درمان افسردگی با دارو و رواندرمانی امکان‌پذیر است. در واقع افسردگی هم مثل سایر بیماری‌ها قابل درمان است. اما درمان‌های خانگی هم برای افسردگی وجود دارند که به تسریع روند درمان فرد کمک می‎کنند. وقتی افسرده هستید لذت بردن از زندگی سخت‌تر می‌شود و فعالیت‌های لذت‌بخش دیگر برایتان جذاب به نظر نمی‌آیند. در این مقاله می‌خواهیم ۱۰ راه درمان خانگی افسردگی را به شما معرفی کنیم.

 

 

فهرست مقاله

درمان افسردگی در خانه یعنی چه؟

یکی از بیماری‌هایی که به شدت در حال گسترش در جهان است و سالانه افراد بسیاری را مبتلا می‌کند، افسردگی است. ابتلا به افسردگی محدودیت سنی ندارد و افراد با هر سن و سال و با هر جنسیتی با توجه به شرایط زندگی که دارند به این عارضه مبتلا می‌شوند. بسیاری از آن‌ها نسبت به درمان خود اقدام می‌کنند و با کمک روانپزشک یا روانشناس آن را درمان خواهند کرد.

اما برخی از مردم نسبت به درمان خود بی اعتنا هستند و همین موضوع می‌تواند این بیماری را به یک بیماری خطرساز تبدیل کند. طبق آمار جهانی منتشر شده میزان خودکشی در بیماران مبتلا به افسردگی بسیار بیشتر از دیگر افراد است. در ادامه با ما همراه باشید تا با بیماری افسردگی و علائم و عوارض آن بیشتر آشنا شوید.

علائم افسردگی چیست؟

پیش از هر چیز باید بدانید که افسردگی هم مانند سایر بیماری‌ها یک تغییر وضعیت در سلامت فرد است. افسرده بودن به معنی تنبلی یا یک احساس غم موقتی نیست.

در صورتی که فردی حداقل پنج تا از علائم افسردگی را هر روز (یا اکثر روزها) به مدت حداقل دو هفته تجربه کند می توان گفت به افسردگی مبتلا شده است و نیاز به درمان دارد. این علائم عبارتند از:

  • خلق افسرده یا تحریک پذیری
  • مشکلات خواب (کم خوابی یا پرخوابی، خوابیدن در طول روز)
  • تغییر علایق و کاهش انگیزه (کاهش علاقه نسبت به فعالیت‌هایی که قبلاً لذت‌بخش بودند.) و ناتوانی در لذت بردن
  • احساس گناه بیش از حد یا تخریب تصویر مثبت از خود
  • کاهش انرژی روزانه
  • تغییر اشتها (کم خوری / پرخوری)
  • فکر کردن مکرر در مورد مرگ، فکر کردن به خودکشی یا اقدام به آن، برنامه ریزی برای خودکشی، آسیب زدن به خود (مثلاً سوزاندن یا بریدن عمدی اعضای بدن)
  • مشکلات تمرکز، کاهش توانایی فکر کردن و از دست دادن قدرت تصمیم‌گیری
  • کاهش یا افزایش آشکار سرعت حرکت و تفکر (پر تحرکی روانی – حرکتی یا کم‌تحرکی روانی-حرکتی)

ممکن است حملات اضطرابی (پانیک) نیز در کنار علائم افسردگی به صورت همبودی یا هم ابتلایی حضور داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که افسردگی تنها با افکار خودکشی همراه نیست. ممکن است فرد افسرده‌ای حتی بدون داشتن این افکار یا رفتارهای خودزنی یا حتی بدون دارا بودن علائم شدید افسردگی احتیاج به درمان داشته باشد.

مطلب مرتبط: علائم افسردگی؛ از کجا بفهمم افسرده‌ام؟

روان‌درمانی و راه‌های درمان افسردگی چیست؟

روان‌درمانی یا درمان روانشناختی در بین عموم شناخته شده است. روان درمانی می‌تواند به درمان اختلالات رفتاری و عاطفی در فرد، کنترل و در صورت نیاز حذف این علائم کمک بسیاری کند. به این ترتیب می‌تواند موجب بهبود حال فرد مراجعه‌کننده شود.

از جمله اختلالاتی که روان‌درمانی می‌تواند موجب بهبود آن‌ها شود می‌توان به مواردی چون اختلالات خاص مانند افسردگی، بیماری جسمی و فقدان عزیز، آسیب‌های روحی وارد شده و… اشاره کرد. روان درمانی تنها محدود به بزرگسالان نیست، کودکان و نوجوانان هم در صورت بروز مشکلات عاطفی و روحی می‌توانند برای درمان آن به روان درمانگر مراجعه کنند.

افسردگی هم یکی از مشکلات رایجی است که هر فردی برای مقابله با آن به روان درمانگر مراجعه می‌کند. از جمله‌ راه‌های درمان افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • درمان گروهی: درمان‌های گروهی معمولا یک ساعت طول می‌کشد و در یان یک ساعت همه افراد از تجربه‌های خود، از افسردگی که داشتند و… صحبت می‌کنند. این جلسات در مقایسه با جلسات خصوصی بهتر می‌تواند موجب تقویت حال فرد افسرده شود. 
  • استفاده از روان‌درمانی: روان درمانی به شما می‌آموزد که چگونه می‌توانید شاد بوده و با شناخت خود، احساس بهتری داشته باشید. روان درمانی برای این کار از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کند. البته بهبود حال فرد مراجعه کننده به شدت افسردگی آن هم بستگی دارد.
  • درمان دارویی: درمان دارویی می‌تواند یکی از مهم‌ترین و بهترین روش‌های درمان افسردگی باشد. بهترین نتایج در اختلال افسردگی عمده زمانی وجود دارند که دارو درمانی و روان درمانی کنار یکدیگر ارائه شوند. این داروها هم به دلیل عوارض بالایی که دارند نباید در طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرند، در صورت تمام شدن داروهایتان از استفاده مجدد آن‌ها بدون مشورت پزشک جلوگیری کنید.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانپزشکان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

لیست بهترین روانپزشکان

دلایل ابتلا به افسردگی

دلایل مختلفی برای ابتلا فرد به افسردگی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد: 

  • ژنتیک: برخی از پزشکان بیماری افسردگی را یک بیماری ژنتیکی می‌دانند. در واقع وجود افسردگی در خانواده می‌تواند دلیلی برای افسرده بودن افراد دیگر خانواده باشد. 
  • مرگ عزیز: مرگ یک عزیز یا از دست دادن یک دوست می‌تواند غم بسیار بزرگی را متحمل فرد کند، در این شرایط زمینه برای افسرده شدن فرد مهیا است. 
  • مشکلات شخصی: مشکلات شخصی با خانواده، همسر، دوستان و.. می‌تواند زمینه را برای افسردگی فرد آماده کند. 
  • مصرف دارو: داروهای بسیاری هستند که مصرف آن می‌تواند موجب افسردگی خفیف و شدید در بدن فرد شود. داروهای ضدویروسی، آلفا و… خطر ابتلا به بیماری افسردگی را افزایش می‌دهند.
  • استفاده از مواد مخدر: استفاده از مواد مخدر و اعتیاد آور می‌تواند میزان افسردگی را حدود ۳۰ درصد افزایش دهد. در حال حاضر بیش از نیمی از افرادی که اعتیاد دارند به افسردگی مبتلا هستند. 
  • استرس و اضطراب: استرس و اضطراب روزانه و ناشی از کار، در بلند مدت می‌تواند موجب افسردگی در فرد شود. 

درمان افسردگی در خانه

افسردگی می‌تواند باعث احساس درماندگی در فرد شود. با اینکه در اغلب موارد ابتلا به افسردگی باید توسط یک روانشناس خوب و در مواردی همراه با درمان دارویی توسط روانپزشک درمان شود، اما کارهای مختلفی وجود دارند که می‌توان در کنار رواندرمانی و دارودرمانی برای درمان افسردگی در خانه انجام داد. ورزش کردن و تغییر سبک زندگی جزو مواردی هستند که در درمان خانگی افسردگی موثرند.

در ادامه به راه‌های درمان افسردگی بدون دارو اشاره می کنیم. 

درماندگی آموخته شده چیست؟ تعریف، نشانه ها، علت و کنترل آن

توجه داشته باشید این روش ها به تنهایی راه درمان افسردگی نیستند، بلکه اقدامات و درمان‌های حمایتی هستند که به بهبود افسردگی کمک کرده و آن را تسریع می‌کنند. اگر فردی تشخیص افسردگی دریافت کرده است باید حتما تحت نظر و درمان متخصصان سلامت روان قرار بگیرد. از هر ۵ مورد افسردگی ۳ یا ۴ نفر بطور خود بخود بعد از ۶ ماه بهبود پیدا می‌کنند اما  ۱ یا ۲ نفر این نشانه ها را با خود همراه خواهند داشت و ممکن است به خودشان آسیب بزنند. ۶۰ درصد اقدام به خودکشی در بین افراد با اختلالات خلقی بروز رخ می‌دهد.

 

۱- روتین روزمره

افسردگی می‌تواند نظم زندگی فرد را به هم بریزد. بنابراین می‌توان گفت یکی از راهکارهای موثر در درمان افسردگی داشتن یک روتین روزمره است. برنامه‌ریزی می‌تواند به شما کمک کند تا دوباره در مسیر عادی زندگی قرار بگیرید.

۲- هدف‌گذاری

یکی از علائم افسردگی را می‌توان اهمال کاری دانست. فرد مبتلا به افسردگی باور دارد که در شروع کارها و به اتمام رساندن آن‌ها ناتوان است. این باعث می‌شود که این فرد احساس بدتری نسبت به خود داشته باشد. بنابراین هدف‌گذاری را می‌توان یک راه درمان افسردگی به شمار آورد.

دقت داشته باشید که ابتدا اهداف کوچک و قابل دستیابی برای خود تنظیم کنید. این اهداف کوچک به سادگی به انجام می‌رسند و به شما این احساس را می دهند که می‌توانید موفق شوید. به مرور زمان می‌توانید اهداف جدی‌تر و بزرگ‌تری برای خود در نظر بگیرید.

مطلب مرتبط: چگونه اهمال کار نباشیم؟

۳- ورزش روزانه برای درمان افسردگی

ورزش در کوتاه مدت باعث آزاد شدن ماده شیمیایی به نام «اندورفین» می‌شود که مسئول ایجاد حال خوب است. علاوه بر آن در دراز مدت هم در درمان افسردگی نقش مهمی دارد. ورزش منظم روزانه به مغز یاد می‌دهد تا به طور موثری خود را بازسازی کند.

به خاطر داشته باشید که نیاز نیست ورزش سنگین و طولانی مدت انجام دهید. در ابتدا سعی کنید هر روز تنها به مدت چند دقیقه قدم بزنید. مدیتیشن و یوگا هم از جمله کارهایی هستند که تاثیر زیادی در درمان افسردگی دارند. ورزش غیر رقابتی، هوازی و گروهی بهترین نوع ورزش برای درمان افسردگی است.

چرا ورزش برای درمان افسردگی مهم است؟

به احتمال زیاد شما هم تا به امروز با فواید ورزش برای بدن آشنا شده‌اید. ورزش برای تمام اندام‌های داخلی و خارجی بدن می‌تواند موثر و مفید باشد. در واقع ورزش با افزایش اعتمادبه‌نفس، افزایش انرژی، افزایش سطح آندورفین بدن موجب شادابی و طراوت در بدن فرد خواهد شد.

در صورتی که دچار افسردگی خفیف شدید بهتر است ورزش کنید، انرژی داشته باشید این کار باعث افزایش سطح آندورفین در بدن می‌شود و با فعل و انفعالات مغز میزان درد کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. حس خوب بعد از ورزش کردن (ورزش با شدت سبک و متوسط) تنها به دلیل وجود آندورفین است.

برای درمان افسردگی به چه میزان فعالیت فیزیکی احتیاج است؟

داشتن حرکت فیزیکی و فعالیت می‌تواند به شدت روی روحیه فرد تاثیرگذار باشد. افرادی که همیشه یک جا در حالت سکون قرار گرفتند روحیه بسیار ضعیفی خواهند داشت. تلاش و تکاپو برای انسان می‌تواند همراه با انرژی و امید باشد. طبق نظر پزشکان حتی افرادی که دچار افسردگی ژنتیکی هستند هم می‌توانند با ورزش کردن افسردگی خود را درمان کنند.

۴- خوردن غذاهای سالم

واقعیت این است که یک رژیم غذایی جادویی برای درمان افسردگی وجود ندارد. بهترین توصیه‌ای که برای شما می‌توانیم داشته باشیم این است که به آنچه می‌خورید و مقدار آن توجه کنید. اگر افسردگی باعث شده بیش از حد غذا بخورید تلاش کنید حجم غذایتان را کنترل کنید.

مطالعات نشان داده است که غذاهای سرشار از اسید چرب امگا ۳ (مثل ماهی سالمون و تن) و فولیک اسید (مثل اسفناج و آووکادو) می‌توانند باعث تسریع درمان افسردگی شوند.

۵- خواب کافی

وقتی افسرده هستید خوابیدن سخت‌تر از قبل می‌شود و ممکن است دچار اختلال بی خوابی شوید. از طرفی کمبود خواب می‌تواند باعث بدتر شدن علائم افسردگی شود. برای کمک به خودتان می‌توانید تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد و بهداشت خواب را رعایت کنید.

ساعت خواب مشخصی را برای خود تعیین کنید. هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب رفته و صبح راس ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. از چرت زدن پرهیز کنید و عواملی را که باعث پرت شدن تمرکز می‌شود از اتاق خواب دور کنید. بهتر است در محل خوابتان کامپیوتر، تلویزیون و موبایل نداشته باشید.

مطالعه بیشتر: خواب زیاد و افسردگی | علت خستگی و خواب آلودگی در طول روز چیست؟

۶- پذیرش مسئولیت‌ها

وقتی افسرده هستید دوست دارید خود را کنار کشیده، مسئولیت‌هایتان را رها کنید، شغل خود را ترک کرده و در خانه بمانید. درگیر شدن در فعالیت‌ها و پذیرش مسئولیت‌های روزمره و درگیر شدن با آن‌ها می‌تواند به شما در درمان افسردگی کمک کند. انجام این مسئولیت‌ها به شما احساس موفقیت و انگیزه مضاعف می‌دهند.

۷- بررسی و مشاهده افکار منفی

وقتی افسرده هستید افکار منفی باعث می‌شوند به نتیجه‌گیری‌های ناخوشایندی برسید. وقتی درباره خودتان احساس بدی دارید یا تصور می‌کنید هیچکس دوستتان ندارد به این فکر کنید که آیا واقعاً این فکر درست است؟ آیا شواهدی هم برای تایید این فکر دارید؟ شاید فکر کنید بی ارزش‌ترین انسان روی کره زمین هستید، شما می توانید افکار خود را مشاهده کنید و به آنها آگاهی پیدا کنید تا بتوانید آنها را بررسی و واقعیت سنجی کنید.

مطلب مفید: چگونه شاد باشیم و راه شاد بودن چیست؟ ۱۵ روش کاربردی

۸- مشورت با پزشک پیش از مصرف داروها

برخی داروها می‌توانند باعث ایجاد علائم افسردگی شوند و برخی دیگر می‌توانند در درمان افسردگی موثر باشند. پیش از شروع مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر از قبل دارویی مصرف می‌کنید بهتر است درباره آن با پزشک صحبت کنید. اگر در حال حاضر دارویی مصرف می کنید، قبل از قطع کردن آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

‌‌

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از روانپزشک

۹- شروع یک کار جدید

افسردگی باعث می‌شود در روزمرگی‌ها غرق شوید. مهم است که خود را وادار کنید کار متفاوتی انجام دهید. کتاب موردعلاقه‌تان را بردارید و روی نیمکت پارک مطالعه کنید، کلاس زبان بروید و یک زبان جدید را بیاموزید یا در یک کار داوطلبانه شرکت کنید.

وقتی خود را با کارهای جدید به چالش می‌کشید تغییرات شیمیایی در مغز اتفاق می‌افتد و سطح دوپامین مغز را افزایش می‌دهد. دوپامین باعث ایجاد حس رضایت، لذت و خوشحالی است و در درمان افسردگی نقش مهمی دارد.

۱۰- ایجاد سرگرمی

یکی از راه‌های درمان افسردگی انجام سرگرمی‌هایی است که برایتان لذت‌بخش هستند. یکی از علائم افسردگی این است که فعالیت‌هایی که قبلاً لذت‌بخش بودند دیگر سرگرم‌کننده نیست. اما مهم است که تمام تلاش خود را به کار بگیرید.

حتی اگر هیچ کاری برایتان جذاب به نظر نمی‌رسد، خود را وادار به انجام آن‌ها کنید. سینما رفتن، شام خوردن با دوستان و فعالیت‌هایی از این دست را ادامه دهید حتی اگر برایتان سخت است.

۱۱- استفاده از مشاوره غیرحضوری

بسیاری از افراد در این دوران حال و روحیه درست و مناسبی برای رفتن به مطب روانپزشک یا روانشناس ندارند، به همین دلیل مشاوره‌های غیرحضوری و آنلاین می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

۱۲-درمان افسردگی با گیاهان دارویی

در طب سنتی راه و روش‌های بسیایر برای درمان بیماری افسردگی معرفی شده است. در این روش‌ها از گیاهان و روغن‌های گیاهی بسیاری برای درمان استفاده می‌کنند. این داروها به هیچ عنوان ضرری ندارند اما برای اثرگذاری بیشتر باید با یک دوز مشخص مصرف شوند.

۱۳-درمان افسردگی در خانه با آروماتراپی

آروماتراپی یا همان رایجه درمان که قدمت آن به بیش از ۶ هزار سال پیش بازمی‌گردد، تاثیر بسیاری بر داشتن یک روحیه شاداب و با طراوت خواهد داشت. استفاده از اسانس‌‌های مختلفی چون نعناع، گل رز، بابونه، رزماری، مریم گلی و.. می‌تواند روی درمان افسردگی فرد تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.

۱۴-درمان افسردگی با ماساژ درمانی

ماساژ درمانی می‌تواند موجب بهبود عملکرد اندام‌های داخلی بدن شود. کمک به آرامش اعصاب، آزاد شدن هورمون‌ها و… ازجمله مزایای استفاده از ماساژ برای درمان افسردگی است. 

۱۵-دوپینگ کنید

افسردگی باعث کاهش انرژی بدن می‌شود. به همین دلیل بهتر است سطح انرژی در بدن خود را همواره در بالاترین سطح ممکن نگه دارید. گوش کردن به موسیقی، مسافراتی کوتاه، رقص، آشپزی و… می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌ها برای افزایش انرژی و روحیه در بدن فرد باشد.

۱۶-درمان افسردگی در خانه با صحبت کردن:

صحبت نکردن، درد و دل نکردن و.. خود می‌تواند دلیلی برای افسردگی فرد باشد. میزان افسردگی در آقایان به مراتب بسیار بیشتر از خانم‌ها است و تنها دلیل آن هم می‌تواند عدم درد و دل و صحبت کردن باشد. یکی از ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین روش‌های درمان افسردگی صحبت کردن است. شما مجبور نیستید تا این غم و غصه و بار نگرانی را تنهاب به دوش بکشید با صحبت کردن کمی از شدت آن کاسته خواهد شد.

treating depression with food

درمان افسردگی در خانه با مواد گیاهی

استفاده از داروهای گیاهی در مقایسه با داروهای شیمیایی ضرر و زیان بسیار کمتری دارد. این داروها می‌توانند با افزایش سروتونین مغز به درمان عارضه افسردگی در فرد کمک بسیاری کنند. در گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ازجمله افسردگی از مواد و داروهای گیاهی استفاده می‌کردند. در حال حاضر هم برخی از داروهای گیاهی توانسته‌اند در درمان عارضه افسردگی موثر باشند، در ادامه با این داروهای گیاهی بیشتر آشنا خواهید شد:

  • علف چای: اگر دچار افسردگی خفیف شده‌اید می‌توانید از علف چای استفاده کنید. گل راعی یا همان علف چای می‌‌تواند میزان سروتونین بدن را افزایش دهد. همین امر موجب بهبود افسردگی فرد خواهد شد. علف چای می‌تواند میزان استرس و اضطراب بدن را کاهش دهد. 
  • زعفران: این ادویه گران‌بها یکی از قدیمی‌ترین داروهای گیاهی است که در درمان افسردگی از آن استفاده می‌کنند. کروسین، کامپفرول، سافرانال و… موجود در زعفران می‌تواند موجب بهبود افسردگی فرد شود. دم‌کرده زعفران یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در درمان افسردگی است. 
  • زردچوبه: کورکوفین موجود در زردچوبه می‌تواند به روی میزان سروتونین مغز تاثیر مثبتی داشته باشد. افرادی که دچار افسردگی فصلی هستند می‌توانند با مصرف زردچوبه موجب بهبود آن شوند. 
  • چای سبز: اسید آمینه‌های موجود در چای سبز می‌تواند اثر تسکین دهنده‌ای به روی مغز داشته باشند. از این رو می‌توان از آن به عنوان یک آرامبخش و بهبود دهنده عارضه افسردگی استفاده کرد. 
  • چای زنجبیل: مصرف چای زنجبیل می‌تواند به طرز باورنکردنی افسردگی فرد را درمان کند. مصرف دوبار در روز از چای زنجبیل می‌تواند عارضه افسردگی را به سرعت درمان کند. 
  • سیر: سیر می‌تواند علاوه بر رفع خستگی، بی خوابی، افسردگی را درمان کند. مصرف آن می‌تواند به صورت خام یا پخته شده باشد. 
  • جوی دو سر: مصرف منظم جوی دو سر در شیر یا برنج می‌تواند به بهبود افسردگی کمک بسیاری کند. مصرف جوی دو سر زمانی تاثیرگذار است که به صورت منظم و دوره‌ای مصرف شود. 

treating depression with exercise

درمان افسردگی در خانه با ورزش

افسردگی هم مانند بیماری‌های دیگر داروهای مخصوص به خود را دارد. البته در کنار مصرف دارو و ورزش و انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند در درمان این عارضه تاثیر بسیار خوبی داشته باشد. استفاده از دارو و مشاوره تنها راه درمان این عارضه نیست، بلکه ورزش کردن و انجام فعالیت‌های ورزشی هم می‌توانند بسیار موثر باشند. 

  • شنا: شنا کردن می‌تواند تاثیر بسیار خوبی به روی درمان خلق و خوی ناراحت و افسرده باشد. تقویت و رشد سلول‌های مغزی، ترشح آندورفین، هورمونپ‌های شادی آور، بهبود افسردگی، استرس و… از فواید شنا کردن است. با شنا کردن می‌توانید فشارهای عصبی و استرس خود را کاهش دهید. به گفته پزشکان آب درمانی یکی از موثرترین روش‌های درمان افسردگی است. 
  • تنیس: تنیس هم یکی از ورزش‌های هوازی است که می‌تواند با ایجاد هیجان و ترشح آدرنالین بالا موجب تحریک و تقویت فعالیت‌های الکتریکی مغز شود. با انجام ورزش تنیس علاوه بر تقویت عضلات بدن، عضلات ذهن را هم می‌توانید تقویت کنید.  
  • یوگا: یکی از ورزش‌‌هایی که می‌توانند با مراقبه ذهن موجب سلامت روح و روان فرد شود یوگا است. یوگا تمرینی است که در آن با استفاده از تکنیک‌های مختلف برای تمدد اعصاب، حرکات جسمی، تنفس و…. می‌توان موجب بهبود افسردگی و کاهش استرس فرد شد. بسیاری از پزشکان بیمارانی را که دچار افسردگی هستند به انجام یوگا تشویق می‌کنند. احساس خشم، غم، استرس، اضطراب و…. با انجام یوگا درمان می‎شود. 
  • زومبا: زومبا، ایروبیک، ورزش‌های هوازی و… می‌توانند هیجان بالایی را برای فرد داشته باشند. انجام حرکات ورزشی به همراه موسیقی شاد می‌تواند در روحیه افراد تاثیر مثبتی بگذارد. انجام این حرکات ورزشی علاوه بر اینکه می‌تواند چابکی فرد را بالا ببرد موجب افزایش تعاملات اجتماعی آن‌ها هم می‌شود. 
  • ورزش گروهی: ورزش‌های گروهی چون فوتبال، والیبال، بسکتبال و… به دلیل تیمی بودن و گروهی بودن می‌‌تواند موجب شادی و هیجان بیشتری در فرد شود. از این رو  بهتر است برای سلامتی بدن، سلامتی روحی و روانی از فعالیت‌های ورزشی که به صورت گروهی انجام می‎شود غافل نشوید. 

درمان افسردگی در خانه با مدیتیشن

مدیتیشن می‌تواند تاثیرات مثبتی به روی استرس و اضطراب فرد داشته باشد. مدیتیشن می‌تواند با دور کردن افکار منفی، سطح استرس و اضطراب بدن را کاهش دهد و موجب آرامش فرد شود. برای آرامش بیشتر می‌توانید دو بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مدیتیشن انجام دهید. مدیتیشن زمانی می‌تواند موثر عمل کند که به صورت روزانه و روتین انجام شود. در غیر اینصورت موجب برگشت افسردگی خواهد شد. مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا علائم اولیه افسردگی را شناسایی کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کنید. این ورزش ذهنی می‌تواند از ابتلا فرد به افسردگی و اضطراب جلوگیری کند.  

درمان افسردگی در خانه با مکمل های غذایی

علاوه بر دارو درمانی، ورزش کردن، مدیتیشن و… استفاده از مکمل‌های غذایی می‌تواند در درمان افسردگی موثر باشد. در ادامه با مکمل‌هایی آشنا خواهید شد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به کاهش علائم استرس و اضطراب خود کمک بسیاری کنید:

  • چربی امگا۳: یکی از مهم‌ترین چربی‌هایی که برای بدن ضروری است و هیچگونه ضرری ندارد، چربی‌های امگا۳ است. حتی افرادی که رژیم هستند هم باید از این چربی‌ها استفاده کنند. دو نوع اسید چرب امگا۳ در غذاهای دریایی وجود دارد که برای بدن ضروری هستند. ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) ازجمله اسیدهایی هستند که در تمام غذاهای دریایی وجود دارند. 
  • ویتامین B: ویتامین‌های B نقش بسیار مهم و پررنگی در بهبود علائم افسردگی دارد. بدن برای تولید دوپامین، سروتونین، تنظیم انتقال دهنده‌های عصبی، گاما آمینوبوتینیک و…. باید از ویتامین‌های فولات، B12، B6 و… استفاده کند. مصرف این مکمل‌ها در کنار داروهای ضدافسردگی می‌تواند به درمان افسردگی کمک بسیاری کند. 
  • فلز روی: یکی از مواد معدنی که می‌تواند روی انتقال دهنده‌های عصبی تاثیر بسیاری بگذارد، فلز روی است. روی خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهاب بسیار بالایی دارد و کمبود آن می‌تواند زمینه را برای بروز علغائم افسردگی افزایش دهد. 
  • منیزیم: یکی از رایج‌ترین مشکلات افرادی که افسردگی دارند، کمبود منیزیم در بدن است. افزایش این ماده در بدن می‌تواند مانع بروز علائم افسردگی در فرد شود. 

موثرترین راه‌های درمان افسردگی در خانه به شکل طبیعی چیست؟

برای درمان افسردگی در خانه به کمک روش‌های خانگی و داروهای سنتی، راه و روش‌های بسیاری وجود دارد. اما از موثرترین و بهترین آن‌ها می‌توان به داشتن یک برنامه غذایی مناسب اشاره کرد. این راه به هیچ عنوان نمی‌تواند عوارض و معایب زیادی داشته باشد و همچنین برای استفاده از آن نیازی به تجویز پزشک نیست.
طبق نظر پزشکان داشتن یک برنامه غذایی اصولی و استاندارد می‌تواند موجب نشاط و شادابی در فرد شود. در مقابل تغذیه نامناسب و استفاده نادرست از موادغذایی می‌تواند موجب تضعیف روحیه فرد شود. داشتن یک برنامه غذایی که حاوی کربوهیدرات، سبزیجات، ماهی، شکر، میوه و گوشت باشد به مراتب بسیار بهتر از دیگر برنامه‌های غذایی است. 

کدام روش برای درمان افسردگی بهتر است؟

در حال حاضر روش‌های درمانی بسیاری برای درمان افسردگی وجود دارد، هرکدام از این روش‌ها عوارض و معایب خاص خود را دارند. اما از نظر بیشتر پزشکان روش‌ ترکیبی دارو و روان درمانی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. استفاده از داروهای ضدافسردگی می‌تواند نتایج را به وضوح نشان دهد. اما روش‌های روان درمانی برای به ثمر رسیدن نیاز به مدت زمان بیشتری دارند.
استفاده از روش‌های تحریک سازی مغز هم می‌تواند در این زمینه بسیار موثر عمل کند، اما حدالامکان از آن‌ها در افسردگی شدید باید استفاده شود.

 

مطلب بیشتر: دلتنگی در غربت | چگونه احساس افسردگی بعد از مهاجرت را از بین ببریم؟

داروهای ضدافسردگی چه تاثیر در درمان افسردگی دارد؟

پزشکان از داروهای ضدافسردگی برای درمان اختلالات و بیماری‌های افسردگی استفاده می‌کند. اختلال وسواسی، اختلال فکری، پیش‌فعالی، دردهای نوروپاتیک، میگرن، اختلال اضطرابی و… از جمله بیماری‌هایی هستند که برای درمان آن‌ها از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند.
میزان اثرگذاری این داروها بسیار مختلف و پیچیده است. بسیاری از داروهای ضد افسردگی برای تاثیرگذاری نیاز به مدت زمان بیشتری دارند، در این میان داروهایی هم هستند که بعد از استفاده به سرعت تاثیر می‌گذارند. البته مصرف این داروها نمی‌تواند بی‌عارضه باشد و همچنان مصرف آن‌ها با عوارض بسیاری همراه است.

در بسیاری از موارد که شدت افسردگی بیشتر می‌شود، پزشک چندین دارو را برای فرد تجویز می‌کند. استفاده همزمان آن‌ها می‌تواند موجب عوارض بیشتری در بدن فرد شود. از عوارض استفاده از داروهای ضدافسردگی می‌توان به اسهال، خواب آلودگی، خواب آلودگی، مشکلات جنسی، افزایش وزن و… اشاره کرد. 

چه زمانی از داروهای ضدافسردگی کتامین برای درمان افسردگی استفاده می‌شود؟

برای درمان بیماری افسردگی از داروهای مختلفی استفاده می‌کنند، نوع استفاده از این داروها به شدت افسردگی و نوع اختلال بستگی دارد. در واقع داروهای ضدافسردگی روی کتاکولامین‌ها چون نوراپی‌نفرین و سروتونین مغز تاثیر می‌گذارد. یکی از این داروها که برای درمان افسردگی استفاده می‌شود کتامین نام دارد.

از این دارو بیش از نیم قرن است که برای بیهوشی عمومی در عمل‌های جراحی استفاده می‌کنند، البته دوز پایین این دارو می‌تواند درمان‌کننده بیماری افسردگی باشد. کتامین به قدری سریع عمل می‌کند که بسیاری از افراد پس از مصرف آن تنها در عرض چند ساعت احساس خوبی می‌کنند. در حالی که بسیاری از داروهای درمان افسردگی برای اثرگذاری به بیش از ۴ هفته زمان نیاز دارند. 

پزشک از دو روش برای استفاده کتامین استفاده می‌کند، روش تزریق داخل رگ و اسپری بینی. هر دو این روش‌ها باید به تجویز پزشک و توسط خود پزشک انجام شود، معمولا پزشک برای هر فردی سه بار در هفته دوز مشخصی از کتامین را تزریق خواهد کرد. دوز کتامین تزریق شده با شدت افسردگی و علائم فرد بیمار ارتباط مستقیمی دارد.
معمولا بعد از ۶ تا ۸ تزریق کتامین باید حال فرد مراجعه کننده در مقایسه با گذشته بهبود پیدا کرده باشد. در غیراینصورت کتامین نتوانسته موثر عمل کند و پزشک باید دوز آن را بیشتر کند.

آیا ممکن است افسردگی خودبه‌خود رفع شود؟

یک فرد بنا بر دلایل مختلفی می‌تواند دچار افسردگی شود، این افسردگی اگر به موقع درمان نشود و شدت پیدا کند می‌تواند موجب مرگ فرد شود. افسردگی یکی از بیماری‌های رایج است که اکنون در بین همه سنین پیر، جوان، کودک و… وجود دارد. این بیماری که مربوط به روح و روان فرد است به هیچ عنوان خودبه‌خود درمان نخواهد شد.

برای درمان افسردگی حتما باید به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید. این بیماری هرچه سریع‌تر درمان نشود می‌تواند شدت بیشتری پیدا کند، در اینصورت به مدت زمان بیشتری برای درمان نیاز دارد. اگر افسردگی به موقع درمان نشود می‌تواند موجب بدن درد، کم خوابی، اسهال، کاهش میل جنسی، فراموشی و… شود.

در صورتی که فکر می کنید خود یا اطرافیانتان به افسردگی مبتلا هستید می توانید از بهترین متخصص ها در زمینه افسردگی سایت پزشک خوب کمک بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

متخصص خوب برای افسردگی

منظور از تحریک مغز با نورومدولاسیون برای درمان افسردگی چیست؟

در حال حاضر از روش‌های درمانی بسیاری برای درمان افسردگی و بیماری‌های روحی و روانی استفاده می‌کنند. روش‌های تحریک مغز یا همان نورومدولاسیون، هشیار ساختن الکتریکی یا مغناطیسی فعالیت عصب از طریق تحریک اجزای مغز است. در این تصویربرداری‌های عصبی مشخص می‌شود که فعالیت غیرعادی مغز به مناطقی چون هیپوکامپ، آمیگدال و قشر پیش پیشانی مربوط است. تنها هدف از این تحریک آن است که الگوی تازه‌ای برای فعالیت‌های عصبی ایجاد شود، این روش‌ می‌تواند انعطلاف بیشتری در ذهن و رفتار فرد ایجاد کند.

تحریک مغناطیسی مغز(TMS) برای درمان افسردگی چطور انجام می‌شود؟

تحریک مغز یا همان TMS، در واقع یک روش غیرتهاجمی است که در آن از القای الکترومغناطیس توسط یک سیم پیچ عایق استفاده می‌شود. سیم پیچ روی اسکال قرار می‌گیرد و در نقطه‌ی مشخصی از سر آن را قرار می‌دهند. این سیم پیچ‌ها پالس‌های مغناطیسی کوچکی را ایجاد می‌کنند که به هیچ عنوان ضرری برای فرد نخواهد داشت. پالس‌ها نورون‌های عصبی را مجاب می‌کنند تا فعالیت خود را از سر گیرند. اگر این پالس‌ها به صورت متوالی ادامه پیدا کنند می‌توانند تاثیر بیشتری روی مغز داشته باشند.
این روش به هیچ عنوان نیاز به بیهوشی ندارد و تنها با چند جلسه در مطب پزشک درمان افسردگی انجام می‌شود. بسیاری از افراد که نسبت به داروهای درمانی مقاوم هستند از این طریق خوب می‌شوند. 

اصلی‌ترین انواع تحریک‌سازی مغز چیست؟

علاوه بر روش تحریک مغناطیسی مغز که در بالا به آن اشاره کردیم، روش‌های تحریک سازی دیگری وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد: 

  •  تحریک جریان مستقیم درون جمجمه‌ای: در این روش دستگاهی شبیه به هدفون را روی سرتان قرار می‌دهند، سپس جریان بسیار ضعیف امواج را وارد جمجه می‌کنند. هدف از این کار علاوه بر درمان افسردگی فرد تحریک مغز به یادگیری، دقت و درک بیشتر است. 
  • تحریک متناول با امواج تتا: یکی از روش‌های غیرتهاجمی است که برای افرادی استفاده می‌شود که نسبت به درمان مقاوم هستند. 
  • تحریک عمقی مغز: زمانی که افسردگی شدت زیادی پیدا می‌کند و فرد دیگر به درمان پاسخ نمی‌دهد از این راه استفاده می‌کنند. با استفاده از دستگاهی کهر وی قفسه سینه قرار می‌گیرد سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستند.

آیا اسکن‌های مغز به تعیین روش درمان افسردگی کمک می‌کند؟

اسکن‌های مغز روی شناسایی نواحی درگیر مغز بسیار تاثیرگذار هستند. این اسکن‌ها در پردازش محرک‌های عاطفی، مدارهای ارتباط عصبی تغییریافته بسیار موثر خواهند بود. در واقع اسکن مغزی مشخص می‌کند که چگونه می‌توان از روش‌های درمان افسردگی استفاده کرد.
تصویربرداری از مغز در درجه اول به عنوان یک ابزار تشخیصی و تحقیقاتی شناخته شده است. این راه یک راه پرهزینه است، اما می‌تواند با تشخیص درست نوع درمان و استفاده از دستگاه‌های تحریک سازی مغز را مشخص کند.

چه زمانی باید برای درمان افسردگی اقدام کرد؟

افسردگی هم مانند دیگر بیماری‌ها به یک مدت زمان مشخصی نیاز دارد. هرچه شدت این بیماری بیشتر باشد برای درمان به مدت زمان بیشتری هم نیاز خواهد داشت. معمولا دوره‌های مربوط به درمان افسردگی بیش از ۱۴ روز طول می‌کشد، البته این موضوع به شدت افسردگی هم بستگی دارد. زمانی که علائم افسردگی خفیف باشند، درصد موفقیت فرد در مقابله با این بیماری به مراتب بالا خواهد بود. در ابتدای مقاله روش‌های درمان افسردگی را بیان کردیم، میزان موفقیت در این روش‌ها به مهارت پزشک، به میزان تلاش و خواستن فرد مراجعه‌کننده هم بستگی دارد.

آیا اقدامات فردی به تسکین و درمان افسردگی کمک می‌کند؟

یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش‌های درمان افسردگی که در وهله اول هر فردی ممکن است برای بهبودی خود اقدام به انجام آن کند، تغییر در روش زندگی است. تغییر در سبک زندگی می‌تواند در بهبود حال روحی و روانی فرد و تلاش وی برای خوب شدن تاثیر بسیاری داشته باشد. یکی دیگر از اقدامات فردی علاوه بر تغییر در روش زندگی، داشتن خواب کافی است.

نداشتن خواب کافی می‌تواند روی سیستم عصبی فرد تاثیر بسیاری داشته باشد، البته اختلال در خواب یکی از آخرین علائم و نشانه‌های مربوط به افسردگی است. نداشتن خواب کافی تنها روی روح و روان فرد تاثیرگذار نیست، می‌تواند روی عملکرد مغز هم تاثیر بسیاری داشته باشد. میزان قدرت یادگیری، درک و… کاهش شدیدی پیدا می‌کند.

افسردگی مقاوم به درمان یعنی چی؟

درمان افسردگی همیشه نمی‌تواند راحت و بی‌دردسر باشد، بسیاری از افراد هستند که تنها با استفاده از داروهای تجویز شده در مدت زمان کوتاهی می‌توانند با این بیماری مبارزه کنند. اما بعضی از مراجعه‌کنندگان در برابر روش‌های درمانی و استفاده از داروهای درمانی مقاومت نشان می‌دهند، به این دسته از افراد اصطلاحا افرادی می‌گویند که مقاوم به درمان هستند.

طبق آمار منتشر شده حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد پس از استفاده از داروهای افسردگی کمی بهبود پیدا می‌کنند، اما ۱۰ تا ۱۵ درصد آن‌ها نسبت به درمان مقاومت نشان می‌دهند. بیماری افسردگی هنوز هم دلایلی دارد که برای پزشکان ناشناخته مانده است.

از نظر پزشکان اگر ۵۰ درصد علائم بهبود پیدا کند، حال فرد مراجعه کننده رو به درمان است. این موضوع نشان دهنده آن است که بدن فرد مراجعه کننده به درمان پاسخ مثبت داده است. 

بهترین راه برای کمک به فرد دچار افسردگی چیست؟

افسردگی نوعی اختلال است که برای درمان آن سریعا باید به پزشک مراجعه کنید. هرچه افسردگی شدت بیشتری پیدا کند، نحوه درمان آن به مراتب سخت‌تر خواهد شد. اگر یکی از دوستان یا بستگان شما به افسردگی مبتلا شده است، در وهله اول بهتر است با وی صحبت کنید. سپس او را تشویق کنید تا برای درمان به روان شناس یا روان پزشک مراجعه کند. اگر در مسیر بهبودی و درمان فرد کنارش باشید، افسردگی فرد با سرعت بیشتری بهبود پیدا می‌کند.

برای اینکه بتوانید در کنار فردی که دچار افسردگی شده موثر عمل کنید باید در رابطه با بیماری افسردگی بیشتر بدانید. روبه رو شدن با یک فرد افسرده می‌تواند چالش بسیار بزرگی برای شما باشد، برای روبه‌رو شدن با آن می‌توانید علاوه بر افزایش آگاهی و اطلاعات خود با پزشک متخصص در این رابطه مشورت داشته باشید. پزشک به شما می‌گوید که چگونه باید با فرد افسرده رفتار کنید، کدام رفتار شما می‌تواند حال روحی فرد را بهبود بخشد و کدام رفتار می‌تواند موجب شدت یافتن افسردگی در فرد شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است زمانی که علائم اولیه افسردگی را در خود دیدید یا در اطرافیان مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. مراجعه به پزشک قطعا یکی از بهترین راه‌های درمان بیماری افسردگی است. حتما برای انتخاب یک پزشک خوب معیارهای اولیه در انتخاب را مد نظر بگیرید. 

سخن پایانی پزشک خوب

افسردگی باعث می‌شود که فرد دیگر نتواند از فعالیت‌های لذت‌بخش قبلی لذت ببرد. علاوه بر رواندرمانی و دارودرمانی افسردگی، راه‌های مختلف دیگری هم برای درمان افسردگی در خانه وجود دارند. خواب کافی، رژیم غذایی مناسب، شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه، ارتباط برقرار کردن با دیگران، نوشتن اهداف، داشتن برنامه روزانه و … از کارهایی هستند که فرد می‌تواند برای کمک به درمان سریع‌تر خود انجام دهد.

سوالات متداول

  • آیا مصرف گیاهان دارویی می‌تواند در درمان افسردگی شدید موثر باشد؟
    طبق تحقیقاتی که پزشکان انجام داده‌اند، مصرف برخی داروهای گیاهی به مرور زمان و در صورتی که روتین استفاده شوند سروتونین بدن را افزایش می‌دهد. افزایش سروتونین بدن می‌تواند به درمان افسردگی شدید کمک کند.
  • ماساژ درمانی تا چه اندازه می‌تواند موجب بهبود افسردگی شدید در خانه شود؟
    همانطور که می‌دانید ماساژ درمانی می‌تواند علاوه بر ریلکس کردن بدن به آرامش اعصاب کمک بسیاری کند. آزاد شدن برخی از هورمون‌ها می‌تواند در ماساژ درمانی موجب بهبود روحیه افراد و کاهش دردهای جسمی افراد شود.
  • مصرف کدام داروهای گیاهی می‌تواند موجب بهبود علائم افسردگی شود؟
    مصرف دمنوش زعفران و علف چای می‌تواند به سرعت علائم ناشی از افسردگی را بهبود دهد. علاوه بر این دو مورد دمنوش‌های گیاهی دیگری چون گل گاوزبان، پونه و….. هم می‌تواند موجب تمدد اعصاب شود اما زعفران و علف چای قدرت تاثیرگذاری بسیار بیشتری دارند.
  • چه عواملی موجب افسردگی در افراد می‌شود؟
    رویدادهای تلخ زندگی، گذشته افراد، افکار و رفتارها، سابقه خانوادگی و… از عواملی است که موجب افسردگی در افراد می‌شود.
  • در صورتی که فرد با روش‌های خانگی نتوانست افسردگی خود را درمان کند، پزشک از چه آزمایش‌هایی برای تشخیص و درمان افسردگی استفاده می‌کند؟
    معمولا روانشناسان یا روانپزشکان از ابتدا با معاینه فیزیکی، انجام تست‌های آزمایشگاهی، تست‌های افسردگی و تست‌های غربالگری افسردگی استفاده می‌کند.

منبع: Web MD


روان درمانی به شما می‌آموزد که چگونه می‌توانید شاد باشد و با شناخت خود، احساس بهتری داشته باشید.