احساس افسردگی پس از از دست دادن شغل غیرعادی نیست. از دست دادن شغل می تواند استرس زیادی را به زندگی شما اضافه کند و به عزت نفس شما آسیب برساند. می تواند منجر به انزوا و از دست دادن تعامل اجتماعی و شبکه های حمایتی شود. کاهش احساس افسردگی پس از، از دست دادن شغل می تواند با ارتباط با دوستان و گذراندن وقت برای سرگرمی ها شروع شود. صحبت با یک درمانگر نیز می تواند گام مهمی در کاهش احساس افسردگی باشد.

تست رایگان افسردگی

کلیک کنید

افسردگی پس از از دست دادن شغل چقدر شایع است؟

افسردگی پس از از دست دادن شغل بسیار شایع است. بدون هیچ درآمدی، افراد آسیب دیده برای خرج روزانه خود و خانواده‌هایشان، مدیریت هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، پرداخت هزینه‌های مدرسه و پرداخت اجاره یا وام مسکن خود با مشکل مواجه هستند. با از دست دادن شغل افسردگی یا احساس غمگینی می‌تواند یک نتیجه طبیعی باشد.

غم و اندوه در مقابل افسردگی پس از از دست دادن شغل

توجه به تفاوت‌های کلیدی احتمالی بین غم و افسردگی بسیار مهم است، زیرا ممکن است افراد پس از از دست دادن شغل احساس غمگینی کنند، اما ممکن است لزوماً به عنوان افسردگی تشخیص داده نشود. تعریف تفاوت بین غم و اندوه و افسردگی برای یادگیری نحوه تشخیص افسردگی و مشاهده اینکه چگونه افسردگی می تواند تأثیر بسیار طولانی تر و شدیدتری بر فرد داشته باشد، با اهمیت است.

فردی که به تازگی شغل خود را از دست داده است ممکن است برای چند روز یا به طور متناوب احساس غمگینی کند، اما نه به طور مداوم. کم خلقی مداوم (بیش از دو هفته) نشانه افسردگی است. به طور مشابه، ممکن است فردی احساس غمگینی کند اما لزوماً علاقه خود را به فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برد از دست نمی‌دهد یا در جستجوی کاری یا زندگی اجتماعی خود دچار اختلال می‌شود، اینها عواملی هستند که معمولاً با افسردگی مرتبط می‌باشند.

علاوه بر این، اگر فردی با از دست دادن شغل خود احساس غمگینی می‌کند، ممکن است مستقیماً به افزایش یا کاهش خواب، غذا خوردن، بی انگیزگی در تلاش برای یافتن شغل جدید، رسیدگی به نیازها و بهداشت شخصی خود، یا احساس تعبیر نشود. نا امیدی، درماندگی یا بی ارزشی، که اغلب از علائم افسردگی هستند.

درماندگی آموخته شده چیست؟ تعریف، نشانه ها، علت و کنترل آن

job loss in women

آیا جنسیت بر افسردگی از دست دادن شغل تاثیر می‌گذارد؟

هم مردان و هم زنان معمولاً پس از از دست دادن شغل تحت تأثیر افسردگی قرار می گیرند، اما به نظر می رسد این تأثیر در مردان کمی بیشتر باشد. یکی از دلایل پیشنهادی برای این افسردگی این است که در یک خانواده سنتی، مردان ممکن است تنها درآمد زا باشند بنابراین تمایل دارند که ارزش و هویت خود را به شغل خود گره بزنند. از دست دادن شغل می تواند باعث شود که آنها از نظر روحی آسیب پذیرتر شوند. عزت نفس و احساس آنها از خود با این حال، در مناطق و فرهنگ‌هایی که مردان و زنان هر دو به یک اندازه شاغل هستند و به طور مساوی در امور مالی خانوار مشارکت می‌کنند، تفاوت‌های جنسیتی در رابطه با افسردگی پس از از دست دادن شغل کمتر آشکار است.

زنانی که پس از پایان کار همکاران خود در محل کار می مانند، اغلب افسردگی قابل توجهی را تجربه می کنند. اما این مورد برای مردان نیست. یک دلیل احتمالی برای این تفاوت این است که زنان ممکن است بیشتر نگران احتمال از دست دادن شغل باشند، با توجه به اینکه آنها اغلب وظیفه دارند مسئولیت های شغلی و زندگی خانوادگی خود را مدیریت کنند. بنابراین ممکن است در مورد یک اخراج معلق دچار اضطراب پیش بینی شوند.

در یک یادداشت مرتبط با زنانی که از قبل افسردگی دارند ممکن است شغل خود را از دست بدهند، یک نظریه وجود دارد.  طبق آن نظریه نیازهای سلامت روانی آنها ممکن است منجر به زمان بیشتر بیمار شود، بنابراین سابقه حضور آنها ممکن است توسط کارفرمایانی که در تلاش هستند در نظر گرفته شود. انتخاب کنید کدام کارگر را نگه دارید و کدام را رها کنید. در این زمینه، به نظر می رسد ارتباط بین از دست دادن شغل و افسردگی به طور بالقوه خطرات بیشتری را برای زنان به همراه دارد، هم از نظر افسردگی که احتمالاً در از دست دادن شغل نقش دارد و هم از دست دادن شغل یا پیش بینی از دست دادن شغل که به افسردگی کمک می کند.

میزان افسردگی پس از از دست دادن شغل بر اساس سن

یک مطالعه نشان داده است که: علائم افسردگی برای افراد مسن (۵۵ ساله) که در آستانه بازنشستگی بودند و شغل خود را از دست دادند و درآمد کمتری داشتند، بسیار رایج بود. این اثر خلق و خوی در افراد پردرآمد دیده نمی‌شود. یکی از دلایل پیشنهادی که چرا از دست دادن شغل می‌تواند برای کارگران مسن‌تر بسیار مخرب باشد، این است که آنها ممکن است به پایان کار خود نزدیک شوند و ممکن است چشم‌انداز شغلی آتی محدودی داشته باشند. از نظر مالی احساس گیر کرده یا در بلاتکلیفی می‌کنند، زیرا ممکن است هنوز واجد شرایط دریافت حقوق بازنشستگی سالمندان دولتی برای تکمیل درآمد خود نباشند. ممکن است با مشکلات سلامتی مواجه شوند که دیگر به مزایای طولانی‌تر دسترسی نداشته باشند.
علاوه بر این، آنها ممکن است متوجه شوند که با توجه به وسعت تجربه خود در بالاترین سطح دستمزد خود قرار دارند، بنابراین ممکن است در مقایسه با یک کارمند جوان‌تر که بودجه کمتری دارد برای فرصت‌های کاری از آنها پیشی بگیرد. آنها همچنین ممکن است در مورد از دست دادن سابقه کار که ممکن است با از دست دادن شغل همراه باشد احساس نارضایتی کنند.

job loss in men

علائم افسردگی از دست دادن شغل

افسردگی اغلب با تغییر در خلق و خو، رفتار، فرآیندهای فکری و تغییرات فیزیولوژیکی مشخص می شود. برای تشخیص افسردگی، فرد باید پنج علامت یا بیشتر را در طول یک دوره ۲ هفته ای با خلق افسرده نشان دهد. جالب توجه است، ممکن است علائم خاصی از افسردگی مرتبط با از دست دادن شغل وجود داشته باشد که می تواند به طرق مختلف پس از پایان کار ظاهر شود، از جمله:

  • از دست دادن هویت، زیرا بیشتر احساس فرد از خود و عزت نفس به شغل او گره خورده است.
  • از دست دادن حمایت اجتماعی و احساس انزوا و تنهایی به دلیل عدم امکان ارتباط با همکاران خود که ممکن است اعضای مهم شبکه شخصی آنها باشند.
  • استرس شدید پیرامون بیکاری مداوم، استخدام شدن در موقعیت های نامناسب، و تجربه مشکلات مالی و شغلی مداوم، که همگی می توانند منجر به علائم افسردگی طولانی مدت شوند.
  • فقدان ساختار، روال، و ثبات در زندگی روزمره آنها که با از دست دادن شغل همراه است می تواند به احساس بی هدفی، عدم کنترل و رضایت کمتر از زندگی کمک کند.
  • احساس گناه و سرزنش خود در مورد انجام کار اشتباهی که می توانست به از دست دادن شغل کمک کند.

تشخیص این علائم در افرادی که اغلب از آن به عنوان افسردگی با عملکرد بالا یاد می شود، دشوارتر است. برای اینکه فردی مبتلا به افسردگی تشخیص داده شود، این علائم باید منجر به اختلالات عملکردی از نظر شغلی، اجتماعی، خانوادگی و سایر زمینه‌های کلیدی زندگی شود. علاوه بر این، این علائم را نمی توان با سایر اختلالات سلامت روان، سوء مصرف مواد یا سایر مسائل پزشکی مخدوش کرد.

عوامل خطر برای افسردگی از دست دادن شغل

در حالی که از دست دادن شغل به خودی خود می تواند یک رویداد استرس زا باشد، مجموعه ای از عوامل وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد، مانند:

  • تجربه از دست دادن رضایت از زندگی
  • استرس مالی
  • تجربه سایر مشکلات سلامت روان، مانند اضطراب یا استرس
  • تجربه تهدیدات مداوم برای امنیت و ثبات شغلی
  • بیش از ۶ ماه بیکار بودن
  • چالش هایی که نیازهای روزانه را تامین می کند، از جمله سرپناه، غذا و مراقبت های بهداشتی
  • احساس نارضایتی از روابط شخصی
  • دسترسی محدود به یک سیستم کمک اجتماعی در محل زندگی شما که حمایت های پزشکی و مالی را برای افراد آسیب دیده از بیکاری فراهم می کند.
  • زندگی در منطقه ای که در آن اختلافات عمده درآمدی بین عموم مردم وجود دارد که منجر به احساس نارضایتی، ناامیدی و ناامیدی می شود.

sign of depression job loss

۹ نکته برای مقابله با افسردگی پس از از دست دادن شغل

در چنین زمانی که استرس‌های عاطفی، روانی و مالی را تجربه می‌کنید، مهم‌تر از همیشه تمرکز بر مهارت‌های مقابله‌ای است. در اینجا ۹ نکته برای مقابله با افسردگی از دست دادن شغل آورده شده است:‌

اگر شک دارید که افسرده هستید یا نه، از آزمون افسردگی بک بصورت رایگان استفاده کنید.

تست آنلاین افسردگی بک

۱. به خود اجازه دهید احساسات خودتان را احساس کنید

به خود اجازه دهید تا طیف وسیعی از احساسات خود را در مورد از دست دادن شغل خود تجربه کنید. از دست دادن شغل می تواند به احساسات مختلفی منجر شود، مانند نگرانی از اینکه در آینده نزدیک موقعیت دیگری را که مناسب مجموعه مهارت ها و توانایی های شما باشد، احساس خجالت یا شرم و غیره پیدا نکنید. کنار آمدن با احساسات خود اولین قدم مهم در جهت بهبود سلامت روان شما است.
سعی کنید به خود اجازه دهید آنچه را که احساس می‌کنید احساس کنید و به آنچه در لحظه فکر می‌کنید فکر کنید و سعی نکنید پشت لبخند پنهان شوید. اگر به دور کردن این افکار و احساسات ادامه دهید حل این مشکل بسیار دشوارتر خواهد بود. گاهی اوقات برای اینکه بتوانید با چالش روبرو شوید، احساس کنید و سپس می توانید توجه خود را به حرکت رو به جلو معطوف کنید.

۲. خودتان را کتک نزنید

سعی کنید خود انتقادگر نباشید – عوامل دیگری را که در از دست دادن شغل شما نقش داشته اند، بشناسید. گاهی اوقات طبیعی است که کسی بپرسد که آیا چیزی که گفته یا انجام داده می تواند باعث از دست دادن شغل شود، با این حال مهم است که توجه داشته باشید جنبه های زیادی وجود دارد که می تواند منجر به از دست دادن شغل شما شود که ربطی به شما ندارد.

سعی کنید دلایل دیگری را در نظر بگیرید که چرا ممکن است رها شده باشید. این موارد را یادداشت کنید و در صورت نیاز به آنها اشاره کنید. این مرحله ممکن است به شما کمک کند عزت نفس خود را دست نخورده نگه دارید و شما را قادر می سازد سرزنش خود و خودگویی منفی را به حداقل برسانید.

