در حال حاضر دسترسی به بازی‌های شرطی در جامعه به شدت افزایش پیدا کرده است، همین موضوع می‌تواند شدت اعتیاد به قماربازی را بیش از قبل افزایش دهد. خوشبختانه راه و روش‌های بسیاری وجود دارد تا این دسته از افراد بتوانند اعتیاد به بازی‌های شرطی یا قمار را ترک کنند. در ادامه این مطلب با روش‌های ترک قمار به زبان ساده آشنا خواهید شد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

افسانه‌ها و حقایقی درباره اعتیاد قمار

  • افسانه: شما باید هر روز قمار کنید تا معتاد به قماربازی شوید.
    واقعیت: کسی که به قماربازی اعتیاد دارد ممکن است مکرراً یا به ندرت قمار کند.اعتیاد به قمار مشکل ساز خواهد شد.

  • افسانه: اگر قمارباز توانایی پرداخت آن را داشته باشد، اعتیاد به آن واقعاً مشکلی نیست.
    واقعیت: مشکلات ناشی از قمار بیش از حد، فقط مالی نیست. زمان زیادی که صرف قمار می شود نیز می تواند منجر به مشکلات روابط و حقوقی، از دست دادن شغل، مشکلات سلامت روان از جمله افسردگی و اضطراب و حتی خودکشی شود.

  • افسانه: داشتن اعتیاد به قمار فقط به دلیل ضعف، عدم مسئولیت پذیری یا نداشتن هوش بالا است.
    واقعیت: اعتیاد به قمار بر افراد با هر سطح هوش و هر پیشینه تأثیر می گذارد. افرادی که قبلاً مسئولیت پذیر و با اراده قوی بودند، به همان اندازه احتمال دارد که اعتیاد به قمار پیدا کنند.

  • افسانه: دوستانی که به قمار اعتیاد دارند اغلب اطرافیان خود را به سمت قمار سوق می دهند.
    واقعیت: افرادی که به قمار اعتیاد پیدا کرده‌اند اغلب سعی می کنند رفتار منطقی داشته باشند. سرزنش دیگران یکی از راه‌های اجتناب از مسئولیت اعمالشان است.

  • افسانه: اگر یک قمارباز مشکل بدهی داشته باشد، باید به او کمک کنید تا از آن را بپردازد.
    واقعیت: راه حل های رفع سریع بدهی فرد، ممکن است کار درستی به نظر برسد. با این حال، نجات قمارباز از بدهی گاهی اوقات با تداوم اعتیاد به قمار اوضاع را بدتر کند.

quitting gambling

علائم و نشانه‌های اعتیاد به قمار

گاهی اوقات اعتیاد به قمار را به عنوان “بیماری پنهان” معرفی می‌کنند، زیرا هیچ علائم فیزیکی آشکاری مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکل ندارد. افراد معتاد به قماربازی هم معمولاً این مشکل را انکار می کنند یا آن را به حداقل می رساند، حتی برای خودشان با این حال از نشانه‌ها و علائم اعتیاد به قمار: 

  • درباره قماربازی رازدار هستند. این افراد ممکن است مخفیانه قمار کنند یا در مورد بازی قمار خود دروغ بگویید، این افراد تصور می‌کنند که دیگران متوجه نخواهند شد یا می‌توانند آنها را با یک برد بزرگ شگفت زده خواهند کرد.
  • در کنترل بازی قمار مشکل دارند. زمانی که قمار را شروع می‌کنند شاید دیگر نتوانند آن را کنار بگذارند. برخی افراد تا آخرین دلار خود را صرف این بازی خواهند کرد. قمار می‌کنند تا با افزایش شانس خود بتوانند علاوه بر افزایش پول، مبلغ از دست رفته را پس بگیرید.
  • حتی زمانی که پول ندارند قمار می‌کنند. این افراد برای قمار کردن به سراغ پولی که برای پرداخت قبوض، کارت‌های اعتباری یا پس انداز فرزندانشان و… خواهند رفت. ممکن است برخی افراد برای پول قمار مجبور به قرض گرفتن، فروش یا حتی سرقت می‌شوند.
  • فرد قمار باز مشکل خود را انکار می‌کند، بدین ترتیب اعتیاد به قمار ادامه خواهد داشت. اگر دوستان و خانواده‌شان نگرانشان هستند، باید به حرف آن‌ها دقت گوش دهند. کمک خواستن از دیگران نشانه ضعف نیست. انکار مشکل تنها می‌تواند موجب بزرگ‌تر شدن آن مشکل شود. 

یافتن جایگزینی مناسب برای قمار

بهبودی و سلامت بعد از اعتیاد به قماربازی به عوامل بسیاری بستگی دارد. باید از رفتارهای جایگزین برای ترک این مشکل استفاده کنید. برخی از نمونه ها عبارتند از:

دلیل قمار رفتارهای جایگزین نمونه
برای اجتماعی بودن و دوری از کم رویی و انزوا مشاوره، ثبت نام در کلاس سخنرانی عمومی، پیوستن به یک گروه اجتماعی، ارتباط با خانواده و دوستان، داوطلب شدن، یافتن دوستان جدید و…
برای ایجاد هیجان، آدرنالین دریافت کنید. ورزش یا یک سرگرمی چالش برانگیز، مانند دوچرخه‌سواری در کوهستان، صخره‌نوردی، یا مسابقه Go Kart می‌توانند ترشح آدرنالین در بدن را به شدت افزایش دهند.
برای دوری از مشکلات و احساسات ناخوشایند درمان‌های دیگر را انتخاب کنید.
احساس تنهایی یا کسالت چیزی را پیدا کنید که به آن علاقه دارید، مانند هنر، موسیقی، ورزش یا کتاب و….
برای استراحت پس از یک روز پر استرس ۱۵ دقیقه ورزش روزانه می تواند استرس را از بین ببرد. علاوه بر آن تنفس عمیق، مدیتیشن یا ماساژ هم می‌توانند درمان کننده استرس فرد باشند.
برای حل مشکلات مالی بهتر است برای بدهی ها از یک مشاور اعتباری کمک بگیرید یا راه‌های دیگر را انتخاب کنید.

stop gambling

۷ نکته مفید برای اعتیاد قمار

۱- مشکل را درک کنید

شما نمی توانید چیزی را که درک نمی کنید اصلاح کنید. برای حذف قمار از زندگی خود، باید در مورد موضوع یاد بگیرید و بپذیرید که اعتیاد به قمار دارید. انجمن روان‌پزشکی آمریکا قمار را به عنوان یک اختلال سلامت روانی مشابه اعتیادهای ناشی از الکل و مواد مخدر معرفی کرده است. شما ممکن است دچار اعتیاد به قمار باشید اگر موارد زیر را داشته باشید: 

    1. قدرتمندان و ثروتمندان با مقادیر بیشتری پول قمار می‌کنند.
    2. احساس بی قراری یا تحریک پذیری هنگام قمار نکردن
    3. تلاش های مکرر و ناموفق برای ترک قمار
    4. متوجه شوید که کاملاً درگیر قمار هستید.
    5. متوجه شوید که برای مدیریت استرس خود و ترس از تنهایی قمار می کنید.
    6. به دوستان، همکاران و عزیزان در مورد قمار دروغ گفته بگویید و بزرگ نمایی کنید. 
    7. نیاز به حمایت مالی داشته باشید.

وقتی علائم اختلال قمار را بررسی می‌کنید با خودتان صادق باشید. حتی بهتر است، برای درک واضح‌تر، نظر یکی از عزیزانتان را درباره قمار کردن بپرسید. انکار کردن را متوقف کنید و تأثیر منفی قمار بر زندگی خود را ببینید.

۲- به یک گروه پشتیبانی بپیوندید

اکنون که مشکل را تشخیص داده اید، می توانید از یک گروه پشتیبانی کمک بگیرید. گروه های حمایتی سازمان هایی هستند که توسط افرادی با تجربیات و گذشته مشابه شما نگهداری و مدیریت می شوند. اگرچه گروه‌های پشتیبانی فاقد مداخلات حرفه‌ای هستند، اما می‌توانند به صورت حضوری یا آنلاین مشکل شما را حل کنند.

quitting gambling tips

۳- از وسوسه پرهیز کنید

قمار یک وسوسه است، اما دیدن قمار گام مهمی در اعتیاد به آن است. زیرا به شما این امکان را می دهد از مهارت های بهبود اعتیاد و پیشگیری از آن استفاده نکنید. برای فردی که در حال بهبودی است، اجتناب از افراد، مکان‌ها و فعالیت‌های مرتبط با قمار می‌تواند کمک بسیاری به او کمک کند تا از شکست در راه ترک اعتیاد جلوگیری کند. با اجتناب از این محرک‌ها، می‌توانید از افکار و احساساتی که قمار را تشویق می‌کنند دوری کنید. بهتر است روی لیست محرک های خود کار کنید و راه هایی برای جلوگیری از وسوسه های کاهش خطر قمار بیابید.

همچنین بخوانید: اعتیاد به گوشی؛ علائم، عوارض و درمان اعتیاد به موبایل

۴- قماربازی را به تعویق بیندازید

همراه با اعتیاد، هوس است. هوس‌ها انگیزه‌های قوی برای تکمیل رفتار مطلوب هستند. به عنوان یک قمارباز، می توانید هوس کنید که با شرکت خود تماس بگیرید، چک حقوق خود را نقد کنید و آن را صرف بازی در قمار کنید.
یک راه عالی برای نزدیک شدن به این موضوع این است که به هوس های خود توجه کنید، چه احساسی دارند، در طول ولع به چه چیزی فکر می کنید و چقدر طول می‌کشد. بدین ترتیب شروع به سلب کنترل آن روی خود می کنید.
هنگامی که درک درستی از موقعیت ایجاد کردید، می‌توانید مجموعه‌ای از افکار یا اقدامات را لیست کنید تا حواس خود را از قمار منحرف کنید. شاید، نفس عمیق کشیدن یا تماس با یک دوست در هنگام بروز ولع، بهترین راه برای به تعویق انداختن قمار باشد.

۵- جایگزینی برای قمار پیدا کنید

اجتناب از محرک‌ها و حواس‌پرتی در طول دوره ترک قماربازی، راه‌های بسیار خوبی برای مقابله با قمار هستند، اما برای بهبود وضعیت خود باید جایگزین‌های سالمی برای قمار پیدا کنید. با جایگزین کردن رفتارهای قمار با رفتارهای مثبت، تمرکز را از بد به سمت خوب تغییر دهید. برخی از جایگزین های قمار عبارتند از:

  • فعالیت بدنی (به عنوان مثال، پیاده‌روی، وزنه برداری، ورزش‌های گروهی یا یوگا)
  • مراقبه
  • گذراندن زمان بیشتر با دوستان و خانواده ای که قمار نمی‌کنند
  • داوطلب شدن در بیمارستان یا پناهگاه حیوانات
  • کشف سرگرمی های جدید
  • مسافرت کردن
  • فقط به گزینه‌های سرگرم‌کننده و سودمندی فکر کنید که می‌توانید با پول اضافی که از قمار ندارید برای آن صرف کنید. 

۶- به عواقب آن فکر کنید

شرم و گناه برای هر کسی که در حال بهبودی از اعتیاد است وجود دارد. شرم و گناه می‌تواند شما را برای ادامه بهبودی ترغیب و تشویق کند. به عواقب قمار در گذشته خود فکر کنید تا در آینده از قمار خودداری کنید. عواقبی چون: 

  • درد روحی که برای عزیزانتان ایجاد کردید
  • مشکلات مالی که خانواده خود را در آن قرار می‌دهید
  • هر دروغی که گفته‌اید برای پنهان کردن اعتیاد خود از دیگران
  • سعی کنید روی رفتارهای گذشته تمرکز نکنید و از آن فقط برای انگیزه برای جلوگیری از قمار در آینده استفاده کنید. شرم یا گناه بیش از حد می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

۷- به دنبال کمک حرفه‌ای باشید

اگر قمار شما شدید است، در اسرع وقت به دنبال کمک حرفه ای باشید. درمان حرفه ای توسط یک متخصص سلامت روان یا اعتیاد می‌تواند تفاوت بین زندگی پر از عدم اطمینان مالی در مقابل زندگی در ثبات مالی باشد.
روش‌های درمانی حرفه‌ای می‌توانند راه‌هایی را به شما بیاموزند که از قمار دوری کنید و همچنین مهارت‌هایی را که در حال حاضر به کار می‌گیرید، اصلاح کنید. با وجود مشاوران و درمانگران حرفه‌ای که به طور گسترده در دسترس هستند، تنها چیزی که مانع شما می شود بی‌میلی شماست. حتی بهتر از آن، می‌توانید در حین شرکت در یک گروه پشتیبانی از متخصصان کمک بگیرید.

پیدا کردن روانشناس خوب در تهران شاید کاری دشوار باشد که سایت پزشک خوب این امکان را فراهم کرده‌است که تا به راحتی بتوانید با تمامی روانشناسان حرفه‌ای به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری وقت مشاوره بگیرید.

همچنین بخوانید: اعتیاد به گوشی؛ علائم، عوارض و درمان اعتیاد به موبایل

سخن پایانی

کمک کردن به فردی که در باتلاق اعتیاد به قمار فرو رفته است کار بسیار دشواری می‌باشد. بخصوص اگر فرد بیمار حاضر نباشد این اعتیاد را ترک کند. در این مطلب راه و روش‌های ساده‌ای را برای ترک اعتیاد به قمار برایتان بازگو کردیم. با استفاده از این روش‌ها و انگیزه ترک این عادت می‌توانید اعتیاد به قمار را کنار بگذارید و درمان کنید. 

سوالات متداول 

آیا به تنهایی و بدون نیاز به مشاوره می‌توان قمار را ترک کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ترک کردن بازی قمار به تنهایی کار سختی است، علی الخصوص برای افراید که سالهاست آلود آن شده‌اند. مشاوره با توجه به علم و دانشی که دارد می‌تواند یک راه کار مناسب را برای ترک قمار پیش روی شما قرار دهد. بدین ترتیب در این راه قدم به قدم با شما همراه باشد. 

کدام یک از مدل‌های قمار به سختی ترک می‌شود؟

معمولا مدل قمار حضوری در مقایسه با دیگر مدل‌ها دوره ترک بسیار سخت‌تری دارد. 

آیا قمار اینترنتی و حضوری هم می‌تواند اعتیاد آور باشد؟

بله، باید گفت که بازی قمار هیجان کاذبی را در فرد ایجاد می‌کند و همین موضوع می‌تواند حرص و طمع فرد نسبت به پول، بیشتر کند. بدین ترتیب به یک مقوله اعتیاد آور و مفرح تبدیل می‌شود. 

چگونه می‌توان بعد از ترک قمار بازی، بار دیگر سراغ آن نرفت؟

در واقع باید با حضور در جمع‌های شلوغ و دوستانه، پرت کردن حواس، کمک کردن دوستان و خانواده، برنامه ریزی برای اوقات فراغت و…. از رفتن به سمت قماربازی جلوگیری کرد. 

منابع Helpguide.org, therecoveryvillage