تحقیقات نشان می‌دهد که از هر پنج بیمار مبتلا به کووید ۱۹، ۱ نفر پس از ابتلا یه آن به اختلالات روانشناختی از جمله اضطراب، افسردگی یا بی‌خوابی مبتلا می‌شود. در مقایسه با بیمارانی که آنفولانزا، سنگ کلیه و یا شکستگی عمده استخوان را تجربه می‌کنند، افراد مبتلا به کووید ۱۹ بیش از سایر بیماران در ۱۴ تا ۹۰ روز بعد از درمان ممکن است افسردگی را تجربه کنند. افسردگی قبل از شروع همه گیری کرونا امری شایع و آسیب‌زا در زندگی امروز بشر بود. با شروع همه‌گیری کرونا این بیماری بیش از گذشته افزایش یافت. به طوریکه تعداد زیادی از افراد را به انزوا و تنهایی ناشی از قرنطینه کشاند. در این مقاله به بررسی افسردگی پس از کرونا می‌پردازیم.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک بیماری پزشکی شایع و جدی است که بر احساس، نحوه تفکر و عملکرد فرد تأثیر منفی می‌گذارد. خوشبختانه این بیماری مرتبط با روان قابل درمان است. افسردگی باعث احساس غم و اندوه و یا از بین رفتن علاقه به فعالیت‌هایی می‌شود كه قبلاً از آن‌ها لذت می‌بردید. این امر می‌تواند به مشکلات عاطفی و جسمی متعددی منجر شود و توانایی عملکرد فرد در محل کار و خانه را کاهش دهد.

 

علائم افسردگی

  • ناراحتی مداوم
  • از دست دادن علاقه نسبت به فعالیت‌هایی که زمانی از آن لذت می‌بردید.
  • تغییرات اشتهایی
  • تغییر در الگوی خواب
  • مشکل در تصمیم گیری
  • انزوای اجتماعی
  • عصبانیت و خلق تحریک پذیر
  • بی‌انگیرگی و ناتوانی در تصمیم گیری
  • احساس گناه
  • اقدام به خودکشی و یا فکر کردن درباره آن

علائم باید حداقل دو هفته طول بکشد و باید تغییر در عملکرد قبلی شما برای تشخیص افسردگی باشد. همچنین، شرایط پزشکی (به عنوان مثال، مشکلات تیروئید، تومور مغزی یا کمبود ویتامین) می‌تواند علائمی همچون علائم افسردگی را داشته باشد. بنابراین مهم است که علل پزشکی عمومی را رد کنیم. افسردگی در هر سال از هر ۱۵ بزرگسال (۷/۶ درصد) یک نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. و از هر شش نفر یک نفر (۱۶.۶٪) در دوره‌ای از زندگی خود افسردگی را تجربه خواهد کرد. افسردگی می‌تواند در هر زمان رخ دهد، اما به طور متوسط​​، اولین بار در اواخر نوجوانی تا اواسط ۲۰ سالگی ظاهر می‌شود. زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌شوند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که یک سوم زنان در طول زندگی خود یک دوره افسردگی ماژور را تجربه می‌کنند. در صورت داشتن افسردگی در بستگان درجه یک (والدین / فرزندان / خواهر و برادر) درجه بالایی از وراثت پذیری وجود دارد (تقریباً ۴۰٪).

مطلب بیشتر: افسردگی در زنان | تاثیر افسردگی در زنان و درمان آن

‌‌

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانپزشکان را برای درمان افسردگی در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

رزرو آنلاین نوبت

 

افسردگی پس از کرونا چیست؟

برخی از افراد پس از ابتلا و بهبودی از کرونا ویروس با جنگ دوم یعنی افسردگی مواجه می‌شوند. این امر مخصوصا در افرادی که به ICU احتیاج پیدا می‌کنند و به مدت طولانی آنجا می‌مانند بیشتر شایع است.این بیماران ممکن است به سندروم پس از مراقبت‌های ویژه مبتلا شوند. این سندروم شامل تجربه ترکیبی از اختلالات روانی، جسمی و شناختی است که به دلیل ماندن طولانی مدت در بخش مراقبت‌های ویژه ایجاد می‌شود. از دست دادن عزیزان بر اثر کرونا، انزوا، از دست دادن امنیت شغلی و ترس از این بیماری همگی عوامل کافی برای تشدید مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی است. البته که این بیماری بستر مناسبی را برای آن فراهم کرده است. بسیاری از افراد با اختلال سوء مصرف الکل و مواد مخدر روبه‌رو شدند.

برخی دیگر اضطراب و استرس ناشی از ابتلای خود یا خانواده‌شان را تجربه کردند. البته که این امر همچنان ادامه دارد. در همین حال، ویروس کووید۱۹ خود به تنهایی می‌تواند منجر به عوارض عصبی و روانی از جمله هذیان، خلق تحریک پذیر و سکته شود. افرادی که سابقه بیماری‌های روانی را دارند از ریسک بیشتری برای مبتلا شدن به افسردگی پس از ابتلا به کووید ۱۹ برخوردارند.

دکتر تدروس آدانوم قبرئیسوس، مدیر کلی سازمانی جهانی در این باره می‌گوید:

“سلامت روان کلید اصلی برای داشتن سلامت جسمی است.”

ویروس کووید ۱۹ ارتباط افراد را با مراکز خدمات بهداشت روان درست در زمانی که بیش از همه مواقع مورد نیاز است را تا حدی قطع کرد. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی افراد می‌توانند به صورت آنلاین با بسیاری از روانشناسان به صورت آنلاین در ارتباط باشند و مشکلات روانی شان را از جمله افسردگی که پس از کرونا با آن مواجه شده‌اند را با روانشناسان به صورت اینترنتی مطرح کنند و بهترین نتایج درمانی را برای کاهش علائم دریافت کنند.

 

مطلب بیشتر: اضطراب (استرس مخرب و شدید) ناشی از کرونا ویروس

 

مبارزه روانی بعد از بهبود بیماری

بعد از بهبود بیماران باید با شرایط جدیدی از زندگی کنار بیایند به خصوص اگر علایم در آن‌ها همچنان وجود داشته باشد. بسیاری از بیماران بهبود یافته همچنان از اینکه دوباره به این ویروس مبتلا شوند استرس و اضطراب بسیاری را متحمل خواهند شد. خبر خوب این است که مشکلات بهداشت روانی از این نوع با انواع مختلفی از درمان، مانند درمان شناختی رفتاری (CBT)، که به اکثر بیماران می‌تواند کمک کند تا احساس غم و اضطراب خود را تسکین دهند، قابل درمان است. به گفته پزشکان، داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب، می‌توانند علائم خلقی را کاهش دهند. برخی از مراکز همچنین گروه‌های پشتیبانی به رهبری روانشناسان را ارائه می‌دهند که به بیماران کمک می‌کند درک کنند که تنها نیستند.

افسردگی پس از کرونا

 

تاثیر ویروس کووید ۱۹ بر سلامت روان کودکان

ویروس کووید ۱۹ همه افراد جوامع مختلف را شوکه کرد. به خصوص در کودکان تاثیرات منفی و مخرب غیر قابل انکاری را منجر شد. کودکان پس از همه‌گیری این ویروس دچار نگرانی، اضطراب و افسردگی شدند. یکی از دلایل ایجاد افسردگی در کودکان پس از کرونا محدود شدن و قرنطینه آن‌ها در خانه بود. با توجه به نیازهای کودکان، آن‌ها به سرگرمی، وقت گذرانی و بازی با همسالان و همچنین رفتن به مراکز تفریحی احتیاج دارند. که ویروس کرونا باعث شد که کودکان از اصلی‌ترین نیازهای کودکانه‌شان محروم بمانند.

مطلب بیشتر: ویروس کرونا و سکس | آیا کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

 

دیگر مشکلات روانی پس از بهبود کووید ۱۹

مطالعات جدید نشان می‌دهد که ابتلا به زوال عقل در بیماران مبتلا به کرونا ویروس پس از بهبود افزایش می‌یابد. برخی از بیماران پس از بهبود با مشکلات خواب و دیدن کابوس مواجه می‌شوند. بسیاری دیگر به اختلالات اضطراب مبتلا می‌شوند.

 

سخن آخر پزشک خوب

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افراد مبتلا به کرونا ویروس پس از بهبودی، خطر قابل توجهی برای ابتلا به افسردگی و اختلال اضطراب دارند. علاوه بر این، مثبت شدن تست به خودی خود استرس‌زا است. این بیماری جدید به طور بالقوه زندگی را تهدید می‌کند، و از کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند خواسته می‌شود از عزیزانشان جدا شوند. علائم می‌تواند گاهی ماه‌ها ادامه داشته باشد، زندگی روزمره افراد را مختل کرده و آن‌ها را در معرض خطر بهداشت روان و افسردگی قرار دهد.

 

منابع

  1. aarp
  2. medpage today
  3. npr

در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین روانپزشکان در ایران به صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید:

رزرو آنلاین نوبت از روانپزشک