بروز احساس افسردگی پس از ترک الکل یک عارضه کاملاً طبیعی است که به علت مصرف طولانی مدت الکل ممکن است برای افراد ایجاد شود. افسردگی بعد از ترک الکل می‌تواند نشانه‌ای از برخی بیماری‌های روانی باشد که در درون یک فرد از قبل وجود داشته یا ممکن است پس از ترک الکل ایجاد شده باشد. در هر یک از این موارد، درمان تحت نظر متخصص یا مرکز اعتیاد می‌تواند بهترین انتخاب برای هر فردی باشد. مدیریت علائم افسردگی به هر فرد کمک می‌کند تا پس از ترک الکل دچار احساس افسردگی و غم نشود و از پس این تصمیم برآید؛ پس کمک گرفتن از افراد متخصص و مشاوران می‌تواند در درمان این نوع از افسردگی بسیار موثر باشد.

 

 

علائم افسردگی بعد از ترک الکل

علائم افسردگی در هر فردی می‌تواند متفاوت باشد و تجربه این نوع از اختلال بر سلامت عاطفی افراد تاثیر می‌گذارد. در ادامه به بیان علائم شایع افسردگی پس از ترک الکل می‌پردازیم:

  • خستگی مزمن
  • احساس مداوم غم، اضطراب یا پوچی
  • عدم امید به آینده
  • بروز مشکلات در به خواب رفتن یا خواب زیاد
  • تغییرات ناگهانی وزن
  • بروز افکار خودکشی یا تلاش برای آن 

    تست رایگان افسردگی

    کلیک کنید

 

هر یک از افراد ممکن است یک یا چند مورد از علائم بالا را پس از ترک الکل تجربه کند. اگر هر یک از این علائم باعث ناراحتی شما می‌شود، در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می‌کند یا شما را به فکر بازگشت به نوشیدن الکل می‌اندازد؛ کمک گرفتن از افراد متخصص و حرفه‌ای برای مدیریت افسردگی و اختلال مصرف الکل، می‌تواند تسکین قابل توجهی در روند درمان شما داشته باشد.

depression after quitting alcohol definition

ارتباط بین افسردگی و الکل

افسردگی و بیماری‌های روانی یکی از مشکلات رایج در بین افراد مبتلا به مصرف الکل است. طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از افراد مبتلا به مصرف الکل، پس از ترک این نوشیدنی مضر انواع بیماری‌های روانی و افسردگی را تجربه می‌کنند. جالب است بدانید برخی افراد پس از ترک الکل دچار افسردگی می‌شوند و برخی دیگر به علت بروز افسردگی به مصرف الکل وابسته می‌شوند؛ پس افسردگی و مصرف الکل عمیقا به یکدیگر وابسته هستند.

فرضیه خود درمانی

فرضیه خود درمانی علت اعتیاد به الکل و سایر مواد مخدر را به دلیل بیماری‌های روانی پیش زمینه‌ای در افراد می‌داند. بر اساس این فرضیه، افراد برای مقابله با علائم افسردگی، اضطراب، تروما یا سایر مسائل مربوط به سلامت روان به مصرف نوشیدنی الکلی تن می‌دهند. نوشیدن الکل ممکن است باعث تسکین کوتاه مدت اختلال افسردگی شود؛ اما علائم این اختلال را به مرور زمان افزایش خواهد داد. علاوه بر این بسیاری از افراد به صورت خودجوش تصمیم می‌گیرند که با مصرف الکل، افسردگی را در وجود خود از بین ببرند؛ اما باید بگوییم وابستگی به این نوشیدنی باعث بروز مشکلات در برخورد و رفتار با سایر افراد جامعه می‌شود.

افسردگی ناشی از مصرف الکل

بروز افسردگی پس از ترک الکل، غالبا به دلیل مصرف طولانی مدت نوشیدنی‌های الکلی است. ارتباط بین مصرف الکل و افسردگی از سطح توصیف شده در بخش فرضیه خود درمانی فراتر می‌رود؛ چرا که رابطه این دو می‌تواند مانعی قوی برای ترک الکل و بهبود افسردگی پس از آن شود. پس اگر افسردگی پس از مصرف الکل درمان نشود، افراد ممکن است دچار احساس ناامیدی از زندگی خود شوند و لحظات لذت‌بخش زندگی را تجربه نکنند.

depression when quitting alcohol

خطر اعتیاد مجدد به الکل

افسردگی بعد از ترک الکل ممکن است خطر اعتیاد مجدد به آن را سه برابر در افراد افزایش دهد. چرا که افرادی که برای خود درمانی به سمت مصرف مشروبات الکلی می‌روند، ممکن است از بیماری‌های روانی قبلی خود آگاه نباشند. در واقع، بسیاری از مردم برای مقابله با احساسات منفی به سمت مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌روند و هرگز متوجه نمی‌شوند که چه بلایی بر سر جسم، روح و روان خود می‌آورند. اما باید بدانید اگر فردی پس از ترک الکل به مسائل مربوط به سلامت روان خود توجه نکرده باشد، ممکن است تاثیرات منفی الکل علاوه بر جسم، بر روح و بر کیفیت زندگی آن فرد تاثیر بگذارد. در واقع تاثیرات منفی و مخرب ترک الکل بر روح و روان، موجب می‌شود افراد برای بازگشت مجدد به سمت الکل اقدام کنند و شرایط روحی و روانی بدتری را برای خود به وجود آورند.

اگر شک دارید که افسرده هستید یا نه، از آزمون افسردگی بک بصورت رایگان استفاده کنید.