۳. برکات خود را بشمار

در نظر بگیرید که برای چه چیزی سپاسگزار هستید. هر چقدر هم که در حال حاضر چالش برانگیز باشد، سعی کنید به چند نکته مثبت فکر کنید که ممکن است از این وضعیت دشوار بیرون آمده باشد. به عنوان مثال شاید اکنون بتوانید روی تغییر شغلی که همیشه می‌خواستید دنبالش کنید تمرکز کنید، یا شاید اکنون بیشتر بتوانید اولویت‌ها و آنچه در زندگی‌تان مهم است را بازتعریف کنید. شاید بتوانید در نهایت سرعت خود را کاهش دهید. پایین بیایید و به اهداف آینده خود فکر کنید و برای موقعیت بعدی خود تعادل بهتری بین کار و زندگی ایجاد کنید. نگه داشتن یک دفتر خاطرات سپاسگزاری ممکن است به شما کمک کند تا زمانی که همه چیز بسیار سخت است، خود را وادار کنید تا جنبه مثبت را در نظر بگیرید.

۴. با شبکه پشتیبانی خود تماس بگیرید

ممکن است از درخواست کمک خجالت بکشید، اما صحبت کردن با فردی که به او اعتماد دارید و احساس می‌کنید می‌توانید به او اعتماد کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر با استرس‌های فعلی خود کنار بیایید. حمایت اجتماعی شما حتی ممکن است بتواند به شما کمک کند از منظر دیگری به چیزها فکر کنید یا زمان با کیفیت با آنها می تواند برای مدتی حواس پرتی مفید باشد.
حتی اگر کوتاه باشد، سعی کنید تماس‌های منظم، چت‌های ویدیویی یا مکالمات متنی را با عزیزانتان تنظیم کنید تا بتوانید حمایت عاطفی مورد نیاز خود را به طور مداوم دریافت کنید.

استرس شغلی؛ نشانه ها، عوارض، انواع و مدیریت استرس کاری

۵. آنچه برای شما مهم است را پیدا کنید

خود را در فعالیت هایی غوطه ور کنید که برای شما معنادار، مهم و ارزشمند هستند. فعال نگه داشتن خود می تواند به بهبود سلامت روان شما کمک کند و به شما امکان می دهد روی چیزهایی که در زندگی از آنها لذت می برید تمرکز کنید. حتی می‌توانید سرگرمی یا علاقه جدیدی را که قبلاً امتحان نکرده‌اید، اما همیشه می‌خواستید امتحان کنید، کشف کنید. از طرف دیگر، شاید دلیل خاصی وجود داشته باشد که بخواهید برای آن داوطلب شوید یا در آن مشارکت کنید. راه هایی برای استفاده از این زمان جدید پیدا کنید که به شما امکان می دهد زندگی خود را بهبود ببخشید.
برنامه ای از فعالیت ها در طول هفته و آخر هفته تنظیم کنید تا مطمئن شوید که حداقل یک فعالیت لذت بخش یا معنادار در هر روز انجام می دهید.

job loss affects

۶. روال روزانه خود را حفظ کنید

داشتن یک روز کاملاً بدون ساختار و بدون پایان ممکن است فقط به استرس، ناامیدی و خلق و خوی ضعیف شما اضافه کند. سعی کنید خود را به روش های مثبت مشغول نگه دارید تا به شما کمک کند کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشید. با ایجاد یک برنامه، می‌توانید یک روال با ثبات و ساختار یافته ایجاد کنید.
روی سبک زندگی و عادات خود تمرکز کنید، به اندازه کافی بخوابید، ورزش کنید، تغذیه و آب بدن را تامین کنید تا نیازها و اهداف خود را برآورده کنید. اکنون زمان بسیار خوبی است که سعی کنید یک تنظیم مجدد انجام دهید و در نظر بگیرید که چگونه سبک زندگی خود را بهبود می بخشید. شاید بخواهید یک روال خواب را در زندگی خود بسازید، بیشتر ورزش کنید تا سلامت کلی خود را افزایش دهید، بهتر غذا بخورید و آب بیشتری بنوشید. مهم نیست که می خواهید روی چه چیزی کار کنید، یک زمینه را برای شروع انتخاب کنید و تازه شروع کنید. وقتی شروع کردید، ممکن است دریابید که ایجاد حرکت و ادامه دادن آسان‌تر است. می توانید یک تایمر تنظیم کنید تا به خود یادآوری کند که زمان خواب است یا زنگ هشداری برای بیدار شدن شما هر روز صبح در همان ساعت مشخص. ممکن است به شما کمک کند که شب قبل لباس ورزشی خود را به عنوان یادآوری بصری برای انجام تمرین خود بیرون بیاورید. انجام تمرین ورزشی برای ۱۰ یا ۱۵ در روز می‌تواند برای شما واقع‌بینانه باشد. یک برنامه غذایی درست کنید و یک یا دو بار در هفته به خرید محصولات تازه بپردازید تا بتوانید برای رسیدن به اهداف تغذیه سالم خود تلاش کنید. یک بطری آب در نزدیکی خود نگه دارید یا از لیمو برای طعم دادن به آب استفاده کنید تا هیدراته ماندن آن بسیار آسان تر شود.

۷. از استراتژی‌های آرامش استفاده کنید

سعی کنید یاد بگیرید که چگونه بدن و ذهن خود را آرام کنید زیرا ممکن است به شما در مدیریت بهتر استرس کمک کند. برخی از تکنیک های آرام سازی که می توانید امتحان کنید عبارتند از:

  • نفس عمیق
  • مراقبه
  • آرامش پیشرونده عضلانی
  • تکرار یک مانترا برای خود
  • تجسم مکان شاد شما
  • تکنیک های زمین

برای تنفس عمیق، عرض و طول یک جعبه را تصور کنید و از آن به عنوان نشانه ای برای دم، مکث، بازدم و مکث استفاده کنید تا حرکت در امتداد خطوط یک جعبه را تجسم کنید. از برنامه های تلفن خود برای کاوش برنامه های رایگان استفاده کنید که ممکن است مراقبه هدایت شده را به عنوان نقطه شروع خوبی ارائه دهند. به جملاتی فکر کنید که می توانید به خودتان بگویید که می تواند به شما کمک کند افکار افسرده تان را به چالش بکشید (مثلاً «ممکن است کار پیدا کردن سخت باشد، اما من رزومه خود را به روز می کنم، نامه پوششی خود را سفارشی می کنم و برای مشاغل مناسب به اندازه خودم درخواست می کنم. می توان”). صحنه‌ای را در ذهن خود تصور کنید که برای شما آرامش‌بخش است، مانند جنگل، ساحل، باغ یا هر چیزی که آرام می‌یابید تا به آرامش شما کمک کند.

۸. بر ویژگی‌های مثبت خود تمرکز کنید

نقاط قوت، توانایی‌ها، مهارت‌ها و ویژگی‌های مثبت خود را در نظر بگیرید. یادآوری آنچه در مورد خودتان دوست دارید، چیزهای خوبی که خانواده و دوستان نزدیکتان در مورد شما گفته اند و ویژگی‌های عالی که می‌توانید در یک شغل جدید به ارمغان بیاورید ممکن است به شما کمک کند تا زمانی که به دنبال شغل جدید هستید انگیزه خود را حفظ کنید.
نوشتن این ویژگی‌های مثبت نه تنها به شما کمک می‌کند تا فهرستی از نقاط قوت را تهیه کنید، بلکه می‌تواند مرجع مفیدی نیز باشد هر زمان که متوجه شدید که نیاز به تقویت ذهنی یا عاطفی دارید.

۹. روی آنچه می‌توانید کنترل کنید تمرکز کنید

چیزهای زیادی پیرامون از دست دادن شغل وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید، از جمله استخدام شدن برای شغل بعدی. در حال حاضر، روی چیزهایی تمرکز کنید که بر روی آن کنترل دارید، که ممکن است به روز رسانی نامه و رزومه خود، پیگیری موقعیت هایی که برای آنها درخواست کرده اید و نتیجه، آماده شدن برای مصاحبه، ایجاد یک لباس مصاحبه که به شما کمک می کند اعتماد به نفس داشته باشید و در کنار هم قرار بگیرید، مرتب کردن مراجع خود، ایجاد شبکه با متخصصان در همان زمینه، شرکت در کلاس های آنلاین برای بهبود مهارت های خود.

احتمالاً شروع یک کسب و کار جدید که همیشه می خواستید آن را آزمایش کنید، هر چیز دیگری که می توانید به آن فکر کنید که ممکن است به شما کمک کند وقتی دوباره وارد نیروی کار می شوید، اعتماد به نفس داشته باشید. هنگام تلاش برای پیشبرد حرفه خود، در مورد کدام یک از این وظایف فعالانه که می خواهید شروع کنید، یادداشت کنید. با بالاترین اولویت خود شروع کنید، آنها را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید و با اولین شروع کنید. ممکن است متوجه شوید که چیزها از آنجا راحت تر شروع به جریان می کنند.

اگر کمک کرد، از یک ژورنال برای یادداشت کردن کدام یک از نکات و استراتژی های مقابله ای بالا استفاده کنید: چه چیزی خوب کار کرده است و چه چیزی نه. با استفاده از طیف وسیعی از ابزارهای مقابله ای، ممکن است متوجه شوید که تأثیر از دست دادن شغل بر زندگی روزمره شما ممکن است آنقدر که در غیر این صورت ممکن است شدید نباشد و سلامت روان شما سریع تر بهبود یابد.

چه زمانی برای افسردگی پس از از دست دادن شغل به دنبال کمک حرفه‌ای باشید؟

جستجوی کمک برای افسردگی در مراحل اولیه می تواند به شما احساس کنترل بیشتری بر زندگی خود بدهد و شما را قادر سازد تا به طور موثرتری با عوامل استرس زا مدیریت کنید. از طریق درمان موثر برای افسردگی، ممکن است بتوانید در مدت کوتاهی پس از شروع آن، به طور فعال با خلق و خوی ضعیف خود مقابله کنید، که در نهایت می تواند بهزیستی عاطفی شما را در حین گذراندن این زمان استرس زا در زندگی خود تثبیت کند. دریافت کمک در اسرع وقت پس از مشاهده علائم افسردگی بسیار مهم است. اگر افسردگی شما برای هفته‌ها یا ماه‌ها یا حتی بیشتر کنترل نشود، انگیزه دادن به خود، کنار آمدن با احساسات و مقابله با سایر مسائل سلامتی یا سایر چالش‌هایی که ممکن است ناشی از افسردگی شما باشد (مانند سوء مصرف مواد، انزوای اجتماعی، مسائل مربوط به رابطه). در نهایت، اگر افسردگی شما درمان نشود به طور بالقوه می تواند منجر به یک بحران سلامت روانی شود. در آن احساس می‌کنید در خطر آسیب رساندن به خود یا دیگران هستید، به خصوص اگر شروع به فکر کردن در مورد آسیب رساندن به خود یا شخص دیگری کنید. در این نوع شرایط، باید به نزدیکترین اورژانس خود بروید یا با شماره ۹-۱-۱.۸ تماس بگیرید.

چگونه برای افسردگی کمک بگیریم

اولین قدم خوب این است که با پزشک مراقبت های اولیه خود در مورد درمان افسردگی خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند با شما تصمیم بگیرد که آیا بررسی داروهای ضد افسردگی، ارجاع به روانشناس یا روانپزشک، یا نوع دیگری از مداخله منطقی است. با توجه به اینکه پزشک خانواده شما ارائه دهنده اصلی شما است، مهم است که آنها از نگرانی های شما آگاه باشند تا بتوانند با شما همکاری کنند تا بفهمند چگونه می توانند به بهترین شکل به شما کمک کنند.

جمع بندی

انتخاب یک درمانگر ممکن است دشوار باشد، اما گزینه های زیادی وجود دارد. یک مکان عالی برای شروع، فهرست راهنمای درمانگر آنلاین است، که در آن می توانید یک متخصص در نزدیکی خود را که در افسردگی تخصص دارد، جستجو کنید. یافتن یک متخصص سلامت روان که حامی، بدون قضاوت باشد، به شما در حل مسئله کمک کند، به شما در شناسایی نقاط قوتتان کمک کند و در بهبود مهارت های مقابله ای از شما حمایت کند، می تواند شما را قادر سازد تا سلامت روان خود را بهتر مدیریت کنید.