داپوکستین، پوکست (poxet)، فورنیدو، داکسوپیل، داپیکو یا Dapoxetine یک داروی ضد افسردگی مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است که به طور ویژه برای درمان انزال زودرس ساخته شده است و در درمان افسردگی کاربرد ندارد. زمان انزال را افزایش می دهد و می تواند کنترل انزال را بهبود بخشد. قرص داپوکستین خیلی سریع شروع به کار می‌کند، بنابراین زمانی مصرف می‌شود که پیش‌بینی می‌کنید رابطه جنسی داشته باشید، نه هر روز. داپوکستین برای استفاده در زنان در نظر گرفته نشده است.

داپوکستین برای چیست؟ موارد مصرف قرص داپوکستین

داپوکستین عمدتاً برای درمان زود انزالی در مردان بالغ ۱۸ تا ۶۴ ساله حداقل شش ماه زود انزالی داشته اند استفاده می شود. یعنی مردانی که در کمتر از دو دقیقه دخول انزال می کنند. انزال زودرس زمانی است که مرد قبل از اینکه شریک زندگی او بخواهد با تحریک جنسی کمتری سریعتر انزال می شود. زود انزالی می تواند منجر به مشکلاتی در رابطه جنسی شود. قرص تاخیری داپوکستین به افزایش زمان انزال و کنترل بهتر انزال در حین رابطه جنسی کمک می کند. داپوکستین به عنوان قرص درمان زود انزالی، برای استفاده در افرادزیر ۱۸ سال توصیه نمی شود زیرا ایمنی و اثربخشی آن ثابت نشده است.

انزال زودرس یا زود انزالی چیست؟

در اصطلاح عامیانه به معنای انزال خیلی سریع است. این امری عادی است که هرازگاهی این اتفاق بیفتد. اگر به طور منظم این اتفاق بیفتد، برای بسیاری از مردان و برخی از شرکای جنسی آنها به عنوان یک مشکل دیده می شود. این شایع ترین اختلال عملکرد جنسی مردان است انزال زودرس اگر اغلب اتفاق نیفتد جای نگرانی نیست.

اما اگر همیشه یا تقریباً اکثر اوقات در عرض ۱ تا ۳ دقیقه پس از دخول انزال کنید، قادر به تأخیر در انزال در حین رابطه جنسی در تمام مدت یا تقریباً تمام وقت نیستید، احساس ناراحتی و ناامیدی کنید و در نتیجه تمایل به اجتناب از صمیمیت جنسی داشته باشید ممکن است تشخیص داده شود که انزال زودرس دارید.
انزال زودرس یک مشکل قابل درمان است. داروها، مشاوره و تکنیک هایی که انزال را به تاخیر می اندازند می توانند به بهبود رابطه جنسی برای شما و همسرتان کمک کنند.

مصرف همزمان داپوکستین و سیلدنافیل

داپوکستین و سیلدنافیل متعلق به دسته داروهایی به نام “محرک های جنسی” هستند که در درمان انزال زودرس و اختلال نعوظ در مردان بزرگسال استفاده می شود. اختلال نعوظ ناتوانی در نگه داشتن آلت تناسلی سفت و نعوظ مناسب برای فعالیت جنسی است.

سیلدنافیل یک مهارکننده فسفودی استراز است و با شل کردن عروق خونی عمل می کند. می تواند جریان خون آلت تناسلی را بهبود بخشد و به نعوظ در هنگام تحریک جنسی کمک می کند. شما باید قرص داپیکو را دقیقاً طبق دستور پزشک استفاده کنید.

عوارض جانبی رایج داپوکستین و سیلدنافیل عبارتند از: سرگیجه، سردرد، حالت تهوع (احساس بیماری)، گرفتگی بینی، گرگرفتگی صورت (قرمزی صورت)، سوء هاضمه، خشکی دهان و مشکلات بینایی مانند حساسیت به نور یا تاری دید. این عوارض معمولاً بدون نیاز به مراقبت پزشکی برطرف می شوند. با این حال، اگر هر یک از عوارض داپوکستین و سیلدنافیل ادامه یافت یا بدتر شد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت حساسیت به محتویات آن، مصرف داپوکستین و سیلدنافیل توصیه نمی شود. اگر مشکلات قلبی یا کبدی شدید، سابقه اخیر حمله قلبی یا سکته مغزی، افت فشار خون (فشار خون پایین)، بیماری های چشمی یا مشکلات بینایی، سابقه غش و شیدایی یا افسردگی دارید، از مصرف داپوکستین و سیلدنافیل خودداری کنید. در صورت مصرف داروهایی مانند نیترات (برای درمان فشار خون یا درد قفسه سینه)، داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها یا مسکن ها به پزشک خود اطلاع دهید. داپوکستین و سیلدنافیل نباید توسط کودکان و زنان مصرف شود. در افراد مسن باید با احتیاط مصرف شود.

