۱۱ راه برای غلبه بر افسردگی پس از سفر که باید بدانید

توسط تیم محتوای پزشک خوب
این مقاله توسط تیم محتوای پزشک خوب ترجمه شده و توسط شهاب افراز از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

سفر از جمله موضوعات مورد علاقه بسیار از ما است و اکثر افراد به دنبال یک فرصت مناسب برای سفر به روستاها، شهرها و کشورهای مختلف هستند. چرا که این گردش باعث تغییر روحیه بسیاری از افراد و بروز احساسات مثبت و لذت‌بخش در وجود ما می‌شود. اما چرا پس از اتمام سفر و بازگشت به خانه، برخی افراد دچار افسردگی پس از سفر می‌شوند؟ جالب است بدانید ممکن است افسردگی به اندازه‌ای است که افراد انگیزه خود را برای انجام کارهای روزمره زندگی از دست می‌دهند و دیگر انرژی برای انجام آن ندارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی ۱۱ راه غلبه بر افسردگی بپردازیم؛ پس تا پایان این موضوع با ما همراه باشید.

 

تست رایگان افسردگی
کلیک کنید

افسردگی پس از سفر چیست؟

احساس اندوه، ناامیدی و کرختی که پس از سفر به افراد دست می‌دهد، افسردگی پس از سفر نام دارد. علائم این نوع از افسردگی شامل بی‌حالی، بی‌اشتهایی و کاهش انگیزه است. مهمترین راهکار برای مدیریت احساس افسردگی بعد از سفر یا پیشگیری از آن تکیه به واقعیت است، قرار بوده مدتی در تعطیلات باشیم و تفریح و استراحت کنیم تا آماده و پرانرژی بتوانیم به رواند عادی زندگی خود بازگردیم و موثر، متعدل و کارآمد ادامه دهیم، اما گاهی کنار آمدن با این واقعیت سخت است و این چالش می‌تواند تا چند هفته ما را درگیر کند و عملا تمام انرژی کسب شده طی سفر نیز هدر می‌رود.

depression after trip

جالب است بدانید یکی از دلایل بروز افسردگی پس از سفر، آن است که سفر بسیار تحول آفرین است و موجب می‌شود هر فرد در طی سفر احساس کند که بسیار متفاوت است. اما با بازگشت به خانه، حس می‌کنید که هیچ تغییری در زندگی شما رخ نداده؛ در حالی که عمیقا همه چیز برای شما تغییر کرده است؛ همچنین کنار آمدن با خاطرات سفر برای بسیاری از افراد دشوار است. پس تجربه افسردگی پس از سفر برای بسیاری از مسافران موضوعی عادی و رایج است؛ اما چطور باید اثرات این نوع از افسردگی را به حداقل رساند؟ در ادامه به بیان این موضوع می‌پردازیم.

بسیاری از افراد از لحظات پایانی سفر می‌ترسند و دچار احساس نگرانی می‌شوند؛ چرا که بازگشت از سفر و اتمام آن پس از مدت کوتاه یا طولانی، ممکن است به برخی افراد ضربه سخت روحی وارد کند. افسردگی پس از سفر می‌تواند تمامی اطرافیان فرد مورد نظر را تحت تاثیر قرار دهد و خود او و سایر اعضای خانواده را نگران و ناراحت کند؛ پس در ادامه به بیان ۱۱ راه‌ غلبه بر این نوع از افسردگی می‌پردازیم.

۱. در روزهای پایانی سفر خود یک برنامه مهیج و سرگرم‌کننده برای خود بریزید

روزهای پایانی سفر خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که شلوغ‌ترین لحظات را در آن سپری کنید؛ چرا که با این کار غم و اندوه به پایان رسیدن سفر، شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. شما می‌توانید روزهای پایانی را به شرکت در تورهای تفریحی، خرید سوغاتی و پیاده‌روی اختصاص دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را از واقعیت این موضوع که باید به خانه باز گردید، دور نگه دارید و باعث می‌شود از مکانی که در آن حضور دارید نهایت لذت را ببرید.

travel depression

۲. در صورت امکان، فورا به روزهای کار یا تحصیل برنگردید

هیچ چیز به اندازه بازگشت سریع به روال قبلی زندگی و پرداختن به کار یا تحصیل، افسردگی پس از سفر را در وجود شما تشدید نمی‌کند. پس پیشنهاد می‌کنیم پس از اتمام سفر، سریعا به زندگی روزمره خود باز نگردید؛ البته که تمامی افراد شانس این اتفاق را ندارند. اما اگر شما از جمله افراد خوش شانس هستید که می‌توانید پس از سفر چند روزی از کار یا تحصیل دور بمانید؛ با این کار به خودتان فرصت بازگشت به زندگی روزمره را می‌دهید و در این فرصت کارهای عقب مانده خود را انجام می‌دهید.

۳. با دوستان خود تماس بگیرید

بیایید با آن روبرو شویم: گوش دادن به داستان های تعطیلات دیگران می تواند بسیار خسته کننده باشد، بنابراین صحبت کردن با دوستان در مورد سفر خود می تواند یک چالش باشد. با این حال، زمانی که در حال مبارزه با افسردگی پس از سفر هستید، این می تواند یک موهبت باشد. با یکی از دوستانتان ملاقات کنید و در مورد کارهایی که در زمان جدایی خود انجام داده‌اید چت کنید. مطمئناً می‌توانید داستان‌هایی را از سفرهایتان به اشتراک بگذارید، درباره چیزهای سرگرم‌کننده‌ای که در زمانی که شما نبوده‌اید بشنوید و به هر طریق دیگه ای با هم وقت بگذرانید. این به شما کمک می کند که حواس‌تان پرت شود و توجه شما به این که چگونه آرزو می کردید هنوز در سفر بودید کمتر شود.

۴. ذهنیت خود را به عنوان یک مسافر حفظ کنید

غالب افراد در هنگام سفر دارای طرز فکر متفاوتی هستند؛ چرا که در برابر تجربیات جدید و سرگرم کننده بسیار مشتاق هستند. اما ممکن است همین افراد در زندگی روزمره خود در برابر تجربیات جدید گارد بگیرند و برای آن‌ها هیچ شوق و علاقه‌ای از خود نشان ندهند. پس تلاش کنید تا در روزهای عادی زندگی، مانند لحظاتی که در مسافرت هستید؛ از تجربیات جدید استقبال کنید و هیجان ناشی از سفر را در وجود خود زنده نگه دارید. چرا که چشیدن طعم تجربیات جدید پس از سفر، مانع از افسردگی پس از مسافرت می‌شود.

۵. در روزهای عادی زندگی خود سفر کنید

زمانی که سفر شما به اتمام می‌رسد، می‌توانید زندگی روزمره خود را نیز همچون یک سفر برنامه‌ریزی کنید. از لحظات زندگی خود عکس بگیرید و در شبکه اجتماعی مورد علاقه‌تان منتشر کنید. همچنین با تحقیق درباره شهر و محل زندگی خود، می‌توانید لحظات عادی زندگی خود را همچون یک سفر برنامه‌ریزی کنید.‌

اگر شک دارید که افسرده هستید یا نه، از آزمون افسردگی بک بصورت رایگان استفاده کنید.
تست آنلاین افسردگی بک

۶. عکس‌هایتان را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

با انتشار عکس‌های خود در شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک و اینستاگرام، لحظات شیرین سفر را مجددا برای خود زنده کنید.

مرور خاطرات سفر باعث بروز احساس خوشایند شادی و سرزندگی در وجود شما می‌شود. اگر شما از جمله افرادی هستید که با انتشار عکس‌های خصوصی خود مشکل دارید، پس با استفاده از تنظیمات حریم خصوصی شبکه اجتماعی مورد نظرتان، بینندگان عکس‌ها را محدود کنید.

sharing travel photos

۷. دفتر خاطرات یا وبلاگ سفر خود را هفته‌ای چندبار مطالعه کنید

اگر شما از جمله افراد علاقمند به نوشتن خاطرات سفر هستید، پس پیشنهاد می‌کنیم این کار را با نوشتن در دفتر خاطرات یا وبلاگ آغاز کنید. چرا که با این کار در روزهای عادی زندگی خود، امکان مرور خاطرات و تجربیات شیرین روزهای سفر برای شما فراهم خواهد بود. همچنین با انتشار بهترین لحظات سفر در وبلاگ خود، امکان مطالعه این خاطرات را برای سایر افراد نیز فراهم خواهید کرد. در واقع ثبت خاطرات یکی از مفیدترین راه‌ها برای جلوگیری از افسردگی پس از سفر است.

anxiety after travel

۸. در خانه، زمانی را به جابه‌جایی سوغاتی‌های خود اختصاص دهید

خرید سوغاتی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است که معمولا هیچ فردی از آن نمی‌گذرد. زمانی که سفرتان به اتمام رسید و به خانه رسیدید؛ در روزهای پس از سفر، زمانی را به جابجایی سوغاتی‌های خود اختصاص دهید. این کار موجب می‌شود تا خاطرات شیرین سفر مجدد برای شما تکرار شود و از افسردگی پس از سفر نیز جلوگیری کند.

۹. برای سفر بعدی خود برنامه‌ریزی کنید

یکی از بهترین راه‌های برای پیشگیری از افسردگی پس از سفر، برنامه‌ریزی برای سفرهای بعدی است. در واقع تهیه فهرستی از نام شهرها یا کشورهای مورد علاقه‌تان، به شما کمک می‌کند تا احساس لذت و نشاط در وجود شما لبریز شود و به اتمام لحظات خوش سفر فکر نکنید. در روزهای بعدی برای به واقعیت پیوستن لیست خود تلاش کنید و با تمرکز بر روی شرایط موجود، تاریخ‌های مورد نظرتان را برای سفرهای بعدی ثبت کنید.

trip depression

۱۰. پس از اتمام سفر از رژیم غذایی خود مراقبت کنید

پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، یکی از سخت‌ترین کارها در مسافرت است. چرا که در سفر، اغلب وعده‌های غذایی در رستوران خورده می‌شود و استراحت و تفریح مانع از سوختن کالری‌های اضافی می‌شود. در واقع سفر همیشه بهترین لحظات زندگی ما به حساب نمی‌آید؛ چرا که ممکن است با اضافه وزن زیاد ما به پایان برسد. پس بازگشت به خانه می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌ها برای پیروی از یک رژیم غذایی سالم باشد. همچنین رعایت تغذیه و ورزش موجب کاهش افسردگی و شادابی ما می‌شود.

۱۱. به مسافران محل زندگی خود کمک کنید

بسیاری از ما زمانی که به شهر یا کشورهای مختلف سفر می‌کنیم؛ ممکن است در مسیرهای مختلف گم شویم و با راهنمایی گرفتن از سایر افراد مسیر خود را پیدا کنیم. زمانی که سفر شما به پایان رسید و به خانه بازگشتید، قاعدتا باید در محل زندگی خود شاهد توریسم یا افراد غریبه با منطقه خود باشید. پس با کمک به آن‌ها و راهنمایی‌های لازم، به آن‌ها کمک کنید تا نیازهای خود را برطرف کنند.

برای رزرو مشاوره روانشناس خوب در تهران میتوانید از سایت پزشک خوب اقدام کنید

منبع: tripsavvy

 

سوالات متداول

  • افسردگی پس از سفر چیست؟
  • احساس اندوه، ناامیدی و کرختی که پس از سفر به افراد دست می‌دهد، افسردگی پس از سفر نام دارد. علائم این نوع از افسردگی شامل افسردگی، بی‌حالی، بی‌اشتهایی و کاهش انگیزه است. جالب است بدانید یکی از دلایل بروز افسردگی پس از سفر، آن است که سفر بسیار تحول آفرین است و موجب می‌شود هر فرد در طی سفر احساس کند که بسیار متفاوت است.
  • چرا روزهای پایانی سفر برای افراد مهم است؟
  • روزهای پایانی سفر خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که شلوغ‌ترین لحظات را در آن سپری کنید؛ چرا که با این کار غم و اندوه به پایان رسیدن سفر، شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. شما می‌توانید روزهای پایانی را به شرکت در تورهای تفریحی، خرید سوغاتی و پیاده‌روی اختصاص دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را از واقعیت این موضوع که باید به خانه باز گردید، دور نگه دارید و باعث می‌شود از مکانی که در آن حضور دارید نهایت لذت را ببرید.
  • مرور خاطرات سفر، چه کمکی به پیشگیری از افسردگی می‌کند؟
  • با انتشار عکس‌های خود در شبکه‌های اجتماعی چون فیس بوک و اینستاگرام، لحظات شیرین سفر را مجددا برای خود زنده کنید. مرور خاطرات سفر باعث بروز احساس خوشایند شادی و سرزندگی در وجود شما می‌شود. اگر شما از جمله افرادی هستید که با انتشار عکس‌های خصوصی خود مشکل دارید، پس با استفاده از تنظیمات حریم خصوصی شبکه اجتماعی مورد نظرتان، بینندگان عکس‌ها را محدود کنید.
  • آیا رعایت رژیم غذایی در سفر، کار آسانی است؟
  • خیر، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، یکی از سخت‌ترین کارها در مسافرت است. چرا که در سفر، اغلب وعده‌های غذایی در رستوران خورده می‌شود و استراحت و تفریح مانع از سوختن کالری‌های اضافی می‌شود. در واقع سفر همیشه بهترین لحظات زندگی ما به حساب نمی‌آید؛ چرا که ممکن است با اضافه وزن زیاد ما به پایان برسد.
۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)
4.4/5 - (5 امتیاز)

پرسش و پاسخ

پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

ناشناس مرداد ۴, ۱۴۰۱ - ۴:۱۱ ب٫ظ

موضوع جالبی بود که توضیح دادین
ممنون

پاسخ

دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب