همبستگی در روانشناسی چیست؟

توسط تیم محتوای پزشک خوب
این مقاله توسط تیم محتوای پزشک خوب ترجمه شده است.

همبستگی نوعی وابستگی مشترک در بین افراد حاضر در یک رابطه است که هر فرد را از نظر ذهنی، عاطفی، فیزیکی و معنوی به فرد دیگر متکی می‌کند. یک رابطه همبستگی می‎تواند بین طرفین یک رابطه عاشقانه، اعضای یک خانواده و دوستان باشد. همچنین جالب است بدانید این حس همبستگی در بین یک فرد عادی با فرد دیگری که ممکن است به الکل یا سایر مواد مخدر معتاد باشد نیز وجود دارد.

در واقع انجمن روانشناسی آمریکا همبستگی را به عنوان یک الگوی روابط ناکارآمد معرفی می‌کند که در آن فرد از نظر روانی به فرد دیگری وابسته است. در واقع همبستگی در علم روانشناسی به عنوان اختلال شخصیت شناخته نمی‌شود و ممکن است با سایر اختلالات شخصیتی همپوشانی داشته باشد. همچنین احساس همبستگی ممکن است به ازای برخی الگوهای دلبستگی، از دوران کودکی در فرد به وجود آید.

 

فهرست مطالب
  •  

    علل بروز همبستگی

    براساس تحقیقات انجام شده، خصوصیت همبستگی به دلیل ناتوانی در بیان نظر شخصی و نه گفتن به سایر افراد به وجود می‌آید. همچنین عوامل زیست شناختی، روانشناختی و اجتماعی نیز ممکن است در بروز این خصوصیت نقش داشته باشند که در ادامه به معرفی هر یک از این علل می‌پردازیم.

    بیولوژیکی

    بخشی از مغز افراد مبتلا به خصوصیت همبستگی ممکن است در سرکوب احساسات همدلی ناتوان باشد. این موضوع موجب می‌شود تا فرد با سایرین بیش از اندازه همدلی کند و به راحتی به افراد وابسته شود.

    روانی

    افراد مبتلا به خصوصیت همبستگی از نظر روانی مستعد مراقبت از سایر افراد هستند. همچنین این افراد ممکن است از نظر روانی تجربیات منفی زیادی را در زندگی خود پشت سر گذاشته باشند. برخی از این تجربیات منفی شامل بزرگ شدن با والدینی که دائما در حال دعوا با یکدیگرند یا بی‌توجهی عاطفی در دوران کودکی، است.

    اجتماعی

    خصوصیت همبستگی ممکن است به دلیل تغییر نگرش جامعه به برخی افراد خاص باشد. برای مثال اجتماع سبب ابتلای زنان سرپرست خانواده یا افراد معتاد به خصوصیت همبستگی می‌شود.

    خصوصیت همبستگی در افراد ممکن است در انواع و شدت مختلفی به وجود آید؛ همچنین باید توجه کرد که همبستگی ممکن است در هر نوع رابطه‌ای ظاهر شود.

    codependency definition

    نشانه های همبستگی

    همبستگی به یک الگوی نامتعادل در رابطه اشاره دارد که در این الگو فرد علاوه بر احساسات خود، رفع احساسات و نیازهای شخص دیگری را بر عهده می‌گیرد. در واقع همبستگی موجب می‌شود تا فردی به فرد دیگر نیاز پیدا کند و فرد مبتلا به همبستگی به عنوان یک شخص بخشنده شناخته شود.

    فرد دارای خصوصیت همبستگی اگر نیازهای اطرافیان خود را برآورده نکند و برای آن‌ها فداکاری نکند، از دید خود یک شخص بی‌ارزش به حساب می‌آید. فرد مبتلا به همبستگی دارای نشانه‌های خاصی است که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

    • فرد مبتلا به همبستگی برای جلوگیری از درگیری با سایر افراد همواره محتاط رفتار می‌کند.
    • فرد مبتلا به همبستگی از سایر افراد برای انجام کارهای روزانه اجازه می‌گیرد.
    • فرد مبتلا به همبستگی در اغلب اوقات از افراد عذرخواهی می‌کند؛ حتی اگر هیچ اشتباهی مرتکب نشده باشد.
    • فرد مبتلا به همبستگی برای افرادی که او را آزار می‌دهند، احساس تاسف می‌کند.
    • فرد مبتلا به همبستگی همواره برای رفع مشکلات افراد تلاش می‌کند.
    • فرد مبتلا به همبستگی برای شخص مقابل خود هر کاری انجام می‌دهد؛ حتی اگر خودش ناراحت شود.
    • فرد مبتلا به همبستگی زمانی احساس خوبی نسبت به خودش دارد که همه افراد او را دوست داشته باشند.

     

    چرا همبستگی یک ویژگی ناسالم است؟

    درست است که هر فردی اشخاص عزیزی در زندگی خود دارد که نسبت به آن‌ها احساس مسئولیت می‌کند؛ اما زمانی که هویت او به این اشخاص وابسته می‌شود، یک خصوصیت ناسالم در وجود او ایجاد می‌شود. در واقع همبستگی به تمام رفتارها یا احساسات فردی اشاره ندارد؛ بلکه تنها به آن‌هایی اشاره می‌کند که تا حدی ناسالم هستند. افراد باید به همان اندازه که نسبت به اطرافیان خود احساس مسئولیت می‌کنند، این حس را نسبت به خود نیز داشته باشند.

    در واقع همبستگی باعث اعتیاد فرد به برقراری رابطه با اطرافیان می‌شود؛ چرا که افراد مبتلا به همبستگی اغلب دارای روابط عاطفی یک طرفه‌ هستند که بسیار مخرب و توهین آمیز است. فرد دارای ویژگی همبستگی، حس واقعی خود را نسبت به افراد از دست می‌دهد؛ چرا که تبدیل به یک فرد درونگرا شده که تمامی احساسات را در درون خود می‌ریزد. ویژگی همبستگی به مرور زمان ممکن است به درجات ناسالمی برسد که به فرد مبتلا به این خصوصیت آسیب بزند.

    codependency in relationship

    همچنین جالب است بدانید فرد مبتلا به همبستگی به هیچ وجه نمی‌تواند خود را از یک رابطه حذف کند؛ چرا که ممکن است احساس کند طرف مقابل بیش از حد به او وابسته است. در مقابل شخص روبروی یک فرد مبتلا به همبستگی احساس می‌کند که هر چه سریع‌تر باید رابطه خود را با این شخص قطع کند؛ چرا که دارد به یک رابطه سمی ادامه می‌دهد. بسیاری از افراد ممکن است رابطه سالم و ناسالم را با یکدیگر اشتباه بگیرند و دائما در این فکر باشند که مبتلا به ویژگی همبستگی هستند.

    اما باید بگوییم که هر نوع وابستگی به معنای همبستگی نیست و در یک رابطه سالم هر فردی می‌تواند برای نیازهای مختلف به دیگری تکیه کند. ویژگی همبستگی زمانی در افراد به وجود می‌آید که یک فرد بسیار بیشتر از طرف مقابل وابسته است و این موضوع باعث عدم تعادل در برآورده شدن نیازها می‌شود.

    چگونه بر همبستگی غلبه کنیم؟

    اولین قدم برای برای غلبه بر تمایلات مربوط به همبستگی، تمرکز بر خودآگاهی است که بسیاری از افراد این کار را می‌توانند به تنهایی انجام دهند. اما بسیاری از روانشناسان نیز بر این باورند که برای غلبه بر همبستگی باید به مشاور یا درمانگر مراجعه کرد تا فرد یک روند درمانی دقیق را طی کند.

    چرا که بسیاری از افرادی که با همبستگی دست و پنجه نرم می‌کنند تا زمانی که زندگی‌شان از هم نپاشیده، به دنبال غلبه بر این ویژگی و کمک گرفتن از سایر افراد نمی‌روند. پس مراجعه پیش از موعد به مشاور، درمانگر و روانشناس موجب می‌شود تا فرد در سریع‌ترین زمان ممکن وارد روند درمان شود. همچنین برای غلبه بر همبستگی می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.

    • هنگام صحبت با خودتان جملات محبت‌آمیز و مثبت بیان کنید و از خودتان انتقاد نکنید.
    • برای جدایی از رابطه‌ای که به آن همبستگی دارید، باید قدم‌های کوچک بردارید و بر روی فعالیت‌های خارج از رابطه و دوستی‌های جدید سرمایه‌گذاری کنید.
    • زمانی که وسوسه می‌شوید تا به شخص دیگری فکر کنید یا نگران او باشید، توجه خود را سمت موضوع دیگری منعطف کنید. این کار نیازمند تمرین زیاد است؛ پس به هیچ وجه عجله نکنید.
    • در مقابل کسی که از شما انتقاد می‌کند، موجب ضعف شما می‌شود یا سعی در کنترل شما دارد؛ حتما از خود دفاع کنید. همچنین با کار بر روی عزت نفس، قدرت وجودی خود را بیشتر کنید.
    • اگر تمایل به انجام کاری ندارید، از “نه” گفتن به اطرافیان نترسید.

    اگر شما از جمله افرادی هستید که از ویژگی همبستگی رنج می‌برید و نتوانستید بر این خصوصیت غلبه کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم برای درمان آن به روانشناس مراجعه کنید. فراموش نکنید که همبستگی در اشکال و سطوح مختلفی در افراد ظاهر می‌شود و در اغلب موارد باعث عادی نشان دادن یک رابطه ناسالم می‌شود و در طول زمان چهره واقعی آن رابطه نمایان می‌شود.

    پس با شناخت نشانه‌های همبستگی و راه‌های غلبه بر آن، نسبت به خودآگاهی خود کمک کنید. پیشنهاد می‌کنیم در مسیر غلبه بر همبستگی حتما با خود مهربان باشید تا با تلاش و پشتکار بتوانید بر این خصوصیت غلبه کنید.

    codependency in psychology

    معرفی ۳ کتاب درباره همبستگی

    در این بخش قصد داریم به معرفی ۳ کتاب درباره همبستگی بپردازیم. پس پیشنهاد می‌کنیم افرادی که قصد دارند در ارتباط با این خصوصیت اطلاعات بیشتری کسب کنند، حتما کتاب‌های زیر را مطالعه کنند. همچنین این کتاب‌ها برای افرادی که ترس از همبستگی دارند نیز بسیار مفید است؛ چرا که کمک می‌کند تا بر همبستگی خود غلبه کنند.

    ۱- کتاب همبستگی برای انسان‌ها – نویسنده دارلین لنسر

    نویسنده این کتاب درمانگر خانواده و متخصص ازدواج است که با نوشتن مقدمه‌ای عالی درباره همبستگی، افراد را نسبت به خواندن سایر بخش‌های این کتاب جذب می‌کند. هدف این کتاب افرادی هستند که ممکن است به شخص یا اشخاص دیگری بسیار وابسته باشند. همچنین در سایر بخش‌های این کتاب نکات عملی زیادی بیان شده که در غلبه بر همبستگی بسیار موثر است.

    conquering shame and codependency darlene lancer

    ۲- کتاب زبان رها کردن: مدیتیشن روزانه برای افراد وابسته – نویسنده ملودی بیتی

    نویسنده این کتاب متخصص همبستگی است که با نوشتن این کتاب راهنما به افراد وابسته کمک زیادی کرده است. کتاب مورد نظر شامل نکات رفتاری و عملی زیادی درباره مراقبت‌های روزانه از خودمان است که بر عزت نفس و بهبود سلامت روانی افراد تمرکز دارد. این کتاب برای افرادی که از همبستگی رنج می‌برند، گزینه بسیار مناسبی است.

    ۳- رهایی از تله همبستگی – نویسنده جانه بی واینهولد، بری کی واینهولد و جان برادشاو

    این کتاب توسط یک زوج روانشناس نوشته شده که درباره همبستگی و چگونگی رهایی از آن است. نویسندگان آن ابتدا درباره چگونگی ایجاد همبستگی در افراد صحبت می‌کنند و سپس به بیان موضوعاتی می‌پردازند که ریشه در بروز همبستگی از دوران کودکی دارد. این کتاب یک گزینه مناسب برای افرادی است که می‌خواهند ابتدا همبستگی را به صورت دقیق درک کنند و سپس برای رفع آن اقدام کنند.

    breaking free of the co-dependency weinhold

    والدین مبتلا به همبستگی چه پیامدهایی برای کودکان دارند؟

    همبستگی به عنوان یک اختلال در نظر گرفته می‌شود که در گام اول فرزندان و همسران افراد الکلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. براساس تحقیقات انجام شده، همبستگی فقط مختص فرزندان و همسران افراد الکلی نیست و ممکن است بسیاری از مشکلات خانوادگی منجر به همبستگی شوند. پس داشتن والدین همبسته می‌تواند فرزندان خانواده را به سمت وابستگی سوق دهد.

    جالب است بدانید افرادی که در سن کم والدین می‌شوند، بیشتر احتمال دارد که به ویژگی همبستگی دچار شوند. همچنین کودکانی که در خانواده نقش والدین یا مراقبت از والدین را دارند نیز به ویژگی همبستگی دچار خواهند شد. در واقع افرادی که در دوران رشد، نیازهای مربوط به رده سنی‌های مختلف خود را برآورده نکردند؛ چرخه همبستگی در وجود آن‌ها ایجاد می‌شود و این چرخه از نسلی به نسل بعد منتقل خواهد شد.

    همچنین والدین مبتلا به همبستگی که فرزند معتاد دارند نیز ممکن است با خصوصیت وابستگی خود اعتیاد فرزندانشان را بیشتر کنند؛ حتی زمانی که فکر می‌کنند در حال کمک به آن‌ها هستند. اغلب والدینی که دچار همبستگی هستند، بر این باورند که ویژگی همبستگی آن‌ها برای فرزندان و اشخاص دیگر بسیار مفید است و وابستگی آن‌ها در هر رابطه‌ای ضروری است.

     

    سوالات متداول

    • انجمن روانشناسی آمریکا همبستگی را چگونه معرفی می‌کند؟
    • انجمن روانشناسی آمریکا همبستگی را به عنوان یک الگوی روابط ناکارآمد معرفی می‌کند که در آن فرد از نظر روانی به فرد دیگری وابسته است و در واقع این انجمن همبستگی را به عنوان اختلال شخصیت معرفی نمی‌کند.
    • خصوصیت همبستگی به چه دلیل در افراد به وجود می‌آید؟
    • براساس تحقیقات انجام شده، خصوصیت همبستگی به دلیل ناتوانی در بیان نظر شخصی و نه گفتن به سایر افراد به وجود می‌آید. همچنین عوامل زیست شناختی، روانشناختی و اجتماعی نیز ممکن است در بروز این خصوصیت نقش داشته باشند.
    • فرد مبتلا به همبستگی چه رفتارهایی از خود نشان می‌دهد؟
    • فرد مبتلا به همبستگی رفع احساسات و نیازهای شخص دیگری را بر عهده دارد؛ در واقع همبستگی موجب می‌شود تا فردی به فرد دیگر نیاز پیدا کند و فرد مبتلا به همبستگی به عنوان یک شخص بخشنده شناخته شود.
    • همبستگی چه ضرری برای افراد دارد؟
    • همبستگی باعث اعتیاد فرد به برقراری رابطه با اطرافیان می‌شود؛ چرا که افراد مبتلا به همبستگی اغلب دارای روابط عاطفی یک طرفه‌ هستند که بسیار مخرب و توهین آمیز است.
    • آیا هر نوع وابستگی به معنای همبستگی است؟
    • خیر، در یک رابطه سالم هر فردی می‌تواند برای نیازهای مختلف به دیگری تکیه کند؛ اما ویژگی همبستگی زمانی در افراد به وجود می‌آید که یک فرد بسیار بیشتر از طرف مقابل وابسته است و این موضوع باعث عدم تعادل در برآورده شدن نیازها می‌شود.

     

    ۵/۵ - (۱ امتیاز)
    5/5 - (1 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    فرزاد دی ۲۷, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵ ب٫ظ

    جالب بود
    با تشکر از انتشار این مقاله

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب