اگر شما باردار هستید و یا تصمیم به بارداری دارید و یک کودک سالم می‌خواهید باید مصرف هرگونه ماده روانگردانی را از جمله الکل از زندگی خود حذف کنید. مصرف الکل در دوره بارداری بسیار خطرناک است. و باید توجه داشت که همه انواع مختلف مشروبات الکلی به یک اندازه در این دوره خطرناک هستند و هیچ استثنایی در این باره وجود ندارد. در واقع، الکل می‌تواند در هر زمان از بارداری حتی قبل از اینکه از بارداری خود مطلع شوید مشکلات بسیاری را برای جنین ایجاد کند و به سلامتی او آسیب برساند. در این مقاله به بررسی مصرف الکل در دوران بارداری و مشکلاتی که می‌تواند ایجاد کند می‌پردازیم.

 

چرا مصرف الکل در دوران بارداری خطرناک است؟

الکل در خون مادر از طریق بند ناف به جنین منتقل می‌شود. نوشیدن الکل در دوران بارداری می‌تواند باعث سقط جنین، مرده زایی و طیف وسیعی از معلولیت‌های جسمی، رفتاری و فکری به صورت مادام‌العمر شود. مشکلاتی که در اثر مصرف الکل در بارداری بوجود می‌آیند به عنوان ناهنجاری‌های جنینی ناشی از الکل (FAS)‌ شناخته می‌شود. کودکانی که به این اختلالات مبتلا می‌شوند دارای ویژگی‌های رفتاری زیر می‌باشند:

  • اندازه کوچک سر
  • قد کوتاه‌تر از حد متوسط
  • وزن کم بدن
  • عدم هماهنگی و تعادل حین حرکت
  • بیش فعالی
  • دشواری در تمرکز و توجه
  • حافظه ضعیف
  • مشکل در مدرسه (به خصوص در یادگیری ریاضی)
  • ناتوانی‌های یادگیری
  • تاخیر در گفتار و زبان
  • ناتوانی ذهنی یا ضریب هوشی پایین
  • مهارت ضعیف استدلال
  • مشکلات خواب در کودکی
  • مشکلات بینایی و شنوایی
  • مشکلات مرتبط با قلب، کلیه و استخوان

 

مصرف الکل در دوران شیردهی

عدم مصرف الکل در دوران شیردهی مطمئن‌ترین گزینه است. مصرف الکل در دوران شیردهی می‌تواند به رشد و الگوهای خواب کودک آسیب برساند. همچنین مصرف الکل در این دوره ممکن است بر نحوه مراقبت از کودک و رفتار او تاثیر بگذارد. سطح الکل در شیر مادر ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف اولین نوشیدنی در بالاترین سطح خود قرار می‌گیرد و به طور کلی برای حدود ۲ تا ۳ ساعت در شیر مادر یافت می‌شود. با این حال، میزان زمانی که الکل در شیر مادر باقی می‌ماند به مقدار مصرفی مادر بستگی دارد. به عنوان مثال مصرف یک لیوان مشروب ۲ الی ۳ ساعت در شیر مادر باقی می‌ماند. مصرف ۲ لیوان شیر ۴ آلی ۵ ساعت در شیر مادر باقی می‌ماند و مصرف ۳ لیوان مشروب ۶ الی ۸ ساعت در شیر مادر باقی می‌ماند. مقدار به همین طریق افزایش می‌یابد. با این حال، میزان الکل در خون و مدت زمان باقی ماندن آن در شیر مادر پس از نوشیدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله میزان الکل مصرفی، سرعت مصرف، اینکه آیا با غذا مصرف می‌شود یا خیر، وزن مادر و سرعت تجزیه الکل در بدن مادر.

مطلب بیشتر: ترک الکل | برای ترک الکل چه بخوریم؟

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

رزرو آنلاین نوبت

 

خوردن الکل در هفته اول بارداری

هنگام نوشیدن الکل از خون شما از طریق جفت به جنین منتقل می‌شود. کبد نوزاد یکی از آخرین اعضای بدن اوست که رشد می‌کند و تا مراحل بعدی بارداری به طور کامل تکامل نمی‌یابد. کودک شما نمی‌تواند الکل را به خوبی هضم کند. و مصرف الکل می‌تواند به طور جدی بر رشد اندام‌های او تاثیر بگذارد. نوشیدن الکل، به خصوص در ۳ ماه اول بارداری خطر سقط جنین، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد را به همراه دارد. نوشیدن الکل در ۳ ماهه اول بارداری می‌تواند پس از تولد بر کودک تاثیر بگذارد. هرچه میزان مصرفی شما بیشتر باشد خطر بیشتری شما را تهدید خواهد کرد.

مصرف الکل در دوران بارداری

 

نمی‌دونستم باردارم مشروب خوردم!

زنان هنگام تلاش و اقدام برای باردار شدن باید از مصرف الکل پرهیز کنند. مشروبات الکلی نه تنها برای سلامتی خود شما مضر است بلکه با مهار تخمک گذاری بر کاهش قدرت باروری تاثیر می‌گذارد. به طور خلاصه، اگر قبل از اینکه بدانید باردارید از الکل استفاده کرده‌اید، وحشت نکنید! این موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید تا مطمئن شوید نوزاد شما در وضعیت مناسبی قرار دارد.

 

مصرف الکل در زمان اقدام به بارداری

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) و کالج متخصصین زنان و مامایی آمریکا (ACOG) توصیه می‌کنند که در دورانی که قصد بارداری و اقدام برای آن را دارید به هیچ عنوان الکل مصرف نکنید. کارشناسان همچنین خاطر نشان می‌کنند که هیچ مقدار مصرف الکل در دوران اقدام به بارداری مطمئن تلقی نمی‌شود. همچنین ممکن است باردار باشید و هنوز از آن اطلاع نداشته باشید. اصولا افراد ۴ تا ۶ هفته پس از بارداری نمی‌دانند که باردار هستند. این بدان معناست که با مصرف الکل در حین اقدام و یا در صورتی که باردار باشید و این قضیه را ندانید ممکن است باعث آسیب به جنین شود.

 

مصرف الکل در مردان در هنگام اقدام برای بچه دار شدن

در حال حاضر چگونگی تاثیر الکل بر روی اسپرم در مردان در حال بررسی است. با این حال اثرات هرچه باشند باعث ابتلای جنین به اختلال ناهنجاری‌های جنینی ناشی از الکل (FAS)‌ نمی‌شود. اختلال ناهنجاری‌های جنین به طور خاص در اثر مصرف الکل توسط مادر در دوران بارداری بوجود می‌آید. با این حال، نقش پدر مهم است. وی می‌تواند به مادر کمک کند تا در دوران بارداری از نوشیدن الکل خودداری کند. با اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی که محرک نوشیدن است، می‌تواند او را به پرهیز از الکل ترغیب کند. او همچنین می‌تواند با اجتناب از مصرف الکل به او کمک کند.

 

سقط جنین و مصرف الکل

بر اساس مطالعه منتشر شده توسط مجله زنان و زایمان آمریکا، خطر سقط جنین با هر مقدار مصرف الکل در دوران بارداری به خصوص در اوایل افزایش می‌یابد. در دوران بارداری مصرف الکل باید به کلی قطع شود و در صورتی که شما به سندروم ترک الکل مبتلا شده‌اید بهتر است هم با متخصص زنان و هم با مشاور اعتیاد در این باره صحبت کنید.

 

چگونه از مصرف الکل در دوران بارداری بپرهیزیم؟

ترک مصرف الکل در دوران بارداری چندان سخت نیست. زیرا بسیاری از خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی علاقه‌ای به مصرف الکل در این دوران نخواهند داشت. اکثر زنان هنگامی که برای بارداری اقدام می‌کنند و یا باردار می‌شوند مصرف الکل را قطع می‌کنند. زنانی که بدون اینکه بدانند باردارند دوباره الکل مصرف می‌کنند باید حتما مصرف آن را قطع کنند.

‌‌

در صورتی که قصد ترک اعتیاد را دارید، می‌توانید با دسترسی به سایت پزشک خوب از بهترین مشاوران ترک اعتیاد در ایران نوبت بگیرید.

لیست مشاوران ترک اعتیاد

 

سخن آخر پزشک خوب

مصرف هر مقدار الکل در دوران بارداری کاملا خطرناک است و می‌تواند مشکلات جدی برای جنین از جمله ناهنجاری‌های جنینی ناشی از الکل (FAS)‌ داشته باشد. توجه داشته باشید که باید حتما در دوران بارداری به خصوص در ۳ ماهه اول مصرف الکل را قطع کنید و همچنین در دوران شیردهی از الکل مصرف نکنید چرا که الکل در شیر مادر وجود دارد.

 

منابع