در حین استفاده از داپوکستین و سیلدنافیل از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید زیرا ممکن است توانایی نعوظ را مختل کرده و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. داپوکستین و سیلدنافیل ممکن است باعث سرگیجه شود و بینایی را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین اگر کاملاً هوشیار نیستید رانندگی نکنید یا با ماشین آلات سنگین کار نکنید.

مطلب مفید: سردرد بعد از رابطه چه علتی دارد؟ درمان سردر جنسی

قرص داپوکستین

مکانیسم اثر قرص داپوکستین

داپوکستین سطح سروتونین را در سیستم عصبی افزایش می دهد. این باعث افزایش زمان انزال و بهبود کنترل بر انزال می شود. در نتیجه، به کاهش نگرانی یا ناامیدی در مورد انزال سریع یا زودرس کمک می کند. تصور می شود مکانیسم اثر داپوکستین با مهار بازجذب عصبی سروتونین و متعاقب آن تقویت فعالیت سروتونین مرتبط باشد. مدار عصبی مرکزی انزال شامل نواحی نخاعی و مغزی است که شبکه ای بسیار به هم پیوسته را تشکیل می دهند.

مراکز نخاعی سمپاتیک، پاراسمپاتیک و سوماتیک، تحت تأثیر محرک‌های حسی تناسلی و مغزی که در سطح نخاع ادغام و پردازش می‌شوند، برای فرمان دادن به رویدادهای فیزیولوژیکی که در حین انزال رخ می‌دهند، هم‌افزایی عمل می‌کنند. شواهد تجربی نشان می دهد که سروتونین، در سراسر مسیرهای نزولی مغز، نقش مهاری بر انزال دارد.

 ۱۳ روش برای درمان زود انزالی در خانه

قرص تاخیری چند ساعت قبل مصرف شود؟

دوز شروع توصیه شده قرص تاخیری برای همه مردان ۳۰ میلی گرم است که در صورت نیاز تقریباً ۱ تا ۳ ساعت قبل از فعالیت جنسی مصرف می شود. برخلاف SSRI های تایید شده برای افسردگی، که ۲ هفته یا بیشتر طول می کشد تا به غلظت پایدار برسد، داپوکستین دارای مشخصات فارماکوکینتیک منحصر به فرد است، با زمان کوتاه تا حداکثر ۱ الی ۲ ساعت اثرش را شروع می کند. این دارو در ۲ غلظت مختلف موجود است: ۳۰ میلی گرم و ۶۰ میلی گرم.

قرص داپوکستین چند دقیقه تاخیر دارد؟

پس از سه ماه، مردانی که دوز ۳۰ میلی گرمی داپوکستین مصرف می کردند، به طور متوسط ۲.۷۸ دقیقه پس از دخول به انزال زمان نیاز داشتند، مردانی که دوز ۶۰ میلی گرمی دریافت کردند، ۳.۳۲ دقیقه طول کشید. میانگین گروهی که دارونما استفاده کردند، ۱.۷۵ دقیقه (پس از سه ماه) بود. در نتیجه قرص داپوکستین انزال را ۱ الی ۱.۵ دقیقه به تاخیر می اندازد.

دوز و نحوه مصرف قرص داپوکستین

قرص داپوکستین در دو دوز ۳۰ و ۶۰ میلی گرم موجود است. داپوکستین فقط در صورت تشخیص زود انزالی باید استفاده شود. معمولا دوز پایین تر تجویز می شود؛ ممکن است پزشک بعدا تصمیم بگیرد که دوز شما را به یک قرص ۶۰ میلی گرمی افزایش دهد. پزشک تنها در صورتی دوز بالاتر را برای شما تجویز می کند که دوز ۳۰ میلی گرمی کافی نباشد و هیچ گونه عوارض جانبی مانند احساس غش را تجربه نکرده باشید.

طبق دستور پزشک می توان آن را با یا بدون غذا مصرف کرد. معمولاً در صورت نیاز، یک تا سه ساعت قبل از فعالیت جنسی مصرف می شود. برای استفاده منظم روزانه در نظر گرفته نشده است. از مصرف بیش از یک قرص داپوکستین در عرض ۲۴ ساعت خودداری کنید.

داپوکستین بر اساس نیاز استفاده می شود. بنابراین احتمال از دست دادن یا فراموشی یک دوز کم است. از مصرف بیش از دوز توصیه شده خودداری کنید. اگر مشکوک به مصرف بیش از حد این دارو هستید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. قرص داکسوپیل را به طور کامل با یک لیوان آب قورت دهید. برای جلوگیری از طعم تلخ، آن را له نکنید، نشکنید و نجوید.

داروی سیلدنافیل یا قرص ویاگرا چیست و چگونه آن را مصرف کنیم؟

عوارض قرص داپوکستین

بیشتر داروها علاوه بر اثرات مفیدشان، می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند، اگرچه همه آنها را تجربه نمی کنند. عوارض قرص داپوکستین شامل موارد عمده و جزئی زیر است:

  • سرگیجه
  • عصبی بودن و سردرگمی
  • تعرق مفرط
  • سردرد
  • اسهال
  • کاهش میل جنسی
  • تاری دید
  • صدای زنگ یا وزوز در گوش
  • ضربان قلب سریع/نامنظم
  • افزایش فشار خون
  • خستگی مفرط
  • دهان خشک
  • اضطراب
  • رویاهای غیر عادی
  • خواب آلودگی
  • تهوع و استفراغ
  • مشکلات نعوظ

اگر احساس سرگیجه یا سبکی سر را تجربه کردید، بنشینید و سر خود را بین زانوهای خود قرار دهید یا دراز بکشید تا این احساس برطرف شود

تداخل دارویی داپوکستین

همانطور که در مورد همه داروها صادق است، قرص داپوکستین نیز می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد. به طور کلی داپوکستین نباید با داروهای ضد افسردگی، رقیق‌کننده‌های خون، داروهایی که برای بیماری‌های کلیوی یا کبدی مصرف می‌شوند و افرادی که مستعد کم‌آبی بیش از حد هستند مخلوط شود.

داروهای دیگری نیز وجود دارد که با داپوکستین تداخل دارند. به همین دلیل مهم است که به ما اطلاع دهید از چه داروهای نسخه ای، بدون نسخه و مکمل هایی استفاده می کنید تا بتوانیم قرص داپوکستین را با خیال راحت تجویز کنیم.

داپوکستین ممکن است با فنوتیازین (تیوریدازین)، آسپرین، دارو های ضد روان پریشی (لیتیوم)، دارو های آنتی بیوتیک (لینزولید، تلیترومایسین، اریترومایسین، کلاریترومایسین)، اسید های آمینه (تریپتوفان)، مسکن ها (ترامادول، ایبوپروفن) و آنتی بیوتیک ها تداخل داشته باشد. داروهای HIV (ریتوناویر، ساکویناویر، نلفیناویر، آتازاناویر، آمپرناویر، فوزامپرناویر)، ضد قارچ (کتوکونازول، ایتراکونازول، فلوکونازول)، ضد افسردگی (نفازودون)، رقیق کننده خون (وارفارین)، قرص های ویاگرا (سیلدنافیل، تادالا، واردن، تادالا)، مسدود کننده کانال کلسیم (دیلتیازم، وراپامیل)، ضد استفراغ (آپرپیتانت) و داروهای ضد میگرن.

در حین مصرف داپوکستین از خار مریم (مکمل گیاهی که برای درمان افسردگی استفاده می شود) استفاده نکنید. از مصرف آب گریپ فروت ظرف ۲۴ ساعت پس از مصرف داپوکستین خودداری کنید زیرا می تواند منجر به افزایش سطح داپوکستین در بدن شود.

اگر بیماری قلبی عروقی، سابقه سرگیجه به دلیل فشار خون پایین، افسردگی، شیدایی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، صرع/تشنج، خونریزی یا مشکلات لخته شدن خون، گلوکوم، مشکلات کلیوی یا مشکلات کبدی متوسط تا شدید دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص داپوکستین برای زود انزالی

هشدارهای قرص داپوکستین

اگر به هر یک از محتویات آن حساسیت دارید، از مصرف داپوکستین خودداری کنید. اگر مشکلات قلبی مانند نارسایی قلبی یا مشکلات ریتم قلب، شیدایی یا افسردگی شدید، مشکلات کبدی متوسط تا شدید، سابقه غش دارید، یا اگر از داروهایی مانند مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOI)، تیوریدازین، لیتیوم، لینزولید، تریپتوفان، ترامادول، مخمر سنت جان، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد میگرن استفاده می‌کنید.

در صورت داشتن اختلال نعوظ، سابقه سرگیجه به دلیل فشار خون پایین، افسردگی، شیدایی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، صرع/ تشنج، خونریزی یا مشکلات لخته شدن خون، گلوکوم یا مشکلات کلیوی به پزشک خود اطلاع دهید. DAPOXETINE برای استفاده در زنان در نظر گرفته نشده است.

داپوکستین ممکن است باعث سرگیجه، خواب آلودگی، غش یا تاری دید شود. بنابراین به شما توصیه می شود فقط در صورت هوشیاری رانندگی کنید و با ماشین آلات کار کنید. از مصرف الکل خودداری کنید زیرا ممکن است باعث افزایش سرگیجه شود. حین مصرف این قرص به آرامی از حالت نشسته یا دراز کشیده بلند شوید زیرا ممکن است در هنگام ایستادن ناگهانی باعث سرگیجه شود. قرص داپیکو نباید توسط مردان زیر ۱۸ سال یا بالای ۶۵ سال استفاده شود.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانپزشک خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

نحوه نگهداری قرص داپوکستین

نحوه نگهداری داروها می تواند بر تاثیر گذاری و ماندگاری آنها اثر بگذارد. داپوکستین به شرایط نگهداری خاصی نیاز ندارد. دور از دسترس و دید کودکان و در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری شود.

نام های تجاری داپوکستین در ایران، برند های داپوکستین

  • داپیکو
  • داپودکس
  • داکسوپیل
  • اگزیرکت
  • داپوتنس
  • اجادیلی
  • داپوگرا
  • دیلی پوکس
  • داپوفورس
  • فورنیدو

سوالات متداول در مورد داپوکستین

در اینجا به برخی سوالات پر تکرار در مورد قرص داپوکستین پاسخ داده ایم.

قرص داکسوپیل تا چند ساعت اثر دارد؟

داپوکستین به سرعت از بدن حذف می شود. نیمه عمر اولیه آن تقریباً یک ساعت و نیم برای هر دوز است، نیمه عمر داکسوپیل برای دوز ۳۰ میلی گرم ۱۸ ساعت و برای دوز ۶۰ میلی گرم ۲۱ ساعت است. یعنی نیمی از دارو طی این ساعات از بدن شما خارج می شود.

آیا قرص داپوکستین مرفین دارد؟

خیر، قرص داپوکستین مرفین ندارد و در ترکیبات آن اشاره ای به مرفین نشده است برخی افراد به علت اثرات خواب آلودگی این داروها، گمان می کنند که در آنها مرفین وجود دارد، اما اینطور نیست.

فرق داپوکستین و پاروکستین چیست؟

طبق تحقیقات به نظر می‌رسد که پاروکستین در مقایسه با داپوکستین نتایج بهتری را از نظر تاخیر در انزال و رضایت از مقاربت ارائه می‌دهد. داپوکستین و پاروکستین، هر دو به خوبی در بیماران تحمل شد ( نسبت به آن حساسیتی نشان داده نشد).

قطع مصرف داپوکستین به چه صورت است؟

اگر خودسرانه مصرف داپوکستین را قطع کنید، ممکن است دچار مشکلات خواب و سرگیجه شوید. بنابراین قبل از قطع دارو با پزشک خود مشورت کنید.

آیا مصرف داپوکستین برای مدت طولانی بی خطر است؟

داپوکستین را برای مدت طولانی تر مصرف نکنید مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. اگر باید درمان را ادامه دهید، پس از ۴ هفته اول یا پس از مصرف ۶ دوز، با پزشک خود مشورت کنید. اگر این دارو برای مدت طولانی تری تجویز شده باشد، مشاوره منظم با پزشک برای هر ۶ ماه توصیه می شود.

آیا داپوکستین باعث افت فشار خون ارتواستاتیک یا وضعیتی می شود؟

افت فشار خون ارتواستاتیک یا وضعیتی (کاهش ناگهانی فشار خون که منجر به سرگیجه در ایستادن می شود) می تواند از عوارض جانبی قرص داپوکستین باشد. افت فشار خون ارتواستاتیک یک کاهش ناگهانی فشار خون است که منجر به سرگیجه در هنگام ایستادن می شود. اگر این را تجربه کردید، سعی نکنید ناگهانی بایستید یا شروع به راه رفتن کنید، در عوض فقط زمانی که احساس بهتری کردید، دراز بکشید و به آرامی بلند شوید.

دز زیر، می توانید نظرات مصرف کنندگان داپوکستین را مطالعه کنید.


منابع: apollopharmacy, drugbank, practo

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.