قرص سیتالوپرام (Citalopram) یا قرص سیتاکسا برای درمان افسردگی و گاهی اوقات حملات وحشت تجویز می‌شود. این قرص سطح انرژی را در فرد افسرده افزایش می‌دهد و در نتیجه احساس خوب بودن را به او باز می‌گرداند. سیتالوپرام به عنوان بازدارنده بازجذب سروتونین (SSRIs) شناخته می‌شود. این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل یک ماده خاص به نام سروتونین در مغز کار می‌کند. سیتالوپرام به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا از افسردگی بهبود یابند و عوارض جانبی ناخواسته کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی قدیمی دارد. سیتاکسا هم به صورت قرص و هم به صورت مایع در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. در این مقاله به بررسی این قرص ضد افسردگی، عوارض جانبی و نحوه مصرف آن می‌پردازیم.

فهرست مقاله

سیتالوپرام چیست؟

سیتالوپرام یا سیتاکسا یک داروی ضد افسردگی است که اغلب برای درمان اختلالات خلقی و اضطرابی تجویز می‌شود. Celexa نام تجاری رایج سیتالوپرام است که متعلق به دسته‌ای از داروهای ضد افسردگی است و به عنوان بازدارنده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) شناخته می‌شوند. سیتالوپرام سطح سروتونین را متعادل می‌کند. سروتونین یکی از مواد شیمیایی انتقال دهنده عصبی موثر در تنظیم خلق و خو در مغز است. سروتونین مسئول تنظیم خواب، خلق و خو و سایر عملکردها است.

تحقیقات نشان داده است که عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز می‌تواند منجر به اختلالات خلقی و اضطرابی شود. سیتاکسا می‌تواند به کاهش شدت حملات وحشت و سایر علائم اختلال وحشت کمک کند. به علاوه، سیتاکسا همچنین می‌تواند علائم اختلالات روانی مانند افسردگی را کاهش دهد.

همه چیز در مورد سیتالوپرام

تاریخچه داروی سیتالوپرام

ساخت داروی سیتالوپرام را یک شرکت دانمارکی از سال ۱۹۸۹ تا سال ۲۰۰۳ به عهده داشته است. در سال ۲۰۰۳ تولید انحصاری این دارو به پایان خود رسید، از این رو شرکت‌های داروسازی دیگر ساخت آن را آغاز کردند.

قرص سیتالوپرام برای چیست؟

بخش عمده مصرف قرص سیتاکسا برای درمان افسردگی در افراد است. اما در مواردی دیده شده که مصرف سیتالوپرام می‌تواند به زودانزالی و نوروپاتی دیابتی کمک بسیاری کند. علاوه بر این ازجمله موراد مصرف دارو سیتالوپرام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

درمان افسردگی با سیتالوپرام

برای درمان افسردگی و بهبود آن، مصرف سیتالوپرام می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. این دارو از نظر میزان اثربخشی در رده پنجم و از نظر هزینه‌ در رده چهارم داروهای درمان افسردگی قرار گرفته است. 

درمان اختلال هراس

از قرص سیتاکسا برای درمان اختلال هراس، که نوعی اختلال اضطراب و وحشت زدگی ناگهانی است استفاده می‌شود. 

سیتالوپرام برای زود انزالی

نتایج نشان می دهد که سیتالوپرام برای زود انزالی ممکن است با عوارض جانبی خفیف موثر باشد. با این حال، بررسی های بیشتر با نمونه های بزرگ که در آن اثربخشی طولانی مدت این دارو در نظر گرفته شده است، مورد نیاز است.

قرص سیتالوپرام برای معده

آیا سیتالوپرام به ناراحتی معده کمک می کند؟ سیتالوپرام به طور قابل توجهی علائم IBS یا همان سندروم روده تحریک پذیر از جمله درد شکم را در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد.

تاثیر سیتالوپرام بر مغز

سیتالوپرام با افزایش میزان سروتونین، یک ماده طبیعی در مغز که به حفظ تعادل ذهنی کمک می کند، بر مغز تاثیر می گذارد. سیتالوپرام، یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین، اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر روی سیستم سروتونرژیک دارد. علاوه بر این، درمان طولانی‌مدت با سیتالوپرام بر سیستم‌های دوپامین و نورآدرنالین تأثیر می‌گذارد که می‌تواند به عملکرد درمانی داروهای ضد افسردگی کمک کند.

