در حالی که به نظر می رسد بازنشستگی باید زمانی باشد که در نهایت آرامش باشید و از ثمرات کار خود لذت ببرید، گاهی اوقات می‌تواند به جای آن به احساس افسردگی در افراد منجر شود. چرا این اتفاق می افتد؟ چگونه باید از افسردگی بعد از بازنشستگی جلوگیری کرد؟
برای افراد بسیاری کار، حس مفید بودن و هدفمندی را به همراه دارد. احساس شخص نسبت به خود به شدت در کاری که برای امرار معاش انجام می دهد گره خورده است، با بازنشستگی احساس از دست دادن می تواند رخ دهد. دلیل دیگر افسردگی این واقعیت است که پویایی در خانه در حال تغییر است. جایی که یکی یا هر دوی همسران ممکن است خارج از خانه کار کرده باشند و بخش قابل توجهی از روز را دور باشند، اکنون هر دو همسر ممکن است زمان بیشتری را در خانه با هم بگذرانند. نقش ها ممکن است در حال تغییر باشند و نیاز بیشتری به تصمیم گیری مشترک باشد. تا زمانی که تعادل جدیدی حاصل شود، ممکن است تعارضاتی وجود داشته باشد زیرا هر یک از همسران خود را با موقعیت جدید وفق می دهند.
در نهایت، بازنشستگی ممکن است به عنوان یادآوری این واقعیت تلقی شود که فرد در حال پیر شدن است، و ترس از مرگ، بیماری و ناتوانی در او ایجاد می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با افسردگی بعد از بازنشستگی و راه‌های مقابله با آن بیشتر آشنا شوید و بتوانید اطلاعات مفیدی درباره این موضوع کسب کنید. 

افسردگی شما جدی‌تر باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر متوجه شدید که غم و اندوه شما از بین نمی رود یا منجر به اختلال جدی در زندگی شما شده است، ممکن است برای اختلال افسردگی اساسی به دنبال کمک از فرد متخصصی باشید. علائم اختلال افسردگی اساسی عبارتند از:

  • احساس غمگینی، افسردگی یا فقط پوچی
  • از دست دادن علاقه به کارهایی که قبلا از انجامشان لذت می بردید
  • احساس تحریک پذیری یا بی قراری
  • داشتن مشکل در خوابیدن یا بیدار شدن در صبح
  • داشتن تغییراتی در اشتها یا وزن
  • داشتن مشکل در تفکر، تصمیم گیری یا به خاطر سپردن چیزها
  • همیشه احساس خستگی می کنید
  • احساس بی ارزشی یا گناه بیش از حد
  • احساس درماندگی یا ناامیدی
  • فکر کردن به مرگ یا خودکشی

اگر چندین مورد از این علائم را در خود مشاهده می کنید، بهتر است برای ارزیابی به روانشناس مراجعه کنید. او از شما سؤالاتی می‌پرسد و آزمایشاتی را انجام می دهد تا مشخص کند که آیا علائم افسردگی شما ممکن است به دلیل دلایل دیگری باشد، مانند شرایط پزشکی یا داروهایی که مصرف می کنید. اگر بتواند این موارد را اثبات کند، ممکن است به افسردگی مبتلا شده باشید. اگر افسردگی دارید، چندین درمان بسیار موثر مانند داروهای ضد افسردگی، روان درمانی و مشاوره وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا به حالت یکنواخت برگردید.

درماندگی آموخته شده چیست؟ تعریف، نشانه ها، علت و کنترل آن

how to avoide depression in retirementپزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که برای شما دارو تجویز کند، یا ممکن است شما را برای کمک روانشناس یا روانپزشک ارجاع دهد. گاهی اوقات، بهترین درمان برای افسردگی ترکیبی از دارو و درمان یا مشاوره خواهد بود، اما روانشناس شما با شما همکاری خواهد کرد تا بهترین را برای شما تعیین کند.

پیدا کردن روانشناس خوب در تهران شاید کاری دشوار باشد که سایت پزشک خوب این امکان را فراهم کرده‌است که تا به راحتی بتوانید با تمامی روانشناسان حرفه‌ای به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری وقت مشاوره بگیرید.

