افسردگی بعد از رابطه جنسی واقعیت دارد؟ علائم و درمان

توسط تیم محتوای پزشک خوب
این مقاله توسط تیم محتوای پزشک خوب تالیف شده و توسط مهسا سروش از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

سکس قرار است به شما احساس رضایت بدهد، اما اگر بعد از آن احساس غمگینی کردید، تنها نیستید. لی لیز، روانپزشک متخصص در رابطه جنسی با یک تمرین در ساوت همپتون می‌گوید: معمولا رابطه جنسی به دلیل ترشح دوپامین و افزایش سروتونین خلق و خو را بهبود می بخشد، بدین ترتیب از افسردگی جلوگیری می کند. با این حال او می‌گوید، احساس افسردگی پس از رابطه جنسی حتی در رابطه جنسی خوب و رضایت‌بخش چیز دیگری است. بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود این احساس را دارند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۴۱ درصد از مردان افسردگی بعد از رابطه جنسی را در طول زندگی خود تجربه کرده اند. مطالعه دیگری نشان داد که ۴۶ درصد از زنان حداقل یک بار در طول زندگی خود آن را تجربه کرده اند. 

چیزی که شما تجربه می‌کنید ممکن است نارسایی پس از مقاربت باشد. گیل سالتز، دانشیار روانپزشکی در بیمارستان پرسبیتری نیویورک ویل توضیح می دهد: دیسفوری پس از ازدواج (PCD) به احساساتی اشاره دارد که از غم و اندوه گرفته تا اضطراب، بی قراری، خشم، اساساً هر احساس بدی بعد از رابطه جنسی که معمولاً انتظار نمی رود. حتی می‌تواند شما را به گریه بیاندازد.
PCD می تواند از ۵ دقیقه تا ۲ ساعت طول بکشد و می تواند بدون ارگاسم اتفاق بیفتد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که علائم پس از مقاربت پس از رابطه جنسی توافقی و همچنین فعالیت جنسی عمومی و خودارضایی وجود دارد.‌

تست رایگان افسردگی
کلیک کنید

 

فهرست مطالب
  •  

    رابطه جنسی چیست؟ 

    نیاز جنسی یکی از غرایز طبیعی در انسان است، رابطه‌ی جنسی هم به عنوان یک غریزه فعال و کامل شناخته می‌شود و می‌تواند نشان دهنده‌ی رابطه عمیق و عاطفی بین دو نفر باشد. رابطه جنسی برای رسیدن دو نفر به لذت جنسی کمک می‌کند و می‌تواند به صورت کلامی یا تماس بدنی انجام شود.
    برای داشتن یک رابطه جنسی کامل نه تنها باید از نظر جسمی آمادگی لازم را داشته باشید بلکه باید از نظر روحی و روانی هم آمادگی پیدا کنید.
    رابطه جنسی فقط موجب لذت جسمی نمی‌شود بلکه موجب رضایت خاطر و روان فرد هم خواهد شد. در حال حاضر روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی برای برقراری رابطه جنسی وجود دارد که برخی از آن‌ها صحیح هستند و برخی دیگر صحیح نیستند.

    What is sex

    ریوز کارشناس جنسی و جسمانی و مدیر آموزش جامعه FORIA می‌گوید: رابطه جنسی کامل بر اساس روحی و روان شما و اینکه شما چه کسی هستید و طرف مقابل شما کیست، شکل می‌گیرد. احساس جنسی در هر فرد می‌تواند با توجه به عوامل مختلف تغییر کند:

    • تناسب اندام
    • سطح استرس
    • مصرف داروهای ضدبارداری
    • سطح آب بدن
    • رژیم غذایی
    • وضعیت سلامت جسمانی