تاثیر سیتالوپرام بر حافظه

آرام‌بخش‌ها، داروهای ضدافسردگی و برخی داروها می‌توانند بر حافظه تأثیر بگذارند. سیتالوپرام معمولاً با ایجاد آرام‌بخشی یا گیجی می تواند توجه دقیق به چیزهای جدید را دشوار کند. این حالت گذراست و با بهبود خلق و اضطراب معمولا وضعیت تمرکز و حافظه بهتر خواهد شد. اگر مشکوک هستید که سیتالوپرام باعث افت عملکرد حافظه شما شده است، با پزشک خود صحبت کنید

سیتالوپرام یا سرترالین؟

یک مطالعه نشان داد که هر دو دارو در درمان افسردگی موثر هستند. آنها همچنین هر دو به خوبی تحمل شدند. با این حال، سیتالوپرام علائم اولیه بهبود علائم را نشان داد و علائم افسردگی را سریعتر از سرترالین تسکین داد. تأخیر در تسکین علائم می تواند عاملی در قطع زودهنگام درمان باشد زیرا بیماران به اندازه کافی فواید آن را درک نمی کنند. شروع زودتر تسکین می تواند عامل مهمی در انطباق با دارو باشد.

قرص سیتالوپرام برای چیست

قرص سیتالوپرام را چگونه مصرف کنیم؟

این دارو همانطوذ که گفتیم ممکن است عوارض زیادی داشته باشد. به همین دلیل پزشک تجویز آن را برای فرد بیمار از دوزهای پایین آغاز می‌کند. سپس کم کم با توجه به شرایط بدن یفرد دوز آن را افزایش می‌دهد.
توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید زمان مصرف دارو و اندازه مصرف آن را کاهش یا افزایش دهید. طبق آنچه پزشک برای شما تجویز کرده است دارو را مصرف کنید.
بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با افزایش میزان دارو می‌توانند دوره بهبودی خود را کاهش دهند. درصورتی که اینگونه نیست و با افزایش مصرف دارو عوارض آن هم به مراتب بیشتر خواهد شد.

  • این دارو را معولا می‌توان تنها برای یک بار در روز استفاده کرد. 
  • زمان صرفا آن در ابتدای روز یا عصر است. 
  • به هیچ عنوان مصرف آن با غذا به افزایش جذب دارو در بدن کمک نخواهد کرد

مطالب عنوان شده در این مقاله صرفا جهت آگاهی و افزایش اطلاعات شما، در رابطه با شناخت بیشتر داروی سیتالوپرام منتشر شده است. برای میزان مصرف، موارد منع مصرف و…. بهتر است با پزشک معالج خود در ارتباط باشید. صرفا مطالب عنوان شده در این مقاله را به عنوان یک راه درمان پیش روی خود قرار ندهید. برای درمان هر نوع عارضه و بیماری چه کوچک و چه بزرگ بهتر است با پزشک معالج خود مشورت داشته باشید.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانپزشکان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانپزشکان

قبل از مصرف قرص سیتالوپرام

اگر به سیتالوپرام یا اس سیتالوپرام (Lexapro) حساسیت دارید، از ۲ هفته قبل یا بعد از استفاده از مهارکننده MAO در ۱۴ روز گذشته استفاده نکنید. ممکن است یک تداخل دارویی خطرناک رخ دهد. مهارکننده‌های MAO عبارتند از ایزوکاربوکسازید، لینزولید، تزریقی متیلن بلو، فنلزین و ترانیل سیپرومین.
اگر یکی از مشکلات زیر را دارید، برای اطمینان از بی‌خطر بودن قرص سیتالوپرام به پزشک اطلاع دهید:

  • مشکلات قلبی
  • سندرم QT طولانی (در شما یا یکی از اعضای خانواده)
  • فشار خون بالا
  • سکته مغزی
  • مشکلات خونریزی
  • مشکلات جنسی
  • بیماری کبد یا کلیه
  • گلوکوم با زاویه باریک
  • تشنج یا صرع
  • اختلال دوقطبی (افسردگی شیدایی)
  • عدم تعادل الکترولیت (مانند سطوح پایین پتاسیم، منیزیم یا سدیم در خون شما).

اگر برای افسردگی، اختلالات روانی، بیماری پارکینسون، میگرن، عفونت‌های جدی، یا پیشگیری از تهوع و استفراغ نیز از داروهای محرک، داروهای مخدر، محصولات گیاهی یا دارویی استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. تداخل با سیتالوپرام می‌تواند باعث یک بیماری جدی به نام سندرم سروتونین شود.

