علائم افسردگی بعد از ازدواج

ممکن است بسیاری از زوج‌ها دچار افسردگی بعد از ازدواج شوند. در واقع یک دوره از این افسردگی به طرز عجیبی باعث تغییر در اوضاع فرد می‌شود؛ به گونه‌ای که فرد حتی در انجام و اداره معمولی‌ترین امور خود نیز، دچار مشکل می‌شوند. در ادامه به بیان برخی از علائم افسردگی بعد از ازدواج می‌پردازیم:

  • کاهش علاقه به شاغل بودن یا استعفا دادن از کار
  • کاهش ارتباط با سایر افراد و اطرافیان
  • تغییر در عادات غذایی
  • بی‌توجهی نسبت ب فرزندان
  • کاهش علاقه نسبت به انجام فعالیت‌های محبوب گذشته
  • کاهش میل جنسی
  • گوشه‌گیری و دوری از اجتماع
  • ناتوانی در هماهنگی کارها
  • کاهش انرژی
  • تغییر برنامه خواب
  • تغییر در امور مراقبتی شخصی مانند ورزش و مراجعه به پزشک
  • عدم تمرکز در انجام کارها
  • احساس بی‌کفایتی و گناه در زندگی
  • احساس بدبینی نسبت به همسر
  • بروز غم، اندوه، اضطراب و پوچی
  • پرخوری شدید یا کاهش اشتها
  • صحبت و خنده افراطی با افراد نزدیک

depression after marriage Statistic

علل بروز افسردگی بعد از ازدواج

همانطور که می‌دانید افسردگی بعد از ازدواج به حالتی گفته می‌شود که یک حس ناراحتی، پشیمانی و حال ناخوشایند پس از قطعی شدن زندگی مشترک به سراغ فرد می‌آید. این نوع از افسردگی به جنسیت افراد مربوط نمی‌شود و به شرایط همسر نیز ارتباطی ندارد. حتی در ازدواج‌هایی که بطور کامل با رضایت طرفین صورت گرفته نیز ممکن است رخ دهد. علل زیادی باعث بروز این افسردگی می‌‌شوند که در ادامه به بیان هر یک می‌پردازیم:

  • دوری از خانواده و عزیزان
  • تغییر ناگهانی سبک زندگی
  • اختلاف سنی زیاد با همسر
  • برآورده نشدن انتظارات پس از ازدواج
  • تصورات اشتباه از زندگی مشترک
  • اختلاف فرهنگی با همسر
  • اختلاف طبقاتی و مالی با همسر
  • تنهایی و انزوای بعد از عروسی

بهترین درمان برای افسردگی بعد از ازدواج چیست؟

راه‌های زیادی برای درمان اختلال افسردگی بعد از ازدواج وجود دارد؛ که زوج درمانی یکی از بهترین آن‌ها است. این شیوه، یک روش درمانی عالی برای گفتگو و حل مشکلات میان زن و مرد است. اگر فقط یک نفر از زوجین با اختلال افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند؛ پس برای بهبود او شاید نیاز به درمان فردی باشد. همچنین ممکن است سایر اعضای خانواده برای کنار آمدن با شرایط فرد بیمار، نیاز باشد تا در مسیر درمان قرار گیرند.

افسردگی بعد از ازدواج موضوعی عادی است که زوجین با همکاری یکدیگر و ایجاد ارتباط عمیق می‌توانند برای درمان آن اقدام کنند. در زندگی مشترک نیاز نیست که به دنبال علت بروز یک حس در وجود خود باشید؛ بلکه با در میان گذاشتن این حس با همسر خود و حمایت‌های او، می‌توانید در مسیر درمان و بهبود آن گام بردارید.

آشنایی با شرایط پس از ازدواج

برخی زنان و به میزان کمتری مردان، پس از ازدواج و فرو نشستن هیجانات اولیه ان دچار فروپاشی عاطفی می‌شوند و تجسم می‌کنند که از یک فرد شاداب تبدیل به فردی پیر و خسته کننده شدند. این احساس منفی ممکن است به دلایل زیادی در ذهن افراد خطور کند. برای مثال خانم‌ها از زمان کودکی خود، درباره روز عروسی خود خیال‌پردازی می‌کنند؛ اما به زندگی زناشویی پس از آن فکر نمی‌کنند.

آن‌ها ممکن است با پرداخت هزینه‌های جدید در زندگی زناشویی و مشارکت‌های مالی برای گذران زندگی، احساسات جدیدی را تجربه کنند؛ چرا که در زمان مجردی تمامی درآمد خود را تنها برای خودشان خرج می‌کردند. همچنین تلاش‌ها و استرس‌های پیش از مراسم عروسی باعث می‌شود که زن و مرد فکر خود را درگیر روزهای بعد از ازدواج نکنند و با روبرو شدن با لحظات زندگی زناشویی دچار غافلگیری شوند. همچنین بسیاری از زنان و مردان تازه ازدواج کرده پس از جدایی از زندگی مجردی و شروع زندگی زناشویی، دچار نوعی ترس و تردید می‌شوند که این خود ممکن است باعث بروز افسردگی بعد از ازدواج شود.

marriage and depression

۴ نکته برای مقابله با افسردگی بعد از ازدواج

هر زن و مردی با وجود داشتن هیجان و حس شادی در روزهای قبل از ازدواج، ممکن است با وقوع ازدواج و لمس شرایط جدید دچار افسردگی بعد از ازدواج شوند. در ادامه به بیان ۴ راه برای مقابله با این نوع از افسردگی می‌پردازیم:

با یک روانشناس یا روانکاو مشورت کنید

زن و مرد اغلب به دلیل داشتن افکار منفی در دوران بعد از ازدواج، دچار احساس گناه می‌شوند. پس در طی این شرایط باید به دنبال یک مربی یا مشاور باتجربه و کاربلد باشید تا شرایط و احساسات شما را به خوبی درک کند. این فرد به شما کمک می‌کند تا احساس گناه را از خود دور کنید و انتظارات غیر واقعی که از ازدواج دارید را در ذهن خود برطرف کنید. در نهایت نیز بر روی سایر روابط و مشکلات زندگی زناشویی شما تمرکز می‌کند و مشکلات احتمالی شما را درمان خواهد کرد.

مطلب مفید: چگونه شاد باشیم و راه شاد بودن چیست؟ ۱۵ روش کاربردی

یک چشم انداز جدید کشف کنید

با خدای خود راز و نیاز کنید و از او بخواهید که اهداف و جلوه‌های زندگی زناشویی را برای شما آشکار کند و فرصت چشیدن لذت و  همکاری و کمک به همسرتان را برای شما فراهم کند. بجای پر و بال دادن به افکار منفی به انجام کارهای مثبت بپردازید و با همسر خود بیش از پیش معاشرت و همکاری کنید.

اهداف زندگی زناشویی را مشخص کنید

گذر از زندگی مجردی و ورود به زندگی زناشویی برای هر فردی دشوار است؛ اما برای کنار آمدن با شرایط جدید باید تمام پیش زمینه‌های ذهنی که از گذشته درباره ازدواج داشتید را به دست فراموشی بسپارید. در واقع باید تلاش کنید تا یک زندگی آرام و رضایت بخش را در کنار همسر خود به وجود آورید. با همسرتان برای خانه، امور زندگی، سلامتی و سایر معیارهای اصلی خود برنامه‌ریزی کنید؛ پس با تمرکز بر روی این کارها، امید به آینده را در وجود خود تقویت می‌کنید.

گریه کردن را از خود دریغ نکنید

تمامی افراد در طی بروز تغییر در زندگی خود، ممکن است دچار احساس عدم اطمینان، غم و اندوه شوند. در این شرایط گریه کردن یکی از راه‌هایی است که باعث آرامش خاطر شما می‌شود؛ پس این راه آرامش را از خود دریغ نکنید. برخی احساسات منفی به دلیل خستگی از فشارهای زندگی است؛ پس بروز این حس‌های منفی معیار صحیحی برای سنجش میزان رضایت شما از زندگی زناشویی نیست. با توکل و طلب آرامش از خدا می‌توانید حجم این افکار منفی را به حداقل برسانید.

مطلب مرتبط: ازدواج سفید چیست؟ فواید، معایب، پیامدها و علل آن

سوالات متداول

افسردگی بعد از ازدواج چیست؟

افسردگی بعد از ازدواج به حالتی گفته می‌شود که یک حس ناراحتی، پشیمانی و حال ناخوشایند پس از قطعی شدن زندگی مشترک به سراغ فرد می‌آید. این نوع از افسردگی به جنسیت افراد مربوط نمی‌شود و به شرایط همسر نیز ارتباطی ندارد. حتی در ازدواج‌هایی که بطور کامل با رضایت طرفین صورت گرفته نیز ممکن است رخ دهد.

بهترین راه درمان افسردگی بعد از ازدواج چیست؟

راه‌های زیادی برای درمان اختلال افسردگی بعد از ازدواج وجود دارد؛ که زوج درمانی یکی از بهترین آن‌ها است. این شیوه، یک روش درمانی عالی برای گفتگو و حل مشکلات میان زن و مرد است. اگر فقط یک نفر از زوجین با اختلال افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند؛ پس برای بهبود او شاید نیاز به درمان فردی باشد.

آیا افسردگی بعد از ازدواج یک مشکل متداول است؟

بله، افسردگی بعد از ازدواج موضوعی عادی است که زوجین با همکاری یکدیگر و ایجاد ارتباط عمیق می‌توانند برای درمان آن اقدام کنند. در زندگی مشترک نیاز نیست که به دنبال علت بروز یک حس در وجود خود باشید؛ بلکه با در میان گذاشتن این حس با همسر خود و حمایت‌های او، می‌توانید در مسیر درمان و بهبود آن گام بردارید.

بروز افسردگی بعد از ازدواج، چه شرایطی را برای فرد بیمار به وجود می‌آورد؟

ممکن است بسیاری از زوج‌ها دچار افسردگی بعد از ازدواج شوند. در واقع یک دوره از این افسردگی به طرز عجیبی باعث تغییر در اوضاع فرد می‌شود؛ به گونه‌ای که فرد حتی در انجام و اداره معمولی‌ترین امور خود نیز، دچار مشکل می‌شوند.