آیا بین بازنشستگی و افسردگی ارتباطی وجود دارد؟

بازنشستگی لزوما باعث افسردگی نمی شود. اما برای برخی پس از بازنشستگی اوضاع طبق پیش‌بینی نخواهد بود. بسیاری از شاغلان مسن‌تر مشتاقانه منتظرند تا سرانجام بتوانند روی چیزهایی تمرکز کنند که بیشترین لذت را به آنها می‌دهد. با این حال، طبق مطالعه موسسه امور اقتصادی مستقر در لندن، احتمال ابتلا به افسردگی بالینی در افراد پس از بازنشستگی در واقع حدود ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

چگونه بازنشستگی می‌توان بر افسردگی تاثیر بگذارد؟

به هر حال کار، شرایط اصلی برای شاد بودن را فراهم می‌کند، از جمله ارتباطات اجتماعی، یک روال ثابت و احساس هدفمندی و معنا. هنگامی که افراد بدون برنامه ای برای جایگزینی این عناصر،به طور ناگهانی از کار دست می کشند ممکن است متوجه شوند که شادی آنها از بین رفته است. یک مطالعه منتشر شده در مجله مطالعات شادی نشان داد که معمولاً بلافاصله پس از بازنشستگی افزایش شادی وجود دارد و چند سال بعد کاهش شدیدی به دنبال خواهد داشت. پس از آن در دراز مدت، سطح شادی معمولاً تثبیت می شود.

tips for depression in retirement

۶ نکته برای مبارزه با افسردگی پس از بازنشستگی

کلید لذت بردن از بازنشستگی، یافتن راه‌های جدید برای دستیابی به پاداش‌هایی است که زمانی از کار دریافت کرده‌اید. در زیر چند راه برای استفاده حداکثری از دوران بازنشستگی و جلوگیری از افسردگی آورده شده است:

اگر شک دارید که افسرده هستید یا نه، از آزمون افسردگی بک بصورت رایگان استفاده کنید.

تست آنلاین افسردگی بک

۱- ورزش کردن

نظرسنجی مریل لینچ از بازنشستگان نشان داده که سلامتی مهم‌ترین مؤلفه یک بازنشستگی شاد است. چه برای پیاده‌روی سریع روزانه یا شرکت در کلاس‌های ایروبیک، مهم است که ورزش را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر نمی‌توانید هزینه عضویت در باشگاه ورزشی را بپردازید، مراکز تفریحی محلی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را، اغلب با قیمت‌های بسیار رقابتی، ارائه می‌دهند.

do sport retirement

۲- بیشتر از قبل اجتماعی باشید

وقتی از نیروی کار فاصله می‌گیرید، شبکه‌های اجتماعی داخلی را که یک شغل ثابت فراهم می‌کند از دست می‌دهید. نکته مثبت این است که می توانید همراهان خود را انتخاب کنید و زمان بیشتری را با دوستان و اعضای خانواده مورد علاقه خود بگذرانید. برای کسانی که از زمان خود برای تعمیق پیوندهای موجود و ایجاد پیوندهای جدید استفاده می‌کنند، مزایای آن بسیار گسترده است. تحقیقات نشان می دهد که ارتباط اجتماعی باعث بهبود طول عمر و سلامت کلی در اواخر زندگی می شود.

۳- به زمان‌بندی خود متعهد باشید

وقتی شغلی دارید که باید به آن متعهد باشید، معمولاً نمی توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی از خواب بیدار شوید و به چه فعالیت هایی بپردازید. با این حال، در دوران بازنشستگی، این جدول تقریباً خالی است. این می‌تواند یک مزیت فوق‌العاده باشد، از طرفی باعث می‌شود روزهایتان را راحت‌تر کنید. بازنشستگان وقتی برنامه ای برای روز داشته باشند، از جمله اینکه چه زمانی بیدار شوند و چه چیزی را امیدوارند انجام دهند، ممکن است وضعیت بهتری داشته باشند. پایبند بودن به یک روال به شما کمک می کند تا احساس هدف و این احساس را داشته باشید که واقعاً دارید کاری را انجام می دهید، حتی اگر این کار ملاقات با دوستان برای قهوه و رفتن به زمین تنیس باشد.

keep active in retirement

۴- فعال بمانید

در حالی که برخی از بازنشستگان با ذوق و شوق به سمت بازنشستگی شیرجه می روند، برخی دیگر گزارش می دهند که احساس بی جهتی می کنند. یکی از پاسخ ها ممکن است بازنشستگی تدریجی (bridge employment)  پس از بازنشستگی باشد. یعنی با یک برنامه کاهشی در نیروی کار بمانید. مطالعات فواید را نشان می‌دهند: تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که به کار پاره‌وقت ادامه می‌دهند از سلامت عاطفی و جسمی بهتری نسبت به افرادی که به طور کامل بازنشسته می‌شوند، برخوردار هستند.

