کلردیازپوکساید، للوکساید یا Chlordiazepoxide که به نوع خارجی این دارو لیبریوم نیز می گویند، یک داروی نسخه ای است که برای درمان علائم اضطراب استفاده می شود. کلرودیازپوکساید ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده شود. قرص کلردیازپوکساید متعلق به دسته ای از قرص های اعصاب به نام ضد اضطراب است. کلردیازپوکساید یک بنزودیازپین طولانی اثر است که ممکن است برای اهدافی که در راهنمای دارویی ذکر نشده استفاده شود. داروی کلردیازپوکساید در سال ۱۹۵۶ توسعه یافت و در سال ۱۹۶۰ برای استفاده تایید شد.

فهرست مقاله

کلردیازپوکساید برای چیست؟

کلردیازپوکساید برای درمان اضطراب و ترک الکل استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن ترس و اضطراب قبل از جراحی استفاده می شود. این دارو به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها تعلق دارد، بنزودیازپین ها متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی (CNS) هستند که سرعت سیستم عصبی را کاهش می دهند و اثر آرام بخشی دارند. این داروها با افزایش اثرات یک ماده شیمیایی طبیعی خاص در بدن به نام گابا (GABA) عمل می کند.

FDA برای کودکان بالای شش سال با اضطراب تایید شده است. می توان از قرص کلردیازپوکساید در درمان کاتاتونیا به صورت خارج از برچسب (یعنی مواردی که تایید رسمی ندارند اما تجویز می شود) استفاده کرد. این دارو از کم‌مضرترین ترکیب های بنزودیازپین است. مانند سایر داروهای بنزودیازپین ها، قرص کلردیازپوکساید به عنوان یک عامل تقویت کننده برای داروهای ضد روان پریشی، تثبیت کننده های خلق و خو، SSRI و SNRI برای درمان اختلال روان پریشی، اختلال دوقطبی و اختلالات اضطرابی عمل می کند. پزشکان نباید کلردیازپوکساید را با سایر بنزودیازپین ها ترکیب کنند.

قرص کلردیازپوکساید برای معده

قرص کلردیازپوکساید برای معده و سندروم روده تحریک پذیر نیز گاها کاربرد دارد. ترکیب کلردیازپوکساید و کلیدینیم در ترکیب با سایر داروها برای درمان مشکلات معده یا روده از جمله زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و انتروکولیت (التهاب کولون و روده کوچک) استفاده می شود. این داروها با شل کردن عضلات معده و روده شما، که گرفتگی را کاهش می دهد، عمل می کنند. همچنین میزان اسید معده را کاهش می دهند.

کلردیازپوکساید و لاغری

در حالت کلی، کلردیازپوکساید و لاغری ارتباط خیلی بالایی ندارند و افزایش وزن با کلردیازپوکساید رایج نیست. با این حال، برخی افراد با داروهایی مثل قرص کلردیازپوکساید، افزایش یا کاهش وزن را تجربه می کنند.

کلردیازپوکساید فشار را بالا می برد؟

کلردیازپوکساید باعث کاهش شدید فشار شریانی، برادی کاردی و کاهش جهش قلب می شود. همه بنزودیازپین ها می توانند باعث کاهش خطرناک فشار خون و افت تنفسی شوند که می تواند منجر به کما یا مرگ شود. بنابراین کلردیازپوکساید و فشار خون به هم مرتبطند و غالبا باعث کاهش آن می شود.

کلردیازپوکساید برای خواب

کلردیازپوکساید یک داروی آرام بخش و خواب آور از کلاس بنزودیازپین ها است. برای درمان اضطراب، بی خوابی و علائم ترک الکل و سایر مواد مخدرها استفاده می شود. دوز مناسب کلردیازپوکساید برای خواب، اضطراب فرد را تسکین می دهد و به خوابیدن در طول شب کمک می کند.

کلردیازپوکساید برای ترک اعتیاد به الکل

کلردیازپوکساید اثرات شل کننده عضلانی دارد و در جهت کمک به کاهش علائم ترک الکل استفاده می شود. هنگامی که به الکل وابسته می شوید، بدن شما به میزان الکل زیاد عادت می کند. این یعنی بدن شما ۳ تا ۸ ساعت پس از آخرین مصرف الکل شروع به بروز علائم ترک می کند، زیرا اثر الکل از بین می رود.

بنابراین، حتی اگر بخواهید مصرف الکل را متوقف کنید، اغلب به دلیل علائم ترک، دشوار است. سم زدایی به معنی مصرف یک دوره کوتاه دارویی برای جلوگیری از علائم ترک در هنگام قطع نوشیدن الکل کمک می کند. کلردیازپوکساید برای ترک اعتیاد به الکل رایج ترین داروی مورد استفاده برای این امر است.

کلردیازپوکساید برای کودکان

کلردیازپوکساید برای استفاده در کودکان نیست اما در کودکان بالای ۶ سال برای اضطراب مجاز است. با این حال شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد بنزودیازپین‌ها در کودکان برای برخی از موقعیت‌ها، به‌ویژه عوامل استرس‌زای دوره‌ای مانند روش‌های جراحی که ممکن است باعث ایجاد اضطراب حاد، منجر به مشکلات تمرکز، بی‌خوابی، مشکلات رفتاری و اختلالات عملکردی شوند، موثر هستند.

عوارض قرص کلردیازپوکساید

 مکانیسم اثر کلردیازپوکساید

کلردیازپوکساید دارای اثرات ضد اضطراب، آرام بخش، محرک اشتها و ضد درد ضعیف است. به نظر می رسد این دارو برانگیختگی تحریک در تشکیل شبکه ای ساقه مغز را مسدود می کند. این دارو به طور گسترده در بسیاری از گونه های حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته است و این مطالعات حاکی از اثر بر سیستم لیمبیک مغز است که شواهد اخیر نشان می دهد که در واکنش های احساسی نقش دارد. اثرات مهاری عصبی قرص کلردیازپوکساید منجر به خواص آرام بخش، خواب آور، ضد اضطراب و شل کننده عضلانی می شود.

کلردیازپوکساید بعد از چند ساعت اثر می گذارد؟

کلردیازپوکساید خیلی سریع معمولاً در عرض ۳۰ تا ۶۰ دقیقه، شروع به اثر می کند. نیمه عمر دارو بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت است؛ یعنی بیشترین تاثیر را در این بازه زمانی می گذارد.

روش مصرف کلردیازپوکساید

قبل از شروع مصرف کلردیازپوکساید، راهنمای دارویی ارائه شده توسط پزشک خود را بخوانید. للوکساید را طبق دستور پزشک از طریق خوراکی مصرف کنید. دوز بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان متفاوت است. هنگامی که این دارو برای مدت طولانی استفاده می شود، ممکن است اثربخشی نداشته باشد. اگر این دارو از کار افتاد با پزشک خود صحبت کنید.

اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل)، این خطر ممکن است بیشتر باشد. این دارو را دقیقاً همانطور که تجویز شده است مصرف کنید. از دکتر خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

کلرودیازپوکساید معمولاً بیش از ۴ ماه مصرف نمی شود. دستورالعمل های دوز پزشک خود را با دقت بسیار دنبال کنید. استفاده از کلردیازپوکساید را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. اگر پس از مصرف طولانی مدت به طور ناگهانی مصرف دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک تهدید کننده زندگی داشته باشید.

انواع قرص ضد اضطراب، عوارض جانبی [بدون نسخه | با نسخه]

بهترین زمان مصرف کلردیازپوکساید

می توانید کلردیازپوکساید را با یا بدون غذا مصرف کنید. لیبریوم ممکن است اثرات خواب آور برای برخی افراد داسته باشد، برای همین توصیه می شود قبل از خواب مصرف شود.

قرص کلردیازپوکساید روزی چند بار مصرف شود؟

قرص کلردیازپوکساید به طور متوسط روزی دو الی چهار بار ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از غذا و قبل از خواب، برای اضطراب در بزرگسالان مصرف می شود. میزان مصرف پوکساید در کودکان و افراد مسن بهتر است توسط پزشک مشخص شود.

اگر یک نوبت را فراموش کردم چه کنم؟

در اسرع وقت دارو را مصرف کنید، اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دو دوز را در یک زمان مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد کلردیازپوکساید یا اوردوز با کلردیازپوکساید

مصرف بیش از حد کلردیازپوکساید در صورت مصرف آن با الکل، داروهای مخدر یا سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند یا تنفس شما را کند می کنند، می تواند کشنده باشد. علائم مصرف بیش از حد کلردیازپوکساید ممکن است شامل خشکی دهان، تاری دید، کمتر ادرار کردن، یبوست، خواب آلودگی شدید، گیجی، تغییر در هوشیاری، ضعف عضلانی، عدم تعادل، از دست دادن هوشیاری و خواب آلودگی باشد.

چگونه مسمومیت دارویی را از بین ببریم؟ علائم مسمومیت دارویی

روش قطع کلردیازپوکساید

کلردیازپوکساید را سرخود و ناگهانی قطع نکنید. پزشکان برای روش قطع کلردیازپوکساید توصیه می کنند که وقتی زمان قطع مصرف کلردیازپوکساید فرا رسید، دوز آن را به تدریج کاهش دهید. این برای کاهش خطر ابتلا به اثرات ترک است. اگر بیش از دو هفته قرص کلردیازپوکساید مصرف کرده‌اید، احتمالاً زمانی که دوز مصرفی خود را بسیار کاهش می‌دهید یا مصرف آن را به طور کامل قطع می‌کنید، علائم ترک را تجربه خواهید کرد.

علائم ترک کلردیازپوکساید نشان می دهد که بدن شما با حضور دارو در سازگار شده است و اکنون برای عملکرد به آن متکی است. هنگامی که شما به طور ناگهانی دارو را از سیستم خود خارج می کنید، بدن شما ممکن است با مشکل سازگاری سریع مواجه شود. علائم ترک بنزودیازپین ها از جمله کلردیازپوکساید شامل موارد زیر است:

  • آشفتگی
  • تحریک پذیری
  • افسردگی
  • اضطراب
  • بیخوابی
  • درد و درد عضلانی
  • تهوع و استفراغ
  • تاری دید
  • عرق کردن و لرز
  • اختلال در هماهنگی حرکتی
  • توهمات
  • هذیان
  • تشنج

علائم ترک احتمالاً در افرادی که دوزهای بالای قرص کلرودیازپوکساید را برای مدت طولانی مصرف کرده اند، شدیدتر است. بسته به سابقه مصرف و سایر عوامل شخصی، روند ترک معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد.

کلردیازپوکساید برای چیست؟

اعتیاد به کلردیازپوکساید

قرص کلردیازپوکساید به عنوان یک بنزودیازپین، تنها پس از چند هفته مصرف مزمن می تواند منجر به وابستگی و اعتیاد به کلردیازپوکساید شود. مانند تمام بنزوها، کلرودیازپوکساید اثرات انتقال دهنده عصبی GABA (اسید گاما آنیموبوتیریک) را در مغز افزایش می دهد و باعث ایجاد احساس آرامش و آرامش می شود. با گذشت زمان، مغز کاربر برای این احساس به کلردیازپوکساید متکی می شود.

دوزهای کلردیازپوکساید

کلردیازپوکساید با سه دوز مختلف ۵، ۱۰ و ۲۵ میلی گرم برای دوز خوراکی و به صورت تزریقی با غلظت ۱۰۰ میلی گرم در ۵ میلی لیتر موجود است دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی بروشور را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط للوکساید است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

دوز های ارائه شده صرفا دوزهای معمول این دارو طبق منابع معتبر است. اگر دوز مصرفی شما متفاوت است، طبق تجویز پزشک به مصرف داروی کلردیازپوکساید ادامه دهید و از تغییر دوز این دارو یا قطع آن بدون مشورت با متخصص خودداری فرمایید.

مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، مدت زمانی که دارو مصرف می‌کنید و مشکلی که برای آن از دارو استفاده می‌کنید بستگی دارد. برای کودکان بالای شش سال و بیماران سالمند توصیه می شود از کمترین دوز موثر استفاده شود.

کلردیازپوکساید را می توان چهار بار در طول روز برای ترک الکل مصرف کرد، با این حال، للوکساید را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. بیشتر از آن مصرف نکنید، دفعات بیشتری از آن مصرف نکنید و مدت زمان بیشتری نسبت به دستور پزشک مصرف نکنید.

دوز کلردیازپوکساید برای اضطراب

  • بزرگسالان: ۵ تا ۲۵ میلی گرم سه یا چهار بار در روز
  • افراد مسن: ۵ میلی گرم دو تا چهار بار در روز
  • کودکان ۶ سال و بزرگتر: در ابتدا، ۵ میلی گرم دو تا چهار بار در روز

برای ترس و اضطراب قبل از جراحی

  • بزرگسالان: ۵ تا ۱۰ میلی گرم سه یا چهار بار در روز، چند روز قبل از جراحی مصرف شود
  • کودکان: مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود

دوز کلردیازپوکساید برای ترک الکل

در ابتدا ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم توسط متخصص تجویز می شود. دوز ممکن است تا زمانی که میبل به مصرف کنترل شود تکرار شود. با این حال، دوز معمولا بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز نیست.

عوارض قرص کلردیازپوکساید

یک دارو در کنار اثرات مورد نیاز و مزایای خود ممکن است عوارض ناخواسته ای نیز ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهند، اما در صورت بروز ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشند. در صورت بروز هر یک از عوارض نادر کلردیازپوکساید شامل غش کردن، تغییرات خلقی یا روانی، لرزش و راه رفتن ناپایدار و بی ثباتی یا سایر مشکلات در کنترل یا هماهنگی عضلات فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

کلردیازپوکساید می تواند تنفس شما را کند یا متوقف کند، به خصوص اگر اخیراً از یک داروی مخدر یا الکل استفاده کرده باشید. اگر فردی تنفس آهسته همراه با مکث های طولانی، لب های آبی رنگ یا به سختی از خواب بیدار شدن را تجربه می کند، باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشد. کلردیازپوکساید ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خواب آلودگی شدید
  • گفتار نامفهوم
  • ضربان قلب آهسته، تنفس آهسته (نفس ممکن است متوقف شود)
  • مشکلات حافظه یا تمرکز
  • تغییرات غیرعادی در خلق و خو یا رفتار، افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود
  • مشکلات تعادل یا حرکت عضلات
  • سردرگمی، هیجان، پارانویا، عصبانیت، پرخاشگری
  • درد معده، از دست دادن اشتها
  • زردی پوست یا چشم

خواب‌آلودگی یا سرگیجه ممکن است در افراد مسن بیشتر طول بکشد. برای جلوگیری از افتادن یا آسیب تصادفی مراقب باشید. عوارض جانبی رایج کلردیازپوکساید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی
  • گیجی
  • مشکلات تعادل
  • سرگیجه
  • خستگی
  • ضعف
  • خشکی دهان
  • اسهال
  • ناراحتی معده
  • تغییرات در اشتها

بهترین دارو برای استرس و افسردگی؛ معرفی قرص ضد استرس قوی

عوارض قطع کلردیازپوکساید

پس از قطع مصرف کلردیازپوکساید، در صورت داشتن علائمی مانند حرکات غیرعادی ماهیچه ای، تحرک یا پرحرفی بیشتر، تغییرات ناگهانی و شدید در خلق و خو یا رفتار، گیجی، توهم، تشنج، افکار یا اعمال خودکشی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برخی از علائم ترک ممکن است تا ۱۲ ماه یا بیشتر پس از قطع ناگهانی این دارو ادامه داشته باشند. اگر اضطراب مداوم، افسردگی، مشکلات حافظه یا تفکر، مشکل در خواب، زنگ زدن در گوش، احساس سوزش یا خارش یا احساس خزیدن در زیر پوست خود دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین بخوانید: چگونه اثر قرص را از بین ببریم؟ روش های سریع از بین بردن تاثیر دارو

تداخل دارویی کلردیازپوکساید

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مطلب شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از تداخل های دارویی کلردیازپوکساید عبارتند از: آنتی اسیدها، داروهای ضد افسردگی خاص (مانند فلوکستین، فلووکسامین، نفازودون)، سایمتیدین، کلوزاپین، دیگوکسین، دی سولفیرام، کاوا، سدیم اکسی‌بات.

خطر عوارض جانبی جدی مانند تنفس آهسته/کم عمق، خواب‌آلودگی و سرگیجه شدید ممکن است در صورت مصرف این دارو با سایر محصولاتی که آنها نیز ممکن است باعث خواب‌آلودگی یا مشکلات تنفسی شوند مانند متادون، مرفین، کدئین و… افزایش یابد. اگر محصولات دیگری مانند داروهای ضد درد یا مسکن های سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا (حشیش)، سایر داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل کننده ها (مانند کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین)، یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین) ها را مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند محصولات آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شوند. این محصول می تواند نتایج برخی از آزمایشات آزمایشگاهی را تحت تاثیر قرار دهد. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

سیگار می تواند از طریق القای آنزیم های کبدی اثربخشی این دارو را کاهش دهد. اگر سیگار می کشید یا اخیراً سیگار را ترک کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است نیاز به تنظیم دوز داشته باشد.

تداخل کلردیازپوکساید با الکل

توصیه می شود افرادی که کلرودیازپوکساید مصرف می کنند، الکل مصرف نکنند و یا سایر داروها را مصرف نکنند. کلردیازپوکساید ممکن است اثرات سایر مواد و خطرات عوارض جانبی از جمله رفتار تکانشی، کندی تنفس، خواب آلودگی و مصرف بیش از حد را افزایش دهد. کلردیازپوکساید با الکل ممکن است خواب آلودگی یا سرگیجه شما را بسیار بدتر کند.

تداخل کلردیازپوکساید با الکل

تداخل کلردیازپوکساید با استامینوفن کدئین

هنگامی که کدئین با کلردیازپوکساید ترکیب می شود، خطر یا شدت عوارض جانبی می تواند افزایش یابد و خطر یا شدت کند کردن سیستم اعصاب مرکزی یا CNS را می توان افزایش دهد.

تداخل کلردیازپوکساید با آلپرازولام

استفاده از آلپرازولام با کلردیازپوکساید ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد. برخی از افراد، به ویژه افراد مسن، ممکن است در تفکر، قضاوت و هماهنگی حرکتی نیز دچار اختلال شوند.

تداخل دارویی کلردیازپوکساید با سرترالین

مصرف کلردیازپوکساید همراه با سرترالین ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد. برخی از افراد، به ویژه افراد مسن، ممکن است در تفکر، قضاوت و هماهنگی حرکتی نیز دچار اختلال شوند.

هشدارهای کلردیازپوکساید

اگر به کلردیازپوکساید حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید. اگر تا به حال افسردگی، اختلال خلقی، افکار یا اعمال خودکشی، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر یا بیماری کبد یا کلیه داشته اید به پزشک خود بگویید.

کلردیازپوکساید ممکن است توانایی های ذهنی یا فیزیکی مورد نیاز برای انجام کارهای خطرناک مانند رانندگی وسیله نقلیه یا کار با ماشین آلات را مختل کند. به طور مشابه، ممکن است هوشیاری ذهنی در کودکان را مختل کند. مصرف همزمان الکل یا سایر داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی ممکن است اثر افزایشی داشته باشد. بر این اساس باید به بیماران هشدار داده شود.

در بیماران مسن و ناتوان، توصیه می‌شود که دوز به کمترین مقدار مؤثر محدود شود تا از ایجاد آتاکسی (ناهماهنگی یا بی‌نظمی حرکات عضلات) یا آرام‌بخشی بیش از حد جلوگیری شود (در ابتدا ۱۰ میلی‌گرم یا کمتر در روز، در صورت نیاز و تحمل به تدریج افزایش یابد).

به طور کلی، مصرف همزمان لیبریوم و سایر داروهای روانگردان توصیه نمی شود. اگر چنین درمان ترکیبی به نظر می رسد، باید توجه دقیقی به اثرات عواملی که باید مورد استفاده قرار گیرند، انجام شود، به ویژه هنگامی که از ترکیبات تقویت کننده شناخته شده مانند مهارکننده های MAO و فنوتیازین ها استفاده می شود. اقدامات احتیاطی معمول در درمان بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کلیه یا کبد باید رعایت شود.

واکنش‌های متناقض مانند هیجان، تحریک و خشم حاد در بیماران روانپزشکی و در کودکان پرخاشگر بیش فعال گزارش شده است و باید در طول درمان با کلردیازپوکساید مراقب آن بود. باید در نظر داشت که در طول درمان با قرص کلردیازپوکساید تمایل به خودکشی ممکن است وجود داشته باشد و اقدامات محافظتی لازم باشد. اگرچه مطالعات بالینی رابطه علت و معلولی را ثابت نکرده است، پزشکان باید بدانند که اثرات متغیری بر انعقاد خون در بیمارانی که داروهای ضد انعقاد خوراکی و کلردیازپوکساید دریافت می‌کنند بسیار نادر گزارش شده است. با توجه به گزارش های مجزا که کلردیازپوکساید را با تشدید پورفیری (گروهی از اختلالات نادر ارثی یا اکتسابی که مشخصه آنها تولید و دفع بیش از حد پورفیرین‌ها است) مرتبط می کند، در تجویز لیبریوم برای بیماران مبتلا به این بیماری باید احتیاط کرد.

همه چیز در مورد قرص کلردیازپوکساید

کلردیازپوکساید برای کودکان

به دلیل پاسخ متفاوت کودکان به داروهایی که بر سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارند، درمان باید با کمترین دوز شروع شود و در صورت لزوم افزایش یابد. از آنجایی که تجربه بالینی کلردیازپوکساید در کودکان زیر ۶ سال محدود است، استفاده در این گروه سنی توصیه نمی شود. کودکان پرخاشگر یا بیش فعال باید از نظر واکنش های متناقض به کلردیازپوکساید تحت نظر باشند.

کلردیازپوکساید در بارداری

در چندین مطالعه، افزایش خطر ناهنجاری های مادرزادی مرتبط با استفاده از آرام بخش های جزئی (کلردیازپوکساید، دیازپام و مپروبامات) در سه ماهه اول بارداری ذکر شده است. از آنجایی که استفاده از این داروها به ندرت یک موضوع فوری است، تقریباً همیشه باید از مصرف آنها در این دوره اجتناب شود. این احتمال که یک زن ممکن است در زمان شروع درمان باردار باشد باید در نظر گرفته شود. به بیماران باید توصیه شود که اگر در طول درمان باردار شدند یا قصد باردار شدن داشتند باید با پزشک خود در مورد قطع للوکساید صحبت کنند.

کلردیازپوکساید در شیردهی

اطلاعاتی در مورد استفاده از کلردیازپوکساید در شیردهی در دسترس نیست. از آنجایی که دارو و متابولیت ها می توانند در شیرخواری که با شیر مادر تغذیه می شوند تجمع پیدا کنند، ممکن است داروهای جایگزین به ویژه در هنگام شیر دادن به نوزاد تازه متولد شده یا نوزاد نارس. ترجیح داده شود.

۱۰ روش طبیعی برای کاهش اضطراب در زندگی

نگهداری کلردیازپوکساید

دارو را در ظرف دربسته در دمای اتاق، دور از حرارت، رطوبت، یخ زدگی و نور مستقیم نگهداری کنید. قرص کلردیازپوکساید را دور از دسترس اطفال نگه دارید. داروهای تاریخ گذشته یا داروهایی که دیگر مورد نیاز نیستند را نگه ندارید.

نام های تجاری کلردیازپوکساید

  • للوکساید
  • پوکساکیم

سوالات متداول

در اینجا به برخی سوالات رایج در مورد کلرودیازپوکساید می پردازیم.

کلردیازپوکساید ۵ برای چیست؟

کلردیازپوکساید ۵ مانند سایر دوزها یک بنزودیازپین طولانی اثر است و یک داروی مورد تایید FDA برای بزرگسالان دارای اضطراب خفیف تا شدید می باشد که برای اضطراب قبل از عمل و ترک الکل نیز کاربرد دارد. قرص کلردیازپوکساید همچنین برای کودکان بالای شش سال با اضطراب تایید FDA گرفته است.

کلردیازپوکساید یا کلونازپام؟

کلردیازپوکساید و کلونازپام بنزودیازپین هایی هستند که برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شوند. کلرودیازپوکساید در کوتاه مدت به علائم اضطراب کمک می کند. همچنین می تواند از علائم ترک الکل مانند تشنج جلوگیری کند. کلونازپام دارویی است که برای درمان تشنج و حملات پانیک تجویز می شود. این فقط برای درمان کوتاه مدت در نظر گرفته شده است. استفاده از کلردیازپوکساید با کلونازپام ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد.

کلردیازپوکساید یا پروپرانول؟

طبق منابع ترکیب پروپرانولول و کلردیازپوکساید در مجموع بهترین عملکرد را در کاهش قابل توجه آریتمی ها و کمترین شکست های درمانی داشت. البته باید توجه داشت پروپرانولول و کلردیازپوکساید ممکن است اثرات زیادی در کاهش فشار خون شما داشته باشند. ممکن است سردرد، سرگیجه، سبکی سر، غش یا تغییر در نبض یا ضربان قلب را تجربه کنید.

کلردیازپوکساید چاق کننده است؟

در حالت کلی کلردیازپوکساید چاق کننده نیست اما به علت خاصیت آرام بخش بودن بنزودیازپین ها می تواند در برخی افراد منجر به افزایش وزن شود.

کلردیازپوکساید بهتره یا فلوکستین؟

موارد مصرف این دو دارو متفاوت است، فلوکستین بیشتر برای افسردگی تجویز می شود در حالی که کلرودیازپوکساید قالبا برای اضطراب و اثرات آرام بخش آن توصیه می شود.

کلردیازپوکساید بهتر است یا آلپرازولام؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) کلردیازپوکساید را برای درمان علائم ترک الکل، ترس قبل از عمل و اضطراب رایج تایید کرده است. زاناکس یا آلپرازولام یک داروی مورد تایید FDA برای درمان حملات پانیک و اضطراب است. برای درمان علائم ترک از سایر داروهای افسردگی ایده آل نیست و برای حملات پانیک حاد بهتر است. اگر در حال مبارزه با حملات پانیک حاد هستید، آلپرازولام گزینه بهتری خواهد بود. اگر به بنزوهایی با اثر طولانی تر نیاز دارید، کلرودیازپوکساید گزینه بهتری خواهد بود.

منابع: drugs, webmd, mayoclinic