علائم بارداری چیست؟ از کجا بفهمیم بارداریم؟ چطور بفهمیم بارداریم؟ این سوالی است که پاسخ آن با انجام تست بارداری به سادگی قابل دریافت است. برخی افراد به دنبال علائم باردار نبودن هستند و باید گفت، با بررسی علائم بارداری و تست بارداری می تانید در مورد باردار بودن یا نبودن خود مطمئن شوید. برخی علائم اولیه بارداری وجود دارند که با مشاهده آن‌ها می‌توان به احتمال بارداری شک کرد. در این مقاله قصد داریم ۱۷ تا از علایم اولیه بارداری و نشانه های بارداری را بررسی کنیم.

فهرست مقاله

علائم بارداری از چه زمانی شروع میشود؟

در ابتدا لازم است بگوئیم آزمایش‌های بارداری و سونوگرافی تنها مطمئن برای تشخیص بارداری است. اما علائم دیگری وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید به باردار بودن خود شک کنید. اما علایم بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟ شاید عجیب به نظر برسد، اما هفته اول بارداری بر اساس تاریخ آخرین قاعدگی شما تعیین می‌شود. درواقع آخرین عادت ماهانه شما هفته ۱ بارداری است، حتی اگر هنوز علائم اولیه بارداری را ندارید. حتی تاریخ زایمان نیز بر همین اساس، یعنی اولین روز آخرین دوره قاعدگی تعیین می‌شود.

اما به صورت کلی طبق آمار به دست آمده ۵۰ درصد زنان در هفته پنجم، ۷۰ درصد زنان در هفته ششم و ۹۰ درصد زنان در هفته هشتم بارداری خود را احساس می‌کنند و نشانه های حاملگی را می‌بینند.

علایم صددرصدی بارداری در هفته اول

ریزترین علائم بارداری در هفته اول یا علائم فوری بارداری برای هر کسی متفاوت است. طبق گفته medicalnewstoday برخی از افراد علایم صددرصدی بارداری در هفته اول را تجربه نمی کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائمی مانند خستگی، حساس شدن سینه ها و گرفتگی خفیف را تجربه کنند. اما نداشتن عادت ماهانه از رایج‌ترین و اولین علایم صددرصدی بارداری در هفته اول است. از دیگر علائم بارداری در هفته اول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطع شدن پریود
  • خونریزی لانه گزینی: این خونریزی خفیف است و شامل یک نقطه خون یا مقدار کمی ترشح صورتی است
  • گرفتگی
  • حالت تهوع با یا بدون استفراغ
  • احساس تغییراتی مثل حساسیت، تورم یا احساس سوزن سوزن شدن در سینه
  • تکرر ادرار
  • سردرد
  • افزایش دمای پایه بدن، از اولین علائم بارداری
  • نفخ شکم
  • خستگی
  • هوس یا بیزاری از غذا
  • افزایش حس بویایی
  • احساس طعم فلز در دهان

همه این علائم مختص بارداری نیستند. همچنین لازم به ذکر است که علایم علایم صددرصدی بارداری در هفته اول همیشه نشانه های قابل توجهی ایجاد نمی کنند. با این حال، بیشتر افراد حدود ۵ تا ۶ هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی متوجه علائم بارداری می شوند. به طور معمول، متخصصان پزشکی هفته اول بارداری را از اولین روز آخرین قاعدگی اندازه گیری می کنند. اگرچه فرد در این مرحله واقعا باردار نیست، شمارش هفته ۱ از آخرین دوره قاعدگی می تواند به تعیین تاریخ زایمان تخمینی بارداری کمک کند.

لکه بینی بعد از نزديكی نشانه بارداری است؟

بیشتر اوقات، لکه بینی خفیف بعد از رابطه جنسی به دلیل افزایش طبیعی وریدهای سطحی و مویرگ های دهانه رحم و ناحیه واژن است. به همین ترتیب، لکه بینی بعد از نزدیکی می تواند نشانه ای از لانه گزینی و بارداری نیز باشد. ممکن است پس از کاشت تخمک بارور شده در دیواره رحم، خونریزی یا لکه بینی داشته باشید. این خونریزی در حالی که ملایم است، می تواند ۲ تا ۷ روز طول بکشد.

حالت تهوع بدون استفراغ نشانه بارداری است؟

حالت تهوع، با یا بدون استفراغ، در بارداری شایع است. تهوع صبحگاهی اغلب با استشمام بوهای خاص یا خوردن برخی غذاها ایجاد می شود. تهوع صبحگاهی در سه ماهه اول بارداری شایع است و معمولاً قبل از هفته نهم شروع می شود. در حالت تهوع بارداری یا حالت تهوع صبحگاهی نیاز نیاز ناگهانی و فوری به استفراغ دارید، اما لزوما استفراغ نمی کنید. در عین حال احساس گرسنگی می کنید اما نمی توانید چیزی بخورید.

آیا همه خانم‌ها علائم اولیه بارداری را تجربه می‎کنند؟

علائم بارداری و نشانه های حاملگی هر فردی با فرد دیگر متقاوت است. بنابراین تجربه علایم بارداری هم در افراد مختلف با هم فرق دارد. ممکن است حتی علائم اولیه بارداری که یک فرد تجربه می کند در بارداری اول و دوم او با هم فرق داشته باشد. همچنین نشانه های اولیه بارداری گاهی شبیه به علائم پریود هستند؛ به همین دلیل ممکن است اصلاً به احتمال بارداری شک نکنید. در ادامه به تفاوت علائم پریود و بارداری نیز پرداخته ایم.

در ادامه این مطلب برخی نشانه های اولیه بارداری را آورده‌ایم. بهتر است بدانید که تجربه علائم اولیه بارداری لزوماً به معنی بارداری صد درصدی نیست و تنها راه تشخیص قطعی، تست بارداری است.

مطالب مرتبط: زن تا چند سالگی میتونه باردار بشه؟

علائم اولیه بارداری

علائم بارداری در هفته دوم چیست؟

برخی از علائم اولیه بارداری که ممکن است در هفته دوم متوجه آنها شوید و نشان می‌دهد که باردار هستید، عبارتند از:

  • پریود نشدن، از نشانه های بارداری
  • بدخلقی
  • سینه‌های حساس و متورم
  • تهوع یا استفراغ
  • افزایش ادرار
  • احساس خستگی
  • لکه‌بینی (حدود ۵ تا ۱۰ روز پس از لقاح، ممکن است اتفاق بیفتد.)
  • نفخ (زمانی که باردار می‌شوید، روند هضم غذا در بدن‌تان کند می‌شود که مواد مغذی بیشتری به کودک برسد.)

علائم بارداری در سه ماهه دوم کاهش می‌یابد

بسیاری از تغییرات بدن و علائم بارداری که در سه ماهه اول تجربه می‌کنید، پس از رسیدن به سه ماهه دوم شروع به محو شدن می‌کنند. در مورد علائمی که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند با پزشک خود صحبت کنید. با هم می‌توانید برای یافتن آرامش و آرامش برای بارداری خود تلاش کنید. اگر هر دارویی مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا این داروها خطری برای بارداری دارند یا خیر.

علائم بارداری در ماه اول

برای شروع، ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشید. هنگامی که هورمون بارداری “گنادوتروپین جفتی انسانی” شروع به شروع به کار می کند، ممکن است علائم اولیه بارداری را تجربه کنید. علائم بارداری در ماه اول، ممکن است در افراد مختلف، به میزان متفاوتی بروز پیدا کند. با این حال، برخی از علائم بارداری در ماه اول می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • از دست رفتن دوره قاعدگی: این شاید بارزترین علامت بارداری باشد. ممکن است ابتدا زمانی که قاعدگی شما دیر شده است، و سپس زمانی که اصلاً پریود نمی شوید، مشکوک به بارداری هستید.
  • تغییرات خلق و خو: وقتی باردار می‌شوید، سطح هورمون‌ها به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد، و این گاهی اوقات باعث می‌شود تجربه طیفی از حالات از اضطراب تا احساس هیجان و خلسه را اشته باشید.
  • نفخ: افزایش هورمون های بارداری می تواند منجر به نفخ شود، که حتی ممکن است آن را با یک علامت طبیعی PMS اشتباه بگیرید. خوردن فیبر بیشتر و ورزش منظم می تواند به کاهش نفخ کمک کند.
  • گرفتگی عضلات: برخی از افراد باردار در روزها و هفته های اولیه بارداری دچار گرفتگی خفیف رحم می شوند. این احساسات ممکن است گاهی شبیه دردهای قاعدگی باشد، بنابراین ممکن است فکر کنید که در شرف پریود شدن هستید.
  • لکه بینی: اگر متوجه لکه‌های خونی روی لباس زیر خود شدید، ممکن است خونریزی لانه گزینی نامیده شود. این لکه بینی می تواند زمانی اتفاق بیفتد که تخمک بارور شده خود را در لایه داخلی رحم در اوایل بارداری لانه گزینی کند.
  • تکرر ادرار: هنگامی که باردار می شوید، مقدار خون در بدن شما شروع به افزایش می کند. این بدان معناست که کلیه‌های شما باید برای پردازش مایع اضافی که در نهایت به مثانه می‌رسد، اضافه کار کنند. اگرچه برخی از علائم اولیه بارداری ممکن است به مرور زمان کاهش یابد، اما ممکن است این یکی از آنها نباشد.
  • سینه های دردناک یا حساس: سینه های شما ممکن است در ماه اول بارداری حساس یا حتی دردناک باشد، اما این علامت ممکن است در عرض چند هفته کاهش یابد، زیرا بدن شما به تغییرات هورمونی در حال وقوع عادت می کند.
  • خستگی: این غیر معمول نیست که کمی بیشتر از حد معمول احساس خستگی کنید و ممکن است هورمون پروژسترون علت آن باشد. 
  • حالت تهوع: تهوع وحشتناک صبحگاهی (تهوع با یا بدون استفراغ) اغلب تا بعد از ماه اول بارداری اتفاق نمی افتد، اما برخی از افراد ممکن است کمی زودتر به آن مبتلا شوند و برخی از زنان خوش شانس ممکن است هرگز هیچ حالت تهوع مرتبط با اوایل بارداری را تجربه نکنند. 
  • یبوست: افزایش سطح هورمون‌ها که می‌توانند سیستم گوارش شما را کندتر کنند. ویتامین های دوران بارداری که معمولاً حاوی آهن هستند نیز ممکن است یک عامل یبوست در ماه های اول بارداری باشند.
  • بیزاری از غذا: در ماه داول بارداری ممکن است متوجه شوید که برخی از بوها و طعم ها مانند گذشته جذاب نیستند. احساس تهوع هنگام مواجهه با غذاها و بوهای خاصی می تواند گاهی اوقات با حالت تهوع صبحگاهی همراه شود.