افراد مبتلا به افسردگی یا اختلال روانی ممکن است افکار خودکشی داشته باشند. برخی از جوانان ممکن است در اولین شروع مصرف دارویی برای درمان افسردگی، افکار خودکشی در آن‌ها افزایش یابد. نسبت به تغییرات خلقی یا علائم هوشیار باشید. خانواده یا مراقبان شما نیز باید مراقب تغییرات ناگهانی در رفتار شما باشند.

مصرف قرص سیتالوپرام در دوران بارداری می‌تواند به جنین آسیب برساند، اما قطع دارو ممکن است برای شما بی‌خطر نباشد. بدون مشورت با پزشک، قرص سیتالوپرام را ​​شروع یا قطع نکنید.

چگونه سیتالوپرام را قطع کنم؟

سیتالوپرام را نباید ناگهان قطع کرد. قطع ناگهانی سیتالوپرام می تواند باعث بروز عوارض جدید یا تشدید عوارضی مانند تحریک پذیری، حالت تهوع، احساس سرگیجه، استفراغ، کابوس، سردرد و پارستزی (احساس سوزن سوزن شدن روی پوست) شود. این دارو باید تحت نظر پزشک و به صورت تدریجی قطع شود. قطع سیتالوپرام با کاهش دوز ۵۰٪ در طی ۲ الی ۴ هفته انجام می شود.

هنگام مصرف قرص سیتالوپرام از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

قبل از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، ادویل، آلو، موترین و…. از پزشک خود سوال کنید. استفاده از NSAID همراه با قرص سیتالوپرام ممکن است باعث کبودی یا خونریزی شما شود. از نوشیدن الکل خودداری کنید، تا زمانی که بدانید این دارو چه تأثیری بر شما خواهد داشت از رانندگی یا فعالیت‌های خطرناک خودداری کنید. واکنش‌های شما ممکن است مختل شود.

زمان مصرف داروی سیتالوپرام چقدر است؟

این دارو اثرات اولیه خود را معمولا از هفته‌ی اول تا هفته چهارم نشان می‌دهد. اما اثرات کلی آن چند هفته بعد از مصرف خود را نشان خواهند داد. بسیاری از افراد هستند که بعد از گذشت چند ماه همچنان علائم افسردگی خود را دارند و گاها بیشتر هم خواهد شد، در این زمان بهترین کار مراجعه به پزشک است.

علائم واکنش حساسیتی به سیتالوپرام

افرادی که به این دارو حساسیت دارند معمولا دچار عوارضی می‌شوند:

  • مشکلات تنفسی
  • جوش‌های پوستی 
  • خارش و التهاب در بخش زبان و گلو 
  • سرگیجه و سردرد شدید

عوارض سیتالوپرام

عوارض سیتالوپرام

علائم واکنش آلرژیک به قرص سیتالوپرام عبارتنداز: کهیر، بثورات، تاول، تب، درد مفاصل، تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو.
اگر تغییرات جدید یا ناگهانی در خلق و خو یا رفتار دارید، از جمله افسردگی یا اضطراب جدید یا بدتر، حملات پانیک، مشکلات خواب، یا اگر احساس تکانشگری، تحریک پذیری، بی‌قراری، خصومت، پرخاشگری، بی قراری، فعال‌تر یا بیشتر احساس می‌کنید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. عوارض قرص سیتالوپرام به شرح زیر است:

عوارض جانبی رایج قرص سیتاکسا:

  • کاهش میل جنسی
  • سرگیجه، خواب آلودگی
  • خشکی دهان، تشنگی، افزایش تعریق یا ادرار
  • از دست دادن اشتها، حالت تهوع، اسهال، یبوست
  • احساس اضطراب، آشفتگی، یا لرزش
  • احساس ضعف یا خستگی
  • مشکلات خواب (بی خوابی)
  • خمیازه
  • افزایش حرکت عضلات
  • خونریزی بینی، خونریزی شدید قاعدگی
  • علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، عطسه، گلودرد.

این لیست کاملی از عوارض سیتاکسا نیست و ممکن است موارد دیگری نیز وجود داشته باشد.

