با توجه به ماهیت انتزاعی هوش، اندازه‌گیری آن نسبت به مفاهیم و مسائل قابل مشاهده دشوار تر است. با این حال، با تلاش و تدوین توسط متخصصان، ابزارهایی مانند آزمون‌های هوشی توسعه یافته‌اند که قادر به اندازه‌گیری هوش می‌باشند. نتایج حاصل از آزمون‌های هوشی معتبر مانند تست وکسلر کودکان دقیق‌تر از سایر آزمون‌ها هستند. این آزمون توسط وکسلر، یک روانشناس آمریکایی، طراحی و تدوین شده است. او باور داشت که هوش ترکیبی از توانایی‌های ذهنی مختلف است و نمی‌توان آن را به یک عامل کلی ساده تقلیل داد. این آزمون علاوه بر سنجش ناتوانی‌های یادگیری، برای اندازه‌گیری میزان افت تحصیلی دانش‌آموزان نیز به کار می‌رود.

همچنین، به جز آزمون هوشی وکسلر بزرگسالان، یک آزمون هوشی وکسلر نیز برای کودکان ۶ تا ۱۶ ساله طراحی شده است. این آزمون شامل ۱۰ آزمون اصلی از نوع فرعی و ۳ آزمون تکمیلی می‌باشد. این آزمون به منظور سنجش سطح هوش کودکان، تشخیص ناتوانی‌های یادگیری و ارزیابی میزان افت تحصیلی آنان استفاده می‌شود.

تست وکسلر کودکان چیست؟

تست هوش وکسلر کودکان (WISC) توسط «دیوید وکسلر» ابداع شد. این تست روانشناسی دو جنبه اساسی هوش را در کودکان می‌سنجد که عبارتند از هوش کلامی و هوش عملکردی. هوش کلامی شامل درک مطلب و دایره واژگان و هوش عملکردی شامل تکمیل تصاویر و استدلال می‌شود.

تست وکسلر کودکان ۴ (WISC-IV) عملکرد ذهنی کودک را به عنوان یک ساختار چندوجهی می‌بیند. یعنی در این تست مقیاس‌های گوناگونی وجود دارد که اشکال مختلف عملکرد ذهنی کودک را می‌سنجند. در واقع تست‌های هوش امروزی، «هوش» را به عنوان یک توانایی خاص نشات گرفته از ظرفیت‌های ذهنی فرد نمی‌بینند؛ بلکه آن را به عنوان ترکیبی از هوش‌های مختلف می‌سنجند که هرکدام اهمیت یکسانی دارند.

این تست معمولاً برای کودکان شش الی شانزده ساله استفاده می‌شود و اجرای آن حدود ۶۵ الی ۸۰ دقیقه زمان می‌برد. اگر یک کودک در مدرسه به خوبی عمل نکند یا با افت تحصیلی مواجه شود، تست هوش وکسلر کودکان (آزمون WISC) می‌تواند در تشخیص مشکل کودک به روانشناس کمک کند. تست وکسلر کودکان به عنوان یک استاندارد طلایی در ارزیابی و اندازه گیری عملکرد ذهنی و هوش کودکان شناخته می‌شود.

روانشناسان تلاش می‌کنند هوش را به یک متغیر برای عملکرد تبدیل و آن را به وسیله این متغیر توصیف کنند. ضریب هوشی به تنهایی اهمیت چندانی ندارد. آنچه که مهم‌تر از ضریب هوشی است نحوه و میزان استفاده از ان است. همچنین بسیاری از ظرفیت‌های ذهنی و شناختی انسان قابل مشاهده و اندازه‌گیری دقیق نیست. 

این امکان وجود دارد که توانایی های فکری در طول دوران کودکی تغییر کند. علاوه بر این، نمرات یک کودک در تست وکسلر می تواند تحت تأثیر انگیزه، توجه، علایق و فرصت های یادگیری قرار گیرد. به این دلایل، اگر کودک در زمان دیگری دوباره آزمایش شود، ممکن است برخی از نمرات کمی بالاتر یا پایین تر باشد. بنابراین مهم است که نمرات آزمون وکسلر کودکان را به عنوان تصویری از سطح فعلی عملکرد فکری کودک مشاهده کنیم. هنگامی که این نمرات به عنوان بخشی از یک ارزیابی جامع مورد استفاده قرار می گیرند، به درک نقاط قوت فعلی کودک و هر نیازی که می توان به آن توجه کرد کمک می کند.

تست رورشاخ چیست؟ ۱۰ کارت آزمون رورشاخ با تفسیر و نمره گذاری

تست هوش وکسلر کودکان

تست هوش وکسلر کودکان نسخه ۵

مقیاس هوش وکسلر برای کودکان – ویرایش پنجم (WISC-V) یک ابزار بالینی جامع است که برای ارزیابی تفکر عمومی و مهارت‌های استدلال کودکان شش سال تا ۱۶ سال استفاده می‌شود. نتایج آزمون شامل نمره ضریب هوش کامل (IQ) و همچنین رتبه بندی و نمرات معادل سن برای ترکیبات درک کلامی، دیداری-فضایی، استدلال سیال، حافظه کاری و سرعت پردازش است.

تست وکسلر نسخه پنج WISC-V را می توان برای اهداف شناسایی ناتوانی ذهنی، استعداد، ناتوانی های یادگیری خاص، برنامه های تخصصی و مداخله بالینی استفاده کرد. ارزیابی معمولاً بین یک و نیم تا دو ساعت زمان نیاز دارد. نمرات ارزیابی توسط روانشناسان با تجربه تجزیه و تحلیل و گزارش می شود.

این آزمون قدرت تفسیری بیشتری دارد، نسخه کارآمدتر و کاربرپسندتر تست وکسلر است و ویژگی‌های روان‌سنجی به‌روز شده‌ای دارد. اطلاعات تفسیری اضافه شده برای کمک به تشخیص اختلالات خواندن، اختلالات زبانی، ADHD، مشکلات غیرکلامی، نقص حافظه بینایی در مقابل شنیداری، مشکلات عملکرد اجرایی و مسائل ادراک بصری مفید است.

آزمون روان سنجی WISC-V اخیراً (۲۰۱۶) به روز شده است تا ۷۵ سال تحقیق و پیشرفت در زمینه ارزیابی فکری را در خود جای دهد و همچنین نیازهای عملی و بالینی جامعه معاصر را منعکس کند. WISC-V دارای ۱۰ خرده آزمون اولیه و خرده آزمون تکمیلی است. شباهت ها و واژگان دو خرده آزمون اصلی هستند که نمره درک کلامی را تشکیل می دهند. دو زیر آزمون اصلی دیداری-فضایی عبارتند از طراحی مکعب و پازل های بصری. استدلال سیال با دو خرده آزمون اصلی، استدلال ماتریسی و وزن های شکلی اندازه گیری می شود.
توالی اعداد و توالی تصاویر دو خرده آزمون اصلی حافظه کاری هستند و کدگذاری و جستجوی نمادها دو خرده آزمون سرعت پردازش اولیه هستند. با این حال، ۱۰ خرده آزمون اولیه به طور مساوی در نمره هوش کل مقیاس یا IQ نقش ندارند. ضریب هوشی در مقیاس کامل از هفت زیر آزمون اولیه تشکیل شده است.

  • شباهت ها
  • واژگان
  • طراحی مکعب
  • استدلال ماتریسی
  • وزن های شکل
  • توالی اعداد و کدنویسی

نمرات تست وکسلر نسخه ۵

 نمرات این تست در مقایسه با عدد ۱۰۰ به عنوان حد متوسط تفسیر می‌شوند. نمرات بالای ۱۰۰ به عنوان فوق متوسط و نمرات زیر ۱۰۰ به عنوان زیر متوسط شناخته می‌شوند.

نمرات استاندارد

توضیح کیفی نمره

۱۳۰ و بالاتر

بسیار بالا

۱۲۰ تا ۱۲۹

خیلی بالا

۱۱۰ تا ۱۱۹

بالای میانگین

۹۰ تا ۱۰۹

میانگین

۸۰ تا ۸۹

پایین میانگین

۷۰ تا ۷۹

خیلی پایین

۶۹ و پایین تر

بسیار پایین

 

ویژگی‌های تست وکسلر برای کودکان چیست؟

به طور کلی، تست وکسلر ابزار ارزشمندی برای ارزیابی توانایی های شناختی در کودکان است و می تواند اطلاعات ارزشمندی را برای برنامه ریزی آموزشی و مداخله ای ارائه دهد. توجه به این نکته مهم است که تست هوش وکسلر کودکان تنها یک ابزار در یک فرآیند ارزیابی بزرگتر است و باید در ارتباط با سایر اقدامات ارزیابی و منابع اطلاعاتی مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این، مهم است که آزمون هوش وکسلر توسط یک متخصص آموزش دیده به روشی استاندارد و مناسب اجرا شود. اینها برخی ویژگی های آزمون وکسلر کودکان هستند:

  • این آزمون چندین توانایی شناختی را اندازه گیری می کند: طیفی از توانایی های شناختی، از جمله درک کلامی، استدلال ادراکی، حافظه کاری، سرعت پردازش و استدلال سیال. این امکان ارزیابی جامع توانایی های شناختی کودک را فراهم می کند و به شناسایی نقاط قوت و ضعف کمک می کند.
  • این آزمون استاندارد است: به این معنی است که برای نمونه بزرگی از کودکان اجرا شده است و نتایج برای ایجاد هنجارها تجزیه و تحلیل شده است. این اجازه می دهد تا نتایج آزمون کودک با نتایج همسالانش مقایسه شود و تصویر روشنی از توانایی های شناختی آنها ارائه شود.
  • این آزمون به صورت انفرادی انجام می شود: این آزمون به صورت انفرادی توسط یک روانشناس آموزش دیده انجام می شود که امکان ارزیابی شخصی از توانایی های کودک را فراهم می کند.
  • آزمون پایا و معتبر است: تست وکسلر به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته است و سطوح بالایی از پایایی و اعتبار را نشان داده است. این بدان معنی است که آزمون به طور مداوم آنچه را که برای اندازه گیری در نظر گرفته شده است اندازه گیری می کند و نتایج ثابتی را در طول زمان ایجاد می کند.

مطالعه بیشتر: اضطراب امتحان چیست؟ علائم، انواع و درمان استرس امتحان

تاریخچه تست هوش وکسلر کودکان

تست هوش وکسلر کودکان در واقع نسخه سطح پایین‌تر تست هوش وکسلر بزرگسالان است که در سال ۱۹۴۹ ابداع شد. همانطور که قبلا ذکر شد، تست هوش وکسلر برای اولین بار در سال ۱۹۴۹ معرفی شد. با این هدف، ویرایش و تنظیم شد تا با جدیدترین اکتشافات در این زمینه مطابقت داشته باشد و اثر فلین (اثر فلین افزایش قابل توجه و طولانی مدت در نمرات تست هوش سیال و متبلور است که در بسیاری از نقاط جهان در قرن بیستم اندازه‌گیری شد) را جبران کند.

ویرایش دوم تست وکسلر در سال ۱۹۷۴، نسخه سوم در سال ۱۹۹۱ و ویرایش چهارم در سال ۲۰۰۳ ارائه شد. آخرین ویرایش WISC در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و تا به امروز به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

نمونه هنجاری برای تست وکسلر بر اساس ۲۲۰۰ کودک بود. نمونه برای منعکس کردن دقیق جمعیت شناسی و دستیابی به نتایج ثابت و قابل اعتماد طراحی شده است. بنابراین، ۱۱ گروه سنی از ۶ سال تا ۱۶ سال و ۱۱ ماه وارد مطالعه شدند. در نمونه هنجاری دختر و پسر به طور مساوی حضور داشتند و از اين رو مطالعه با توجه به جنسيت متعادل بود. روش نمونه‌گیری نیز بر نمایندگی گروه‌های قومی و نژادی مختلف متمرکز بود.

آیا تست وکسلر قابل اعتماد است؟

از آنجایی که تست وکسلر به طور گسترده نه تنها برای ارزیابی رابطه متقابل بین عملکرد و هوش دانش‌آموز، بلکه به عنوان یک ابزار بالینی استفاده می‌شود، باید قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که آزمون وکسلر یکی از بهترین تست ها برای سنجش هوش است. نمایه وسیعی از شاخص‌ها و مقیاس‌ها را ارائه می‌دهد و واقعاً امکان تشخیص برخی عوارض روانی و همچنین به تصویر کشیدن دقیق هوش افراد را می‌دهد.

روش و هدف مقیاس هوش وکسلر صحیح است، اما برای قابل اعتماد بودن نتایج باید به طور صحیح و مداوم اجرا شود. تست وکسلر یک مقیاس کاملاً ثابت است و سازگاری نسبتاً بالایی دارد. در بازه زمانی دو تا دوازده هفته ای، پایایی آزمون-از ۰.۷۰ (۷ خرده مقیاس) تا ۰.۹۰ (۲ خرده مقیاس) متغیر بود. که نشان از پایایی قابل قبول آزمون هوش وکسلر دارد.

تست وکسلر کودکان برای چه سنی است؟

تست وکسلر کودکان جزو مجموعه تست‌های هوش وکسلر است. این تست برای کودکان شش الی شانزده سال و یازده ماه قابل انجام است. اگر فرزند شما هفده سال یا بزرگتر باشد، برای مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر (WAIS) واجد شرایط است. همچنین مقیاس هوشی پیش دبستانی و ابتدایی وکسلر (WPPSI) برای کودکان بین دو سال تا هفت سال و هفت ماه اجرا می شود.

تست وکسلر پیش دبستان

تست وکسلر پیش دبستان (WPPSI) در سال ۱۹۶۷ توسط دیوید وکسلر ویژه کودکان دو سال و شش ماه تا هفت سال و هفت ماه تظیم شد. این تست یک نسخه پایین‌تر از تست هوش وکسلر بزرگسال و تست هوش وکسلر کودک است.

نسخه اصلی تست وکسلر پیش دبستان سه بار و در سال‌های ۱۹۸۹، ۲۰۰۲ و ۲۰۱۲ بازبینی و اصلاح شده است. نسخه فعلی این تست یعنی WPPSI-IV (تست هوش وکسلر پیش دبستانی نسخه چهارم) توسط «پیرسون» منتشر شده است. این تست شامل خرده آزمون‌ها و نمرات ترازشده‌ای است که عملکرد ذهنی را در حوزه‌های کلامی و عملکرد شناختی ارزیابی می‌کنند.

بهترین تست هوش چیست؟ معرفی معتبرترین تست هوش

سوالات تست وکسلر کودکان

وکسلر کودکان در طول زمان دچار تغییر و تحولات مختلفی شده است. در واقع نسخه کنونی این تست حاصل جمع‌آوری تحقیقات مختلف درباره کودکان و هوش آن‌ها است و می تواند نقاط قوت و ضعف آن‌ها را در زمینه‌های مختلف ارزیابی کند. این نسخه از تست وکسلر دارای ده آزمون اصلی و پنج زیرآزمون جایگزین است.

نمرات زیرآزمون‌های وکسلر کودکان با هم جمع شده و در نهایت یک نمره عملکرد کل (FSIQ) و چهار نمره مجزا ارائه می‌شود. مقیاس‌های چهارگانه تست وکسلر عبارتند از:

  1. درک کلامی (VCI)
  2. استدلال ادراکی (PRI)
  3. سرعت تحلیل (PSI)
  4. حافظه کاری (WMI)

نمرات ترازشده تست وکسلر کودکان در نهایت نمره ضریب هوشی کل (FSIQ) را ارائه می‌دهند.

