جراحی زیبایی نوعی جراحی پلاستیک است که با هدف بهبود ظاهر افراد انجام می‌شود، اما باید با احتیاط انجام شود. تقاضا و محبوبیت جراحی زیبایی همچنان در حال افزایش است و در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۱۵.۱ میلیون عمل زیبایی در ایالات متحده انجام شد که نسبت به سال قبل ۳ درصد افزایش داشت.
برای هر قسمت بدن از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند، اما انتخاب جراحی زیبایی نباید ساده گرفته شود. نتایج اغلب دائمی هستند، بنابراین اطمینان از تصمیم، استفاده از یک پزشک مناسب و داشتن انگیزه در این پروسه مناسب مهم است. جراح ممکن است قبل از عمل جراحی، بیمار را برای مشاوره ارجاع دهد، ازجمله دلایلی که این کار انجام می‌شود می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مشکل اساسی وجود دارد که با جراحی قابل حل نیست یا بیمار علائمی از اختلال بدشکلی بدن (BDD) دارد.

 

 

جراحی ترمیمی یکی دیگر از انواع جراحی پلاستیک است. هدف آن بهبود عملکرد و ایجاد ظاهری طبیعی در بخشی از بدن فرد است که به عنوان مثال پس از ماستکتومی آسیب دیده است. این مقاله فقط بر روی جراحی زیبایی تمرکز می‌کند.

انواع جراحی زیبایی و کاربردها

انواع روش‌های زیبایی برای قسمت‌های مختلف بدن در دسترس است.

جراحی سینه

زنان ممکن است برای بهبود فرم بدن خود به دنبال جراحی سینه باشند. روش‌های ماموپلاستی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بزرگ کردن سینه به طور سنتی با استفاده از پروتزهای نمکی یا ژل سیلیکونی انجام می‌شود. اما در حال حاضر با پیوند چربی انجام می‌شود. اگر خانم احساس کند سینه‌هایش خیلی کوچک است، اگر یک سینه بزرگتر از دیگری باشد یا اگر سینه‌ها بعد از بارداری یا شیردهی تغییر کرده‌اند، این عمل انجام می‌شود. برخی از زنان مسن‌تر زمانی که سینه‌ها به دلیل از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست افتادگی دارند، این درمان را انتخاب می‌کنند.
    در برخی از زنان، بزرگ شدن سینه‌ها می‌تواند عزت نفس را افزایش داده و احساسات آن‌ها را در مورد تمایلات جنسی خود بهبود بخشد. با این حال، برخی از مشکلات همچنان باقی است. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود تا زنان ابتدا تحت مشاوره قرار گیرند.

Breast surgery

  • کوچک کردن سینه می‌تواند به تسکین ناراحتی جسمی کمک کند. کاهش سینه همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنانی که در معرض خطر بالای این بیماری هستند کاهش دهد.
  • ماستوپکسی یا لیفت سینه شامل برداشتن پوست و بافت غده‌ای برای کوچکتر کردن سینه‌ها و مرتب کردن بافت باقیمانده برای بلند شدن سینه می‌شود. بسته به میزان حجمی که بیمار از دست داده یا می‌خواهد، ماستوپکسی را می‌توان با ایمپلنت ترکیب کرد. در حالی که ماستوپکسی شبیه کوچک کردن سینه است که مقدار بسیار بیشتری از بافت را از بین می‌برد، ماستوپکسی معمولاً توسط شرکت‌های بیمه اصلی پوشش داده نمی‌شود زیرا از نظر پزشکی ضروری تلقی نمی‌شود.
  • کوچک کردن سینه مردان می‌تواند موجب درمان ژنیکوماستی، بزرگ شدن بافت پستانی در مردان شود. ممکن است با لیپوساکشن یا با الگوهای اسکار مختلف که اغلب در اطراف نوک پستان و آرئول پنهان می‌شوند، انجام شود.

لیپوساکشن

لیپوساکشن یا لیپکتومی به کمک ساکشن از کانول‌های نازک یا لوله‌های فلزی توخالی برای تخلیه چربی از قسمت‌های مختلف بدن، معمولاً شکم، ران‌ها، باسن، باسن، پشت بازوها و گردن استفاده می‌کند. لیپوساکشن ممکن است برای کوچک کردن سینه مردان نیز استفاده شود.
ابزارهای مورد استفاده در لیپوساکشن شامل دستگاه‌های استاندارد، اولتراسوند، مکانیکی و لیزر می‌باشد. همه آن‌ها تمایل به مکش چربی از طریق یک لوله دارند.

Liposuction

برای جلوگیری از عوارض، بسته به اینکه بیمار بلافاصله پس از جراحی مرخص شود یا در بیمارستان بستری بماند، محدودیتی برای مقدار چربی وجود دارد.

لیپوساکشن نباید به عنوان یک روش کاهش وزن در نظر گرفته شود. هنگامی که در بیمار مناسب انجام می‌شود، هدف بهبود کانتور و کاهش مناطق محدود رسوبات چربی است.
عوارض نادر این عارضه شامل تجمع خون در زیر پوست، معروف به هماتوم، عفونت، تغییر در حس، واکنش‌های آلرژیک، آسیب به ساختارهای زیرین و نتایج نامطلوب هستند. پزشک باید این موارد را از قبل با بیمار در میان بگذارد.

جراحی ولوواژینال

لابیاپلاستی، لابیوپلاستی، کاهش لابیا مینور یا کاهش لبی شامل جراحی لابیا بزرگ یا لابیا مینور فرج، بخشی از اندام تناسلی زنانه است. هدف آن کاهش لب‌های کشیده، معمولاً به عنوان بخشی از واژینوپلاستی است.
فقدان شواهد بالینی یا علمی برای راهنمایی جراحان زنان در مورد ایمنی و اثربخشی روش‌های زیبایی واژن وجود دارد.

ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی یا “شکم تاک” شکم را تغییر شکل داده و سفت می‌کند. پوست و چربی اضافی از وسط و پایین شکم با هدف سفت شدن عضله و فاسیای دیواره شکم برداشته می‌شود. این روش درمانی  می‌تواند بعد از بارداری یا پس از کاهش وزن بسیار مناسب باشد.

Body procedures

سایر روش‌های کانتورینگ بدن

بزرگ کردن باسن ظاهر آن‌ها را بزرگتر از قبل نشان می‌دهد. جراح با استفاده از لیپوساکشن، چربی را از قسمت دیگری از بدن بیمار پیوند می‌زند. این عمل به عنوان “بالابر باسن برزیلی” شناخته می‌شود. همچنین ممکن است گاهی اوقات از ایمپلنت‌های سیلیکونی در باسن استفاده شود. لیفت باسن یا لیفت پایین تنه شامل برداشتن پوست اضافی از باسن، ران‌ها به منظور سفت کردن و بلند کردن آن‌ها است. این روش‌ها اغلب با ابدومینوپلاستی در بیمارانی که به عنوان مثال پس از جراحی چاقی یا کاهش وزن، وزن قابل توجهی از دست داده‌اند، ترکیب می‌شود.

جراحی زیبایی صورت

  • بلفاروپلاستی یا جراحی پلک با هدف تغییر شکل پلک‌ها انجام می‌شود. با افزایش سن، پوست شل می‌شود و ممکن است افتادگی یا پوشاندن پلک‌های بالایی و کیسه‌هایی روی پلک‌های پایینی ایجاد شود. جراحی پلک یک عمل زیبایی برای چشم‌ها است. این عمل شامل برداشتن یا تغییر موقعیت پوست و چربی اضافی است و این روش می‌تواند عضلات و تاندون‌های اطراف را تقویت کند. جراحی می‌تواند شکل صورت را تغییر دهد یا پوست را سفت کند.
  • در رینوپلاستی که به عنوان “عمل بینی” نیز شناخته می‌شود، جراح شکل بینی بیمار را برای بهبود ظاهر و اغلب تنفس نیز تغییر می‌دهد. ممکن است شامل تغییر نوک بینی و کاهش قوز استخوانی در قسمت بالایی بینی باشد.
    می‌توان آن را با برش‌های کوچکی که به خوبی پنهان می‌شوند، اغلب در داخل سوراخ‌های بینی انجام داد. جراحان برای رشد کامل غضروف و استخوان بینی، جراحی بینی را تا حداقل ۱۵ سالگی توصیه نمی‌کنند.
  • اتوپلاستی یا جراحی گوش، گوش‌های برجسته یا بدشکل را با بخیه گوش به سر، تغییر شکل غضروف یا هر دو درمان می‌کنند.
    ممکن است یک یا هر دو گوش درمان شوند. معمولاً در کودکان بعد از ۵ یا ۶ سال انجام می‌شود زیرا گوش‌ها اساساً در آن سن به اندازه بزرگسالان رسیده‌اند.

Facial cosmetic surgery

  • ریتیدکتومی که به عنوان لیفت صورت نیز شناخته می‌شود، با جراحی از بین بردن چین و چروک‌ها و سفت کردن پوست صورت به منظور دستیابی به ظاهری جوان‌تر است. به طور معمول، برش در جلو و پشت گوش قرار می‌گیرد تا خط مو در ناحیه شقیقه گسترش یابد. پوست از بافت عمیق‌تر صورت برداشته می‌شود، محکم‌تر پوشیده می‌شود و پوست اضافی نیز برداشته می‌شود. سپس برش‌ها با بخیه بسته می‌شوند. بافت‌های عمیق‌تر صورت و گردن نیز ممکن است سفت شوند. در کنار آن بلفاروپلاستی یا جراحی پلک ممکن است همزمان انجام شود.
  • لیفت ابرو، جراحی ابرو یا لیفت پیشانی با بالا بردن ابروهای افتاده و از بین بردن چین و چروک پیشانی یا خطوط نگران کننده، موجب از بین رفتن علائم پیری می‌شوند. این جراحی زیبایی اغلب در کنار سایر روش‌های زیبایی برای دستیابی به ظاهر هماهنگ‌تر صورت انجام می‌شود.
  • هدف بزرگ کردن چانه برجسته‌تر کردن چانه و ایجاد تعادل بهتر در ویژگی‌های صورت است. بسته به اندازه گیری‌های انجام شده قبل از جراحی ممکن است همزمان با جراحی بینی انجام شود. می‌توان آن را با ایمپلنت پروتز یا از طریق دستکاری استخوان چانه انجام داد.
  • مالار یا بزرگ کردن گونه می‌تواند استخوان گونه را برجسته‌تر کند. جراح ممکن است ایمپلنت را در بالای استخوان گونه قرار دهد

لایه‌برداری، پرکننده، گرافت و درمان با لیزر

درمان‌های کمتر تهاجمی ممکن است شامل لایه برداری، پرکننده‌ها، تزریق، پیوند و درمان با لیزر باشد. لایه برداری شیمیایی ممکن است به درمان آکنه، جای جوش، جای زخم یا چین و چروک کمک کند.

  • یک لایه برداری سبک یا سطحی از اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) مانند اسیدهای گلیکولیک، لاکتیک یا میوه برای درمان خارجی‌ترین لایه‌های پوست استفاده می‌کند. لایه برداری سبک به اندازه برخی از لایه برداری‌ها عمیق نیست، بنابراین زمان بهبودی آن حداقل است.
  • لایه برداری متوسط ​​معمولا شامل TCA (تری کلرواستیک اسید) با غلظت‌های مختلف است. این درم یا لایه عمیق پوست تا عمق بیشتری نسبت به لایه برداری‌های سبک نفوذ می‌کند. بهبودی و درد نسبت به لایه برداری‌های سبک‌تر قابل توجه‌تر است. قرمزی و پوسته پوسته شدن ممکن است برای چند روز یا چند هفته باقی بماند.
  • لایه برداری عمیق یا لایه بردار فنل، به عمق پوست نفوذ می‌کند. در نتیجه بیشترین تاثیر را در لایه برداری مجدد پوست دارد، اما طولانی‌ترین زمان بهبودی را نیز دارد و می‌تواند باعث ایجاد اسکار و روشن شدن پوست شود. نشان داده شده است که لایه برداری شیمیایی برای هر دو نوع پوست روشن و تیره، ایمن و موثر است.
  • سم بوتولینوم یا بوتاکس نام تجاری سمی است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ( botulinum) تولید می‌شود که اولین بار توسط FDA در دهه ۱۹۸۰ برای اسپاسم عضلانی تأیید شد. طیف وسیعی از روش‌های جراحی زیبایی با هدف بهبود ظاهر و از بین بردن چین و چروک صورت انجام می‌شوند. بوتاکس با مسدود کردن سیگنال از اعصاب به عضلات تزریق شده عمل می‌کند. عضله تزریق شده دیگر نمی‌تواند مانند قبل منقبض یا سفت شود و این منجر به شل شدن کنترل شده عضلات می‌شود.
    این دارو برای درمان خطوط اخم روی پیشانی، پنجه کلاغی یا خطوط اطراف چشم و هیپرهیدروزیس زیر بغل یا افزایش تعریق زیر بغل تایید شده است. به غیر از بوتاکس، چندین نام تجاری دیگر سم بوتولینوم اکنون به صورت تجاری در دسترس هستند.

Peels, fillers, grafts

  • پرکننده‌های بافت نرم یا پرکننده‌های پوستی، ایمپلنت‌های دستگاه پزشکی هستند که توسط FDA برای کمک به ایجاد ظاهری صاف‌تر و پرتر در صورت مورد تایید قرار گرفته‌اند. می‌توان از آن‌ها برای درمان چین‌های بینی، گونه ها، لب‌ها و افزایش حجم پشت دست استفاده کرد. آن‌ها همچنین می‌توانند چین و چروک، خطوط و جای زخم را کاهش دهند و خطوط بافت نرم را افزایش دهند. آن‌ها دائمی نیستند و توسط بدن تخریب می‌شوند، بنابراین ممکن است تکرار درمان برای حفظ اثر ضروری باشد.
  • محصولات تجاری موجود عبارتند از هیالورونیک اسید، پلی ال-لاکتیک اسید (PLLA)، هیدروکسی اپتیت کلسیم و دانه های پلی متیل متاکریلات (PMMA). این محصولات معمولاً در فرمول ژل تولید می‌شوند که سوزن‌های ظریف می‌توانند به لایه‌های عمیق‌تر پوست و بافت نرم زیرین صورت تزریق کنند.
  • تزریق کلاژن دیگر انجام نمی‌شود زیرا برخی از بیماران واکنش‌های آلرژیک را تجربه کردند که برخی از آن‌ها جدی بود. عوارضی ممکن است با فیلرهای صورت و به خصوص پرکننده‌های دائمی رخ دهد. از پزشکان و بیماران خواسته می‌شود که محتویات یک پرکننده را بررسی کرده و در مورد تمام پیامدهای جراحی قبل از انجام عمل صحبت کنند. در سال ۲۰۱۵، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هشدار داد که اگر پرکننده‌های بافت نرم به طور تصادفی به رگ های خونی صورت تزریق شوند، ممکن است مشکلات و عوارض نادر اما جدی ایجاد شود.
  • تزریق چربی و پیوند چربی کاربردهای گسترده‌ای در جراحی زیبایی دارند. چربی بیمار با استفاده از لیپوساکشن از یک قسمت بدن جمع آوری می‌شود و به مناطقی که نیاز به افزایش حجم دارند تزریق می‌شود. معمولاً روی صورت، از جمله لب‌ها، دست‌ها و فرورفتگی‌های کانتور پوست اعمال می‌شود. نتایج به طور کلی بی خطر و طولانی مدت هستند و می‌تواند مزایای اضافی حذف چربی را از جایی که نمی‌خواهید داشته باشد. چربی برداشته می‌شود، شسته شده و خالص می‌شودف سپس با دقت مجدد با سوزن‌هایی با طراحی خاص تزریق می‌شود. گاهی اوقات لازم است این روش چندین بار برای نتیجه بهتر تکرار شود.
    پیوندهای چربی غنی شده با سلول‌های بنیادی برای جراحی ترمیمی آزمایش شده‌اند، نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهد. این روش قابل اعتماد، ایمن و موثر است. با این حال، رشد تومور ممکن است یک اثر نامطلوب باشد، بنابراین قبل از تبدیل شدن سلول‌های بنیادی به مرکز جراحی پلاستیک و بازسازی، تحقیقات بیشتری لازم است.
  • لیزر و درمان صورت مبتنی بر نور که به عنوان لایه برداری با لیزر صورت یا لیزر پوست نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به کاهش خطوط ریز، چین و چروک و رنگدانه‌های غیر طبیعی مانند لکه‌های خورشیدی کمک کند. درمان از پرتوهای نور متمرکز و ضربانی استفاده می‌کند. انواع مختلفی از لیزر استفاده می‌شود که از نظر تهاجمی متفاوت است. ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا نتایج را ببینید.

کاشت مو

جراحی می‌تواند رشد مو را به افرادی که ریزش مو دارند بازگرداند. کاشت مو نوعی جراحی زیبایی است. می‌تواند به تجدید رشد مو کمک کند. گرافت‌های ریز فولیکول مو از پشت پوست سر، جایی که موها متراکم تر هستند، به دست می‌آیند. سپس با برش‌های کوچک به نواحی از پوست سر که تحت تأثیر ریزش مو قرار گرفته‌اند پیوند داده می‌شود.
ممکن است بیماران برای دستیابی به نتایج مطلوب به چندین جلسه نیاز داشته باشند. پس از ۶ هفته، موهای کاشته شده می‌ریزند، اما حدود ۳ ماه بعد، موهای جدید ظاهر می‌شوند.
هر فردی که قصد انجام جراحی زیبایی را دارد باید چند ماه قبل از انجام هر گونه عملی سیگار یا محصولات تنباکو را ترک کند، زیرا ممکن است در بهبود زخم اختلال ایجاد کند.

Hair transplantation

انتخاب جراح

مهم است که یک جراح را انتخاب کنید که دارای صلاحیت و اعتبار توسط یک هیئت حرفه‌ای مانند هیئت جراحی پلاستیک آمریکا باشد. اسپاهای پزشکی خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند، اما در مورد عمل آن‌ها مقرراتی وجود ندارد. هیچ سازمانی استانداردهایی را برای اسپاهای پزشکی تعیین نمی‌کند و هیچ تعریف شناخته شده‌ای از اینکه چه چیزی یک آبگرم پزشکی را تشکیل می‌دهد وجود ندارد.

جراحی زیبایی و مسائل مربوط به سلامت روان

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که تحت عمل جراحی زیبایی قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض مشکلات روانی مانند افسردگی و اختلال بدشکلی بدن (BDD) هستند. یک مطالعه نشان داد که زنانی که پروتز سینه انجام داده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای خودکشی هستند. از پزشکان خواسته می‌شود هنگام ارزیابی بیماران برای جراحی از این موارد آگاه باشند.

نکات مهم

  • افرادی که به دنبال جراحی زیبایی هستند، باید قبل از انجام عمل جراحی، تمام گزینه‌ها را به دقت بررسی کنند.
  • یک جراح معتبر را انتخاب کنند و اعتبار آن را بررسی کنید.
  • پس از به دست آوردن نظر جراح، تصمیم خود را بگیرد.
  • اطلاعات کاملی در مورد روش جراحی و مزایا و معایب آن دریافت کنید و تمام جوانب مثبت و منفی را از قبل بسنجید.
  • از خطرات و محدودیت‌ها آگاه باشید، به عنوان مثال، آیا این مورد نیاز به انجام مجدد در ۶ ماه دارد؟
  • لحظه مناسب را انتخاب کنید، مثلاً از زمان یک رویداد استرس زا مانند تغییر شغل، سوگواری، بچه دار شدن یا خانه تکانی اجتناب کنید.
  • هرگز به دنبال جراحی زیبایی برای جلب رضایت یا تحت تاثیر قرار دادن دیگران نباشید.
  • برای جراحی مسیر طولانی و دوری را انتخاب نکنید.

عوارض جراحی پلاستیک

هر جراحی خطر و عوارض خاص خود را دارد. انجمن جراحان پلاستیک آمریکا از مردم می‌خواهد که در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در حین یا مدت کوتاهی پس از جراحی فوراً به پزشک مراجعه کنند:

  • درد غیر معمول
  • اختلالات بینایی
  • پوست سفید در نزدیکی محل تزریق
  • نشانه های سکته مغزی

هر تصمیمی برای ادامه جراحی زیبایی باید ابتدا با یک پزشک در میان گذاشته شود.

سوالات متداول

  • چه کسانی بهترین کاندیدا برای جراحی زیبایی هستند؟
    افرادی که تمایل به جوانسازی دارند، افرادی که اندام و صورت دفرمه‌ای دارند، افرادی که در حادثه تصادف کرده‌اند، افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند، افرادی که در صورت یا اعضای بدن خود عدم تقارن دارند.
  • آیا پیکرتراشی برای ران و بازو انجام می‌شود؟
    به دلیل افزایش سن و کاهش و افزایش وزن، قسمت‌های ران و بازو ممکن است دچار افتادگی و شل شدگی شوند. از این رو می‌توان به کمک پیکرتراشی که نوعی جراحی زیبایی به شمار می‌رود موجب تغییر فرم و زیبایی این قسمت شد.
  • عوارض جراحی بینی در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی چیست؟
    خونریزی بعد از عمل، تورم و کبودی، عفونت، پاره شدن رگ‌های خونی، نامتقارن شدن حفره‌های بینی، باقی ماندن جای زخم و بخیه از عوارض جراحی بینی هستند. البته این عوارض در صورت رعایت نکردن نکات مراقبتی شدت بیشتری پیدا می‌کنند.
  • آیا بعد از جراحی بینی جای بخیه روی بینی باقی می‌ماند؟
    باقی ماندن جای بخیه روی بینی به تخصص پزشک بستگی دارد. بدین منظور پزشک از داروها و پمادهایی استفاده می‌کند تا جای بخیه بهبود پیدا کند و روی پوست بینی مشخص نباشد.
  • از لیپوساکشن برای جراحی زیبایی کدام بخش‌ها استفاده می‌شود؟
    گردن، ران‌ها، بازوها، باسن، شکم، قفسه سینه از نواحی هستند که برای جراحی زیبایی از لیپوساکشن استفاده می‌کنند.