عوارض طولانی مدت سیتالوپرام

افرادی که از قرص سیتاکسا استفاده می‌کنند ممکن است در طولانی مدت عوارض جانبی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم را تجربه کنند:

  • حالت تهوع
  • اختلال در خواب
  • خواب‌آلودگی و سبک شدن سر
  • خشک شدن دهان
  • خستگی
  • اثرات غدد درون‌ریز
  • افزایش سطح پرولاکتین

مشکلات جنسی

مصرف این دارو می‌تواند در مردان در بسیاری از موارد، با نعوظ دردناک و طولانی مدت همراه باشد و موجب اختلال عملکرد جنسی در مردان شود. این حالت ممکن است حدود ۴ ساعت طول بکشد. درصورتی که دچار این عارضه شدید بهتر است با قطع مصرف دارو به پزشک معالح خود، مراجعه کنید. مصرف این دارو در زنان منجر به خشکی واژن و عدم حساسیت در پستان می‌شود.

ضربان قلب غیرطبیعی

سیتالوپرام در افراد دارای سابقه مشکلات قلبی و یا سالمندان میتواند باعث افزایش QT و تپش قلب و گیجی شود.

بارداری

مصرف این دارو در دوران بارداری می‌تواند تاثیر منفی روی جنین داشته باشد. زمانی که از داروی سیتالوپرام در دوزهای بالا استفاده شود، سلامتی جنین در سه ماه پایان بارداری در معرض خطر قرار می‌گیرد. از این رو برای مصرف آن در دوران بارداری باید با پزشک مشورت کنید.

خودکشی

مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند میزان سروتونین را افزایش دهد، در مواقعی که مقدار این ماده در بدن بیش از حد مجاز افزایش پیدا کند، فرد را دچار مسمومیت خواهد کرد. همین مسمومیت اگر از روی عمد ایجاد شده باشد می‌تواند یک اقدام به خودکشی باشد.

بسیاری از عوارض جانبی سیتالوپرام بعد از مدتی فروکش می‌کند و برخی دیگر با گذشت زمان قابل کنترل‌تر می‌شود. مانند هر داروی دیگر احتمال واکنش آلرژیک به این دارو وجود دارد. سیتاکسا می‌تواند با داروهای دیگر تداخل دارویی جدی‌تری ایجاد کند. قبل از مصرف این دارو با روانپزشک خود درباره تمام داروهایی که مصرف می‌کنید صحبت کنید.

عوارض شدید سیتالوپرام

  • احساس سبکی، مثل اینکه ممکن است بیهوش شوید
  • تاری دید، درد یا قرمزی چشم، دیدن هاله های اطراف نور
  • ضربان قلب تند یا تند، درد یا بال زدن در قفسه سینه، تنگی نفس و سرگیجه ناگهانی (مثل اینکه ممکن است بیهوش شوید)
  • تشنج
  • دوره‌های شیدایی – افکار مسابقه‌ای، افزایش انرژی، کاهش نیاز به خواب، رفتارهای مخاطره آمیز، آشفته یا پرحرف بودن.
  • واکنش شدید سیستم عصبی ماهیچه‌های بسیار سفت (سفتی)، تب بالا، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع یا ناهموار، لرزش. 
  • سدیم خون پایین – سردرد، گیجی، مشکلات تفکر یا حافظه، ضعف، احساس ناپایداری.
  • در صورت داشتن علائم سندرم سروتونین مانند: بی‌قراری، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان قلب سریع، سفتی عضلات، پرش، از دست دادن هماهنگی، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی نادر سیتالوپرام

اگر هر یک از عوارض جانبی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم را داشتید سریعا به روانپزشک خود مراجعه کنید.

  • شاخص‌های واکنش آلرژیک (کهیر، بثورات پوستی، مشکل در بلع، تنگی نفس یا تورم صورت، دهان یا زبان)
  • توهم
  • گیجی
  • استفراغ
  • تشنج
  • اضطراب شدید و یا عصبانی بودن
  • افزایش ضربان قلب
  • افکار یا رفتارهای خودکشی

شایع‌ترین عارضه طولانی مدت مصرف سیتاکسا افزایش وزن مزمن است. اگر سابقه دیابت یا بیماری قلبی دارید با پزشک مشورت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که بازدارنده‌های انتخابی بازجذب سروتونین در برخی موارد باعث حمله قلبی می‌شوند و می‌توانند منجر به آسیب به سیستم قلبی عروقی شوند.

مقابله با علائم اختلال وحشت ممکن است بسیار دشوار باشد و طبیعی است که بخواهید هرچه زودتر درمانی برای آن پیدا کنید. زمانی که به تازگی یک داروی ضدافسردگی را مصرف می‌کنید لازم است که صبور باشید و انتظار عملکرد و تاثیرگذاری فوری را نداشته باشید. بسیاری از افراد می‌گویند که در طی روزهای اول تا چند هفته شروع Celexa متوجه تغییرات مثبت و کاهش علائم شده‌اند، اما ممکن است چندین ماه طول بکشد تا این دارو اثر کامل خود را بروز دهد.

سیتالوپرام

عوارض احتمالی سیتالوپرام در افراد سالمند

افراد سالمند مقاومت بدنی بسیار کمتری دارند از این رو در برابر عوارض این دارو سریع‌تر واکنش نشان خواهند داد. کاهش سدیم خون بدن و از بین رفتن تعادل فرد ازجمله عوارض این دارو در سالمندان است.

عوارض احتمالی سیتالوپرام در کودکان و نوجوانان

 دور مصرف این دارو برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است. معمولا پزشکان برای تجویز این دارو برای کودکان و نوجوانان حساسیت زیادی به خرج می‌دهند.  اگر بدن کودکان به این دارو حساس باشد معمولا با علائمی چون کم اشتهایی، کاهش وزن، بی‌خوبی و.. حساسیت و آلرژی را نشان می‌دهند.

فراموش کردن دوز مصرفی

به محض اینکه مصرف دارو یادتان آمد آن را مصرف کنید. مگر اینکه زمانی که یادتان آمد نزدیک زمان مصرف دوز بعدی دارو باشد که در این صورت نباید دوز فراموش شده را مصرف کنید. هرگز دو دوز مصرفی را همزمان با یکدیگر مصرف نکنید. دوز فراموش شده را دیگر مصرف نکنید و بقیه دوزهای دارو را طبق زمانبندی آن مصرف کنید.

نکات مهم برای قبل از استفاده از داروی سیتالوپرام

  • قبل از مصرف این دارو در صورت مصرف دارویی دیگر یا داشتن بیماری، پزشک خود را مطلع کنید. 
  • درصورت بروز هرگونه آلرژی در بدن بعد از مصرف داروها، پزشک خود را مطلع سازید. 
  • در صورت بروز هرگونه آلرژی به این دارو بهتر است به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید. 
  • قبل از تجویز این دارو، تمام سوابق روحی و روانی فرد بیمار باید توسط پزشک معالج مورد بررسی قرار بگیرد. 

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از روانپزشک

عوارض قطع سیتالوپرام

اگر تصمیم گرفته‌اید که مصرف این دارو را قطع کنید، به روانپزشک مراجعه کنید. روانپزشک می‌تواند به کاهش تدریجی دوز دارو و در نتیجه قطع کامل دارو کمک کند. هرگز مصرف دارو را به صورت خودسر و ناگهانی قطع نکنید. قطع ناگهانی Celexa به تنهایی می‌تواند منجر به برخی عوارض جانبی جدی و علائم مشابه ترک مانند افزایش اضطراب و تحریک پذیری، سردرد، گیجی و سبکی سر شود.

مصرف بیش از حد داروی سیتالوپرام

هیچ وقت در مثرف داروهای شیمیایی زیاده روی نکنید. مصرف این دارو هم مستثنی از این قاعده نبوده، به هیچ عنوان نباید از مصرف داروهای شیمیایی چون سیتالوپرام زیاده‌روی کنید. درصورت زیاده‌روی در مصرف آن فرد دچار حالت تهوع، سرگیجه، تعریق و حتی اغما می‌شود.

سیتالوپرام و لاغری

سیتالوپرام و لاغری گاها مرتبط است. سیتالوپرام می تواند باعث شود کمتر احساس گرسنگی کنید، بنابراین ممکن است در اولین شروع مصرف آن وزن کم کنید. بعداً ممکن است با بازگشت اشتهایتان کمی وزن اضافه کنید. اگر در حین مصرف سیتالوپرام با وزن خود دچار مشکل شدید، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید و در صورت اضافه وزن، نکات زیر را در نظر بگیرید:

کمتر غذا بخورید

توجه داشته باشید که کالری اضافی ممکن است به طور مخفیانه وارد رژیم شما شود. مصرف کربوهیدرات‌ها و نوشابه از مقصرین اصلی این قضیه هستند. صرف نظر از کنار گذاشتن این موارد ممکن است برای کاهش وزن کافی باشد. در صورت نیاز به کمک در تعیین چگونگی تغییر رژیم روزانه، روانپزشک می‌تواند شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد.

مراجعه به یک روانپزشک خوب در تهران میتواند کمک بسیار زیادی به شما کند

تحرک داشته باشید

به باشگاه بروید و یا پیاده‌روی کنید. سعی کنید به طور روزانه تحرک کافی داشته باشید. به یاد داشته باشید که علاوه بر سوزاندن کالری، ورزش می‌تواند به کاهش افسردگی نیز کمک کند، بنابراین با این روش، هم بدن و هم روان سالمی خواهید داشت. اگر تازه شروع به ورزش کرده‌اید، قبل از شروع ورزش با روانپزشک خود در این باره صحبت کنید.

تغییر دارو

افزایش وزن در بعضی از داروهای ضد افسردگی بیشتر از سایرین است. ممکن است پزشک بتواند SSRI جدیدی برای شما تجویز کند که باعث اضافه وزن در شما نشود، در غیر این صورت روانپزشک ممکن است از یک داروی غیر SSRI مانند داروی ولبوترین (بوپروپیون) را برای شما تجویز کند.

هشدارهای سیتالوپرام

  • قرص سیتالوپرام می‌تواند باعث یک مشکل جدی قلبی شود. اگر درد قفسه سینه، ضربان قلب تند یا تند، تنگی نفس و سرگیجه ناگهانی دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر پیموزاید نیز مصرف می‌کنید، نباید از قرص سیتالوپرام استفاده کنید. این ترکیب می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در ریتم قلب شما شود.
  • اگر در ۱۴ روز گذشته از مهارکننده های MAO استفاده کرده‌اید (مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، فنلزین، رازاگیلین، سلژیلین، یا ترانیل سیپرومین) یا تزریق متیلن بلو را دریافت کرده‌اید، از قرص سیتالوپرام استفاده نکنید. یک واکنش کشنده ممکن است رخ دهد.
  • افراد مبتلا به افسردگی یا بیماری روانی ممکن است افکار خودکشی داشته باشند. برخی از جوانان ممکن است در اولین شروع مصرف دارویی برای درمان افسردگی، افکار خودکشی را افزایش دهند. اگر تغییرات ناگهانی در خلق و خو یا رفتار یا افکار خودکشی دارید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن را به پزشک خود گزارش دهید، مانند: تغییرات خلق و خو یا رفتار، اضطراب، حملات پانیک، مشکلات خواب، یا اگر احساس می‌کنید تکانشی، تحریک پذیر، بی‌قرار، خصمانه، بی قرار، بیش فعال (ذهنی یا پرخاشگر)، افسرده‌تر، یا در مورد خودکشی یا آسیب رساندن به خود فکر می‌کنید.
  • بدون مشورت با پزشک خود، استفاده از قرص سیتالوپرام را ​​قطع نکنید.

سیتالوپرام و الکل

در هنگام مصرف سیتالوپرام مصرف الکل باید به حداقل برسد. اثرات الکل ممکن است با Celexa تشدید شود و نوشیدن الکل در اثر آن تداخل ایجاد کند.

مصرف سیتالوپرام در شیردهی

بارداری به طور مستقیم وارد شیر مادر می‌شود. از این رو می‌تواند برای سلامتی نوزاد خطر داشته باشد. پس بهتر است با توجه به دستور پزشک و با مشورت آن دارو را مصرف کنید.

سیتالوپرام در بارداری

سیتالوپرام یک داروی حاملگی دسته C است. یعنی تحقیقات روی حیوانات حاکی از اثرات نامطلوب در هنگام مصرف دارو توسط مادر برای جنین است. مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است تا مطمئن شویم که چگونه دارو ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد.
اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید. این دارو فقط در صورتی باید استفاده شود که منافع بالقوه خطر احتمالی برای جنین را توجیه کند.

نحوه نگهداری از قطره سیتالوپرام چگونه است؟

  • این دارو باید از دسترس کودکان دور بماند.
  • در دمای کمتر از ۳۰ درجه(یخچال) نگهداری شود. 
  • این قطره را می‌توانید تا ۱۶ هفته پس از باز کردن نگهداری کنید. 
  • ترجیا برای مصرف آن از یک قاشق مخصوص استفاده کنید. 

چه داروهایی دیگری بر قرص سیتالوپرام تاثیر می‌گذارد؟

قرص سیتالوپرام می‌تواند باعث یک مشکل جدی قلبی شود. اگر از داروهای خاصی برای عفونت، آسم، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، افسردگی، بیماری روانی، سرطان، مالاریا یا HIV نیز استفاده کنید، استفاده برخی داروهای دیگر می‌تواند با قرص سیتالوپرام تداخل داشته باشد. این داروها عبارتنداز: 

  • سایمتیدین
  • رقیق کننده خون (وارفارین، کومادین، جانتوون)
  • دیورتیک یا “قرص آب”
  • لیتیوم
  • ترامادول
  • تریپتوفان (گاهی اوقات ال-تریپتوفان نامیده می شود). 

مصرف سیتالوپرام در شب

شما می توانید سیتالوپرام را در هر زمانی از روز مصرف کنید، اما بهتر است هر روز به همان ساعت ثابت بمانید. می توانید آن را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر مشکل خواب دارید، بهتر است آن را صبح مصرف کنید. اگر قطره سیتالوپرام مصرف می کنید، آن را با آب مخلوط کرده و بلافاصله بنوشید.

سوالات متداول

ایا سیتالوپرام فشار خون را بالا میبرد؟

سیتالوپرام فشار خون را بالا نمی برد و در برخی افراد موجب کاهش فشار خون نیز می شود. اما چنانچه سابقه فشار خون دارید حتما قبل از مصرف دارو به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا سیتالوپرام تست اعتیاد را مثبت میکند؟

خیر، سیتالوپرام و سایر داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین مثل فلوکستین و اس سیتالوپرام، باعث تست مثبت کاذب در آزمایش اعتیاد نمی شود.

سیتالوپرام را چه مدت باید مصرف کرد؟

اکثر پزشکان مصرف داروهای ضد افسردگی از جمله سیتالوپرام را به مدت ۶ ماه تا یک سال توصیه می کنند. توقف قبل از آن زمان می تواند باعث بازگشت افسردگی شود. قبل از قطع سیتالوپرام با پزشک مشورت کنید و اگر احساس بهبود می کنید تا زمانی که متخصص تشخیص دهد به مصرف ادامه دهید.

قرص سیتالوپرام چند ساعت در بدن میماند؟

نیمه عمر قرص سیتالوپرام ۳۵ ساعت است، به این معنی که نیمی از دارو به طور کلی تا آن زمان از بدن شما خارج می شود. با این حال، نیمه عمر سیتاکسا ممکن است برای افراد مسن بالای ۶۰ سال طولانی تر باشد. بسته به دوز، نیمه عمر می تواند بین ۴۵.۵ تا ۵۲.۵ ساعت افزایش یابد. به طور متوسط، دارو ۱۰-۱۴ روز پس از مصرف آخرین دوز، از بدن به طور کامل خارج می شود.

آیا سیتالوپرام باعث ریزش مو میشود؟

ریزش مو با مصرف برخی داروهای ضد افسردگی رایج ایست اما ریزش مو با سیتالوپرام یک عارضه بسیار نادر است. در برخی موارد، به نظر می رسد که ریزش مو با افزایش دوز قرص ضد افسردگی تسریع می شود.

آیا قرص سیتالوپرام خواب آور است؟

این دارو می‌تواند باعث سبکی سر، گیجی و خواب آلودگی شود. زمانی که برای اولین بار از این دارو استفاده می‌کنید هنگام رانندگی و یا هر فعالیت دیگری که حواس و تمرکز شما را می‌خواهد بسیار محتاط باشید.

آیا قطره یا شربت سیتالوپرام در درمان موثر است؟

بله، میزان تاثیر قطره و شربت این دارو همانند نوع قرص آن است. برای مصرف شربت آن بهتر است از قاشق‌ مشخصی استفاده کنید تا در هربار مصرف دوز آن تغییر نکند. 

اشکال دارویی سیتالوپرام چیست؟

در حال حاضر این دارو علاوه بر قرص‌ها ۲۰ و ۴۰ میلی‌گرمی ‌به صورت قطره و شربت در داروخانه‌ها موجود است. این دارو به هیچ عنوان بدون نسخه پزشک نمی‌تواند در اختیار فرد قرار بگیرد.

منابع : very well mind, (۲) very well mind, drugs


در صورت نیاز میتوانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین متخصص ها در زمینه افسردگی نوبت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

متخصص خوب برای افسردگی