افسردگی در کودکان اوتیسم: علائم، تشخیص و درمان

توسط تیم محتوای پزشک خوب
این مقاله توسط تیم محتوای پزشک خوب تالیف شده است.

زنگهداری و مراقبت از کودکان اوتیسمی به دلیل شرایط خاصی که دارند به مراتب بسیار سخت‌تر از کودکان معمولی است. اما آیا راهی وجود دارد تا از افسرده شدن کودکان اوتیسمی جلوگیری کرد؟ با توجه به اینکه کودک اوتیسمی تفاوت بسیاری با یک کودک معمولی دارد، اما آیا می‌توان این عارضه را در کودک اوتیسمی درمان کرد؟ ابتدا بهتر است با صبر و خونسردی از این کودکان نگهداری کنید سپس با مطالعه، آگاهی خود را نسبت به این عارضه و شرایط کودکان اوتیسمی افزایش دهید.
در این مطلب قصد داریم تا شما را با افسردگی کودکان مبتلا به اوتیسم، علائم افسردگی در این کودکان و…. بیشتر آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب
  • افسردگی در کودکان اوتیسم

    طبق آمار منتشر شده حدود ۷ درصد از کودکان اوتیسمی در جهان و ۲۶ درصد بزرگسالان اوتیسمی در جهان به افسردگی مبتلا هستند. این آمار در کودکان معمولی ۲ درصد و در بزرگسالان غیر اوتیسمی حدود ۷ درصد است. عارضه افسردگی در کودکان مبتلا به اوتیسم با افزایش سن، شدت بیشتری پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند کمی نگران کننده باشد، به همین دلیل آمار بزرگسالان اوتیسمی که به افسردگی مبتلا شده‌اند بیشتر است. احتمال ابتلا به افسردگی در این کودکان به دلیل مشکلات جسمی و روحی که دارند به مراتب بسیار بیشتر از دیگر کودکان است. 

    autism children symptoms

    علائم افسردگی در کودکان اوتیسم چیست؟

    افسردگی در کودکان اوتیسمی هم دارای علائم و نشانه‌هایی است که در صورت بروز این علائم باید برای درمان به مشاور یا روانشناس مراجعه کنید. 

    • رفتار این کودکان از روی خشم و پرخاشگرانه است. 
    • این کودکان دائما در حال ضربه زدن و آسیب زدن به خود هستند. 
    • دائما در حال فکر کردن به خودکشی و مرگ هستند. 
    • انجام دادن فعالیت‌های روزمره برای آن‌ها بسیار سخت و دشوار است. 
    • در بیشتر مواقع بداخلاقی و کج خلقی می‌کنند. 
    • رفتارهای این کودکان تکراری و از روی اجبار است.
    • پایبندی سفت و سختی به انجام برخی کارهای خاص دارند. 
    • به راحتی نمی‌توانند با هر کسی ارتباط برقرار کنند. 

    مطلب مرتبط: درمان اوتیسم؛ راه های جدید درمان اوتیسم

    دلایل بروز افسردگی در کودکان اوتیسم

    کودکان اوتیسمی مانند کودکان معمولی نیستند، نقص آن‌ها در واقع دلیلی بر افسردگی و منزوی شدن کودکان می‌باشد. آیا این سوال تا به حال برای شما پیش آمده است که چرا و به چه دلیل کودکان اوتیسمی دچار افسردگی می‌شوند؟ بروز افسردگی در این کودکان بنا بر دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که در ادامه گریزی به آن‌ها خواهیم زد:

    • این کودکان به دلیل مشکلی که دارند نمی‌توانند فشار زیاد را تحمل کنند، از این رو دچار مشکل روحی و روانی خواهند شد. 
    • این کودکان بیشتر از کودکان معمولی دچار استرس و اضطراب می‌شوند.
    • زمانی افسردگی شدت پیدا می‌کند 
    • که متوجه شوند با هم سن و سالان خود فرق دارند. 
    • مشکلات اجتماعی همچون نپذیرفتن کودک در جامعه؛ تمسخر و… باعث منزوی شدن و افسردگی کودک می‌شود. 
    • درک قوانین، یافتن دوست، رفتن به مدارس و اماکن عمومی و… برای این دسته از کودکان کار بسیار دشواری است. این عوامل خود می‌تواند دلیلی بر افسردگی کودکان اوتیسمی باشد. 

    نحوه تشخیص افسردگی در کودکان مبتلا به اوتیسم

    تشخیص افسردگی در کودکان مبتلا به اوتیسم کار چندان سختی نیست. شما می‌توانید با بررسی علائم و نشانه‌ها این عارضه را مشخص کنید. در ابتدای این مطلب علائم افسردگی در کودکان اوتیسمی را به وضوح برایتان بیان کردیم. بهتر است با دیدن این علائم نسبت به درمان این عارضه اقدام کنید.

    autism depression

    درمان افسردگی در کودکان اوتیسم

    درمان افسردگی در کودکان اوتیسمی کار سخت و غیرممکنی نیست. در واقع افسردگی در کودکان اوتیسمی امری بسیار رایج است، اگر شدت آن زیاد نباشد می‌توانید به راحتی با راه‌کارهایی که وجود دارد افسردگی کودک را در منزل و بدون مراجعه به پزشک درمان کنید. اما در بسیاری از مواقع شدت این افسردگی به قدری زیاد است که باید از روش‌های دارو درمانی و مراجعه به روانشناس استفاده کنید.
    اولین قدم در درمان افسردگی کودکان، شناسایی افسردگی در فرد است. باید تمام رفتارهای کودک خود را مورد بررسی قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که آیا دچار افسردگی شده است یا نه. از این رو بهتر است با دوستان، معلمان، اطرافیان کودک در ارتباط باشید. در اینصورت بهتر می‌توانید نسبت به شناسایی افسردگی و درمان آن اقدام کنید. از دیگر روش‌های درمان افسردگی کودکان اوتیسمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • روش کارآگاهان اندیشه: گاهی اوقات کودک اوتیسمی تنها روی افکار منفی تمرکز می‌کند و همین امر می‌تواند به افسرده شدن فرد دامن بزند. شما باید به کودک خود یاد بدهید که مثل یک کارآگاه به دنبال صحت و درستی افکار خود باشد. با این کار می‌تواند به راحتی صحت گفته‌های خود را پیدا کند و به بعد منفی دیدگاه خود برسد.
      برای مثال از کودک خود بخواهید لیستی از کسانی را که دوست دارد و لیستی از کسانی که دوست ندارد تهیه کند. بعد به دنبال دلیل دوست داشتن و دوست نداشتن آن باشید. با این کار به راحتی می‌توانید دیدگاه کودک را نسبت به خود و نسبت به دیدگاه منفی که دارد تغییر دهید. 
    • روش دارو درمانی: از روش دارودرمانی زمانی استفاده می‌کنند که مشکل کودک افسرده اوتیسمی بسیار حاد و بزرگ باشد. در این زمان راه‌های مشاوره‌ای و روانشناسی دیگر پاسخگو نخواهد بود و به ناچار پزشک از دارو برای درمان و بهبود این عارضه استفاده می‌کند. در برخی مواقع پزشکان سعی می‌کنند تا در کنار دارو درمانی به روان درمانی هم بپردازند. ترکیب روان درمان و دارو درمانی می‌تواند سرعت بهبود این عارضه را بیشتر کند.  
    • روش تصور بدترین اتفاق: یکی از بهترین راه‌های درمان افسردگی در کودکان مبتلا به اوتیسم می‌تواند تصور بدترین اتفاق باشد. در واقع هرگاه کودک شما افکار منفی در ذهن داشت لازم است از او بپرسید که بدترین تصور در رابطه با موضوعی که ناراحتش کرده است چیست؟ سپس می‌توانید با او در رابطه با موضوع صحبت کنید. به او بگویید که این موضوع بسیار کوچکی است و تو فقط در ذهن خود آن را بزرگ کرده‌ای و آن را به یک مشکل فاجعه آمیز تبدیل کرده‌ای. با این روش می‌توانید دید او را نسبت به این مشکل مثبت کنید. 

    ‌همچنین بخوانید: اوتیسم در بزرگسالی؛ علائم، تشخیص و درمان اتیسم در بزرگسالان

    سخن پایانی

    همیشه این موضوع را به یاد داشته باشید که تشخیص به موقع عارضه افسردگی می‌تواند از پیشرفت آن و حاد شدن مشکل جلوگیری کند. بهتر است در صورت بروز علائم افسردگی در کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به درمان آن و مراجعه به پزشک اقدام کنید. هرچه این بیماری کهنه‌تر شود قطعا راه درمان آن هم طولانی‌تر و سخت‌تر خواهد شد. همانطور که در ابتدا عنوان کردیم شما در این راه می‌توانید از مشاوران، پزشکان و… کمک بگیرید. البته نوع درمان و راه درمان این عارضه به شدت افسردگی کودک بستگی دارد. 

    ۳.۹/۵ - (۱۰ امتیاز)
    3.9/5 - (10 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    ناشناس اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳ ب٫ظ

    کاربردی بود ممنون

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب