پریود شدن، قاعدگی یا عادت ماهانه در زنان یک عارضه طبیعی است. زنان در دوران پریود شدن دچار تغییرات هورمونی می‌شوند و شرایط نامطلوبی را تجربه می‌کنند. یکی از شرایطی که در این دوران موجب آزار زنان می‌شود، یبوست است. یبوست قبل از پریود یکی از مشکلات گوارشی در زمان عادت ماهانه است که در برخی از زنان شدید‌تر و در برخی خفیف‌تر بروز می‌کند.
برای اینکه بتوان احتمال ابتلا به یبوست قبل از پریود را کاهش داد، لازم است ابتدا نسبت به نشانه‌ها و علائم آن شناخت پیدا کنید. سپس با روش‌های درمانی که در ادامه معرفی خواهیم کرد نسبت به درمان این عارضه اقدام کنید.  

 

 

آیا یبوست قبل از پریود نگران کننده است؟

دلایل متعددی برای یبوست قبل از پریود وجود دارد که یکی از آنها تغییرات هورمونی است. در برخی مواقع زنان قبل از عادت ماهانه یبوست دارند، تداخل زمانی این دو با هم باعث می‌شود تا برخی یبوست خود را مربوط به عادت ماهانه بدانند. به هر حال داشتن این مشکل و سایر مشکلات گوارشی قبل یا بعد از پریود در زنان کاملاً طبیعی است.

دلیل بروز یبوست قبل از پریود چیست؟

چرخه قاعدگی نتیجه تنظیم سطح استروژن و پروژسترون بدن است. این هورمون‌ها نه تنها روی تخمک‌گذاری تاثیر می‌گذارند، بلکه می‌توانند بر عادات گوارشی شما نیز تاثیرگذار باشند. برخی از متخصصان بر این باورند که افزایش پروژسترون می‌تواند منجر به یبوست شود. این عارضه معمولا در زمان تخمک‌گذاری یا چند روز پس از آن رخ می‌دهد.
برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که سطوح بالاتر استروژن در بدن ممکن است منجر به یبوست شود. به عنوان مثال، محققان در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، اثرات استروژن و پروژسترون را بر روی موش‌های ماده و موش‌های نر مطالعه کردند تا تعیین کنند آیا این هورمون‌ها باعث یبوست می‌شوند یا خیر. در پایان مطالعه، محققان تأثیری بر حرکات روده از پروژسترون مشاهده نکردند. با این حال، آنها دریافتند که سطوح بالاتر استروژن (که قبل از پریود افزایش می یابد) حرکت روده را کند می‌کند و باعث یبوست می‌شود.

constipated-before-period-symptoms

روش‌های کاهش یبوست قبل از عادت ماهانه

داشتن یک برنامه غذایی روتین و روزانه که غنی از موادغذایی باشد، می‌تواند در کنترل یبوست و کاهش علائم آن در زمان عادت ماهانه کمک بسیاری کند:

  • روی منابع فیبر طبیعی تمرکز کنید، فیبر در بیشتر مواقع با جذب آب به مدفوع حجم می‌دهد. این مدفوع حجیم‌تر موجب تحریک روده‌ها می‌شود و به غلبه بر برخی از تأثیرات هورمون‌های بدن شما کمک بسیاری می‌کند.
  • سعی کنید هر روز یک تا دو وعده میوه‌های فیبری، سبزیجات یا غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • غذاهایی سیب، کلم بروکلی، هویج، جو دو سر، گلابی ها، تمشک، نخود خرد شده و… را در برنامه غذایی قرار دهید. 
  • مصرف آب را افزایش دهید. نوشیدن آب بیشتر می‌تواند مدفوع شما را نرم‌تر و دفع آن را راحت‌تر کند.
  • ورزش کنید. تمرین ورزشی را به برنامه روزانه اضافه کنید حرکت از طریق ورزش می‌تواند روده های تنبل را تحریک کند. یک مثال می‌تواند پیاده روی بعد از غذا خوردن باشد.
  • با مشورت با پزشک از ملین‌ها استفاده کنید. ملین‌های روان‌کننده، مانند روغن معدنی، یا نرم‌کننده‌های مدفوع، مانند دوکوزات سدیم (کولاس) بهترین گزینه‌ها برای درمان این عارضه هستند.

چگونه از یبوست جلوگیری کنیم؟

  • از نوشیدنی‌های کم‌آبی مانند کافئین و الکل در زمان پریودی خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها می‌توانند میزان آب را در بدن شما کاهش دهند. 
  • رژیم غذایی سالم را حفظ کنید. رژیم غذایی باید سرشار از میوه‌های تازه، سبزیجات و غلات کامل و… باشد. 
  • داروهای ضدبارداری خوراکی. قرص های ضد بارداری می‌توانند موجب تنظیم سطح هورمون‌های بدن شوند. 
  • در صورتی که علائم و نشانه‌های یبوست را داشتید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای درمان این عارضه داروهایی مانند لیناکلوتید یا لوبی پروستون تجویز کنند.

سایر مشکلات گوارشی که باید به آنها توجه کرد

یبوست تنها عارضه گوارشی نیست که می‌تواند شما را در دوره قاعدگی آزار دهد. از این مشکلات گوارشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسهال: برخی از افراد به دلیل افزایش پروستاگلاندین‌ها (یک نوع هورمون دیگر) هنگام شروع پریود دچار اسهال می‌شوند. این هورمون‌ها ماهیچه‌های صاف، از جمله روده های شما را شل می‌کنند.
    راه درمان: برای جلوگیری از کم آبی ناشی از اسهال، مقدار زیادی آب بنوشید. از غذاهای حاوی لاکتوز، قند یا کافئین زیاد خودداری کنید، زیرا می‌توانند اسهال را بدتر کنند.
  • گازمعده: افزایش پروستاگلاندین‌ها نیز می‌تواند گازمعده را افزایش دهد.
    راه درمان: از غذاهایی که در ایجاد گاز معده موثر هستند، مانند لوبیا و کلم بروکلی اجتناب کنید. از مصرف نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث افزایش گازمعده شوند. شما همچنین می‌توانید مسکن‌های گاز بدون نسخه مانند سیمتیکون (Gas-X) را در نظر بگیرید.
  • نفخ معده: افزایش سطح استروژن و پروژسترون می‌تواند باعث احتباس آب و سدیم شود که منجر به نفخ می‌شود.
    راه درمان: از مصرف غذاهای پر سدیم که می‌توانند نفخ را بدتر کنند، خودداری کنید. نوشیدن آب کافی نیز می‌تواند به تشویق بدن برای ترشح مقداری از مایعات اضافی کمک کند.

مطلب کاربردی: افسردگی قبل از پریود؛ مدت زمان، علائم، علت و درمان

کلام آخر

بسیاری از زنان هنوز نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا یبوست به دلیل پریود شدن رخ داده است یا خیر. اگر در مورد یبوست مرتبط با پریود خود مطمئن نیستید که چه چیزی طبیعی است و چه چیزی نیست، بهتر است با پزشک زنان صحبت کنید. یبوستی که بیش از سه روز طول بکشد، نشان از یک عارضه در بدن است. در این بخش اطلاعات مفیدی در رابطه با یبوست قبل از پریود، راه‌های درمان یبوست قبل از پریود و… را در اختیارتان قرار دادیم. 

سوالات متداول 

  1. آیا یبوست در دوران قاعدگی می‌تواند با بیماری‌های دیگر مرتبط باشد؟
    برخی از بیماری‌ها می‌توانند خطر ابتلا به یبوست را در زنان افزایش دهند. سندرم روده تحریک پذیر و آندومتریوز ازجمله بیماری‌هایی هستند که می‌توانند احتمال بروز یبوست را افزایش دهند. 
  2. اگر یبوست مربوط به عادت ماهانه (پریود شدن) باشد، چند روز قبل از دوران پریودی شروع می‌شود؟
    این نوع یبوست حدود ۷ روز قبل از پریود شدن آغاز خواهد شد، بعد از اتمام عادت ماهانه هم خاتمه پیدا می‌کند. 
  3. علت یبوست قبل از پریود چه می‌تواند باشد؟
    به طور کلی تغییرات هورمونی زنان و بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند از دلایل یبوست قبل از پریود شدن باشد. 
  4. درمان‌های قطعی و تاثیرگذار روی یبوست قبل از پریود کدام درمان‌ها هستند؟
    بیشتر پزشکان بر این باورند که آهسته و آرام غذا خوردن، نوشیدت آب فراوان، ورزش کردن، خوردن غذاهای حاوی فیبر بالا، مصرف ملین‌ها با تجویز پزشک می‌تواند از بهترین و مناسب‌ترین راه‌ها برای درمان یبوست قبل از پریود باشد. 

منابع healthline