تست آنلاین افسردگی بک

 

درمان افسردگی پس از ترک الکل

خوشبختانه چندین راه برای درمان افسردگی پس از ترک الکل وجود دارد که هر یک از این راه‌ها بطور همزمان می‌تواند برای کاهش علائم روانی و اختلالات پس از ترک الکل موثر باشد. در واقع هنگامی که به دنبال درمان افسردگی پس از ترک الکل هستید باید بطور همزمان عواملی که موجب مصرف این نوشیدنی شد را نیز بررسی کنید و در جهت درمان هر دو گام بردارید. در ادامه به بیان هر یک از راه‌های درمانی می‌پردازیم:

  • درمان شناختی رفتاری
  • رفتار درمانی دیالکتیکی
  • مصاحبه انگیزشی
  • درمان فردی و گروهی

شاید برای شما این سوال پیش آید که چرا مصرف داروهای شیمیایی در روش‌های درمانی بالا قرار ندارد؟ باید بگوییم درست است که داروهای ضد افسردگی به تنظیم و تعادل فرآیندهای روحی و روانی مرتبط با افسردگی کمک می‌کند؛ اما روان درمانی به افراد مهارت‌ها و استراتژی‌های ارزشمندی برای مقابله و مدیریت علائم افسردگی آموزش می‌دهد.

مطلب مرتبط: افسردگی بعد از ترک شیشه چیست؟ علل و درمان

depression after when stopping alcohol

چه زمانی برای درمان افسردگی پس از ترک الکل باید به دنبال کمک باشید؟

افسردگی پس از ترک الکل یک مشکل جدی و شدید است که به هیچ وجه نباید آن را ساده گرفت. به احتمال زیاد، هر یک از افرادی که این مقاله را می‌خوانند به نوعی با این مشکل مواجه هستند و متأسفانه، نتوانستند این مشکلات را به تنهایی حل کنند. اما باید بگوییم اگر به دنبال تشخیص و درمان حرفه‌ای این اختلال هستید، با کمک گرفتن از افراد متخصص مطمئنا راهی برای بهبود پیدا خواهید کرد. اختلال افسردگی و اعتیاد همزمان به الکل ممکن است پس از دوره‌های درمان طولانی مدت از بین برود؛ اما افزایش خطر اعتیاد مجدد به الکل و کاهش کیفیت زندگی، انتظار درمان را برای بیمار کمی سخت می‌کند. در اغلب اوقات، عوارض جانبی ترک الکل افراد را به مصرف بیشتر الکل و بدتر شدن علائم افسردگی سوق می‌دهد. پس باید بدانید مراجعه به متخصص، مشاور و درمانگر موجب مدیریت این علائم چه در کوتاه مدت و چه بلند مدت خواهد شد.

در صورتی که نیازمند مراجعه به روانشناس خوب در تهران در زمینه‌های مختلف از جمله افسردگی هستید، می‌توانید از سایت پزشک خوب اقدام به رزرو اینترنتی یا تلفنی کنید.

منبع: portstluciehospitalinc

 

سوالات متداول

  • افسردگی پس از ترک الکل چه علائمی دارد؟
  • علائم افسردگی در هر فردی می‌تواند متفاوت باشد و تجربه این نوع از اختلال بر سلامت عاطفی افراد تاثیر می‌گذارد. علائم شایع افسردگی پس از ترک الکل شامل مواردی چون خستگی مزمن، احساس مداوم غم، اضطراب یا پوچی، عدم امید به آینده، بروز مشکلات در به خواب رفتن یا خواب زیاد، تغییرات ناگهانی وزن و بروز افکار خودکشی یا تلاش برای آن می‌باشد. هر یک از افراد ممکن است یک یا چند مورد از علائم بالا را پس از ترک الکل تجربه کند.
  • آیا بین اختلال افسردگی و مصرف الکل رابطه‌ای وجود دارد؟
  • بله، طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از افراد مبتلا به مصرف الکل، پس از ترک این نوشیدنی مضر انواع بیماری‌های روانی و افسردگی را تجربه می‌کنند. جالب است بدانید برخی افراد پس از ترک الکل دچار افسردگی می‌شوند و برخی دیگر به علت بروز افسردگی به مصرف الکل وابسته می‌شوند؛ پس افسردگی و مصرف الکل عمیقا به یکدیگر وابسته هستند.
  • آیا برای درمان افسردگی پس از الکل راهی وجود دارد؟
  • بله، خوشبختانه چندین راه برای درمان افسردگی پس از ترک الکل وجود دارد که هر یک از این راه‌ها بطور همزمان می‌تواند برای کاهش علائم روانی و اختلالات پس از ترک الکل موثر باشد. هر یک از روش‌های درمان شناختی رفتاری، رفتار درمانی دیالکتیکی، مصاحبه انگیزشی و درمان فردی و گروهی به عنوان راهی برای درمان افسردگی در نظر گرفته می‎‌شوند.
  • مصرف دارو در درمان افسردگی پس از الکل موثر است؟
  • درست است که داروهای ضد افسردگی به تنظیم و تعادل فرآیندهای روحی و روانی مرتبط با افسردگی کمک می‌کند؛ اما روان درمانی به افراد مهارت‌ها و استراتژی‌های ارزشمندی برای مقابله و مدیریت علائم افسردگی آموزش می‌دهد. اما باید بدانید مصرف دارو برای درمان این نوع از افسردگی براساس تجویز پزشک، می‌تواند موثر واقع شود.