جدول علائم بارداری تا ۲ ماه اول بر اساس هفته

گرفتگی و لکه‌بینی خفیف

هفته ۱ تا ۴

پریود نشدن

هفته ۴

احساس خستگی

هفته ۴ یا ۵

حالت تهوع

هفته ۴ یا ۶

سوزن سوزن شدن و احساس درد در سینه

هفته ۴ یا ۶

تکرر ادرار

هفته ۴ تا ۶

 

نفخ

هفته ۴ تا ۶

تغییرات در خلق‌وخو

هفته ۶

بالا رفتن دمای بدن

هفته ۶

بالا رفتن فشار خون

هفته ۸

احساس خستگی شدید و سوزش سر دل

هفته ۹

بالا رفتن ضربان فلب

هفته ۸ تا ۱۰

تغییرات سینه و نوک پستان

هفته ۱۱

ایجاد آکنه روی صورت

هفته ۱۱

افزایش وزن قابل توجه

هفته ۱۱

علائم اولیه بارداری چیست؟

۱- لکه بینی، درد و انقباض (علائم لانه گزینی)

وقتی لقاح انجام شد، تخمکی که حالا بارور شده است خود را به دیواره رحم می‌رساند و به آن می چسبد. این عمل باعث تجربه یکی از علائم اولیه بارداری یعنی «لکه بینی» و گاهی «انقباض» می‌شوند.

به تجربه این علائم «خونریزی لانه گزینی» هم گفته می‌شود که یکی از نشانه های بارداری است. این علائم حدوداً ۶ الی ۱۲ روز بعد از بارور شدن تخمک ظاهر می‌شوند. انقباضاتی که در این دوران تجربه می‌شوند شبیه به انقباضات دوران پریود هستند؛ به همین دلیل ممکن است برخی خانم‌ها آن‌ها را با علائم پریود اشتباه گرفته و یا خونریزی لانه گزینی را به عنوان پریود در بارداری تعبیر کنند. تفاوت خونریزی لانه گزینی با پریود در این است که در لانه گزینی خون روشن‌تر است و مدت آن طولانی نیست. 

به جز خونریزی، ترشحات سفید و شیری رنگ واژینال هم دیده می‌شود. این ترشحات به دلیل ضخیم شدن دیواره‌های واژن بعد از لقاح ایجاد می‌شوند. این ترشحات بی خطر هستند و ممکن است در طول دوران بارداری ادامه پیدا کنند. تنها در صورتی که ترشحات بوی بد بدهند و همراه با خارش و سوزش باشند باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا در صورت وجود عفونت واژینال آن را درمان کند.

 

بیشتر بخوانید

۲- درد سینه از علائم اولیه بارداری

یکی دیگر از علائم اولیه بارداری و نشانه های حاملگی که خانم‌ها تجربه می کنند تغییرات پستان است. بعد از لقاح سطح هورمون‌ها افزایش می‌یابد. به همین دلیل ممکن است علائم اولیه بارداری را مثل تورم، زخم و احساس درد تجربه کنید. احساس سنگینی، پر بودن سینه‌ها یا حساسیت نسبت به لمس کردن و تیره‌تر شدن رنگ نوک پستان‌ها سایر علائمی هستند که تجربه می‌شوند.

شرایط متعددی می‌توانند باعث تغییرات پستان‌ها شوند. بعد از چند هفته بدن به افزایش سطح هورمون‌ها عادت کرده و درد پستان‌ها کمتر می‌شود. پوشیدن لباس زیرهای بدون فنر و لباس‌های گشاد، کمپرس سرد و دوش آب گرم را برای بهبود این نشانه های بارداری امتحان کنید.

نکات

  • سوزن سوزن شدن، درد، رشد با خرید یک سینه بند بارداری راحت و حمایت کننده، حساسیت سینه‌ها را کاهش دهید. یک سوتین نخی و بدون سیم اغلب راحت ترین است.
  • سوتینی با قلاب‌های مختلف انتخاب کنید که درماه‌های آینده فضای بیشتری برای “رشد” به شما بدهد.
  • برای کاهش اصطکاک روی نوک سینه‌ها و درد نوک سینه، پدهای سینه‌ای بخرید که در سینه بند شما قرار می‌گیرند.

۳- خستگی: شایع‌ترین علایم بارداری

احساس خستگی شدید در بارداری کاملاً نرمال است و ازعلایم بارداری محسوب می شود. در واقع ممکن است تجربه این احساس از یک هفته پس از لقاح شروع شود. علت خستگی در بارداری افزایش سطح هورمون «پروژسترون» است. دلایل دیگر مثل کاهش سطح قند خون، کاهش فشار خون و افزایش خون سازی هم در خستگی دوران بارداری نقش دارند.

در صورتی که خستگی به علت بارداری ایجاد شده باشد و از نشانه های بارداری باشد، باید تا می‌توانید استراحت کنید و غذاهایی که سرشار از پروتئین و آهن هستند مصرف کنید.

۴- ویار و میل به غذاهای خاص، از دیگر علائم بارداری

احساس ویار، تهوع، تنفر از غذا و حساسیت به بوی غذاهای سرخ کرده از نشانه های بارداری است و ممکن است تا انتهای این دوران باقی بمانند. اما خوشبختانه در اکثر خانم‌ها بعد از هفته ۱۳ یا ۱۴ بارداری از بین می‌روند.

توجه به رژیم غذایی سالم و اطمینان از دریافت مواد مغذی لازم برای جنین در این دوران بسیار مهم است. یک باور رایج در میان مردم این است که یک خانم باردار باید به اندازه دو نفر غذا بخورد. این باور غلطی است و بهترین راهکار این است که به اندازه کافی مواد غذایی سالم بخورید تا جنین هم مواد غذایی مورد نیازش را دریافت کند.نشانه های بارداری

۵- تهوع و استفراغ، یکی از بارزترین علائم بارداری

تهوع صبحگاهی در بارداری یکی از شایع ترین نشانه های اولیه بارداری است. علت تهوع چندان مشخص نیست اما هورمون‌ های بارداری مثل استروژن، تغییرات فشار خون و تغییرات فیزیکی که در اثر بارداری رخ می‌دهند می‌توانند در ایجاد این علائم نقش داشته باشند. تهوع در بارداری هر زمان از روز می‌تواند رخ دهد اما معمولاً صبح ها تجربه می‌شود.

ی‌کی از نشانه های بارداری این است که خانم‌های باردار در این دوران گاهی نسبت به بوی غذا، عطر و سیگار هم حساس می‌شوند که این خود باعث ایجاد حالت تهوع در آن‌ها می‌شود. این احساس زمانی که معده خالی باشد بدتر می‌شود. بنابراین سعی کنید همیشه یک خوراکی کوچک مثل بیسکویت با خود همراه داشته باشید تا در هنگام گرسنگی میل کنید.

خوردن زنجبیل، چای زنجبیل و شربت زنجبیل هم می‌تواند در بهبود تهوع به عنوان یکی از نشانه های اولیه بارداری، کمک کند. اگر حالت تهوعتان بدتر شد می‌توانید با پزشک صحبت کنید تا برایتان داروهای مخصوص ضد تهوع تجویز کند.

نکات

  • یک بسته کراکر نمکی را در کنار تخت خود نگه دارید و صبح ها قبل از بیدار شدن چند عدد بخورید تا به رفع تهوع صبحگاهی کمک کنید.
  • با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید.
  • اگر نمی‌توانید مایعات یا غذا را بنوشید، با پزشک خود تماس بگیرید.

۶- پریود نشدن، یکی از نشانه های اولیه بارداری

می‌توان گفت پریود نشدن یکی از واضح‌ترین علائم اولیه بارداری و نشانه های حاملگی است. اما تاخیر در پریود یا پریود نشدن همیشه دلیل بر بارداری نیست. دلایل دیگری به جز بارداری می‌توانند باعث تاخیر در پریود شوند. افزایش یا کاهش بیش از حد وزن، مشکلات هورمونی، خستگی و استرس هم می‌توانند باعث عقب افتادن پریود شوند.

در بعضی از خانم‌ها قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری باعث عقب افتادن پریود می‌شود اگر پریودتان عقب افتاده و احتمال می‌دهید که باردار باشید باید نسبت به انجام تست بارداری اقدام کنید. توجه داشته باشید که ممکن است بارداری اتفاق افتاده باشد اما هیچکدام از علائم بارداری را به جز قطع پریود تجربه نکنید.

بیشتر بخوانید:

بارداری در دوران عقد

۷- واریس و برجسته شدن رگ‌ها

وقتی رحم شروع به بزرگ شدن می‌کند تا فضا برای رشد جنین فراهم شود، فشار بر روی بزرگ سیاهرگی که از قسمت سمت راست بدن عبور می‌کند زیاد می‌شود. کاهش فشار خون در ساق پا باعث واریس می‌شود که از نشانه های بارداری است. برخی خانم ها واریس را در ناحیه تناسلی خود و بدتر از آن به صورت «هموروئید» یا در پستان‌ها تجربه می‌کنند.

۸- افزایش درجه حرارت زیر زبانی، یکی از علایم اولیه بارداری

درجه حرارت زیر زبانی بعد از تخمک گذاری کمی افزایش می‌یابد و تا پریود بعدی در همان سطح باقی می‌ماند. اگر درجه حرارت زیر زبانی خود را به طور مداوم چک کرده و متوجه شده‌اید که برای بیش از دو هفته افزایش داشته است می‌توان آن را جزو علائم اولیه بارداری دانست.

۹- گرفتگی بینی از دیگر علائم بارداری

گرفتگی سینو‌س‌ها هم در اوایل بارداری اتفاق می‌افتد. افزایش سطح استروژن باعث تورم مسیرهای سینوسی و تولید خلط بیشتر می‌شود. اگر به احتمال بارداری شک دارید و علائم بارداری را تجربه می کنید، پیش از اینکه برای این مشکل دارویی مصرف کنید باید با پزشک مشورت کنید.

۱۰- مزه آهن در بارداری

یکی از علائم اولیه بارداری و نشانه های بارداری که خیلی از خانم‌ها در هفته‌های اول آن را تجربه می کنند تغییرات در گیرنده‌های چشایی است. بعضی‌ها آن را به مزه آهن تشبیه می کنند و بعضی دیگر آن را یک طعم ترش می‌دانند. این مشکل که توسط هورمون‌هایی مثل استروژن ایجاد می‌شود خطرناک نیست و بعد از سه ماهه اول بارداری حل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

اضافه وزن در بارداری

۱۱- تکرر ادرار، از اولین علائم بارداری

تکرر ادرار جزو اولین علائم بارداری است. ۶ الی ۸ هفته بعد از بارور شدن بسیاری از خانم‌ها دچار تکرر ادرار می‌شوند. تکرر ادرار در بارداری به علت تغییرات سطح هورمون‌ها رخ می‌دهد. البته دیابت، استفاده از داروهای ادرار آور و عفونت مجاری ادراری هم می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند.

نکات

  • هر روز حدود ۳۰۰ میلی لیتر (کمی بیشتر از یک فنجان) مایعات اضافی بنوشید.
  • برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار یا نشت ادرار، سفر‌های حمام خود را از قبل برنامه ریزی کنید.

تهوع صبحگاهی در بارداری

۱۲- یبوست، یکی از شایع ترین علایم اولیه بارداری

در طول دوران بارداری افزایش سطح پروژسترون خون باعث یبوست می‌شود. در واقع پروژسترون حرکات روده را کاهش می‌دهد و هضم غذا آهسته‌تر صورت می‌گیرد. یبوست باعث می‌شود غذاها به راحتی از روده عبور نکنند، برای حل این مشکل آب زیاد بنوشید، ورزش کنید و غذاهای با فیبر بالا بخورید. پیش از مصرف هر دارویی باید با پزشک مشورت کنید.

۱۳- تغییرات خلق و خو از علائم اولیه بارداری

از دیگر نشانه های بارداری می توان به تغییرات خلق و خویی اشاره کرد. تغییرات خلق به خصوص در سه ماهه اول بارداری شایع هستند. این تغییرات به علت تغییر در سطح هورمون‌ها رخ می‌دهند. این هورمون‌ها می توانند باعث تغییراتی مثل تحریک پذیری، بی قراری یا بیش از حد احساساتی شدن شوند.

بیشتر بخوانید

دیابت بارداری 

۱۴- سردرد و کمر درد

بسیاری از خانم‌ها از سردردهای خفیف مکرر یا کمر درد در روزهای اولیه بارداری خود شکایت می کنند و آن را به عنوان اولین علائم بارداری در نظر می گیرند. افزایش فشار خون در اثر تغییرات هورمونی علت اصلی سردردهای اوایل بارداری است. برای رفع سردردها راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

  • استراحت و خواب کافی و منظم
  • شرکت در کلاس‌های یوگای بارداری
  • تغذیه کافی و متعادل
  • کمپرس گرم چشم، بینی و پیشانی (در سردردهای سینوسی)
  • ماساژ شانه و گردن
  • تمرین وضعیت صحیح بدن (Posture)

۱۵- سرگیجه یا از حال رفتن

سرگیجه نیز یکی دیگر علائم بارداری و نشانه های حاملگی است. وقتی رگ‌های خونی گشاد می‌شوند و فشار خون افت می‌کند ممکن است احساس سبکی سر و سرگیجه به سراغتان بیاید. از حال رفتن به علت افت قند خون در بارداری هم یکی از علائم اولیه بارداری است.

نکات

  • اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، به ورزش‌های مناسب بارداری روی بیاورید.
  • یاد بگیرید چگونه به طور منظم فشار خون خود را اندازه‌گیری کنید.
  • از پزشک خود در مورد دستورالعمل‌های غذایی شخصی برای کمک به کاهش فشار خون بالا سوال کنید.
  • به طور منظم آب کافی بنوشید و میان وعده مصرف کنید تا از سرگیجه جلوگیری کنید. هنگام بلند شدن از روی صندلی به آرامی ایستادن نیز ممکن است کمک کننده باشد.

۱۶- خون دماغ شدن یا خونریزی لثه، از سایر نشانه های بارداری

تغییرات هورمونی در بارداری باعث حساس شدن لثه‌ها، تورم و خونریزی آن‌ها می‌شود. در نتیجه ممکن است در حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه‌هایتان خونریزی کنند. همچنین رگ‌های خونی بینی در طول دوران بارداری گشاد می‌شوند و احتمال خون دماغ شدن را افزایش می‌دهند . اینها جزو اولین علائم بارداری محصوب می شوند.

چگونه باردار شویم؟ راه‌های افزایش احتمال بارداری و بچه دار شدن

۱۷- دیدن خواب‌های واقعی یا کابوس

از سایر نشانه های اولیه بارداری دیدن خواب های واقعیست. تغییرات هورمونی در بارداری می‌تواند منجر به دیدن خواب‌های نزدیک به واقعیت و کابوس شود. طبق یک گزارش که در ژورنال Sleep Medicine منتشر شده است ۴۳/۵ درصد از خانم‌های باردار در طول دوران بارداری خود تجربه دیدن خواب‌های واقعی را دارند.

۱۸– تیره شده آرئول‌های پستان، از علایم اولیه بارداری

از دیگر اتفاقاتی که می‌توان آن را از علائم اولیه بارداری نامید، تیره شدن هاله رنگی در نوک پستان است که آرئولا نام دارد.به جز تغییر رنگ، ممکن است کمی خارش و گزگز در این ناحیه احساس کنید.

۱۹- گرفتگی و لکه بینی در اوایل بارداری

از هفته اول تا چهارم، همه چیز هنوز در سطح سلولی قرار دارند. تخمک بارور شده یک بلاستوسیست (گروهی از سلول های پر از مایع) ایجاد می‌کند که در اندام‌‌ها و قسمت‌های بدن جنین رشد می‌کند. حدود ۱۰ تا ۱۴ روز (هفته چهارم) پس از لقاح، بلاستوسیست در آندومتر که پوشش داخلی رحم است، کاشته می‌شود. به عنوان نشانه های اولیه بارداری این موضوع می‌تواند باعث خونریزی لانه گزینی شود که ممکن است با یک دوره سبک اشتباه گرفته شود. برای همه پیش نمی‌آید. اگر اتفاق بیفتد، معمولاً در زمانی که شما انتظار قاعدگی خود را دارید اتفاق می‌افتد.

در اینجا برخی از علائم خونریزی لانه گزینی به عنوان علایم اولیه بارداری وجود دارد:

  • رنگ: رنگ هر قسمت ممکن است صورتی، قرمز یا قهوه‌ای باشد.
  • خون ریزی: خونریزی لانه گزینی معمولاً بسیار کمتر از دوره معمول شما است. اغلب به عنوان خونریزی خفیف توصیف می‌شود که هرگز به جریان تبدیل نمی‌شود یا به اندازه کافی برای نیاز به تامپون تبدیل نمی‌شود.
  • درد: درد معمولاً خفیف‌تر از درد معمول قاعدگی شماست. ممکن است شامل مقداری گرفتگی باشد. این می‌تواند متوسط ​​یا شدید باشد، اما اغلب خفیف است. اپیزودها خونریزی لانه گزینی احتمالا کمتر از ۳ روز طول می‌کشد و نیازی به درمان ندارد. گاهی اوقات ممکن است فقط چند ساعت طول بکشد.

نکات

اگر فکر می‌کنید ممکن است خونریزی لانه گزینی را به عنوان یکی از نشانه های بارداری تجربه کنید:

  • از استعمال دخانیات، نوشیدن الکل یا استفاده از داروهای غیرقانونی خودداری کنید که همگی می‌توانند با خونریزی شدید همراه باشند.
  • اگر فکر می‌کنید ممکن است خونریزی لانه گزینی داشته باشید و پریود معمولی شما نیست، از تامپون استفاده نکنید. استفاده از تامپون می‌تواند منجر به خطر بیشتر عفونت شود.

هر خانمی ممکن است در اوایل دوران بارداری و در ادامه آن برخی از این علائم بارداری تجربه کند. بعضی از خانم‌ها تنها یک یا دو تا از این نشانه‌ها را تجربه می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است تمام این علائم را تجربه کنند.

جدول ماه های بارداری

۱۰ ماه بارداری به ۴۰ هفته یا ۲۸۰ روز تقسیم می شود. ۴۰ هفته بارداری کامل را دز یک جدول ماه های بارداری طبق منابع می توان به سه سه ماهه تقسیم کرد:

  1. سه ماهه اول: ۳.۵ ماه یا ۱۴ هفته
  2. سه ماهه دوم: ۳.۵ ماه یا ۱۴ هفته
  3. سه ماهه سوم: ۳ ماه یا ۱۲ هفته

جدول ماه های بارداری به شرح زیر است:

سه ماهه اول بارداری

هفته های ۱ تا ۳: اگرچه پزشکان هنگام شمارش هفته های بارداری شما را تا اولین روز آخرین قاعدگی شمارش می کنند، اما در واقع دو هفته اول شما هنوز باردار نشده اید زیرا هنوز پریود شده اید. بعد از هفته دوم است که لقاح، جایی که تخمک و اسپرم به هم می رسند، اتفاق می افتد. در هفته سوم بارداری، کودک شما مانند یک گلوله کوچک از سلول به نظر می رسد.
هفته های ۴ تا ۶: در این بازه زمانی خیلی چیزها تغییر خواهد کرد. کودک شما از یک گلوله کوچک سلولی به شکل گیری مغز، اندام ها، نخاع و پوست رشد می کند.
هفته ۷ تا ۹: در پایان هفته نهم، شما وارد ماه سوم بارداری خود خواهید شد. این هفته ها نیز برای نوزاد پر از رشد سریع خواهد بود. شما می توانید انتظار داشته باشید که کودک شما ویژگی های بیشتری مانند سر، بینی و اندام های خود داشته باشد.
هفته های ۱۰ تا ۱۴: تبریک می گویم! شما در ماه سوم بارداری هستید و تقریباً سه ماهه اول بارداری خود را تمام کرده اید! در این چند هفته آخر سه ماهه اول، می توانید انتظار داشته باشید که کودکتان بتواند اندام هایش را خم کند، ادرار بسازد و آزاد کند و اندام تناسلی و ناخن های دستانش رشد کند.

سه ماهه دوم بارداری

هفته های ۱۴ تا ۱۵: در این هفته های آینده، کودک شما الگوهای پوست سر یا موهای خود و استخوان های قوی تری پیدا می کند.
هفته ۱۶ تا ۱۸: به یکی از هیجان انگیزترین هفته های بارداری خوش آمدید! هفته ۱۶-۱۸ به این معنی است که شما ماه چهارم بارداری خود را شروع کرده اید. در این هفته‌ها، می‌توانید انتظار داشته باشید که کودکتان بتواند چشم‌های خود را حرکت دهد، ناخن‌های پا را رشد دهد و صداها را بشنود. شروع هفته ۱۸ همچنین زمانی است که سونوگرافی اواسط بارداری برنامه ریزی شده است و اگر تصمیم دارید بدانید، می توانید جنسیت کودک خود را بدانید!
هفته های ۱۹ تا ۲۱: تبریک می گوییم! شما تا پایان هفته بیستم کمی بیشتر از نیمه بارداری یا پنج ماهگی هستید. در این دوره می توانید انتظار داشته باشید که کودکتان بیشتر حرکت کند.
هفته های ۲۲ تا ۲۴: با شروع هفته ۲۴، شما وارد ماه ششم بارداری خود می شوید. در هفته های ۲۲ تا ۲۴، کودک شما شروع به رشد مو، اثر انگشت و رد پا کرده است.
هفته های ۲۵ تا ۲۸: شما به چهار هفته آخر سه ماهه دوم بارداری خود رسیده اید که در نیمه ماه ششم بارداری شما قرار دارد! این یکی دیگر از نکات هیجان انگیز بارداری است زیرا کودک شما اکنون می تواند صحبت های شما را بشنود!

سه ماهه سوم بارداری

هفته ۲۸ تا ۳۰: شما در سه ماهه سوم و آخر بارداری هستید! در این مرحله، شما باید حدود هفت ماهه باردار باشید. می‌توانید انتظار داشته باشید که نوزادتان در چند هفته آینده موهایش بیشتری رشد کند و شروع به لگد زدن و کشش کند.
هفته های ۳۱ تا ۳۳: در هفته های ۳۱-۳۳، باید ماه هشتم بارداری خود را شروع کرده باشید. در این زمان، کودک شما پیشرفت های اصلی خود را تکمیل کرده و به سرعت وزن اضافه می کند.
هفته ۳۴ تا ۳۶: در پایان هفته ۳۶، شما نه ماهه باردار خواهید شد. کودک شما مراحل نهایی را طی می کند، مانند صاف کردن پوست و رشد کامل ناخن هایش.
هفته ۳۷ تا ۴۰: شما در خانه هستید! در این مرحله، شما باید در ماه نهم بارداری خود کار کنید و کودک شما هر روز ممکن است بیاید.

روش‌های تشخیص بارداری

از کجا بفهمیم بارداریم؟ آیا صرفا از علایم اولیه بارداری می توان متوجه شد؟ برای تشخیص بارداری هم می‌توان از تست خانگی و هم از تست بارداری که توسط آزمایشگاه انجام می‌شود استفاده کرد. اگر بخواهیم بپرسیم مطمئن‌ترین روش تشخیص بارداری کدام است؛ قطعا باید بگوئیم آزمایش خون به طور دقیق ۹۵-۹۹ درصد بارداری را از ۲۸ تا ۳۲ روز تشخیص می‌دهد.

استفاده از تست بارداری خانگی

برای استفاده از تست بارداری خانگی باید حداقل دو هفته از رابطه گذشته باشد. یعنی تقریباً در زمانی است که شما انتظار قاعدگی دارید. پس از بارداری، هورمون (hCG) در خون شما ایجاد می‌شود. سطح hCG در پس از گذشت دو هفته به صورت چشمگیری افزایش پیددا می‌کند و از طریق ادرار دفع می‌شود. وجود این هورمون در ادرار شما در تست‌های خانگی نشان‌دهنده بارداری است.

تست‌های بارداری خانگی انواع متنوعی دارد و البته اگر در زمان درست استفاده شود بسیار دقیق تر از گذشته عمل می‌کند. برای استفاده از تست خانگی باید چند قطره ادرار خود را بر روی صفحه مخصوص تست بریزید و یک تا دو دقیقه منتظر نتیجه بمانید. در اکثر تست‌ها دو خط با حروف C و T وجود دارد که درصورتیکه بدن از گذشت یک تا دو دقیقه هیچ خطی ظاهر نشود نشان از این موضوع است که تست اشتباه است و باید تکرار شود. اگر دو خط بین T و C ظاهر شود تست مثبت و اگر یک خط در محدوده C ظاهر شود تست منفی است.

بهتر است سه تا پنج روز بعد مجدداً تست خود را تکرار کنید، چرا که ممکن است منفی بودن نتیجه به این معنی باشد که شما هنوز به اندازه کافی hCG در بدن‌تان نداشته‌اید که در آزمایش‌ها نشان داده شود. از طرفی؛ اگر قاعدگی نامنظمی دارید احتمال نتیجه کاذب به مراتب بیشتر است.

تست بارداری خانگی

چه زمانی جواب تست بارداری کاذب است؟

  1. اگر تست به روش نادرست انجام شده باشد.
  2. زمانی که از قرص کاربامازپین (از دسته داروهای اعصاب) استفاده کرده باشید.

تست آزمایش خون بارداری

تست بارداری آزمایشگاهی راه‌حل مطمئن‌تری است. آزمایش بتا یا همان آزمایش خون برای تشخیص بارداری برای زمانی است که چند روز از عادت ماهانه شما گذشته است. این آزمایش با سنجش میزان hCG در خون بارداری را تشخیص می‌دهد. این آزمایش ابتدا باید توسط دکتر تجویز شود.

چه زمانی باید آزمایش بارداری بدهیم؟

از کجا بفهمیم بارداریم؟ اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید و برخی علائم بارداری و نشانه های حاملگی را تجربه می کنید، بهترین زمان برای انجام تست بارداری خانگی یک هفته پس از اولین قاعدگی است. بر اساس گزارش موسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی در سال ۲۰۱۷، تست‌های بارداری خانگی در صورت استفاده صحیح و در زمان مناسب، ۹۷ درصد منبع مطمئن هستند.

آزمایش خون اغلب می‌تواند حاملگی را خیلی زودتر نشان دهد، اما باید در مطب پزشک یا در یک محیط بالینی انجام شود.

علائم بارداری چند روز بعد از رابطه جنسی مشخص میشود؟

همیشه این سوال وجود دارد که؛ چند روز بعد از رابطه جنسی علائم بارداری و نشانه های حاملگی را می‌توان مشاهده کرد؟ از کجا بفهمیم بارداریم؟ اگر می‌خواهید برای آزمایش خون اقدام کنید باید حتما حداقل ده روز صبر کنید. اما اگر می‌خواهید تست ادرار انجام دهید حتما باید تا موعد قاعدگی صبر کنید چرا که تا قبل از زمان پاسخ تست‌تان کاذب خواهد بود.

اما علائم بارداری از چه زمانی مشخص می‌شود؟ به صورت کلی از اولین روز بعد از آخرین نزدیکی هورمون‌های وارد شده به بدن مادر در جاهای مختلف مثل سینه‌ها، دستگاه گوارش و … تاثیر می‌گذارد و تغییراتی را در آن‌ها ایجاد می‌کند که به مرور زمان آن‌ها را به عنوان علایم اولیه بارداری حس خواهید کرد.

عوارض قرص اورژانسی که مشابه علائم بارداری است

استفاده از قرص‌های اورژانسی که ممکن است اثرات و عوارض جانی بسیار جدی و زیادی داشته باشد توصیه نمی‌شود اما به صورت کلی از عوارض رایج آن که مشابه علایم بارداری و نشانه های حاملگی است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت تهوع: حالت تهوع از متداول‌ترین و طبیعی‌ترین عوارض مصرف این قرص است که مشابه علایم بارداری می باشد. از این رو توصیه می‌شود در صورت استفاده از این قرص آن را به آخر شب موکول کنید و اگر این حالت تا بیشتر از دو ماه و نیم از بین نرفت حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • لکه بینی میان دو دوره پریودی: تمامی عوارض قرص‌های اورژانسی معمولا در سه ماهه اول استفاده، تمام می‌شود. لکه‌بینی هم یکی از عوارض این قرص‌ها است که به لکه بینی شناخته می‌شود و با خون‌ریزی دوران پریودی متفاوت است. این لکه‌بینی نباید بیشتر از سه روز طول بکشد.
  • سردرد: این قرص‌ها به صورت مستقیم باعث ایجاد سردردهای کوتاه‌مدت می‌شود که گاهی با علایم بارداری اشتباه گرفته می شود. اگر به صورت پیش‌فرض میگرن دارید خوردن این قرص‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  • افزایش وزن: از دیگر عوارض این قرص‌ها که شبیه به علایم بارداری است می‌توان به افزایش وزن اشاره کرد.
  • حساس شدن سینه به ویژه در ناحیه پستان: این عارضه پس از چندروز از بین می‌رود اما فراموش نکنید ایجاد توده و عوض شدن رنگ پستان از عوارض قرص‌های اورژانسی نیست.
  • ترشحات واژن: تغییرات در رنگ و بوی ترشحات واژن ناشی از خوردن قرس‌های اورژانسی است. اگر این عارضه تا چند وز از بین نرفت حتما به پزشک مراجعه کنید.

جلوگیری از علائم اولیه بارداری

تفاوت علائم پریود و بارداری چیست؟

تفاوت علائم پریود و بارداری گاها سخت تشخیص داده می شود. علائم بارداری با قاعدگی شباهت‌هایی دارد که برخی مواقع پیش میاید که فرد باردار است اما به دلایل مشابه تصور میکند قاعدگی برای او اتفاق افتاده و برعکس! در اینجا به تفاوت علائم پریود و بارداری می پردازیم.

بیشتر بخوانید:

تفاوت علائم پریود و بارداری

خونریزی در بارداری و قاعدگی

یکی از تفاوت علائم پریود و بارداری نوع خونریزی است. زمانی که بادار می‌‌شوید ممکن است لکه‌بینی خیلی کمی داشته باشید که نشان‌دهنده لانه‌گزینی و باداری شما است. این خون‌ریزی نباید با پریودی اشتباه گرفته شود.

احساس خستگی در بارداری و قاعدگی

احساس خستگی هم در دوران قاعدگی و هم بارداری وجود دارد که معمولا با شروع دوران قاعدگی از بین میروداما در بارداری باقی می‌ماند.

احساس حالت تهوع در بارداری و قاعدگی، تفاوت علائم پریود و بارداری

احساس تهوع از طبیعی‌ترین علائم بارداری است که در دوران قاعدگی بسیار کم اتفاق می‌افتد.

نکات

  • هفته‌های اولیه بارداری می‌تواند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود. اگر می‌توانید سعی کنید به اندازه کافی بخوابید.
  • خنک نگه داشتن اتاق خواب نیز می‌تواند کمک کننده باشد. دمای بدن شما ممکن است در مراحل اولیه بارداری بالاتر باشد.

علائم صد در صدی بارداری 

  • حساس شدن سینه‌ها
  • سرگیجه
  • احساس خستگی مفرط
  • تغییرات خلقی
  • حساسیت به بود
  • حالت تهوع
  • تکرر ادرار
  • پریود نشدن
  • افزایش دمای بدن به صورت مکرر
  • زیاد شدن ترشحات واژن

سخن پایانی پزشک خوب

یک خانم باردار ممکن است همه یا تنها چند تا از نشانه های بارداری را تجربه کند. متاسفانه این علائم صد درصد نشان‌دهنده بارداری نیست و ممکن است تنها نشانه‌ای از وجود یک بیماری دیگر باشد.

اگر پریودتان عقب افتاده است یا برخی از اولین علائم بارداری که  در این مقاله ذکر شد را تجربه می کنید می‌توانید از تست‌های خانگی بارداری استفاده کنید. در صورتی که جواب تست مثبت بود به پزشک مراجعه کنید تا زودتر تحت مراقبت‌های پیش از زایمان قرار بگیرید.

مطلب مرتبط: رابطه بدون دخول چگونه است؟ | ۸ نوع رابطه بدون دخول در دوران عقد

سوالات متداول 

  • علایم بارداری در هفته هشتم چیست؟
    گرفتگی بینی، سوزش معده، نفخ شکم، یبوست، درد و ناراحتی رحم، سیاهرگ واریسی، بیزاری از برخی غذاها و…. از علائم بارداری و نشانه های حاملگی در هفته هشتم هستند. 
  • علائم بارداری بعد از چند روز نمایان خواهند شد؟
    باروری تخمک ۱۴ روز بعد از قاعدگی آغاز خواهد شد و علائم بارداری در هفته اول بعد از آخرین قاعدگی خود را نشان می‌دهد.
  • آیا می توانید علائم بارداری در هفته اول را حس کنید؟
    بله، شما می توانید قبل از اینکه پریودتان را از دست بدهید، احساس بارداری کنید. برخی افراد می گویند که علائم بارداری در هفته اول پس از لقاح (حدود یک هفته قبل از عقب افتادن قاعدگی) احساس کرده اند.
  • بهترین زمان برای تست بارداری چه زمانی است؟
    تست بارداری که از داروخانه‌ها تهیه می‌کنید، معمولا ۱۰ روز بعد از رابطه جنسی مثبت خواهد شد. در بسیاری افراد حدودا ۳ هفته بعد از رابطه جنسی جواب تست بارداری مثبت خواهد شد.
  • در هفته اول بارداری باید چه مراقبت‌های پزشکی انجام شود؟
    انتخاب یک پزشک متخصص، دریافت برنامه دقیق ویزیت ماهانه، مشاوره ژنتیک و پیگیری آن، مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای و….. از مراقبت‌های پزشکی در هفته اول بارداری است.  

منابع:


 

در صورتی که علائم اولیه بارداری را تجربه می کنید و برای مشاوره پزشکی پیش از زایمان احتیاج به راهنمایی دارید می‌توانید از متخصصان زنان و زایمان پزشک خوب کمک بگیرید. برای دریافت نوبت از این پزشکان روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست متخصصان زنان