اگر نیاز به راهنمایی در این زمینه دارید،روی دکمه زیر کلیک کنید

لیست روانشناسان کودک

تست هوش وکسلر کودکان رایگان

۱- مقیاس کلامی در تست وکسلر کودکان (VCI)

شاخص درک کلامی توانایی کودک برای دسترسی و به کار بردن دانش اکتسابی کلمات را اندازه گیری می کند. به طور خاص، این نمره نشان دهنده توانایی فرد برای بیان مفاهیم معنادار، تفکر درباره اطلاعات کلامی و بیان خود با استفاده از کلمات است. این مقیاس توانایی کودک را در شنیدن پرسش‌ها، بیرون کشیدن اطلاعات از آموخته‌ها، استدلال، به زبان آوردن افکار و بیان پاسخ سوال می‌سنجد.

خرده آزمون‌های مقیاس کلامی در این تست هوش کودکان عبارتند از:

  • واژگان: شامل سوالاتی درباره معنای کلمات
  • شباهت ها : شامل سوالاتی درباره تشابه دو مفهوم
  • اطلاعات عمومی: شامل سوالاتی درباره موقعیت‌های اجتماعی یا مفاهیم آشنا

۲- مقیاس استدلال ادراکی (PRI)

این مقیاس توانایی کودک را در ارزیابی جزئیات بصری و درک روابط بصری-فضایی برای ساختن طرح های هندسی از روی یک مدل اندازه گیری می کند. این مهارت مستلزم استدلال بصری-فضایی، ادغام و ترکیب روابط جزئی-کلی، توجه به جزئیات بصری، گاهی اوقات با استفاده از هماهنگی دست و چشم و کار سریع و کارآمد با اطلاعات بصری است. در این مقیاس توانایی کودک را در ارزیابی یک مساله، استفاده از توانایی‌های تجسم فضایی و دیداری – حرکتی، سازماندهی افکار، خلق راه‌حل‌ها و ارزیابی آن‌ها می‌سنجد. خرده مقیاس ها این مقیاس شامل موارد زیر است:

  • مکعب‌ها: کودک باید مکعب‌های قرمز و سفید را طبق مدل نمایش داده شده بچینند. این آزمون زمان‌دار است و پازل های دشوار امتیاز اضافی برای سرعت دارند.
  • مفهوم تصویری: یک سری تصویر به کودک نمایش داده می‌شود و از او خواسته می‌شود تا یک ارتباط مشترک را میان تصاویر پیدا کند.
  • استدلال ماتریسی: به کودک یک سری تصویر نشان داده می‌شود که یکی از آن‌ها خالی است و باید بهترین تصویری که سری تصاویر را تکمیل می‌کند انتخاب کند.

۳- مقیاس حافظه کاری (WMI)

شاخص حافظه کاری توانایی کودک را برای ثبت، نگهداری و دستکاری اطلاعات دیداری و شنیداری در آگاهی اندازه گیری می کند. این تکالیف مهارت های فرد را در توجه، تمرکز و استدلال ذهنی و همچنین تمایز بینایی و شنوایی اندازه گیری می کند. این مهارت ارتباط تنگاتنگی با یادگیری و پیشرفت دارد. خرده مقیاس ها این مقیاس شامل موارد زیر است:

  • به خاطرسپاری ارقام: یک سری عدد برای کودک خوانده می‌شود و سپس از او خواسته می‌شود آن‌ها را تکرار کند.
  • توالی اعداد و حروف: یک سری ارقام و حروف برای کودک خوانده می‌شود و از او خواسته می‌شود تا آن‌ها را به ترتیب الفبایی و عددی تکرار کند.