    رابطه جنسی دردناک نشانه چیست؟

    دیسپارونیا یا درد در زمان رابطه جنسی می‌تواند موجب بروز تنش و ناراحتی بین زوجین شود و احتمال بروز آن در زوجین وجود دارد اما در زنان بسیار شایع‌تر است. این درد اگر شدت پیدا کند مانع آن می‌شود که فرد از رابطه جنسی لذت ببرد.
    درد شدید در زمان نزدیکی، سوزش و خارش در ناحیه تناسلی و واژن، کاهش میل جنسی، عدم رسیدن به ارگاسم از علائم رابطه جنسی دردناک است. کیس تانر متخصص جنسی، متخصص LCPC، متخصص LELO بر این باور است:گاهی اوقات روابط دردناک نشان‌دهنده عارضه و بیماری در بدن است و نیاز به درمان و پیگیری دارد و ازجمله مهم‌ترین بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • آسیب به ناحیه تناسلی: هرگونه آسیب به ناحیه تناسلی موجب درد در زمان رابطه جنسی می‌شود، برخی افراد در تصادفات رانندگی آسیب زیادی به ناحیه تناسلی آن‌ها وارد می‌شود و این موضوع موجب روابط جنسی دردناک خواهد شد.
    • واژینیسموس: زمانی که عضلات کف لگن و ناحیه تناسلی منقبض شود واژینیسموس رخ می‌دهد. این عارضه نه تنها می‌تواند موجب درد در روابط جنسی شود بلکه در برخی مواقع ورود آلت تناسلی را غیرممکن می‌کند، دلیل این عارضه بیشتر مشکلات و اختلالات روحی و روانی است.
    • بیماری پوستی: بیماری‌های پوستی در ناحیه تناسلی چون اگزما، لیکن پلان، حساسیت به شوینده‌های بهداشتی موجب بروز درد در روابط جنسی می‌شود.
    • عفونت و التهاب: عفونت‌های قارچی، عفونت ادراری، عفونت آمیزشی و التهابات اطراف واژن موجب درد رابطه جنسی می‌شود.
    • مسائل روحی: اضطراب، ترس، افسردگی و سایر اختلالات روحی و روانی موجب خشکی واژن و واژینیسموس می‌شود. بدین ترتیب درد در زمان رابطه جنسی را افزایش می‌دهد.
    • خشکی واژن: یکی از نشانه‌های رایج درد در زمان رابطه جنسی خشکی واژن است، کاهش میزان ترشح واژن موجب خشکی واژن شده و رطوبت آن را کاهش می‌دهد. برای بهبود این عارضه بهتر است معاشقه، عشق‌بازی و استفاده از روان کننده‌ها را فراموش نکنید.

    عواملی که باعث افسردگی بعد از رابطه جنسی می‌شود؟ 

    دانیل شر، روانشناس بالینی و درمانگر جنسی می‎‌گوید: ما نمی‌دانیم چه چیزی باعث PCD می شود. هنوز تحقیقات کافی انجام نشده است. با این حال، محققان چند نظریه دارند:

    feeling depressed after sex

    هورمون‌های شما

    شر می‌گوید:

    این می تواند مربوط به هورمون هایی باشد که در عشق و دلبستگی نقش دارند. در طول رابطه جنسی، فرآیندهای هورمونی، فیزیولوژیکی و احساسی شما به اوج خود می رسد.

    او ادامه می دهد: شما سطح باورنکردنی از تحریک فیزیکی و غیره را تجربه می کنید. سپس ناگهان، همه چیز متوقف می شود و شما باید به حالت اولیه بازگردند. این “افت” فیزیولوژیکی است که می تواند باعث ایجاد حس ذهنی نارسایی شود.

    احساسات شما در مورد رابطه جنسی

    شر می‌گوید: یک نظریه دیگر این است که افرادی که احساس گناه ناخودآگاه زیادی در مورد رابطه جنسی دارند ممکن است در نتیجه PCD را تجربه کنند. این در افرادی که در زمینه‌های به شدت انتقادی یا محافظه‌کارانه بزرگ شده‌اند، بیشتر است. جایی که رابطه جنسی بد یا کثیف توصیف شده است. همچنین ممکن است فقط نیاز به استراحت در رابطه جنسی داشته باشید.
    رابرت توماس، درمانگر جنسی می‌گوید: احساس افسردگی پس از مقاربت می‌تواند به سادگی ناشی از این واقعیت باشد که شما از نظر فیزیکی یا عاطفی برای رابطه جنسی آماده نیستید. احساس گناه و دوری عاطفی پس از رابطه جنسی ممکن است نشانه‌ای از عدم وجود ارتباط کافی عمیق با شریک زندگی خود باشد.

    احساسات شما در مورد رابطه

    سالتز می‌گوید:

    داشتن رابطه جنسی تجربه‌ای بسیار صمیمی است و صمیمیت می‌تواند ما را نسبت به افکار و احساسات ناخودآگاه که شامل برخی از افکار غم‌انگیز یا عصبانی هستند، بیشتر آگاه کند.


    اگر در یک رابطه ناکامل هستید، نسبت به شریک زندگی خود احساس رنج دارید یا در غیر این صورت از طرف او ناامید می شوید، این احساسات می تواند هم در حین و هم بعد از رابطه جنسی ظاهر شود و باعث ناراحتی شما شود. ارتباط منفی پس از رابطه جنسی نیز می تواند محرک باشد.

    Factors that cause depression after sex?

    مسائل مربوط به بدن

    فراموش کردن مسائل مربوط به تصویر بدنی که ممکن است داشته باشید ممکن است سخت باشد. اگر از ظاهر خود خجالت می‌کشید می‌توانید علائم PCD، غمگینی یا افسردگی در شما ایجاد شود. توماس می‌گوید: راضی نبودن از تجربه جنسی می‌تواند از نظر عاطفی سنگین باشد، به‌ویژه زمانی که انتظارات شما در طول مقاربت برآورده نمی‌شود.
    اگر این ارتباط معمولی است، اگر واقعاً شریک زندگی خود را نشناسید، ممکن است غمگین شوید. شاید احساس تنهایی می کنید یا شاید از این برخورد پشیمان شوید.

    تروما یا سوء استفاده در گذشته

    اگر در گذشته تجاوز جنسی یا آزار جنسی را تجربه کرده اید، می تواند باعث ایجاد احساسات آسیب پذیری، ترس و گناه زیادی شود.
    لیز می‌گوید: افرادی که آزار جنسی را تجربه کرده‌اند ممکن است برخوردهای جنسی بعدی، حتی آن‌هایی که توافقی یا در یک رابطه صمیمی اتفاق می‌افتد را با آسیب سوء استفاده مرتبط کنند. این می‌تواند منجر به احساس شرم، گناه، تنبیه یا از دست دادن شود و می‌تواند بر احساس شما در مورد رابطه جنسی تأثیر بگذارد. حتی مدت‌ها پس از ضربه اولیه.
    برخی از راه‌های لمس شدن یا موقعیت‌ها نیز می‌توانند محرک باشند، به‌ویژه اگر شما نیز PTSD را تجربه کنید.

    استرس یا سایر ناراحتی‌های روانی

    اگر قبلاً در زندگی روزمره خود احساس استرس، اضطرب یا ناراحتی داشته‌اید، رابطه جنسی شما ممکن است موقتا باعث حواس‌پرتی شود. واقعاً سخت است که این احساسات را برای مدت طولانی کنار بگذارید. اگر با یک اختلال اضطرابی یا افسردگی زندگی می کنید، ممکن است علائم PCD را نیز تجربه کنید.

    depression and sadness after sex

    راه‌هایی که صحبت درباره رابطه جنسی را برای شما راحت‌تر می‌کند

    با استفاده از ۴ روش زیر می‌توانید راحت‌تر درباره مسائل جنسی صحبت کنید:

    1. سعی کنید قبل از اینکه از نظر فیزیکی با یکدیگر صمیمی شوید گفت‌وگو درباره این مسائل را آغاز کنید. انجام این مکالمات می‌تواند فشار ناشی از ترس و خجالت از نزدیکی جنسی را از دوش طرفین بردارد و در زمان رابطه جنسی با یکدیگر راحت‌تر باشید.
    2. صحبت کردن درباره محدودیت‌ها، خواسته‌ها و بدن خود را تمرین کنید تا صحبت کردن برایتان راحت‌تر باشد. این تمایلات جنسی بخشی از زندگی هر انسانی است به همین دلیل نباید برای صحبت کردن درباره آن‌ها خجالت بکشید و احساس ناراحتی کنید. بسیاری از انسان‌ها به راحتی درباره این موضوع با همدیگر صحبت می‌کنند و آن را بخشی از زندگی روزمره خود می‌دانند. هرچه بیشتر درباره این موضوع صحبت کنید بهتر می‌توانید با مسائل و مشکلات ناشی از آن کنار بیایید.
    3. درمورد نقاط ضعف بدن خود قضاوت نکنید، برای داشتن یک رابطه جنسی لذت بخش سعی کنید همیشه از اندام خود و شریک جنسیتان تعریف کنید و رضایت از بدن خود و دیگران را به هر طریقی نشان دهید.
    4. همیشه احساسات خود را بیان کنید، اگر احساس ناخوشایند یا خوشایندی درباره شریک جنسی خود دارید آن را ابراز کنید چرا که ممکن است رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار دهد.

    آیا صحبت کردن درباره رابطه جنسی برای شما آزار دهنده است؟

    در فرهنگ ما ایرانی‌ها صحبت کردن در مورد روابط جنسی کار آسانی نیست، بسیاری از والدین زمانی که فرزند آن‌ها به سن بلوغ می‌رسد خیلی سخت می‌توانند در رابطه با این موضوع با آن‌ها صحبت کنند. والدین همواره ترس آن را دارند که این موضوع باعث اختلال و از کنترل خارج شدن فرزندشان نشود، اما این موضوع در بزرگسالی برای نوجوانان موجب مشکلاتی می‌شود که نتوانید به راحتی در رابطه با این موضوع درمورد آن صحبت کنید.

    treatment for sexual issues

    کسانی که به راحتی درباره مسائل و مشکلات جنسی صحبت می‌کنند قطعا در زندگی مشترک خود مشکلات زناشویی کمتری دارند، چرا که صحبت کردن درباره این موضوع بسیاری از مشکلات را درمان می‌کند. برای داشتن یک رابطه جنسی کامل با شریک زندگیتان باید بتوانید در مورد لذت‌های رابطه جنسی، مشکلات رابطه جنسی و احساساتی که دارید صحبت کنید.
    اگر صحبت کردن درباره این موضوع شما را آزار می‌دهد نشان دهنده عدم آمادگی برای برقراری رابطه جنسی است،

    با احساس افسردگی بعد از رابطه جنسی چه باید کرد؟ 

    اول، بدانید که هر چه احساس می کنید نباید به شریک زندگی خود وانمود کنید که خوشحال هستید یا احساس واقعی خود را پنهان کنید.

    اشکالی ندارد که به خودتان اجازه دهید غم و اندوه را تجربه کنید.

    شر می‌گوید:

    گاهی اوقات فشار ناشی از تلاش برای از بین بردن غم و اندوه، احساس خوب بودن را برای فرد سخت‌تر می‌کند.

    بعد، با خودتان چک کنید و مطمئن شوید که از نظر جسمی و روانی احساس امنیت می کنید. اگر احساس راحتی می کنید، سعی کنید با شریک زندگی خود در مورد احساس خود صحبت کنید. اگر می‌توانید، به آنها بگویید چه چیزی شما را آزار می دهد. گاهی اوقات، فقط بیان احساسات باعث می شود کمی احساس بهتری داشته باشید. اگر ترجیح می دهید تنها باشید، این نیز اشکالی ندارد. در اینجا چند سوال خوب وجود دارد که باید از خود بپرسید:
    – آیا کار خاصی وجود داشت که شریک زندگی من برای تحریک احساس افسردگی من انجام داد؟
    – چه چیزی احساس افسردگی می کنم؟
    – آیا یک رویداد توهین آمیز یا آسیب زا را دوباره تجربه کردم؟
    – آیا این اتفاق زیاد می افتد؟

    اگر این اتفاق گاهی رخ می‌دهد، نگران آن نباشید بلکه به این فکر کنید که ممکن است از نظر احساسی برای شما چه اتفاقی بیفتد یا مطرح شود. سالتز می‌گوید این می‌تواند برای شما مفید باشد.‌

    اگر شک دارید که افسرده هستید یا نه، از آزمون افسردگی بک بصورت رایگان استفاده کنید.
    تست آنلاین افسردگی بک

    در حالی که افسردگی بعد از رابطه جنسی غیر معمول نیست، بسیار نادر است که بعد از فعالیت جنسی منظم احساس افسردگی کنید.  به گفته لیس، اگر این اتفاق خیلی زیاد می افتد، نباید نادیده گرفته شود. این امر مخصوصاً در صورتی صادق است که افسردگی پس از رابطه جنسی در روابط شما تداخل داشته باشد، باعث ترس یا اجتناب از صمیمیت شما شود. یا اگر سابقه سوء استفاده در گذشته داشته باشید.

    یک درمانگر، روانپزشک یا سایر متخصصان سلامت روان می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید چه اتفاقی دارد می افتد و گزینه های درمانی را با شما بررسی می کند.

    اگر شریک زندگی‌تان احساس افسردگی کرد چه باید کرد؟

    اگر متوجه شدید که همسرتان بعد از رابطه جنسی احساس افسردگی می کند، اولین و بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که نیازهای او را بررسی کنید. از آنها بپرسید که آیا می خواهند در مورد آن صحبت کنند. اگر این کار را کردند، گوش کنید. سعی کن قضاوت نکنید.
    بپرسید آیا کاری وجود دارد که بتوانید برای کمک به آنها انجام دهید. برخی از افراد دوست دارند وقتی غمگین هستند در آغوش گرفته شوند. 

    مطلب مفید: سردرد بعد از رابطه چه علتی دارد؟ درمان سردر جنسی

    What to do if your partner feels depressed?

    اگر نمی خواهند در مورد آن صحبت کنند، سعی کنید توهین نکنید. آنها ممکن است آماده نباشند در مورد چیزی که آنها را آزار می دهد صحبت کنند. اگر آنها درخواست فضا کردند، آن را به آنها بدهید و دوباره سعی کنید از اینکه شما را در آنجا نمی خواهند صدمه نبینید. اگر آنها می گویند که نمی خواهند در مورد آن صحبت کنند یا درخواست فضا ندارند اشکالی ندارد که در اواخر همان روز یا حتی چند روز دیگر با آنها صحبت کنید. مهم این است که در کنار آنها هستید. اگر این اتفاق زیاد می افتد، بد نیست از آنها بپرسید که آیا به صحبت با یک درمانگر یا سایر متخصصان سلامت روان فکر کرده‌اند؟! اگر همچنان نگران هستید، همیشه می‌توانید از آنها در مورد دریافت کمک مجدد بپرسید. بهترین کاری که می توانید به عنوان یک شریک و حامی انجام دهید این است که به هر نحوی که نیاز دارند در کنار آنها باشید.

    برای پیدا کردن تراپیست خوب در تهران میتوانید از سایت پزشک خوب برای بهبود روابط جنسی خود مشاوره بگیرید.

    سخن پایانی

    احساس افسردگی بعد از رابطه جنسی بسیار رایج است. اما اگر به طور مرتب اتفاق می افتد، در رابطه شما تداخل می کند یا باعث می شود شما به طور کلی از رابطه جنسی و صمیمیت اجتناب کنید. در هر حال باید برای درمان بیشتر و بهبود آن به درمانگر مراجعه کنید.

    منبع: healthline

    سوالات متداول 

    • دلیل افسردگی بعد از رابطه جنسی چیست؟
      احساس منفی، افت هورمون‌های جنسی در بدن، تجربه‌های تلخ گذشته و… می‌تواند دلیل افسردگی بعد از رابطه جنسی باشد. 
    • عوارض افسردگی بعد از رابطه جنسی چیست؟
      مشکلات عصبی، مشکلات روحی و روانی، دوری از همسر، متزلزل شدن پایه‌های زندگی و…. 
    • آیا مشاوره می‌تواند در کاهش افسردگی بعد از رابطه جنسی تاثیرگذار باشد؟
      صحبت کردن با یک فرد متخصص می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات را برطرف کند. 
    • آیا از بین بردن افسردگی بعد از رابطه جنسی در کیفیت زندگی اهمیت دارد؟
      بله این احساسات و رابطه جنسی می‌تواند کیفیت زندگی زوجین را تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار دهد. 
    ۳.۸/۵ - (۵ امتیاز)
    3.8/5 - (5 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    علیرضا شهریور ۱۵, ۱۴۰۲ - ۸:۱۳ ق٫ظ

    عالی و زیبا بود متشکرم

    پاسخ
    مرجان تیر ۷, ۱۴۰۱ - ۷:۳۱ ب٫ظ

    خیلی مفیدبود

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب