گلوبوس ایجاد احساس طاقت‌فرسایی است که در آن فرد مبتلا حس می‌کند که توده یا جسم خارجی گلویش را فشار می‌دهد. با این حال زمانی که معاینه فیزیکی صورت می‌گیرد مشخص می‌شود که هیچ توده‌ای در گلو وجود ندارد. در این مقاله به بررسی احساس توده در گلو و درمان گلوبوس می‌پردازیم.

برای درمان گلوبوس به چه دکتری مراجعه کنیم؟

مشاهده لیست بهترین دکتر‌ها

 

گلوبوس چیست؟

گلوبوس (غم باد) احساس وجود یک توده در گلو می‌باشد. مردم این توده را غیر دردناک اما اغلب آزار دهنده می‌دانند. در اغلب موارد درمان گلوبوس دشوار است، طولانی مدت است و ممکن است در آینده دوباره عود کند. بسیاری از افراد با نوشیدن یا خوردن چیزی احساس بهتری پیدا می‌کنند. بقراط حدود ۲۵۰۰ سال پیش این مشکل را ثبت کرد. اما در سال ۱۷۰۷ بود که جان پورسل با دقت بیشتری این وضعیت را بررسی کرد. او این وضعیت را فشار بر غضروف تیروئید به دلیل انقباض عضلات بند گردن توصیف کرد. هنوز هم، پزشکان گزارشات مربوط به احساس گلوبوس را به دلیل مرتبط بودن با انواع هیستری اشتباه می‌گیرند. احساس گلوبوس به عنوان “globus hystericus” شناخته شد، زیرا اغلب با یائسگی یا سایر عوامل روانی در زنان همراه بود.

در سال ۱۹۶۸ علائم شخصیت هیستریک از گلوبوس فاصله گرفت و اکنون به عنوان گلوبوس فارنژیوس تغییر یافت. شناسایی و درمان احساس گلوبوس همیشه آسان نیست، زیرا دلایل مختلفی برای ایجاد این بیماری وجود دارند.

 

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به گلوبوس هستند؟‌

احساس گلوبوس (غم باد) مشکل شایعی است. گزارشات حاکی از آن است که احساس گلوبوس حدود ۴٪ از مراجعه‌ها به پزشکان گوش حلق و بینی را تشکیل می‌دهد. این مشکل به طور برابر هم در زنان و هم در مردان رخ می‌دهد. با این حال، بیشتر احتمال دارد که زنان علائم این بیماری را نسبت به مردان گزارش دهند. همچنین، افراد میانسال بیشتر از افراد جوانتر به این مشکل مبتلا می‌شوند.

 

دلایل ایجاد توده در گلو

چندین دلیل بالقوه برای ایجاد احساس گلوبوس وجود دارد. در همه موارد، علل به تعریف درمان لازم کمک می‌کنند. برخی از علل شایع عبارت‌اند از:

  • مشکلات التهابی حلق
  • بیماری رفلاکس (بازگشت اسید به مری)
  • عوامل روانشناختی مانند استرس و اضطراب
  • تومورهای نادر
  • بیماری تیروئید

 

مشکلات التهابی حلق

شرایط التهابی حلق باعث تحریک و التهاب حلق می‌شود. برخی از این شرایط عبارت‌اند از:

  • ورم لوزه
  • فارنژیت
  • سینوزیت مزمن همراه با قطره بعد از عمل بینی

این شرایط ممکن است باعث افزایش حساسیت در گلو و احساس گلوبوس شود.

 

بیماری بازگشت اسید به مری

بیماری ریفلاکس معده (مری) ممکن است گاهی اوقات باعث احساس گلوبوس شود. تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً ۲۳ تا ۶۸ درصد تمام افرادی که احساس گلوبوس دارند ممکن است آن را به ریفلاکس اسید یا علائم GERD نسبت دهند.

 

استرس و اضطراب

بیماری گلوبوس می‌تواند با برخی از مشکلات روانشناختی مانند استرس و اضطراب مرتبط باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که پریشانی روانشناختی مانند افسردگی، استرس و اضطراب ممکن است باعث ایجاد احساس گلوبوس شود. همچنین، برخی مطالعات نشان می‌دهد که وقایع استرس‌زا یا آسیب‌زا می‌توانند باعث ایجاد احساس گلوبوس شوند یا علائم را بدتر کنند. برای تعیین ارتباط دقیق بین عوامل روانشناختی و احساس گلوبوس، باید مطالعات بیشتری صورت گیرد.

 

تومورهای نادر

به ندرت احساس گلوبوس می‌تواند به دلیل تومور باشد. به عنوان مثال متاستاز سرطان حفره کارسینوم مرکل

 

وجود جسم در گلو

گاهی اوقات، پس از خارج شدن یک شی از گلو، ممکن است یک قطعه کوچک باقی بماند. و ممکن است باعث شود احساس درد را داشته باشید. از همه مهمتر، این قطعه ممکن است به مرور تغییر کند و مجاری تنفسی را مسدود کند. در این موارد، جستجوی مراقبت‌های پزشکی اورژانس برای از بین بردن جسم مسدود کننده مهم است.

گلوبوس

بیماری تیروئید

اگر فردی دارای ناهنجاری‌های تیروئید باشد، ممکن است علائم احساس گلوبوس را گزارش کند. این مشکل می‌تواند در افراد مبتلا به ناهنجاری فعال و بعد از عمل تیروئیدکتومی رخ دهد، این زمانی است که تیروئید به طور کامل یا جزئی برداشته شده است. ارتباط دقیق بین بیماری تیروئید و احساس گلوبوس مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد تیروئیدکتومی در برخی موارد به تسکین علائم کمک می‌کند.

 

عوامل دیگر

برخی مطالعات پیوندهایی را با مشکلات مفصلی یا عضلانی اضافی پیدا کرده‌اند. این مطالعات اغلب ناقص هستند، بنابراین تحقیقات بیشتری برای تعیین رابطه دقیق بین شرایط و احساس گلوبوس مورد نیاز است.

از دیگر عواملی که ممکن است باعث این مشکل شود شامل موارد زیر است:

  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • ناتوانی در تولید بزاق کافی
  • استئوفیت‌های گردنی یا خار استخوان
  • سندرم ایگل (عقاب)
  • تنش و استرس در حلق

 

درمان گلوبوس

هیچ روش درمانی همه موارد احساس گلوبوس را درمان نمی‌کند. اگر علت اصلی یک مشکل جسمی باشد، مانند GERD، احساس یک توده در گلو کاهش می‌یابد یا بعد از درمان علت از بین می‌رود. با این حال، همه روش‌ها برای همه افراد موثر نیستند و علائم ممکن است حتی پس از درمان نیز ادامه داشته باشند. پرداختن به عوامل روانشناختی ممکن است به شخصی که احساس گلوبوس دارد کمک کند تا ناراحتی خود را کاهش دهد. برداشتن گام‌هایی برای کاهش اضطراب یا استرس می‌تواند به طور قابل توجهی علائم فرد را بهبود بخشد. اگر بیماری زمینه‌ای یا انسداد گلو وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است رفتار درمانی شناختی (CBT) یا روش‌های دیگری را برای کاهش اضطراب توصیه کند.

 

درمان احساس گلوبوس چیست؟

برای بسیاری از افراد مبتلا به احساس گلوبوس، توضیح علائم ممکن است تنها چیزی باشد که لازم است. فقط دانستن این موضوع که آن‌ها یک مشکل اساسی جدی مانند سرطان ندارند، می‌تواند بسیار اطمینان بخش باشد. در بسیاری از افراد، با گذشت زمان مشکل خود به خود حل می‌شود. برای دیگران، ممکن است درمان‌های مختلفی پیشنهاد شود. مثلا:

  • فیزیوتراپی برای عضلات اطراف گلو. ممکن است برای این نوع فیزیوتراپی به متخصص گفتار و زبان ارجاع داده شوید
  • درمان چکه بعد از بینی – به عنوان مثال، درمان با اسپری بینی
  • درمان رفلاکس اسید، از جمله داروهای ضد اسید و داروهای سرکوب کننده اسید
  • ترک سیگار

 

آیا گلوبوس میتواند نشانه چیز دیگری باشد؟

بسیاری از افراد مبتلا به احساس گلوبوس نگران هستند که این می‌تواند نشانه مشکل دیگری، به ویژه سرطان باشد. گلوبوس باید از مشکل در بلع (دیسفاژی) متمایز شود. وقتی غذا می‌خوریم، غذا از دهان ما، از روده (مری)، به معده و سپس به روده کوچک و سپس بزرگ می‌رود. برای افراد مبتلا به دیسفاژی، تاخیر در عبور مایعات یا مواد جامد از دهان، پایین روده و معده وجود دارد. فرد مبتلا به دیسفاژی متوجه خواهد شد که غذاهایش، به ویژه غذاهای جامد، در هنگام بلعیدن گیر می‌کنند.

تعدادی از مشکلات وجود دارد که می‌تواند منجر به علائم دیسفاژی شود. این مشکل می‌تواند ناشی از اشتباهی در هر نقطه از فرآیند بلع باشد، از دهان گرفته تا پایین در روده.
گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین احساس گلوبوس و دیسفاژی بسیار دشوار است. همانطور که در بالا ذکر شد، یک سرنخ می‌تواند این باشد که بر خلاف فردی که دچار دیسفاژی است، فردی که احساس گلوبوس دارد معمولاً هیچ مشکلی در خوردن یا نوشیدن ندارد. همچنین دیسفاژی می‌تواند ثابت باشد و ممکن است به تدریج در طول زمان بدتر شود، در حالی که علائم احساس گلوبوس تمایل دارند که بیایند و از بین بروند.

 

برای درمان گلوبوس چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

فردی که به مشکل گلوبوس مبتلا است ممکن است هیچ زمانی نیازی به مراجعه به پزشک نداشته باشد و مشکل به خودی خود بدون مراجعه به پزشک درمان شود. با این حال در رابطه با گلوبوس مزمن، ممکن است لازم باشد که به پزشک مراجعه کنید و دلایل احتمالی را برای تشخیص دقیق این مشکل بررسی کنید. در این موارد، فرد ممکن است بتواند علت اصلی را درمان کند و از بروز احساس گلوبوس جلوگیری کند. برای افرادی که اخیراً جسمی در گلویشان گیر کرده‌است ضروری است که در صورت احساس منقبض شدن مجاری تنفسی، سریعاً به پزشک مراجعه کنند. در این موارد، ممکن است قسمت کوچکی از جسم هنوز وجود داشته باشد و بتواند مجاری تنفسی را مسدود کند. برای تعیین ارتباط بین توده گلو و شرایطی که باعث ایجاد آن می‌شود، هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.

منابع

medicalnewstoday

سوالات متداول 

  • علت ابتلا به گلوبوس چیست؟
    مشکلات سلامت روان، اختلالات عضلانی اسکلتی، ریفلاکس معده و…. از عوامل ابتلا به گلوبوس می‌باشند. 
  •  علائم و نشانه‌های گلوبوس کدامند؟
    افسردگی، اضطراب، مشکلات خواب، بیماری‌های جسمی و..از علائم و نشانه‌های گلوبوس است.

در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین متخصصان گوش حلق و بینی به صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از متخصص گوش، حلق و بینی