ایام تعطیلات برای بسیاری از ما موضوعی خوشایند و دلچسب است؛ چرا که در این روزها می‌توانیم فارغ از مسئولیت‌های کاری خود، به انجام کارهای مورد علاقه‌مان بپردازیم و لحظاتمان را بر اساس انتخاب خودمان سپری کنیم. اما چرا زمانی که این ایام به پایان می‌رسد دچار احساسات منفی و ناامید کننده می‌شویم؟ آیا این احساسات فقط به سراغ ما می‌آید یا تمامی انسان‌ها را درگیر می‌کند؟ باید بگوییم که تمامی انسان‌های کره زمین از هر شهر یا کشوری ممکن است دچار افسردگی بعد از تعطیلات شوند؛ پس شما به تنهایی از این موضوع رنج نمی‌برید. در این مقاله قصد داریم به معرفی افسردگی بعد از تعطیلات و راه‌های مقابله و پیشگیری از آن بپردازیم؛ پس تا پایان این موضوع با ما همراه باشید.

تست رایگان افسردگی

کلیک کنید

 

فهرست مقاله

چرا بعد از تعطیلات دچار افسردگی می‌شویم؟

همه ما می‌دانیم که تعطیلات برای سلامتی روح و روان ما مفید و موثر است؛ چرا که در این ایام به خودمان فرصت انجام کارهای مورد علاقه‌مان را می‌دهیم و لحظات را براساس سلیقه خود سپری می‌کنیم. در واقع با این کار حس شادابی و نشاط در وجود ما گسترش پیدا می‌کند و افکار و ذهن ما را به سمت نکات مثبت هدایت می‌کند. جالب است بدانید ذات تعطیلات برای تمامی افراد لذت بخش و شیرین است؛ حتی اگر آن لحظات را در خانه سپری کنند. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده، مرخصی‌های طولانی مدت با حقوق، نرخ گسترش افسردگی را در کارمندان یک مجموعه کاهش می‌دهد؛ چرا که تعطیلات موجب کاهش استرس در افراد و تقویت احساس شادی می‌شود.

اما چرا شادی تعطیلات دوام ندارد و پس از پایان این ایام افراد دچار احساسات منفی و حتی افسردگی می‌شوند؟ حتی برخی افراد بعد از اتمام تعطیلات، با خود فکر می‌کنند که در روزهای پیش پول و زمان خود تلف کردند و از لحظات سپری شده خود رضایت چندانی ندارند. باید بگوییم که این افکار و احساسات منفی موضوعی کاملا طبیعی و رایج است که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید و ذهن او را به خود درگیر کند. در ادامه قصد داریم به بیان راه‌های مقابله با افسردگی بعد از تعطیلات بپردازیم.

depression after holiday for work

علائم افسردگی بعد از تعطیلات چیست؟

این که بعد از اتمام تعطیلات دچار احساس افسردگی و ناامیدی شوید، موضوعی کاملا عادی و طبیعی است. اما باید بدانید که این نوع از افسردگی با نشانه‌های مختلفی در افراد ظاهر می‌شود و هر فردی ممکن است دچار یکی از این علائم شود. در ادامه به بیان برخی از این علائم رایج می‌پردازیم:

  • فشار
  • اضطراب
  • بروز احساس غم
  • خستگی
  • تحریک پذیری
  • عدم تمرکز
  • کمبود انگیزه
  • بروز مشکل در خواب

راه‌های پیشگیری از افسردگی بعد از تعطیلات

بسیاری از افراد ممکن است بعد از اتمام تعطیلات دچار احساس غم، اندوه یا ناامیدی شوند و پس از گذشت یک یا دو روز این حس به پایان برسد. اما اگر شما از جمله افرادی هستید که بطور مداوم پس از پایان تعطیلات دچار احساس خستگی یا افسردگی می‌شوید باید بگوییم دچار افسردگی بعد از تعطیلات شدید و برای پیشگیری از آن بهتر است هر یک از کارهای زیر را انجام دهید.

در تعطیلات و سفر زمانی را به استراحت اختصاص دهید

بسیاری از افراد در هنگام تعطیلات، فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند و کمتر به استراحت می‌پردازند؛ چرا که آن‌ها عقیده دارند باید از این ایام نهایت استفاده را برد. اما براساس تحقیقات انجام شده، افرادی که تعطیلات آرام‌تری را سپری می‌کنند نسبت به افرادی که استراحت کمتری داشتند؛ دچار سلامت و  احساس رضایت بیشتری می‌شوند. پس ممکن است بسیاری از افراد در ایام تعطیلات زمانی را به خواب اختصاص دهند؛ چرا که استراحت بدنی یک اقدام عالی برای مراقبت از جسم و روح است.

در تعطیلات عکس‌های زیادی بگیرید و آن‌ها در شبکه اجتماعی مورد علاقه خود، منتشر کنید

یکی از راه‌ها برای بازگشت به روزهای پس از تعطیلات این است که در ایام تعطیل به اندازه کافی از خودتان عکس بگیرید و لحظاتتان را ثبت کنید. ثبت عکس‌ و خریدن یادگاری و سوغاتی در ایام تعطیلات موجب می‌شود خاطراتی از سفرتان برای خود ثبت کنید و پس از پایان تعطیلات با مرور آن‌ها به خودتان یادآوری کنید که از این ایام شیرین عبور کردید و دیگر در تعطیلات به سر نمی‌برید و به زندگی روزمره خود بازگشتید.

در تعطیلات قبل از خروج از خانه، همه جا را مرتب کنید

با انجام برخی کارهای اضافی در قبل از تعطیلات، بازگشت به روزهای پس از تعطیلات را برای خود آسان می‌کنید. چرا که بازگشت به یک خانه تمیز و منظم باعث می‌شود از بازگشت به روزهای پس از تعطیلات نترسید و برخی کارهای روزمره را انجام شده ببینید. پس فراموش نکنید قبل از ورود به ایام تعطیلات و رفتن به سفر، زمانی را برای مرتب کردن رختخواب، شستن ظرف‌ها، بیرون گذاشتن زباله و مرتب کردن لباس‌ها اختصاص دهید.

در تعطیلات یک روز را به خودتان اختصاص دهید

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از زمان تعطیلات خود نهایت استفاده را ببرند و تا لحظات آخر در تعطیلات به سر ببرند؛ اما اختصاص دادن یک روز قبل از اتمام تعطیلات به خودتان، به شما کمک می‌کند تا پس از اتمام ایام تعطیل به روال عادی زندگی روزمره خود بازگردید و دچار فشار افسردگی تعطیلات نشوید.

برای روز آخر تعطیلات یک اتفاق سرگرم کننده و مهیج برنامه‌ریزی کنید

یکی از دلایلی که موجب می‌شود افراد پس از اتمام تعطیلات دچار احساس افسردگی شوند، این است که احساس می‌کنند برای مدتی موضوعی هیجان انگیزی انتظار آن‌ها را نمی‌کشد. یکی از راه‌ها برای پیشگیری از افسردگی بعد از تعطیلات و بروز احساس ناامیدی این است که یک برنامه سرگرم کننده برای روزهای بعد از تعطیلات خود بچینید؛ چرا که این موضوع باعث می‌شود تا شما انتظار روزهای بعد از تعطیلات را بکشید.

برای روزهای تعطیلی و سفرهای بعدی خود برنامه‌ریزی و تحقیق کنید

حتی اگر تا یک سال دیگر قصد سفر یا داشتن تعطیلی را ندارید؛ تحقیق و برنامه‌ریزی برای این روزها را فراموش نکنید. چرا که برنامه‌ریزی و تحقیق برای تعطیلات بعدی موجب می‌شود تا ذهن شما از توجه به تعطیلات قبلی‌مان دور شود و دچار افسردگی بعد از تعطیلات نشوید. در واقع داشتن چند ایده برای روزهای تعطیلی بعدی، به شما یادآوری می‌کند که روزهای شیرین بعدی همچنان انتظار شما را می‌کشد.

work after holiday

چطور بر افسردگی بعد از تعطیلات غلبه کنیم؟

تعطیلات و سفر یکی از راه‌های کاهش افسردگی و ناامیدی است؛ اما اتمام تعطیلات خود نیز ممکن است باعث بروز افسردگی در افراد شود. اما جای نگرانی نیست؛ چرا که راه‌های زیادی برای درمان و غلبه بر این نوع از افسردگی وجود دارد که در ادامه به بیان هر یک می‌پردازیم.

اگر شک دارید که افسرده هستید یا نه، از آزمون افسردگی بک بصورت رایگان استفاده کنید.

تست آنلاین افسردگی بک

 

با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار کنید

اتمام روزهای تعطیلات باعث بروز حس کرختی و ناامیدی در ما می‌شود؛ رفت و آمد و برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده موجب می‌شود تا بعد از اتمام تعطیلات نیز حس شادی و خوشی در ما ایجاد شود. ارتباط با سایر افراد باعث ایجاد شادابی و انگیزه برای سپری کردن زندگی روزمره می‌شود و از افسردگی بعد از تعطیلات جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی خود را رعایت کنید

بسیاری از افراد در ایام تعطیل تمایل به مصرف انواع غذاهای مضر و چرب دارند؛ چرا که احساس می‌کنند باید در این روزها متفاوت از زندگی روزمره خود عمل کنند. فراموش نکنید که روزهای تعطیلی بهترین فرصت برای رعایت یک رژیم غذایی سالم و آشامیدن آب کافی است؛ پس با انتخاب یک رژیم غذایی مناسب، سالم خوری را در ایام تعطیل به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

برای کمک به سایر مسافران، نظرات خود را بنویسید

اگر شما از جمله افرادی هستید که در ایام تعطیل به مسافرت یا مکان‌هایی می‌روید که وب‌سایت یا پروفایل در شبکه‌های اجتماعی دارید؛ پس نظردهی را به هیچ وجه فراموش نکنید. چرا که نظرات شما برای سایر افراد بسیار مهم و موثر است و به آن‌ها را در انتخابشان کمک می‌کند. همچنین این کار کمک بزرگی به کسب و کار مربوطه می‌کند و آن‌ها با خواندن نظرات شما از انجام برخی کارها دست می‌کشند.

در ایام تعطیلات در خانه نمانید

طبق تحقیقات انجام شده، بیشتر مردم بیش از ۹۰ درصد روزهای عمر خود را در خانه‌هایشان سپری می‌کنند. بر اساس این تحقیقات، افرادی که در ایام تعطیل به طبیعت می‌روند، خلق و خوی بهتری دارند و سطح استرس در وجود آن‌ها کاهش می‌یابد. در واقع گردش‌های کوتاه مدت و منظم در طبیعت، برای تمامی افراد آرامش‌بخش و موجب ترمیم اتفاقات ناخوشایند زندگی روزمره آن‌ها می‌شود.

depression after vocation

فضای باز را مهمان منزل خود کنید

برخی افراد ترجیح می‌دهند در ایام تعطیل در خانه بمانند و به کارهای عقب مانده خود رسیدگی کنند. براساس تحقیقات انجام شده، دیدن، شنیدن و بوییدن عناصر طبیعی فواید درمانی زیادی برای انسان‌ها دارد؛ پس با باز کردن پنجره خود و شنیدن صدای پرندگان، بوییدن هوای تازه و کاشت گل و گیاه در تراس منزل خود و قرار دادن چند شاخه گل در گلدان روحیه و انرژی خانه خود را تقویت کنید.

محل زندگی خود را بر اساس روحیه خود در تعطیلات تغییر دهید

اگر احساس می‌کنید در ایان تعطیل روحیه شما کمی تغییر کرده است؛ پس محیط خانه خود را بر اساس روحیات‌تان تطبیق دهید. چرا که فضای خانه بر خلق و خوی ما به راحتی اثر می‌گذارد و باعث بهبود وضعیت ذهنی ما می‌شود.

فرهنگ‌ها و عادت‌های جدیدی را وارد خانه خود کنید

بسیاری از ما ممکن است در طی ایام تعطیل و سپری کردن لحظاتی در سفر، فرهنگ‌ها و عادات جدیدی را کشف کنیم. برای مثال ممکن است تصمیم به مطالعه یک زبان جدید بگیرید، روش جدیدی برای آشپزی، غذا خوردن، ورزش، باغبانی و خرید یا پوشیدن لباس انتخاب کنید؛ حتی ممکن است تصمیم بگیرید با دارایی کمتری زندگی خود را سپری کنید. پس با آوردن فرهنگ‌ها و عادت‌های جدید به خانه خود، می‌توانید لحظات جدیدی را در خانه خود تجربه کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

تغییراتی که در ایام تعطیل برای زندگی خود انتخاب کردید را در روزمرگی‌هایتان دنبال کنید

تعطیلات مناسب‌ترین ایام برای تفکر درباره زندگی روزمره است؛ چرا که در این روزها به راحتی می‌توانید از روال عادی زندگی خود خارج شوید و اتفاقات و عادت‌های متفاوت فکر کنید. براساس تحقیقات انجام شده، افرادی که تصمیم به ایجاد تغییرات در زندگی خود می‌گیرند، زمانی به موفقیت دست می‌یابند که شروع به انجام اقدامات کوچک و هدفمند می‌کنند.

مطلب مفید: چگونه شاد باشیم و راه شاد بودن چیست؟ ۱۵ روش کاربردی

بر بهبود رفتار و افکارتان تمرکز کنید

تعطیلات فرصت مناسبی برای تمرکز بر تغییر رفتار و گسترش افکار مثبت در وجود ما است. چرا که در این روزها با تفکر در رفتار، خصوصیات و طرز فکر خود، می‌توانید پس از اتمام تعطیلات عادت‌های مثبت و موثری را در وجود خود گسترش دهید.

در واقع دور شدن از زندگی روزمره بسیار کار موثر و مفیدی است؛ چرا که باعث می‌شود بر زندگی روزمره خود تامل کنیم و برای بهبود لحظاتمان تلاش کنیم.

منبع: healthline

 

سوالات متداول

افسردگی بعد از سفر چه علائمی دارد؟

این که بعد از اتمام تعطیلات دچار احساس افسردگی و ناامیدی شوید، موضوعی کاملا عادی و طبیعی است. اما باید بدانید که این نوع از افسردگی با نشانه‌های مختلفی در افراد ظاهر می‌شود و هر فردی ممکن است دچار یکی از علائم اضطراب، فشار، بروز احساس غم، خستگی، تحریک پذیری، عدم تمرکز، کمبود انگیزه و بروز مشکل در خواب شود.

مرتب کردن خانه، چه تاثیری در افسردگی بعد از تعطیلات دارد؟

با انجام برخی کارهای اضافی در قبل از تعطیلات، بازگشت به روزهای پس از تعطیلات را برای خود آسان می‌کنید. چرا که بازگشت به یک خانه تمیز و منظم باعث می‌شود از بازگشت به روزهای پس از تعطیلات نترسید و برخی کارهای روزمره را انجام شده ببینید. پس فراموش نکنید قبل از ورود به ایام تعطیلات و رفتن به سفر، زمانی را برای مرتب کردن رختخواب، شستن ظرف‌ها، بیرون گذاشتن زباله و مرتب کردن لباس‌ها اختصاص دهید. این کار بروز افسردگی بعد از تعطیلات را در وجود افراد کاهش می‌دهد.

مسافرت و رفتن به طبیعت در تعطیلات، چه تاثیری در زندگی ما دارد؟

طبق تحقیقات انجام شده، بیشتر مردم بیش از ۹۰ درصد روزهای عمر خود را در خانه‌هایشان سپری می‌کنند. بر اساس این تحقیقات، افرادی که در ایام تعطیل به طبیعت می‌روند، خلق و خوی بهتری دارند و سطح استرس در وجود آن‌ها کاهش می‌یابد. در واقع گردش‌های کوتاه مدت و منظم در طبیعت، برای تمامی افراد آرامش‌بخش و موجب ترمیم اتفاقات ناخوشایند زندگی روزمره آن‌ها می‌شود.