۵- کار داوطلبانه برای هدف داشتن

همانطور که مشخص است، یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت از خود در دوران بازنشستگی، مراقبت از دیگران است. یک روانشناس از دانشگاه کارنگی ملون دریافت که سالمندانی که ۲۰۰ ساعت یا بیشتر در سال داوطلبانه کار می کنند، نسبت به آنهایی که این کار را انجام نمی دهند، از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند. برای کسانی که می خواهند در دوران بازنشستگی به دیگران کمک کنند، امکانات و نیازها بی پایان است. ممکن است سعی کنید در یک مدرسه ابتدایی به کودکان آموزش دهید یا پیاده‌روی بردن سگ‌ها را امتجان کنید. حتی می‌توانید فرصت های داوطلبانه مجازی را جستجو کنید. شما نه تنها به زندگی پس از کار خود هدف بیشتری می دهید، بلکه فرصت ایجاد ارتباطات اجتماعی را نیز خواهید داشت.

مطلب مفید: چگونه شاد باشیم و راه شاد بودن چیست؟ ۱۵ روش کاربردی

۶- ثبت‌نام در کلاس‌های آموزشی

یکی از بهترین راه‌ها برای تحریک ذهن و محافظت در برابر افسردگی، ادامه یادگیری است. به همین دلیل است که بسیاری برای دوره‌های یادگیری ثبت‌نام می‌کنند، اغلب در موضوعاتی که از شغل قبلی خود دورتر هستند. البته، لازم نیست شخصاً برای تقویت تحصیلات خود حاضر شوید. بسیاری از دانشگاه ها دوره‌های ویدیویی رایگان و کم هزینه را ارائه می دهند.

سخن پایانی

بیشتر افراد بعد از بازنشستگی به افسردگی شدیدی مبتلا می‌شوند، دلیل آن هم می‌تواند خانه نشین شدن و از دست دادن فرصت کار کردن باشد. این افراد خود را تنها مصرف کننده می‌بینند و این موضوع می‌تواند به شدت موجب آزار روحی و روانی آن‌ها شود. در این مطلب سعی کردیم تا در رابطه با افسردگی بعد از کار، در دوران بازنشستگی و راه‌های مقابله با آن اطلاعات مفیدی را اختیارتان قرار دهیم.

منبع: Verywellmind – Investopedia

سوالات متداول 

آیا برای درمان افسردگی بعد از بازنشستگی می‌توان از دارو استفاده کرد؟

همه‌ی افرادی که به افسردگی مبتلا می‌شوند قطعا به دارو احتیاج ندارند. تنها در مواردی که شدت افسردگی افزایش پیدا کند به طوری که نتوان آن را کنترل کرد از دارودرمانی استفاده می‌کنند. 

آیا احتمال افسردگی و بازنشستگی زودرس وجود دارد؟

بله، در میان افرادی که زودتر از سن بازنشستگی خود را بازخرید می‌کنند این احتمال بسیار بیشتر است. بعد از مدتی خسته می‌شوند و به دلیل اینکه کاری برای انجام دادن ندارند دچار افسردگی خواهند شد. 

علت افسردگی بعد از بازنشستگی چیست؟

مصرف کننده بودن، نداشتن کار، خانه نشینی و… می‌تواند از دلایل افسردگی بعد از بازنشستگی باشد. 

آیا میزان ابتلا به افسردگی بعد از بازنشستگی در زنان و مردان به یک اندازه است؟

زنان بسیار سریع‌تر از مردان می‌توانند خود را با شرایط خانه وفق دهند. از این رو درصد ابتلا به افسردگی بعد از بازنشستگی در مردان به مراتب بسیار بیشتر از زنان است.