کنار آمدن با زندگی جدید پس از طلاق دشوار است. برای برخی از افراد هفته‌ها و برای برخی سال‌ها طول می‌کشد تا به زندگی جدید خود عادت کنند. بعد از طلاق، افراد احساسات مختلفی را تجربه می‌کنند و حتی ممکن است به مشکلات جسمی و افسردگی بعد از طلاق دچار شوند.

افسردگی که بعد از بروز اتفاقات دردناک زندگی مثل طلاق رخ می‌دهد با افسردگی بالینی متفاوت است. در واقع این نوع افسردگی یک نوع افسردگی موقعیتی است. هم افسردگی بالینی و هم افسردگی موقعیتی به شکل‌های مشابهی بروز می‌کنند.

در برخی افراد، افسردگی پس از طلاق همراه با رفتارهای خاصی ایجاد می‌شود. از جمله:

  • انکار مسئولیت‌ها
  • اجتناب از اعضای خانواده و دوستان
  • افت عملکرد در محیط کار به علت کاهش تمرکز
  • پرخاشگری

اگر این علائم را دارید و بعد از طلاق احساس افسردگی می‌کنید با یک روانشناس صحبت کنید تا درمان مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

‌فهرست

علائم افسردگی

در بسیاری از افراد افسردگی همراه با احساس اندوه است. اندوه تنها یکی از چندین نشانه افسردگی بعد از طلاق است. سایر علائم که در هر نوع افسردگی مشهود هستند عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • کاهش علاقه نسبت به فعالیت‌ها و علایق قبلی
  • بی‌خوابی و اختلالات خواب
  • بی‌قراری
  • خستگی
  • گریه کردن
  • کاهش تمرکز
  • احساس ناامیدی و بدبینی
  • احساس بی ارزشی
  • افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی

برای تایید تشخیص افسردگی لازم است حداقل پنج تا از این علائم وجود داشته باشند.

مردان و زنان افسردگی را به شکل مختلفی تجربه می‌کنند. افسردگی در زنان معمولاً با احساس غم، بی ارزشی و گناه خود را نشان می‌دهد. در حالی که علائم افسردگی در مردان شامل بی‌قراری، مشکل در به خواب رفتن، سوء مصرف الکل و مواد است. به طور کلی، زنان با احتمال بیشتری نسبت به مردان به افسردگی پس از جدایی یا طلاق مبتلا می‌شوند. با اینحال، مردان کمتر درباره افسردگی خود با فرد دیگری صحبت می‌کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به خودکشی فکر می‌کنید با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید. اگر احساساتتان را با فردی که بدون قضاوت و پیش‌داوری به حرف‌هایتان گوش می‌کند در میان بگذارید احساس بهتری خواهید داشت.

اگر صحبت کردن با یک فرد قابل اعتماد از طریق تلفن برایتان ساده‌تر است می‌توانید از مشاوره آنلاین و تلفنی با روانشناسان کمک بگیرید. برای دریافت نوبت مشاوره آنلاین و تلفنی روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست روانشناسان

اگر به مدت حداقل دو هفته علائم افسردگی را تجربه کردید حتماً با روانشناس تماس بگیرید تا برایتان نوبت مشاوره تنظیم کند. علائم مهم را یادداشت کنید و درباره آن‌ها با مشاور گفت و گو کنید. همچنین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید با روانشناس در میان بگذارید. برای کمک به بهبود حالتان ممکن است به روانپزشک ارجاع داده شوید. روانپزشک با تجویز داروی ضد افسردگی و ضد اضطراب به روند درمان کمک می‌کند.

سایر درمان‌های کمکی عبارتند از:

  • هنر درمانی
  • درمان‌های مکمل مثل طب سوزنی و ماساژ درمانی
  • تکنیک‌های ریلکسیشن مثل یوگا، مدیتیشن و باشگاه‌های ورزشی

افسردگی و طلاق

خطر طلاق در زوج‌هایی که یکی از آن‌ها به انواع اختلالات روانی مثل افسردگی مبتلا است، دو برابر سایر زوج‌ها می‌باشد. اگر هر دو شریک عاطفی به یک میزان از اختلال دچار باشند، احتمال طلاق کمتر است؛ چرا که احتمالاً هر دو یکدیگر را درک می کنند و شرایط روحی دیگری را می‌فهمند.

مطالعه بیشتر: طلاق عاطفی چیست و چه نشانه هایی دارد؟ علل و درمان

چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم؟

بعد از طلاق احساسات مختلفی خواهید داشت و هضم آن‌ها نیاز به انرژی زیادی دارد. این باعث خستگی و افسردگی بیشتر می‌شود. برای رفع این احساسات موارد زیر را به یاد داشته باشید:

کمک بگیرید.

اگر بعد از طلاق احساس افسردگی می‌کنید از یک روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید. همچنین با دوستان، اعضای خانواده یا یک گروه حمایتی صحبت کنید.

طلاق تنها زوج‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد؛ بلکه فرزندان طلاق، اعضای خانواده و دوستان هم از آن تاثیر می‌گیرند. بنابراین داشتن یک شبکه حمایتی از افراد در این مسیر بسیار مهم است.

خاطره نویسی کنید.

نوشتن افکار تمرین بسیار خوبی برای بیان احساسات و افکار است. یک راه دیگر برای بیرون ریختن احساسات، نوشتن یک نامه به همسر سابقتان است. البته نیازی به ارسال نامه نیست!

افسردگی بعد از طلاق

ورزش کنید.

ورزش کردن حتی وقتی حس و حال آن را ندارید بسیار مهم است. تحقیقات نشان داده است که بیست الی چهل دقیقه پیاده‌روی تند روزانه برای سه بار در هفته می‌تواند علائم افسردگی بعد طلاق را بهبود دهد.

غذای سالم بخورید.

بعد از طلاق ممکن است به مصرف غذاهای ناسالم یا نوشیدن الکل روی آورید. رژیم غذایی سالم را رعایت کنید و به بدنتان احترام بگذارید.

به خودتان برسید.

یک حمام آب گرم طولانی بگیرید یا یک فیلم خوب ببینید. اگر فرزند دارید، یک تا دو ساعت آن‌ها را به پرستار بسپارید تا بتوانید برای خودتان وقت بگذارید.

کمک‌ها را بپذیرید.

اگر بعد از طلاق احساس می‌کنید انرژی‌تان پایین آمده است از دیگران کمک بگیرید. اگر اطرافیان برای درست کردن غذا، نگهداری از کودک یا کارهای خانه پیشنهاد کمک می‌دهند آن را رد نکنید.

روابط اجتماعی برقرار کنید.

بودن بین آدم‌ها شاید آخرین چیزی باشد که دلتان بخواهد انجام دهید. اما این کار می‌تواند به شما در تحمل احساساتتان کمک کند. با افرادی که شنوا هستند و تلاش نمی‌کنند طرز فکرتان را تغییر دهند یا قضاوتتان کنند وقت بگذرانید.

به اندازه کافی بخوابید.

افسردگی خطر ابتلا به بی‌خوابی را افزایش می‌دهد و بی‌خوابی هم خود باعث افزایش احتمال ابتلا به افسردگی می‌شود. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، یک روتین خواب شبانه تنظیم کنید. داشتن خواب منظم به آرامش ذهن و جسمتان کمک می کند. خوردن دمنوش، شیر گرم، حمام یا دوش آب گرم و کتاب خواندن قبل از خواب به آرامش کمک می‌کنند. از استفاده از وسایل الکترونیکی که باعث اختلال خواب می‌شوند پرهیز کنید.

جمعبندی

بعد از طلاق افراد احساسات و افکار مختلفی دارند. اما می‌توانند این دوران را هم پشت سر گذاشته و بدون همسر سابقشان به زندگی عادی برگردند. داشتن اهداف کوچک روزانه به تسریع روند بازگشت به زندگی عادی کمک می‌کند.

رها کردن تنها مسئله مهم نیست. بعضی روزها که همه چیز به هم ریخته به نظر می‌رسد، به خودتان یادآوری کنید که ارزشمند هستید.


برای رزرو نوبت مشاوره از روانشناس روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست روانشناسان

منبع:

Healthline