آزمون نیاز‌های اساسی گلاسر به پرسشنامه نیاز‌های اساسی صاحبی یا تست نیازهای اولیه نیز معروف است. این پرسشنامه در واقع یک ابزار مبتنی بر روش خودگزارشی است که به کمک آن نیاز‌های اساسی افراد بر مبنای تئوری انتخاب ارزیابی می‌شود. نام تئوری انتخاب ممکن است به گوش بعضی از ما خورده باشد اما بیشتر با آن آشنایی نداریم. تئوری انتخاب معتقد است که همه انسان‌ها دارای پنج نیاز اساسی و ژنتیکی هستند که توسط آن‌ها برانگیخته می‌شوند. این پنج نیاز شامل: بقا و زنده ماندن، عشق و احساس تعلق، آزادی، قدرت و پیشرفت و تفریح می‌باشد. تمام رفتار‌های روزمره ما انسان‌ها به صورت هدفمند در مسیر رفع و ارضای یکی از این نیاز‌ها حرکت می‌کند.

زمانی که بتوانیم نیاز‌های خود را بشناسیم، می‌توانیم تشخیص دهیم که احساس ناراحتی و ناکامی پیش آمده در وجود ما بر اثر ارضا نشدن کدام یک از پنج نیازِ ماست. در حالت برعکس هم می‌توانیم متوجه شویم احساس شادمانی و رضایت ما حاصل ارضای کدامیک از پنج نیاز ماست. در واقع هر فرد به کمک این آزمون می‌تواند به خودشناسی و شناخت اولویت‌های خود دست یابد.

واقعیت درمانی گلاسر چیست؟ معرفی تاریخچه، فنون، مراحل و کاربردها

پرسشنامه نیازهای اساسی گلاسر برای چه افرادی مناسب است؟

این پرسشنامه برای افرادی مناسب است که قصد خودشناسی و شناخت نیاز‌ها و اولویت‌های زندگی خود را دارند. اگر شما فردی هستید که به تازگی قصد ازدواج و انتخاب همسر پیدا کرده‌اید و یا حتی به یک رابطه عاطفی عمیق و جدی ورود پیدا کرده‌اید؛ این پرسشنامه می‌تواند برای شما مفید باشد.

حتی اگر قصد برنامه ریزی تحصیلی، کاری و دیگر هدف‌های مهم را در زندگی خود دارید، فرصت استفاده از این پرسشنامه را از دست ندهید. پرسشنامه نیاز‌های اساسی گلاسر برای تمامی افراد در سنین متفاوت کارآمد و موثر است. اگر شما یک فرد نوجوان یا بزرگسال هستید، استفاده از این پرسشنامه برای شما مفید خواهد بود. همه ما انسان‌ها قصد داریم که نیاز‌های خود را در مسیری صحیح و به درستی برطرف کنیم. پرسشنامه گلاسر برای شناسایی و تعیین نیاز‌های اساسی افراد بسیار موثر واقع می‌شود.

 بیشتر بخوانید: هرم مازلو چیست؟ همه چیز در مورد سلسله مراتب نیازهای مازلو

۵ نیاز اساسی هر انسان بر اساس نظریه گلاسر

تعیین و شناسایی نیاز‌های فردی موضوعی مهم و قدیمی است که همواره در دنیای روانشناسی و روانپزشکی بسیار مهم واقع شده است. ویلیام گلاسر، بنیانگذار تئوری انتخاب است که پس از سال‌ها تحقیق و تجربه در حوزه روانشناسی در ارتباط با انسان‌ها به این نتیجه رسیده است که هر فرد پنج نیاز اصلی و اساسی در زندگی خود دارد. عدم ارضای در هر یک از نیاز‌ها، می‌تواند باعث ایجاد حس ناخوشایند در افراد شود؛ پس شناخت نیاز‌های فردی موضوعی مهم واقع می‌شود.

نیازهای اساسی ویلیام گلاسر

همانطور که در بخش قبل ذکر کردیم، ما دارای پنج نیاز اساسی در زندگی هستیم که به ترتیب به توضیح هر یک می‌پردازیم:

۱. بقا و زنده ماندن

تمایل به بقا در تمامی افراد یک حس جاودان و ماندگار است، تمایل به تامین امنیت، آب و غذا، سلامت، خواب، نیاز جنسی از جمله نمودهای این نیاز هستند. تمامی انسان‌ها علاقه دارند که در زندگی خود ایمنی و امنیت را در چهارچوبی صحیح تجربه کنند؛ پس تهدید امنیت و منافع برای هر فردی ناخوشایند است. نیاز به بقا فقط مربوط به موضوع حیات نیست. فرد ثروتمندی را تجسم کنید که از ترس از دست دادن اندوخته خود همواره در زمان حال خساست به خرج می‌دهد. پس این فرد نیازمند بقای بیشتری نسبت به سایر افراد است.

۲. قدرت

اشتیاق تمامی انسان‌ها به حس برتری نسبت به سایر افراد، سبقت از دیگران ، پیشرفت در مسیر زندگی، احساس تسلط و کنترل و احترام به عنوان نیاز به قدرت در نظر گرفته می‌شود.

۳. عشق و تعلق خاطر

تمایل انسان‌ها به ابراز و دریافت محبت در ارتباط با دیگران، عضویت در گروه‌ها و نزدیکی و تعامل با دیگران یکی از نیاز‌های اساسی آن‌ها به حساب می‌آید.

۴. آزادی

هر انسانی تمایلی به داشتن آزادی در زندگی شخصی و اجتماعی خود دارد تا بتواند بدون دخالت سایرین همانطور که دوست دارد به زندگی خود ادامه دهد. تمایل انسان‌ها به تفکر خلاق، تنوع، خلوت شخصی و داشتن حق انتخاب و فرار از یک نواختی در این دسته قرارمی‌گیرند.

۵. تفریح

همه انسان‌ها تمایل به داشتن لحظاتی شیرین و لذت‌بخش را دارند که از آن‌ها حس و انرژی مثبت دریافت کنند. نیاز به تفریح یکی از نیاز‌های اساسی برای داشتن زندگی مطلوب و خوشایند است.

اگر بخشی از نیاز‌های اساسی ذکر شده بالا در وجود فردی ارضا نشود، او دچار احساس نارضایتی و ناخوشایندی در زندگی خود می‌شود، اما با برطرف کردن تمام نیاز‌های بالا هر فرد خود را خوشبخت‌ترین انسان روی زمین تصور می‌کند.

فراموش نکنیم که میزان این نیاز‌ها در افراد بسیار متفاوت است و هر فرد بسته یه ژنتیک و شرایط رشدی خود به رفع یکی از این نیاز‌ها گرایش بیشتر و برای دیگری گرایش کمتری دارد.

سوالات متداول:

پرسشنامه نیازهای اساسی گلاسر چه کاربردی دارد؟

آزمون نیاز‌های اساسی گلاسر که به پرسشنامه نیاز‌های اساسی صاحبی هم معروف است؛ در واقع یک ابزار مبتنی بر روش خود گزارشی است که به کمک آن نیاز‌های اساسی افراد بر مبنای تئوری انتخاب ارزیابی می‌شود

بر اساس نظریه گلاسر ۵ نیاز اساسی هر انسان چیست؟

تمامی انسان‌ها دارای پنج نیاز اساسی در زندگی خود هستند؛ که این نیاز‌ها شامل: بقا و زنده ماندن، قدرت، عشق و تعلق خاطر، آزادی و تفریح است. درجه اهمیت هر یک از این‌ها بسته به شخصیت و ویژگی‌های فردی می‌تواند متفاوت باشد.

پرسشنامه نیاز‌های اساسی گلاسر برای چه افرادی مناسب است؟

این پرسشنامه برای افرادی مناسب است که قصد خودشناسی و شناخت نیاز‌ها و اولویت‌های زندگی خود را دارند. اگر شما فردی هستید که به تازگی قصد ازدواج و انتخاب همسر پیدا کرده‌اید و یا حتی به یک رابطه عاطفی عمیق و جدی ورود پیدا کردید، پس این پرسشنامه می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

طبق نظریه گلاسر، نیاز به بقا در افراد تنها به زنده ماندن اشاره دارد؟

خیر، نیاز به بقا فقط مربوط به موضوع حیات نیست. فرد ثروتمندی را تجسم کنید که از ترس از دست دادن اندوخته خود همواره در زمان حال خساست به خرج می‌دهد، پس این فرد نیازمند بقای بیشتری نسبت به سایر افراد است.