افسردگی پس از خیانت همسر؛ آیا خیانت محرک افسردگی است؟‌

توسط نغمه عثمانپور
این مقاله توسط نغمه عثمانپور ترجمه شده است.

یک میل ساده به برقراری رابطه جنسی با فردی جدید می‌تواند افراد را ترغیب به خیانت کند. عوامل دیگر مانند فرصت یا نیازهای جنسی برآورده نشده می‌تواند در مرتکب شدن به خیانت تاثیر گذار باشد. از طرف دیگر شخصی ممکن است بدون هیچ مشکلی جنسی در رابطه مرتکب خیانت شود. در برخی موارد قربانی خیانت بودن، می‌تواند عواقب جدی در رابطه با جسم و روان شخص داشته باشد. اختلالات روانی که بعد از خیانت می‌تواند ایجاد شود عبارت‌اند از: افسردگی، اضطراب، تغییر در الگوی خواب و اشتها از جمله اختلالات خوردن و سوء مصرف مواد مخدر است. برخی از روانشناسان معتقدند در برخی موارد خیانت می‌تواند باعث ایجاد اختلال استرس پس از سانحه شود. در این مقاله به بررسی افسردگی بعد از خیانت می‌پردازیم.

فهرست مطالب
  • افسردگی چیست؟‌

    در دنیای امروزه افسردگی کلمه‌ای است که بسیار به گوش ما می‌خورد. با ماشینی شدن کارها، شروع پاندمی کووید ۱۹، خانه‌نشینی و فاصله گرفتن از سایر افراد باعث تشدید این بیماری شده است. به طوریکه بسیاری از افرادی که سابق از این بیماری علائمی در خود نداشتند، با افزایش این موارد در برابر این بیماری تحریک پذیر شده‌اند. در روانشناسی افسردگی به عنوان یک اختلال خلقی طبقه‌بندی شده است. افسردگی ماژور جدی‌ترین و خطرناک‌ترین نوع افسردگی است که حتما فرد باید تحت نظر روانشناسی و رواندرمانی قرار بگیرد. مشکلات مختلف چه در زمینه سلامت جسمی چه در زمینه سلامت روان می‌تواند به افسردگی منجر شود. یکی از دلایل افسردگی می‌تواند خیانت دیدن در رابطه باشد که خود یکی از عوامل محرک برای ایجاد افسردگی در فرد است.

    علائم افسردگی بعد از خیانت

    نکته مهم در رابطه با افسردگی این است که اکثر افراد فکر می‌کنند اگر کسی ناراحت باشد به افسردگی مبتلا است. اما همیشه اینگونه نیست. ناراحتی یکی از علائم افسردگی می‌تواند باشد اما تنها دلیل کافی نیست. افسردگی ماژور می‌تواند هم بر روان و هم بر جسم فرد تاثیر بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره افسردگی ماژور می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

    از علائم افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • خلق و خوی تحریک پذیر، پرخاشگری، اضطراب و بی‌قراری
    • مشکلات عاطفی مانند حس پوچی، غم و ناراحتی و خلق پایین
    • رفتارهایی مانند بی‌علاقگی نسبت به فعالیت‌هایی که زمانی برای فرد لذت بخش بوده‌اند.
    • احساس خستگی و بی‌رمقی مداوم
    • افکار خودکشی و یا تلاش برای آن
    • نوشیدن بیش از حد الکل و مصرف مواد مخدر
    • انجام فعالیت‌های پرخطر
    • از دست دادن علاقه به داشتن رابطه جنسی
    • توانایی‌های شناختی، مانند عدم تمرکز، دشواری در انجام کارهای روزمره و دوری از همه
    • تغییر در الگوهای خواب مانند بی‌خوابی، خواب ناآرام، خواب آلودگی در طی روز و نخوابیدن در طول شب
    • مشکلات جسمی مانند خستگی، سردرد و مشکلات گوارشی

    مرحله اول فهمیدن خیانت همسر، تجربه احساس شوک، خشم و عصبانیت است. بعد از آن فرد به طور کامل بی‌حس می‌شود و انجام کارهای روزمره‌ برایش سخت می‌شود. در نتیجه عملکرد روزانه‌اش چه در زندگی چه در محل کار یا دانشگاه به شدت پایین می‌آید. اگرچه ممکن است پس از فهمیدن خیانت احساسات بدی به شما دست دهد، باید بدانید که زندگی همچنان ادامه دارد.

    آیا خیانت می‌تواند باعث افسردگی شود؟

    دانستن اینکه شریک زندگی شما، به شما خیانت کرده است می‌تواند هم از نظر روحی و هم از نظر روانی ویرانگر باشد. خیانت نه تنها باعث مشکل در اعتماد می‌شود بلکه می‌تواند مشکلات روانی مخربی مانند افسردگی داشته باشد. مبتلا شدن به افسردگی پس از خیانت می‌تواند علائمی مانند اختلال استرس پس از سانحه ایجاد کند. این علائم می‌تواند شامل افکار ناخواسته و کابوس‌های پیاپی را شامل شود. همچنین ممکن است که از خود بپرسید که آیا شما مقصر خیانت شریک زندگی‌تان بوده‌اید؟ آیا شما می‌توانستید با داشتن رابطه‌ بهتر از خیانت جلوگیری کنید؟ همه این افکار حس گناه را در شما پرورش می‌دهد.

    مطلب بیشتر: چرا خیانت می‎کنیم؟ دلایل خیانت همسر در رابطه چیست؟

    خیانت حتی می‌تواند باعث افزایش مشکلات قلبی در فرد شود. تعدادی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مردانی که خیانت می‌کنند بیشتر دچار سکته و حملات قلبی می‌شوند. همچنین “سندروم قلب شکسته” که در اثر خیانت رخ می‌دهد می‌تواند زنان مسن‌تر را که خیانت همسرشان را دیده‌اند مبتلا کند.

    برخی از افراد بیش از سایر، احتمال مبتلا شدن به مشکلات روحی از جمله افسردگی را دارند. مطالعه‌ای که بر روی ۲۳۲ دانشجویی که مورد خیانت قرار گرفته بودند نشان داد که زنانی که خود را مسئول خیانت می‌دانند بیشتر به افسردگی مبتلا می‌شوند. تجربه خیانت مداوم می‌تواند واکنش‌های روانی خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

    گرچه خیانت یکی از سخت‌ترین اتفاقات زندگی هر شخص به شمار می‌رود، اما همیشه به معنای پایان رابطه نیست. روانشناسان بر این باورند که اگر هر دو شخص بخواهند می‌توانند رابطه‌شان را حفظ کنند.

    پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید
    لیست بهترین روانشناسان

     

    درمان افسردگی پس از خیانت

    بسیاری از روانشناسان برای درمان خیانت، از روش‌های درمانی که برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) انجام می‌دهند استفاده می‌کنند.

    به عنوان مثال مواجهه درمانی یا درمان رفتاری شناختی (CBT) می‌تواند به افرادی که خیانت را تجربه کرده‌اند کمک کند تا با تجربه آسیب‌زا روبه‌رو شوند و مکانسیم‌های روانی سالمی را برای مقابله با آن انجام دهند. در حالی که رواندرمانی نمی‌تواند شکست عشقی را که شریک زندگی باعث آن شده درمان کند، اما می‌تواند به فرد کمک کند تا اعتماد به نفس از دست رفته‌اش را دوباره بازگرداند و سعی کند در ادامه رابطه و یا رابطه جدید به شریک زندگی‌اش اعتماد کند.

    از دست ندهید: چرا در رابطه سمی می مانیم؟ ۱۷ دلیل ترک نکردن رابطه سمی

    درمان خانگی افسردگی

    برای درمان افسردگی پس از خیانت، به دلیل شوک و احساس عصبانیت ناشی از آن مراجعه به روانشناس امری ضروری است زیرا افسردگی ناشی از خیانت می‌تواند باعث پرورش افکار خطرناکی از جمله خودکشی شود. روانشناسان می‌توانند با رواندرمانی و مصرف دارو علائم این بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

    از درمان‌های خانگی افسردگی می‌توان به تغییر الگوی زندگی از جمله ورزش و مکمل‌های غذایی اشاره کرد. لازم به ذکر است که بسیاری از این مکمل‌های غذایی مطالعات کمی روی آن‌ها در برابر تاثیرگذاری کاهش علائم افسردگی انجام شده است.

    به همین ترتیب، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بسیاری از مکمل‌های غذایی موجود در بازار را تأیید نمی‌کند، بنابراین از سالم بودن مکمل‌های غذایی حتما اطمینان حاصل کنید و آن را از داروخانه تهیه کنید. همچنین قبل از مصرف هر نوع دارویی حتما با پزشک صحبت کنید.

    اس-آدنوزیل متیونین S-adenosyl-L-methionine (SAMe)

    تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این مکمل می‌تواند علائم افسردگی را تا حدی کاهش دهد.

    ۵-هیدروکسی تریپتوفان

    ۵-HTP ممکن است سطح سروتونین را در مغز افزایش دهد، که می‌تواند علائم را کاهش دهد. بدن شما این ماده شیمیایی را هنگام مصرف تریپتوفان، ماده سازنده پروتئین، تولید می‌کند.

    اسیدهای چرب امگا ۳  

    چربی‌های اساسی امگا ۳ برای رشد عصبی و سلامت مغز مهم هستند. افزودن مکمل‌های امگا ۳ به رژیم غذایی ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

    اسیدهای چرب ضروری

    روغن‌های اساسی برای بسیاری از بیماری‌ها یک درمان طبیعی محبوب به شمار می‌رود، اما تحقیقات در مورد تأثیر آن‌ها بر افسردگی محدود است.

    مصرف اسیدهای چرب ضروری زیر می‌تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

    • زنجبیل وحشی: استنشاق این رایحه قوی ممکن است گیرنده‌های سروتونین را در مغز فرد افسرده فعال کند.
    • ترنج: نشان داده شده است که این نوع از مرکبات باعث کاهش اضطراب در بیماران منتظر برای انجام عمل جراحی می‌شود. همین امر ممکن است به افرادی که در نتیجه افسردگی دچار اضطراب می‌شوند، کمک کند، اما هیچ تحقیقی برای حمایت از این ادعا انجام نشده است.

    روغن‌های دیگر، مانند روغن بابونه یا گل رز، ممکن است هنگام استنشاق اثر آرام بخشی داشته باشند. این روغن‌ها ممکن است در طول استفاده کوتاه مدت مفید باشند.

    ویتامین‌ها

    ویتامین‌ها برای بسیاری از عملکردهای بدن مهم هستند. تحقیقات نشان می‌دهد دو ویتامین برای کاهش علائم افسردگی مفید است:

    ویتامین B-1: B و B-6 برای سلامت مغز حیاتی است. وقتی سطح ویتامین B شما پایین باشد، خطر ابتلا به افسردگی افزایش می‌یابد.

    ویتامین D: گاهی ویتامین آفتاب خوانده می‌شود زیرا قرار گرفتن در معرض آفتاب آن را به بدن شما می‌رساند، ویتامین D برای سلامت مغز، قلب و استخوان مهم است. افرادی که افسرده هستند احتمالاً مقادیر کمی از این ویتامین دارند.

    مطلب بیشتر: چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم؟

     

    سخن آخر پزشک خوب 

    کنار آمدن با خیانت هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی کار ساده‌ای نیست. بسیاری از این افراد نمی‌توانند این قضیه را هضم کنند. خیانت همسر در یک رابطه می‌تواند اثرات جبران ناپذیری روی رابطه و شخصی که به او خیانت شده است داشته باشد. افسردگی یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است در نتیجه خیانت رخ دهد. رواندرمانی و مصرف بسیاری از مکمل‌های ‌غذایی می‌تواند در کاهش علائم این بیماری مفید باشند.

    منبع

    health line


    در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین مشاوران فردی نوبت بگیرید.

    اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید
    رزرو آنلاین نوبت از مشاور فردی
    ۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
    4.7/5 - (3 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    احمد بهمن ۵, ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱ ب٫ظ

    ساله پیش همسرم دچار افسردگی شدید شد بعد از چند وقت گفت که بهت خیانت کردم بعد از گفتن این حرف حال خودش روز به روز بهتر شد ولی روز به روز حال من بدوبدتر شد هر روز به خود کشی فکر میکنم ولی وجود دو تا فرزند مانع میشود دارم دیوانه میشوم چکار کنم

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۱۲, ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷ ق٫ظ

    سپاس از مطالب کارامد

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب