کاندوم زنانه چیست؟ چگونه می‌توان از کاندوم زنانه استفاده کرد؟

توسط نغمه عثمانپور
این مقاله توسط نغمه عثمانپور ترجمه شده است.

یکی از راه‌های موثر در کاهش احتمال بارداری ناخواسته استفاده از کاندوم است. همانطور که در مقاله قبل گفته شد کاندوم‌های مردانه تا ۹۸٪ در جلوگیری از بارداری موثر هستند. کاندوم علاوه بر جلوگیری از بارداری در کاهش ابتلای افراد به عفونت‌های منتقله از راه جنسی نیز موثر است. امروزه با افزایش روابط جنسی پرخطر میزان ابتلا به عفونت‌های جنسی به خصوص ایدز و زگیل تناسلی به شدت گسترش یافته است. به همین دلیل علاوه بر کاندوم‌های مردانه نوع دیگری از کاندوم از نوع زنانه نیز در بازار و داروخانه‌ها عرضه شده است که برای بسیاری از افراد هنوز هم شناخته شده نیست. برای افزایش آگاهی در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کاندوم‌های زنانه بپردازیم.

فهرست مطالب
  • کاندوم زنانه چیست و چه کاربردی دارد؟

    کاندوم زنانه، کیسه‌ای نرم است که در انتهای آن یک حلقه وجود دارد. یک حلقه به واژن وارد می‌شود تا کاندوم زنانه را در جای خود نگه دارد. حلقه در انتهای باز کاندوم در خارج از واژن باقی می‌ماند. حلقه بیرونی به حفظ کاندوم کمک می‌کند و همچنین برای برداشتن استفاده می‌شود. از کاندوم می‌توان در حین رابطه مقعدی نیز استفاده کرد. کاندوم‌های زنانه دارای ویژگی‌هایی مشابه کاندوم‌های مردانه هستند. این نوع از کاندوم‌ها با جلوگیری از ورود اسپرم به واژن در حین مقاربت، از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کنند. آن‌ها همچنین از ابتلا به عفونت‌های مقاربتی (STI) مانند ایدز و هپاتیت محافظت می‌کنند. کاندوم زنانه یک نوع کیسه پلاستیکی بلند است و معمولا از جنس نیتریل تهیه می‌شود. این نوع از کاندوم حین رابطه جنسی به داخل واژن می‌رود. حلقه‌های انعطاف‌پذیر در دو سر آن کاندوم را در جای خود نگه می‌دارد. این نوع از کاندوم مایع منی و سایر مایعات را در آن جمع می‌کند و مانع از گسترش آن به رحم و سایر قسمت‌های بدن می‌شود.

     

    کاندوم زنانه چقدر می‌تواند موثر باشد؟

    کاندوم‌های زنانه تقریباً به خوبی کاندوم های ‌مردانه کار می‌کنند به شرطی که از آن‌ها به درستی استفاده کنید. آن‌ها حدود ۹۵٪ موثر هستند، این بدان معناست که در یک سال، ۵ نفر از ۱۰۰ زنی که هر بار از کاندوم زنانه به روش صحیح استفاده می‌کنند، باردار می شوند. که از این تحقیق می‌توان فهمید که کاندوم از کاندوم مردانه ضعیف‌تر عمل می‌کنند. زیرا این ارقام برای مردان این را نشان می‌دهد که هنگام مصرف کاندوم مردانه احتمال بارداری از هر ۱۰۰ زن، به ۲ زن می‌رسد. برای زوج‌هایی که همیشه از آن به روش صحیح استفاده نمی‌کنند، سالانه حدود ۲۱ از ۱۰۰ زن باردار می‌شوند. برای کاندوم مردانه‌، این تعداد ۱۸ نفر است.

    کاندوم‌های زنانه خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهند اما ۱۰۰٪ از آن جلوگیری نمی‌کنند.

    مطلب بیشتر: کاندوم چیست و از کاندوم برای چه کاری استفاده می‌شود؟

     

    فواید کاندوم زنانه

    استفاده از قرص‌های اورژانسی و ضد بارداری یک انتخاب شخصی است. بسیاری از زنان ممکن است کاندوم زنانه را به کاندوم مردانه ترجیح دهند. زیرا:

    • می‌توانید حدود ۸ ساعت قبل از شروع رابطه جنسی از کاندوم زنانه استفاده کنید.
    • اگر مرد نخواهد از کاندوم مردانه استفاده کنند می‌توان کاندوم زنانه را جایگزین کرد.
    • این نوع از کاندوم از لاتکس ساخته نشده‌اند به همین دلیل باعث حساسیت و آلرژی نمی‌شوند.
    • مجبور نیستید بلافاصله بعد از پایان رابطه کاندوم را خارج کنید.

     

    معایب استفاده از کاندوم زنانه

    برخی از معایب استفاده از کاندوم مردانه می‌تواند برای کاندوم زنانه نیز صدق کند. دلایلی که مردم اکثرا از این کاندوم خوششان نمی‌آید معمولا شامل موارد زیر است:

    • کاندوم  حین رابطه جنسی می‌تواند از بدن خارج شود.
    • کاندوم می‌تواند پوست شما یا همسرتان را تحریک کند.
    • آن‌ها ممکن است احساس رابطه جنسی را کمتر کنند.
    • نسبت به کاندوم‌های مردانه از تاثیر پذیری کمتری نسبت به بارداری و بیماری‌های منتقله جنسی برخورداند.
    • کاندوم‌های زنانه نسبت به کاندوم‌های مردانه گران‌تر هستند.
    • کاندوم‌های زنانه سایز بندی ندارند.

     

    چگونه از کاندوم‌های زنانه استفاده کنیم؟

    نحوه قرار دادن کاندوم زنانه درست مشابه تامپون است. در ابتدا ممکن است کمی سخت و طاقت فرسا به نظر برسد. اما با گذشت زمان و تمرین می‌توان این مسئله را یاد گرفت. نحوه قرار دادن کاندوم به شرح زیر است:

    • در هر زمان رابطه جنسی از کاندوم جدید استفاده کنید.
    • مراقب باشید که هنگام باز کردن بسته بندی آن را پاره نکنید.
    • قبل از تماس بین آلت تناسلی و واژن یا مقعد، کاندوم را داخل آن قرار دهید.
    • راحت‌ترین حالت را برای قرار دادن آن پیدا کنید. ممکن است ترجیح دهید دراز بکشید و یا روی صندلی بنشینید.
    • حلقه انتهای بسته کاندوم را با هم فشار دهید و درست مثل تامپون آن را تا آنجا که می‌رود در واژن قرار دهید.
    • حلقه را رها کنید تا باز شود و در جای خود باقی بماند.
    کاندوم زنانه

     

    آیا کاندوم زنانه لذت جنسی را افزایش می‌دهد؟‌

    استفاده از کاندوم زنانه مزایای دیگری نیز دارند. یکی از مزایای این نوع کاندوم افزایش میل جنسی است. کاندوم‌های زنانه محافظت قابل توجهی را در زمان رابطه جنسی چه از لحاظ جلوگیری از بارداری چه از لحاظ جلوگیری از ابتلا به عفونت به آن‌ها می‌دهد. بسیاری از افرادی که از این نوع کاندوم‌ها استفاده کرده‌اند، رابطه جنسی را لذت بخش‌تر می‌دانند. یکی از علل افزایش لذت جنسی به دلیل احساس امنیت ناشی از کاندوم است. بسیاری از خریداران این نوع کاندوم این ادعا را داشتند که در زمان رابطه جنسی نسبت به کاندوم مردانه احساس امنیت نمی‌کردند. البته باید در نظر گرفت که کاندوم همزمان با کاندوم مردانه قابل استفاده نیست و تنها یکی از این نوع کاندوم در رابطه جنسی قابل استفاده هستند. برخی دیگر بر این باور بودند که داشتن کاندوم به دلیل حاوی بودن مواد سیلیکونی یا روان کننده بر پایه آب باعث روان شدن واژن می‌شوند. در نتیجه روان بودن واژن باعث افزایش لذت جنسی می‌شود.

    حلقه‌های کاندوم زنانه نیز ممکن است لذت اضافی را فراهم کنند. حلقه بیرونی کاندوم  ممکن است تحریک اضافی برای کلیتوریس برای برخی افراد ایجاد کند و برخی از افراد ممکن است در هنگام نفوذ عمیق تحریک اضافی را از حلقه داخلی احساس کنند.

     

    سخن آخر پزشک خوب

    استفاده از کاندوم زنانه یکی از راه‌های موثر در برابر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی و همچنین جلوگیری از بارداری است. این کاندوم‌ها حدودا ۹۵٪ از بیماری‌های مقاربتی و جلوگیری از باروری موثر هستند. میزان تاثیرپذیری این نوع از کاندوم‌ها ۳٪ از کاندوم‌های مردانه کمتر است. اما بسیاری از زنان رابطه جنسی را با وجود کاندوم‌های زنانه با توجه به عواملی که در بالا ذکر شد لذت بخش‌تر می‌دانند.

     

    منبع: Mayo clinic


    در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین سکس تراپیست‌ها در ایران نوبت بگیرید.

    ۴.۳/۵ - (۷ امتیاز)
    4.3/5 - (7 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    ناشناس اسفند ۱۲, ۱۴۰۰ - ۴:۱۲ ب٫ظ

    ممنون کاربردی بود

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب