دوکسپین یا Doxepin یک داروی اعصاب ضد افسردگی سه حلقه ای (tricyclic antidepressant) است. قرص و کپسول دوکسپین برای درمان علائم افسردگی و اضطراب مرتبط با اعتیاد به الکل، بی خوابی یا سایر اختلالات روانی استفاده می شود. قرص دوکسپین برای بی خوابی (مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب) نیز استفاده می شود. دوکسپین توسط فایزر و FDA در سال ۱۹۶۹ به عنوان یک داروی ضد افسردگی مورد تایید قرار گرفت. اما در سال ۲۰۱۰ برای درمان بی خوابی تایید شد.

از طریق پزشک خوب بهترین روانپزشک اطرافتان را پیدا کنید و به آسانی نوبت خود را رزرو کنید.

قرص دوکسپین برای چیست؟ موارد مصرف دوکسپین

قرص و کپسول دوکسپین برای درمان موارد زیر توصیه می شود:

  • افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب
  • افسردگی یا اضطراب مرتبط با اعتیاد به الکل (نباید همزمان با الکل مصرف شود)
  • افسردگی یا اضطراب مرتبط با بیماری (در صورتی که بیمار داروهای دیگری را به طور همزمان دریافت کند، باید احتمال تداخل دارویی در نظر گرفته شود)
  • اختلالات افسردگی سایکوتیک یا روان پریشانه همراه با اضطراب از جمله افسردگی دوره ای و اختلالات دو قطبی
  • دوکسپین به صورت موضعی برای مدیریت درد نوروپاتیک استفاده می شود، البته قابل ذکر است که این مورد جزو کاربردهای تایید شده این دارو نیست و به عنوان “خارج از برچسب” استفاده می شود. یعنی پزشک خودش مسئولیت تجویز دارو را بر عهده دارد.

علائم هدف روان رنجوری (روان رنجوری به دسته ای از اختلالات روانی اشاره دارد که شامل پریشانی است اما نه هذیان یا توهم، در روان رنجوری رفتار خارج از هنجارهای قابل قبول اجتماعی نیست) که به‌خوبی به کپسول‌ دوکسپین پاسخ می‌دهند عبارتند از: اضطراب، تنش، افسردگی، علائم و نگرانی‌های جسمانی، اختلالات خواب، احساس گناه، کمبود انرژی، ترس، دلهره و نگرانی.

تجربه بالینی نشان داده است که داکسپین حتی در بیماران مسن ایمن و به خوبی قابل تحمل است. به دلیل عدم تجربه بالینی در جمعیت کودکان، کپسول دوکسپین برای استفاده در کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود.

قرص دوکسپین برای معده

قرص دوکسپین برای معده کاربرد دارد؟ در مورد مصرف قرص دوکسپین برای معده تحقیقاتی انجام نشده اما طبق پژوهشی دوکسپین و نورتریپتیلین هر دو در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر از نوع غالب اسهال در یک دوره دو ماهه مؤثر هستند، اما به نظر می‌رسد دوکسپین برای سندرم روده تحریک پذیر مؤثرتر از نورتریپتیلین باشد.

 نتایج تحقیق دیگری اثربخشی بالاتر دوکسپین برای سندروم روده تحریک پذیر نسبت به فلوکستین، در کاهش بیشتر علائم در بیماران مبتلا به IBS یا سندروم روده تحریک پذیر را نشان داد که آن را به عنوان داروی ضد افسردگی توصیه‌ شده در درمان IBS بدون یبوست تبدیل می‌کند.

دوکسپین برای خارش، دوکسپین برای حساسیت

دوکسپین برای خارش پوست ناشی از اگزما استفاده می شود. دوکسپین برای پوست در دسته ای از داروها به نام ضد خارش موضعی قرار دارد. ممکن است با مسدود کردن هیستامین، ماده ای در بدن که علائم خاصی مانند خارش ایجاد می کند، عمل کند. دوکسپین برای حساسیت نیز مکانیزم مشابهی دارد.

دوکسپین برای خواب

دوکسپین برای خواب یک داروی ایمن و موثر برای درمان بی خوابی است. طبق منابع، مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند کیفیت خواب عمومی را بهبود بخشد و مدت زمانی که افراد مبتلا به بی‌خوابی در هر شب به خواب می‌روند را افزایش می‌دهد. برخلاف بسیاری از قرص‌های خواب‌آور دیگر، به نظر نمی‌رسد که دوکسپین باعث خواب‌آلودگی صبحگاهی یا عوارض جانبی شبیه خماری شود. اگر لازم است صبح زود پس از بیدار شدن از خواب کاملاً هوشیار باشید، ممکن است آن را به گزینه بهتری نسبت به سایر داروهای خواب تبدیل کند.

قرص دوکسپین برای چیست؟ موارد مصرف دوکسپین

فرق دوکسپین با فلوکستین

فرق دوکسپین با فلوکستین چیست؟ طبق پژوهشی فلوکستین که فاقد اثرات آنتی کولینرژیک و غیر آرام بخش است، توسط اکثر بیماران به خوبی تحمل شد و عوارض جانبی کلی کمتری نسبت به دوکسپین داشت. عوارض جانبی رایج مربوط برای فلوکستین شامل عصبی بودن، اضطراب و حالت تهوع بود.

دوکسپین چگونه کار می کند؟ نحوه اثر دوکسپین

داکسپین متعلق به دسته ای از داروها به نام ضد افسردگی های سه حلقه ای است. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای که به آنها ضد افسردگی های حلقوی نیز گفته می شود، از اولین داروهای ضد افسردگی تولید شده هستند. آنها موثر هستند، اما به طور کلی با داروهای ضد افسردگی با عوارض کمتر، جایگزین شده اند. با این حال، داروهای ضد افسردگی حلقوی ممکن است گزینه خوبی برای برخی افراد باشد. در موارد خاص، زمانی که سایر درمان ها شکست خورده باشند، این دارو ها، افسردگی را تسکین می دهند. داروهای ضد افسردگی حلقوی بسته به تعداد حلقه ها در ساختار شیمیایی آنها سه حلقه ای یا چهار حلقه ای تعیین می شوند.

دقیقاً مشخص نیست که داکسپین چگونه برای درمان افسردگی یا اضطراب عمل می کند. ممکن است مغز شما را از جذب مجدد نوراپی نفرین، یک پیام رسان شیمیایی که بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد، مسدود کند. این عمل باعث افزایش سطح نوراپی نفرین در بدن شما می شود که به بهبود خلق و خوی شما کمک می کند. حداکثر اثرات ضد افسردگی دوکسپین حدود دو هفته پس از شروع درمان مشاهده می شود.

از دست ندهید: ترک داروهای ضد افسردگی: علائم، مدت زمان ترک

دوز مصرف دوکسپین

دوزهای دوکسپین شامل ۱۰، ۲۵، ۵۰، ۷۵، ۱۰۰ و ۱۵۰ میلی گرم است. دوکسپین در اشکال قرص، کپسول و کرم موضوعی موجود است. دوز، شکل دارویی و تعداد دفعات مصرف دارو به سن، سایر شرایط پزشکی، شدت وضعیت و علائم و واکنش به اولین دوز بستگی دارد.

دوز دوکسپین برای افسردگی و اضطراب

مقدار مصرف بزرگسالان (۱۸ تا ۶۴ سال)

  • دوز شروع معمولی: ۷۵ میلی گرم در روز. ممکن است پزشک به شما بگوید که کل دوز را یکباره مصرف کنید یا آن را به دوزهای کوچکتر در طول روز تقسیم کنید.
  • تنظیم دوز: پزشک شما دوز شما را بسته به نحوه پاسخ بدن شما به دارو تنظیم می کند. محدوده دوز معمول ۷۵ تا ۱۵۰ میلی گرم در روز است. برای افسردگی شدید، پزشک ممکن است دوز شما را به ۳۰۰ میلی گرم در روز افزایش دهد. برای افسردگی بسیار خفیف، ممکن است از دوکسپین ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم در روز استفاده شود.
  • حداکثر دوز: ۳۰۰ میلی گرم در روز. اگر یک بار در روز تجویز شود، حداکثر دوز ۱۵۰ میلی گرم در روز است که ممکن است قبل از خواب داده شود.

دوز کودک (۱۲ تا ۱۷ سال)

  • دوز شروع معمولی: ۷۵ میلی گرم در روز. ممکن است پزشک به شما بگوید که کل دوز را یکباره مصرف کنید یا آن را به دوزهای کوچکتر در طول روز تقسیم کنید.
  • تنظیم دوز: پزشک شما دوز شما را بسته به نحوه پاسخ بدن شما به دارو تنظیم می کند. محدوده دوز معمول ۷۵ تا ۱۵۰ میلی گرم در روز است. برای افسردگی شدید، پزشک ممکن است دوز شما را به ۳۰۰ میلی گرم در روز افزایش دهد. برای افسردگی بسیار خفیف، ممکن است از دوز دوکسپین ۲۵ تا دوکسپین ۵۰ میلی گرم در روز استفاده شود.
  • حداکثر دوز: ۳۰۰ میلی گرم در روز. اگر یک بار در روز تجویز شود، حداکثر دوز ۱۵۰ میلی گرم در روز است که ممکن است قبل از خواب داده شود.

دوز دوکسپین برای افراد مسن (سن ۶۵ سال و بالاتر)

کبد و کلیه افراد مسن ممکن است با مصرف قرص دوکسپین مانند گذشته کار نکنند. این می تواند باعث شود بدن شما داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن شما باقی می ماند. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می دهد.

نکته مهم در مورد دوز مصرف دوکسپین: هدف پزشک خوب این است که جدیدترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم. با این حال، از آنجایی که داروها روی هر فرد متفاوت تأثیر می‌گذارند، این اطلاعات جایگزین توصیه های پزشکی نیست و برای دوز مصرفی می بایست با متخصص مربوطه مشورت نمایید.

روش مصرف دوکسپین

معمولاً یک تا سه بار در روز مصرف می شود و ممکن است با غذا یا بدون غذا مصرف شود. سعی کنید دوکسپین را هر روز تقریباً در همان زمان(ها) مصرف کنید. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید. از مصرف آن بیشتر یا کمتر یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است، اجتناب کنید. دوز خود را افزایش ندهید یا از این دارو بیشتر یا بیشتر از زمان تجویز شده استفاده نکنید. وضعیت شما سریعتر بهبود نمی یابد و خطر عوارض جانبی شما افزایش می یابد.

ممکن است تا ۳ هفته یا بیشتر طول بکشد تا شما اثر کامل این دارو را احساس کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید مصرف دوکسپین را ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف دوکسپین را قطع نکنید. پزشک احتمالاً می خواهد دوز شما را به تدریج کاهش دهد. برای کاهش خطر عوارض جانبی (مانند خواب آلودگی، خشکی دهان، سرگیجه)، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز پایین شروع کنید و به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید.

بهترین زمان مصرف دوکسپین

بهترین زمان مصرف دوکسپین ۳۰ دقیقه قبل از خواب است، و بهتر است سه ساعت بعد از غذا مصرف نشود. اثرات دوکسپین به عنوان یک داروی خواب حدود هفت ساعت باقی می ماند، به این معنی که در این مدت پس از مصرف دارو احساس خستگی و خواب آلودگی خواهید کرد. به همین دلیل، اگر باید بعد از کمتر از هشت ساعت خواب از خواب بیدار شوید، نباید از داکسپین استفاده کنید.

روش قطع قرص دوکسپین

برای مدت طولانی از این دارو استفاده کرده اید، نباید مصرف آن را ناگهانی قطع کنید. قطع ناگهانی آن ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. عوارض جانبی ترک ناگهانی داکسپین عبارتند از: حالت تهوع، سردرد و خستگی. در صورت امکان، دوکسپین باید به تدریج قطع شود و اگر دیگر کاربرد بالینی وجود ندارد، قطع شود. حتی با کاهش تدریجی دوز، برخی از علائم ترک ممکن است در ۵ روز اول ظاهر شوند.

فراموشی دوز دوکسپین

اگر دوزها را فراموش کردید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکردید ممکن است داروی شما به خوبی کار نکند یا به طور کامل از کار بیفتد. برای اینکه این دارو خوب عمل کند، باید مقدار مشخصی همیشه در بدن شما باشد. به محض یادآوری دوز خود را مصرف کنید. اما اگر فقط چند ساعت قبل از نوبت بعدی برنامه ریزی شده خود را به یاد آوردید، فقط یک نوبت مصرف کنید. هرگز سعی نکنید با مصرف دو دوز در یک نوبت به نتیجه برسیم. این می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک شود.

اوردوز یا مصرف بیش از حد قرص دوکسپین

اگر قرص یا کپسول دوکسپین را بیش از حد مصرف کنید، احتمال دارد سطوح خطرناکی از دارو در بدن خود داشته باشید. اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید، با پزشک خود تماس بگیرید یا با اورژانس تماس بگیرید. ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • ریتم غیر طبیعی قلب
  • فشار خون پایین
  • حرکات غیر ارادی و ناگهانی بدن
  • رفلکس های بیش فعال بدن
  • سفتی عضلات
  • گیجی
  • مشکل در تمرکز
  • کما
  • خواب آلودگی
  • توهم
  • مردمک های گشاد شده
  • تحریک
  • استفراغ
  • دمای بدن بسیار پایین یا تب بسیار بالا
  • تشنج

‌همچنین بخوانید: تریمیپرامین چیست؟ کاربرد، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات

قرص دوکسپین برای معده

عوارض دوکسپین

داکسپین در کنار مزایایی که دارد ممکن است با برخی عوارض نیز همراه باشد. البته در نظر داشته باشید که اگر این دارو برای شما تجویز شده است، حتما مزایای آن بیشتر از عوارض دوکسپین است. در ادامه به برخی عوارض قرص دوکسپین می پردازیم.

عوارض شایع دوکسپین

برخی از عوارض شایع دوکسپین که ممکن است رخ دهد عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • دهان خشک
  • تاری دید
  • یبوست
  • مشکل در ادرار کردن
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ناراحتی معده
  • تغییر در طعم غذاها
  • افزایش وزن

اگر عوارض دوکسپین خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جدی

اگر عوارض جانبی جدی داشتید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا اگر فکر می کنید در حالت اورژانس پزشکی هستید با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افکار و رفتارهای خودکشی و تشدید افسردگی. علائم می تواند شامل افکار در مورد خودکشی یا مرگ و تلاش برای خودکشی باشد
  • علائم جدید یا تشدید شده اضطراب
  • احساس اضطراب یا بی قراری شدید
  • موارد وحشت زدگی و پانیک
  • مشکل خواب (بی خوابی)
  • تحریک پذیری جدید یا تشدید شده
  • رفتار پرخاشگرانه، عصبانی یا خشن
  • رفتار کردن طبق انگیزه های خطرناک
  • افزایش شدید فعالیت و صحبت کردن (شیدایی)
  • سایر تغییرات غیرعادی در رفتار یا خلق و خو
  • احتباس ادرار (مشکلات دفع ادرار). علائم عبارتند از:
  • نیاز دردناک یا فوری به ادرار کردن
  • درد یا نفخ در قسمت پایین شکم
  • احساس می کنید وقتی ادرار می کنید نمی توانید مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید

توجه به این نکته مهم است که لزوما همه عوارض در همه افراد رخ نمی دهد و این لیست ممکن است شامل همه علائم نباشد. در خصوص عوارض احتمالی یا عوارضی که تجربه می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

تداخل دارویی دوکسپین

کپسول دوکسپین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا مواد گیاهی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. تداخل دارویی دوکسپین می تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.

برای کمک به جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت نظارت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. نمونه هایی از داروهایی که می توانند با داکسپین تداخل ایجاد کنند در زیر فهرست شده اند.

داروهای معده

مصرف دوکسپین با داروهای خاصی که برای درمان مشکلات معده استفاده می شوند مثل سایمتیدین می تواند میزان دوکسپین را در بدن شما افزایش دهد. این می تواند خطر عوارض جانبی شما را افزایش دهد. اگر این داروها را با هم مصرف کنید، پزشک ممکن است دوز دوکسپین را کاهش دهد یا شما را از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد.

داروهای ضد افسردگی

مصرف دوکسپین با داروهایی به نام مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) ممکن است منجر به عوارض جانبی جدی و حتی مرگ شود. اگر از MAOI استفاده می کنید یا در ۱۴ روز گذشته از MAOI استفاده کرده اید، نباید داکسپین مصرف کنید. نمونه هایی از MAOI عبارتند از:

  • ایزوکاربوکسازید
  • سلژیلین
  • فنلزین
  • ترانیل سیپرومین

همچنین، مصرف دوکسپین با سایر داروهایی که برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شود، می تواند میزان دوکسپین را در بدن شما افزایش دهد و خطر عوارض دوکسپین را افزایش دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

داروهای ضد قارچ

مصرف دوکسپین با داروهای خاصی که برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده می‌شوند، می‌تواند میزان دوکسپین را در بدن شما افزایش دهد و احتمال عوارض جانبی دوکسپین را افزایش دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • فلوکونازول
  • تربینافین
  • وریکونازول

داروهای ریتم قلب

مصرف دوکسپین با داروهای خاصی که برای درمان مشکلات ریتم قلب استفاده می شوند، می تواند خطر مشکلات خطرناک ریتم قلب را افزایش دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از: دروندارون و کینیدین.

داروی بیماری کلیه

مصرف سیناکالست با داکسپین می تواند میزان دوکسپین را در بدن شما افزایش دهد و بروز عوارض قرص دوکسپین را افزایش دهد.

داروی دیابت

مصرف تولازامید همراه با دوکسپین می تواند منجر به کاهش خطرناک قند خون شود.

کپسول دوکسپین

هشدارهای دوکسپین

قبل از مصرف دوکسپین، اگر به آن یا سایر داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند نورتریپتیلین حساسیت یا آلرژی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. علائم حساسیت به دوکسپین می تواند شامل مشکل در تنفس، تورم گلو یا زبان، خارش و کهیر باشد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

اگر تا به حال واکنش آلرژیک به آن داشته اید، دیگر این دارو را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.

قبل از استفاده از داروی دوکسپین، سابقه پزشکی خود را به پزشک اطلاع دهید، به ویژه در موارد: مشکلات خونریزی، مشکلات تنفسی، مشکلات کبدی، حمله قلبی، مشکلات ادراری (مانند بزرگ شدن پروستات)، پرکاری یا کم کاری تیروئید،. سابقه گلوکوم (نوع بسته شدن زاویه)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلالات روانی و خلقی (مانند اختلال دوقطبی، روان پریشی)، سابقه خانوادگی خودکشی، تشنج و شرایطی که ممکن است خطر تشنج را افزایش دهند (مانند سایر بیماری های مغزی، ترک الکل یا آرام بخش).

داکسپین ممکن است باعث ایجاد شرایطی شود که بر ریتم قلب تأثیر می گذارد (طولانی شدن QT). طولانی شدن QT به ندرت می تواند باعث ضربان قلب سریع یا نامنظم جدی (به ندرت کشنده) و سایر علائم (مانند سرگیجه شدید، غش) شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

خطر طولانی شدن QT ممکن است در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی یا مصرف داروهای دیگری که ممکن است باعث طولانی شدن QT شوند افزایش یابد و در صورت داشتن یکی از شرایط زیر، پزشک خود را مطلع کنید:

  • مشکلات قلبی خاص مثل نارسایی قلبی، کندی ضربان قلب، طولانی شدن QT
  • سابقه خانوادگی مشکلات قلبی خاص
  • مرگ ناگهانی قلبی

سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر طولانی شدن QT را افزایش دهد. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص (مانند دیورتیک ها/ یا قرص های آب) یا شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ افزایش یابد.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی یا تاری دید شما شود. مصرف دوکسپین با الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. تا زمانی که بتوانید با خیال راحت این کار را انجام ندهید، رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا کاری که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد انجام ندهید.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کند. زمان خود را در آفتاب محدود کنید. از آفتاب گرفتن یا سولاریوم خودداری کنید. هنگام بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

دوکسپین و دیابت

اگر دیابت دارید، این دارو ممکن است کنترل سطح قند خون را دشوارتر کند. سطح قند خون خود را به طور مرتب کنترل کنید و نتایج را به پزشک اطلاع دهید. پزشک ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.

دوکسپین برای افراد مسن

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خشکی دهان، سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی، مشکل در ادرار کردن و طولانی شدن QT حساس تر باشند.

دوکسپین برای کودکان

داکسپین برای استفاده در کودکان کمتر از ۱۲ سال ایمن یا موثر شناخته نشده است. در افراد در این محدوده سنی نباید استفاده شود.

دوکسپین در بارداری

مشخص نیست که آیا دوکسپین برای استفاده در زنان باردار بی خطر است یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. دوکسپین فقط در صورتی باید در دوران بارداری استفاده شود که منافع بالقوه خطر احتمالی را توجیه کند.

نوزادانی که از مادرانی که در ۳ ماه آخر بارداری از این دارو استفاده کرده اند به ندرت ممکن است دچار علائم ترک مانند مشکلات تغذیه یا تنفس، تشنج، سفتی عضلات یا گریه مداوم شوند. اگر هر یک از این علائم را در نوزاد خود مشاهده کردید، فوراً به پزشک اطلاع دهید.

قرص دوکسپین در شیردهی

داکسپین ممکن است به شیر مادر منتقل شود و ممکن است در کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود عوارض جانبی ایجاد کند. این اثرات شامل خواب آلودگی و مشکلات تنفسی است. اگر به کودک خود شیر می دهید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی را متوقف کنید یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

دوکسپین و الکل

استفاده از نوشیدنی های حاوی الکل و دوکسپین می تواند خواب آلودگی شما را از داکسپین افزایش دهد. اگر الکل مصرف می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

نگهداری از دوکسپین

دوکسپین را در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. داروی دوکسپین را از نور محافظت کنید. درب ظرفی را که داکسپین را در آن نگه می دارید بسته نگه دارید. قرص و کپسول دوکسپین را در مناطق مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید.

سوالات متداول در مورد دوکسپین

در اینجا برخی سوالات رایج در مورد دوکسپین را پاسخ داده ایم.

قرص دوکسپین ۱۰ برای چیست؟

دوکسپین ۱۰ برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شود. داکسپین همچنین برای مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب نیز استفاده می شود. دوز دارو، مثلا دوکسپین ۲۵ یا دوکسپین ۱۰ بستگی به مسئله شما، وضعیت پزشکی، واکنش شما به دارو و سایر عوامل دارد که بررسی و تجویز آن به عهده متخصص است.

آیا دوکسپین اعتیادآور است؟

دوکسپین یکی از معدود داروهایی است که برای درمان بی خوابی استفاده می شود که باعث اعتیاد یا وابستگی نمی شود.

دوکسپین باعث چاقی می شود؟

گزارش‌ها نشان داده‌اند که بیمارانی که دوزهای بالاتر دوکسپین را مصرف می‌کنند بیشتر احتمال دارد اثرات آنتی کولینرژیک، یعنی افزایش اشتها و وزن داشته باشند.

منابع: healthline, drugs, rxlist

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.