۴- مقیاس سرعت پردازش (PSI)

شاخص سرعت پردازش، سرعت و دقت کودک در شناسایی بصری، تصمیم گیری و اجرای تصمیم را اندازه گیری می کند. عملکرد مربوط به اسکن بصری، تمایز بصری، حافظه بصری کوتاه مدت، هماهنگی بینایی حرکتی و تمرکز است. این مهارت ممکن است برای رشد کودک در خواندن و به طور کلی توانایی تفکر سریع مهم باشد. خرده مفیاس ها شامل سوالات زیر است:

  • کدگذاری: کودک باید یک رمز متشکل از اعداد و نمادها را ثبت کند. این تست زمان دار و دارای امتیاز سرعت است.
  • جستجوی نماد: ‌به کودک یک سری نماد نشان داده می‌شود و از او خواسته می‌شود تا اگر نماد در در هر ردیف نشان داده شده است آن را مشخص کند.

کاربرد تست وکسلر کودکان چیست؟

تست هوش وکسلر کودکان ابزار مهمی است که معمولاً برای دو هدف اصلی استفاده می شود. اول، ممکن است داده های ارزشمندی در مورد سطح هوش یک فرد خاص ارائه دهد. دوم، ممکن است به عنوان یک ابزار بالینی برای تشخیص اختلالات مختلف مرتبط با هوش مورد استفاده قرار گیرد. اولین هدف آزمون هوش وکسلر معمولاً توسط روانشناسان مدرسه به منظور ارزیابی اختلافات بین هوش و عملکرد کودک استفاده می شود.در واقع با مقایسه رشد شناختی کودک با عملکرد واقعی او در مدرسه یا اجتماع می‌توان به اطلاعات مفیدی درباره او دست پیدا کرد.

دومین کاربرد تست وکسلر به طور گسترده در عمل بالینی مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار ممکن است به تشخیص اختلالاتی مانند اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) یا اختلال های یادگیری کمک کند. ممکن است تشخیص ADHD در کودکان چالش برانگیز باشد زیرا برخی از علائم ممکن است به عنوان رفتار نسبتا طبیعی تفسیر شوند. بنابراین چارچوب های WISC-V نقش بسزایی در شناسایی و ارزیابی چنین اختلالاتی دارند. این ابزار همچنین بسیار مؤثر است زیرا طیف گسترده ای از امتیازدهی را ارائه می دهد.

در برخی موارد، نمره هوش نهایی به اندازه نمره های میانی مهم نیست. تشخیص اختلالات یادگیری یا اختلالات مرتبط با هوش ممکن است با مقایسه نمرات شاخص اولیه، امتیازات شاخص کمکی و امتیازات شاخص مکمل امکان پذیر باشد. از این رو، WISC-V ابزار ارزشمندی است که می توان از آن استفاده کرد.

آزمون هوش وکسلر

نمره گذاری تست هوش وکسلر

این آزمون یک آزمون تحلیلی است. نمره گذاری این آزمون بر اساس قانون همه یا هیچ صورت نمی گیرد بلکه درجه موفقیت در نظر گرفته می شود. نمرات آزمون هوش وکسلر شامل نمره مقیاس کلامی، مقیاس عملی یا عملکردی و نمره کلی است. نمرات کلامی شامل اطلاعات عمومی و درک مطلب است. نمرات عملی وکسلر شامل تکمیل تصاویر، مرتب کردن تصاویر، طراحی با مکعب ها، مازها، الحاق قطعات و یا نماد ارقام و اعداد است. زمان دقیق اتمام آزمون در نمره گذاری موثر است. مثلا اگر فرد زود تر از ۴۵ دقیقه آزمون را تمام کند به امتیاز فرد افزوده می شود.

تفسیر تست هوش وکسلر کودکان

این آزمون هوش کلامی، عملی و هوش کلی را می سنجد.  تفسیر تست وکسلر کمی پیچیده و مفصل است و حتما باید توسط متخصص انجام شود.

  • نمره بالا آزمون اطلاعات عمومی نشان دهنده حافظه بلند مدت خوب، توانایی کلامی خوب، علاقه به درس و مدرسه، زمینه تحصیلی قوی و است. نمره پایین اما نشان دهنده فقر فرهنگی، محرومیت فرهنگی وعلایق سطحی است. 
  • نمره بالا آزمون تکمیل تصاویر نشانه هوشیاری، دقت بینایی بالا، توانایی تشخیص اطلاعات دیداری اساسی اما نمره پایین نشان از ضعف در تمرکز و تکانشگری است‌. 
  • بخش دیگر آزمون که طراحی مکعب است نمره بالای آن نشان دهنده توانایی تمرکز، مفهوم سازی غیرکلامی و سرعت دیداری حرکتی است. اما نمره پایین نشان از توانایی های ادراکی ضعیف ودشواری در یکپارچه کردن ادراکات دیداری است.
  • نمره بالا در الحاق قطعات نیز نشان دهنده  ذهنی انعطاف پذیر، هماهنگی دیداری حرکتی خوب و سازمان دیداری برتر است. اما نمرات پایین نشان دهنده دشواری در مفهوم سازی و گرایش به امور عینی و مناسب است.
  • در مورد تفسیر تنظیم تصاویر هم می توان گفت که نمره بالا نشان دهنده افرادی دقیق و ماهر و هوش اجتماعی بالا است. اما نمره پایین نشان دهنده عدم توانایی برنامه ریزی کارها، محدودیت فکری آزمودنی و داشتن مشکل در برقراری ارتباط با دیگران است. 
  • در مورد حافظه ارقام، نمره بالا اضطراب پایین، توجه عالی، حافظه کوتاه مدت شنیداری خوب را نشان می دهد. اما نمره پایین اضطراب و تنش بالا و فقدان توانایی تمرکز فرد را نشان می دهد. 
  • برای تفسیر بقیه بخش های آزمون وکسلر هم می توانید به مراجع معتبر مراجعه کرده و نتیجه را تفسیر کنید. 

انجام تست هوش وکسلر کودکان آنلاین با پزشک خوب

با افتخار می‌گوییم که آزمون وکسلر کودکان را زین پس می‌توانید از طریق روانشناسان حاضر در وب‌سایت پزشک خوب انجام دهید.  پزشک خوب در تلاش است تا با خدمت‌رسانی به شما عزیزان، رضایت شما را به دست آورد. عاملی که موجب رشد تیم پزشک خوب خواهد شد، داشتن رضایت مراجعین از امکانات و خدمات آن است. آزمون وکسلر آنلاین به علت محدودیت های زیادی که دارد و احتمال تفسیر نادرست، توصیه نمی شود. شما می توانید از طریق بهترین روانشناسان پزشک خوب این تست را انجام دهید.

سوالات متداول

تفاوت تست هوش وکسلر و استنفورد بینه چیست؟

تست استنفورد بینه زود تر اختراع شد و فقط برای کودکان کاربرد دارد اما آزمون وکسلر کودکان این طور نیست. وکسلر اطلاعات بسیار مفیدی در خدمت روانشناس قرار می دهد که در مورد بینه این طور نیست. وکسلر و استنفورد بینه رویکرد کاملا متفاوتی را برای ضریب هوشی به کار گرفتند. 

آیا نتایج هوش وکسلر برای همه افراد قابل استناد است؟

خیر، ممکن است درباره اقلیت های قومی یا اجتماعی اقتصادی پایین  کاربرد نداشته باشد. 

آیا والدین باید در مورد نتایج تست هوش فرزندشان نگران باشند؟

این آزمون برای شناخت کودکان استعداد درخشان یا کودکان دارای معلولیت بسیار مفید است و نتایج این آزمون تعیین کننده آینده کودک نیست.  در نتیجه والدین باید نتایج این آزمون ها را با دقت در نظر بگیرند و فرزندشان را در مسیر درستی قرار دهند.

به طور کل تست وکسلر برای چه سنی مناسب است؟

تست وکسلر برای کودکان ۶ تا ۱۶ سال و ۱۱ ماه و برای بزرگسالان ۱۷ تا ۸۹ ساله کاربرد دارد.

منابع: childpsychologist, psychologywriting