرون می تواند سطح بوسپیرون را در بدن شما افزایش دهد. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می دهد. در صورت مصرف بوسپیرون با یکی از این داروها، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهد. نمونه هایی از این آنتی بیوتیک ها عبارتند از اریترومایسین و کلاریترومایسین.

    داروهای ضد افسردگی و بوسپیرون

    مصرف برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی با بوسپیرون می تواند سطح بوسپیرون را در بدن شما افزایش دهد. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می دهد. در صورت مصرف بوسپیرون با یکی از این داروها مانند نفازودون، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهد. مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)، که همچنین می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد نیز با بوسپیرون تداخل دارد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

    • سلژیلین
    • ایزوکاربوکسازید
    • فنلزین
    • ترانیل سیپرومین

    مصرف سایر داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی با بوسپیرون خطر ابتلا به سندرم سروتونین را افزایش می دهد. علائم این بیماری می تواند شامل ماهیچه های سفت، تب بالا، تعریق، حالت تهوع و استفراغ باشد. نمونه هایی از این داروهای ضد افسردگی عبارتند از:

    داروهای ضد قارچ

    مصرف برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان عفونت های قارچی با بوسپیرون می تواند سطح بوسپیرون را در بدن شما افزایش دهد. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می دهد. در صورت مصرف بوسپیرون با یکی از این داروها، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهد. نمونه هایی از این داروهای ضد قارچ عبارتند از:

    • ایتراکونازول
    • کتوکونازول
    • فلوکونازول
    • وریکونازول

    داروهای ضد تشنج و بوسپیرون

    هنگامی که داروهای ضد تشنج با بوسپیرون مصرف می شود، می توانند میزان بوسپیرون را در بدن شما کاهش دهند. این می‌تواند اثربخشی بوسپیرون را کاهش دهد و ممکن است برای درمان اضطراب شما به خوبی کار نکند. در صورت مصرف بوسپیرون با یکی از این داروها، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهد. نمونه هایی از این داروهای تشنج عبارتند از:

    داروهای فشار خون

    مصرف برخی داروهای فشار خون همراه با بوسپیرون می تواند سطح بوسپیرون را در بدن شما افزایش دهد. این خطر عوارض قرص بوسپیرون را افزایش می دهد. در صورت مصرف بوسپیرون با یکی از این داروها، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهد. نمونه هایی از این داروهای فشار خون عبارتند از دیلتیازم و وراپامیل.

    داروهای HIV

    مصرف برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان HIV با بوسپیرون می تواند سطح بوسپیرون را در بدن شما افزایش دهد. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می دهد. در صورت مصرف بوسپیرون با یکی از این داروها، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهد. نمونه هایی از این داروهای HIV عبارتند از:

    • ریتونویر
    • آتازاناویر
    • داروناویر
    • لوپیناویر/ریتوناویر

    داروهای دیگر

    ریفامپین برای درمان سل و سایر عفونت ها استفاده می شود. زمانی که ریفامپین با بوسپیرون مصرف شود، می تواند میزان بوسپیرون را در بدن شما کاهش دهد. این می‌تواند اثربخشی بوسپیرون را کاهش دهد و ممکن است برای درمان اضطراب شما به خوبی کار نکند.

    دگزامتازون یک داروی کورتیکواستروئیدی است. برای درمان بیماری هایی مانند اختلالات ایمنی و مشکلات پوستی، چشمی یا تنفسی استفاده می شود. هنگامی که با بوسپیرون مصرف می شود، دگزامتازون می تواند میزان بوسپیرون را در بدن شما کاهش دهد. این می‌تواند اثربخشی بوسپیرون را کاهش دهد و ممکن است برای درمان اضطراب شما به خوبی کار نکند. در صورت مصرف بوسپیرون با دگزامتازون، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهد.

    همه چیز در مورد داروی بوسپیرون

    بوسپیرون و سرترالین

    استفاده از بوسپیرون و سرترالین می تواند خطر یک وضعیت نادر اما جدی به نام سندرم سروتونین را افزایش دهد که ممکن است شامل علائمی مانند گیجی، توهم، تشنج، تغییرات شدید فشار خون، افزایش ضربان قلب، تب، تعریق بیش از حد، تاری دید، اسپاسم یا سفتی عضلانی، لرزش، عدم هماهنگی، گرفتگی معده، تهوع، استفراغ، اسهال و لرز باشد. . موارد شدید ممکن است منجر به کما و حتی مرگ شود.

    مصرف همزمان بوسپیرون و کلونازپام

    مصرف همزمان بوسپیرون و کلونازپام ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد. برخی از افراد، به ویژه افراد مسن، ممکن است در تفکر، قضاوت و هماهنگی حرکتی نیز دچار اختلال شوند.

    هشدارهای بوسپیرون

    قبل از مصرف قرص بوسپیرون، با پزشک خود در مورد سابقه پزشکی خود صحبت کنید. اگر شرایط پزشکی خاصی دارید یا عوامل دیگری بر سلامت شما تأثیر می گذارد، بوسپیرون ممکن است برای شما مناسب نباشد. این موارد شامل:

    • مشکلات کبدی: اگر مشکل کبدی دارید، قبل از شروع مصرف بوسپیرون به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو توسط کبد شما تجزیه می شود. اگر کبد شما آنطور که باید کار نمی کند، سطح بوسپیرون می تواند در بدن شما ایجاد شود. اگر مشکلات کبدی دارید، پزشک ممکن است دوز کمتری از بوسپیرون را توصیه کند، یا ممکن است درمان دیگری را برای بیماری شما توصیه کند.
    • مشکلات کلیوی: بوسپیرون از طریق کلیه ها دفع می شود. اگر مشکلات کلیوی دارید، بدن شما ممکن است نتواند دارو را به طور معمول دفع کند. این می تواند باعث تجمع سطح بوسپیرون در بدن شما شود.
    • واکنش آلرژیک: اگر به بوسپیرون یا هر یک از ترکیبات آن واکنش آلرژیک داشته اید، نباید از قرص های خوراکی بوسپیرون استفاده کنید. از پزشک خود بپرسید که چه داروهای دیگری برای شما گزینه های بهتری هستند.

    بوسپیرون در بارداری

    مشخص نیست که آیا قرص های خوراکی بوسپیرون در دوران بارداری بی خطر هستند یا خیر. مطالعات حیوانی افزایش خطر بروز مشکلات را برای جنین در هنگام تجویز بوسپیرون به حیوانات باردار نشان نداد. با این حال، مطالعات حیوانی همیشه منعکس کننده آنچه ممکن است در انسان اتفاق بیفتد، نیست.

    اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، قبل از مصرف بوسپیرون با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است داروی متفاوتی را برای درمان بیماری شما توصیه کنند. اگر بوسپیرون مصرف می کنید، ممکن است پزشک بخواهد شما را با دقت بیشتری تحت نظر داشته باشد.

    قرص بوسپیرون در شیردهی

    مشخص نیست که آیا شیر دادن با شیر مادر هنگام مصرف قرص بوسپیرون بی خطر است یا خیر. مطالعات حیوانی نشان داده است که دارو به شیر حیوانات منتقل می شود. با این حال، مشخص نیست که آیا بوسپیرون ممکن است به شیر مادر انسان نیز وارد شود. مطالعات حیوانی همیشه پیش‌بینی نمی‌کنند که چه اتفاقی در انسان می‌افتد.

    همچنین مشخص نیست که بوسپیرون چه اثراتی ممکن است بر روی کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، داشته باشد. اگر در حال حاضر شیر می دهید یا قصد شیر دادن دارید، قبل از استفاده از بوسپیرون با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است داروی متفاوتی را برای بیماری شما توصیه کنند.

    بوسپیرون و الکل

    هنگام مصرف قرص بوسپیرون نباید الکل مصرف کنید. نوشیدن الکل در طول درمان با بوسپیرون می تواند خطر عوارض جانبی مانند سردرد یا سرگیجه را افزایش دهد. همچنین می تواند عوارض جانبی جدی تری مانند مشکلات تنفسی یا مشکل در تمرکز ایجاد کند. اگر الکل مصرف می کنید، قبل از شروع استفاده از بوسپیرون با پزشک خود صحبت کنید.

    جایگزین های بوسپیرون

    داروهای دیگری نیز در دسترس هستند که می توانند اختلالات اضطرابی را درمان کنند. برخی ممکن است برای شما مناسب تر از دیگران باشند. اگر علاقه مند به یافتن جایگزینی برای قرص بوسپیرون هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد داروهای دیگری که ممکن است برای شما خوب عمل کنند به شما بگویند.

    برخی از داروهایی که در اینجا ذکر شده است، برای درمان این شرایط خاص، بدون برچسب استفاده می شوند. استفاده از دارو بدون برچسب به معنای استفاده از دارو برای هدفی غیر از آنچه توسط FDA برای آن تایید شده است. نمونه هایی از داروهای دیگری که ممکن است برای درمان اضطراب استفاده شوند عبارتند از:

    برخی از این داروها مانند بوسپیرون روزانه مصرف می شوند، بوسپیرون باید هر روز مصرف شود تا اثر کند. نمی توان آن را در صورت نیاز برای علائم اضطراب استفاده کرد. با این حال، سایر داروهای موجود در این لیست، مانند آلپرازولام نیز می توانند در صورت نیاز برای حملات اضطرابی یا علائم اضطراب استفاده شوند.

    نحوه نگهداری

    مدت زمانی که یک دارو سالم می ماند می تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد، از جمله نحوه و مکان نگهداری دارو. قرص‌های بوسپیرون باید در دمای اتاق ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد در ظرف در بسته و دور از نور نگهداری شوند. از نگهداری این دارو در مناطقی که ممکن است مرطوب یا مرطوب شود، مانند حمام خودداری کنید.

     نام تجاری بوسپیرون

    نام های تجاری بوسپیرون شامل موارد زیر است:

    • بوسپیراکس
    • بوسپانکس

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی سوالات در مورد بوسپانکس یا قرص بوسپیرون پاسخ داده ایم.

    آیا بوسپیرون باعث چاقی میشود؟

    بوسپیرون می تواند باعث افزایش یا کاهش وزن شود. اما این عوارض جانبی در مطالعات این دارو نادر بود. اگر نگران تغییر وزن خود در حین مصرف بوسپیرون هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

    چه مدت طول می کشد تا بوسپیرون عمل کند؟

    ممکن است چند هفته طول بکشد تا داروی بوسپیرون شروع به کار کند. معمولا ۱ تا ۲ هفته طول می کشد تا اولین اثرات این دارو را مشاهده کنید. برخی از افراد متوجه می شوند که برای دیدن فواید باید دوز را در طول زمان افزایش دهند.

    آیا بوسپیرون خواب آور است؟

    برخلاف بنزودیازپین ها، بوسپیرون فاقد خاصیت خواب آور، ضد تشنج و شل کننده عضلانی است و از این رو «انتخاب کننده اضطراب» نامیده می شود.

    آیا قرص بوسپیرون اعتیاد آور است؟

    معمولا بوسپیرون باعث وابستگی نمی شود. مطالعات بر روی انسان و حیوان نشان نداد که بوسپیرون می تواند باعث وابستگی یا خطر سوء استفاده شود. با این حال، از آنجایی که بوسپیرون بر مغز شما تأثیر می گذارد، هنوز هم برای پزشک مهم است که شما را از نظر علائم وابستگی در طول درمان تحت نظر داشته باشد. اگر سابقه وابستگی به مواد یا دارو دارید، قبل از مصرف بوسپیرون به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است شما را در طول درمان با دقت بیشتری تحت نظر داشته باشند.

    بوسپیرون چقدر در بدن باقی می ماند؟

    در عرض ۲۴ ساعت، بیشتر دوز بوسپیرون از بدن شما دفع می شود. نیمه عمر بوسپیرون حدود ۲ تا ۳ ساعت است. (نیمه عمر مدت زمانی است که بدن شما طول می کشد تا نیمی از دوز دارو را از بین ببرد.)

    منابع: medicalnewstoday, NIH, drugs, healthline

    ۳.۸/۵ - (۱۳ امتیاز)
    3.8/5 - (13 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    DARK مرداد ۲۷, ۱۴۰۲ - ۶:۴۷ ق٫ظ

    برا من خیلی مفید بود

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۲۷, ۱۴۰۲ - ۳:۴۹ ب٫ظ

    سلام و درود، سپاس از همراهی شما.

    پاسخ
    ناشناس خرداد ۷, ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴ ق٫ظ

    بسیار خوب

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب