نشانه‌های برانگیختگی زنان و نشانه های تمایل به رابطه در زنان، موضوع بسیار تاثیرگذاری در کیفیت رابطه جنسی است؛ چرا که این نشانه‌ها به مردان کمک می‌ کند تا بتوانند رضایت جنسی همسر خود را در طول رابطه تامین کنند. جالب است بدانید در قرن‌های گذشته برانگیختگی زنان موضوع بسیار عجیبی بود و بسیاری از افراد بر این باور بودند که لذت جنسی و برانگیختگی در رابطه فقط مربوط به مردان است.

اما گذشت زمان و تحقیقات گسترده، نشان داد که برانگیختگی زنان در طی رابطه جنسی باعث رضایت و لذت مردان از رابطه جنسی می‌شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی نشانه‌های برانگیختگی زنان و مفاهیم مرتبط با آن بپردازیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

برانگیختگی چیست؟

برانگیختگی جنسی به معنای جلب توجه و تمرکز بر روی یک محرک خاص در بدن است و به عنوان یکی از مراحل چرخه جنسی شناخته می‌شود. احساس برانگیختگی باعث ایجاد تغییراتی در تنفس، نبض، انقباض عضلات و افزایش جریان خون به دستگاه تناسلی می‌شود. در واقع افزایش جریان خون در دستگاه تناسلی زنان باعث نرم و مرطوب شدن واژن، تورم کلیتوریس (یکی از قسمت‌های ناحیه شرمگاهی) و تغییر رنگ لب‌ها می‌شود.

female orgasm symptoms

آیا بین برانگیختگی و میل جنسی تفاوتی وجود دارد؟

دو واژه برانگیختگی و میل در اغلب موارد به جای یکدیگر استفاده می‌شوند؛ اما این دو کلمه با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. میل جنسی به حسی گفته می‌شود که فرد در طی آن دارای تمایل عاطفی به داشتن رابطه جنسی است. در حالی که برانگیختگی به معنای تغییرات فیزیولوژیکی در بدن است که در هنگام هیجان جنسی به سراغ فرد می‌آید. همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که اختلالات میل جنسی شامل از دست دادن میل جنسی یا علاقه به رابطه جنسی است؛ در حالی که اختلالات برانگیختگی شامل تمایل به رابطه جنسی یا تلاش برای ایجاد هیجان در بدن است.

پس با توجه به توضیحات بالا، باید بگوییم که بین برانگیختگی و میل جنسی تفاوت وجود دارد. فراموش نکنید که اگر شریک زندگی شما واکنش‌هایی از خود نشان می‌دهد که باعث تحریک جنسی شما می‌شود؛ به این معنا نیست که او تمایل به برقراری رابطه جنسی دارد یا با برقراری رابطه جنسی موافقت می‌کند. اگر مطمئن نیستید که شریک زندگی شما علاقمند به برقراری رابطه جنسی است، پس حتما از او سوال کنید.

مطالعه مرتبط: اولین رابطه جنسی؛ ۱۵ نکته مهم اولین رابطه زناشویی

female orgasm

برانگیختگی در کدام مرحله از پاسخ جنسی قرار دارد؟

براساس تحقیقات انجام شده، پاسخ جنسی دارای چهار مرحله است که این مراحل را ذهن و بدن فرد در قبل، حین و بعد از رابطه جنسی طی می‌کند. این آزمایشات نشان داده که برانگیختگی در اولین مرحله از چرخه پاسخ جنسی قرار دارد. در ادامه به معرفی هر یک از این مراحل می‌پردازیم.

برانگیختگی

برانگیختگی اولین مرحله از پاسخ جنسی است که شامل طیف وسیعی از تغییرات فیزیولوژیکی در بدن است. در واقع این مرحله بدن را برای مقاربت واژینال آماده می‌کند. در طی مرحله برانگیختگی واژن مرطوب‌تر می‌شود؛ چرا که غدد، مایعات روان‌کننده تولید می‌کنند و با گشاد شدن رگ‌های خونی، کلیتوریس و فرج زن متورم می‌شود. همچنین نوک سینه‌ها نیز نسبت به لمس دستان حساس‌تر می‌شوند.

پلاتو

مرحله فلات قبل از مرحله ارگاسم قرار دارد. در طی این مرحله تغییراتی که بدن در مرحله برانگیختگی احساس کرده، تشدید می‌یابند. برای مثال ممکن است تنفس فرد تندتر شود و ناخواسته شروع به ناله کردن یا صدا زدن، کند. همچنین ممکن است واژن زن سفت شود و مایعات بیشتری تولید کند.

ارگاسم

مرحله ارگاسم معمولا به عنوان هدف نهایی در رابطه زناشویی شناخته می‌شود؛ اما باید بدانید که داشتن رابطه جنسی لذت‌بخش بدون رسیدن به ارگاسم نیز امکانپذیر است. مرحله ارگاسم ممکن است شامل تشنج عضلانی در ناحیه کمر و لگن باشد که در طی آن واژن سفت و روانکاری بیشتری تولید می‌شود و در نهایت ارگاسم با احساس سرخوشی و لذت همراه است.

فرونشینی

پس از ارگاسم، عضلات شل ‌شده و فشار خون کاهش می‌یابد؛ همچنین فرد ممکن است نسبت به لمس کلیتوریس حساس باشد یا احساس درد کند. در این مرحله احتمال دارد که فرد دوباره نتواند به ارگاسم برسد. البته جالب است بدانید برخی افراد توانایی تجربه ارگاسم‌های متعدد را دارند؛ اما این موضوع در تمامی افراد رایج نیست. فراموش نکنید که مهم‌ترین چیز در رابطه جنسی گوش دادن به واکنش‌های بدن و احساس راحتی است.

مطلب مرتبط: فانتزی جنسی چیست و آیا طبیعی است؟ انواع خیال پردازی جنسی

how to orgasm women

بدن زنان چگونه به برانگیختگی پاسخ میدهد؟

برانگیختگی در بدن زنان شامل پاسخ‌های فیزیکی زیادی است که در ادامه به معرفی رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • نبض و ضربان قلب تند می‌شود و فشار خون بالا می‌رود.
  • رگ‌های خونی به ویژه رگ‌های خونی اندام تناسلی منبسط می‌شود.
  • واژن و فرج خیس می‌شود تا به روان شدن اندام تناسلی کمک کند.
  • بخش‌هایی از فرج مانند لابیا(لب‌ها) و کلیتوریس، به دلیل افزایش عرضه خون متورم می‌شوند.
  • ممکن است کانال واژن بزرگ شود.
  • سینه‌ها پرتر می‌شوند و نوک سینه‌ها ممکن است صاف شوند.

ارضا واژینال چیست؟ انواع ارگاسم در زنان

ذهن زنان چگونه به برانگیختگی پاسخ میدهد؟

در طی برانگیختگی فرد ممکن است برای تمرکز بر روی چیزهای دیگر، دچار مشکل شود؛ این اتفاق در شرایطی که رابطه جنسی برقرار نشده نیز رخ می‌دهد. چرا که در طی برانگیختگی، محرک‌های جنسی تغییرات خاصی را در مغز فرد فعال می‌کنند و فعالیت مغز تنها به موضوعات جنسی محدود می‌شود.

female arousal symptoms

آیا بین برانگیختگی زن و مرد تفاوتی وجود دارد؟

پاسخ فیزیکی بدن نسبت به برانگیختگی به اندام تناسلی فرد بستگی دارد. اما بطور کلی چند شباهت در تجربه برانگیختگی زن و مرد وجود دارد که در زیر به توضیح هر یک می‌پردازیم.

  • مهم نیست که شما زن هستید یا مرد؛ در طی برانگیختگی به دلیل گشاد شدن رگ‌های خونی، خون به سمت اندام تناسلی جریان می‌یابد.
  • اگر زن هستید، برانگیختگی موجب تورم کلیتوریس و لابیا شده و اگر مرد هستید، برانگیختگی باعث نعوظ می‌شود.
  • برانگیختگی باعث برافروختگی گونه‌ها و سینه‌ها در زن و مرد می‌شود.
  • براساس تحقیقات انجام شده، در طی برانگیختگی مغز زن و مرد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

چه کارهایی باعث افزایش برانگیختگی زنان میشود؟

برای افزایش برانگیختگی جنسی می‌توانید زمان پیش از آن را طولانی کنید. به این معنا که قبل از آمیزش جنسی با بررسی نواحی مختلف اروژنی بدن یا استفاده از اسباب بازی‌های مختلف جنسی یا انواع لمس حسی، مدت زمان برانگیختگی را زیاد کنید.

برای مثال ممکن است زمانی که نوک سینه‌های خود را لمس می‌کنید، شریک زندگی خود را به مدت طولانی‌تری ببوسید یا از یک اسباب بازی جنسی استفاده کنید که این کار مدت زمان برانگیختگی را برای شما طولانی‌تر خواهد کرد. همچنین برای افزایش برانگیختگی می‌توانید در جلسات مشاوره زوجین یا رابطه جنسی شرکت کنید. این جلسات مشاوره به شما کمک می‌کند تا رابطه بهتر و صمیمی‌تری را با شریک جنسی خود تجربه کنید.

نقاط حساس بدن زنان در رابطه جنسی برای تحریک بیشتر

how women to be aroused

برای درمان اختلال برانگیختگی چه داروهایی باید مصرف کرد؟

فلیبانسرین یک قرص نسخه‌ای است که مصرف آن باعث درمان اختلال برانگیختگی جنسی در زنان می‌شود که باید آن را روزانه مصرف کرد. اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف این دارو تنها برای برخی از زنان موثر است. همچنین مصرف قرص فلیبانسرین دارای عوارض جانبی زیادی است که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

  • سرگیجه
  • مشکل در به خواب رفتن یا در خواب ماندن
  • حالت تهوع
  • خشکی دهان
  • خستگی
  • افت فشار خون یا فشار خون پایین
  • غش یا از دست دادن هوشیاری

فراموش نکنید که فلیبانسرین نباید با الکل مصرف شود، همچنین ممکن است مصرف آن با بسیاری از داروها و مکمل‌ها نیز تداخل ایجاد کند. جالب است بدانید مصرف فلیبانسرین با آب گریپ فروت نیز باعث ایجاد تداخل در بدن فرد می‌شود.

برملانوتید نیز یک نوع داروی تزریقی است که به درمان اختلال برانگیختگی زنان کمک می‌کند. مصرف این داروی تزریقی دارای عوارض جانبی زیادی است که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

  • حالت تهوع شدید
  • استفراغ
  • گر گرفتگی
  • واکنش در محل تزریق
  • سردرد

زن تا چند سالگی میتونه ارضا بشه؟ میل جنسی زنان در سنین مختلف

برای مصرف هر یک از داروهای ذکر شده، حتما با پزشک خود مشورت کنید و فراموش نکنید که سابقه پزشکی و مکمل‌های مصرفی خود را با پزشک مورد نظرتان در میان بگذارید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای درمان اختلال برانگیختگی به یک متخصص جنسی مراجعه کنید. درمانگر جنسی به شما کمک می‌کند تا عواملی را که بر رابطه جنسی شما اثر منفی می‌گذارد، بطور کامل شناسایی کنید و با انجام نکات آموزشی به درمان اختلال برانگیختگی کمک کنید.

female-arousal-symptoms

آیا ممکن است فردی برانگیختگی را تجربه نکند؟

همواره افرادی وجود دارند که قبل از برقراری رابطه جنسی برانگیختگی را تجربه نمی‌کنند. در واقع این افراد دچار اختلال عملکرد جنسی هستند و درمان آن ممکن است دشوار باشد؛ این اختلال معمولا مربوط به برانگیختگی و علاقه جنسی است. همچنین جالب است بدانید برخی افراد تمایل کمی به رابطه جنسی دارند یا حتی اصلا تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارد.

این موضوع شاید در ظاهر عجیب بنظر رسد؛ اما باید بگوییم یک مشکل طبیعی است. برخی از افرادی که میل جنسی کمی دارند یا به قول خود اصلا احساس جنسی ندارند؛ خود را غیر جنسی می‌نامند. در واقع غیرجنسی یک اختلال یا وضعیت نیست؛ بلکه مانند هر گرایش جنسی، یک هویت است. افراد غیر جنسی ممکن است با وجود برقراری رابطه جنسی، برانگیختگی را تجربه نکنند. همچنین برخی دیگر از این افراد ممکن است از برقراری رابطه جنسی دوری ‌کنند.

مطلب مفید: سردرد بعد از رابطه چه علتی دارد؟ درمان سردر جنسی

اختلال برانگیختگی جنسی زنان چیست؟

اختلال برانگیختگی جنسی زنان به عنوان یک اختلال عملکرد جنسی شناخته می‌شود که باعث کاهش میل جنسی در آن‌ها می‌شود. این اختلال در زمان‌های گذشته به عنوان اختلال میل جنسی کم فعال (HSDD) نیز شناخته می‌شد.

نشانه‌های اختلال برانگیختگی

اگر شما از جمله زنانی هستید که به اختلال برانگیختگی جنسی مبتلا است، ممکن است هر یک از علائم زیر را تجربه کنید.

  • علاقه کم به رابطه جنسی
  • علاقه کم به تخیلات جنسی
  • داشتن مشکل در لذت بردن از رابطه جنسی
  • لذت نبردن در هنگام تحریک دستگاه تناسلی

تشخیص اختلال برانگیختگی

آزمایش خاصی برای تشخیص اختلال برانگیختگی زنان وجود ندارد. برای تشخیص این اختلال، پزشک مورد نظر ممکن است درباره علائم جنسی شما سوالاتی بپرسد یا سعی کند یک علت زمینه‌ای در وجودتان پیدا کند. چرا که دلایل فیزیکی مانند شرایط سلامتی و مصرف دارو یا دلایل عاطفی مانند سابقه سوء استفاده جنسی، وضعیت سلامت روانی، داشتن تصویر منفی از بدن و عوامل استرس‌زا می‌توانند باعث اختلال برانگیختگی شوند.

همچنین پزشک متخصص ممکن است آزمایش خون یا معاینه لگنی برای کشف بیماری زمینه‌ای، تجویز کند. جالب است بدانید در برخی مواقع هیچ دلیل آشکاری برای اختلال برانگیختگی وجود ندارد.

درمان اختلال برانگیختگی

روش‌های درمانی اختلال برانگیختگی زنان به علت آن بستگی دارد. اگر علت اختلال برانگیختگی مصرف یک داروی خاص باشد، پزشک ممکن است دوز مصرفی آن دارو را کم کند یا داروی متفاوتی برای شما تجویز کند.

علت اختلال برانگیختگی در برخی زنان به دلیل سطح پایین استروژن است؛ چرا که این افراد در دوران یائسگی یا پیش از یائسگی به سر می‌برند. در این شرایط پزشک ممکن است هورمون درمانی تجویز کند. اگر علت اختلال یائسگی عاطفی باشد، باید به یک متخصص جنسی مراجعه کنید؛ چرا که این درمانگر به افراد کمک می‌کند تا از سلامت روان خود مراقبت کنند و آسیب‌های گذشته را برطرف کنند.

براساس تحقیقات انجام شده، سلامت روان تاثیر زیادی بر برانگیختگی دارد و روش‌های چون رفتار درمانی شناختی در درمان این اختلال موثر هستند. در واقع مشاور جنسی به افراد کمک می‌کند تا از تکنیک‌های جدیدی در ارتباط جنسی خود استفاده کنند. برخی پزشکان نیز ممکن است برای درمان اختلال برانگیختگی دارو تجویز کنند؛ البته فراموش نکنید که مصرف دارو بدون تجویز پزشک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

signs of female arousal

چه اختلالاتی بر برانگیختگی جنسی اثر میگذارند؟

برخی اختلالات خاص ممکن است باعث برانگیختگی در زنان شود یا بر میل جنسی آن‌ها تاثیر منفی بگذارد. در ادامه به معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

تغییرات هورمونی

یائسگی، بارداری، سقط یا تولد جنین و شیردهی همگی باعث تغییرات هورمونی بزرگی در بدن زن می‌شوند که می‌تواند بر توانایی او برای احساس برانگیختگی اثر بگذارد. در طی بارداری، سقط یا تولد جنین و شیردهی، میل و توانایی زن برای برانگیختگی به مرور زمان برمی‌گردد.

اما اگر این مشکل دائمی یا باعث ناراحتی شما شد، حتما باید با یک پزشک یا درمانگر مشورت کنید. همچنین زنانی که در دوران یائسگی به سر می‌برند و این موضوع باعث کاهش میل جنسی آن‌ها شده نیز باید به پزشک مراجعه کنند؛ پزشک ممکن است درمان با استروژن را برای آن‌ها تجویز کند.

اختلالات تیروئید

غده تیروئید بر هورمون‌های جنسی اثر می‌گذارد و در نهایت اختلالات تیروئید بر توانایی فرد برای برانگیختگی نیز تاثیر می‌گذارد. جالب است بدانید تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که اختلال عملکرد جنسی در زنان مبتلا به تیروئید همچنان بیشتر از زنان بدون بیماری تیروئید است.

برخی دیگر از آزمایشات نیز نشان می‌دهد که بین اختلال عملکرد جنسی و افسردگی ارتباطاتی وجود دارد و کم کاری تیروئید و خودایمنی تیروئید نیز می‌تواند باعث افسردگی و اختلال در عملکرد جنسی شود. کنترل بیماری‌های تیروئید با مصرف دارو و ایجاد تغییرات در شیوه زندگی می‌تواند به بهبود عملکرد جنسی کمک کند.

اختلال روانی

اختلالات خلقی مانند افسردگی در زنان ممکن است باعث کاهش میل جنسی و اختلالات برانگیختگی جنسی شود. براساس تحقیقات انجام شده، حدود ۴۰ درصد از زنانی که دارای اختلال عملکرد جنسی هستند، افسردگی را در زندگی خود تجربه کردند.

همچنین حدود ۳.۷ درصد از زنان نیز دچار افسردگی و مشکلات مربوط به میل جنسی هستند. جالب است بدانید بسیاری از بیماری‌های روانی ممکن است به دلیل تروما ایجاد شود که می‌تواند باعث اختلال عملکرد جنسی نیز شوند.

دیابت

دیابت ممکن است انواع مختلفی از اختلالات جنسی را در زنان ایجاد کند. براساس تحقیقات انجام شده، زنان مبتلا به دیابت بیشتر از زنان بدون دیابت به اختلال عملکرد جنسی دچار می‌شوند.

آیا برای درمان اختلال برانگیختگی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما از جمله افرادی هستید که هر نوع از اختلال عملکرد جنسی را در زندگی خود تجربه می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با یک پزشک یا درمانگر مشورت کنید. چرا که اختلالات جنسی به مرور زمان بر روابط و روحیه شما تاثیر می‌گذارند. فراموش نکنید که اختلال عملکرد جنسی با وجود آن که دشوار و خسته‌کننده است، می‌تواند قابل درمان باشد.

سوالات متداول

احساس برانگیختگی چه تغییراتی در بدن ایجاد می‌کند؟

احساس برانگیختگی باعث ایجاد تغییراتی در تنفس، نبض، انقباض عضلات و افزایش جریان خون به دستگاه تناسلی می‌شود. در واقع افزایش جریان خون در دستگاه تناسلی زنان باعث نرم و مرطوب شدن واژن، تورم کلیتوریس و تغییر رنگ لب‌ها می‌شود.

پس از به ارگاسم رسیدن فرد دچار چه تغییراتی می‌شود؟

پس از ارگاسم، عضلات شل ‌شده و فشار خون کاهش می‌یابد؛ همچنین ممکن است فرد نسبت به لمس کلیتوریس حساس باشد یا احساس درد کند. در این مرحله احتمالا فرد دوباره نتواند به ارگاسم برسد.

چرا در برانگیختگی تمرکز بر کارهای دیگر برای زنان مشکل است؟

در طی برانگیختگی، محرک‌های جنسی تغییرات خاصی را در مغز زن فعال می‌کند و فعالیت مغز تنها به موضوعات جنسی محدود می‌شود. به همین دلیل در طی این حس، زن نمی‌تواند بر موضوع دیگری تمرکز کند.

چه افرادی بی جنسگرا هستند؟

برخی از افرادی که میل جنسی کمی دارند یا به قول خود اصلا احساس جنسی ندارند؛ خود را غیر جنسی می‌نامند. در واقع غیرجنسی یک اختلال یا وضعیت نیست؛ بلکه مانند هر گرایش جنسی، یک هویت است. افراد غیر جنسی ممکن است با وجود برقراری رابطه جنسی، برانگیختگی را تجربه نکنند.

آیا آزمایشی برای تشخیص اختلال برانگیختگی زنان وجود دارد؟

خیر، آزمایش خاصی برای تشخیص اختلال برانگیختگی زنان وجود ندارد. برای تشخیص این اختلال، پزشک مورد نظر ممکن است درباره علائم جنسی فرد سوالاتی بپرسد یا سعی کند یک علت زمینه‌ای در وجود او پیدا کند.


منابع:

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.