رابطه ی جنسی یکی از بخش های زندگی یک زوج میباشد که بعد از والد شدن تحت تاثیر قرار میگیرد . دامنه این تاثیر از تغییراتی که بدن زن بعد از زایمان دارد تا حضور کودک متغیر است. بنابراین والدین بهتر است قبل از تصمیم برای داشتن فرزند در مورد تغییراتی که در این زمینه بوجود می آید با یکدیگر گفتگو کنند.

به عنوان مثال در مورد زمان و شرایط داشتن رابطه ی جنسی گفتگو کنند. آنها باید بدانند که کودک تقریبا از ۲ سالگی میتواند آنچه که میبیند را به خاطر بسپارد و از ۳ سالگی برای آنچه که میبیند خیال پردازی کند و از آنجایی که کودک در طول شب چندین بار بیدار میشود بنابراین این تصور که چون کودک است مشکلی ایجاد نمیشود بسیار آسیب زننده خواهد بود.

بنابراین باید بدانیم احتمال مواجهه کودک با رابطه ی جنسی والدین بسیار محتمل خواهد بود اگر والدین تمهیدات لازم برای آن را فراهم نبینند.

در این مقاله روانشناس پزشک خوب، سرکار خانم ساره خالقی شما را با موضوع مواجهه کودک با رابطه جنسی آشنا میکند.

 

تاثیرات منفی مواجه کودک با رابطه جنسی پدر و مادر

کودکان تا قبل از دوره بلوغ  اطلاعاتی در زمینه ی تغییرات جنسی یا اندام های جنسی  و رابطه جنسی ندارند بنابراین آنچه که ممکن است ببینند را با طرحواره‌های ذهنی خودش تفسیر میکند. تخیلات کودک بر مبنای آرزوها و تمایلات یا ترس‌ها و نگرانی‌هایش شکل میگیرند. وقتی کودک صدای والدین را در حین رابطه جنسی میشنود و یا آنها را در حین رابطه میبیند به احتمال زیاد اولین تصور او رفتاری همراه با خشونت پدر بر علیه مادر خواهد بود. بنابراین ترس و اضطراب از اولین تجربه‌های هیجانی او خواهد بود.

ترس و اضطراب وقتی همراه با ابهام وقتی رها میشود یا نادیده گرفته میشود پیامدهای ناگوارتری برای کودک به همراه خواهد داشت مثل افسردگی، ترس از تنهایی، تنفر از پدر و رابطه جنسی، بلوغ زودرس و …

when your child catches parents having sex

طریقه برخورد مناسب والدین با کودک

بنابراین والدین باید بدانند که نباید کودکی را که شاهد رابطه جنسی والدین بوده را رها کرد و با انکار کردن اتفاقی که رخ داده کودک را در ابهامات و تصورات منفی‌اش رها کنند. درسته که خود والدین ممکن است در این شرایط حس منفی پیدا کنند اما با فرار از مساله پیش‌آمده به پیامدهای منفی روانی کودک دامن میزنند.

والدین باید بدانند که سرزنش کردن کودکی که ناگهان وارد اتاق خواب آنها شده احساس شرم را نیز به ترس و اضطراب کودک اضافه میکند بنابراین کاری که باید انجام دهند این است که خودشان را بپوشانند و کودک را در آغوش بگیرند. از او علتی که بیدار شده است را بپرسند، مثلا اگر نیاز به توالت دارد یا ترسیده و بیدار شده نیاز او را برآورده کنند. سپس از کودک بپرسند که چه چیزی دیده و چه احساسی دارد. بهتر است ترس کودک مبنی بر اینکه شاید در حال مشاجره بودند یا پدر قصد آسیب زدن به مادر داشته را برطرف کنند. جملاتی شبیه به این که وقتی دو بزرگسال همدیگه را دوست دارند گاهی همدیگر را میبوسند یا به آغوش میکشند از اضطراب اولیه کودک میکاهد و والدین فرصت پیدا میکنند در روز بعد و در شرایط آرام‌تری با کودک گفتگو کنند.

 

پاسخ به سوالات مختلف کودک بد از دیدن رابطه جنسی

والدین باید بدانند پرسش کودکان در مورد رابطه ی جنسی مساله‌ای نیست که به خاطرش احساس شرمساری کنند یا احساس گناه را به کودک منتقل کنند. رابطه جنسی موضوعی است که کودک به زودی با آن مواجهه میشود و خیلی بهتر است که بتواند در این زمینه با والدین خودش گفتگو کند و سوالاتش را از آنها بپرسد. والدین باید به هر کودک متناسب به سن و رشد شناختی کودک در مورد مسایل مربوط به رابطه جنسی توضیح دهند. از کمک گرفتن از داستان‌های کودکانه تا اطلاعاتی که مربوط به کودک در سن بلوغ میباشد. لزومی به دادن اطلاعات با جزییات نمیباشد و اگر والدی نمیداند چطور به سوال کودک پاسخ دهد بهتر است جواب دادن یا گفتگو را به روز دیگه موکول کند تا بتواند از یک متخصص کمک بگیرد.

نکات مهم هنگام رابطه جنسی برای تکرار نشدن این اتفاق

بهتر است والدین رابطه جنسی را موکول به زمان‌هایی کنند که کودک در منزل حضور ندارد. مثلا وقتی نزد مادربزرگ یا یک پرستار مطمئن هست یا زمانی که کودک در مهد یا مدرسه میباشد. اگر تعداد این زمان‌ها کم میباشد بهترین زمان در ساعات اولیه خواب کودک هست که احتمال بیدار شدن کودک کمتر است. در اتاق هنگام رابطه جنسی قفل باشد و تا حد زیادی رابطه جنسی همراه با سر و صدا نباشد.

از کجا بفهمیم فرزند، رابطه جنسی والدین را دیده است؟

همانطور که گفته شد پیامدهای روانشناختی زیادی در کودک پس از دیدن رابطه جنسی وجود دارد مثل افسردگی و پرخاشگری با والد بخصوص پدر، اضطراب و نگرانی برای مادر که قبلا نبوده، اختلال در اشتها و خواب و در کودکان بزرگ‌تر رفتارهای جنسی مثل بازی با اندام‌های جنسی خودشان، کنجکاوی های جنسی و ….. که بهتر است والدین با کمک گرفتن از مشاور کودک به علت این تغییرات پی ببرند و برای رفع آنها اقدام کنند.

نویسنده: ساره خالقی