سربازی یکی از دوره‌های اجباری برای تمامی پسران است که با وجود چالش‌ها و سختی‌های موجود، برای بسیاری از افراد شیرین و برای بسیاری دیگر تلخ است. اما برای بسیاری از ما ممکن است این سوال پیش بیاید که چه چیزی باعث بروز افسردگی در دوران سربازی می‌شود؟ در پادگان‌ها ابتدا به سربازان آموزش‌های نظامی داده می‌شود و در طی این دوره از افراد انتظار می‌رود تا از فرمان‌های مافوق خود و قوانین حاکم بر پادگان تبعیت کنند. اما ممکن است جوانان تا قبل از حضور در پادگان، با محیط‌ها و جو‌های این چنینی روبرو نشده باشند و اطاعت از دستورات و قوانین برای آن‌ها دشوار باشد. سختی‌ها و فشارهای حاکم بر سربازان موجب می‌شود که آن‌ها احساس کنند افرادی ناکارآمد یا بی‌عرضه هستند که این موضوع موجب بروز اضطراب، استرس و در نهایت افسرده شدن آن‎‌ها می‌شود.

تست رایگان افسردگی

کلیک کنید

علائم افسردگی در دوران خدمت سربازی

جدایی از اعضای خانواده و کسانی که دوستشان داریم برای هر فردی سخت و دشوار است و موجب بروز استرس و اضطراب در افراد می‌شود. در واقع در دوران سربازی بسیاری از امور جاری زندگی با تغییرات بزرگ و کوچکی روبرو می‌شود؛ برخی از افراد در ابتدای کار توانایی تحمل این تغییرات را ندارند و به مرور دچار افسردگی در دوران خدمت سربازی می‌شوند. در ادامه به بیان علائم افسردگی در این دوران می‌پردازیم.

  • استرس و اضطراب
  • مشکلات ارتباطی با فرمانده یا هم‌قطاران
  • ترس از برقراری رابطه با دیگران
  • ناتوانی در حل و برخورد با مسائل
  • فکر کردن به خودکشی
  • گرایش به سیگار و مواد مخدر

برای مطالعه بیشتر: علائم افسردگی شدید و حاد چیست؟ ۸ مورد اساسی

how to control depression in military service

دلایل بروز افسردگی در سربازان

انسان ذاتا موجودی وابسته و اجتماعی است که همواره نیاز به برقراری رابطه با اعضای خانواده، نزدیکان و دوستانش دارد. جدایی از اعضای خانواده و دوستان حتی برای مدتی کوتاه، برای هر فردی ناخوشایند و ناراحت‌کننده است. در واقع احساس تنهایی و غربت باعث می‌شود تا هر سرباز تازه واردی دچار استرس، اضطراب و افسردگی شود. در طی بروز این ویژگی‌ها برخی افراد به راحتی آن‌ها را کنترل می‌کنند؛ اما برخی دیگر توانایی کنار آمدن با آن‌ها را ندارند. بنابراین دلایل زیادی موجب بروز افسردگی در دوران سربازی می‌شود که در ادامه به بیان برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

همچنین بخوانید: تاب آوری چیست؟ انواع، مولفه ها، فواید و تکنیک های افزایش آن

تغییر سبک زندگی

اصلی‌ترین دلیل بروز افسردگی در سربازان، بروز تغییرات در امور جاری زندگی است. چرا که در این دوران ساعت خواب، بیداری، تغذیه، رفت و آمد و مطالعه افراد به کلی تغییر می‌کند و این موضوع برای برخی افراد بسیار سخت است. چرا که این تغییرات جنبه اجباری دارند و بسیاری از سربازان در ابتدای کار در مقابل این قوانین مقاومت می‌کنند.

انزوا

انزوا و تنهایی از دیگر عوامل بروز افسردگی در دوران سربازی است. جدایی از اعضای خانواده و دوستان و ورود به گروه جدیدی از افراد و آشنایی با آن‌ها برای بسیاری از افراد استرس‌زا است. در هر پادگان افراد مختلفی با فرهنگ‌های متفاوتی وجود دارد؛ که این تفاوت فرهنگ برقراری ارتباط را برای افراد بسیار دشوار می‌کند.

اضطراب

در ابتدای دوران سربازی، هر فردی ممکن است خطاها و اشتباهاتی را مرتکب شود؛ که در ازای آن‌ها با تنبیهاتی نیز روبرو شود. این تنبیه‌ها باعث ایجاد فشارهای روانی و اضطراب در افراد می‌شود.

راه‌های مقابله با افسردگی در دوران سربازی

درمان افسردگی در دوران سربازی کمی سخت و پیچیده است؛ اما با توجه به این موضوع که افسردگی یک اختلال و بیماری ذهنی است پس همواره راهی برای درمان و بهبود آن وجود دارد. در ادامه به بیان برخی از این راه‌های درمان کم‌هزینه می‌پردازیم:‌

اگر شک دارید که افسرده هستید یا نه، از آزمون افسردگی بک بصورت رایگان استفاده کنید.

تست آنلاین افسردگی بک

برقراری ارتباط با افراد

در دوران سربازی هر فردی از نظر مالی و زمانی در محدودیت است؛ پس با کمی دقت در بین افراد می‌توان یک هم‌صحبت خوب برای خود پیدا کرد. صحبت با دیگران و بیان احساسات شخصی به افراد کمک می‌کند تا احساس استرس و اضطراب را از وجود خود دور کنند و حس‌های مثبت را به درون خود هدایت کنند. اما فراموش نکنید که همواره افرادی را برای صحبت انتخاب کنید که از لحاظ فرهنگی و اجتماعی با شما تقریبا هم‌سو باشند و به شما و صحبت‌هایتان توجه کنند.

بیشتر بخوانید: ترس از تنهایی چیست و راهکارهای رفع آن کدامند؟

ورزش کردن

ورزش کردن در هر زمان و مکانی موجب افزایش آرامش و بروز احساسات مثبت در افراد می‌شود؛ پس انجام فعالیت‌های ورزشی به راحتی افسردگی را از سربازان دور می‌کند. ورزش کردن موجب افزایش ترشح هورمون اندروفین در بدن می‌شود که این موضوع درد بدن را کاهش داده و با علائم افسردگی مبارزه می‌کند.

در طی دوران سربازی راه‌های زیادی برای درمان افسردگی وجود ندارد؛ پس اگر شما جز افرادی هستید که سابقه افسردگی دارد، برای درمان این اختلال حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. حتی ممکن است در طی روند درمان از سربازی معاف شوید.

خودکشی در دوران سربازی

خودکشی مرگی آگاهانه است که از روی عمد و به دلیل نابودسازی خود، صورت می‌گیرد. این حس مرموز در میان تمام گروه‌های سنی وجود دارد؛ اما فراوانی آن در میان جوانان به خصوص سربازان به علت داشتن شرایط و قوانین خاص، بیشتر است. بروز افکار خودکشی در فرد، مقدمه اقدام به این عمل است و موارد زیادی چون عوامل جسمی، روانی، اجتماعی، خانوادگی و شغلی باعث بروز این افکار در فرد می‌شوند. در واقع محیط‌های نظامی به دلیل ماهیت استرس‌زای خود باعث افزایش افکار خودکشی در افراد می‌شوند.

شاید بیان این موضوع باعث بروز استرس و اضطراب در بین بسیاری از پسران شوند؛ اما باید بدانید که هر شرایطی قابل تغییر است. پس درست است که محیط‌های نظامی ماهیت استرس‌زا دارند؛ اما این روز‌ها با ایجاد تدابیری جدید در پادگان‌ها، از سطح استرس این محیط‌ها کاسته شده و روابط دوستانه به آرامی شروع به حکم فرما شدن در این فضاها می‌کند.

ایجاد واحدهای مددکاری اجتماعی و مشاوره در پادگان‌ها و سربازخانه‌ها از جمله مواردی است که باعث کاهش چنین حوادثی می‌شود. قطعا موضوع خودکشی در بین سربازان به مسائلی چون تحصیلات، سابقه اقدام به خودکشی، احساس نارضایتی درونی، نامناسب بودن وضعیت روانی و مشکلات و اختلالات روانی بستگی دارد. پس حضور در پادگان‌ها و سرباز خانه‌ها برای هر فردی به معنای بروز استرس، اضطراب، ابتلا به افسردگی و خودکشی نیست. اگر شما یک سربازه تازه وارد هستید باید به شما اطمینان خاطر دهیم که با برقراری روابط اجتماعی با افراد و مشورت با مددکاران و مشاوران به راحتی می‌توانید احساس افسردگی و اضطراب را از خود دور کنید و مانع بروز افکار منفی مثل خودکشی در وجود خود شوید.

مطلب مفید: درمان تنهایی و افسردگی چیست؟ عوارض ناشی از تنهایی

سوالات متداول

چرا سربازان دچار افسردگی می‌شوند؟

جدایی از اعضای خانواده و کسانی که دوستشان داریم برای هر فردی سخت و دشوار است و موجب بروز استرس و اضطراب در افراد می‌شود. در واقع در دوران سربازی بسیاری از امور جاری زندگی با تغییرات بزرگ و کوچکی روبرو می‌شود؛ برخی از افراد در ابتدای کار توانایی تحمل این تغییرات را ندارند و به مرور دچار افسردگی در دوران خدمت سربازیمی‌شوند.

آیا تغییر سبک زندگی باعث بروز افسردگی در سربازان می‌شود؟

بله، اصلی‌ترین دلیل بروز افسردگی در سربازان، بروز تغییرات در امور جاری زندگی است. چرا که در این دوران ساعت خواب، بیداری، تغذیه، رفت و آمد و مطالعه افراد به کلی تغییر می‌کند و این موضوع برای برخی افراد بسیار سخت است. چرا که این تغییرات جنبه اجباری دارند و بسیاری از سربازان در ابتدای کار در مقابل این قوانین مقاومت می‌کنند.  

آیا سرانجام اکثر سربازان به خودکشی ختم می‌شود؟

خیر، قطعا موضوع خودکشی در بین سربازان به مسائلی چون تحصیلات، سابقه اقدام به خودکشی، احساس نارضایتی درونی، نامناسب بودن وضعیت روحی و مشکلات و اختلالات روانی بستگی دارد. پس حضور در پادگان‌ها و سرباز خانه‌ها برای هر فردی به معنای بروز استرس، اضطراب، ابتلا به افسردگی و خودکشی نیست.

مطالعه بیشتر: استرس جنگ چیست؟ علائم و روش های مقابله با اضطراب جنگ