اگر خودتان یا یکی از عزیزانتان به «کرونا» مبتلا شده باشید، حتماً سعی کرده‌اید با جست و جو در مقاله‌های مختلف راهی برای افزایش سرعت درمان آن پیدا کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع شیوه‌های درمان کرونا آشنا کنیم. 

در این مقاله می‌خوانید:

  • آیا کرونا درمان قطعی دارد؟
  • نشانهٔ ابتلا به کرونا چیست؟
  • درمان کرونا در منزل چگونه است؟
  • داروی مناسب برای درمان کرونا چیست؟
  • طول مدت درمان کرونا چقدر است؟
  • داروی قطعی کرونا کی به بازار می‌رسد؟

آیا کرونا درمان دارد؟

حتماً شما هم در طول یک سال گذشته با افرادی برخورد داشته‌اید که ادعای درمان ویروس کرونا را دارند. بهتر است بدانید که تا زمان نگارش این مقاله هنوز درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است.

البته برخی درمان‌های سنتی و خانگی (مثلاً انواع دمنوش‌ها) می‌توانند علائم این بیماری را بهبود دهند، ولی هیچ دارویی نمی‌تواند از ابتلا به آن پیشگیری کند یا آن را به طور قطعی درمان کند.

خوددرمانی و استفادهٔ خودسرانه از داروها در هر بیماری می‌تواند مشکل‌ساز باشد. به همین دلیل «سازمان بهداشت جهانی» (WHO) تاکید می‌کند که برای درمان کرونا فقط به توصیه‌های این سازمان و پزشکان متخصص توجه کنید. بنابراین شاید بتوان گفت در حال حاضر بهترین درمان کرونا «پیشگیری از ابتلا به کرونا» است.

داروی کرونا

درمان قطعی کرونا کی به ایران می رسد؟

همانطور که گفته شد درمان ویژهٔ کرونا تا امروز پیدا نشده است. اما محققان در سازمان بهداشت جهانی، ایران و سایر کشورهای جهان در حال کار هستند تا بتوانند واکسن این ویروس را بسازند.

در حال حاضر اخبار امیدبخش زیادی در رابطه با آزمایش‌های اولیهٔ واکسن کرونا به گوش می‌رسد. فقط باید منتظر تایید آزمایش‌ها بمانیم و ببینیم داروی کرونا کی به ایران می‌رسد. 

بیشتر بخوانید: واکسن کرونا کی به بازار می‌آید؟ 

‌‌

نشانهٔ ابتلا به کرونا چیست؟

علامت‌های اصلی بیماری «کووید – ۱۹» که به وسیلهٔ ویروس کرونا ایجاد می‌شود عبارتند از:

‌‌۱. تب بالای ۳۷/۸ درجه

۲. سرفهٔ خشک مداوم

۳. تنگی نفس

۴. احساس خستگی

۵. سردرد

۶. گلودرد

۷. بدن درد و احساس کوفتگی

‌اگر علائم بیماری را در خود دیدید، باید فوراً خود را قرنطینه کنید. اگر درجهٔ تب پایینی دارید و کمی سرفه می‌کنید، نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست. به یاد داشته باشید که حضور در بیمارستان خود می‌تواند باعث افزایش ریسک ابتلا شود.

درمان کرونا در منزل

اگر علائم کرونا را در خود مشاهده می‌کنید بهتر است در خانه بمانید تا علائم بهبود پیدا کنند. ویروس کرونا در بسیاری از افراد تنها باعث بروز علائم بسیار خفیفی می‌شود، اما این به آن معنا نیست که قدرت انتقال آن به دیگران هم کم است.

درمان کرونای خفیف در خانه

  • به طور مرتب دست‌ها را با آب و صابون بشویید یا با الکل ضدعفونی کنید.
  • در خانه بمانید و فعلاً به محل کار، مدرسه و دانشگاه نروید.
  • استراحت کنید، آب و مایعات فراوان مصرف کنید و از خوراکی‌های تازه که دارای ارزش غذایی بالایی هستند استفاده کنید.
  • فرد مبتلا به کرونا باید در یک اتاق جدا و دور از سایر افراد خانواده استراحت کند. (اگر امکان جدا کردن اتاق وجود ندارد، فاصلهٔ خود را از دیگران حفظ کنید، ماسک بزنید و پنجره‌ها را برای تهویهٔ اتاق باز نگه دارید.)
  • هنگام عطسه و سرفه کردن جلوی بینی و دهانتان را بپوشانید.
  • از بشقاب، لیوان، قاشق و چنگان و رخت خواب مخصوص خود استفاده کنید.
  • هر روز سطوح اطرافتان را با الکل ضدعفونی کنید.

قرنطینهٔ خانگی مبتلاهای کرونا

در طول مدت درمان در خانه، همیشه علائم خود را تحت نظر داشته باشید. اگر بیماری شدت پیدا کرد و دچار تب خیلی بالا، تنگی نفس و درد قفسهٔ‌ سینه شدید با پزشک تماس بگیرید و در صورت لزوم به بیمارستان مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود.

 

برای درمان کرونا در خانه چه دارویی بخوریم؟

‌واقعیت این است که داروی ویژه‌ای برای این ویروس ساخته نشده است. اما برای درمان کرونا در خانه می‌توانید از بعضی داروهای معمول استفاده کنید تا علائم آن را بهبود دهید.

– مسکن‌ها و تب برها

این درست است که درمان کرونا هنوز ساخته نشده است، اما قرار نیست درد و عوارض آن را هم تحمل کنید. در طول دوره درمان می‌توانید از داروهایی که برای کاهش درد و تب استفاده می‌شوند مصرف کنید.

مطلب مرتبط: چرا تب میکنیم؟ | علت تب در بزرگسالان و کودکان و راه‌های کاهش آن

«استامینوفن» و «بروفن» از جمله داروهایی هستند که در این دوران می‌توانند به کمک شما بیایند. البته برای پایین آوردن تب استفاده از استامینوفن بیشتر توصیه شده است.

– ویتامین‌ها

‌مواد مغذی که از راه غذا به بدن ما وارد می‌شوند نقش مهمی در بهبود سیستم ایمنی دارند. ویتامین‌های ،C ،D و زینک نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ورود ویروس‌ها دارند.

مصرف زینک می‌تواند طول دوره درمان کرونا را کاهش دهد. همچنین ویتامین D نقش بسیار مهمی را در این دوران بازی می‌کند. از آنجا که میزان ویتامین D در بدن ایرانی‌ها پایین است بهتر است از طریق قرص، ویتامین مورد نیاز خود را تامین کنید.

مطلب مرتبط:چه زمانی ویتامین D‌ بخوریم؟ | بهترین زمان مصرف ویتامین D

– گیاهان و داروهای سنتی

گیاهانی مثل کاسنی، زنجبیل، زردچوبه و سیر مدت‌هاست که در درمان سرماخوردگی‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کاربرد دارند. برای کم کردن گلودرد کرونا می‌توانید آب نمک غرغره کنید یا یک قاشق چای خوری عسل بخورید.

(بد نیست باز هم تاکید کنیم که این درمان‌ها فقط حمایتی بوده و برای قابل تحمل‌تر کردن علائم بیماری هستند.)

درمان کرونا با گیاهان دارویی

– درمان ویروس کرونا با آنتی بیوتیک

آیا آنتی بیوتیک برای کرونا مفید است؟ این سوالی است که بسیاری از افراد مبتلا به کرونا از پزشکان می‌پرسند. واقعیت این است که کرونا یک ویروس است و آنتی بیوتیک‌ها تنها می‌توانند روی باکتری‌ها اثر بگذارند.

گذشته از اینکه مصرف خودسرانهٔ آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند بدن را در برابر درمان بیماری‌های جدی مقاوم کند، این دسته از داروها تاثیری در درمان بیماری کرونا ندارند. نقش آنتی بیوتیک‌ در درمان این بیماری تنها در موارد ابتلای شدید و برای درمان عفونت‌های باکتریایی  ثانویه ناشی از ویروس است.

‌‌

درمان بیماری کرونا چقدر طول می‌کشد؟

افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند تا زمانی که ویروس قابلیت انتقال به دیگران را نداشته باشد باید در خانه مانده و دوران درمان کرونا را طی کنند.

  • اگر علائم بیماری را دارید: حداقل ۱۰ روز بعد از ظهور اولین علائم و ۳ روز بعد از پایان علائم خود را قرنطینه کنید.
  • اگر تست کرونای شما مثبت شده ولی علائم ندارید: حداقل ۱۰ روز بعد از مثبت شدن تست خود را قرنطینه کنید.

‌‌

شما چه تجربه ای از درمان این بیماری در خود و اطرافیانتان دارید؟

اگر سوالی دربارهٔ راهکارهای درمان ویروس کرونا دارید در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

پاسخ سوالات رایج درباره پیشگیری و درمان کرونا

استرس کرونا در بارداری | ۸ راه رفع استرس کرونا در دوران بارداری