دیازپام یا  diazepam که به آن قرص والیوم نیز می گویند، یک بنزودیازپین است. قرص دیازپام یک بنزودیازپین با خواص ضد تشنج، ضد اضطراب، آرام بخش، شل کننده عضلانی، فراموشی آور و طولانی اثر است. گاهی اوقات دیازپام همراه با سایر داروها برای درمان اسپاسم و سفتی عضلانی یا تشنج استفاده می شود. با مصرف دیازپام در عرض ۱ ساعت خواب‌آلود و آرام می‌شوید و تنش عضلاتتان کاهش می یابد. این دارو ۸ تا ۱۲ ساعت کار می کند.

فهرست مقاله

دیازپام برای چیست؟

دیازپام یک بنزودیازپین طولانی اثر با شروع سریع است که معمولا برای درمان اختلالات پانیک، اضطراب شدید، ترک الکل و تشنج استفاده می شود. داروی دیازپام در درمان اختلالات اضطرابی شدید و به عنوان یک خواب آور در مدیریت کوتاه مدت بی خوابی استفاده می شود. قرص دیازپام همچنین برای تسکین اسپاسم عضلانی و ایجاد آرام بخش قبل از اقدامات پزشکی استفاده می شود. دیازپام همچنین برای شل کردن عضلات و درمان اسپاسم عضلانی که به دلیل آسیب و شرایطی مانند فلج مغزی و پاراپلژی (فلج کامل پاها، اما دست ها امکان تکان خوردن دارند) رخ می دهد، استفاده می شود.

تست اضطراب بک آنلاین

کلیک کنید

قرص دیازپام ۵ برای چیست؟

قرص دیازپام ۵ همانند سایر دوزهای این دارو برای درمان اضطراب، اسپاسم عضلانی، مدیریت علائم ترک الکل (مانند تعریق یا مشکل در خواب) و تشنج استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای کمک به آرامش قبل از عمل یا سایر درمان های پزشکی یا دندانی استفاده کرد.

آمپول دیازپام برای چیست؟

دیازپام برای درمان اضطراب، اسپاسم عضلانی و ترک الکل استفاده می شود. آمپول دیازپام زمانی استفاده می شود که تسکین سریع مورد نظر باشد یا زمانی که دارو را نمی توان از طریق دهان مصرف کرد. آمپول دیازپام همچنین برای درمان کوتاه مدت تشنج های جدی که متوقف نمی شوند (بحران صرعی) استفاده می شود.

آمپول دیازپام

اثر آمپول دیازپام چند ساعت است؟

آمپول دیازپام هنگامی که به صورت داخل وریدی تجویز می شود، در عرض ۱ تا ۳ دقیقه شروع به اثر می کند، در حالی که شروع دوز خوراکی بین ۱۵ تا ۶۰ دقیقه است. علاوه بر این، این دارو ماندگاری طولانی دارد و مدت اثر آن بیش از ۱۲ ساعت است.

ژل رکتال دیازپام

ژل رکتال دیازپام در شرایط اضطراری برای متوقف کردن تشنج های خوشه ای (قسمت های افزایش فعالیت تشنج) در افرادی که از داروهای دیگر برای درمان صرع (تشنج) استفاده می کنند، استفاده می شود. ژل رکتال این دارو حاوی ۵ میلی گرم دیازپام است و شفاف تا حدودی زرد است. دوز ژل رکتال دیازپام برای بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال و بالاتر معمولاً ۰.۲ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و یک بار در روز است.

شیاف دیازپام

اگر تشنج متوقف نشود، شیاف دیازپام را تجویز می کنند. شیاف دیازپام برای درمان زنان مبتلا به درد لگن استفاده می شود. به طور خاص، شیاف واژینال دیازپام برای درمان زنان مبتلا به اختلال عملکرد کف لگن بالا استفاده می شود. شیاف دیازپام به خوبی جذب می شود و ممکن است بین ۵ تا ۳۰ دقیقه در مغز شروع به کار کند. در عرض ۱.۵ ساعت در خون به حداکثر مقدار خود می رسد.

دیازپام برای کودکان

دیازپام برای کودکان در کنترل تنش و تحریک پذیری در فلج مغزی اسپاستیک در موارد خاص، به عنوان مکمل برای کنترل اسپاسم عضلانی در کزاز و اسپاسم عضلانی مصرف می شود. اسپری بینی دیازپام در بیماران ۶ سال و بالاتر برای درمان دوره‌های متناوب و کلیشه‌ای فعالیت تشنجی مکرر که با الگوی معمول تشنج بیمار متفاوت است، اندیکاسیون دارد. قرص والیوم نباید به کودک کمتر از ۶ ماه داده شود. این دارو را بدون نظر پزشک به کودک ندهید.

دیازپام برای جلوگیری از تشنج در کودکان

دیازپام برای تشنج در کودکان کاربرد دارد. دیازپام در کودکان برای متوقف کردن تشنج های خوشه ای و جلوگیری از موارد اضطراری تشنج طراحی شده اند. در تشنج های طولانی مدت، پزشکان معمولا از آمپول دیازپام یا داروهای ضد تشنج مشابه استفاده می کنند. در کودکان خردسال، پزشکان گاهی اوقات ترجیح می دهند آن را به جای ورید به صورت مقعدی تجویز کنند.

چگونه می توان از تشنج در کودکان جلوگیری کرد؟
به کودک خود کمک کنید از هر چیزی که ممکن است باعث تشنج شود اجتناب کند. مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی می خوابد، زیرا کمبود خواب می تواند باعث تشنج شود. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما به طور منظم به پزشک مراجعه می کند.

دیازپام برای سگ

دیازپام معمولاً به عنوان یک داروی آرام بخش، شل کننده عضلانی، ضد تشنج یا ضد اضطراب برای سگ ها و گربه ها تجویز می شود. دیازپام برای شگ و گربه همچنین می تواند برای درمان مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، نظافت بیش از حد، سمپاشی منطقه ای و وحشت ناشی از صداهای بلند استفاده شود.

نحوه اثر دیازپام

دیازپام به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها تعلق دارد. دسته ای از داروها به داروهایی اطلاق می شود که عملکرد مشابهی دارند. آنها ساختار شیمیایی مشابهی دارند و اغلب برای درمان شرایط مشابه استفاده می شوند. این دارو فعالیت گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را افزایش می دهد، یک ماده شیمیایی خاص که می تواند سیگنال ها را در سراسر سیستم عصبی شما ارسال کند.

اگر گابا در سیسنم عصبی کافی نباشد، بدن شما ممکن است در حالت هیجانی باشد و باعث اضطراب، اسپاسم عضلانی یا تشنج شود. هنگامی که این دارو را مصرف می کنید، GABA بیشتری در بدن خود خواهید داشت. این به کاهش اضطراب، اسپاسم عضلانی و تشنج شما کمک می کند. به طور کلی، قرص دیازپام مغز را کند می کند و سرعت انتقال اطلاعات از مغز به اعصاب را کاهش می دهد.

برای درمان اختلال خواب به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اثر قرص دیازپام چند ساعت است؟

پس از مصرف قرص دیازپام، تصور می شود که دیازپام به سرعت و به طور کامل از دستگاه گوارش جذب می شود، زیرا بیش از ۹۰ درصد آن جذب می شود و میانگین زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی ۱ تا ۱.۵ ساعت است. در صورت مصرف با یک وعده غذایی با چربی متوسط، جذب به تأخیر می افتد و کاهش می یابد. ۲.۵ ساعت در حضور غذا در مقایسه با ۱.۲۵ ساعت به صورت ناشتا.

روش مصرف دیازپام

دوز دیازپام بر اساس وضعیت پزشکی، سن و پاسخ شما به درمان است. دیازپام را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. هرگز از قرص والیوم در مقادیر بیشتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده استفاده نکنید. اگر احساس می‌کنید میل شدید به استفاده بیشتر از این دارو دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

هرگز این دارو را با شخص دیگری، به ویژه فردی که سابقه اعتیاد به مواد مخدر دارد، به اشتراک نگذارید. سوء استفاده می تواند باعث اعتیاد، مصرف بیش از حد یا مرگ شود. دیازپام باید فقط برای مدت کوتاهی مصرف شود. این دارو را بیش از ۴ ماه بدون نظر پزشک مصرف نکنید. هنگامی که این دارو برای مدت طولانی استفاده می شود، ممکن است اثربخشی نداشته باشد. اگر این دارو به خوبی از کار افتاد با پزشک خود صحبت کنید.

بدون مشورت با پزشک مصرف دیازپام را قطع نکنید. در صورت قطع ناگهانی مصرف دارو پس از مصرف طولانی مدت، ممکن است تشنج افزایش یافته یا علائم ترک تهدید کننده زندگی داشته باشید. اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل)، این خطر ممکن است بیشتر باشد.

در حین استفاده از این دارو از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید، مگر اینکه پزشک یا داروساز شما بگوید که ممکن است این کار را با خیال راحت انجام دهید. گریپ فروت می تواند احتمال عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.  در صورت تجویز پزشک، این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان یکسانی مصرف کنید.

انواع قرص ضد اضطراب، عوارض جانبی [بدون نسخه | با نسخه]

بهترین زمان مصرف دیازپام

اگر از دیازپام برای کمک به خواب استفاده می کنید، باید آن را درست قبل از خواب مصرف کنید. دیازپام را می توان قبل یا بعد از غذا مصرف کرد. قرص دیازپام را به طور کامل با آب ببلعید، اگر جویده شوند طعم تلخی دارند.

اگر یک دوز را فراموش کردم چه کنم؟

اگر به طور منظم دیازپام مصرف می‌کنید و مصرف یک نوبت را فراموش کرده‌اید، به محض یادآوری نوبت فراموش شده را مصرف کنید، مگر اینکه زمان نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این مورد، فقط دوز فراموش شده را کنار بگذارید و نوبت بعدی را در زمان معمول مصرف کنید. هرگز ۲ دوز را همزمان مصرف نکنید. هرگز یک دوز اضافی برای جبران یک دوز فراموش شده مصرف نکنید.

قرص دیازپام برای چیست

مصرف زیاد دیازپام

اگر فکر می کنید که بیش از حد مصرف کرده اید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید. مصرف زیاد دیازپام می تواند باعث افت عملکرد سیستم عصبی مرکزی (CNS) شود. علائم آن عبارتند از: خواب آلودگی، گیجی، خستگی، رفلکس های ضعیف، کند شدن یا توقف تنفس، فشار خون پایین، کما و از دست دادن تعادل یا هماهنگی.

چگونه قرص دیازپام را ترک کنیم؟

داروی دیازپام را به صورت ناگهانی قطع نکید و حتما با مشورت پزشک این کار را انجام دهید. اگر برای مدت طولانی از این دارو مصرف کرده باشید، خطر بروز علائم ترک بیشتر است. چانچه به طور ناگهانی مصرف آن را قطع کنید، ممکن است علائم ترک داشته باشید، مانند:

  • لرزش
  • گرفتگی یا درد معده و عضله
  • استفراغ
  • تعریق
  • سردرد
  • اضطراب شدید
  • تنش
  • بی قراری
  • گیجی
  • تحریک پذیری
  • توهمات
  • تشنج

پس از قطع مصرف دیازپام، در صورت داشتن علائمی مانند: حرکات غیرعادی ماهیچه ای، تحرک یا پرحرفی بیشتر، تغییرات ناگهانی و شدید در خلق و خو یا رفتار، گیجی، توهم، تشنج، افکار یا اعمال خودکشی، از پزشک کمک بگیرید.

برخی از علائم ترک ممکن است تا ۱۲ ماه یا بیشتر پس از قطع ناگهانی این دارو ادامه داشته باشند. اگر اضطراب مداوم، افسردگی، مشکلات حافظه یا تفکر، مشکل در خواب، زنگ زدن در گوش، احساس سوزش یا خارش یا احساس خزیدن در زیر پوست خود دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگزازپام چیست و چه کاربردی دارد؟ نحوه مصرف، عوارض و تداخلات

دیازپام چند دوز دارد؟

قرص دیازپام در دوزهای ۲، ۵ و ۱۰ میلی گرم موجود است. ژل رکتال آن نیز در دوزهای ۲.۵، ۱۰ و ۲۰ میلی گرم تولید می شود. آمپول دیازپام در قالب ۵ میلی گرم تولید می شود. معمولا تجویز دارو با دوز پایین شروع می شود و پزشک بر اساس نحوه پاسخ و تحمل شما به این دارو، به آرامی دوز شما را در صورت نیاز افزایش می دهد. دوز متداول این دارو برای مشکلات خواب (مرتبط با اضطراب) ۵ تا ۱۵ میلی گرم، یک بار در روز قبل از خواب است.

دوز دیازپام برای اضطراب، تشنج و اسپاسم عضلانی

  • مقدار مصرف بزرگسالان (۱۸ تا ۶۴ سال): دوز استاندارد ۲ تا ۱۰ میلی گرم به صورت خوراکی دو تا چهار بار در روز است.
  • مقدار مصرف کودک (از ۶ ماه تا ۱۷ سال):  دوز معمول شروع ۱ تا ۲.۵ میلی گرم از راه خوراکی سه تا چهار بار در روز است.
  • دوز برای افراد مسن (سن ۶۵ سال و بالاتر): دوز شروع معمول ۲ تا ۲.۵ میلی گرم از راه خوراکی یک یا دو بار در روز است.

دوز دیازپام برای ترک الکل

دوز این دارو برای بزرگسالان ۱۸ تا ۶۴ سال ۱۰ میلی گرم از راه خوراکی سه تا چهار بار در طول ۲۴ ساعت اول است. این مقدار به ۵ میلی گرم ۳ تا ۴ بار در روز بر اساس علائم ترک مصرف کاهش می یابد.

دوز های ارائه شده صرفا دوزهای معمول این دارو طبق منابع معتبر است. اگر دوز مصرفی شما متفاوت است، طبق تجویز پزشک به مصرف داروی دیازپام ادامه دهید و از تغییر دوز این دارو یا قطع آن بدون مشورت با متخصص خودداری فرمایید.

عوارض قرص دیازپام

دیازپام می تواند عوارض جانبی خفیف یا شدید ایجاد کند. قرص دیازپام می تواند فعالیت مغز شما را کاهش دهد و در قضاوت، تفکر و مهارت های حرکتی شما اختلال ایجاد کند. در حین مصرف این دارو، نباید الکل بنوشید یا از داروهای دیگری که می توانند فعالیت مغز شما را کاهش دهند استفاده کنید. همچنین نباید رانندگی کنید، با ماشین آلات کار کنید، یا کارهای دیگری که نیاز به هوشیاری دارند انجام دهید تا زمانی که بدانید این دارو چگونه بر شما تأثیر می گذارد. اثرات دیگری نیز وجود دارد که باید از آنها نیز آگاه باشید.

لیست زیر حاوی برخی از عوارض قرص دیازپام است که ممکن است در هنگام مصرف آن رخ دهد. این لیست شامل تمام عوارض جانبی احتمالی نمی شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض دیازپام، یا نکاتی در مورد نحوه مقابله با یک عارضه جانبی نگران کننده، با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض رایج دیازپام

عوارض رایج‌ دیازپام که ممکن است رخ دهد عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • خستگی
  • ضعف عضلانی
  • ناتوانی در کنترل حرکات عضلانی (آتاکسی)
  • سردرد
  • لرزش
  • سرگیجه
  • خشکی دهان یا بزاق بیش از حد
  • حالت تهوع
  • یبوست

اگر این اثرات خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر آنها شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جدی دیازپام

اگر عوارض جانبی جدی داشتید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا فکر می کنید در حال اورژانس پزشکی هستید با اورزانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تشدید تشنج. علائم می تواند شامل افزایش دفعات و افزایش شدت باشد
  • تغییرات در مغز یا نحوه تفکر. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
    • افسردگی
    • گیجی
    • احساس سرگیجه
    • گفتار کند یا نامفهوم
    • دید دوتایی یا تاری
    • افکار خودکشی
    • از دست دادن حافظه
  • واکنش های غیر منتظره. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
    • هیجان شدید
    • اضطراب
    • توهمات
    • افزایش اسپاسم عضلانی
    • مشکل خواب
    • آشفتگی
  • مشکلات کبدی. علائم می تواند شامل زرد شدن پوست یا سفیدی چشم (یرقان) باشد
  • مشکلات مثانه. علائم می تواند شامل ناتوانی در دفع ادرار و ناتوانی در نگه داشتن ادرار باشد
  • افزایش یا کاهش میل جنسی

 تداخل دارویی قرص دیازپام

دیازپام می تواند با چندین داروی دیگر تداخل داشته باشد. تداخل دارویی قرص دیازپام می تواند اثرات متفاوتی ایجاد کند. به عنوان مثال، برخی از آنها می توانند در عملکرد یک دارو اختلال ایجاد کنند، در حالی که برخی دیگر می توانند باعث افزایش عوارض جانبی شوند. در زیر لیستی از داروهایی که می توانند با این دارو تداخل داشته باشند آورده شده است. این فهرست شامل تمام داروهایی که ممکن است با دیازپام تداخل داشته باشند، نیست.

قبل از مصرف دیازپام، حتماً پزشک خود را در مورد تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و سایر داروهایی که مصرف می کنید مطلع کنید. همچنین در مورد ویتامین ها، گیاهان و مکمل هایی که استفاده می کنید به آنها بگویید. به اشتراک گذاری این اطلاعات می تواند به شما کمک کند از تعاملات احتمالی جلوگیری کنید. نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث تداخل با دیازپام شوند در زیر فهرست شده اند.

مصرف برخی از داروهای ضد روان پریشی همراه با دیازپام می تواند خطر خواب آلودگی یا گیجی را افزایش دهد. همچنین می تواند باعث کند شدن یا توقف تنفس شما شود. این داروها عبارتند از:

سایر تداخل ها

  • داروهای سرکوب کننده اسید: این داروها جذب دیازپام را برای بدن سخت تر می کنند. اگر آنها را با هم مصرف کنید، ممکن است دوز کامل دیازپام را دریافت نکنید و همچنین ممکن است اثری نداشته باشد. این داروها عبارتند از: فاموتیدین، امپرازول و پانتوپرازول
  • داروهای ضد قارچ: این داروها آنزیم تجزیه کننده دیازپام را مسدود می کنند. این می تواند سطح دیازپام را در بدن شما افزایش دهد و شما را در معرض خطر عوارض جانبی مانند خواب آلودگی قرار دهد. این داروها عبارتند از: کتوکونازول، فلوکونازول و ایتراکونازول
  • داروهای سل: این داروها باعث می شوند بدن شما دیازپام را سریعتر پردازش کند، بنابراین سطوح پایین تری از دارو در بدن شما وجود خواهد داشت. اگر آنها را با دیازپام مصرف کنید، ممکن است به همان اندازه موثر نباشد. این داروها عبارتند از: ریفامپین، ریفابوتین و ریفاپنتین

این دارو ممکن است با برخی از آزمایشات آزمایشگاهی تداخل داشته باشد و احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

مصرف همزمان دیازپام و لورازپام، مصرف همزمان دیازپام و آلپرازولام، مصرف همزمان دیازپام و کلونازپام، ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد. برخی از افراد، به ویژه افراد مسن، ممکن است در تفکر، قضاوت و هماهنگی حرکتی نیز دچار اختلال شوند.

همه چیز در مورد قرص دیازپام

مصرف همزمان دیازپام و تریاک

آمصرف همزمان دیازپام و تریاک و ترکیب مواد افیونی و بنزودیازپین‌ها می‌تواند خطر اوردوز را افزایش دهد، زیرا هر دو نوع دارو می‌توانند باعث آرام‌بخشی و سرکوب تنفس، (علت مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از حد) علاوه بر اختلال در عملکردهای شناختی شوند.

مصرف همزمان دیازپام و الکل

هنگام مصرف دیازپام نباید الکل بنوشید. مصرف همزمان دیازپام و الکل می تواند در قضاوت، تفکر و مهارت های حرکتی شما اختلال ایجاد کند. همچنین می تواند باعث خواب آلودگی شما شود و باعث کند شدن یا توقف تنفس شما شود. همچنین، بدن شما الکل و این دارو را به روش های مشابهی پردازش می کند. این بدان معناست که اگر الکل بنوشید، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا این دارو از بدن شما خارج شود. این ممکن است عوارض جانبی بدتری ایجاد کند.

هشدارهای قرص دیازپام

مصرف این دارو می تواند منجر به سوء مصرف و اعتیاد شود. استفاده نادرست از دیازپام خطر مصرف بیش از حد و مرگ را افزایش می دهد. این دارو را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر در مورد مصرف ایمن این دارو نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

اگر دیازپام را به عنوان یک درمان اضافی برای درمان تشنج مصرف می کنید، ممکن است به دوز بالاتری از سایر داروهای تشنج خود نیاز داشته باشید. این دارو ممکن است باعث تشنج های مکرر و شدیدتر شود. اگر به طور ناگهانی مصرف دیازپام را قطع کنید، ممکن است به طور موقت تشنج بیشتری داشته باشید.

دیازپام می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم عبارتند از: مشکل در تنفس، تورم گلو یا زبان و کهیر. اگر قبلاً به آن واکنش آلرژیک داشته اید، دیگر این دارو را مصرف نکنید. مصرف آن برای بار دوم پس از یک واکنش آلرژیک می تواند کشنده باشد.

موارد منع مصرف دیازپام

  • برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی: دیازپام توسط کلیه ها از بدن شما خارج می شود. اگر مشکلات کلیوی دارید، ممکن است مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن شما باقی بماند و در معرض خطر عوارض جانبی قرار بگیرید. پزشک ممکن است دوز شما را تنظیم کند و شما را با دقت بیشتری تحت نظر داشته باشد.
  • برای افراد مبتلا به گلوکوم حاد زاویه باریک: اگر مبتلا به گلوکوم هستید با پزشک خود صحبت کنید. دیازپام ممکن است در افراد مبتلا به گلوکوم با زاویه باز استفاده شود، اما در افراد مبتلا به گلوکوم با زاویه باریک حاد نباید استفاده شود.
  • برای افرادی که سابقه سوءمصرف مواد مخدر یا الکل دارند: اگر با سوء مصرف مواد مخدر یا الکل مشکل دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است خطر بیشتری برای معتاد شدن، وابسته شدن یا تحمل به دیازپام داشته باشید.
  • برای افراد مبتلا به بیماری کبد: دیازپام توسط کبد شما پردازش می شود. اگر مشکلات کبدی دارید، ممکن است مقدار بیشتری از این دارو در بدن شما باقی بماند و شما را در معرض خطر عوارض جانبی قرار دهد. پزشک ممکن است دوز دیازپام شما را تنظیم کند و شما را با دقت بیشتری تحت نظر داشته باشد. اگر بیماری شدید کبدی دارید، نباید این دارو را مصرف کنید.
  • برای افرادی که مشکلات سلامت روانی دارند: اگر سابقه افسردگی شدید دارید یا تا به حال به خودکشی کامل فکر کرده اید یا تلاش کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید. دیازپام ممکن است این مشکلات را بدتر کند.
  • برای افراد مبتلا به میاستنی گراویس: اگر میاستنی گراویس دارید، نباید دیازپام مصرف کنید. میاستنی گراویس بیماری است که باعث ضعف و خستگی شدید عضلات می شود.
  • برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند: اگر مشکلات تنفسی دارید به پزشک خود اطلاع دهید. دیازپام ممکن است تنفس را برای شما دشوارتر کند یا باعث توقف تنفس شود. اگر مشکلات تنفسی شما شدید است یا آپنه خواب دارید، پزشک ممکن است به جای آن داروی دیگری را برای شما تجویز کند.

سوالات پرتکرار در مورد قرص دیازپام

ایا دیازپام تست اعتیاد را مثبت میکند؟

بله قرص دیازپام ممکن است تست اعتیاد را مثبت کند. دیازپام در گزارش های سم شناسی ادرار، خون، بزاق و فولیکول مو ظاهر می شود.

ایا دیازپام فشار خون را بالا میبرد؟

خیر، دیازپام هم فشار خون شریانی و هم فعالیت عصب سمپاتیک عضلانی را در انسان کاهش می دهد. در نتیجه دیازپام فشار خون را بالا نمی برد.

چگونه اثر دیازپام را از بین ببریم؟

درمان خاصی برای معکوس کردن اثرات دیازپام وجود دارد. این دارو که فلومازنیل نام دارد می تواند اثرات دیازپام را معکوس کند اما باید از طریق متخصص در بیمارستان تجویز شود. فقط پزشک می تواند تصمیم بگیرد که آیا به این دارو نیاز دارید یا خیر.

آیا دیازپام باعث ریزش مو میشود؟

در یک پژوهش ریزش مو در میان افرادی که دیازپام مصرف می‌کنند، مشاهده شد، به‌ویژه برای افرادی که مونث، بالای ۶۰ سال، بیشتر از ۱ ماه از این دارو استفاده کرده‌اند.

دیازپام ۱۰ چند ساعت می خواباند؟

شروع اثر قرص دیازپام بین ۱۵ تا ۶۰ دقیقه است. علاوه بر این، دیازپام ماندگاری طولانی دارد و مدت اثر آن بیش از ۱۲ ساعت است.دیازپام خیلی سریع در بدن شما شروع به کار می کند و شما باید در عرض دو ساعت پس از مصرف آن اثرات آرام بخش داشته باشید.

ایا دیازپام باعث چاقی میشود؟

یک تحقیق نشان داد که مصرف دیازپام (والیوم) تا ۱۰ ماه منجر به افزایش وزن می شود در حالی که قطع مصرف دیازپام (والیوم) منجر به کاهش وزن می شود.

منابع: medicalnewstoday, drugs, nhs, drugbank