تست ایزنک EPQ یا تست مزاج شناسی چیست و چه کاربردی دارد؟

توسط تیم محتوای پزشک خوب
این مقاله توسط تیم محتوای پزشک خوب تالیف شده و توسط سید محمد هاشمی از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

شناخت شخصیت فردی یکی از موضوعات مهم و قابل اهمیت در زندگی تمامی افراد است؛ چرا که نگرش ما نسبت به شخصیت خود با نگرش اطرافیانمان نسبت به شخصیت ما بسیار متفاوت است. در واقع هر انسانی با کمک خودشناسی نسبت به احساسات، نحوه تفکر، باورها و اعمال خود شناخت کافی پیدا می‌کند و به توانایی‌های درونی خود پی می‌برد، ما با شخصیت شناسی می‌توانیم  آسان تر به بهترین نسخه خودمان در زندگی تبدیل شویم. تست ایزنک یا تست مزاج شناسی از جمله روش‌هایی است که باعث شناسایی شخصیت ما می‌شود؛ پس اگر شما از جمله افرادی هستید که به شناخت شخصیت خود علاقه دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با تست شخصیت شناسی آیزنک بیشتر آشنا شوید.

فهرست مطالب
  • از دست ندهید: بهترین تست شخصیت شناسی؛ کدام تست برای شما مناسب است؟

    تست ایزنک EPQ چیست؟

    هانس آیزنک (Hans Eysenck) یک روانشناس بریتانیایی بود که در تحقیقات و مطالعات خود توانست به دو بعد شخصیت انسان دست‌ پیدا کند و در طی تحقیقات خود از تست روانشناسی آیزنک رونمایی کرد.

    تست آیزنک (EPQ) یکی از معتبرترین تست‌ها در علم روانشناسی است که موجب خودارزیابی و شناخت شخصیت افراد می‌شود. این پرسشنامه شخصیت شناسی دو بعد بنیادی شخصیت یعنی روان رنجوری N و برونگرایی-درونگرایی را اندازه‌گیری می‌کند. آزمون آیزنک دارای ۹۰ سوال درباره تمامی ابعاد شخصیتی انسان است که به سن و جنسیت خاصی اختصاص ندارد و برای تمامی افراد قابل استفاده است. پاسخ دادن به تست آیزنک نهایتا ۳۰ دقیقه زمان میگیرد.

    تست شخصیت شناسی ایزنک

    ساختار آزمون ایزنک

    تست آیزنک در ابتدای کار شامل ۵۷ سوال بود؛ اما نمونه ارتقاء یافته آن شامل ۹۰ سوال است. تست ارتقاء یافته آن در مقایسه با فرم کوتاه و اولیه، بیشتر مورد استقبال قرار گرفت. همچنین تمام سوالات این آزمون به صورت بله یا خیر است که با توجه به شخصیت و احساسات افراد تفسیر می‌شود. در واقع این سوالات نشان می‌دهد که فرد از نظر اجتماعی و رفتاری در چه سطحی قرار دارد. به علت مولفه های آزمون ایزنک، برخی آن را تست روانشناسی دمدمی مزاج بودن، تست درونگرا یا برونگرا بودن یا تست روان رنجوری جستجو می کنند.

    روش اجرای آزمون ایزنک

    آزمون آیزنک پاسخ درست و غلط ندارد بلکه تنها شامل بله یا خیر است. هر سوال این تست چگونگی رفتار و احساسات افراد را می‌سنجد و فرد بر اساس نحوه احساس یا عملکرد خود برای هر سوال، یکی از گزینه‌های بله یا خیر را علامت‌گذاری می‌کند.

    نمره گذاری آزمون ایزنک

    همانطور که در بخش بالا هم بیان کردیم، برای پاسخ به سوالات تست ایزنک دو گزینه بله و خیر وجود دارد که در برخی موارد بله شامل یک نمره و خیر شامل صفر نمره و در برخی موارد دیگر برعکس حالت قبلی است. در واقع تست شخصیت آیزنک دارای ۴ نمره مختلف است که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

    مقیاس اعتبار یا دروغ‌سنج

    این مقیاس شامل عباراتی است که برای اندازه‌گیری میزان صداقت افراد در پاسخ به سوالات در نظر گرفته می‌شود. در واقع این مقیاس می‌سنجد که یک فرد تا چه میزان سعی کرده تا خود را از نظر اجتماعی فردی مطلوب نشان دهد. افرادی که در این مقیاس نمره بالایی کسب می‌کنند، غالبا سعی دارند تا تصویری مطلوب از خود نشان دهند.

    مقیاس روان‌پریش خویی و کنترل تکانه

    این مقیاس در تست آیزنک، میزان روان‌پریشی خویی و کنترل تکانه را در افراد شناسایی می‌کند. در واقع نمره این مقیاس نشان می‌دهد که فرد مورد نظر تا چه میزان به روان‌پریشی خویی و کنترل تکانه نزدیک است. روان پریشی یک ویژگی شخصیتی است که با فقدان همدلی، توانایی ضعیف در ایجاد دلبستگی و عدم توجه به دیگران مشخص می شود. افرادی که دارای روان پریشی هستند، به احتمال زیاد پرخاشگر، ضد اجتماعی و دچار مشکلات سوء مصرف مواد هستند. در مقابل، افرادی که دارای روان پریشی پایین هستند، به احتمال زیاد از نظر عاطفی پایدار و همدل هستند و روابط سالمی دارند.

    مقیاس برون‌گرایی و درون‌گرایی

    این مقیاس در آزمون شخصیت آیزنک، میزان برون‌گرایی و درون‌گرایی افراد را شناسایی می‌کند. در واقع نمره این مقیاس نشان می‌دهد که فرد مورد نظر تا چه میزان برون‌گرا و درون‌گرا است. در روانشناسی، اصطلاحات «برونگرایی» و «درونگرایی» دو تیپ شخصیتی متفاوت را توصیف می کنند. افراد برون گرا، صمیمی و صمیمی هستند و تمایل دارند از تعاملات اجتماعی انرژی بگیرند و به سرعت در زمان تنهایی خسته می شوند.

    افراد درونگرا محتاط تر هستند و فعالیت های انفرادی را ترجیح می دهند. آنها اغلب متفکرتر از برونگراها هستند. هر دو تیپ شخصیتی نقاط قوت و ضعف خود را دارند. بسیاری از افراد از این مقیاس به عنوان تست درونگرا یا برونگرا بودن استفاده می کنند

    مقیاس روان رنجوری و ثبات هیجانی در تست ایزنک

    این مقیاس در تست آیزنک، میزان روان رنجوری و ثبات هیجانی افراد را شناسایی می‌کند. در واقع نمره افراد در این مقیاس نشان دهنده میزان روان‌آزردگی و ثبات هیجانی آن‌ها است. روان رنجوری یک ویژگی شخصیتی است که با اضطراب، نگرانی و ناامنی مشخص می شود. افرادی که دارای روان رنجورخویی بالا هستند، تمایل بیشتری به استرس دارند و نسبت به استرس واکنش نشان می دهند و همچنین احتمال بیشتری دارد که احساسات منفی مانند غم و اندوه، خشم و ترس را تجربه کنند. برعکس، ثبات عاطفی توانایی حفظ آرامش و هم سطح بودن در هنگام استرس یا ناملایمات است. این ویژگی در بسیاری از فرهنگ ها و حرفه ها ارزشمند است و می توان آن را آموخت و پرورش داد.

    تست رورشاخ چیست؟ ۱۰ کارت آزمون رورشاخ با تفسیر و نمره گذاری

    تست ایزنک، هانس ایزنک

    هانس ایزنک

    ویژگی‌های ابعاد پرشسنامه آزمون آیزنک

    همانطور که در بخش‌های بالا هم بیان کردیم، آزمون آیزنک دارای ابعاد روان‌پریشی خویی، برونگرایی و روان رنجوری است که در ادامه به بیان ویژگی‌های هر یک می‌پردازیم.

    • روان‌پریشی خویی دارای ویژگی‌های پرخاشگری، جرات ورزی، خودمحوری، عدم وجود همدلی، فریبکاری، پیشرفت‌گرایی، تعصب، ویژگی‌های مردانه، سرسخت و انعطاف‌ناپذیری است.
    • برون‌گرایی دارای ویژگی‌های اجتماعی بودن، عدم مسئولیت‌پذیری، ماجراجویی و ریسک‌پذیری است.
    • روان رنجوری دارای ویژگی‌های اضطراب، افسردگی، احساس گناه، عزت نفس پایین، دمدمی مزاج بودن، خود بیمار انگاری، خودمختاری و وسواس است.

    کاربرد تست آیزنک

    کاربرد تست آیزنک بیشتر مربوط به سنجش شخصیت افراد، بررسی میزان برونگرایی و درونگرایی آن‌ها است. علاوه بر این موضوع، آزمون آیزنک می‌تواند اختلالات مربوط به روان‌پریشی، جامعه ستیزی و مقبولیت اجتماعی را نیز در افراد شناسایی کند. در واقع این تیپ شناسی کمک می‌کند تا فرد درباره شخصیت خود اطلاعات بیشتری کسب کند.

    معمولا سوالات آزمون شخصیت آیزنک به بخش‌های روان‌پریشی، برون‌گرایی و روان آزردگی تقسیم می‌شود و در هر کدام از این بخش‌ها سعی می‌شود تا در رابطه با موضوعات مورد نظر از فرد سوال شود. در نهایت با تفسیر تست ایزنک فرد به شخصیت کلی، اخلاق و رفتار خود شناخت کافی پیدا می‌کند.

    بهترین تست شخصیت شناسی؛ کدام تست برای شما مناسب است؟

    تفسیر آزمون آیزنک

    تفسیر آزمون آیزنک بر اساس روش‌های مدون و علمی صورت می‌گیرد. در تفسیر این تست‌ها افرادی که مقیاس بالاتری را در رابطه با برونگرایی کسب کنند، در واقع فردی با درجه معاشرت بالا، خونگرم، اجتماعی، فعال و خوشبین است. در مقابل اگر نمره پایینی را کسب کنند، فردی درونگرا، ساکت، غیراجتماعی و منفعل است. در تفسیر پاسخ این تست‌ها، نمره ۵ یا ۶ نشان دهنده نرمال بودن فرد و نمره بالاتر از ۶ نشان دهنده غیرنرمال بودن او است.

    همچنین در تفسیر پرسشنامه شخصیتی آیزنک افرادی که در بعد روان‌رنجورخویی، نمره بالایی کسب کنند، دارای واکنش هیجانی شدید هستند و بسیار ترسو به حساب می‌آیند. جالب است بدانید افرادی که از تنهایی در فضای باز می‌ترسند، در این بخش نمره بسیار بالایی کسب می‌کنند. در تفسیر این تست‌، آیزنک افراد را به چهار دسته مختلف تقسیم کرده است

    • درون‌گرای باثبات: افرادی که در این دسته قرار دارند، به عنوان فردی صلح جو، خوددار، قابل اعتماد، آرام، محتاط و فکور شناخته می‌شوند.
    • برونگرای با ثبات:  افرادی که در این دسته قرار دارند، به عنوان فردی معاشرتی، سهل گیر، پرحرف، حاضر و جواب، بی خیال و رهبر شناخته می‌شوند.
    • درون‌گرای بی ثبات:  افرادی که در این دسته قرار دارند، به عنوان فردی دمدمی، هوشیار، تودار، مردم گریز و کم حرف شناخته می‌شوند. 
    • برون‌گرای بی ثبات: افرادی که در این دسته قرار دارند، به عنوان فردی تحریک پذیر، زودرنج، پرخاشگر، تکانشی و خوشبین شناخته می‌شوند.

    نقاط قوت تست ایزنک

    آزمون آیزنک هم مانند دیگر آزمون‌های شخصیتی دارای نقاط ضعف و نقاط قوت است. از جمله نقاط قوت این آزمون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • انجام  این تست کار بسیاری راحت و آسانی است
    • سوالات آزمون به راحتی صحت پاسخ شما را نشان دهد
    • روایی و پایایی مطلوبی برای این آزمون وجود دارد

    نقاط ضعف آزمون آیزنک

    شخصیت ممکن است در طول زمان ثابت نباشد؛ هر نظریه ای که مبتنی بر شخصیت باشد، شخصیت را ثابت فرض می کند. تحقیقات در مورد شخصیت به شدت بر معیارهای خود گزارشی شخصیت که توسط آیزنک ابداع شده است، متکی است. رابطه نامشخصی بین هر سه ویژگی وجود دارد و این نشان می‌دهد که ممکن است عامل دیگری در آن دخیل باشد.
    نظریه آیزنک نیز به دلیل فقدان قدرت توضیحی مورد انتقاد قرار گرفته است. به عنوان مثال، HOWITT (2009) اشاره می کند که در حالی که آیزنک ویژگی هایی را برجسته می کند که به انواع مختلف جنایتکار مربوط می شود، آنها توضیح نمی دهند که چرا آنها مرتکب جنایت می شوند. آزمون آیزنک هم مانند دیگر آزمون‌های شخصیتی دارای نقاط ضعف و نقاط قوت است. از جمله نقاط ضعف تست ایزنک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • برای سنجش دقیق مشکلات روانشناختی و اختلال شخصیت، بهتر است از آزمون MMPI و میلون استفاده شود
    • مانند هر آزمون دیگری احتمال سوگیری و عدم صداقت در آن وجود دارد

    انجام تست آنلاین آیزنک در وبسایت پزشک خوب

    خبر خوب این است که پزشک خوب قابلیت انجام تست شخصیت شناسی آیزنک آنلاین را به وبسایت خود اضافه کرده است. شما با استفاده از این آزمون می‌توانید به ابعاد مختلفی از شخصیت خود دست پیدا کنید. مدت زمان لازم برای انجام این آزمون حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است. در واقع با انجام تست آیزنک بصورت آنلاین، می‌توانید به زوایای منفی و نقاط کور شخصیت خود دست پیدا کنید. پس فرصت را غنیمت شمارید و از انجام این تست غافل نشوید. شما می توانید از طریق بهترین روانشناسان پزشک خوب این تست را به صورت انلاین انجام دهید.

    کلام آخر در مورد پرسشنامه شخصیت آیزنک

    آزمون آیزنک، آزمونی دارای سوالات دو گزینه است که پاسخ آن‌ها بله یا خیر می‌باشد. دامنه سنی این آزمون نشان می‌دهد که برای افراد بالای ۱۶ سال باید انجام شود. با استفاده از این آزمون می‌توانید به ابعاد مختلفی از شخصیت فرد دست پیدا کنید. مدت زمان لازم برای انجام این آزمون حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است. در این مطلب سعی کردیم تا علاوه بر اینکه شما را با تست ایزنک آشنا کنیم، نحوه انجام و تفسیر آن را هم برایتان شرح دهیم. این تست یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای نفوذ به افکار و شخصیت درونی فرد است. در واقع با کمک تست ایزنک می‌توان به زوایای منفی و نقطه‌های کور شخصیت فرد دست پیدا کرد. 

    سوالات متداول

    تست آیزنک چیست؟

    تست آیزنک (EPQ) یکی از معتبرترین تست‌ها در علم روانشناسی است که موجب خودارزیابی و شناخت شخصیت افراد می‌شود. این پرسشنامه خودارزیابی شخصیت دو بعد بنیادی شخصیت یعنی روان رنجوری N و برونگرایی-درونگرایی را اندازه‌گیری می‌کند.

    ساختار آزمون آیزنک چگونه است؟

    تست آیزنک در ابتدای کار شامل ۵۷ سوال بود؛ اما نمونه ارتقاء یافته آن شامل ۹۰ سوال است. تست ارتقاء یافته آن در مقایسه با فرم کوتاه و اولیه، بیشتر مورد استقبال قرار گرفت. همچنین تمام سوالات این آزمون به صورت بله یا خیر است که با توجه به شخصیت و احساسات افراد تفسیر می‌شود. در واقع این سوالات نشان می‌دهد که فرد از نظر اجتماعی و رفتاری در چه سطحی قرار دارد.

    تست آیزنک چه کاربردی برای افراد دارد؟

    کاربرد تست آیزنک بیشتر مربوط به سنجش شخصیت افراد، بررسی میزان برونگرایی و درونگرایی آن‌ها است. علاوه بر این موضوع، آزمون آیزنک می‌تواند اختلالات مربوط به روان‌پریشی، جامعه ستیزی و مقبولیت اجتماعی را نیز در افراد شناسایی کند. در واقع این تیپ شناسی کمک می‌کند تا فرد درباره شخصیت خود اطلاعات بیشتری کسب کند.

    آزمون آیزنک چه ابعادی از شخصیت انسان را بررسی می‌کند؟

    آزمون شخصیت آیزنک در ابتدای کار دو بعد پایدار و مجزا از شخصیت انسان را بررسی می‌کند که این دو بعد شامل درون‌گرایی در مقابل برون‌گرایی و روان‌آزردگی در برابر ثبات هیجانی است و این دو بعد با بخش‌های فیزیولوژیک، ژنتیک و سرشت افراد در ارتباط است. جالب است بدانید در طی گذشت زمان، بعد سومی به دو بعد قبلی تست ایزنک اضافه شد که تحت عنوان روان‌پریشی خویی در برابر کنترل تکانه نام دارد.

    منابع: tutorialspoint


    اگر نیاز به مشاوره با یک روانشناس خوب دارید، با کلیک روی دکمه زیر می‌توانید به لیستی از بهترین روانشناسان ایران دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها به صورت اینترنتی وقت رزرو کنید:

    ‌‌

    ۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)
    4.7/5 - (4 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    ناشناس آبان ۵, ۱۴۰۱ - ۳:۴۰ ب٫ظ

    منبع دقیق این مطالب چیست؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب تیر ۱۵, ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵ ب٫ظ

    سلام همراه گرامی منبع برخی قسمت ها ذکر شده اما مطلب جمع آوری شده از چندین منبع است.

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۱۲, ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴ ب٫ظ

    مطلب مفیدی بود ممنون

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب