۱۰ مورد از شایع‌ترین عوارض جراحی پلاستیک که باید بدانید

توسط تیم محتوای پزشک خوب
این مقاله توسط تیم محتوای پزشک خوب ترجمه شده است.

در سال ۲۰۱۷، آمریکایی‌ها بیش از ۶.۵ میلیارد دلار برای جراحی‌های زیبایی هزینه کردند. از بزرگ کردن سینه تا جراحی پلک، روش‌هایی برای تغییر ظاهر هستند که به طور فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده‌اند. این جراحی‌ها عوارض بسیاری دارند و بی خطر نیستند. در ادامه این بلاگ با شایع‌ترین عوارض جراحی پلاستیک آشنا خواهید شد.

 

فهرست مطالب
  •  

    ۱- هماتوم

    هماتوم یک لخته خونی و شبیه یک کبودی بزرگ و دردناک است. احتمال بروز این عارضه در جراحی سینه(بزرگ کردن سینه) ۱ درصد است. هماتوم شایع‌ترین عارضه است که به طور متوسط در ۱ درصد از بیماران رخ می‌دهد. همچنین احتمال ابتلا به هماتوم در مردان بیشتر از زنان رخ است.
    هماتوم تقریبا در تمام جراحی‌های زیبایی یک عارضه است. اگر لخته خون زیاد باشد یا به سرعت در حال رشد باشد، باید نسبت به تخلیه خون و درمان آن اقدام کرد. درمان هماتوم در اتاق عمل انجام می‌شود و در بسیاری از مواقع نیاز به بیهوشی دارد.

    ۲- سروما

    سروما وضعیتی است که در آن سرم یا مایع استریل بدن در زیر سطح پوست جمع می‌شود و منجر به تورم و گاهی درد می‌شود. این عارضه می‌تواند پس از هر جراحی رخ دهد. سروما شایع‌ترین عارضه در عمل جراحی شکم بوده که احتمال بروز آن در بیماران ۱۵ تا ۳۰ درصد است.
    از آنجایی که سروماها می‌توانند عفونی شوند، پزشکان آن‌ها را با سوزن تخلیه می‌کنند. با وجود تخلیه باز هم امکان بروز آن‌ها وجود دارد.

    ۳- از دست دادن خون

    در هر عمل جراحی دادن بدن مقداری خون از دست می‌دهد. از دست دادن خون در بدن می‌تواند موجب افزایش فشار خون و عوارض دیگری در بدن شود. از دست دادن فشار خون می‌تواند در حین عمل رخ دهد یا بعد از عمل به صورت خونریزی داخلی در فرد خود را نشان دهد.

    ۴- عفونت

    یکی از شایع‌ترین عوارض جراحی پلاستیک، عفونت است. مراقبت‌های بعد از عمل تا حدودی می‌تواند از بروز عفونت جلوگیری کند. به عنوان مثال حدود ۲.۵ درصد از افرادی که تحت عمل بزرگ کردن سینه قرار می‌گیرند، دچار عفونت می‌شوند. عفونت بیشتر بعد از جراحی خود را نشان می‌دهد، در برخی موارد عفونت‌ها می‌توانند داخلی و شدید باشند. در اینصورت برای درمان آن‌ها به آنتی بیوتیک‌های داخل وریدی (IV) نیاز است.

    ۵- آسیب عصبی

    آسیب عصبی یکی از عوارض جراحی‌ زیبایی بوده که انواع مختلفی دارد. بی حسی و گزگز شدن اندام‌های مختلف بدن پس از جراحی پلاستیک بسیار شایع است و می‌تواند نشانه آسیب عصبی باشد. این نوع اغلب آسیب عصبی موقتی بوده، اما در برخی موارد می‌تواند به صورت دائمی باشد. اکثر خانم‌ها بعد از جراحی بزرگ کردن سینه دچار حساسیت(تغییر موقت) می‌شوند و ۱۵ درصد آن‌ها تغییرات دائمی را تجربه می‌کنند.

    plastic surgery complications

    ۶- ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه

    ترومبوز ورید عمقی (DVT) لخته‌های خونی هستند که در سیاهرگ‌های عمقی، ساق پا، تشکیل می‌شوند. هنگامی که این لخته‌ها شکسته شوند به ریه‌ها می‌روند، به این حالت آمبولی ریه (PE) می‌گویند.
    این عوارض نسبتاً نادر هستند و تنها ۰.۰۹ درصد از بیماران تحت عمل جراحی پلاستیک را تحت تأثیر قرار می‌دهند، این لخته‌ها کشنده هستند.
    روش‌های ابدومینوپلاستی میزان کمی DVT و PE دارند که کمتر از ۱ درصد از بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خطر لخته شدن خون در افرادی که چندین عمل جراحی انجام می‌دهند ۵ برابر بیشتر از افرادی است که فقط یک عمل جراحی انجام می‌دهند.

    ۷- آسیب اندام

    لیپوساکشن برای اندام‌های داخلی بدن می‌تواند یک جراحی خطرناک باشد. هنگامی که پروب جراحی با اندام‌های داخلی تماس پیدا می‌کند، سوراخ احشایی می‌تواند رخ دهد. ترمیم این آسیب‌ها قطعا به جراحی نیاز دارد. سوراخ‌های ایجاد شده ممکن است کشنده باشند.

    ۸- جای زخم

    جراحی معمولاً منجر به ایجاد اسکار و زخم روی بدن می‌شود. از آنجایی که جراحی زیبایی به دنبال بهبود ظاهر شماست، جای زخم‌ها می‌توانند به‌ویژه نگران‌کننده باشند. به عنوان مثال اسکار هیپرتروفیک، یک اسکار غیر طبیعی قرمز و ضخیم برجسته است. اسکارهای کلوئیدی صاف و سخت، در ۱.۰ تا ۳.۷ درصد از جراحی‌های شکم رخ می‌دهد.

    ۹- نارضایتی کلی از ظاهر

    بیشتر افراد از نتایج بعد از عمل زیبایی راضی هستند، طبق تحقیقات انجام شده بیشترین میزان رضایت در افرادی است که جراحی بزرگ کردن سینه را انجام داده‌اند. اما ناامیدی از نتایج عمل زیبایی، یک احتمال واقعی است. افرادی که تحت عمل جراحی سینه قرار می‌گیرند ممکن است مشکلات کانتورینگ یا عدم تقارن را تجربه کنند.

    ۱۰- عوارض بیهوشی

    داروی بیهوشی، نقش بیهوش کردن بیمار حین عمل جراحی را دارد. به بیماران این امکان را می‌دهد تا بدون درد و ناراحتی تحت عمل جراحی قرار بگیرند. بیهوشی عمومی گاهی اوقات با عوارض جانبی همراه است. این عوارض عبارتند از عفونت ریه، سکته مغزی، حملات قلبی و مرگ و….
    بیدار شدن حین عمل جراحی یک امر بسیار نادر است. خطرات رایجی که بیهوشی برای بدن دارد عبارتند از:

    • لرزیدن
    • تهوع و استفراغ
    • گیج و سردرگم بیدار شدن

    سخن پایانی

    به طور کلی، عوارض جراحی پلاستیک بسیار نادر است. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸ از ۲۵۰۰۰ مورد، احتمال بروز عوارض در جراحی‌هایی که به صورت سرپایی انجام می‌شوند کمتر از ۱ درصد است.
    مانند اکثر جراحی‌ها، عوارض جراحی پلاستیک در برخی افراد شایع‌تر است. به عنوان مثال، افراد سیگاری، افراد مسن و افرادی که چاق هستند بیشتر در معرض این عوارض قرار دارند.
    برای کاهش عوارض بهتر است با پزشک مشورت داشته باشید و یک کلینیک یا بیمارستان مناسب را برای این کار انتخاب کنید.

    سوالات متداول

    • از چه راه‌هایی می‌توان عوارض ناشی از جراحی پلاستیک را کاهش داد؟
      نوشیدن آب و مایعات فراوان، سیگار نکشیدن، کاهش استرس، داشتن روتین پوستی و…. از راه‌هایی هستند که می‌تواند موجب کاهش عوارض جراحی پلاستیک شود.
    • شایع‌ترین و رایج‌ترین عارضه کشیدن پوست صورت کدام است؟
      هماتوم، یک کبودی بزرگ و دردناک است که در زیر پوست ظاهر می‌شود. این عارضه بیشتر در زمان جراحی پوست صورت و کشیدن پوست به منظور کاهش چین و چروک خود را نشان می‌دهد.
    • آیا جراحی زیبایی می‌تواند موجب نقص عضو شود؟
      لیپوساکشن یکی از جراحی‌هایی زیبایی است که می‌تواند به اندام‌های داخلی بدن آسیب وارد کند. از این رو بهتر است برای انجام این کار به یک پزشک و متخصص مراجعه کنید.
    • جراحی پلاستیک بینی چه عوارض شایعی برای بیمار به همراه خواهد داشت؟
      خون دماع شدن، بی حسی و کرختی، خونریزی، هماتوم، عفونت، آسیب عصبی دائمی و… از شایع‌ترین عوارض جراحی پلاستیک بینی هستند.
    • آیا شدت عوارض جراحی پلاستیک در تمامی افراد یکسان است؟
      خیر، شدت این عوارض به شرایط جسمی فرد، نوع جراحی انجام شده، عادات روزانه فرد و….. بستگی دارد.
    ۴.۲/۵ - (۸ امتیاز)
    4.2/5 - (8 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    حسینی آذر ۲۲, ۱۴۰۱ - ۲:۳۳ ب٫ظ

    مفید بود ممنون

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب